Jeesus ilmestyi Emmauksen tien kulkijoille ja selitti heille kirjoitukset.
Tämä tapahtui heti Jeesuksen kärsimisen, kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen. Opetuslapset sanoivat: "Eikö sydämemme ollut meissä palava kun Hän puhui meille tiellä ja selitti meille Kirjoitukset" (Luuk 24:32).
Noustuaan taivaaseen Isän luokse Jeesus lähetti meille Pyhän Hengen.
Pyhä Henki edustaa Jeesusta Kristusta. Se, mitä Pyhä Henki tekee tänä päivänä, sitä tekee Jeesus Kristus. Ja mitä Jeesus Kristus tekee tänä päivänä, sitä tekee Pyhä Henki (Joh 5:17-21). Kaikessa Jumalan työssä ja teoissa on aina Isä ja Poika saumattomassa yhteistyössä.
Näin on aina ollut ja näin tulee aina olemaan.
Yksi Pyhän Hengen tehtävä on opettaa ja selittää meille Jumalan Sanaa,
ja niin Kristuksen Jeesuksen tuntemista (Joh 14:26, Luuk 24:27). Tämä tietysti siksi, koska Jeesus on Jumalan lihaksi tullut Sana. Näin Pyhä Henki opettaa meille Jeesuksesta Kristuksesta. Uskova on Jeesuksen Kristuksen todistaja (Apt 1:8).
Pyhä Henki toimii Jeesukseen Kristukseen uskovien Pyhän Hengen vastaan ottaneiden ihmisten kautta (Apt 1:8, 2:1-4, Matt 28:20, Kol 3:16, Apt 17:1-3, 18:24-25).
Jotkut ihmiset pohtivat jatkuvasti, että mistä tiedän, mikä pastori, evankelista tai Sanan opettaja on luotettava ja puhuu Jumalan Hengessä ja oikein. Kenen kautta siis Pyhä Henki puhuu ja opettaa? Yksi hyvin tärkeä ja oleellinen koetinkivi on se, onko puheessa tai kirjoituksessa Pyhä Henki. Pyhän Hengen antamassa ja vaikuttamassa opetuksessa on Henki ja elämä, vaikka opetus tulisi heikon ja monesti myös virheellisen vajavan ihmisen kautta. Mutta kun siinä on Henki, siinä on elämä ja Jumala mukana. Jumalan Sana on Henki ja elämä (Joh 6:63).
Koska Jumala on Sana ja Henki, Jumalasta tulleessa Sanassa, sanomassa, on aina myös Henki, - siis Pyhä Henki. Ja kun sanomassa on Pyhä Henki, uskovat, jotka kuulevat julistuksen, kokevat Emmauksen tien kulkijoiden kanssa: "Eikö sydämemme ollut meissä palava kun hän puhui meille tiellä ja selitti meille Kirjoitukset."
Kannattaa siis koetella, onko puheessa, kirjoituksessa ja opetuksessa Pyhä Henki. Saako se sydämessä aikaan innostusta ja elämää, antaako se elämää.
Jos puheesta, opetuksesta tai kirjoituksesta puuttuu Pyhä Henki, se ei ole Jumalasta. Jumalan Sana ilman Pyhää Henkeä ei ole Jumalan Sanaa. Se ei ole Jumalan Hengen inspiroimaa eikä Jumala ole siinä, vaikka puhuja siteeraisi paljon Raamattua.
Jeesus sanoo: Isä, Pyhä Henki, asuu minussa, Sanassa, ja minä Sana olen Isässä. Minä ja Isä olemme yksi (Joh 10:27-30). Jos siis Isä puuttuu sanomasta, Jumala ei ole siinä sanomassa. Silloin se ei ole Jumalasta.
Mvh J - K
Selittää Kirjoitukset
19
131
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä Jeesus antoi jo eläissään oikeille Karitsan apostoleille Pyhän Hengen lahjan.
Joh. 20:22
Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.- Anonyymi
Pyhä Henki on ollut koko ajan maan päällä, aina luomisesta alkaen. Jumalan Henki liikkui vetten yllä.
Jeesus tarkoitti oman Totuuden Hengen eli oman sovintoveren osallisuuden lähettämistä kasteeseen syntien pois pesemiseksi tavallisen veden ja normaalin Pyhän Hengen lisäksi helluntaina.
1. Joh.5
6 Tämä on se, joka vedellä ja verellä tulee, Jesus Kristus, ei ainoastansa vedellä, vaan vedellä ja verellä. Ja Henki todistaa, että Henki on totuus.
