Kondensaattori sähköauton sähkölähteenä

Anonyymi-ap

Ei ole superkondensaattorista korvaamaan akkua
Superkondensaattorin teho on noin 40Wh/kg, siis satakiloa konkkaa 4 Kwh ja 1000kg kondentaattoria 40 kwh

16

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Id.4:n 77/82 kW akusto painaa noin 500 kg. Ei taida kondensaattorista olla kilpailijaksi.

      • Anonyymi

        Bensiinin energiasisältö on noin 9 kWh/litra.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensiinin energiasisältö on noin 9 kWh/litra.

        Juu ja siitä saadaan hyötykäyttöön vain murto-osa ja auton elinkaaren aikana kulutetun polttoaineen massa on melkoinen.

        Onneksi nämä ongelmat jäivät polttomoottoriaikakaudelle. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu ja siitä saadaan hyötykäyttöön vain murto-osa ja auton elinkaaren aikana kulutetun polttoaineen massa on melkoinen.

        Onneksi nämä ongelmat jäivät polttomoottoriaikakaudelle. :)

        Lämmöntuottokin on hyötykäyttöä silloin kun on tarvetta lämmölle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu ja siitä saadaan hyötykäyttöön vain murto-osa ja auton elinkaaren aikana kulutetun polttoaineen massa on melkoinen.

        Onneksi nämä ongelmat jäivät polttomoottoriaikakaudelle. :)

        Viherkommunistien päämäärä että kaikki henkilöautot olisi sähköautoja ottaa suuren takapakin, sähköauto ja kyllä käyttöön, mutta pienenä kaupunkiautona ja lyhyen matkan kulkupelinä


    • Anonyymi

      Kemian ja fysiikan lait ovat armottomia, ei politiikko niille mahda mitään. Akuilla on hyvin rajoitettu kehitysmahdollisuus, kun puhutaan energiatiheydestä, sähkölentokone jää vain haaveeksi. Politikko syyttää sitten öljyteollisuutta, kun kaikki ei mennyt suunnitelmien mukaan.
      Joille kelpaa nykyiset sähköauton akut ajakoon niillä.
      Ei pidä höyrytä sitä, että kaikki liikenne pitäisi sähköistää

      • Anonyymi

        Näin on vielä nyt mutta kehitys etenee. Kukapa tietää vaikka siivet voisi olla kondensaattoreita, siis levymäistä rakennetta tai jotain vastaavaa. Kondensaattori koostuu levyistä, ainakin nykyisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on vielä nyt mutta kehitys etenee. Kukapa tietää vaikka siivet voisi olla kondensaattoreita, siis levymäistä rakennetta tai jotain vastaavaa. Kondensaattori koostuu levyistä, ainakin nykyisin.

        Iskee kipuna läpi eristeen, kondensaattori on vaarallinen sähkökomponentti, suurin osa sähkölaitteiden tulipaloista johtuu kondendaattoreista, eriste jännitteisten levyjen välistä alkaa vuotaa ja tuloksena on hidas oikosulku ja komponentti tai laite jostain muusta alkaa palaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Iskee kipuna läpi eristeen, kondensaattori on vaarallinen sähkökomponentti, suurin osa sähkölaitteiden tulipaloista johtuu kondendaattoreista, eriste jännitteisten levyjen välistä alkaa vuotaa ja tuloksena on hidas oikosulku ja komponentti tai laite jostain muusta alkaa palaa

        Totta, odotellaan siis uusia keksintöjä tuollakin puolella.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ei tuolla sähköauto paljon etene ja miten kondensaattorin saa edes tasaisesti purettua


      • Anonyymi

        Elektrlyyttikondensaattori on rakenteeltaan aika lailla saman kaltainen, kuin alkeis akku + ja- navat anodi katodi ja elektrolyytti. Toimii mm. Taajuusmuuttajassa välijänniteen ( tasasuuntauksen jälkeen) sudatukseen. Mitä sähköauto muuta on, kuin taajuusmuuttaja. Tasasuuntaaja, välijännitepiiri akku, vaihtosuuntaaja ja moottori. Erona että välijännitepiirin akku voidaan ladata ohi tasasuuntaajan suoraan.( tosin se tasasuuntaaja on muualla). -90 luvulla muuttajatekniikka mullistui tyristoritekniikka tuli tiensä päähän ja trasitorit ja kytkimet saavuttivat sellaiset ominaisuudet, että vaihtosuuntaajan katkontataajus nousi yli 10 kHz ( siitä tulee se uliseva tyypillinen ääni) Radioaallot tulivat ongelmaksi, ne ratkaistiin mm kaksoisvaippa kaapeleilla ( laivoilla ja maissa MCCMK kaapeleilla. Sähköautoissa koteloidaan vaihtosuuntaaja ja moottori. Alkuun 90 luvulla ongelma oli moottorien laakerien vaurioituminen suurtaajuuden aiheuttamieien virtapiikkien maadoittuminen laakereiden kautta. Vanhoihin asennettiin akseleille harjalaahuksia. ABB toi ensimmäiset " muuttajamoottorit" erikoislaakerit ja vain etukilpi piti erikseen maadoittaa. Laivojen propulsiolaitteissa käytetään erikoislaakereita ja piikit hoidellaan koneesta ulos muilla keinoilla. Sekin on kuin sähköauto Generaattori tuottaa vaihtosähköä ja tasasuuntauksen jälkeen, puskuri DC osan jälkeen taajuusmuuttajalla pyöritellään sitä ropelia. Sähköautossa ei mitään mystiikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuolla sähköauto paljon etene ja miten kondensaattorin saa edes tasaisesti purettua

