Tutkittu tieto on paras sähköautojen lähestymistapa eikä Esson baarin "asiantuntija"kuvitelmat

Anonyymi-ap

70

330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ensinnäkin "vuosisäästö" normaalilla kotitaloudella olisi noi tonnin luokkaa, ei sen enempää. Lisäksi sähköautot ovat paljon kalliimpia ja niiden arvonlasku on monta kertaa enemmän kuin tuo "säästö". Ja normaalin kotitalouden kukkarolle sopivat sähköautot ovat miniakkuisia, pieniä ja käyttökelvottomia romuja. Yhtäkään järkevän hintaista toimivaa sähköautoa ei ole vieläkään myynnissä. Eikä ole edes tulossa myyntiin.

      • Anonyymi

        Lisäksi on turha käyttää jonkin satunnaisen toimittajan kolumnia perusteluna. Toimittajat ovat ammattimaisia valehtelijoita ja huijareita. Etenkin autotoimittajat, joita autovalmistajat lahjovat ja joiden lehti menisi välittömästi konkurssiin, jos yksikin autovalmistaja vetää mainoksensa pois lehdestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi on turha käyttää jonkin satunnaisen toimittajan kolumnia perusteluna. Toimittajat ovat ammattimaisia valehtelijoita ja huijareita. Etenkin autotoimittajat, joita autovalmistajat lahjovat ja joiden lehti menisi välittömästi konkurssiin, jos yksikin autovalmistaja vetää mainoksensa pois lehdestä.

        Se ei ole mikään kolumni. Älä valehtele.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei ole mikään kolumni. Älä valehtele.

        Tuo on nimen omaan kolumni. Tuo voi näyttää viralliselta uutiselta tai artikkelilta, mutta kyseessä on pelkkä toimittajan oma mielipide.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on nimen omaan kolumni. Tuo voi näyttää viralliselta uutiselta tai artikkelilta, mutta kyseessä on pelkkä toimittajan oma mielipide.

        Et näköjään tiedä kolumnista mitään. Otsikko jo kertoo ettei kyseessä ole kolumni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on nimen omaan kolumni. Tuo voi näyttää viralliselta uutiselta tai artikkelilta, mutta kyseessä on pelkkä toimittajan oma mielipide.

        Se ei ole kolumni, kolumni on tällainen.

        "Kolumni on sanoma- tai aikakauslehdessä omalla palstalla säännöllisesti julkaistava lyhyt kirjoitus, jossa toimittaja tai avustaja esittää oman mielipiteensä jostakin ajankohtaisesta aiheesta. Se on usein kantaa ottava, poleeminen ja henkilökohtainen artikkeli, joka julkaistaan kirjoittajan nimissä. Kolumni eroaa esimerkiksi pääkirjoituksesta, joka edustaa lehden kannanottoa, ja mielipidekirjoituksesta, joka voi olla tavallisten lukijoiden tai eri alojen asiantuntijoiden kirjoittamia."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et näköjään tiedä kolumnista mitään. Otsikko jo kertoo ettei kyseessä ole kolumni.

        Ja otsikko kertoo, että kyseessä ei ole uutinen, ei tutkimus eikä normaali artikkeli. Kyse sähköautovalmistajien sponsoroimaa propagandaa. Sähköautovalmistajathan lahjoo lehteä ja toimittajia ruhtinaallisesti.


      • Anonyymi

        Sähköautojen arvo säilyy ihan saman kaavan mukaan kuin polttareidenkin, näin kertoo tuoreimmat tutkimukset. Pieni sähköauto sopii kovin monille ja varsinkin kakkosautona loistavia. Hyviä kohtuuhintaisia sähköautoja on markkinoilla vaikka kuinka paljon, vai alatko intää taas sitä 1000km rangea, hihii!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi on turha käyttää jonkin satunnaisen toimittajan kolumnia perusteluna. Toimittajat ovat ammattimaisia valehtelijoita ja huijareita. Etenkin autotoimittajat, joita autovalmistajat lahjovat ja joiden lehti menisi välittömästi konkurssiin, jos yksikin autovalmistaja vetää mainoksensa pois lehdestä.

        Sinä se vasta tyhmä olet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen arvo säilyy ihan saman kaavan mukaan kuin polttareidenkin, näin kertoo tuoreimmat tutkimukset. Pieni sähköauto sopii kovin monille ja varsinkin kakkosautona loistavia. Hyviä kohtuuhintaisia sähköautoja on markkinoilla vaikka kuinka paljon, vai alatko intää taas sitä 1000km rangea, hihii!

        Pieniä kohtuuhintaisia ja hyviä sähköautoja ei ole olemassa. Jos pieni sähköauto pienellä miniakulla maksaa yli 25 000 eurolla niin se on järkyttävän ylihintainen. Pienen sähköauton maksimihinta on 15 000 euroa täydellä varustuksella ja isoimmalla mahdollisella akulla.

        Ja muuten, monet haluavat pienen sähköauton ykkösautoksi ja kulkevat sillä pitkiä matkoja. Joku pikkuauto jolla pääsee alle 300 km ei ole kymppitonninkaan arvoinen edes uutena. Ja käytettynä täysin arvoton. Pienellä autolla pitää pystyä kulkemaan pitkiä matkoja. Jos autolla voi lähinnä kulkea vain lyhyitä matkoja niin kyseessä on mopoauto ja siitä maksetaan mopoauton hinta.

        Ja kannattaa muistaa, että kaupunkiautoja ja kakkosautoja ei ole olemassa. On vain pieniä ja isoja autoja. Ja pienten autojen pitäisi pystyä kulkemaan yhtä pitkiä matkoja kuin isot autot.

        Varsinkin käytetyissä sähköautoissa pyynnit ovat järjettömiä. Jostain 10 vuotta vanhasta Leafista ei tonnia enempää kannata maksaa, ei edes täysikuntoisella akulla. Käytetty sähköfillari on parempi kuin vanha Leaf.

