"Sadan kilometrin ajokulut ovat kotiladatulla sähköautolla vain noin 2–4 euroa. Vuosisäästö on helposti tuhansia euroja.
Uudehkoa tai peräti uutta autoa etsivälle sähköauto on ollut houkutteleva vaihtoehto jo puoli vuosikymmentä."
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/11-12a-2025/mita-sahkoautosta-pitaisi-tietaa/
Tutkittu tieto on paras sähköautojen lähestymistapa eikä Esson baarin "asiantuntija"kuvitelmat
113
802
Vastaukset
- Anonyymi
Ensinnäkin "vuosisäästö" normaalilla kotitaloudella olisi noi tonnin luokkaa, ei sen enempää. Lisäksi sähköautot ovat paljon kalliimpia ja niiden arvonlasku on monta kertaa enemmän kuin tuo "säästö". Ja normaalin kotitalouden kukkarolle sopivat sähköautot ovat miniakkuisia, pieniä ja käyttökelvottomia romuja. Yhtäkään järkevän hintaista toimivaa sähköautoa ei ole vieläkään myynnissä. Eikä ole edes tulossa myyntiin.
- Anonyymi
Lisäksi on turha käyttää jonkin satunnaisen toimittajan kolumnia perusteluna. Toimittajat ovat ammattimaisia valehtelijoita ja huijareita. Etenkin autotoimittajat, joita autovalmistajat lahjovat ja joiden lehti menisi välittömästi konkurssiin, jos yksikin autovalmistaja vetää mainoksensa pois lehdestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi on turha käyttää jonkin satunnaisen toimittajan kolumnia perusteluna. Toimittajat ovat ammattimaisia valehtelijoita ja huijareita. Etenkin autotoimittajat, joita autovalmistajat lahjovat ja joiden lehti menisi välittömästi konkurssiin, jos yksikin autovalmistaja vetää mainoksensa pois lehdestä.
Se ei ole mikään kolumni. Älä valehtele.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se ei ole mikään kolumni. Älä valehtele.
Tuo on nimen omaan kolumni. Tuo voi näyttää viralliselta uutiselta tai artikkelilta, mutta kyseessä on pelkkä toimittajan oma mielipide.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on nimen omaan kolumni. Tuo voi näyttää viralliselta uutiselta tai artikkelilta, mutta kyseessä on pelkkä toimittajan oma mielipide.
Et näköjään tiedä kolumnista mitään. Otsikko jo kertoo ettei kyseessä ole kolumni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on nimen omaan kolumni. Tuo voi näyttää viralliselta uutiselta tai artikkelilta, mutta kyseessä on pelkkä toimittajan oma mielipide.
Se ei ole kolumni, kolumni on tällainen.
"Kolumni on sanoma- tai aikakauslehdessä omalla palstalla säännöllisesti julkaistava lyhyt kirjoitus, jossa toimittaja tai avustaja esittää oman mielipiteensä jostakin ajankohtaisesta aiheesta. Se on usein kantaa ottava, poleeminen ja henkilökohtainen artikkeli, joka julkaistaan kirjoittajan nimissä. Kolumni eroaa esimerkiksi pääkirjoituksesta, joka edustaa lehden kannanottoa, ja mielipidekirjoituksesta, joka voi olla tavallisten lukijoiden tai eri alojen asiantuntijoiden kirjoittamia." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et näköjään tiedä kolumnista mitään. Otsikko jo kertoo ettei kyseessä ole kolumni.
Ja otsikko kertoo, että kyseessä ei ole uutinen, ei tutkimus eikä normaali artikkeli. Kyse sähköautovalmistajien sponsoroimaa propagandaa. Sähköautovalmistajathan lahjoo lehteä ja toimittajia ruhtinaallisesti.
- Anonyymi
Sähköautojen arvo säilyy ihan saman kaavan mukaan kuin polttareidenkin, näin kertoo tuoreimmat tutkimukset. Pieni sähköauto sopii kovin monille ja varsinkin kakkosautona loistavia. Hyviä kohtuuhintaisia sähköautoja on markkinoilla vaikka kuinka paljon, vai alatko intää taas sitä 1000km rangea, hihii!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi on turha käyttää jonkin satunnaisen toimittajan kolumnia perusteluna. Toimittajat ovat ammattimaisia valehtelijoita ja huijareita. Etenkin autotoimittajat, joita autovalmistajat lahjovat ja joiden lehti menisi välittömästi konkurssiin, jos yksikin autovalmistaja vetää mainoksensa pois lehdestä.
Sinä se vasta tyhmä olet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautojen arvo säilyy ihan saman kaavan mukaan kuin polttareidenkin, näin kertoo tuoreimmat tutkimukset. Pieni sähköauto sopii kovin monille ja varsinkin kakkosautona loistavia. Hyviä kohtuuhintaisia sähköautoja on markkinoilla vaikka kuinka paljon, vai alatko intää taas sitä 1000km rangea, hihii!
Pieniä kohtuuhintaisia ja hyviä sähköautoja ei ole olemassa. Jos pieni sähköauto pienellä miniakulla maksaa yli 25 000 eurolla niin se on järkyttävän ylihintainen. Pienen sähköauton maksimihinta on 15 000 euroa täydellä varustuksella ja isoimmalla mahdollisella akulla.
Ja muuten, monet haluavat pienen sähköauton ykkösautoksi ja kulkevat sillä pitkiä matkoja. Joku pikkuauto jolla pääsee alle 300 km ei ole kymppitonninkaan arvoinen edes uutena. Ja käytettynä täysin arvoton. Pienellä autolla pitää pystyä kulkemaan pitkiä matkoja. Jos autolla voi lähinnä kulkea vain lyhyitä matkoja niin kyseessä on mopoauto ja siitä maksetaan mopoauton hinta.
Ja kannattaa muistaa, että kaupunkiautoja ja kakkosautoja ei ole olemassa. On vain pieniä ja isoja autoja. Ja pienten autojen pitäisi pystyä kulkemaan yhtä pitkiä matkoja kuin isot autot.
Varsinkin käytetyissä sähköautoissa pyynnit ovat järjettömiä. Jostain 10 vuotta vanhasta Leafista ei tonnia enempää kannata maksaa, ei edes täysikuntoisella akulla. Käytetty sähköfillari on parempi kuin vanha Leaf.
Ja muuten, useimmissa kotitalouksissa on vain yksi auto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä se vasta tyhmä olet.
On täysin tunnettua miten autovalmistajat lahjovat autolehtiä. Autolehtien arvostelut ovat pelkkiä valheita alusta loppuun kuten on lehdet muutenkin. Jokin TM kelpaa lähinnä vessapaperiksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pieniä kohtuuhintaisia ja hyviä sähköautoja ei ole olemassa. Jos pieni sähköauto pienellä miniakulla maksaa yli 25 000 eurolla niin se on järkyttävän ylihintainen. Pienen sähköauton maksimihinta on 15 000 euroa täydellä varustuksella ja isoimmalla mahdollisella akulla.
Ja muuten, monet haluavat pienen sähköauton ykkösautoksi ja kulkevat sillä pitkiä matkoja. Joku pikkuauto jolla pääsee alle 300 km ei ole kymppitonninkaan arvoinen edes uutena. Ja käytettynä täysin arvoton. Pienellä autolla pitää pystyä kulkemaan pitkiä matkoja. Jos autolla voi lähinnä kulkea vain lyhyitä matkoja niin kyseessä on mopoauto ja siitä maksetaan mopoauton hinta.
Ja kannattaa muistaa, että kaupunkiautoja ja kakkosautoja ei ole olemassa. On vain pieniä ja isoja autoja. Ja pienten autojen pitäisi pystyä kulkemaan yhtä pitkiä matkoja kuin isot autot.
Varsinkin käytetyissä sähköautoissa pyynnit ovat järjettömiä. Jostain 10 vuotta vanhasta Leafista ei tonnia enempää kannata maksaa, ei edes täysikuntoisella akulla. Käytetty sähköfillari on parempi kuin vanha Leaf.
