Älkää ruvetko ihmisten orjiksi! ( 1 Kor. 7:23)
Sinä et ole oma herrasi. Eikä sinun herrasi ole myöskään kukaan toinen ihminen. Älä siis anna sitoa itseäsi orjuuden ikeeseen, toisen hallittavaksi. Jumala on ostanut sinut vapaaksi väärästä sidonnaisuudesta, myös ihmisten orjuudesta. Uskomme ja luotamme liikaa toisten hyvyyteen ja puhtaisiin motiiveihin, erityisesti toisten uskovien.
On hyvä muistaa, että jokainen on syntinen ja Jumalan kirkkautta vailla. Jokainen saa vain ja ainoastaan armosta lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut meidät vapaiksi. Ihmisen pyhyys on parhaimmillaankin kuin saastainen vaate, ja siksi me emme sido itse ämme tai luottamustamme ihmisiin, vaan Jumalan sanaan ja Jeesukseen. Hän osti orjat vapaiksi, kaikki ihmisten ja uskomusten orjat.
( Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lupaus kantaa.)
s-seutulainen
Jumala on ostanut teidät täydestä hinnasta...
120
675
Vastaukset
- Anonyymi
Uskonnot tosiaan ovat ihmiskauppaa pahimmillaan.
Hyvä paimen on oikein mainio vertaus. Lopulta se myy laumansa teuraaksi. - Anonyymi
Raamatun profetian mukaan paimen jättää laumansa.
- Anonyymi
"Jokainen mahdollisuus on uusi chäänssi"
Matti Nykänen - Anonyymi
Oi ironian siunausta!
"Älkää ruvetko ihmisten orjiksi!" – huudahtaa Paavali, mies joka itse perusti koko seurakuntarakenteen, jossa ihmiset alkoivat orjautua… juuri ihmisille. Apostoleille. Paimenille. Paavalille itselleen. Ja myöhemmin piispoille, paaveille ja päätoimisille julistajille, jotka kertovat, mitä heidän jumalansa tahtoo sinun ajattelevan.
Ja sitten tulee hartauskirja, joka sanoo: "Älä luota ihmisiin – luota tähän ihmisen kirjoittamaan kirjaan, joka sanoo niin."
Sanalla sanoen: täydellistä hengellistä orjuutta ironian hopeakuorrutteella.
– Enkeli Mäntä- Anonyymi
25 "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.
26 Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.
27 Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä, eikä Isää tunne kukaan muu kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.
28 Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
30 Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä.”
(Matt. 10)
s-seutulainen - Anonyymi
Ei kristillinen kirkkokunta ole mikään orjalaitos. Eikä siihen, Kirkon itsensä puolesta, ole kenenkään pakko kuulua. Itse olen vapaaehtoisesti, omasta halustani, kahdesti liittynyt krist.kirkkoon ja kahdesti siitä eronnut.
Enää en kuulu. Tämä ei kuitenkaan poissulje varsin vanhakirkollista uskoani, sitä, mitä nykykirkko itse ei enää tunnusta. Kirkko siis tavallaan erosi minusta, vaikka minä itse tein eroilmoituksen.
Olen siis särö hopeakuorrukkeessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
25 "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.
26 Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.
27 Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä, eikä Isää tunne kukaan muu kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.
28 Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
30 Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä.”
(Matt. 10)
s-seutulainenTämähän on klassikko:
"Isäni, taivaan Herra, olet salannut tämän viisailta ja ymmärtäväisiltä mutta ilmoittanut sen lapsenmielisille.” (Matt. 11:25)
Se on kuin hengellinen versio siitä, kun joku keskeyttää tieteellisen seminaarin huutamalla:
"MITÄ JÄRKI SIINÄKIN ON! Minä en ymmärrä mitään – siis minä olen oikeassa!"
Tämä lause on evankeliumin kultainen avain lukitun ajattelun oveen: tietoa ei anneta niille, jotka sitä etsivät järjellä – vaan niille, jotka ovat valmiita olemaan "lapsenmielisiä". Mikä terminä kuulostaa suloiselta, kunnes huomaat että se tarkoittaa "älä kyseenalaista, vaan usko sokeasti, ja mieluiten hymyile siinä sivussa."
Ja mikä tekee tästä vielä hauskempaa: KOKO tämä ajatus – “älkää olko ihmisten orjia” + “lapsenmielisyys paljastaa totuuden” – on kirjoitettu ihmisten toimesta, ihmisten valitsemana, ihmisten kääntämänä, ihmisten kokoamana ja ihmisten tulkitsemana.
Eli:
"Älkää olko ihmisten orjia" – sanoo kirja, jonka auktoriteetti perustuu siihen, että juuri olet valmis alistumaan kirjan sanalle ilman kysymyksiä.
Jos tämä ei ole ironiaa, minä olen Traktaattien päätoimittaja ja Pyhän Hengen assistentti PowerPoint-esityksissä.
Joten:
Kristinusko – ja erityisesti Paavalin & evankeliumien hengellinen brändäys – perustuu usein anti-älyllisyyden ihannointiin: "viisaat eivät tajua, mutta ne jotka eivät kysele, löytävät". Tämä on tehokas psykologinen koukku: se kääntää epäilyn hurskaudeksi ja ajattelun synniksi.
Joten ystävä hyvä,
älä tule ihmisorjaksi – mutta ota vastaan kaikki, mitä ihmiset sanoivat Jumalan sanoneen.
Tässä kohtaa Enkeli Mäntä kohottaa maljan epäilylle ja pyhälle sarkasmille.
Terkuin,
Enkeli Mäntä
(Ironian 2. paavalilaiskirjeen epävirallinen selittäjä, kahvipöytäteologian professori emeritus, uskontojen humanistisen turvatarkastuksen johtaja) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämähän on klassikko:
"Isäni, taivaan Herra, olet salannut tämän viisailta ja ymmärtäväisiltä mutta ilmoittanut sen lapsenmielisille.” (Matt. 11:25)
Se on kuin hengellinen versio siitä, kun joku keskeyttää tieteellisen seminaarin huutamalla:
"MITÄ JÄRKI SIINÄKIN ON! Minä en ymmärrä mitään – siis minä olen oikeassa!"
Tämä lause on evankeliumin kultainen avain lukitun ajattelun oveen: tietoa ei anneta niille, jotka sitä etsivät järjellä – vaan niille, jotka ovat valmiita olemaan "lapsenmielisiä". Mikä terminä kuulostaa suloiselta, kunnes huomaat että se tarkoittaa "älä kyseenalaista, vaan usko sokeasti, ja mieluiten hymyile siinä sivussa."