        Ja muuten, useimmissa kotitalouksissa on vain yksi auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä se vasta tyhmä olet.

        On täysin tunnettua miten autovalmistajat lahjovat autolehtiä. Autolehtien arvostelut ovat pelkkiä valheita alusta loppuun kuten on lehdet muutenkin. Jokin TM kelpaa lähinnä vessapaperiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pieniä kohtuuhintaisia ja hyviä sähköautoja ei ole olemassa. Jos pieni sähköauto pienellä miniakulla maksaa yli 25 000 eurolla niin se on järkyttävän ylihintainen. Pienen sähköauton maksimihinta on 15 000 euroa täydellä varustuksella ja isoimmalla mahdollisella akulla.

        Ja muuten, monet haluavat pienen sähköauton ykkösautoksi ja kulkevat sillä pitkiä matkoja. Joku pikkuauto jolla pääsee alle 300 km ei ole kymppitonninkaan arvoinen edes uutena. Ja käytettynä täysin arvoton. Pienellä autolla pitää pystyä kulkemaan pitkiä matkoja. Jos autolla voi lähinnä kulkea vain lyhyitä matkoja niin kyseessä on mopoauto ja siitä maksetaan mopoauton hinta.

        Ja kannattaa muistaa, että kaupunkiautoja ja kakkosautoja ei ole olemassa. On vain pieniä ja isoja autoja. Ja pienten autojen pitäisi pystyä kulkemaan yhtä pitkiä matkoja kuin isot autot.

        Varsinkin käytetyissä sähköautoissa pyynnit ovat järjettömiä. Jostain 10 vuotta vanhasta Leafista ei tonnia enempää kannata maksaa, ei edes täysikuntoisella akulla. Käytetty sähköfillari on parempi kuin vanha Leaf.

        Ja muuten, useimmissa kotitalouksissa on vain yksi auto.

        Lisään... Ja jotkut idiootit tällä palstalla kuvittelevat joidenkin sähköautojen 35 000 euron lähtöhintaa muka halpana. Vain naurettavan typerä idiootti voi kuvitella 35 000 euron autoa jolla on surkean lyhyt toimintamatka olevan halpa. Jopa 25 000 euroa on todella kova hinta pienestä autosta jolla on lyhyt toimintamatka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Ja jotkut idiootit tällä palstalla kuvittelevat joidenkin sähköautojen 35 000 euron lähtöhintaa muka halpana. Vain naurettavan typerä idiootti voi kuvitella 35 000 euron autoa jolla on surkean lyhyt toimintamatka olevan halpa. Jopa 25 000 euroa on todella kova hinta pienestä autosta jolla on lyhyt toimintamatka.

        Sitä paitsi Esson baarissa on viime aikoina puhuttu innostuneesti bensantekokojeesta ja vetysaunasta. Ei ole viime päivinä mietitty sähköautoja ja museokalustoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä paitsi Esson baarissa on viime aikoina puhuttu innostuneesti bensantekokojeesta ja vetysaunasta. Ei ole viime päivinä mietitty sähköautoja ja museokalustoa.

        No, eipä kukaan normaali keskituloinen suomalainen pidä 35 000 euron autoa kohtuuhintaisena. Kaikkien keskituloisten mielestä tuo on järkyttävän kova hinta autosta, myös perheautosta pitkällä toimintamatkalla.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Pieniä kohtuuhintaisia ja hyviä sähköautoja ei ole olemassa. Jos pieni sähköauto pienellä miniakulla maksaa yli 25 000 eurolla niin se on järkyttävän ylihintainen. Pienen sähköauton maksimihinta on 15 000 euroa täydellä varustuksella ja isoimmalla mahdollisella akulla.

        Ja muuten, monet haluavat pienen sähköauton ykkösautoksi ja kulkevat sillä pitkiä matkoja. Joku pikkuauto jolla pääsee alle 300 km ei ole kymppitonninkaan arvoinen edes uutena. Ja käytettynä täysin arvoton. Pienellä autolla pitää pystyä kulkemaan pitkiä matkoja. Jos autolla voi lähinnä kulkea vain lyhyitä matkoja niin kyseessä on mopoauto ja siitä maksetaan mopoauton hinta.

        Ja kannattaa muistaa, että kaupunkiautoja ja kakkosautoja ei ole olemassa. On vain pieniä ja isoja autoja. Ja pienten autojen pitäisi pystyä kulkemaan yhtä pitkiä matkoja kuin isot autot.

        Varsinkin käytetyissä sähköautoissa pyynnit ovat järjettömiä. Jostain 10 vuotta vanhasta Leafista ei tonnia enempää kannata maksaa, ei edes täysikuntoisella akulla. Käytetty sähköfillari on parempi kuin vanha Leaf.

        Ja muuten, useimmissa kotitalouksissa on vain yksi auto.

        Sillä pienellä sähköautollakin pääsee vaikka kuinka pitkän matkan, pitää vain ladata sitten sen 200-250 km välein, mikä on muutenkin ihan hyvä väli pitää taukoa.

        Yrität nyt kovasti vääntää ongelmaa asiasta mikä ei tosielämässä ole ongelma.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä pienellä sähköautollakin pääsee vaikka kuinka pitkän matkan, pitää vain ladata sitten sen 200-250 km välein, mikä on muutenkin ihan hyvä väli pitää taukoa.

        Yrität nyt kovasti vääntää ongelmaa asiasta mikä ei tosielämässä ole ongelma.