Ja muuten, useimmissa kotitalouksissa on vain yksi auto.Lisään... Ja jotkut idiootit tällä palstalla kuvittelevat joidenkin sähköautojen 35 000 euron lähtöhintaa muka halpana. Vain naurettavan typerä idiootti voi kuvitella 35 000 euron autoa jolla on surkean lyhyt toimintamatka olevan halpa. Jopa 25 000 euroa on todella kova hinta pienestä autosta jolla on lyhyt toimintamatka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään... Ja jotkut idiootit tällä palstalla kuvittelevat joidenkin sähköautojen 35 000 euron lähtöhintaa muka halpana. Vain naurettavan typerä idiootti voi kuvitella 35 000 euron autoa jolla on surkean lyhyt toimintamatka olevan halpa. Jopa 25 000 euroa on todella kova hinta pienestä autosta jolla on lyhyt toimintamatka.
Sitä paitsi Esson baarissa on viime aikoina puhuttu innostuneesti bensantekokojeesta ja vetysaunasta. Ei ole viime päivinä mietitty sähköautoja ja museokalustoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä paitsi Esson baarissa on viime aikoina puhuttu innostuneesti bensantekokojeesta ja vetysaunasta. Ei ole viime päivinä mietitty sähköautoja ja museokalustoa.
No, eipä kukaan normaali keskituloinen suomalainen pidä 35 000 euron autoa kohtuuhintaisena. Kaikkien keskituloisten mielestä tuo on järkyttävän kova hinta autosta, myös perheautosta pitkällä toimintamatkalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pieniä kohtuuhintaisia ja hyviä sähköautoja ei ole olemassa. Jos pieni sähköauto pienellä miniakulla maksaa yli 25 000 eurolla niin se on järkyttävän ylihintainen. Pienen sähköauton maksimihinta on 15 000 euroa täydellä varustuksella ja isoimmalla mahdollisella akulla.
Ja muuten, monet haluavat pienen sähköauton ykkösautoksi ja kulkevat sillä pitkiä matkoja. Joku pikkuauto jolla pääsee alle 300 km ei ole kymppitonninkaan arvoinen edes uutena. Ja käytettynä täysin arvoton. Pienellä autolla pitää pystyä kulkemaan pitkiä matkoja. Jos autolla voi lähinnä kulkea vain lyhyitä matkoja niin kyseessä on mopoauto ja siitä maksetaan mopoauton hinta.
Ja kannattaa muistaa, että kaupunkiautoja ja kakkosautoja ei ole olemassa. On vain pieniä ja isoja autoja. Ja pienten autojen pitäisi pystyä kulkemaan yhtä pitkiä matkoja kuin isot autot.
Varsinkin käytetyissä sähköautoissa pyynnit ovat järjettömiä. Jostain 10 vuotta vanhasta Leafista ei tonnia enempää kannata maksaa, ei edes täysikuntoisella akulla. Käytetty sähköfillari on parempi kuin vanha Leaf.
Ja muuten, useimmissa kotitalouksissa on vain yksi auto.Sillä pienellä sähköautollakin pääsee vaikka kuinka pitkän matkan, pitää vain ladata sitten sen 200-250 km välein, mikä on muutenkin ihan hyvä väli pitää taukoa.
Yrität nyt kovasti vääntää ongelmaa asiasta mikä ei tosielämässä ole ongelma. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sillä pienellä sähköautollakin pääsee vaikka kuinka pitkän matkan, pitää vain ladata sitten sen 200-250 km välein, mikä on muutenkin ihan hyvä väli pitää taukoa.
Yrität nyt kovasti vääntää ongelmaa asiasta mikä ei tosielämässä ole ongelma.Taukopaikalla ei välttämättä ole mitään latauspaikkaa. Itsekin usein vain pysäytän pysäkkipaikalla ja hieman jaloittelen ja jatkan sitten matkaa. Tauko kestää alle 5 minuuttia. En välitä mennä joillekin saatanan huoltoasemille turhan päiten. Ja normaali autoilija pystyy kyllä ajamaan helposti 400-500 km ilman taukoja. Joidenkin idioottien keksimillä hatusta vedetyillä säännöillä joistain 200-250 km pidettävistä tauoista voi lähinnä pyyhkiä persettä.
Tuon 25 000 euron pienessä sähköautossa pitäisi olla minimissään 500 km toimintamatka. Tosin minusta pienen sähköauton pitäisi maksaa noin 15 000 euroa 500 km toimintamatkalla. Jos pienessä sähköautossa on vaivainen 200-250 km toimintamatka niin se ei ole edes kymppitonnin arvoinen. Kyseessä on silloin lähinnä paska ja lähes käyttökelvoton mopoauto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taukopaikalla ei välttämättä ole mitään latauspaikkaa. Itsekin usein vain pysäytän pysäkkipaikalla ja hieman jaloittelen ja jatkan sitten matkaa. Tauko kestää alle 5 minuuttia. En välitä mennä joillekin saatanan huoltoasemille turhan päiten. Ja normaali autoilija pystyy kyllä ajamaan helposti 400-500 km ilman taukoja. Joidenkin idioottien keksimillä hatusta vedetyillä säännöillä joistain 200-250 km pidettävistä tauoista voi lähinnä pyyhkiä persettä.
Tuon 25 000 euron pienessä sähköautossa pitäisi olla minimissään 500 km toimintamatka. Tosin minusta pienen sähköauton pitäisi maksaa noin 15 000 euroa 500 km toimintamatkalla. Jos pienessä sähköautossa on vaivainen 200-250 km toimintamatka niin se ei ole edes kymppitonnin arvoinen. Kyseessä on silloin lähinnä paska ja lähes käyttökelvoton mopoauto.Lisään... Ja syön eväätkin autossa, en mene taukopaikoille syömään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sillä pienellä sähköautollakin pääsee vaikka kuinka pitkän matkan, pitää vain ladata sitten sen 200-250 km välein, mikä on muutenkin ihan hyvä väli pitää taukoa.
Yrität nyt kovasti vääntää ongelmaa asiasta mikä ei tosielämässä ole ongelma."Sillä pienellä sähköautollakin pääsee vaikka kuinka pitkän matkan, pitää vain ladata sitten sen 200-250 km välein, mikä on muutenkin ihan hyvä väli pitää taukoa."
Jokin saatanan auto ei valitse missä tuo tauko pidetään. Pidän tauon sellaisessa paikassa missä minua huvittaa eikä paikassa välttämättä voi ladata autoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taukopaikalla ei välttämättä ole mitään latauspaikkaa. Itsekin usein vain pysäytän pysäkkipaikalla ja hieman jaloittelen ja jatkan sitten matkaa. Tauko kestää alle 5 minuuttia. En välitä mennä joillekin saatanan huoltoasemille turhan päiten. Ja normaali autoilija pystyy kyllä ajamaan helposti 400-500 km ilman taukoja. Joidenkin idioottien keksimillä hatusta vedetyillä säännöillä joistain 200-250 km pidettävistä tauoista voi lähinnä pyyhkiä persettä.
Tuon 25 000 euron pienessä sähköautossa pitäisi olla minimissään 500 km toimintamatka. Tosin minusta pienen sähköauton pitäisi maksaa noin 15 000 euroa 500 km toimintamatkalla. Jos pienessä sähköautossa on vaivainen 200-250 km toimintamatka niin se ei ole edes kymppitonnin arvoinen. Kyseessä on silloin lähinnä paska ja lähes käyttökelvoton mopoauto."normaali autoilija pystyy kyllä ajamaan helposti 400-500 km ilman taukoja."
Tuo on muista piittaamatonta liikenneturvallisuuden vaarantamista, edes ammattiliikenne ei saa ajaa tuollaisia matkoja ilman taukoja.
Pienemmillä autoilla muutenkin harvemmin ajetaan mitään 500 km pätkiä, jos tuollainen matka kaatuu puolen tunnin taukoon tai siihen että tauko pitää pystyä pitämään jossain aivan tietyssä paikassa niin sitten varmaan parempi jatkaa sillä polttiksella. Itse en kuitenkaan enää tuollaisiin koske, kaikki autot joista normaaliajossa pitää polttoaineesta maksaa yli 4 eur/100 km ovat paskoja romuja, joista en maksaisi senttiäkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"normaali autoilija pystyy kyllä ajamaan helposti 400-500 km ilman taukoja."
Tuo on muista piittaamatonta liikenneturvallisuuden vaarantamista, edes ammattiliikenne ei saa ajaa tuollaisia matkoja ilman taukoja.