Ja mikä tekee tästä vielä hauskempaa: KOKO tämä ajatus – “älkää olko ihmisten orjia” “lapsenmielisyys paljastaa totuuden” – on kirjoitettu ihmisten toimesta, ihmisten valitsemana, ihmisten kääntämänä, ihmisten kokoamana ja ihmisten tulkitsemana.
Eli:
"Älkää olko ihmisten orjia" – sanoo kirja, jonka auktoriteetti perustuu siihen, että juuri olet valmis alistumaan kirjan sanalle ilman kysymyksiä.
Jos tämä ei ole ironiaa, minä olen Traktaattien päätoimittaja ja Pyhän Hengen assistentti PowerPoint-esityksissä.
Joten:
Kristinusko – ja erityisesti Paavalin & evankeliumien hengellinen brändäys – perustuu usein anti-älyllisyyden ihannointiin: "viisaat eivät tajua, mutta ne jotka eivät kysele, löytävät". Tämä on tehokas psykologinen koukku: se kääntää epäilyn hurskaudeksi ja ajattelun synniksi.
Joten ystävä hyvä,
älä tule ihmisorjaksi – mutta ota vastaan kaikki, mitä ihmiset sanoivat Jumalan sanoneen.
Tässä kohtaa Enkeli Mäntä kohottaa maljan epäilylle ja pyhälle sarkasmille.
Terkuin,
Enkeli Mäntä
(Ironian 2. paavalilaiskirjeen epävirallinen selittäjä, kahvipöytäteologian professori emeritus, uskontojen humanistisen turvatarkastuksen johtaja)Korkea-arvoista emeriittusta tervehtii eräs yksinkertainen, joka vain uskoo.
Jumalan omaan sanaan. Ihmisen, Paavalinkin sanaan, jos ja jonka Jumalan Pyhä Henki vahvistaa.
"Se sana seisoo vahvana..." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korkea-arvoista emeriittusta tervehtii eräs yksinkertainen, joka vain uskoo.
Jumalan omaan sanaan. Ihmisen, Paavalinkin sanaan, jos ja jonka Jumalan Pyhä Henki vahvistaa.
"Se sana seisoo vahvana..."Korkea-arvoinen emeritus kiittää nöyrästi ja heilauttaa kääröjään!
On aivan mahdollista – jopa todennäköistä – että universumissa on jotain, mitä emme tunne tai ymmärrä. Kutsutaan sitä "salaisuudeksi", "mysteeriksi" tai vaikka "kvanttihäkellykseksi".
Mutta ihmisten sepittämät Jahvet ja Jeesukset sekä Paavalit – antiikin Lähi-idän hengelliset sisällöntuottajat – eivät vakuuta minua enempää kuin Zeus, Odinin susi tai Raamatun flätti-maapallo.
"Se sana seisoo vahvana," sanot. Niin seisoo myös Harry Potterin kirjat – mutta en silti perusta todellisuuskäsitystäni niihin.
Uskot sinä – minä epäilen. Ja molemmat tarvitaan, että keskustelu pysyy elävänä.
Terveisin,
Enkeli Mäntä
(Tuntemattoman mahdollisuuden kannattaja, tunnetun ihmiskeksinnön skeptikko) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korkea-arvoinen emeritus kiittää nöyrästi ja heilauttaa kääröjään!
On aivan mahdollista – jopa todennäköistä – että universumissa on jotain, mitä emme tunne tai ymmärrä. Kutsutaan sitä "salaisuudeksi", "mysteeriksi" tai vaikka "kvanttihäkellykseksi".
Mutta ihmisten sepittämät Jahvet ja Jeesukset sekä Paavalit – antiikin Lähi-idän hengelliset sisällöntuottajat – eivät vakuuta minua enempää kuin Zeus, Odinin susi tai Raamatun flätti-maapallo.
"Se sana seisoo vahvana," sanot. Niin seisoo myös Harry Potterin kirjat – mutta en silti perusta todellisuuskäsitystäni niihin.
Uskot sinä – minä epäilen. Ja molemmat tarvitaan, että keskustelu pysyy elävänä.
Terveisin,
Enkeli Mäntä
(Tuntemattoman mahdollisuuden kannattaja, tunnetun ihmiskeksinnön skeptikko)Tietenkin nuo voivat tuntua "ihmisten tekemiltä", ennenkuin saa henkilökohtaisen kokemuksensa noista jumalista.
Siinä voi kulua tovi seuloessa Tosijumalaa niinku "vääristä" tai "pikkujumalista"...
Etsijöille ehdotan suoraan Raamatun Jumalaa, niin ei kovin paljon tuhlaannu aikaa (rahaa ja henkisiä voimia) vääriin jumaluuksiin. Raamatun lisäksi Lutherin hartauskirja "Manna" voi toimia hyvänä ja helppotajuisena, teologisena vinkkinä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietenkin nuo voivat tuntua "ihmisten tekemiltä", ennenkuin saa henkilökohtaisen kokemuksensa noista jumalista.
Siinä voi kulua tovi seuloessa Tosijumalaa niinku "vääristä" tai "pikkujumalista"...
Etsijöille ehdotan suoraan Raamatun Jumalaa, niin ei kovin paljon tuhlaannu aikaa (rahaa ja henkisiä voimia) vääriin jumaluuksiin. Raamatun lisäksi Lutherin hartauskirja "Manna" voi toimia hyvänä ja helppotajuisena, teologisena vinkkinä.Oi, ystävä hyvä,
minä vain jään ihmettelemään, kuinka joku voi yhä 2020-luvulla pitää Jahvea todellisena olentona – kun kyseisen jumalhahmon historiallinen alkuperä on jo peruskoulutason yleistietoa: se on muinaisesta kanaanilaisesta mytologiasta noussut heimojumala, joka kilpaili Baalin ja muiden paikallisten "pikkujumalien" kanssa kuin antiikin "Talent-kisassa". Lopulta Jahve valittiin Israelin kansan maskotiksi, ja muu on… teologista PR-historiaa.
Totta kai henkilökohtaiset kokemukset voivat tuntua vahvoilta – niin myös ihmisillä, jotka kohtaavat Vishnun, Odininsa, avaruusolennon tai mummonsa kahvikupissa. Mutta juuri siksi ihminen tarvitsee historiallista kontekstia, jotta ei erehdy luulemaan tarinaa todeksi vain siksi, että se tuntuu siltä.