7 Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat:
8 Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyhä Henki on ollut koko ajan maan päällä, aina luomisesta alkaen. Jumalan Henki liikkui vetten yllä.
Jeesus tarkoitti oman Totuuden Hengen eli oman sovintoveren osallisuuden lähettämistä kasteeseen syntien pois pesemiseksi tavallisen veden ja normaalin Pyhän Hengen lisäksi helluntaina.
1. Joh.5
6 Tämä on se, joka vedellä ja verellä tulee, Jesus Kristus, ei ainoastansa vedellä, vaan vedellä ja verellä. Ja Henki todistaa, että Henki on totuus.
7 Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat:
8 Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.Siksi Jeesus käski kastamaan nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, koska kaikki Jumalan eri Persoonaa yhdessä ovat. Matt.28:18-20
Nimen mainitseminen tarkoittaa nimen tarkoittamien Persoonien paikalle kutsumista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksi Jeesus käski kastamaan nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, koska kaikki Jumalan eri Persoonaa yhdessä ovat. Matt.28:18-20
Nimen mainitseminen tarkoittaa nimen tarkoittamien Persoonien paikalle kutsumista.Aivan- Pyhä Henki vie opettaessaan ihmistä Golgatalle katselemaan -hyvän- ja pahan - taistelua.
Paha- voi huutaa vaikka kirkkoisien suulla ja agitoida kansaa huutamaan --ristiinaulitse --> HÄNET....
Kertomuksessa näemme, että Rakkaus, se yritetään tappaa- ja valtaistuimelle nousisi itse tämä rienaaja- hallitsemaan -omilla- sanallaan--- ihmistä.
Se taistelu ---taivaassa- epäonnistui, vaikka Luciferin sydämen halu oli siellä jo--- halullinen hallintaan, että kaikki kumartaisi häntä....
Ja tämä sama ideaalinen näköala on täällä, kun lensi taivaasta pihalle. --tänne aikaamme ja voi tätä aikaa- voi meitä---- ja valintaamme, että huudamme ---ristiinnaulitse HÄNET...
kertomuksessa ollaan ristilllä Golgatalla. siinä on opetusnäköala läsnä.
Siinäkin ryövärit ristin molemminpuolin näyttävät --mitä me olemme....
Toinen pilkkasi- astu alas,,,, siis vaadimme ihmeitä uskoaksemme..
tämä toinen, -- me olemme itse syypäitä tekoihin. -- Sinussa on syyttömyys ... et ansaitse tuomiota- noin vapaasti sanoitettuna.
Muista minua- kun tule Valtakuntaasi.. Voi mikä mahtava tarinankerronta tilanteesta-- jotta käsitämme- ketä olemme ja kuka olen.
Kummalla puolen ristiä ja pian kuolema- ----synnin palkka on kuolema ---..
Mutta, kun kuolen, muista minua, ja näin voin oikealla mielenlaadulla sovittajaani mennä Jumalan muistiin. Viimeinen pasuna, Kristuksessa kuolleet nousevat ensin..
Se on tulevan tapahtuman profetia meille....
Mutta, tähän kertomukseen..... Jeesus kuoli-- kun ME tavallaan tapamme--- ristiinnaulitse...
ainut ero on kuolemassa. Jumalaa ei voi tappaa- Rakkaus on ikuinen. Joka seuraa Jumalan Karitsaa- seuraa Jumalan Rakkautta ja se herättää meidät.
Näin ylösnousemus on tosi ja siihen uskon.
seurakunnan pastori- jossa käyn, on ajassa saattohoidossa. Hän pian näkee tuonelanenkelin, jos se Jumalan aivoituksessa on, tapahtuvaksi.
Hän muuttaa tuonpuoleisuuteen- kuoleman uneen, ja se lohduttaa meitä, että kerran olemme Jumalan herättämänä- Hän ei unohda ja Elämänkirjan kertomus viestii meille, että se kirjoitetaan taivaissa.... Jumala tuntee minutkin, kun Sanan kautta saan tuntea Hänet ja tämän opetti itselleni Pyhä Henki- --- vapaa- ajattelijoiden perheen kasvatti- hän oli ristin sillä puolen, että sai sanoa, ---muista ---- minua---- kun tulet Valtakuntaasi.
Nyt Hän on valmistamassa sijaa- on Ylipappi- ja kerran palaa takaisin Kuninkaana.