Pienemmillä autoilla muutenkin harvemmin ajetaan mitään 500 km pätkiä, jos tuollainen matka kaatuu puolen tunnin taukoon tai siihen että tauko pitää pystyä pitämään jossain aivan tietyssä paikassa niin sitten varmaan parempi jatkaa sillä polttiksella. Itse en kuitenkaan enää tuollaisiin koske, kaikki autot joista normaaliajossa pitää polttoaineesta maksaa yli 4 eur/100 km ovat paskoja romuja, joista en maksaisi senttiäkään.Jos tauko pidetäänkin niin se kestää maksimissaan 5 minuuttia. Ei kukaan järkevä pidä pitkällä matkalla 200-250 km välein puolen tunnin taukoa. Eihän tuossa ajassa tule edes nälkä joten mitä saatanaa tuon puolen tunnin aikana tehdään? Miksi helvetissä mössöttäisin huoltoasemien paskaa pullaa ja joisin niiden kahvia, jotka molemmat ovat myös älyttömän ylihintaisia. Ja siihen nuo sähköautoilun säästöt myös katoaisi.
Sähköauton pikalatauksen pitäisi onnistua alle 5 minuutissa ja toimintamatkan pitäisi olla yli 500 km ja auton hinta on alle 10 000 euroa. Siihen saakka ajan mieluummin polttiksilla.
Lisäksi lähes kaikille suomalaisille sähköauto on kalliimpi kuin polttis. Sähköautojen "edullisuus" on valetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos tauko pidetäänkin niin se kestää maksimissaan 5 minuuttia. Ei kukaan järkevä pidä pitkällä matkalla 200-250 km välein puolen tunnin taukoa. Eihän tuossa ajassa tule edes nälkä joten mitä saatanaa tuon puolen tunnin aikana tehdään? Miksi helvetissä mössöttäisin huoltoasemien paskaa pullaa ja joisin niiden kahvia, jotka molemmat ovat myös älyttömän ylihintaisia. Ja siihen nuo sähköautoilun säästöt myös katoaisi.
Sähköauton pikalatauksen pitäisi onnistua alle 5 minuutissa ja toimintamatkan pitäisi olla yli 500 km ja auton hinta on alle 10 000 euroa. Siihen saakka ajan mieluummin polttiksilla.
Lisäksi lähes kaikille suomalaisille sähköauto on kalliimpi kuin polttis. Sähköautojen "edullisuus" on valetta.Toisaalta, uusien sähköautojen hinnat tulevat seuraavan muutaman vuoden aikana laskemaan kymmeniä prosentteja, koska lähes kukaan ei noin paljon noista paskoista heikkolaatuisista miniakulla varustetuista autoista maksa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään... Ja syön eväätkin autossa, en mene taukopaikoille syömään.
Vie ne roskasi pois myös. Noiden eväsmossottajien jäljiltä ovat levähdyspaikat, auto ja rinnukset kuin kaatopaikka. Voi he......tin 16. .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos tauko pidetäänkin niin se kestää maksimissaan 5 minuuttia. Ei kukaan järkevä pidä pitkällä matkalla 200-250 km välein puolen tunnin taukoa. Eihän tuossa ajassa tule edes nälkä joten mitä saatanaa tuon puolen tunnin aikana tehdään? Miksi helvetissä mössöttäisin huoltoasemien paskaa pullaa ja joisin niiden kahvia, jotka molemmat ovat myös älyttömän ylihintaisia. Ja siihen nuo sähköautoilun säästöt myös katoaisi.
Sähköauton pikalatauksen pitäisi onnistua alle 5 minuutissa ja toimintamatkan pitäisi olla yli 500 km ja auton hinta on alle 10 000 euroa. Siihen saakka ajan mieluummin polttiksilla.
Lisäksi lähes kaikille suomalaisille sähköauto on kalliimpi kuin polttis. Sähköautojen "edullisuus" on valetta.Hyvin sä vedät jos tiedät ettei kukaan järkevä pidä taukoa 3-4 tunnin välein (mitä 200-250 km käytännössä tarkoittaa). Ja vaikka se huoltoasema on niin kamala paikka niin jostain syystä siellä sitä pullaa ja kahvia mussuttavista pääosa on kuitenkin niitä polttiskuskeja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se ei ole kolumni, kolumni on tällainen.
"Kolumni on sanoma- tai aikakauslehdessä omalla palstalla säännöllisesti julkaistava lyhyt kirjoitus, jossa toimittaja tai avustaja esittää oman mielipiteensä jostakin ajankohtaisesta aiheesta. Se on usein kantaa ottava, poleeminen ja henkilökohtainen artikkeli, joka julkaistaan kirjoittajan nimissä. Kolumni eroaa esimerkiksi pääkirjoituksesta, joka edustaa lehden kannanottoa, ja mielipidekirjoituksesta, joka voi olla tavallisten lukijoiden tai eri alojen asiantuntijoiden kirjoittamia."Nimitä TM juttua sitten puffiksi, sillä juttu on selvästi puffi.
Puffaaminen tarkoittaa jonkin asian, henkilön tai tuotteen liioittelevaa tai valheellista kehumista.[
Lauri Ahtiainen sai toimeksiannon kirjoittaa sähköautoista artikkeli (puffi) jossa sähköautoilu esitetään myönteisessä valossa.
Kriitinen tai objektiivinen ei juttu ole, puffi laaditaan näyttämään artikkelilta.
Tässä tapauksessa leipätoimittaja Lauri Ahtiaisen nimi lisää puffin uskottavuutta.
Toimittaja on joko ideologisesti biasoitunut tai kertakaikkisesti selkääntaputeltu ja lounastettu sähköautomyyjien toimesta. - Anonyymi
Ottiko toimittaja huomioon että kotilatausasema vaatii suuremmat päävarokkeet ja liittyman perusmaksu pomppaa helposti 1,7 kertaiseksi.
Jos jakeluverkkoa ei ole, kuten ei olekaan mitoitettu, suuremmalle liittymäteholle joudutaan talojohto uusimaan. Liittymisjohdon hinta voi olla esim. 25€/m + kaivuutyö.
Usein kuitenkin mitoitus sallii esim 25A =>35A päävarokkeen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin sä vedät jos tiedät ettei kukaan järkevä pidä taukoa 3-4 tunnin välein (mitä 200-250 km käytännössä tarkoittaa). Ja vaikka se huoltoasema on niin kamala paikka niin jostain syystä siellä sitä pullaa ja kahvia mussuttavista pääosa on kuitenkin niitä polttiskuskeja.
Ja jos 3-4 tunnin välein syö tuota huoltoaseman paskaa ruokaa niin taatusti lihoaa muodottomaksi.
Ja tietenkin jos näin kesäkelillä kulkee Etelä-Suomessa osittain moottoritietä pitkin niin 200 km menee 2 tunnissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ottiko toimittaja huomioon että kotilatausasema vaatii suuremmat päävarokkeet ja liittyman perusmaksu pomppaa helposti 1,7 kertaiseksi.
Jos jakeluverkkoa ei ole, kuten ei olekaan mitoitettu, suuremmalle liittymäteholle joudutaan talojohto uusimaan. Liittymisjohdon hinta voi olla esim. 25€/m kaivuutyö.
Usein kuitenkin mitoitus sallii esim 25A =>35A päävarokkeen.3*25A riittää oikein hyvin maalämpöön ja sähköauton lataukseeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja jos 3-4 tunnin välein syö tuota huoltoaseman paskaa ruokaa niin taatusti lihoaa muodottomaksi.
Ja tietenkin jos näin kesäkelillä kulkee Etelä-Suomessa osittain moottoritietä pitkin niin 200 km menee 2 tunnissa.Löytyy sieltä huoltoasemalta valikoimaa moneen lähtöön, myös terveellistä syötävää.
Ja noita motareita on Suomessa hyvin vähän, normaaleilla maanteillä muun liikenteen kanssa liikkuessa ei pääse lähellekään 100 km/h keskinopeutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Löytyy sieltä huoltoasemalta valikoimaa moneen lähtöön, myös terveellistä syötävää.
Ja noita motareita on Suomessa hyvin vähän, normaaleilla maanteillä muun liikenteen kanssa liikkuessa ei pääse lähellekään 100 km/h keskinopeutta."Löytyy sieltä huoltoasemalta valikoimaa moneen lähtöön, myös terveellistä syötävää."
Mutta mikään niistä ei ole hyvää eikä silti ole järkeä popsia ruokaa 3-4 tunnin välein. Eikä minua ainakaan kiinnosta ylihintaiset huoltoasemaruoat.
"Ja noita motareita on Suomessa hyvin vähän, normaaleilla maanteillä muun liikenteen kanssa liikkuessa ei pääse lähellekään 100 km/h keskinopeutta."