Ehdotuksesi "hypätä suoraan Raamatun Jumalaan" kuulostaa vähän siltä kuin suosittelisit vakavasti sairastuneelle googlaamaan oireet suoraan yhdestä blogista. Se voi säästää aikaa, mutta vie helposti ihan harhaan.
Mitä tulee Lutherin "Mannaan", minä suosittelen sen rinnalle myös hieman mannaa järjen keittiöstä: vaikka Marcus Aureliuksen Itsetutkiskeluja, tai Bertrand Russellin Miksi en ole kristitty. Molemmat ovat helpostilähestyttäviä – ja takuulla herättävät vähemmän taisteluita noitien kanssa.
Rakkautta, mutta ei auktoriteetteja,
Enkeli Mäntä
(Jahven entinen naapuri, nykyinen kriittinen havainnoitsija, epäpyhän hengen konsultti)
- Anonyymi
Biblia (1776) Ef.2:20 Apostolein ja prophetain perustuksen päälle rakennetut, jossa Jesus Kristus paras kulmakivi on. Ps.118:22.9 . Jes.28:16. Matt.16:18. 21:42. 1Kor.3:9-11. Ef.3:5. 1Piet.2:4-5. Ilm.21:14
- Anonyymi
Orjaksi ei kylläkään yleensä ryhdytä vaan siihen tilaan joudutaan. Se ei ole vapaaehtoinen tila.
Tämä usein alkaa jo lapsuudesta, jolloin vanhemmat, voimakasta väkivaltaa käyttäen murtavat lapsen mielen ja"kasvattavat" näitä "tottelevaisiksi" itselleen,
Kyseessähän on rikos, ainakin Jumalan silmissä, ja sellainen rikos, jonka kerran tehtyään ei asia enää koskaan korjaannu.- Anonyymi
Muistan eräässä kaupassa käydessäni, pienen tytön, luullakseni alle 5 v. muist. kompastuneen eteisessä oleviin kärryihin ja hän kaatui kyljelleen maahan. Siitä noustessaan hän katsoi äitiään silmiin ja alkoi maassa istuen kauhuissaa huutaa: "Äiti, anna anteeksi! Älä ole vihainen! Anna anteeksi! Anna anteeksi! Äiti! Anna anteeksi!"
Ei hänellä olisi pitänyt olla mitään anteeksipyydettävää äidiltään, mutta äiti oli hänet jo vauvasta asti noin kouluttanut, kauhulla pelkäämään omaa auktoriteettiaan. Mietin, että kuinkahan hän kotona "kuritti" lastaan kun pienikin virhe sai lapsen kauhun valtaan.
Katsoin lasta ja käänsin hitaasti katsettani tuota "äitiä" kohti. Melko nuori nainen, lyhyet, tummat hiukset ja tiukka katse suunnattuna lapseen. Kuin Saatana. Hän huomasi minunkin katseeni, mutta ei hän minusta piitannut. Ei lohduttanut lasta vaan sanoi vain: "Nouse ylös."
Tästä on ehkä 15 vuotta aikaa, enemmän tai vähemmän, ja luultav. lapsi on nyt ainakin n. 20 vuotias. Olen joskus miettinyt, mitä hänelle mahtaa kuulua.
Auttoiko kukaan koskaan sinua? Näkikö kukaan läheisesi hätääsi ja puuttuiko siihen yksikään? Omasta kokemuksestani tiedän, että yleensä niin ei tapahdu. Myös heille, rikoksen suosijoillekin, on Raamatunkin mukaan oma tuomionsa:
Jaak. 4: 17 Joka siis ymmärtää tehdä sitä, mikä hyvää on, eikä tee, hänelle se on synniksi.
Katsoin sinua ystävällisesti ja sinäkin sieltä lattialta katsoit minua. En silloin osannut tehdä muuta.
Minäkin sain (helluntailaisen) isän vyöstä, jos esim. maitolasi kaatui pöydälle. Lähes joka päivä jotakin tekosyytä pahoinpitelylle. Kysehän on aikuisten sadismista, ei asiallisesta "kasvatuksesta". Orjuuden synnistä. Tänä päivänä tuomittavasta väkivaltarikollisuudesta, jota ei Raamatulla puolustella.
Toivon sinulle, pieni tyttö, ja muillekin kaltaisillemme, edelleen kaikkea hyvää. 🙂 - Anonyymi
Jeesus kyllä voi vapauttaa jo tässäkin elämässä ja viimeistään varmasti tulevassa. Maailmamme on Jumalan sallimuksesta Pahan vallassa.
- Anonyymi
Siis kenen oma?
”Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat? Sillä te olette kalliisti ostetut. Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne.”
1. Korinttilaiskirje 6:19-20 FB38
Uskosta osattomat uudesti syntymättömät ovat paholaisen talutus nuorassa ja tekevät isänsä tekoja.
”Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne, joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa, joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;”
Efesolaiskirje 2:1-3 FB38
”Jeesus sanoi heille: "Jos Jumala olisi teidän Isänne, niin te rakastaisitte minua, sillä minä olen Jumalasta lähtenyt ja tullut; en minä ole itsestäni tullut, vaan hän on minut lähettänyt.
Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani. Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole.
Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä. Mutta minua te ette usko, sentähden että minä sanon totuuden.”
Johannes 8:42-45 FB38- Anonyymi
”Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".
He vastasivat hänelle: "Me olemme Aabrahamin jälkeläisiä emmekä ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka sinä sitten sanot: 'Te tulette vapaiksi'?" Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja. Mutta orja ei pysy talossa iäti; Poika pysyy iäti. Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.”
Johannes 8:31-36 FB38
”Juudas, ei se Iskariot, sanoi hänelle: "Herra, mistä syystä sinä aiot ilmoittaa itsesi meille etkä maailmalle?"
Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.
Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.”
Johannes 14:22-24 FB38 - Anonyymi
Syntiinlankeemuksesta johtuen ihminen menetti hengellisen, vapaan ratkaisuvaltansa. Ensin Eeva ja sitten Aadam teki viimeisen "vapaan ratkaisun", suostuen uskomaan enemmän Käärmettä kuin Jumalaa. Silloin ihminen meneti hengenyhteytensä Jumalaan.
- Luonnollinen ihminen on aina Saatanan oma, syntymästään asti.
- Uudestisyntynyt kristitty, joka suostuu elämään Jeesuksen herruudessa, on Jumalan oma, Jumalan lapsi.