        Etuvastuksella


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elektrlyyttikondensaattori on rakenteeltaan aika lailla saman kaltainen, kuin alkeis akku ja- navat anodi katodi ja elektrolyytti. Toimii mm. Taajuusmuuttajassa välijänniteen ( tasasuuntauksen jälkeen) sudatukseen. Mitä sähköauto muuta on, kuin taajuusmuuttaja. Tasasuuntaaja, välijännitepiiri akku, vaihtosuuntaaja ja moottori. Erona että välijännitepiirin akku voidaan ladata ohi tasasuuntaajan suoraan.( tosin se tasasuuntaaja on muualla). -90 luvulla muuttajatekniikka mullistui tyristoritekniikka tuli tiensä päähän ja trasitorit ja kytkimet saavuttivat sellaiset ominaisuudet, että vaihtosuuntaajan katkontataajus nousi yli 10 kHz ( siitä tulee se uliseva tyypillinen ääni) Radioaallot tulivat ongelmaksi, ne ratkaistiin mm kaksoisvaippa kaapeleilla ( laivoilla ja maissa MCCMK kaapeleilla. Sähköautoissa koteloidaan vaihtosuuntaaja ja moottori. Alkuun 90 luvulla ongelma oli moottorien laakerien vaurioituminen suurtaajuuden aiheuttamieien virtapiikkien maadoittuminen laakereiden kautta. Vanhoihin asennettiin akseleille harjalaahuksia. ABB toi ensimmäiset " muuttajamoottorit" erikoislaakerit ja vain etukilpi piti erikseen maadoittaa. Laivojen propulsiolaitteissa käytetään erikoislaakereita ja piikit hoidellaan koneesta ulos muilla keinoilla. Sekin on kuin sähköauto Generaattori tuottaa vaihtosähköä ja tasasuuntauksen jälkeen, puskuri DC osan jälkeen taajuusmuuttajalla pyöritellään sitä ropelia. Sähköautossa ei mitään mystiikkaa.

        Edut on kerrottu esimerkiksi tässä.
        https://www.eaton.com/content/dam/eaton/products/electronic-components/resources/brochure/eaton-supercapacitors-enable-powerful-automotive-boardnet-stabilization.pdf

        Ne jatkavat
        autojen pulssivirran syöttämistä. Ne
        kestävät miljoonia lataus-/purkaussyklejä missä tahansa ilmastossa
        (-40 °C - +85 °C) ilman
        merkittävää tehon tai kapasiteetin heikkenemistä.


    • Anonyymi

      Kyllä se kondensuotteri lattautuu siinä kun hiukan jarruttoo, nii pääsöö taas liikkeelle sähköllä?

      • Anonyymi

        Olipa sähköauton energiavarastona akku kondensaattori, fluidumtankki tms. se ei muuta stä, että ajamiseen ja muuhun tarvittava energia on ladattava sinne kuitenkin ja esim 300 kwh ( ajelisi jo 600 km.) Lataus vartissa 1000v. Olisi 900A. Pitäisi olla 300 neliömillin johdot.Esim akun puolittamisella ja kahdella latausväylällä aika puolittuisi. Le mans autoissa oli kaksi polttoainetäyttöpaikkaa eri puolilla sai tarpeen tullen tankattua kahdella pistoolilla. 800 volttisen akun voisi ladata 2 lla 400 volttisella 150 kw latauksella teoriassa 100 kwh vartissa. CCS on vakiintunut, niin tuskinpa ihan heti lataus standardit muuttuvat ja 5 vuoden käytännön kokemus 170000 kolmella ( kolmannella) ensimmäisellä 40 kwh Leafillkaan ei joutunut pikalataamaan kuin silloin tällöin. Nykyisellä mm. toukokuu 3100 kilometriä akku normaalisti 80% lla ei yhtään pikalatausta ja ei ladattu kotonakaan joka yö. Päiväajot vaihtelevat 80-200. Kokeilen kyllä joskus toimivatko apit ja rfid, jos on sopiva taukopaikka käytän myös esim lentoaseman 22 kw laturia, silläkin nenee jo 100 km tunnissa akkuun ja pianko asemalla tunti menee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      30
      2846
    2. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      508
      1837
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1810
    4. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1424
    5. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      73
      1350
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1258
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      24
      1255
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      77
      1169
    9. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      31
      1028
    10. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

      Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      97
      1007
    Aihe