Mutta keskinopeus ylittää useimmiten normaalilla maantielläkin kesällä 80 km/h, eli 200 km menee alle 2,5 tuntia, ei 3 tuntia. Siis ilman mitään moottoritietä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pieniä kohtuuhintaisia ja hyviä sähköautoja ei ole olemassa. Jos pieni sähköauto pienellä miniakulla maksaa yli 25 000 eurolla niin se on järkyttävän ylihintainen. Pienen sähköauton maksimihinta on 15 000 euroa täydellä varustuksella ja isoimmalla mahdollisella akulla.
Ja muuten, monet haluavat pienen sähköauton ykkösautoksi ja kulkevat sillä pitkiä matkoja. Joku pikkuauto jolla pääsee alle 300 km ei ole kymppitonninkaan arvoinen edes uutena. Ja käytettynä täysin arvoton. Pienellä autolla pitää pystyä kulkemaan pitkiä matkoja. Jos autolla voi lähinnä kulkea vain lyhyitä matkoja niin kyseessä on mopoauto ja siitä maksetaan mopoauton hinta.
Ja kannattaa muistaa, että kaupunkiautoja ja kakkosautoja ei ole olemassa. On vain pieniä ja isoja autoja. Ja pienten autojen pitäisi pystyä kulkemaan yhtä pitkiä matkoja kuin isot autot.
Varsinkin käytetyissä sähköautoissa pyynnit ovat järjettömiä. Jostain 10 vuotta vanhasta Leafista ei tonnia enempää kannata maksaa, ei edes täysikuntoisella akulla. Käytetty sähköfillari on parempi kuin vanha Leaf.
Ja muuten, useimmissa kotitalouksissa on vain yksi auto.Johan Yariksen läntöhinta on 24.395€, ei niìtä pieniä 15.000€ autoja ole kuin mielikuvituksessasi.
Jos taas käytetyistä puhutaan, vähän ajettuja pari vuotta vanhoja ID.4 sia saa isolla akulla noin 30.000€ hintaan. Sillä ei saa edes uutta Corollaa. Enemmän ajettuja vielä halvemmalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johan Yariksen läntöhinta on 24.395€, ei niìtä pieniä 15.000€ autoja ole kuin mielikuvituksessasi.
Jos taas käytetyistä puhutaan, vähän ajettuja pari vuotta vanhoja ID.4 sia saa isolla akulla noin 30.000€ hintaan. Sillä ei saa edes uutta Corollaa. Enemmän ajettuja vielä halvemmalla.Toyota tekee kalliimpia autoja kuin monet muut valmistajat, joten esimerkkisi on perseestä. Esimerkiksi Kian halvin auto on hieman yli 17 000 euroa eikä sekään taatusti ole halvin.
Ja kaikki uudet autot ovat järkyttävän kalliita ja siksi keskituloinen joka ostaa uuden auton on typerä idiootti. 30.000 € on vähän käytetystä paskasta sähköautosta todella korkea hinta. Varsinkin jostain surkeasta ID.4 joka on yksi markkinoiden paskimmista autoista. Kukaan järkevä ei tuohon paskaan 30 tonnia laita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyota tekee kalliimpia autoja kuin monet muut valmistajat, joten esimerkkisi on perseestä. Esimerkiksi Kian halvin auto on hieman yli 17 000 euroa eikä sekään taatusti ole halvin.
Ja kaikki uudet autot ovat järkyttävän kalliita ja siksi keskituloinen joka ostaa uuden auton on typerä idiootti. 30.000 € on vähän käytetystä paskasta sähköautosta todella korkea hinta. Varsinkin jostain surkeasta ID.4 joka on yksi markkinoiden paskimmista autoista. Kukaan järkevä ei tuohon paskaan 30 tonnia laita.Ja edelleen nuo "halvat" (15 000 euroa ei oikeasti ole halpa autonkaan kohdalla) polttarit ovat paljon parempia kuin "halvat" sähköautot. Ja edelleenkään, pikkuisesta sähköautosta miniakulla varustettuna ei yli 15 tonnia kannata maksaa edes uutena.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ottiko toimittaja huomioon että kotilatausasema vaatii suuremmat päävarokkeet ja liittyman perusmaksu pomppaa helposti 1,7 kertaiseksi.
Jos jakeluverkkoa ei ole, kuten ei olekaan mitoitettu, suuremmalle liittymäteholle joudutaan talojohto uusimaan. Liittymisjohdon hinta voi olla esim. 25€/m kaivuutyö.
Usein kuitenkin mitoitus sallii esim 25A =>35A päävarokkeen.Tuo 3x25A kestää hyvin 11kW latausasenan. Senkin voi rajata vaikka 7kW teholle, jos pelkää sen ylittävän sulakkeiden keston, tai hankkia samalla sähkökaappiin kulutusta vahtivan palikan joka vähentää lataustehoa suuremman kulutuksen ajaksi. Eikä edes maksa paljon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyota tekee kalliimpia autoja kuin monet muut valmistajat, joten esimerkkisi on perseestä. Esimerkiksi Kian halvin auto on hieman yli 17 000 euroa eikä sekään taatusti ole halvin.
Ja kaikki uudet autot ovat järkyttävän kalliita ja siksi keskituloinen joka ostaa uuden auton on typerä idiootti. 30.000 € on vähän käytetystä paskasta sähköautosta todella korkea hinta. Varsinkin jostain surkeasta ID.4 joka on yksi markkinoiden paskimmista autoista. Kukaan järkevä ei tuohon paskaan 30 tonnia laita.Lisäksi Yaris ei ole halvin Toyota.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vie ne roskasi pois myös. Noiden eväsmossottajien jäljiltä ovat levähdyspaikat, auto ja rinnukset kuin kaatopaikka. Voi he......tin 16. .
No, rekkakuskitkin pääosin syövät rekassaan. Niiden on pakko pysähdellä, mutta ei mennä huoltoasemille syömään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja edelleen nuo "halvat" (15 000 euroa ei oikeasti ole halpa autonkaan kohdalla) polttarit ovat paljon parempia kuin "halvat" sähköautot. Ja edelleenkään, pikkuisesta sähköautosta miniakulla varustettuna ei yli 15 tonnia kannata maksaa edes uutena.
Missä mielessä parempia?
Jos tarkoitat toimintamatkaa niin ihan oikeastiko väität että joku ostaa jonkun uuden Kia Picanton ajaakseen sillä jotain 500 km matkoja? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Löytyy sieltä huoltoasemalta valikoimaa moneen lähtöön, myös terveellistä syötävää."
Mutta mikään niistä ei ole hyvää eikä silti ole järkeä popsia ruokaa 3-4 tunnin välein. Eikä minua ainakaan kiinnosta ylihintaiset huoltoasemaruoat.
"Ja noita motareita on Suomessa hyvin vähän, normaaleilla maanteillä muun liikenteen kanssa liikkuessa ei pääse lähellekään 100 km/h keskinopeutta."
Mutta keskinopeus ylittää useimmiten normaalilla maantielläkin kesällä 80 km/h, eli 200 km menee alle 2,5 tuntia, ei 3 tuntia. Siis ilman mitään moottoritietä.Entisenä yrittäjänä laskutin asiakkaalta matkakakilometrien lisäksi myös matka-ajan, tein sitä n. 15 vuotta, joten aika hyvän otannan ehdin muodostaa.
Matkani suuntautuivat Tampereelta enimmäkseen pääkaupunkiseudulle, mutta myös lähes jokaiseen kaupunkiin Kemi-Kuusamo linjan eteläpuolelle.
Keskinopeudeksi muodostui aika tarkasti 70 km/h. Tuo ei siis ole mikään ”musta tuntuu arvio”, vaan laskutusta varten kirjattu matka-aika. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä mielessä parempia?
Jos tarkoitat toimintamatkaa niin ihan oikeastiko väität että joku ostaa jonkun uuden Kia Picanton ajaakseen sillä jotain 500 km matkoja?Osa ostaan Kia Picanton ajaakseen sillä sekä pitkiä että lyhyitä matkoja. Maanteillä näkee jatkuvasti pikkuautoja, joilla ajetaan pitkää matkaa. Pieni auto ei tarkoita, että sillä pitäisi ajaa vain lyhyitä matkoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entisenä yrittäjänä laskutin asiakkaalta matkakakilometrien lisäksi myös matka-ajan, tein sitä n. 15 vuotta, joten aika hyvän otannan ehdin muodostaa.