        Taukopaikalla ei välttämättä ole mitään latauspaikkaa. Itsekin usein vain pysäytän pysäkkipaikalla ja hieman jaloittelen ja jatkan sitten matkaa. Tauko kestää alle 5 minuuttia. En välitä mennä joillekin saatanan huoltoasemille turhan päiten. Ja normaali autoilija pystyy kyllä ajamaan helposti 400-500 km ilman taukoja. Joidenkin idioottien keksimillä hatusta vedetyillä säännöillä joistain 200-250 km pidettävistä tauoista voi lähinnä pyyhkiä persettä.

        Tuon 25 000 euron pienessä sähköautossa pitäisi olla minimissään 500 km toimintamatka. Tosin minusta pienen sähköauton pitäisi maksaa noin 15 000 euroa 500 km toimintamatkalla. Jos pienessä sähköautossa on vaivainen 200-250 km toimintamatka niin se ei ole edes kymppitonnin arvoinen. Kyseessä on silloin lähinnä paska ja lähes käyttökelvoton mopoauto.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Taukopaikalla ei välttämättä ole mitään latauspaikkaa. Itsekin usein vain pysäytän pysäkkipaikalla ja hieman jaloittelen ja jatkan sitten matkaa. Tauko kestää alle 5 minuuttia. En välitä mennä joillekin saatanan huoltoasemille turhan päiten. Ja normaali autoilija pystyy kyllä ajamaan helposti 400-500 km ilman taukoja. Joidenkin idioottien keksimillä hatusta vedetyillä säännöillä joistain 200-250 km pidettävistä tauoista voi lähinnä pyyhkiä persettä.

        Tuon 25 000 euron pienessä sähköautossa pitäisi olla minimissään 500 km toimintamatka. Tosin minusta pienen sähköauton pitäisi maksaa noin 15 000 euroa 500 km toimintamatkalla. Jos pienessä sähköautossa on vaivainen 200-250 km toimintamatka niin se ei ole edes kymppitonnin arvoinen. Kyseessä on silloin lähinnä paska ja lähes käyttökelvoton mopoauto.

        Lisään... Ja syön eväätkin autossa, en mene taukopaikoille syömään.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä pienellä sähköautollakin pääsee vaikka kuinka pitkän matkan, pitää vain ladata sitten sen 200-250 km välein, mikä on muutenkin ihan hyvä väli pitää taukoa.

        Yrität nyt kovasti vääntää ongelmaa asiasta mikä ei tosielämässä ole ongelma.

        "Sillä pienellä sähköautollakin pääsee vaikka kuinka pitkän matkan, pitää vain ladata sitten sen 200-250 km välein, mikä on muutenkin ihan hyvä väli pitää taukoa."

        Jokin saatanan auto ei valitse missä tuo tauko pidetään. Pidän tauon sellaisessa paikassa missä minua huvittaa eikä paikassa välttämättä voi ladata autoa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Taukopaikalla ei välttämättä ole mitään latauspaikkaa. Itsekin usein vain pysäytän pysäkkipaikalla ja hieman jaloittelen ja jatkan sitten matkaa. Tauko kestää alle 5 minuuttia. En välitä mennä joillekin saatanan huoltoasemille turhan päiten. Ja normaali autoilija pystyy kyllä ajamaan helposti 400-500 km ilman taukoja. Joidenkin idioottien keksimillä hatusta vedetyillä säännöillä joistain 200-250 km pidettävistä tauoista voi lähinnä pyyhkiä persettä.

        Tuon 25 000 euron pienessä sähköautossa pitäisi olla minimissään 500 km toimintamatka. Tosin minusta pienen sähköauton pitäisi maksaa noin 15 000 euroa 500 km toimintamatkalla. Jos pienessä sähköautossa on vaivainen 200-250 km toimintamatka niin se ei ole edes kymppitonnin arvoinen. Kyseessä on silloin lähinnä paska ja lähes käyttökelvoton mopoauto.

        "normaali autoilija pystyy kyllä ajamaan helposti 400-500 km ilman taukoja."

        Tuo on muista piittaamatonta liikenneturvallisuuden vaarantamista, edes ammattiliikenne ei saa ajaa tuollaisia matkoja ilman taukoja.

        Pienemmillä autoilla muutenkin harvemmin ajetaan mitään 500 km pätkiä, jos tuollainen matka kaatuu puolen tunnin taukoon tai siihen että tauko pitää pystyä pitämään jossain aivan tietyssä paikassa niin sitten varmaan parempi jatkaa sillä polttiksella. Itse en kuitenkaan enää tuollaisiin koske, kaikki autot joista normaaliajossa pitää polttoaineesta maksaa yli 4 eur/100 km ovat paskoja romuja, joista en maksaisi senttiäkään.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "normaali autoilija pystyy kyllä ajamaan helposti 400-500 km ilman taukoja."

        Tuo on muista piittaamatonta liikenneturvallisuuden vaarantamista, edes ammattiliikenne ei saa ajaa tuollaisia matkoja ilman taukoja.

        Pienemmillä autoilla muutenkin harvemmin ajetaan mitään 500 km pätkiä, jos tuollainen matka kaatuu puolen tunnin taukoon tai siihen että tauko pitää pystyä pitämään jossain aivan tietyssä paikassa niin sitten varmaan parempi jatkaa sillä polttiksella. Itse en kuitenkaan enää tuollaisiin koske, kaikki autot joista normaaliajossa pitää polttoaineesta maksaa yli 4 eur/100 km ovat paskoja romuja, joista en maksaisi senttiäkään.

        Jos tauko pidetäänkin niin se kestää maksimissaan 5 minuuttia. Ei kukaan järkevä pidä pitkällä matkalla 200-250 km välein puolen tunnin taukoa. Eihän tuossa ajassa tule edes nälkä joten mitä saatanaa tuon puolen tunnin aikana tehdään? Miksi helvetissä mössöttäisin huoltoasemien paskaa pullaa ja joisin niiden kahvia, jotka molemmat ovat myös älyttömän ylihintaisia. Ja siihen nuo sähköautoilun säästöt myös katoaisi.