Halleluja...... KM
https://www.youtube.com/watch?v=j1eQHX5BZn0 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan- Pyhä Henki vie opettaessaan ihmistä Golgatalle katselemaan -hyvän- ja pahan - taistelua.
Paha- voi huutaa vaikka kirkkoisien suulla ja agitoida kansaa huutamaan --ristiinaulitse --> HÄNET....
Kertomuksessa näemme, että Rakkaus, se yritetään tappaa- ja valtaistuimelle nousisi itse tämä rienaaja- hallitsemaan -omilla- sanallaan--- ihmistä.
Se taistelu ---taivaassa- epäonnistui, vaikka Luciferin sydämen halu oli siellä jo--- halullinen hallintaan, että kaikki kumartaisi häntä....
Ja tämä sama ideaalinen näköala on täällä, kun lensi taivaasta pihalle. --tänne aikaamme ja voi tätä aikaa- voi meitä---- ja valintaamme, että huudamme ---ristiinnaulitse HÄNET...
kertomuksessa ollaan ristilllä Golgatalla. siinä on opetusnäköala läsnä.
Siinäkin ryövärit ristin molemminpuolin näyttävät --mitä me olemme....
Toinen pilkkasi- astu alas,,,, siis vaadimme ihmeitä uskoaksemme..
tämä toinen, -- me olemme itse syypäitä tekoihin. -- Sinussa on syyttömyys ... et ansaitse tuomiota- noin vapaasti sanoitettuna.
Muista minua- kun tule Valtakuntaasi.. Voi mikä mahtava tarinankerronta tilanteesta-- jotta käsitämme- ketä olemme ja kuka olen.
Kummalla puolen ristiä ja pian kuolema- ----synnin palkka on kuolema ---..
Mutta, kun kuolen, muista minua, ja näin voin oikealla mielenlaadulla sovittajaani mennä Jumalan muistiin. Viimeinen pasuna, Kristuksessa kuolleet nousevat ensin..
Se on tulevan tapahtuman profetia meille....
Mutta, tähän kertomukseen..... Jeesus kuoli-- kun ME tavallaan tapamme--- ristiinnaulitse...
ainut ero on kuolemassa. Jumalaa ei voi tappaa- Rakkaus on ikuinen. Joka seuraa Jumalan Karitsaa- seuraa Jumalan Rakkautta ja se herättää meidät.
Näin ylösnousemus on tosi ja siihen uskon.
seurakunnan pastori- jossa käyn, on ajassa saattohoidossa. Hän pian näkee tuonelanenkelin, jos se Jumalan aivoituksessa on, tapahtuvaksi.
Hän muuttaa tuonpuoleisuuteen- kuoleman uneen, ja se lohduttaa meitä, että kerran olemme Jumalan herättämänä- Hän ei unohda ja Elämänkirjan kertomus viestii meille, että se kirjoitetaan taivaissa.... Jumala tuntee minutkin, kun Sanan kautta saan tuntea Hänet ja tämän opetti itselleni Pyhä Henki- --- vapaa- ajattelijoiden perheen kasvatti- hän oli ristin sillä puolen, että sai sanoa, ---muista ---- minua---- kun tulet Valtakuntaasi.
Nyt Hän on valmistamassa sijaa- on Ylipappi- ja kerran palaa takaisin Kuninkaana.
Halleluja...... KM
https://www.youtube.com/watch?v=j1eQHX5BZn0Jeesuksen ristiinnaulitseminen oli Jumalan, Jeesuksen ja Pyhän Hengen yhteinen suunnitelma. Siihen he tarvitsivat apulaisia, kuten Juudaksen, jonka Jeesus valitsi yhdeksi läheiseksi apostolikseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesuksen ristiinnaulitseminen oli Jumalan, Jeesuksen ja Pyhän Hengen yhteinen suunnitelma. Siihen he tarvitsivat apulaisia, kuten Juudaksen, jonka Jeesus valitsi yhdeksi läheiseksi apostolikseen.
Höpö höpö vai että Jumala teki Juudaksesta varkaan ja epärehellisen luuserin, niinkö !
On teillä satuja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksi Jeesus käski kastamaan nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, koska kaikki Jumalan eri Persoonaa yhdessä ovat. Matt.28:18-20
Nimen mainitseminen tarkoittaa nimen tarkoittamien Persoonien paikalle kutsumista.Voimme ehkä kastaa "Isän, Pyhän Hengen Pojan, Jeesuksen nimeen!