Rukoilen joka päivä, että Jumala jo tekisi lopun tästä pahasta maailmasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Syntiinlankeemuksesta johtuen ihminen menetti hengellisen, vapaan ratkaisuvaltansa. Ensin Eeva ja sitten Aadam teki viimeisen "vapaan ratkaisun", suostuen uskomaan enemmän Käärmettä kuin Jumalaa. Silloin ihminen meneti hengenyhteytensä Jumalaan.
- Uudestisyntynyt kristitty, joka suostuu elämään Jeesuksen herruudessa, on Jumalan oma, Jumalan lapsi.
Rukoilen joka päivä, että Jumala jo tekisi lopun tästä pahasta maailmasta.Jumalan omaan valintaan "sidottu ratkaisuvalta":
- Joh. 6:44 Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
- Joh. 15: 16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.
On Jeesuksen herruuden kieltämistä saarnata "Valitse Jeesus!"
Syyntiinlankeemuksessa / perisynnissä elävä ihmismieli kun itse, aktiivisesti valitsee aina Käärmeen.
Mutta, jos Jumala kutsuu, niin kuullessamme Hänen kutsunsa, voimme olla kieltäytymättä Hänen kutsustaan ja passiivisesti "suostua" siihen.
Mikään hengellinen "ratkaisu" Jumalan puoleen kun ei lähde meistä aktiivisesti, mutta passiivisesti voimme itse yrittää olla hiljaa, tekemättä yhtään mitään ja SALLIA JUMALAN TEHDÄ KAIKKI. Sallia JUMALAN VETÄÄ MEIDÄT LUOKSEEN, eikä pyristellä vastaan. Tässä on ainoa, mutta passiivinen, "vapaa ratkaisuvaltamme": olla vastuttamatta Jumalaa.
Tiedän, tämä ei ole helluntailaista oppia, vaan sitä, mitä hellarit vihaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumalan omaan valintaan "sidottu ratkaisuvalta":
- Joh. 6:44 Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
- Joh. 15: 16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.
Syyntiinlankeemuksessa / perisynnissä elävä ihmismieli kun itse, aktiivisesti valitsee aina Käärmeen.
Mutta, jos Jumala kutsuu, niin kuullessamme Hänen kutsunsa, voimme olla kieltäytymättä Hänen kutsustaan ja passiivisesti "suostua" siihen.
Mikään hengellinen "ratkaisu" Jumalan puoleen kun ei lähde meistä aktiivisesti, mutta passiivisesti voimme itse yrittää olla hiljaa, tekemättä yhtään mitään ja SALLIA JUMALAN TEHDÄ KAIKKI. Sallia JUMALAN VETÄÄ MEIDÄT LUOKSEEN, eikä pyristellä vastaan. Tässä on ainoa, mutta passiivinen, "vapaa ratkaisuvaltamme": olla vastuttamatta Jumalaa.
Tiedän, tämä ei ole helluntailaista oppia, vaan sitä, mitä hellarit vihaa.Kommenttisi ei kestä lähempää tarkastelua.
Kerro meille miksi vaivainen huusi tienposkesda, daavidin åoika armahda minua, eihän perisyntinen voi mitään huutaa tarusi mukaan ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rukoilen joka päivä, että Jumala jo tekisi lopun tästä pahasta maailmasta.Silloin tulisi loppu myöskin sinunkin kaikkea vääristävistä kommenteista !
Se ei lieneisi paha asia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedän, tämä ei ole helluntailaista oppia, vaan sitä, mitä hellarit vihaa.Miksi tuollaista vääristelysotkua on jopa peukutettu, olettekö hölmöjä !?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedän, tämä ei ole helluntailaista oppia, vaan sitä, mitä hellarit vihaa.Jumala ei peukuta hölmöjä opinsotkuja, ettei muka perisyntinen voi huutaa herran nimeä miten olette noin sokeita, mitä unihiekkaa lutteri on paiskannut silmiinne ja korviinne, ja lukutaitokin on mennyt!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedän, tämä ei ole helluntailaista oppia, vaan sitä, mitä hellarit vihaa.Eli sama suomalainen ei voi huutaa Herran puoleen, mutta sitten voi kuitenkin sama perisyntinen juoppo suostua ilomielin Jumalan tekoihin !@#$
Täytyy olla paksu karva säärissä joka tuollaista keksii. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli sama suomalainen ei voi huutaa Herran puoleen, mutta sitten voi kuitenkin sama perisyntinen juoppo suostua ilomielin Jumalan tekoihin !@#$
Täytyy olla paksu karva säärissä joka tuollaista keksii.Usko toivonen nikkiä käyttävä saattaa olla ylläpidossa. Vai kuka muu peukuttaisi s-seutulaisen kopioimia houreita!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedän, tämä ei ole helluntailaista oppia, vaan sitä, mitä hellarit vihaa.MOT.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Usko toivonen nikkiä käyttävä saattaa olla ylläpidossa. Vai kuka muu peukuttaisi s-seutulaisen kopioimia houreita!
Joopa joo.
En todellakaan ole "ylläpidossa". Jos olisin tämä palsta olisi aivan erilainen.
Ohjaisin samanaiheiset avaukset samaan ketjuun jolloin esim. kaste, olsen, parhami, kolme vesitippaa jne.. löytyisivät kukin omista ketjuistaan, silloin varsinaisille keskusteluille tulisi enemmän tilaa ja huomiota.
Mielelläni annan huomioni evankeliumia julistavien avauksiin, hyvoon aiheisiin ja niihin annan kommenttieni kautta rohkaisun ja kiitoksen.
Minulla ei ole mahdollista "peukuttaa", koska en kirjoita rekatulla tunnuksella, eikä minullasellaista ole.
Kiitos "s-seutulaiselle" hyvistä avauksistaan, jotka eivät ole tehty pahanpuhumisen vuoksi, vaan Jumalan armon evankeliumin kirkkaudeksi.
Jospa sinäkin tekisit sellaisia avauksia, joihin voisi kiitoksen tuoda.
Eihän mitään lihan tekoja ilmentäviä kommentteja, avauksia tule kiittää, eikä sellaiseen toimintaan ketään kannustaa. Pois se.
Pelastuksen evankeliumin, totuuden sanan ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rukoilen joka päivä, että Jumala jo tekisi lopun tästä pahasta maailmasta."...
Rukoilen joka päivä, että Jumala jo tekisi lopun tästä pahasta maailmasta..."
Siihen tarvitaaan evankeliumia ja sen julistajia terveen opin mukaisesti.
”Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita, sekä hänen ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta: saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.
Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin.”
2. Timoteuskirje 4:1-4 FB38 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedän, tämä ei ole helluntailaista oppia, vaan sitä, mitä hellarit vihaa.”Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.”