        Sähköauton pikalatauksen pitäisi onnistua alle 5 minuutissa ja toimintamatkan pitäisi olla yli 500 km ja auton hinta on alle 10 000 euroa. Siihen saakka ajan mieluummin polttiksilla.

        Lisäksi lähes kaikille suomalaisille sähköauto on kalliimpi kuin polttis. Sähköautojen "edullisuus" on valetta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tauko pidetäänkin niin se kestää maksimissaan 5 minuuttia. Ei kukaan järkevä pidä pitkällä matkalla 200-250 km välein puolen tunnin taukoa. Eihän tuossa ajassa tule edes nälkä joten mitä saatanaa tuon puolen tunnin aikana tehdään? Miksi helvetissä mössöttäisin huoltoasemien paskaa pullaa ja joisin niiden kahvia, jotka molemmat ovat myös älyttömän ylihintaisia. Ja siihen nuo sähköautoilun säästöt myös katoaisi.

        Sähköauton pikalatauksen pitäisi onnistua alle 5 minuutissa ja toimintamatkan pitäisi olla yli 500 km ja auton hinta on alle 10 000 euroa. Siihen saakka ajan mieluummin polttiksilla.

        Lisäksi lähes kaikille suomalaisille sähköauto on kalliimpi kuin polttis. Sähköautojen "edullisuus" on valetta.

        Toisaalta, uusien sähköautojen hinnat tulevat seuraavan muutaman vuoden aikana laskemaan kymmeniä prosentteja, koska lähes kukaan ei noin paljon noista paskoista heikkolaatuisista miniakulla varustetuista autoista maksa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Ja syön eväätkin autossa, en mene taukopaikoille syömään.

        Vie ne roskasi pois myös. Noiden eväsmossottajien jäljiltä ovat levähdyspaikat, auto ja rinnukset kuin kaatopaikka. Voi he......tin 16. .


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tauko pidetäänkin niin se kestää maksimissaan 5 minuuttia. Ei kukaan järkevä pidä pitkällä matkalla 200-250 km välein puolen tunnin taukoa. Eihän tuossa ajassa tule edes nälkä joten mitä saatanaa tuon puolen tunnin aikana tehdään? Miksi helvetissä mössöttäisin huoltoasemien paskaa pullaa ja joisin niiden kahvia, jotka molemmat ovat myös älyttömän ylihintaisia. Ja siihen nuo sähköautoilun säästöt myös katoaisi.

        Sähköauton pikalatauksen pitäisi onnistua alle 5 minuutissa ja toimintamatkan pitäisi olla yli 500 km ja auton hinta on alle 10 000 euroa. Siihen saakka ajan mieluummin polttiksilla.

        Lisäksi lähes kaikille suomalaisille sähköauto on kalliimpi kuin polttis. Sähköautojen "edullisuus" on valetta.

        Hyvin sä vedät jos tiedät ettei kukaan järkevä pidä taukoa 3-4 tunnin välein (mitä 200-250 km käytännössä tarkoittaa). Ja vaikka se huoltoasema on niin kamala paikka niin jostain syystä siellä sitä pullaa ja kahvia mussuttavista pääosa on kuitenkin niitä polttiskuskeja.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei ole kolumni, kolumni on tällainen.

        "Kolumni on sanoma- tai aikakauslehdessä omalla palstalla säännöllisesti julkaistava lyhyt kirjoitus, jossa toimittaja tai avustaja esittää oman mielipiteensä jostakin ajankohtaisesta aiheesta. Se on usein kantaa ottava, poleeminen ja henkilökohtainen artikkeli, joka julkaistaan kirjoittajan nimissä. Kolumni eroaa esimerkiksi pääkirjoituksesta, joka edustaa lehden kannanottoa, ja mielipidekirjoituksesta, joka voi olla tavallisten lukijoiden tai eri alojen asiantuntijoiden kirjoittamia."

        Nimitä TM juttua sitten puffiksi, sillä juttu on selvästi puffi.

        Puffaaminen tarkoittaa jonkin asian, henkilön tai tuotteen liioittelevaa tai valheellista kehumista.[

        Lauri Ahtiainen sai toimeksiannon kirjoittaa sähköautoista artikkeli (puffi) jossa sähköautoilu esitetään myönteisessä valossa.
        Kriitinen tai objektiivinen ei juttu ole, puffi laaditaan näyttämään artikkelilta.
        Tässä tapauksessa leipätoimittaja Lauri Ahtiaisen nimi lisää puffin uskottavuutta.

        Toimittaja on joko ideologisesti biasoitunut tai kertakaikkisesti selkääntaputeltu ja lounastettu sähköautomyyjien toimesta.


      • Anonyymi
        UUSI

        Ottiko toimittaja huomioon että kotilatausasema vaatii suuremmat päävarokkeet ja liittyman perusmaksu pomppaa helposti 1,7 kertaiseksi.
        Jos jakeluverkkoa ei ole, kuten ei olekaan mitoitettu, suuremmalle liittymäteholle joudutaan talojohto uusimaan. Liittymisjohdon hinta voi olla esim. 25€/m + kaivuutyö.
        Usein kuitenkin mitoitus sallii esim 25A =>35A päävarokkeen.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin sä vedät jos tiedät ettei kukaan järkevä pidä taukoa 3-4 tunnin välein (mitä 200-250 km käytännössä tarkoittaa). Ja vaikka se huoltoasema on niin kamala paikka niin jostain syystä siellä sitä pullaa ja kahvia mussuttavista pääosa on kuitenkin niitä polttiskuskeja.

        Ja jos 3-4 tunnin välein syö tuota huoltoaseman paskaa ruokaa niin taatusti lihoaa muodottomaksi.