Silloin olemme kastaneet siihen yhteen Jeesus nimeen. Olemme
kastaneet lähetyskäskyn mukaisesti Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Mvh J - K
- Anonyymi
Hyvä aloitus pitkästä aikaan.
- Anonyymi
Mvh J - K,valahtelet päin silmiä! Raamatusta et löydä kolmen jumalan oppisi sanoja, niin kuinka kehtaatkin valahdella väittäen saaneesi kolmen jumalan opin Raamatusta!
- Anonyymi
>>>Raamatusta et löydä kolmen jumalan oppisi sanoja, niin kuinka kehtaatkin valahdella väittäen saaneesi kolmen jumalan opin Raamatusta!<<<<
En minäkään löydä Raamatusta kolmen jumalan oppia.
Siksi en ole väittänyt mitään sellaista, mitä sinä väität
minun väittävän.
Jeesus puhui itsestään ja Isästä yhtenä Jumalana.
Johannes kirjoittaa Kirjeissään Isästä ja Pojasta yhtenä Jumalana
Oletko huomannut? (1 Joh 1:3, 2:22-25, 2 Joh 9-10).
Ja sitten yritämme ottaa selkoa siitä, mikä tai kuka Pyhä Henki on?
Jeesus antaa vastauksen kun lupaa lähettää Toisen Puolustajan,
Pyhän Hengen (Joh 14:15-17, 23, 25-26).
Myös Luukas 1:35 jakeessa kohtaamme Isän, Pyhän Hengen.
Jeesuksen Sanojen mukaan Isä ja Jeesus tulisivat yhdessä.
Hän ei jättäisi omiaan Isättömiksi (Joh 14:18). Ja kun
Isä ja Poika tulivat, Pyhä Henki tuli (Apt 2:1-4).
Ja kun Pyhä Henki tuli seurakuntaan, Jumala tuli asumaan
seurakuntaansa.
Matt 1:20-23, 18:20, 28:20,1 Kor 3:16, 14:24-25, 2 Kor 6:16, 13:11-13.
Pyhässä Hengessä on siis Isä ja Poika. Ja Hän on yksi Jumala.
Pyhä Henki on siis Isä Jumala, ja Poika Jeesus on Isässä,
Pyhässä Hengessä, niin kuin Hän sanoo olevansa Isässä,
ja että Hän ja Isä ovat yksi.
Joh 10:27-30, 14:7-11, 14:26, 16:12-15, 17:10-12, 21.
Mvh J - K - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>Raamatusta et löydä kolmen jumalan oppisi sanoja, niin kuinka kehtaatkin valahdella väittäen saaneesi kolmen jumalan opin Raamatusta!<<<<
En minäkään löydä Raamatusta kolmen jumalan oppia.
Siksi en ole väittänyt mitään sellaista, mitä sinä väität
minun väittävän.
Jeesus puhui itsestään ja Isästä yhtenä Jumalana.
Johannes kirjoittaa Kirjeissään Isästä ja Pojasta yhtenä Jumalana
Oletko huomannut? (1 Joh 1:3, 2:22-25, 2 Joh 9-10).
Ja sitten yritämme ottaa selkoa siitä, mikä tai kuka Pyhä Henki on?
Jeesus antaa vastauksen kun lupaa lähettää Toisen Puolustajan,
Pyhän Hengen (Joh 14:15-17, 23, 25-26).
Myös Luukas 1:35 jakeessa kohtaamme Isän, Pyhän Hengen.
Jeesuksen Sanojen mukaan Isä ja Jeesus tulisivat yhdessä.
Hän ei jättäisi omiaan Isättömiksi (Joh 14:18). Ja kun
Isä ja Poika tulivat, Pyhä Henki tuli (Apt 2:1-4).
Ja kun Pyhä Henki tuli seurakuntaan, Jumala tuli asumaan
seurakuntaansa.
Matt 1:20-23, 18:20, 28:20,1 Kor 3:16, 14:24-25, 2 Kor 6:16, 13:11-13.
Pyhässä Hengessä on siis Isä ja Poika. Ja Hän on yksi Jumala.
Pyhä Henki on siis Isä Jumala, ja Poika Jeesus on Isässä,
Pyhässä Hengessä, niin kuin Hän sanoo olevansa Isässä,
ja että Hän ja Isä ovat yksi.
Joh 10:27-30, 14:7-11, 14:26, 16:12-15, 17:10-12, 21.