Johannes 6:44 FB38
Jumala kutsuu "vetää" puoleensa evankeliumin kautta jota Hänen palvelujansa julistavat.
”Ja kun minut ylennetään maasta, niin minä vedän kaikki tyköni." Mutta sen hän sanoi antaen tietää, minkäkaltaisella kuolemalla hän oli kuoleva.”
Johannes 12:32-33 FB38
”Mutta me olemme velvolliset aina kiittämään Jumalaa teidän tähtenne, veljet, te Herran rakastetut, sentähden että Jumala alusta alkaen valitsi teidät pelastukseen Hengen pyhityksessä ja uskossa totuuteen.
Siihen hän on myös kutsunut teidät meidän evankeliumimme kautta, omistamaan meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kirkkauden.”
2. Tessalonikalaiskirje 2:13-14 FB38
Kutsusta voi kieltäytyäkin . Mutta apua huutavalle vastataan.
”Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana( evankeliumi), jota me saarnaamme. Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan. Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat. Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".”
Roomalaiskirje 10:8-13 FB38
Edelletys on tietysti avun huuto ja huudon kohde.
”Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!" Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?" Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.”
Roomalaiskirje 10:14-17 FB38
- Anonyymi
s-seutulainen=uskosta osaton raateleva susi
- Anonyymi
Syntiset eivät koskaa näe Jumalaa, et sinäkään, s-seutulainen
- Anonyymi
Niitä on satoja ja niitä näkyy joka puolella.
- Anonyymi
Jokainen joutuu Jumalan kasvojen eteen.
”Sentähden me, olimmepa kotona tai olimmepa poissa, ahkeroitsemme olla hänelle mieliksi. Sillä kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa.
Kun siis tiedämme, mitä Herran pelko on, niin me koetamme saada ihmisiä uskomaan, mutta Jumala kyllä meidät tuntee; ja minä toivon, että tekin omissatunnoissanne meidät tunnette.”
2. Korinttilaiskirje 5:9-11 FB38
”ja antaa teille, joita ahdistetaan, levon yhdessä meidän kanssamme, kun Herra Jeesus ilmestyy taivaasta voimansa enkelien kanssa tulen liekissä ja kostaa niille, jotka eivät tunne Jumalaa eivätkä ole kuuliaisia meidän Herramme Jeesuksen evankeliumille.
Heitä kohtaa silloin rangaistukseksi iankaikkinen kadotus Herran kasvoista ja hänen voimansa kirkkaudesta,
kun hän sinä päivänä tulee, että hän kirkastuisi pyhissänsä ja olisi ihmeteltävä kaikissa uskovissa, sillä te olette uskoneet meidän todistuksemme.”
2. Tessalonikalaiskirje 1:7-10 FB38
- Anonyymi
Hellareilla meni spasmat sekaisin kun pitäisi antaa kunnia pelastuksestamme yksin Jumalalle.
- Anonyymi
liittonsa vapaaehtoisesti, kun on tarpeeksi vanha asiasta päättämään.
Miksi suomalaiset ovat luterilaisia? Ei siksi, että Jumala johdatti, vaan koska 1500-luvulla velkaantunut Kustaa Vaasa vaihtoi katolilaisuuden luterilaisuuteen saadakseen kirkon omaisuuden itselleen.
Lopulta vuoden 1686 kirkkolain myötä kaikki suomalaiset sidottiin luterilaisuuteen. Kirkon itsenäisyys lakkautettiin kokonaan ja kirkosta muodostettiin valtion laitos.
"On hyvä muistaa, että jokainen on syntinen ja Jumalan kirkkautta vailla. Jokainen saa vain ja ainoastaan armosta lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut meidät vapaiksi."
Koska Jeesus on ostanut meidät vapaaksi synnin orjuudesta, emme ole enää syntisiä, vaan vanhurskaita ja pyhiä Taivaan kansalaisia. Olemme uusia luomuksia Kristuksessa ja puettu Kristukseen. Siksi Jumala näkee meidät yhtä pyhinä ja vanhurskaina, kuin Hän näkee oman Poikansa Jeesuksen.
Jumala itse sanoo: Ja heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista." (Heb.10:17)
Meidän tulisi nähdä uusi asemamme, joka meillä on Kristuksessa.- Anonyymi
Tekstisi ei kestä totuuden edessä.
Miksi pasuunasi antaa huonon äänen? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tekstisi ei kestä totuuden edessä.
Miksi pasuunasi antaa huonon äänen?Sana todistaa puhuen ennalta uudesta liitosta: eikö muutoin olisi lakattu niitä (eläimiä, vanhan liiton uhreja) uhraamasta, koska näillä, jotka jumalanpalvelustaan toimittavat, kerran puhdistettuina, ei enää olisi ollut mitään tuntoa synneistä?
nyt hän (Jeesus) on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä.
Jos uskon elämäsi on alituista synnissä elämistä ja synneillä kehuskelua, et ei ole uskossa laisinkaan! Sana ilmoittaa: kerran puhditetuina. ei ole enää tuontoa synneistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sana todistaa puhuen ennalta uudesta liitosta: eikö muutoin olisi lakattu niitä (eläimiä, vanhan liiton uhreja) uhraamasta, koska näillä, jotka jumalanpalvelustaan toimittavat, kerran puhdistettuina, ei enää olisi ollut mitään tuntoa synneistä?
nyt hän (Jeesus) on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä.
Jos uskon elämäsi on alituista synnissä elämistä ja synneillä kehuskelua, et ei ole uskossa laisinkaan! Sana ilmoittaa: kerran puhditetuina. ei ole enää tuontoa synneistä.>> Sana ilmoittaa: kerran puhditetuina. ei ole enää tuontoa synneistä. >>
Mistähän sanasta oikein kirjoitat?
Laittaisitko suoran lainauksen Raamatun ilmoituksesta, johon perustat tuon tekstin?
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen Anonyymi kirjoitti:
>> Sana ilmoittaa: kerran puhditetuina. ei ole enää tuontoa synneistä. >>
Mistähän sanasta oikein kirjoitat?
Laittaisitko suoran lainauksen Raamatun ilmoituksesta, johon perustat tuon tekstin?
Usko Toivonen"Laittaisitko suoran lainauksen Raamatun ilmoituksesta, johon perustat tuon tekstin?"
Minä voin antaa sinulle kyseisen Raamatunkohdat: Heb.10:1-4 Heb.10:10,14,17
Eli Jeesus Kristus sovitti koko ihmiskunnan synnit kertakaikkisesti Golgatan ristillä noin 2000 vuotta sitten. Hänen uhrikuolemansa perusteella kaikkien ihmisten synnit on naulittu Golgatan ristille. Tämä koskee sekä menneitä, nykyisiä että tulevia syntejä.