        Ja tietenkin jos näin kesäkelillä kulkee Etelä-Suomessa osittain moottoritietä pitkin niin 200 km menee 2 tunnissa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ottiko toimittaja huomioon että kotilatausasema vaatii suuremmat päävarokkeet ja liittyman perusmaksu pomppaa helposti 1,7 kertaiseksi.
        Jos jakeluverkkoa ei ole, kuten ei olekaan mitoitettu, suuremmalle liittymäteholle joudutaan talojohto uusimaan. Liittymisjohdon hinta voi olla esim. 25€/m kaivuutyö.
        Usein kuitenkin mitoitus sallii esim 25A =>35A päävarokkeen.

        3*25A riittää oikein hyvin maalämpöön ja sähköauton lataukseeen.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos 3-4 tunnin välein syö tuota huoltoaseman paskaa ruokaa niin taatusti lihoaa muodottomaksi.

        Ja tietenkin jos näin kesäkelillä kulkee Etelä-Suomessa osittain moottoritietä pitkin niin 200 km menee 2 tunnissa.

        Löytyy sieltä huoltoasemalta valikoimaa moneen lähtöön, myös terveellistä syötävää.

        Ja noita motareita on Suomessa hyvin vähän, normaaleilla maanteillä muun liikenteen kanssa liikkuessa ei pääse lähellekään 100 km/h keskinopeutta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytyy sieltä huoltoasemalta valikoimaa moneen lähtöön, myös terveellistä syötävää.

        Ja noita motareita on Suomessa hyvin vähän, normaaleilla maanteillä muun liikenteen kanssa liikkuessa ei pääse lähellekään 100 km/h keskinopeutta.

        "Löytyy sieltä huoltoasemalta valikoimaa moneen lähtöön, myös terveellistä syötävää."

        Mutta mikään niistä ei ole hyvää eikä silti ole järkeä popsia ruokaa 3-4 tunnin välein. Eikä minua ainakaan kiinnosta ylihintaiset huoltoasemaruoat.

        "Ja noita motareita on Suomessa hyvin vähän, normaaleilla maanteillä muun liikenteen kanssa liikkuessa ei pääse lähellekään 100 km/h keskinopeutta."

        Mutta keskinopeus ylittää useimmiten normaalilla maantielläkin kesällä 80 km/h, eli 200 km menee alle 2,5 tuntia, ei 3 tuntia. Siis ilman mitään moottoritietä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Pieniä kohtuuhintaisia ja hyviä sähköautoja ei ole olemassa. Jos pieni sähköauto pienellä miniakulla maksaa yli 25 000 eurolla niin se on järkyttävän ylihintainen. Pienen sähköauton maksimihinta on 15 000 euroa täydellä varustuksella ja isoimmalla mahdollisella akulla.

        Ja muuten, monet haluavat pienen sähköauton ykkösautoksi ja kulkevat sillä pitkiä matkoja. Joku pikkuauto jolla pääsee alle 300 km ei ole kymppitonninkaan arvoinen edes uutena. Ja käytettynä täysin arvoton. Pienellä autolla pitää pystyä kulkemaan pitkiä matkoja. Jos autolla voi lähinnä kulkea vain lyhyitä matkoja niin kyseessä on mopoauto ja siitä maksetaan mopoauton hinta.

        Ja kannattaa muistaa, että kaupunkiautoja ja kakkosautoja ei ole olemassa. On vain pieniä ja isoja autoja. Ja pienten autojen pitäisi pystyä kulkemaan yhtä pitkiä matkoja kuin isot autot.

        Varsinkin käytetyissä sähköautoissa pyynnit ovat järjettömiä. Jostain 10 vuotta vanhasta Leafista ei tonnia enempää kannata maksaa, ei edes täysikuntoisella akulla. Käytetty sähköfillari on parempi kuin vanha Leaf.

        Ja muuten, useimmissa kotitalouksissa on vain yksi auto.

        Johan Yariksen läntöhinta on 24.395€, ei niìtä pieniä 15.000€ autoja ole kuin mielikuvituksessasi.
        Jos taas käytetyistä puhutaan, vähän ajettuja pari vuotta vanhoja ID.4 sia saa isolla akulla noin 30.000€ hintaan. Sillä ei saa edes uutta Corollaa. Enemmän ajettuja vielä halvemmalla.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Johan Yariksen läntöhinta on 24.395€, ei niìtä pieniä 15.000€ autoja ole kuin mielikuvituksessasi.
        Jos taas käytetyistä puhutaan, vähän ajettuja pari vuotta vanhoja ID.4 sia saa isolla akulla noin 30.000€ hintaan. Sillä ei saa edes uutta Corollaa. Enemmän ajettuja vielä halvemmalla.

        Toyota tekee kalliimpia autoja kuin monet muut valmistajat, joten esimerkkisi on perseestä. Esimerkiksi Kian halvin auto on hieman yli 17 000 euroa eikä sekään taatusti ole halvin.

        Ja kaikki uudet autot ovat järkyttävän kalliita ja siksi keskituloinen joka ostaa uuden auton on typerä idiootti. 30.000 € on vähän käytetystä paskasta sähköautosta todella korkea hinta. Varsinkin jostain surkeasta ID.4 joka on yksi markkinoiden paskimmista autoista. Kukaan järkevä ei tuohon paskaan 30 tonnia laita.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota tekee kalliimpia autoja kuin monet muut valmistajat, joten esimerkkisi on perseestä. Esimerkiksi Kian halvin auto on hieman yli 17 000 euroa eikä sekään taatusti ole halvin.

        Ja kaikki uudet autot ovat järkyttävän kalliita ja siksi keskituloinen joka ostaa uuden auton on typerä idiootti. 30.000 € on vähän käytetystä paskasta sähköautosta todella korkea hinta. Varsinkin jostain surkeasta ID.4 joka on yksi markkinoiden paskimmista autoista. Kukaan järkevä ei tuohon paskaan 30 tonnia laita.