Mvh J - KMvh J - K,´
- Anonyymi
Tämä profetia on käynyt toteen!
Hebrealaiskirje:
8:11 Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.- Anonyymi
"..Raamatun tekstin tulkintaa ei voi aloittaa siitä, mitä teksti merkitsee "tässä ja nyt", koska Raarnatun tekstien alkuperäinen merkitys on ainoa kriteeri, jonka perusteella voirnrne arvioida sen nykyaikaan suuntaavien tulkintojen oikeellisuutta. Tekstin alkuperäinen merkitys on sen varsinainen, todellinen merkitys. Ellei näin olisi, kukin voisi ymmärtää tekstin mielensä mukaan, eikä kenenkään käsitystä voisi sanoa toista paremmaksi. Tämä veisi hermeneutiikan pettävälle, subjektiiviselle pohjalle.
Tällaista subjektiivisuutta vastustaen emme lakkaa toistamasta, että tekstin alkuperäinen merkitys - siinä määrinkuin se voidaan määritellä - on se kriteeri, jolla tulkinnat on arvioitava.
Olemme täysin varmoja siitä, että mormonien harjoittama kuolleiden puolesta kastaminen 1 Kor.15:29:n perusteella, Jehovan todistajien Jeesuksen jumaluuden kieltäminen, käärmeiden nostajien tulkinta Markus 16:18:sta ja amerikkalaisen unelman markkinoiminen •kristitylle kuuluvana etuoikeutena 3 Joh 2:een vedoten perustuvat kaikki vääriin tulkintoihin. Kaikissa edellä malinituissa tapauksissa virhe tapahtuu hermeneutiikassa ja juuri siitä syystä, että tulkintaa ei ole alistettu eksegeesin tarkistettavaksi. Yllämainittuihin vääriin tulkintoihin syyllistyneiden lähtökohta on ollut "tässä ja nyt", mikä on aiheuttanut sen, että he ovat lukeneet tekstiin jotain, mitä siellä ei alunperin ollut.
Ellei hermeneutiikkaa alisteta eksegetiikan valvontaan, mikä enää rajaisi tulkinnan vapautta? Ehkä joku kohta tappaa tyttärensä harkitsemattoman valan vuoksi Jeftan esimerkkiä seuraten (Tuom 11 :29-40). Sanot ehkä, että terve järki estää tekemästä näin pähkähulluja tekstintulkintoja.
Ikävä kyllä terve järki kuitenkin monesti jää taka alalle. Meitä kiinnostaa, mitä Raamattu tahtoo sanoa meille henkilökohtaisesti ja on oikein olla siitä kiinnostunut. Meillä ei kuitenkaan ole oikeutta pakottaa sitä sanomaan, mitä haluamme sen sanovan, ja väittää Pyhän Hengen inspiroineen tämän tulkinnan. On turha odottaa Pyhän Hengen inspiroivan tulkintoja, jotka poikkeavat siitä, mitä teksti alunperin tarkoitti. Sitä vastoin hän on altis auttamaan meitä tekstin alkuperäisen merkityksen ymmärtämisessä ja sen johdonmukaisessa soveltamisessa elämäämme!..”
Edellinen lainausta kirjasta: Kirjojen kirja - Avaimia Raamatun tulkintaan--Gordon D. Fee - Stuart Gouglas.-- Perussanoma 1996 -- Aikamedia 2014
(Hermeneutiikka , Raamatun tulkintaoppi ) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"..Raamatun tekstin tulkintaa ei voi aloittaa siitä, mitä teksti merkitsee "tässä ja nyt", koska Raarnatun tekstien alkuperäinen merkitys on ainoa kriteeri, jonka perusteella voirnrne arvioida sen nykyaikaan suuntaavien tulkintojen oikeellisuutta. Tekstin alkuperäinen merkitys on sen varsinainen, todellinen merkitys. Ellei näin olisi, kukin voisi ymmärtää tekstin mielensä mukaan, eikä kenenkään käsitystä voisi sanoa toista paremmaksi. Tämä veisi hermeneutiikan pettävälle, subjektiiviselle pohjalle.
Tällaista subjektiivisuutta vastustaen emme lakkaa toistamasta, että tekstin alkuperäinen merkitys - siinä määrinkuin se voidaan määritellä - on se kriteeri, jolla tulkinnat on arvioitava.