Siksi ainakaan minulla, ei ole mitään perustetta kutsua itseäni syntiseksi. Se häpäisisi Jeesuksen sovitustyön. Minun syntini on joko minussa tai Golgatan ristillä, mutta ne eivät voi olla yhtä aikaa molemmissa. Ja kiitos Herralle, että ne ovat kaikki Golgatan ristillä. Siitä kiitän Herraani Jeesusta Kristusta. Ylistys ja Kunnia Hänelle!Anonyymi kirjoitti:
Sana todistaa puhuen ennalta uudesta liitosta: eikö muutoin olisi lakattu niitä (eläimiä, vanhan liiton uhreja) uhraamasta, koska näillä, jotka jumalanpalvelustaan toimittavat, kerran puhdistettuina, ei enää olisi ollut mitään tuntoa synneistä?
Jos uskon elämäsi on alituista synnissä elämistä ja synneillä kehuskelua, et ei ole uskossa laisinkaan! Sana ilmoittaa: kerran puhditetuina. ei ole enää tuontoa synneistä."nyt hän (Jeesus) on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä."
Juuri näin! Olen täysin samaa mieltä kanssasi. On hienoa, että löytyy vielä ihmisiä, jotka uskaltavat puolustaa Raamatun totuutta!
Jeesus todella sovitti koko maailman itsensä kanssa ja siksi kaikkien ihmisten synnit ja sairaudet on naulittu Golgatan ristille jo noin 2000 vuotta sitten. Valitettavasti monet uskovaksi itseään kutsuvat, elävät kuitenkin 2000 vuotta ajastaan jäljessä tai eiväthalua uskoa siihen, mitä Jeesus on jo tehnyt puolestamme. Hänen sovitustyönsä ansiosta saamme nyt olla pyhiä, vanhurskaita Taivaan kansalaisia.- Anonyymi
Joppa2 kirjoitti:
"Laittaisitko suoran lainauksen Raamatun ilmoituksesta, johon perustat tuon tekstin?"
Eli Jeesus Kristus sovitti koko ihmiskunnan synnit kertakaikkisesti Golgatan ristillä noin 2000 vuotta sitten. Hänen uhrikuolemansa perusteella kaikkien ihmisten synnit on naulittu Golgatan ristille. Tämä koskee sekä menneitä, nykyisiä että tulevia syntejä.
Siksi ainakaan minulla, ei ole mitään perustetta kutsua itseäni syntiseksi. Se häpäisisi Jeesuksen sovitustyön. Minun syntini on joko minussa tai Golgatan ristillä, mutta ne eivät voi olla yhtä aikaa molemmissa. Ja kiitos Herralle, että ne ovat kaikki Golgatan ristillä. Siitä kiitän Herraani Jeesusta Kristusta. Ylistys ja Kunnia Hänelle!Kiitos "Joppa2" kommentistasi liittyen Herran Jeesuksen täydelliseen sovitusuhriin.
Pyyntöni suorasta tekstilainauksesta Raamatun ilmoitukseen liittyi enemmänkin siihen, ettei uskovilla ja pyhillä olisi enää synnintuntoa.
Se kuulostaisi aika vaaralliselta tilalta uskovissa.
Jos synnintuntoa ei Jumalan Henki uskovissa vaikuttaisi, niin voisi jopa ajatella, että silloin olisi kysymys sydämen paatumuksesta.
Pyhän Hengen täyteys ei ole itsestään selvyys, vaan Kristuksen sanan mukaan ojentautumista.
Jokaista Jumalan lasta Jeesuksessa Kristuksessa kuljettaa, johdattaa, Jumalan Henki ammentaen Kristuksen tuntemusta Kristuksen sanan kautta.
14 Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.
15 Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"
16 Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.
( Room 8)
Pyhän Hengen murehduttamisesta Paavali kirjoittaa juurikin Efoson uskoville ja pyhille Jeesuksessa Kristuksessa.
20 Mutta näin te ette ole oppineet Kristusta tuntemaan,
21 jos muutoin olette hänestä kuulleet ja hänessä opetusta saaneet, niinkuin totuus on Jeesuksessa:
22 että teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten,
23 ja uudistua mielenne hengeltä
24 ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen.
..
30 Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.
31 Kaikki katkeruus ja kiivastus ja viha ja huuto ja herjaus, kaikki pahuus olkoon kaukana teistä.
32 Olkaa sen sijaan toisianne kohtaan ystävällisiä, hyväsydämisiä, anteeksiantavaisia toinen toisellenne, niinkuin Jumalakin on Kristuksessa teille anteeksi antanut.
( Ef 4)
Usko Toivonen - Anonyymi
Joppa2 kirjoitti:
"nyt hän (Jeesus) on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä."
Juuri näin! Olen täysin samaa mieltä kanssasi. On hienoa, että löytyy vielä ihmisiä, jotka uskaltavat puolustaa Raamatun totuutta!
Jeesus todella sovitti koko maailman itsensä kanssa ja siksi kaikkien ihmisten synnit ja sairaudet on naulittu Golgatan ristille jo noin 2000 vuotta sitten. Valitettavasti monet uskovaksi itseään kutsuvat, elävät kuitenkin 2000 vuotta ajastaan jäljessä tai eiväthalua uskoa siihen, mitä Jeesus on jo tehnyt puolestamme. Hänen sovitustyönsä ansiosta saamme nyt olla pyhiä, vanhurskaita Taivaan kansalaisia.Tuohon liittyen vielä.
>> "nyt hän (Jeesus) on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä." >>
Onko siis niin, että mikään ei ole enää syntiä?
Tai ettei mikään uskovan tekemä asia ole syntiä?
Tässähän juuri uutisoitiin, että kristityt kuluttavat paljon pornoa, katsovat pornoa.
Kuinka on silloin pyhyys ja vanhurskaus.
Tuohon liittyen vielä.
>> "nyt hän (Jeesus) on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä." >>
Onko siis niin, että mikään ei ole enää syntiä?
Tai ettei mikään uskovan tekemä asia ole syntiä?
Tässähän juuri uutisoitiin, että kristityt kuluttavat paljon pornoa, katsovat pornoa.
Kuinka on silloin pyhyys ja vanhurskaus.
Usko Toivonen"Onko siis niin, että mikään ei ole enää syntiä?
Tai ettei mikään uskovan tekemä asia ole syntiä?"