        Ja edelleen nuo "halvat" (15 000 euroa ei oikeasti ole halpa autonkaan kohdalla) polttarit ovat paljon parempia kuin "halvat" sähköautot. Ja edelleenkään, pikkuisesta sähköautosta miniakulla varustettuna ei yli 15 tonnia kannata maksaa edes uutena.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ottiko toimittaja huomioon että kotilatausasema vaatii suuremmat päävarokkeet ja liittyman perusmaksu pomppaa helposti 1,7 kertaiseksi.
        Jos jakeluverkkoa ei ole, kuten ei olekaan mitoitettu, suuremmalle liittymäteholle joudutaan talojohto uusimaan. Liittymisjohdon hinta voi olla esim. 25€/m kaivuutyö.
        Usein kuitenkin mitoitus sallii esim 25A =>35A päävarokkeen.

        Tuo 3x25A kestää hyvin 11kW latausasenan. Senkin voi rajata vaikka 7kW teholle, jos pelkää sen ylittävän sulakkeiden keston, tai hankkia samalla sähkökaappiin kulutusta vahtivan palikan joka vähentää lataustehoa suuremman kulutuksen ajaksi. Eikä edes maksa paljon.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota tekee kalliimpia autoja kuin monet muut valmistajat, joten esimerkkisi on perseestä. Esimerkiksi Kian halvin auto on hieman yli 17 000 euroa eikä sekään taatusti ole halvin.

        Ja kaikki uudet autot ovat järkyttävän kalliita ja siksi keskituloinen joka ostaa uuden auton on typerä idiootti. 30.000 € on vähän käytetystä paskasta sähköautosta todella korkea hinta. Varsinkin jostain surkeasta ID.4 joka on yksi markkinoiden paskimmista autoista. Kukaan järkevä ei tuohon paskaan 30 tonnia laita.

        Lisäksi Yaris ei ole halvin Toyota.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Vie ne roskasi pois myös. Noiden eväsmossottajien jäljiltä ovat levähdyspaikat, auto ja rinnukset kuin kaatopaikka. Voi he......tin 16. .

        No, rekkakuskitkin pääosin syövät rekassaan. Niiden on pakko pysähdellä, mutta ei mennä huoltoasemille syömään.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja edelleen nuo "halvat" (15 000 euroa ei oikeasti ole halpa autonkaan kohdalla) polttarit ovat paljon parempia kuin "halvat" sähköautot. Ja edelleenkään, pikkuisesta sähköautosta miniakulla varustettuna ei yli 15 tonnia kannata maksaa edes uutena.

        Missä mielessä parempia?

        Jos tarkoitat toimintamatkaa niin ihan oikeastiko väität että joku ostaa jonkun uuden Kia Picanton ajaakseen sillä jotain 500 km matkoja?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Löytyy sieltä huoltoasemalta valikoimaa moneen lähtöön, myös terveellistä syötävää."

        Mutta mikään niistä ei ole hyvää eikä silti ole järkeä popsia ruokaa 3-4 tunnin välein. Eikä minua ainakaan kiinnosta ylihintaiset huoltoasemaruoat.

        "Ja noita motareita on Suomessa hyvin vähän, normaaleilla maanteillä muun liikenteen kanssa liikkuessa ei pääse lähellekään 100 km/h keskinopeutta."

        Mutta keskinopeus ylittää useimmiten normaalilla maantielläkin kesällä 80 km/h, eli 200 km menee alle 2,5 tuntia, ei 3 tuntia. Siis ilman mitään moottoritietä.

        Entisenä yrittäjänä laskutin asiakkaalta matkakakilometrien lisäksi myös matka-ajan, tein sitä n. 15 vuotta, joten aika hyvän otannan ehdin muodostaa.
        Matkani suuntautuivat Tampereelta enimmäkseen pääkaupunkiseudulle, mutta myös lähes jokaiseen kaupunkiin Kemi-Kuusamo linjan eteläpuolelle.

        Keskinopeudeksi muodostui aika tarkasti 70 km/h. Tuo ei siis ole mikään ”musta tuntuu arvio”, vaan laskutusta varten kirjattu matka-aika.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä mielessä parempia?

        Jos tarkoitat toimintamatkaa niin ihan oikeastiko väität että joku ostaa jonkun uuden Kia Picanton ajaakseen sillä jotain 500 km matkoja?

        Osa ostaan Kia Picanton ajaakseen sillä sekä pitkiä että lyhyitä matkoja. Maanteillä näkee jatkuvasti pikkuautoja, joilla ajetaan pitkää matkaa. Pieni auto ei tarkoita, että sillä pitäisi ajaa vain lyhyitä matkoja.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Entisenä yrittäjänä laskutin asiakkaalta matkakakilometrien lisäksi myös matka-ajan, tein sitä n. 15 vuotta, joten aika hyvän otannan ehdin muodostaa.
        Matkani suuntautuivat Tampereelta enimmäkseen pääkaupunkiseudulle, mutta myös lähes jokaiseen kaupunkiin Kemi-Kuusamo linjan eteläpuolelle.

        Keskinopeudeksi muodostui aika tarkasti 70 km/h. Tuo ei siis ole mikään ”musta tuntuu arvio”, vaan laskutusta varten kirjattu matka-aika.

        "Keskinopeudeksi muodostui aika tarkasti 70 km/h."

        Eli ajoit aika paljon taajama-ajoa. Näin kesäaikaan monilla maanteillä rajoitus on pääosin 100 km/h ja yli 90% matkasta kuljetaan 80 tai 100 rajoituksen alueella. Ja suuri osa kulkee 100 km/h rajoituksen alueella 110 km/h. Itse ainakin olen usein kulkenut 200 km matkan yli 90 km/h keskivauhdilla enkä edes kulkenut moottoritiellä.