Olemme täysin varmoja siitä, että mormonien harjoittama kuolleiden puolesta kastaminen 1 Kor.15:29:n perusteella, Jehovan todistajien Jeesuksen jumaluuden kieltäminen, käärmeiden nostajien tulkinta Markus 16:18:sta ja amerikkalaisen unelman markkinoiminen •kristitylle kuuluvana etuoikeutena 3 Joh 2:een vedoten perustuvat kaikki vääriin tulkintoihin. Kaikissa edellä malinituissa tapauksissa virhe tapahtuu hermeneutiikassa ja juuri siitä syystä, että tulkintaa ei ole alistettu eksegeesin tarkistettavaksi. Yllämainittuihin vääriin tulkintoihin syyllistyneiden lähtökohta on ollut "tässä ja nyt", mikä on aiheuttanut sen, että he ovat lukeneet tekstiin jotain, mitä siellä ei alunperin ollut.
Ellei hermeneutiikkaa alisteta eksegetiikan valvontaan, mikä enää rajaisi tulkinnan vapautta? Ehkä joku kohta tappaa tyttärensä harkitsemattoman valan vuoksi Jeftan esimerkkiä seuraten (Tuom 11 :29-40). Sanot ehkä, että terve järki estää tekemästä näin pähkähulluja tekstintulkintoja.
Ikävä kyllä terve järki kuitenkin monesti jää taka alalle. Meitä kiinnostaa, mitä Raamattu tahtoo sanoa meille henkilökohtaisesti ja on oikein olla siitä kiinnostunut. Meillä ei kuitenkaan ole oikeutta pakottaa sitä sanomaan, mitä haluamme sen sanovan, ja väittää Pyhän Hengen inspiroineen tämän tulkinnan. On turha odottaa Pyhän Hengen inspiroivan tulkintoja, jotka poikkeavat siitä, mitä teksti alunperin tarkoitti. Sitä vastoin hän on altis auttamaan meitä tekstin alkuperäisen merkityksen ymmärtämisessä ja sen johdonmukaisessa soveltamisessa elämäämme!..”
Edellinen lainausta kirjasta: Kirjojen kirja - Avaimia Raamatun tulkintaan--Gordon D. Fee - Stuart Gouglas.-- Perussanoma 1996 -- Aikamedia 2014
(Hermeneutiikka , Raamatun tulkintaoppi )Lainaus kirjasta: Tekstiä selittävä saarna
Itseopiskeluopas - George Batson
Julkaisija Suomessa
Kristillisen kirjallisuuden seura (KKS)
Vantaa- ISBN 951-9169-04-0
Paino: Juutiprint 1989 Vantaa
Sivu 232.—”..Eräs toinen syy, miksi meidän pitäisi tulkita tekstiä sen välittömässä yhteydessä on tämä: jos teksti irrotetaan välittömästä yhteydestään, se ymmärretään helposti väärin. Kirjoittajan tarkoittama merkitys hukataan, toisia merkityksiä luetaan tekstiin ja eksegeesin sijasta päädytään eisegeesiin. Yksi esimerkki tästä on 1 Joh. 2:27, minkä on tulkittu merkitsevän, että mitään raamattukouluopetusta ei tarvita. Siinä lukee:
"Mutta te - teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niin kuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niin kuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä."
Ette tarvitse ketään opettamaan teitä - ja juuri tätä Johannes teki! Hän opetti vääristä opettajista 2. luvun jakeissa 20-26. Jae 27 on välittömästi yhteydessä tähän ajatuskulkuun ja se täytyy tulkita tässä valossa.
Seuraavaksi meidän pitää kysyä: "Ette tarvitse ketään teitä opettamaan" - millä tavalla? Ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa, niin kuin nämä väärät opettajat yrittivät tehdä. Johanneksen lukijoille oli opetettu totuus. Johannes sanoo: "Mutta teillä on voitelu Pyhältä, ja kaikilla teillä on tieto (totuudesta)" (2:20). Heitä ei tarvinnut opettaa yhä uudelleen!
Mutta mistä totuudesta Johannes puhuu? "Te kaikki tunnette totuuden." Englanninkielinen käännös kuuluu: "All of you know the truth." The viittaa tarkoin määrättyyn totuuteen, ei totuuteen yleensä. Se on totuus, josta Johannes puhuu yhä uudelleen ja uudelleen tässä kirjeessä. Tämä totuus on, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika (2:22).
