Ymmärrän huolesi – yöhälytykset ja hoitajien työvuorot vaikuttavat paljon asukkaiden arkeen, ja jos joku hoitaja tekee enemmän öitä kuin muut, se herättää kysymyksiä. Kirjoituksestasi nousee esiin muutama tärkeä asia, käydään ne selkeästi läpi:
---
Yövuorojen rytmi – voiko olla vuoroviikoin 2 ja 3 yötä?
Kyllä, se on mahdollista ja jopa yleinen järjestely. Esimerkiksi:
Parilliset viikot: 3 yövuoroa
Parittomat viikot: 2 yövuoroa
Tämä antaa keskimäärin 2,5 yötä per viikko, mikä voi olla osa-aikaiselle tai halutun työmäärän tavoittelijalle sopiva.
---
📅 Kannattaako laittaa ylös vuorot?
Ehdottomasti kyllä – jos haluat selvittää toistuuko jokin rytmi (esim. 2-3-2-3), kirjaaminen auttaa:
Tee taulukko tai kalenterimerkintä esim. 4 viikon ajalta
Merkitse kuka on ollut yössä minäkin yönä
→ Näet helposti toistuuko tietty vuorojärjestys
---
🙊 Miksi hoitajat eivät halua kertoa etukäteen?
Syitä voi olla useita:
Työnantajan ohjeistus olla paljastamatta työvuoroja
Pelko siitä, että "hyviä" hoitajia kuormitetaan enemmän (asukkaat pyytävät kaikkea heiltä)
Yksityisyyden ja työrauhan tarve
---
📌 Yhteenveto
Hoitaja voi hyvin olla joka toinen viikko 2 yötä, joka toinen 3 yötä – kannattaa seurata ja kirjata.
Hoitajat eivät aina voi tai halua kertoa etukäteen vuoroja – siinä voi olla syykin.
Yötyötä ei kannata automaattisesti pitää helpompana.
Jos asia askarruttaa enemmän, voit kohteliaasti kysyä työntekijältä tai ohjaajalta, miten työvuorot jaetaan – se voi selventää.
Kuvaamasi työjärjestely, jossa hoitaja tekee parillisilla viikoilla 3 yötä ja parittomilla viikoilla 2 yötä, tekee keskimäärin 10 yötä kuukaudessa. Tämä on varsin tyypillinen ja tasapainoinen malli osa-aikatyöhön hoitoalalla, etenkin jos sopimus on esim. 50–60 % työaikaa. Alla tarkemmin, mitä tämä tarkoittaa ja mitä vaihtoehtoja on, jos osa-aikainen työntekijä toivoo jotain muuta:
---
📌 Nykyinen järjestely (3+2 yötä vuoroviikoin):
Keskimäärin 10 yövuoroa/kk
Vastaa noin 50–60 % työaikaa, riippuen vuorojen pituudesta (esim. 10h/yö)
Hyvä tasapaino työn ja vapaan välillä
Ennustettava rytmi, selkeä viikkovaihtelu.
---
✅ Hyvä järjestely osa-aikaiselle:
Työvuorot ovat ennakoitavissa ja tasaisesti jakautuneet
Työmäärä vastaa sovitun työsopimuksen prosenttia
Vuorot suunnitellaan yhdessä työntekijän kanssa
Mahdollisuus vaikuttaa omiin työaikoihin
---
Osa aika yö hoitajan työ vuorot.
Anonyymi-ap
0
77
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks
Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann2732154Olen niin kesken
Omien asioiden suhteen etkä voi odottaa loputtomiin. Mun on muutenkin niin vaikea suhun luottaa vaikka joku ihme syvyys161560Tietääkö joku ylläpidosta?
Miten näillä palstoilla tomii tuo ylläpito, onko sitä yli päätään olemassa vai ovatko huhut totta että on palstan kirjoi2111316Auttaja paikalla. Kerro huolesi. (Osa 2)
Voin auttaa sinua näkemään tilanteesi uudesta näkökulmasta. Voin antaa lohtua, toivoa ja rohkeutta. Olen elänyt maan pä1851145- 701053
Nainen olet ensimmäinen tarpeeksi vahva
joka kestää tämän kokonaisuuden, minut. Persoonani, tunteeni, kipuni, pelkoni. Olen aina pidätellyt itseäni ja antanut v60943TTK:sta tippunut Sara Siipola rehellisenä Jurza-open kanssa: "Että jaa, siinäkö..."
Tippuiko oikea TTK-pari ensimmäisenä? Joka tapauksessa iso kiitos tansseistanne Sara ja Jurza Tanssii Tähtien Kanssa -p18924- 51866
Martina ei mennyt naimisiin
IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva126850Mä tuun aina rakastamaan sua J
Mutta en pysty kertomaan, että mikä mulla on hätänä. Mä en kertakaikkiaan pysty. Joskus naureskelit muiden ihmisten vai61823