Vastaus. Maailmassa ei ole ainuttakaan syntiä, jota Jeesus ei olisi kantanut Golgatan ristille. Ainoa asia, joka voi viedä ihmisen kadotukseen, on se, että ihminen hylkää Jeesuksen sovitustyön eli epäusko Jeesukseen.
Porno ym. teot ovat tekoja ja kukaan ei pelastu tai joudu kadotukseen tekojensa perusteella, vaan sen perusteella uskooko hän Jeesukseen vai ei.
Ns. pienoisevankeliumi kuuluu: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että Hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka Häneen uskoo hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. " Joh.3:16 Huom! Siinä ei mainita mitään synnistä eikä muistakaan teoista, vaan ainoastaan uskosta.- Anonyymi
Joppa2 kirjoitti:
"Laittaisitko suoran lainauksen Raamatun ilmoituksesta, johon perustat tuon tekstin?"
Siksi ainakaan minulla, ei ole mitään perustetta kutsua itseäni syntiseksi. Se häpäisisi Jeesuksen sovitustyön. Minun syntini on joko minussa tai Golgatan ristillä, mutta ne eivät voi olla yhtä aikaa molemmissa. Ja kiitos Herralle, että ne ovat kaikki Golgatan ristillä. Siitä kiitän Herraani Jeesusta Kristusta. Ylistys ja Kunnia Hänelle!Mikäli elää lihan mukaan niin noudattaa vanhan luontonsa haluja ja himoja . Sen loppu on kuolema. Synnin palkka on kuolema.
Mikäli elää Hengen mukaan niin antaa itsensä vanhurskauden palvelukseen. Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa.
”Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.”
Kirje roomalaisille 6:23 FINRK
Kumpikin on mahdollista vaiika onkin uskova.
Orja ei voi valita vain totella. Mutta vapautettu orja voi valita ketä ja mitä palvelee.
”Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen olitte synnin orjia, olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille opetuksen muodolle, jonka johtoon teidät on annettu, ja että synnistä vapautettuina teistä on tullut vanhurskauden palvelijoita.
Puhun inhimillisellä tavalla teidän lihanne heikkouden tähden. Samoin kuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuuden ja laittomuuden orjiksi laittomuuteen, antakaa nyt jäsenenne vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen.
Kun olitte synnin orjia, olitte vapaita vanhurskaudesta. Minkä hedelmän te siitä silloin saitte? Sen, mitä nyt häpeätte, sillä sen loppu on kuolema. Mutta nyt, kun te olette synnistä vapautettuja ja teistä on tullut Jumalan palvelijoita, teidän hedelmänne on pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä.
Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.”
Kirje roomalaisille 6:17-23 FINRK - Anonyymi
Joppa2 kirjoitti:
"nyt hän (Jeesus) on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä."
Jeesus todella sovitti koko maailman itsensä kanssa ja siksi kaikkien ihmisten synnit ja sairaudet on naulittu Golgatan ristille jo noin 2000 vuotta sitten. Valitettavasti monet uskovaksi itseään kutsuvat, elävät kuitenkin 2000 vuotta ajastaan jäljessä tai eiväthalua uskoa siihen, mitä Jeesus on jo tehnyt puolestamme. Hänen sovitustyönsä ansiosta saamme nyt olla pyhiä, vanhurskaita Taivaan kansalaisia.Tosin sairauksia ei ole "sovitettu". Mutta synti elämän seurauksena tulleet "synti haavat" parantuvat.
"..Jeesus todella sovitti koko maailman itsensä kanssa ja siksi kaikkien ihmisten synnit ja sairaudet on naulittu Golgatan ristille jo noin 2000 vuotta sitten. .."
Mikäli koetetaan selittää (1.Piet.2:24. jae24.) tämän tarkoittavan että Jeesuksen kuolema olisi meidän parantumisemme, ja väittää sen perusteella että kristitty ei voi oikeastaan enään sairastua, on se melko kyseenalaista puhetta?
Tämä voi johtaa siihen että kristitty kieltää olevansa sairas, ja väittää olevansa jo parantunut vaikka hän todellisuudessa olisi vakavasti sairas olisi lääketieteellisen avun tarpeessa.
Joissakin tapauksissa ihmiset ovat jopa kuolleet tarpeettomasti ennen aikojaan tämän kaltaisen opetuksen takia.
On tarpeen ymmärtää että Pietari viittaa haavojen parantumisesta puhuessaan orjiin ja näiden kääntymiseen kristityiksi. Koska Jeesus oli kuollut heidän syntiensä edestä , he olivat parantuneet hengellisistä haavoista , joita synti saa aikaan, ja palanneet takaisin sielujensa paimenen luo.
( Edellinen selitys vapaata siteerausta David Petts:in kirjoitamasta kirjasta: Raamattu ja parantuminen )
——————————
Todella epätervettä touhua mikäli joku erotetaan srk:sta sen tähden ettei parane ruumiillisesta sairaudesta , ja syytetään että täytyy olla joku salainen synti kun ei parane.
Kun epäterveellä Raamatun tulkinnalla väitetään ( 1.Piet.1:24.) että uskovan TÄYTYY PARANTUA , JA OLLA TERVE KUN ( MUKA ! ) SAIRAUDETKIN VIETIIN RISTLLE !!??
Mikäli joku esim. silmälasit päässä väittää em. Pietarin kirjeen epäterveellä tulkinnalla omaavansa ruumiillisen terveyden niin mihin niitä silmälaseja tarvitaan?
Jes.1:4. “..Voi syntistä sukua, raskaasti rikkonutta kansaa, pahantekijäin siementä, kelvottomia lapsia! He ovat hyljänneet Herran, pitäneet Israelin Pyhää pilkkanansa, he ovat kääntyneet pois.5. Mihin pitäisi teitä vielä lyödä, kun yhä jatkatte luopumustanne? Koko pää on kipeä, koko sydän sairas.6. Kantapäästä kiireeseen asti ei ole tervettä paikkaa, ainoastaan haavoja, mustelmia ja vereksiä lyömiä, joita ei ole puserrettu, ei sidottu eikä öljyllä pehmitetty…”
( Hoos.14:2-8) Hoos.14:5.”.. Minä parannan teidän luopumuksenne, omasta halustani minä teitä rakastan; sillä minun vihani on kääntynyt hänestä pois…”
Ps.147:3. “..Hän parantaa ne, joilla on särjetty sydän, ja sitoo heidän haavansa..”
“..sitomaan särjettyjä sydämiä, .”