Väärät opettajat kielsivät tämän totuuden ja toivat muuta opetusta, esittäen kuolettavan erehdyksen. He opettivat, että tarvitaan erityistä tietoa kreikkalaisesta filosofiasta ja astrologiasta, jotta ihmisten sielut voisivat yhdistyä Jumalaan. He opettivat, että tieto (kreikaksi "gnosis"), ei Jeesus, on tie Jumalan luo. Myöhemmin nämä väärät opettajat tunnettiin gnostilaisina.
Kun Johannes vastustaa heitä, hän muistuttaa lukijoitaan, että nämä väärät opettajat olivat lähtöisin seurakunnan sisäpuolelta (2:19). Siinäkään tapauksessa Johanneksen lukijoiden ei pitäisi antaa pettää itseään (etäinen yhteys 4. luvun jakeissa 1-2), sillä he ovat kuulleet totuuden, että Jeesus on Kristus, aivan ensimmäistä kertaa
evankeliumin kuullessaan, siksi heidän on määrä pysyä siinä (2:24). Sitä paitsi Johannes sanoo, että se voitelu, jonka he ovat saaneet, auttaa heitä (2:27). Siispä heidän ei uudelleen tarvitse olla ihmisen opetettavana! He eivät ole kenenkään opetuksen tarpeessa, se tarkoittaa, ettei näiden väärien opettajien tarvitse lisätä mitään. Tämä on välitön yhteys 1 Joh. kirjeen 2. luvun jakeelle 27.
Jos tämä jae pannaan sanomaan, että me emme ole inhimillisten opettajien tarpeessa, se erottaa sen välittömästä yhteydestään ja aiheuttaa sen, että se on yksin, eristettynä välittömästi ympärillään olevasta ajatuskulusta. Niin kirjoittajan ajatusten virta hukataan, eikä hänen tarkoittamaansa merkitystä saavuteta. On päivänselvää, ettei tämä tee oikeutta tekstille. Pitäisi muistaa, että teksti ilman yhteyttään on vain "todistelutekstiä", sen on määrä sanoa sellaista, mitä ei ole Raamatussa…”
Kommentti: ("Eisegeesi" > laittaa tekstiin omia selityksiänsä>vie harhaan
Eksegeesi > tutkia tekstin konteksti mitä kirjoittaja halusi ilmaista)
- Anonyymi
144 tuhatta?Tai 144??
”..Moraalinen kypsyys
Jumala kertoi Jesajalle, että kun Immanuel syntyy, hän tulee syömään "voita ja hunajaa siinä iässä, jolloin hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän. (Jes. 7.15). Hyvän ja pahan erottamisen ikä on elämän vaihe, jolloin lapsesta tulee aikuinen, joka kykenee tekemään valintoja omantuntonsa avulla.
Ilmestyskirjassa kuvataan esikoisille tarkoitettu rituaali, jota vietettiin Temppelissä, eräänlaisena mieheksi tulemisen siirtymä rituaalina. Hepreaksi sana tuhat ja härkä kirjoitetaan käyttäen samoja kirjaimia. Molemmat näyttävät samalta sanalta ilman vokaalimerkkejä …. Härkä-sanalla tarkoitettiin johtajaa, hallitsijaa ja jopa kuningasta. Kun Ilmestyskirja — joka alun perin oli kirjoitettu hepreaksi — käännettiin kreikaksi, kreikkalainen kääntäjä luki sanan "härkä" ja tulkitsi sen sanaksi "tuhat". Tästä syntyi käsitys, jonka mukaan karitsa seisoi Siionin vuorella sadanneljänkymmenen neljäntuhannen kanssa, kun alkuperäinen teksti kertoi yhdestä karitsasta ja sadastaneljästäkymmenestäneljästä härästä.
Sekä karitsa että härkä ovat puhtaita uhrieläimiä, joilla oli lupa olla Siionin vuorella, ja toimivat puhtaiden, valikoitujen ihmisten vertauskuvina. Messiasta kuvataan karitsana, esikoisia härkinä. Temppelin sisäpiha, vain papistolle tarkoitettu alue, oli kielletty tavallisilta israelilaisilta, mutta pääsiäisenä oli tapana kutsua kaikkein parhaimmat esikoiset, 12 jokaisesta Israelin heimosta, sisään papiston ja Jumalan kasvojen eteen (Temppelin pihan mitta oli tasan 144 kyynärää, mainitaan esimerkiksi Ilmestyskirjassa 21:17. ja monta kertaa juutalaisissa lähteissä).