        Lisäksi kuljit Tampereella ja pk-seudulla, jossa on pitkät pätkät taajama-ajoa. Suuressa osassa Suomea taajaman koko on yleensä 1-2 km eikä taajamassa ole yhtäkään valoristeystä eli taajaman läpi kuljetaan pysähtymättä. Itse asiassa valtaosassa Suomen kuntia ei ole yhtä ainutta valoristeystä.

        "Tuo ei siis ole mikään ”musta tuntuu arvio”, vaan laskutusta varten kirjattu matka-aika."

        Tuo voi olla sinun keskiarvosi, mutta tuo ei ole muiden ihmisten. Kaikilla autoilijoilla on eri keskiarvo, joten tuo sinun tietosi on lähinnä arvotonta paskaa. Kukaan ei piittaa paskaakaan sinun keskiarvostasi.


    • Anonyymi

      Sähkö auton hinnalla kun ostaa bensa auton, niin saa samalla hinnalla bensat loppu elämäks.

      • Anonyymi

        No tuosta kommentista ei kyllä saanut mitään tolkkua.


      • Anonyymi
        UUSI

        Vaikka olen jo 75-vuotias, olisi tarkoitus pysyä hengissä pidempään, kuin noiĺa säästöbensoilla pääsisi. Siksi olenkin jo siirtynyt sähköautoon. Sähköllä on mukavampi ajaa. Lisäksi se on halpaa.


    • Anonyymi

      Jos tämän hetken sähköauton pulmaa ei ymmärrä, niin ei ole asiallista täällä kehua auton pieniä kustannuksia !?

      Kun pelkästään akuston vaihto maksaa 15000-40000€ tai jopa enemmän, niin on turha sähköauton hyvyyttä hehkuttaa !

      Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !

      Muuten electric car on järjetön riski !

      • Anonyymi

        Ei niitä akustoja tarvitse vaihdella. Viimeisten tutkimusten mukaan ne kestävät hyvin 20 vuotta menettämättä juurikaan kapasiteettiaan ja jos akkuun tulee vika, niin niitä korjataan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niitä akustoja tarvitse vaihdella. Viimeisten tutkimusten mukaan ne kestävät hyvin 20 vuotta menettämättä juurikaan kapasiteettiaan ja jos akkuun tulee vika, niin niitä korjataan.

        Mutta, tuskin tuo laki haittaisi ?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta, tuskin tuo laki haittaisi ?

        Sama pitäisi sitten koskea myös polttiksia, eli uusi moottori tai vaihdelaatikko saisi maksaa enintään sen 10% uuden auton hinnasta.

        Kumma kun tämän puute ei huolestuta ketään, vaikka tunnetusti Toyotaankin uusi moottori voi maksaa 38000 euroa.


      • Anonyymi
        UUSI

        Kun Corollan moottorin vaihtokin kustantaa 38.000€, ei tuo hinta pahalta tunnu.
        Halpaa kuin saippua. Ferrarin koneen vaihto se vasta kalliiksi tulisikin.


    • Anonyymi

      Volvo sähköauton xc 40 perään kun pannaan asuntovaunu, niin pääset kesäkelillä alle 150 km, niin se menee sähköauto

      • Anonyymi

        Jep, näinhän se menee ja lähes yhtä pahoin kulutus lisääntyy ison peräkärryn kanssa. Kuten myös talvella, 500 km range kun onkin kunnon pakkasilla vain 250 km.
        Mut ei mitään, Iida neloseen olen silti täysin tyytyväinen - ainakin vielä vajaan vuoden kokemuksella. 500 km kesäkelissä on täysin totta.


      • Anonyymi
        UUSI

        Sillä Volvolla saa kuitenkin hinata vaunua, jota ei Corollan perään saa laittaa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, näinhän se menee ja lähes yhtä pahoin kulutus lisääntyy ison peräkärryn kanssa. Kuten myös talvella, 500 km range kun onkin kunnon pakkasilla vain 250 km.
        Mut ei mitään, Iida neloseen olen silti täysin tyytyväinen - ainakin vielä vajaan vuoden kokemuksella. 500 km kesäkelissä on täysin totta.

        Mökille on vähän reilu 300 km, ja jos ajaa motarit rajoitusten mukaan, pääsen id4:lla noin 350 km. Jos rajoittaa nopeuden sataseen, pääsee 400 km, vähän reilusti. Se on minulle riittänyt hyvin.
        Pitäisi oikeastaan joskus tehdä asiaa noille kaupallisille latauspaikoille, kun ei ole päässyt kokeilemaan, vaikkka on liuta appeja puhelimessa ja tageja autossa varalla.


    • Anonyymi
      UUSI

      Kuluissa on piikkejä kuningaskuluttajuudetta huolimatta!

    • Anonyymi
      UUSI

      Polttishemmojen tuska on taas niin käsinkosketeltavan todellista.
      Nämä samat itkijät huutavat hoosiannaa sähköautojen puolesta heti kun heille löytyy käytettyjen markkinoilta budjettiin sopiva sähköauto.

    • Anonyymi
      UUSI

      Miksi köyhä kansanosa ajaa halvoilla autoillaan niin paljon pitkin ja poikin Suomea?

      Kaikki autot on mielestään järkyttävän kalliita, mutta kuitenkin olisi tarve ajaa satojen kilometrien päivämatkoja minimaalisin tauoin, joiden paikkakin pitää saada itse valita metrin tarkkuudella. 35 000 euroa on mielestään järkyttävä hinta autosta.

      Minne olette menossa kun koko ajan pitää ajella pitkiä siirtymiä?

      • Anonyymi
        UUSI

        "Minne olette menossa kun koko ajan pitää ajella pitkiä siirtymiä?"