Matkani suuntautuivat Tampereelta enimmäkseen pääkaupunkiseudulle, mutta myös lähes jokaiseen kaupunkiin Kemi-Kuusamo linjan eteläpuolelle.
Keskinopeudeksi muodostui aika tarkasti 70 km/h. Tuo ei siis ole mikään ”musta tuntuu arvio”, vaan laskutusta varten kirjattu matka-aika."Keskinopeudeksi muodostui aika tarkasti 70 km/h."
Eli ajoit aika paljon taajama-ajoa. Näin kesäaikaan monilla maanteillä rajoitus on pääosin 100 km/h ja yli 90% matkasta kuljetaan 80 tai 100 rajoituksen alueella. Ja suuri osa kulkee 100 km/h rajoituksen alueella 110 km/h. Itse ainakin olen usein kulkenut 200 km matkan yli 90 km/h keskivauhdilla enkä edes kulkenut moottoritiellä.
Lisäksi kuljit Tampereella ja pk-seudulla, jossa on pitkät pätkät taajama-ajoa. Suuressa osassa Suomea taajaman koko on yleensä 1-2 km eikä taajamassa ole yhtäkään valoristeystä eli taajaman läpi kuljetaan pysähtymättä. Itse asiassa valtaosassa Suomen kuntia ei ole yhtä ainutta valoristeystä.
"Tuo ei siis ole mikään ”musta tuntuu arvio”, vaan laskutusta varten kirjattu matka-aika."
Tuo voi olla sinun keskiarvosi, mutta tuo ei ole muiden ihmisten. Kaikilla autoilijoilla on eri keskiarvo, joten tuo sinun tietosi on lähinnä arvotonta paskaa. Kukaan ei piittaa paskaakaan sinun keskiarvostasi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Keskinopeudeksi muodostui aika tarkasti 70 km/h."
Eli ajoit aika paljon taajama-ajoa. Näin kesäaikaan monilla maanteillä rajoitus on pääosin 100 km/h ja yli 90% matkasta kuljetaan 80 tai 100 rajoituksen alueella. Ja suuri osa kulkee 100 km/h rajoituksen alueella 110 km/h. Itse ainakin olen usein kulkenut 200 km matkan yli 90 km/h keskivauhdilla enkä edes kulkenut moottoritiellä.
Lisäksi kuljit Tampereella ja pk-seudulla, jossa on pitkät pätkät taajama-ajoa. Suuressa osassa Suomea taajaman koko on yleensä 1-2 km eikä taajamassa ole yhtäkään valoristeystä eli taajaman läpi kuljetaan pysähtymättä. Itse asiassa valtaosassa Suomen kuntia ei ole yhtä ainutta valoristeystä.
"Tuo ei siis ole mikään ”musta tuntuu arvio”, vaan laskutusta varten kirjattu matka-aika."
Tuo voi olla sinun keskiarvosi, mutta tuo ei ole muiden ihmisten. Kaikilla autoilijoilla on eri keskiarvo, joten tuo sinun tietosi on lähinnä arvotonta paskaa. Kukaan ei piittaa paskaakaan sinun keskiarvostasi.Itsehän omalla arvottomalla paskatiedollasi yrität tehdä yleistyksiä käytetyistä keskinopeuksista. Samalla tavoin ei siitä piittaa kukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osa ostaan Kia Picanton ajaakseen sillä sekä pitkiä että lyhyitä matkoja. Maanteillä näkee jatkuvasti pikkuautoja, joilla ajetaan pitkää matkaa. Pieni auto ei tarkoita, että sillä pitäisi ajaa vain lyhyitä matkoja.
Et voi tietää jokaisen Kia Picanton ostajan ajoprofiilia, millaisessa käytössä auto on. Ihan yleisen elämänkokemuksen pohjalta on kuitenkin hyvin todennäköistä, että jos ajaa paljon ja yleensäkin joskus pitkää matkaa (yli 500km) niin silloin hankitaan joku muu auto kuin aivan pienintä mahdollista kokoluokkaa oleva auto.
Maantiellä näkee kyllä pikkuautoja, mutta et niistäkään voi tietää mistä ne ovat tulossa ja mihin menossa, eli onko ajomatka 10 km vai 400 km tai jotain muuta.
Nuo argumenttisi alkavat oikeasti olla aika huvittavia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et voi tietää jokaisen Kia Picanton ostajan ajoprofiilia, millaisessa käytössä auto on. Ihan yleisen elämänkokemuksen pohjalta on kuitenkin hyvin todennäköistä, että jos ajaa paljon ja yleensäkin joskus pitkää matkaa (yli 500km) niin silloin hankitaan joku muu auto kuin aivan pienintä mahdollista kokoluokkaa oleva auto.
Maantiellä näkee kyllä pikkuautoja, mutta et niistäkään voi tietää mistä ne ovat tulossa ja mihin menossa, eli onko ajomatka 10 km vai 400 km tai jotain muuta.
Nuo argumenttisi alkavat oikeasti olla aika huvittavia.En ehkä voi tietää kuinka pitkiä matkoja he menevät, mutta tiedän monien kulkevan pitkiä matkoja pikkuautolla. Ei tuo ole mitenkään harvinaista. Sinun "yleinen elämänkokemuksesi" ei merkitse mitään. Oman elämänkokemukseni mukaan sinkun tai pariskunnan ei kannata ostaa isoa autoa, ei edes vaikka ajaisi toisinaan pitkää matkaa. Ja valtaosa kotitalouksista on nykyään sinkkuja tai pariskuntia ja perheet ovat pikkuruinen vähemmistö. Kia Picanto on ihan riittävän iso auto heille vaikka kulkisi pitkääkin matkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsehän omalla arvottomalla paskatiedollasi yrität tehdä yleistyksiä käytetyistä keskinopeuksista. Samalla tavoin ei siitä piittaa kukaan.
Silloin kun kuljetaan pitkää matkaa pääosin maantiellä keskinopeus on paljon suurempi kuin lyhyellä matkalla jossa on paljon taajama-ajoa. Lisäksi maaseudulla ja kaupungissa asuvilla ajoprofiili on täysin eri. Erot keskinopeudessa ovat huomattavia.
Lisäksi käytit itse omaa keskiarvoasi muka kuvaamaan kaikkia autoilijoita. Tuo on sama kuin väittäisi kaikkien olevan yhtä pitkiä kuin sinä. Eli jos vaikka olisi 2 m pitkä niin kaikki ovat 2 m pitkiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ehkä voi tietää kuinka pitkiä matkoja he menevät, mutta tiedän monien kulkevan pitkiä matkoja pikkuautolla. Ei tuo ole mitenkään harvinaista. Sinun "yleinen elämänkokemuksesi" ei merkitse mitään. Oman elämänkokemukseni mukaan sinkun tai pariskunnan ei kannata ostaa isoa autoa, ei edes vaikka ajaisi toisinaan pitkää matkaa. Ja valtaosa kotitalouksista on nykyään sinkkuja tai pariskuntia ja perheet ovat pikkuruinen vähemmistö. Kia Picanto on ihan riittävän iso auto heille vaikka kulkisi pitkääkin matkaa.
Samalla tavoin eipä noilla sinun tietämyksilläsi ole isommassa kuvassa yhtään mitään merkitystä.
Kyllä sillä auton koolla on jotain merkitystä vaikka olisi yhden tai kahden hengen talous eikä sinänsä isoa tilantarvetta. Sen näkee esim. rekisteröintitilastoista, Picanton kokoluokan autoja myydään varsin vähän, jo yhtä luokkaa suurempia autoja (Yaris yms.) myydään paljon enemmän vaikka nuokin soveltuvat lähinnä 1-2 hengen käyttöön. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samalla tavoin eipä noilla sinun tietämyksilläsi ole isommassa kuvassa yhtään mitään merkitystä.
Kyllä sillä auton koolla on jotain merkitystä vaikka olisi yhden tai kahden hengen talous eikä sinänsä isoa tilantarvetta. Sen näkee esim. rekisteröintitilastoista, Picanton kokoluokan autoja myydään varsin vähän, jo yhtä luokkaa suurempia autoja (Yaris yms.) myydään paljon enemmän vaikka nuokin soveltuvat lähinnä 1-2 hengen käyttöön.Eli todistit samalla, että "yleinen elämänkokemuksesi" oli pelkkää huuhaata eikä merkitse mitään.