Luvussa 14.1-5 kerrotaan, että sisällä pojille annettiin soittimet ja heille opetettiin Mooseksen laulu, todennäköisesti Temppelin salaisia Psalmeja, joita he soittivat Jumalan edessä. Israelin maa oli Temppelin aikana jaettu 24:ään lääniin, joista jokaisesta oli vastuussa alueellinen vanhin pappi. Nämä 24 vanhinta pappia kokoontuivat pääsiäisinä Temppelin sisäpihalle johtamaan tätä esikois- nuorukaisten rituaalia (Ilm. 14.3). Erityisesti mainitaan, että nämä nuorukaiset olivat kaikki poikia, jotka eivät vielä olleet koskettaneet naisiin ja olivat siis neitsyitä. Lisäksi, he olivat huuliltaan puhtaita, eivätkä puhuneet valhetta. Valhetta ympärileikatun israelilaisen huulilta pidettiin erityisen vakavana syntinä, koska Jumalan Nimi on totuus (Midrash Korkea Veisu 1.9), vastoin kuin Saatana, joka on valheen isä. Koska esikoiset seisoivat Jumalan edessä, heidän päällään oli oltava Jumalan Nimi suojelumerkkinä (14.1)…”
Sivuilta 25-26 Lainaus Kirjasta :"Juutalaisin silmin -Luennot 1-6”— Daniel Brecher -- Gefen kustannus 2010
(“…Israelin maa oli Temppelin aikana jaettu 24:ään lääniin, —— 1.Aik.25,25 luvut ), ( “…esikoiset, 12 jokaisesta Israelin heimosta— 12 esikoista kertaa 12 heimoa on 144 ). “Karitsa ja 144 ..” (Temppelin pihan mitta oli tasan 144 kyynärää, mainitaan esimerkiksi Ilmestyskirjassa 21:17. Ilm.21:17. “..Ja hän mittasi sen muurin: se oli sata neljäkymmentä neljä kyynärää, ihmismitan mukaan, joka on enkelin mitta…”)- Anonyymi
144 tuhatta???? Tai 144 ??
https://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajat
“…Jehovan todistajien uskonto eroaa kristinuskosta monin tavoin, kuten hylkäämällä kolminaisuusopin, pitämällä Jeesusta arkkienkeli Mikaelina, sekä kieltämällä Raamatun ilmoittaman iankaikkisen kadotuksen olemassaolon, rajoittamalla taivaaseen pääsyn vain 144 000 voidellulle ihmiselle, sekä uskoessaan Jeesuksen palanneen maan päälle vuonna 1914 näkymättömästi. Vuosi on nykyinen käsitys; Jehovan todistajat opettivat aiemmin Jeesuksen palanneen vuonna 1874…”
- Anonyymi
Jos hylkää Mvh J - K, , esille tuoman, katolilaisuudessasta lähteneen, pakanauskonnoista otetun kolminaisuus- eli kolmen jumalan opin, ei tarkoita, jehovalisuutta.
- Anonyymi
Jos minä tuon katolilaisuudesta lähtenyttä oppia,
minä annan lähdetiedoksi katolilaisuuden tekstejä?
Viittaan siis katolilaisiin krijoituksiin, Eikö?
Mutta nyt viittaa Raamatun Sanaan, Eikö?
Enkä minä tuo kolmen jumalan oppia,
koska sitä oppia ei ole Raamatussa.
Kolmen jumalna oppi tulee siitä kun Jumalasta
opetetaan kolmena erillisenä persoonana.
Silloin tietämättömät ja uskossaan vakaantumattomat
ihmiset "käsittävät väärin" tai käsittävät väärin.
Jumala ei ole kolme persoonaa vaan Hän on
yksi Jumala, joka ilmentää itseään
Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä.
Jeesus sanoi: Minä ja Isä olemme yksi."
Mvh J K
- Anonyymi
Mvh J - K, ennen ennen kaikkia valhtelija. Aloitus on harhaa johtamista. Jeesus ei puhunut Emmauksen tien kulkijoille kolmesta jumalasta, eikä vääntänyt Mvh J - K tavoin kolminaisuutta, vaan Jeesus opetti ja näytti kirjoituksista, Mooseksesta ja profeetoista ja psalmeista, mitä Hänestä oli kirjoitettu ja kuin kaikki Hänestä kirjoitettu oli toteutunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?901757- 851242
- 1101123
- 71954
- 102884
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56828- 47741
- 36732
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47681- 33663