        Noita pitkiä siirtymiä on minulla 1-2 kertaa kuukaudessa, ei jatkuvasti. Mutta silloinkin haluan, että auto ei määrittele taukoja. Eikä tauon tarvitse kestää kuin muutaman minuutin. En edes tiedä miksi tauon pitäisi kestää puoli tuntia kun en kuitenkaan 200-250 km välein syö ja juomat juon ajon aikana.

        Ja normaalille keskituloiselle 35 000 euroa on järkyttävän kova hinta autosta, myös perheautosta. Jos keskituloinen laittaa noin paljon rahaa autoon niin hän on idiootti.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minne olette menossa kun koko ajan pitää ajella pitkiä siirtymiä?"

        Noita pitkiä siirtymiä on minulla 1-2 kertaa kuukaudessa, ei jatkuvasti. Mutta silloinkin haluan, että auto ei määrittele taukoja. Eikä tauon tarvitse kestää kuin muutaman minuutin. En edes tiedä miksi tauon pitäisi kestää puoli tuntia kun en kuitenkaan 200-250 km välein syö ja juomat juon ajon aikana.

        Ja normaalille keskituloiselle 35 000 euroa on järkyttävän kova hinta autosta, myös perheautosta. Jos keskituloinen laittaa noin paljon rahaa autoon niin hän on idiootti.

        Ja itse olen samaa mieltä Dave Ramseyn eli taloustubettajan kanssa kun hän sanoi, että vain miljonäärin kannattaa ostaa uusi auto.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja itse olen samaa mieltä Dave Ramseyn eli taloustubettajan kanssa kun hän sanoi, että vain miljonäärin kannattaa ostaa uusi auto.

        " kannattaa ostaa uusi auto."

        Minkään kulutushyödykkeen ostamisessa kannattavuus ei ole se päälimmäinen asia. Ihminen ostaa sitä mitä haluaa ostaa ja mihin on varaa.
        Yhdenkään auton ostaminen ei ole kannattavaa. Ei uuden eikä käytetyn. Kyse on siitä kuinka paljon on valmis maksamaan saadakseen sen minkä haluaa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        " kannattaa ostaa uusi auto."

        Minkään kulutushyödykkeen ostamisessa kannattavuus ei ole se päälimmäinen asia. Ihminen ostaa sitä mitä haluaa ostaa ja mihin on varaa.
        Yhdenkään auton ostaminen ei ole kannattavaa. Ei uuden eikä käytetyn. Kyse on siitä kuinka paljon on valmis maksamaan saadakseen sen minkä haluaa.

        "Yhdenkään auton ostaminen ei ole kannattavaa. Ei uuden eikä käytetyn. Kyse on siitä kuinka paljon on valmis maksamaan saadakseen sen minkä haluaa."


        Tavallinen ihminen ei milloinkaan pysty ostamaan sellaista uutta autoa, minkä hän haluaisi ostaa. Aina on ostettava vain sellainen ropponen, jolla uskoo selviävänsä kaikista eteen tulevista ajoista.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        " kannattaa ostaa uusi auto."

        Minkään kulutushyödykkeen ostamisessa kannattavuus ei ole se päälimmäinen asia. Ihminen ostaa sitä mitä haluaa ostaa ja mihin on varaa.
        Yhdenkään auton ostaminen ei ole kannattavaa. Ei uuden eikä käytetyn. Kyse on siitä kuinka paljon on valmis maksamaan saadakseen sen minkä haluaa.

        Keskituloiselle ei ole varaa ostaa mitään uutta autoa.


    • Anonyymi
      UUSI

      Tuo aloittaja on vissiin ammattimainen sähköautolobbari joka kylvää niitä aivopierujaan joka kylän palstalle.
      Tekeekö ihan palkan edestä vai vaivaako joku muu tauti.

    • Anonyymi
      UUSI

      " Tutkittua tietoakin " on monenlaista NYKYÄÄN.
      Vasemmistolaisten " asiantuntijat " eivät tiedä yhtään mitään.
      He syöttävät probagandaa.
      Heillä on poliittiset syyt tähän.

    • Anonyymi
      UUSI

      Unohtui vain tutkimatta sähköauton arvonlasku. Siihen kihahtavat ajamisen säästöt eivätkä piisaakaan. Ja kirsikkana kakun päällä: "Jos kotilatausta ei ole, täytyy kauppareissut suunnitella auton latausten ehdoilla". Ketkä haluavat hypätä auton latausten ehdoilla, ketkä eivät.

      • Anonyymi
        UUSI

        Sehän on tutkittu aiemmin - mitään olennaista eroa arvonalenemassa ei ole.


    • Anonyymi
      UUSI
      • Anonyymi
        UUSI

        Aika merkittäviä parannuksia pitää bz:ssa ollakin, jotta pääsee edes samalle viivalle kilpailijoiden kanssa. Toisaalta, eivät ne kilpailijatkaan ole kehittelyä lopettaneet.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika merkittäviä parannuksia pitää bz:ssa ollakin, jotta pääsee edes samalle viivalle kilpailijoiden kanssa. Toisaalta, eivät ne kilpailijatkaan ole kehittelyä lopettaneet.

        Voihan sitä noinkin kuvitella.


    • Anonyymi
      UUSI

      Hauska väite tuolla ylempänä, että lataamisopas on kolumni.

      • Anonyymi
        UUSI

        Voihan sitä sitten sanoa myös sähköautovalmistajien propagandaksi.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sitä sitten sanoa myös sähköautovalmistajien propagandaksi.

        Opas ei yleensä ole propagandaa.


    • Anonyymi
      UUSI

      Haistakaa vittu
      Äänestä sdp

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4170
    2. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3939
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      34
      3434
    4. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2773
    5. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2689
    6. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2502
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2024
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      11
      1163
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

      Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1107
    10. Mitä ajattelet

      Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      986
    Aihe