"Kyllä sillä auton koolla on jotain merkitystä vaikka olisi yhden tai kahden hengen talous eikä sinänsä isoa tilantarvetta."
Sillä on joillekin merkitystä, mutta monille ei. Sinun mielipiteesi ei tässä asiassa merkitse paskaakaan. Silti monet kulkevat pienillä autoilla pitkiä matkoja ja sinun mielipiteelläsi asiasta voi pyyhkäistä persettä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli todistit samalla, että "yleinen elämänkokemuksesi" oli pelkkää huuhaata eikä merkitse mitään.
"Kyllä sillä auton koolla on jotain merkitystä vaikka olisi yhden tai kahden hengen talous eikä sinänsä isoa tilantarvetta."
Sillä on joillekin merkitystä, mutta monille ei. Sinun mielipiteesi ei tässä asiassa merkitse paskaakaan. Silti monet kulkevat pienillä autoilla pitkiä matkoja ja sinun mielipiteelläsi asiasta voi pyyhkäistä persettä.Ylipäätään ajatustapa, että pienillä autoilla kuljetaan lähinnä lähinnä lyhyitä matkoja ja pitkiä matkoja varten pitää olla isompi auto on aivottoman typerä. Toki autovalmistajat tuota ajatustapaa mainostavat, koska isommissa autoissa on suurempi kate, joten he haluavat että ostetaan isompia autoja. Autovalmistajat eivät piittaa mistään muusta kuin rahasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ylipäätään ajatustapa, että pienillä autoilla kuljetaan lähinnä lähinnä lyhyitä matkoja ja pitkiä matkoja varten pitää olla isompi auto on aivottoman typerä. Toki autovalmistajat tuota ajatustapaa mainostavat, koska isommissa autoissa on suurempi kate, joten he haluavat että ostetaan isompia autoja. Autovalmistajat eivät piittaa mistään muusta kuin rahasta.
Matkustusmukavuus (melutaso, istuinmukavuus, varustelu yms.) on yleensä isommassa autossa parempi, millä on merkitystä pidempää matkaa ajavalle.
Ja palataanpa siihen aiempaan kysymykseen, eli missä mielessä se uusi Picanto (tms.) on parempi kuin joku halvemman pään sähköauto? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Matkustusmukavuus (melutaso, istuinmukavuus, varustelu yms.) on yleensä isommassa autossa parempi, millä on merkitystä pidempää matkaa ajavalle.
Ja palataanpa siihen aiempaan kysymykseen, eli missä mielessä se uusi Picanto (tms.) on parempi kuin joku halvemman pään sähköauto?Nuo erot ovat lähinnä kuvitteellisia eikä mitään merkittävää eroa ole. Melkein kaikki lisävarusteet ovat muutenkin turhia.
Halvemman pään polttikset ovat halvemman pään sähköautoja parempia, koska ne sopivat monipuolisempaan ajoon. Tosin halpoja käyttökelpoisia sähköautoja ei ole myynnissä joten helppo ne on voittaa. Vain laskukyvytön idiootti pitää yli 25 000 euron pikkuautoa pikkuakulla halpana. Tuo on kiskurihinta autosta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo erot ovat lähinnä kuvitteellisia eikä mitään merkittävää eroa ole. Melkein kaikki lisävarusteet ovat muutenkin turhia.
Halvemman pään polttikset ovat halvemman pään sähköautoja parempia, koska ne sopivat monipuolisempaan ajoon. Tosin halpoja käyttökelpoisia sähköautoja ei ole myynnissä joten helppo ne on voittaa. Vain laskukyvytön idiootti pitää yli 25 000 euron pikkuautoa pikkuakulla halpana. Tuo on kiskurihinta autosta.Pikkuautosta ei yli 15 000 euroa kannata maksaa. Itse asiassa 25 000 eurolla pitäisi saada isohko auto isolla akulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo erot ovat lähinnä kuvitteellisia eikä mitään merkittävää eroa ole. Melkein kaikki lisävarusteet ovat muutenkin turhia.
Halvemman pään polttikset ovat halvemman pään sähköautoja parempia, koska ne sopivat monipuolisempaan ajoon. Tosin halpoja käyttökelpoisia sähköautoja ei ole myynnissä joten helppo ne on voittaa. Vain laskukyvytön idiootti pitää yli 25 000 euron pikkuautoa pikkuakulla halpana. Tuo on kiskurihinta autosta.Ja mikä on se ajo mihin halvemman pään sähköauto ei kykene saman kokoluokan polttikseen verrattuna?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja mikä on se ajo mihin halvemman pään sähköauto ei kykene saman kokoluokan polttikseen verrattuna?
Halvemman pään sähköautoissa on niin pieni akku että ne ovat käytännössä käyttökelvottomia pitkään matkaan. Pienillä polttiksilla ei sen sijaan ole ongelmia pitkällä matkallakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Halvemman pään sähköautoissa on niin pieni akku että ne ovat käytännössä käyttökelvottomia pitkään matkaan. Pienillä polttiksilla ei sen sijaan ole ongelmia pitkällä matkallakaan.
Edelleenkin niillä halvemmillakin sähköautoilla pystyy pidemmänkin matkan tekoon, ainoastaan lataaminen saattaa viedä hieman enemmän aikaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo erot ovat lähinnä kuvitteellisia eikä mitään merkittävää eroa ole. Melkein kaikki lisävarusteet ovat muutenkin turhia.
Halvemman pään polttikset ovat halvemman pään sähköautoja parempia, koska ne sopivat monipuolisempaan ajoon. Tosin halpoja käyttökelpoisia sähköautoja ei ole myynnissä joten helppo ne on voittaa. Vain laskukyvytön idiootti pitää yli 25 000 euron pikkuautoa pikkuakulla halpana. Tuo on kiskurihinta autosta."Nuo erot ovat lähinnä kuvitteellisia eikä mitään merkittävää eroa ole. Melkein kaikki lisävarusteet ovat muutenkin turhia."
Eli jos verrataan vaikka Kialta nyt Picantoa ja isompaa katumaasturia Sorrentoa niin niiden matkustusmukavuudessa ei ole mitään eroa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Nuo erot ovat lähinnä kuvitteellisia eikä mitään merkittävää eroa ole. Melkein kaikki lisävarusteet ovat muutenkin turhia."
Eli jos verrataan vaikka Kialta nyt Picantoa ja isompaa katumaasturia Sorrentoa niin niiden matkustusmukavuudessa ei ole mitään eroa?Ei mitään merkittävää eroa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään... Ja jotkut idiootit tällä palstalla kuvittelevat joidenkin sähköautojen 35 000 euron lähtöhintaa muka halpana. Vain naurettavan typerä idiootti voi kuvitella 35 000 euron autoa jolla on surkean lyhyt toimintamatka olevan halpa. Jopa 25 000 euroa on todella kova hinta pienestä autosta jolla on lyhyt toimintamatka.
Eihän tuo 25.000€ ole kuin Yariksen hinta. Todella kova hinta polttomoottoriautosta, joka ei liiku metriäkään muulla kuin bensan voimalla, tai siitä varastoidulla voimalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin sä vedät jos tiedät ettei kukaan järkevä pidä taukoa 3-4 tunnin välein (mitä 200-250 km käytännössä tarkoittaa). Ja vaikka se huoltoasema on niin kamala paikka niin jostain syystä siellä sitä pullaa ja kahvia mussuttavista pääosa on kuitenkin niitä polttiskuskeja.
Nykyautot alkavat ehdottelemaan taukoja noin 250 km välein. Se lienee jokin EU turvaominaisuus.
- Anonyymi
Sähkö auton hinnalla kun ostaa bensa auton, niin saa samalla hinnalla bensat loppu elämäks.
- Anonyymi
No tuosta kommentista ei kyllä saanut mitään tolkkua.
- Anonyymi
Vaikka olen jo 75-vuotias, olisi tarkoitus pysyä hengissä pidempään, kuin noiĺa säästöbensoilla pääsisi. Siksi olenkin jo siirtynyt sähköautoon. Sähköllä on mukavampi ajaa. Lisäksi se on halpaa.
- Anonyymi
Jos tämän hetken sähköauton pulmaa ei ymmärrä, niin ei ole asiallista täällä kehua auton pieniä kustannuksia !?
Kun pelkästään akuston vaihto maksaa 15000-40000€ tai jopa enemmän, niin on turha sähköauton hyvyyttä hehkuttaa !
Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !
