"Mökkilammen huono kunto sai Rauni Lanamäen ryhtymään ilmastoaktivistiksi."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d0e45a56-83b9-4d2b-b6cc-64123da45e74
"– En voi vaan olla enää hiljaa, eikä minun ikä saa olla este tässä asiassa.
Näin sanoo Rauni Lanamäki, 72, joka osallistuu maanantaina ympäristöliike Elokapinan Helsingin keskustassa järjestettävään Kulovalkea-mielenosoitukseen. Helsinkiin hän on tullut Seinäjoelta asti yhdessä puolisonsa Yrjö Jaakkolan, 71, kanssa.
Syy mielenosoitukseen osallistumiseen löytyy päättäjistä.
– Minulla tuli vain kerta kaikkiaan mitta täyteen seuratessa nykyisen hallituksen viimeaikaisia toimia, jotka ovat olleet takapakkia ilmastonmuutoksen ja luontokadon pysäyttämiseen, Lanamäki sanoo kysyttäessä syytä mielenosoitukseen osallistumisesta.
Suomen hallitus saa Lanamäeltä täyslaidallisen kritiikkiä.
– Hallitus ei tunnu uskovan tieteellisiä tosiseikkoja. Tutkijat kautta maailman sanovat, että nyt on viimeiset hetket toimia. Miksi hallitus ei kuuntele tiedettä?
Erityisesti Lanamäkeä harmittaa hallituksen päätös tukea maakuntalentoja sekä turpeen kaivamista.
– Haluaisin, että lainsäädännöllä puututtaisiin kehitykseen, joka turmelee lähiluontoa. Hallitus on tehnyt päätöksiä, että turpeen nostamista ei lopeteta ja Suomi on ollut kampittamassa EU-tasolla intohimoisempia ilmastotekoja, hän sanoo.
Lanamäki myöntää itsekin lentäneen aiemmin ja näin ollen ollut mukana kasvattamassa hiilijalanjälkeä. He ovat puolison kanssa kuitenkin päättäneet, etteivät enää aio lentää. Lanamäki ymmärtää, että omien kulutustapojen muuttaminen on vaikeaa. Muutos on kuitenkin välttämätöntä hänen mielestään.
– Meidän, jotka ovat olleet tätä elintasoa osaltamme nostamassa, pitäisi osata nyt jarruttaa kuluttamisessa. Meidän täytyisi herätä siihen, että aika karmea tulevaisuus on luvassa niille, jotka ovat nyt lapsia, hän sanoo.
Lanamäen mielestä jokaisella yksilöllä on merkitystä luonnonsuojelussa ja ilmastonmuutoksen pysäyttämisessä. Hän peräänkuuluttaa kuitenkin päättäjien merkitystä.
– Päättäjien vastuu on se kaikkein tärkein. Se ohjaa meidän yksilöiden toimintaa ja käyttäytymistä.
Luotto poliisiin
Iltalehti uutisoi aiemmin tänään, että jopa 400 kansalaista on sitoutunut kiinniottovalmiuteen Kulovalkea-mielenosoituksessa. Myös Rauni Lanamäki osa tätä joukkoa.
Lanamäki luottaa poliisiin.
– Olen aina kunnioittanut poliisien työtä ja haluaisin kunnioittaa edelleenkin. Heillä on kuitenkin oikeus tehdä niin kuin laki määrää, hän sanoo.
Pieni pelko poliisien kovakouraisista otteista hänellä kuitenkin on.
– Aikaisemmilta vuosilta esimerkiksi muistissa on sumutteiden käyttö. Ulkomaiden tilannetta seuranneena tulee miettineeksi, mennäänkö Suomessa huonompaan suuntaan, Lanamäki pohtii.
Asenteet luonnonsuojeluun yllättivät
Rauni Lanamäki herätys ilmastonmuutokseen ja luontokatoon syntyi seuratessa lähiluontoa mökillään Etelä-Pohjanmaalla.
– Koronavuosien aikana lähdin haastamaan itseäni ja opettelemaan lintulajeja. Aloin niitä seuraamaan ja kuvaamaan. Lähellä oleva pieni ja vanha metsäpalsta oli täynnä elämää ja monia lintulajeja. Muutaman kilometrin päässä olevassa talousmetsässä taas oli todella hiljaista, hän kertoo.
– Omassa elinpiirissä näkee nämä suuret erot. Olemmeko tappamassa meidän lähiluonnon kokonaan?
Myös mökkilammen kunnon huononeminen toimi myös herätyksenä, että jotain täytyy tehdä.
Lanamäki sekä hänen miehensä ovat koko työelämänsä ajan asuneet Etelä-Suomessa. Eläkepäiviään he muuttivat viettämään takaisin maaseudulle Etelä-Pohjanmaalle. Siellä Lanamäen on yllättänyt luonnonsuojelijoihin liittyvät asenteet.
– Koetaan, että luonnonsuojelija on pahantekijä ja oletetaan, että me haluaisimme jotenkin hankaloittaa esimerkiksi viljelijöiden elämää, Lanamäki kertoo.
– Meidän kaikkien etu on, että ilmastonmuutosta ja sen vaikutuksia pienennetään mahdollisimman paljon."
Kepulandian "kettutyttö"? Seinäjokihan on yksi Kepulandian keskittymistä mm. Oulun lisäksi. Mitäs sanovat palstan pölhöoikeistolaiset? Mummoa putkaan vaan? Vihertääkö Kepulandiassa?
Raunin, 72, mitta täyttyi. On valmis putkaan Elokapinan puolesta
Anonyymi-ap
2
62
Vastaukset
- Anonyymi
Hienoa, mutta ei liity mitenkään palstan aiheeseen.
- Anonyymi
Lue lopusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1195254- 492966
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332822Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺312611Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231989En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä111797- 1181657
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231465Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101438- 971407