Isot datakeskukset tarvitsevat todella paljon sähköä ja hallitus kuulemma lupaa niille sitä halvalla.
Entä Suomen kotitaloudet? Mitä sähkö maksaa meille? Kuinka usein pörssisähkö maksaa jatkossa yli euron/kWh?
Mitä sähkö maksaa sitten kun "saadaan" tänne kaikki datakeskukset?
12
122
Vastaukset
- Anonyymi
Viherpiiperöt alkaa polkemaanpyörää.
- Anonyymi
Näitä datakeskuksia haluaa Suomeen muutkin kuin viherpiiperöt.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Näitä datakeskuksia haluaa Suomeen muutkin kuin viherpiiperöt.
On se kumma,kun meille heti kateus herää,jos kysymys Venjästä ja Kiinasta !?
- AnonyymiUUSI
Kuntopyörillä voi polkea suomalaisille sähköä.
- Anonyymi
Pikemminkin pitää miettiä, että riittääkö sähkö ylipäätään. Irlannissa datakeskukset ovat jo ongelma sähkön riittävyyden osalta.
- Anonyymi
Sinä olet kuullut väärin tai ymmärtänyt kuulemasi väärin! Hallituksella ei ole mitään työkalua vaikuttaa sähkön pörssihintaan. Sähköveroon hallitus voi vaikuttaa, mutta siinäkin hallitus on ilmoittanut ppistavansa alennetun verokannan datakeskuksilta!
- AnonyymiUUSI
Irlanti on varoittava esimerkki siitä, mitä tapahtuu kun datakeskukset ovat siellä käyttäneet hyväkseen pienen maan päättäjien tyhmyyttä ja nyt irlantilaisia kuluttajia "sakotetaan". "Tyhmyydestä sakotetaan", sananlaskun sanoo.
Lue tästä linkistä miten Irlannissa kuluttajille sähkönhinta on noussut.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011234444.html
Nyt Suomeen on suunnitteilla sata, jopa kaksisataa data-keskusta. Sähkölinjoja on rakennettava lisää,
suuresta suurimman datakeskuksen sähköntarve on jopa 400 megawattia eli noin puolet Olkiluodon sähköntuotannosta. Miten se vaikuttaisi kuluttajien sähkömaksuihin?
Uusien sähköverkkojen rakentamista monikansalliset datakeskukset eivät maksa.
Olisiko energian hinta halvempi datakeskuksille sama kuin yrityksille, eli sähköveroluokka II?
Pitäisikö Orpon hallituksen ottaa opikseen Irlannin datakeskus-buumin isoista haitoista?
Onko katuminen ja perääntyminen jo Suomessa turhaa - tai voidaanko 200 datakeskusten Suomeen vyöryminen vielä estää?
Miksi suomalaisilla näyttää olevan hyvin vähän tietoa datakeskusten tuomista ongelmista ja energian hintojen noususta kuluttajille? Isot datakeskukset työllistävät valmistuttuaan vain vähän. Työllisyysvaikutus on siis pieni, mutta datakeskukset tulevat maksamaan veronmaksajille miljardeja + kuluttajille kalliimmat siirto- ja energiamaksut, mihin meillä Suomessa ei ole varaa. - AnonyymiUUSI
" Hallitus hoputti puoliväliriihessään Fingridiä rakentamaan uutta verkkoa ja nosti sen investointirahan 5,2 miljardiin euroon. Olettaa sopii, että summa peritään siirtomaksuina verkon käyttäjiltä", lukee edellä olevassa IS:n linkissä.
Fingrid esittää, että vuotuista kattoa, 8 %, korotetaan hinnoittelussa.
Nousussa ovat siten sekä energiamaksut, sähkönsiirto että sähköverkot.
Miten käy niiden suomalaisten pienten ja keskisuurten yritysten, jos energia ei riitä ennen uusien sähköverkkojen rakentamista (maan alle) ?
Mikä on Orpon hallituksen energiapoliittinen linjaus, onko siitä mitään hallitusohjelmassa - tai mennäänkö Suomessa monikansallisten datakeskusten ehdoilla? - AnonyymiUUSI
Monikansalliset datakeskukset saisivat halpaa sähköä, jonka veronmaksajat isoina energialaskuina ja lisäveroina maksavat? Sekö on suomalaisten kuluttajien etu?
- AnonyymiUUSI
Tavallinen ihminen joutuu elämään puulämmityksellä, kynttilävalolla ja ruoka valmistettava puukaminalla. Kyllä kokoomus ja persut osaavat olla kansan puolella.
- AnonyymiUUSI
Datakeskukset pitäisi velvoittaa tuottamaan itse tarbitsemansa sähkö omalla kiinteistöalueellaan,
EI ollenkaan saa vetää ulkopuolelta sähkölinjoja datakeskuksiin.
Itse pitää tuottaa sähkö mitä käyttää. - AnonyymiUUSI
Tietysti toinen järkevä vaihtoehto olisi laittaa kohtuullinen, erilinnen sähköhinta datakeskuksille, esim.. 1234EUR/kWh.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 784408
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺744245Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433639Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163243Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle392887En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142602Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102474IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm351733Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1571645Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli851154