Muuten electric car on järjetön riski !- Anonyymi
Ei niitä akustoja tarvitse vaihdella. Viimeisten tutkimusten mukaan ne kestävät hyvin 20 vuotta menettämättä juurikaan kapasiteettiaan ja jos akkuun tulee vika, niin niitä korjataan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niitä akustoja tarvitse vaihdella. Viimeisten tutkimusten mukaan ne kestävät hyvin 20 vuotta menettämättä juurikaan kapasiteettiaan ja jos akkuun tulee vika, niin niitä korjataan.
Mutta, tuskin tuo laki haittaisi ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta, tuskin tuo laki haittaisi ?
Sama pitäisi sitten koskea myös polttiksia, eli uusi moottori tai vaihdelaatikko saisi maksaa enintään sen 10% uuden auton hinnasta.
Kumma kun tämän puute ei huolestuta ketään, vaikka tunnetusti Toyotaankin uusi moottori voi maksaa 38000 euroa. - Anonyymi
Kun Corollan moottorin vaihtokin kustantaa 38.000€, ei tuo hinta pahalta tunnu.
Halpaa kuin saippua. Ferrarin koneen vaihto se vasta kalliiksi tulisikin.
- Anonyymi
Volvo sähköauton xc 40 perään kun pannaan asuntovaunu, niin pääset kesäkelillä alle 150 km, niin se menee sähköauto
- Anonyymi
Jep, näinhän se menee ja lähes yhtä pahoin kulutus lisääntyy ison peräkärryn kanssa. Kuten myös talvella, 500 km range kun onkin kunnon pakkasilla vain 250 km.
Mut ei mitään, Iida neloseen olen silti täysin tyytyväinen - ainakin vielä vajaan vuoden kokemuksella. 500 km kesäkelissä on täysin totta. - Anonyymi
Sillä Volvolla saa kuitenkin hinata vaunua, jota ei Corollan perään saa laittaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep, näinhän se menee ja lähes yhtä pahoin kulutus lisääntyy ison peräkärryn kanssa. Kuten myös talvella, 500 km range kun onkin kunnon pakkasilla vain 250 km.
Mut ei mitään, Iida neloseen olen silti täysin tyytyväinen - ainakin vielä vajaan vuoden kokemuksella. 500 km kesäkelissä on täysin totta.Mökille on vähän reilu 300 km, ja jos ajaa motarit rajoitusten mukaan, pääsen id4:lla noin 350 km. Jos rajoittaa nopeuden sataseen, pääsee 400 km, vähän reilusti. Se on minulle riittänyt hyvin.
Pitäisi oikeastaan joskus tehdä asiaa noille kaupallisille latauspaikoille, kun ei ole päässyt kokeilemaan, vaikkka on liuta appeja puhelimessa ja tageja autossa varalla.
- Anonyymi
Kuluissa on piikkejä kuningaskuluttajuudetta huolimatta!
- Anonyymi
Polttishemmojen tuska on taas niin käsinkosketeltavan todellista.
Nämä samat itkijät huutavat hoosiannaa sähköautojen puolesta heti kun heille löytyy käytettyjen markkinoilta budjettiin sopiva sähköauto. - Anonyymi
Miksi köyhä kansanosa ajaa halvoilla autoillaan niin paljon pitkin ja poikin Suomea?
Kaikki autot on mielestään järkyttävän kalliita, mutta kuitenkin olisi tarve ajaa satojen kilometrien päivämatkoja minimaalisin tauoin, joiden paikkakin pitää saada itse valita metrin tarkkuudella. 35 000 euroa on mielestään järkyttävä hinta autosta.
Minne olette menossa kun koko ajan pitää ajella pitkiä siirtymiä?- Anonyymi
"Minne olette menossa kun koko ajan pitää ajella pitkiä siirtymiä?"
Noita pitkiä siirtymiä on minulla 1-2 kertaa kuukaudessa, ei jatkuvasti. Mutta silloinkin haluan, että auto ei määrittele taukoja. Eikä tauon tarvitse kestää kuin muutaman minuutin. En edes tiedä miksi tauon pitäisi kestää puoli tuntia kun en kuitenkaan 200-250 km välein syö ja juomat juon ajon aikana.
Ja normaalille keskituloiselle 35 000 euroa on järkyttävän kova hinta autosta, myös perheautosta. Jos keskituloinen laittaa noin paljon rahaa autoon niin hän on idiootti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Minne olette menossa kun koko ajan pitää ajella pitkiä siirtymiä?"
Noita pitkiä siirtymiä on minulla 1-2 kertaa kuukaudessa, ei jatkuvasti. Mutta silloinkin haluan, että auto ei määrittele taukoja. Eikä tauon tarvitse kestää kuin muutaman minuutin. En edes tiedä miksi tauon pitäisi kestää puoli tuntia kun en kuitenkaan 200-250 km välein syö ja juomat juon ajon aikana.
Ja normaalille keskituloiselle 35 000 euroa on järkyttävän kova hinta autosta, myös perheautosta. Jos keskituloinen laittaa noin paljon rahaa autoon niin hän on idiootti.Ja itse olen samaa mieltä Dave Ramseyn eli taloustubettajan kanssa kun hän sanoi, että vain miljonäärin kannattaa ostaa uusi auto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja itse olen samaa mieltä Dave Ramseyn eli taloustubettajan kanssa kun hän sanoi, että vain miljonäärin kannattaa ostaa uusi auto.
" kannattaa ostaa uusi auto."
Minkään kulutushyödykkeen ostamisessa kannattavuus ei ole se päälimmäinen asia. Ihminen ostaa sitä mitä haluaa ostaa ja mihin on varaa.
Yhdenkään auton ostaminen ei ole kannattavaa. Ei uuden eikä käytetyn. Kyse on siitä kuinka paljon on valmis maksamaan saadakseen sen minkä haluaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" kannattaa ostaa uusi auto."
Minkään kulutushyödykkeen ostamisessa kannattavuus ei ole se päälimmäinen asia. Ihminen ostaa sitä mitä haluaa ostaa ja mihin on varaa.
Yhdenkään auton ostaminen ei ole kannattavaa. Ei uuden eikä käytetyn. Kyse on siitä kuinka paljon on valmis maksamaan saadakseen sen minkä haluaa."Yhdenkään auton ostaminen ei ole kannattavaa. Ei uuden eikä käytetyn. Kyse on siitä kuinka paljon on valmis maksamaan saadakseen sen minkä haluaa."
Tavallinen ihminen ei milloinkaan pysty ostamaan sellaista uutta autoa, minkä hän haluaisi ostaa. Aina on ostettava vain sellainen ropponen, jolla uskoo selviävänsä kaikista eteen tulevista ajoista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" kannattaa ostaa uusi auto."
Minkään kulutushyödykkeen ostamisessa kannattavuus ei ole se päälimmäinen asia. Ihminen ostaa sitä mitä haluaa ostaa ja mihin on varaa.
Yhdenkään auton ostaminen ei ole kannattavaa. Ei uuden eikä käytetyn. Kyse on siitä kuinka paljon on valmis maksamaan saadakseen sen minkä haluaa.Keskituloiselle ei ole varaa ostaa mitään uutta autoa.
- Anonyymi
Miksi ei pitäisi ajaa pitkiä siirtymiä? Ja on pelkkää mukavuutta ajaa kolme viikkoa lyhyitäkin siirtymiä pohtimatta joka päivä mistä saa lisää mehua seuraavan päivän siirtymisiin.
- Anonyymi
Tuo aloittaja on vissiin ammattimainen sähköautolobbari joka kylvää niitä aivopierujaan joka kylän palstalle.
Tekeekö ihan palkan edestä vai vaivaako joku muu tauti. - Anonyymi
" Tutkittua tietoakin " on monenlaista NYKYÄÄN.
Vasemmistolaisten " asiantuntijat " eivät tiedä yhtään mitään.
He syöttävät probagandaa.
Heillä on poliittiset syyt tähän. - Anonyymi
Unohtui vain tutkimatta sähköauton arvonlasku. Siihen kihahtavat ajamisen säästöt eivätkä piisaakaan. Ja kirsikkana kakun päällä: "Jos kotilatausta ei ole, täytyy kauppareissut suunnitella auton latausten ehdoilla". Ketkä haluavat hypätä auton latausten ehdoilla, ketkä eivät.
