jotta se pystyy nousemaan 45 asteen ylämäkeä 50 km/h . Auton massaoletus 1000 kg. Löytyykö palstalta tästä vankkaa dataa?
Kuinka paljon tehoa on oltava auton moottorissa,
17
138
Vastaukset
- Anonyymi
Siinä amispojulle faktoidiaa suoraan turpaan !
Lasketaan tarvittava teho, jotta 1000 kg auto pystyy nousemaan tasaista vauhtia 50 km/h 45 asteen mäkeä ylös.
1. Muunnetaan yksiköt:
Massa (m): 1000 kg
Nopeus (v): 50 km/h = 50×
3600 s
1000 m
≈13.89 m/s
Kulma (α): 45 astetta
Gravitaatiokiihtyvyys (g): 9.81 m/s
2
(maan pinnalla)
2. Lasketaan mäen kaltevuudesta johtuva vastusvoima (gravitaatiovoiman komponentti mäen suuntaisesti):
Tämä voima pyrkii vetämään autoa alas mäkeä pitkin.
F
m
a
¨
ki
=m×g×sin(α)
F
m
a
¨
ki
=1000 kg×9.81 m/s
2
×sin(45
∘
)
sin(45
∘
)≈0.7071
F
m
a
¨
ki
=1000×9.81×0.7071≈6936 N
3. Lasketaan tarvittava teho:
Teho (P) on voiman (F) ja nopeuden (v) tulo:
P=F×v
Tässä tapauksessa F on sama kuin mäen kaltevuudesta johtuva vastusvoima, koska auton on tasaisella nopeudella noustessa voitettava tämä voima.
P=6936 N×13.89 m/s
P≈96300 W
4. Muunnetaan teho kilowateiksi (kW) ja hevosvoimiksi (hv):
P
kW
=
1000
96300 W
=96.3 kW
P
hv
=
745.7 W/hv
96300 W
≈129.1 hv- Anonyymi
Mahtaakohan nousta. Jos nyt oikein fysiikasta muistan, niin 45 asteen kulmassa nousu vaatisi vähintään kitkakertoimen 1 ja nelivedon.
- Anonyymi
Voi vitsi, Sinä olet matikka- ja fysiikkamestari!. En olisi ikinä osannut tuota ...80-luvulla lukiossa luin fysiikkaa.
Oliko tuo edes vaikea Sinulle?
Kiitoksia paljon .
AP - AnonyymiUUSI
Kannattaako arvostella aloittajaa, kun itse kopioit tekoälyn vastauksen 😆
- Anonyymi
Joo, löytyy kyllä, mutta mitä jos yrittäisit ihan itse.
Kouluissa taitaa olla kesälomat, mutta oletko saanut ehdot fyssassa?
Vai onko nykyään enää sellaisia kouluaineita? Joka tapauksessa, parasta on opiskella niin että osaa itse ratkoa tehtäviä. Se tulee olemaan sellaista elämässäkin että on jatkuvasti heikoilla, jos ei itse vaivaudu ainakin yrittämään selvitä omissa ongelmissaan.- Anonyymi
???
- AnonyymiUUSI
Meneekö sinulla kuitenkin muuten ihan hyvin?
- Anonyymi
Riippuu paljon välityksistä ja vauhdista.
- Anonyymi
Kuinkas paljon Suzuki PV:ssä on oltava tehoa, jotta voi tuon auton ohittaa vähintään 20 km/h nopeammin kuin auto kulkee? Ohitustilannehan on tapahduttava ripeästi eikö niin?
- Anonyymi
Suzuki PV:n paino 60 kg ilman mahdollisia viritysosia ja kuski vaikkapa 90 kiloa.
Kuinka paljon pitää kumartua tangon yli että ei alkaisi keulimaan siinä 45 asteen ylämäessä?
- Anonyymi
Ei nykyihmisen tarvitse osata laskea ei taida tarvia edes ajattelutaitoa kun tekoäly voi ilmoitta kaikkeen vastauksen.
- Anonyymi
Niin ja aloittajan kysymykseen vastaus.
Jos pitoa löytyy niin kampi riittää ja siihen joku ihminen pyötittämään sitä.
Sopivat välitykset niin ei tunnu edes raskaalta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Niin ja aloittajan kysymykseen vastaus.
Jos pitoa löytyy niin kampi riittää ja siihen joku ihminen pyötittämään sitä.
Sopivat välitykset niin ei tunnu edes raskaalta.50km/h.....😎
- AnonyymiUUSI
About 145 hp, kun huomioidaan arvio hyötysuhdehävikistä.
- AnonyymiUUSI
Huom.
Kysyttiin tarvittavaa moottorin tehoa.
Esi erkillisessä ratkaisussa tuotiin esille se teho, mikä tulee vaikuttaa pyörissä nopeuden säilyttämiseksi, sekin ilman häviöitä. - AnonyymiUUSI
Löytyy tietoa. Autossa pitää olla 3 kamelivoimaa. Tiedon sain perussuomalaisten tietotoimistosta.
- AnonyymiUUSI
Työmiekkonenko vinkkasi oikein............?:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315736- 363781
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833313- 122728
- 292202
- 122147
- 1621906
- 161484
- 1051362
- 1371174