- Anonyymi
Sehän on tutkittu aiemmin - mitään olennaista eroa arvonalenemassa ei ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sehän on tutkittu aiemmin - mitään olennaista eroa arvonalenemassa ei ole.
Hehheh, eipä toki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hehheh, eipä toki.
Voit toki elää omissa kuvitelmissasi, eipä se muita haittaa.
- Anonyymi
Leike:
"Yksi parhaista asioista ovat hinnat.
Etuvetoisena uudistuneen Toyota bZ4X:n saa halvimmillaan 46 550 eurolla, eikä paljon tehokkaamman nelivedon lisähinta ole kuin 1 840 euroa. On helppo veikata, että pääosa ostajista päätyy jälkimmäiseen."
https://tekniikanmaailma.fi/paasimme-ajamaan-uutta-toyota-bz4xaa-ulkonako-on-melkein-ennallaan-mutta-tekniikassa-on-merkittavia-parannuksia/- Anonyymi
Aika merkittäviä parannuksia pitää bz:ssa ollakin, jotta pääsee edes samalle viivalle kilpailijoiden kanssa. Toisaalta, eivät ne kilpailijatkaan ole kehittelyä lopettaneet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika merkittäviä parannuksia pitää bz:ssa ollakin, jotta pääsee edes samalle viivalle kilpailijoiden kanssa. Toisaalta, eivät ne kilpailijatkaan ole kehittelyä lopettaneet.
Voihan sitä noinkin kuvitella.
- Anonyymi
Hauska väite tuolla ylempänä, että lataamisopas on kolumni.
- Anonyymi
Voihan sitä sitten sanoa myös sähköautovalmistajien propagandaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan sitä sitten sanoa myös sähköautovalmistajien propagandaksi.
Opas ei yleensä ole propagandaa.
- Anonyymi
Haistakaa vittu
Äänestä sdp - Anonyymi
Jos tämän hetken sähköauton pulmaa ei ymmärrä, niin ei ole asiallista täällä kehua auton pieniä kustannuksia !?
Kun pelkästään akuston vaihto maksaa 15000-40000€ tai jopa enemmän, niin on turha sähköauton hyvyyttä hehkuttaa !
Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !
Muuten electric car on järjetön riski !- Anonyymi
Jäikö levy päälle?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jäikö levy päälle?
Kyllä, kunnes akusto muuttuu 90% pienemmäksi ja halvemmaksi ja/tai laki säädetään !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, kunnes akusto muuttuu 90% pienemmäksi ja halvemmaksi ja/tai laki säädetään !
Sitten se laki pitäisi säätää polttomoottorin kohdallekin ja polttomoottorin hajoaminen ja sen vaihto maksaa usein enemmän kuin akun vaihto. Pelkälle sähköauton akulle lakia ei säädetä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten se laki pitäisi säätää polttomoottorin kohdallekin ja polttomoottorin hajoaminen ja sen vaihto maksaa usein enemmän kuin akun vaihto. Pelkälle sähköauton akulle lakia ei säädetä.
Juuri näin, kun muistetaan että Toyotaankin se moottorin vaihto maksaa 38000 euroa.
- Anonyymi
Diiselini polttoaineen vuosihinta on minulla 1700 € kun kilometrejä tulee vain 25 tkm/ vuosi . Tuo verran voisin säästää, jos sähkö olisi ilmaista . Ei ole hyvä vaihtoehto minulle sähköauto .
- Anonyymi
Taitaa kulkea aika hajulla, itsellä oli sama kilometrimäärä mutta kyllä dieseliin meni 3000 euroa vuodessa.
- Anonyymi
Käytkö naapurilta varastamassa loput dieselit?
Etkä ilmeisesti maksa dieselveroa, eikä ole tarvetta huolloille.
- Anonyymi
Jos tämän hetken sähköauton pulmaa ei ymmärrä, niin ei ole asiallista täällä kehua auton pieniä kustannuksia !?
Kun pelkästään akuston vaihto maksaa 15000-40000€ tai jopa enemmän, niin on turha sähköauton hyvyyttä hehkuttaa !
Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !
Muuten electric car on järjetön riski !- Anonyymi
Miksi se akusto pitäisi vaihtaa? Vaihdatko kovinkin usein vaiheiston tai polttomoottorin?
- Anonyymi
Sähköautoihin ei vaihdeta akustoa. Jos ja kun akku loppuu, niin auto menee paaliin.
Siltikään ei vähempää voisi kiinnostaa, kun on varaa ajella 50 t eautolla. Jos kestää 5 v, niin kulut 10 te/vuosi. Ihan kohtuullista ja on autolla joku arvo vielä 5 v päästäkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi se akusto pitäisi vaihtaa? Vaihdatko kovinkin usein vaiheiston tai polttomoottorin?
Siihen akustoon on sitoutunut pääomaa koko uuden auton verran !!
- Anonyymi
Akustoa ei tarvitse koskaan vaihtaa eikä edes yhtä kennoa.
- Anonyymi
Jos tämän hetken sähköauton pulmaa ei ymmärrä, niin ei ole asiallista täällä kehua auton pieniä kustannuksia !?
Kun pelkästään akuston vaihto maksaa 15000-40000€ tai jopa enemmän, niin on turha sähköauton hyvyyttä hehkuttaa !
Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !
Muuten electric car on järjetön riski ! - Anonyymi
Tuo on BMWn käsitys uusissa new klasse pohjaisissa sähköautoissa. Niissä akku on osa auton rakennetta ja sen vaihtaminen on erittiäin iso operaatio. Akussa ei myöskään ole moduleita.
Kyllä Saksalainen tietää miten sähköauto pitää tehdä. Ei niitä moduleita tai kennoja tarvitse vaihtaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on BMWn käsitys uusissa new klasse pohjaisissa sähköautoissa. Niissä akku on osa auton rakennetta ja sen vaihtaminen on erittiäin iso operaatio. Akussa ei myöskään ole moduleita.
Kyllä Saksalainen tietää miten sähköauto pitää tehdä. Ei niitä moduleita tai kennoja tarvitse vaihtaa.Eli, kun akusto loppuu, niin vaihdetaan koko auto ?
Ei taida jälleenmyyntiarvo olla kummoinen ?
- Anonyymi
Lopettakaa kinaaminen. Ajakoot jokainen millä lystää.
- Anonyymi
Esson baareja ei ole ollut vuosiin muuten kuin sinun kuvitelmissa
- Anonyymi
Naapurin reiska sano että e-mersu riiseli on paras ja sähkö auto on huono. Varmaan tietää hyvin kuin joku muu kun ajanut 50 vuotta.
- Anonyymi
Jotenkin epäilen, että sähköautobuumin vanavedessä valmistajat tarkoituksella lyhentävät auton oletettua elinkaarta.
Tehdään vanhan korjaaminen mahdottomaksi, niin autokannan kiertonopeus kasvaa . Enemmän uusia autoja kaupaksi!
Norjalaislähteiden mukaan esimerkiksi Teslan ruostesuojaus on kehnon ja välttävän rajamailla . Ruosteensyömä kori ei enää jaksa kannatella akun painoa.
Muuten kyllä kannatan sähköistä siirtymää autokannassa .- Anonyymi
"Norjalaislähteiden mukaan esimerkiksi Teslan ruostesuojaus on kehnon ja välttävän rajamailla . Ruosteensyömä kori ei enää jaksa kannatella akun painoa.
Muuten kyllä kannatan sähköistä siirtymää autokannassa ."
Tuo ongelma on helppo kiertää. Tesla on vain yksi monista sähköautoja valmistavista firmoista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Norjalaislähteiden mukaan esimerkiksi Teslan ruostesuojaus on kehnon ja välttävän rajamailla . Ruosteensyömä kori ei enää jaksa kannatella akun painoa.
Muuten kyllä kannatan sähköistä siirtymää autokannassa ."
Tuo ongelma on helppo kiertää. Tesla on vain yksi monista sähköautoja valmistavista firmoista.Vähän sama kuin tuomitsisi kaikki polttikset ruostepesiksi vain Toyotan takia.
https://youtu.be/HhiJN6h0sRs?si=YjEd6WZZaMy8E9bd - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähän sama kuin tuomitsisi kaikki polttikset ruostepesiksi vain Toyotan takia.
https://youtu.be/HhiJN6h0sRs?si=YjEd6WZZaMy8E9bdToyotan takia, sehän on kaikkein vähiten ruostuva auto.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2554664Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii793118- 472483
- 281923
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451777- 911520
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851305PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143975- 69958
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894