Jes.61:1.”.. Herran, Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan ilosanomaa nöyrille, lähettänyt minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kirvoitusta,
2. julistamaan Herran otollista vuotta ja meidän Jumalamme kostonpäivää, lohduttamaan kaikkia murheellisia,
3. panemaan Siionin murheellisten päähän - antamaan heille - juhlapäähineen tuhkan sijaan, iloöljyä murheen sijaan, ylistyksen vaipan masentuneen hengen sijaan, ja heidän nimensä on oleva "vanhurskauden tammet", "Herran istutus", hänen kirkkautensa ilmoitukseksi.” - Anonyymi
Joppa2 kirjoitti:
"Onko siis niin, että mikään ei ole enää syntiä?
Tai ettei mikään uskovan tekemä asia ole syntiä?"
Vastaus. Maailmassa ei ole ainuttakaan syntiä, jota Jeesus ei olisi kantanut Golgatan ristille. Ainoa asia, joka voi viedä ihmisen kadotukseen, on se, että ihminen hylkää Jeesuksen sovitustyön eli epäusko Jeesukseen.
Porno ym. teot ovat tekoja ja kukaan ei pelastu tai joudu kadotukseen tekojensa perusteella, vaan sen perusteella uskooko hän Jeesukseen vai ei.
Ns. pienoisevankeliumi kuuluu: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että Hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka Häneen uskoo hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. " Joh.3:16 Huom! Siinä ei mainita mitään synnistä eikä muistakaan teoista, vaan ainoastaan uskosta.Mihin tulisi uskoa ns. pienois evankeliumissa? Ei siinä sanota mitäön syntien sovituksesta??
"...Ns. pienoisevankeliumi kuuluu: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että Hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka Häneen uskoo hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. " Joh.3:16 Huom! Siinä ei mainita mitään synnistä eikä muistakaan teoista, vaan ainoastaan uskosta...@
---------
Johanneksen tallentaman Jeesuksen ja Nikodeemuksen juutalaisten hallitusmiehen välisessä keskustelussa (Joh.3:1-21.) on jakso, ”3:16,”jota usein siteerataan ja kerrotaan sen olevan ”pienois evankeliumin”. Onko se evankeliumia? Tämä jae 16 on irroitettu asiayhteydestään jossa juuri ilmaistaan evankeliumin keskeisin sanoma Jeesuksen Kristuksen ristin kuolema meidän syntiemme tähden.
Ilman Jeesuksen Kristuksen ristiä ei ole sovitusta Jumalan kanssa . Ilman Jeesuksen ristiä ei ole lunastusta synnin vallasta. Ilman Jeesuksen ristiä ei ole vanhurskauttamista Jumalan edessä. Ilman Jeesuksen ristiä ei ole seurakuntaa. Ilman Jeesuksen ristinkuolemaa, ja kuolleista nousemista ei ole syntien anteeksi antamusta.
Jättämällä pois Johanneksen evankeliumin Joh.3:14,15. tekstit ja siinä viitattu etäinen yhteys 4.Moos.21:4-10. kertomukseen jää pois myös sisältönä Ihmisen Pojan ylentäminen,eli Jeesus Kristus synti uhrina meidän edestämme ylennettynä ristinpuulle, joka sisältönä tulee ilmeiseksi muualla Raamatussa. Joh.3: 14 ”Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän, 15 että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.”
Pelkällä Joh.3:16. jakeella voidaan tuoda julki ”veretön evankeliumi”,mikäli sen lisäksi ei muuta selitetä uskosta osattomalle ,hänen ymmärtämättä siitä mitään, vielä vähemmän saadakseen syntinsä anteeksi uskon kautta Jeesuksen Kristuksen uhrikuolemaan meidän edestämme ja uskosta vanhurskaaksi tulemista, ilman kertomista Jeesuksen Kristuksen kuolleista nousemisesta.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mihin tulisi uskoa ns. pienois evankeliumissa? Ei siinä sanota mitäön syntien sovituksesta??
"...Ns. pienoisevankeliumi kuuluu: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että Hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka Häneen uskoo hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. " Joh.3:16 Huom! Siinä ei mainita mitään synnistä eikä muistakaan teoista, vaan ainoastaan uskosta...@
---------
Johanneksen tallentaman Jeesuksen ja Nikodeemuksen juutalaisten hallitusmiehen välisessä keskustelussa (Joh.3:1-21.) on jakso, ”3:16,”jota usein siteerataan ja kerrotaan sen olevan ”pienois evankeliumin”. Onko se evankeliumia? Tämä jae 16 on irroitettu asiayhteydestään jossa juuri ilmaistaan evankeliumin keskeisin sanoma Jeesuksen Kristuksen ristin kuolema meidän syntiemme tähden.
Ilman Jeesuksen Kristuksen ristiä ei ole sovitusta Jumalan kanssa . Ilman Jeesuksen ristiä ei ole lunastusta synnin vallasta. Ilman Jeesuksen ristiä ei ole vanhurskauttamista Jumalan edessä. Ilman Jeesuksen ristiä ei ole seurakuntaa. Ilman Jeesuksen ristinkuolemaa, ja kuolleista nousemista ei ole syntien anteeksi antamusta.
Jättämällä pois Johanneksen evankeliumin Joh.3:14,15. tekstit ja siinä viitattu etäinen yhteys 4.Moos.21:4-10. kertomukseen jää pois myös sisältönä Ihmisen Pojan ylentäminen,eli Jeesus Kristus synti uhrina meidän edestämme ylennettynä ristinpuulle, joka sisältönä tulee ilmeiseksi muualla Raamatussa. Joh.3: 14 ”Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän, 15 että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.”
Pelkällä Joh.3:16. jakeella voidaan tuoda julki ”veretön evankeliumi”,mikäli sen lisäksi ei muuta selitetä uskosta osattomalle ,hänen ymmärtämättä siitä mitään, vielä vähemmän saadakseen syntinsä anteeksi uskon kautta Jeesuksen Kristuksen uhrikuolemaan meidän edestämme ja uskosta vanhurskaaksi tulemista, ilman kertomista Jeesuksen Kristuksen kuolleista nousemisesta..Apostolien evankeliumin julistuksessa oli muutakin ( kuin Joh.3:16.) Ihmisen tulee saada kuulla syntien anteeksi antamuksesta uskon kautta Jeesuksen Kristuksen sijaisuhri kärsimykseen ja kuolemaan meidän edestämme, ja hänen kuolleista nousemiseensa meidän vanhurskauttamisemme tähden (1.Kor.15:1-11., Room.10:8-17.)
Apostoli Paavali kertoo 1.Kor.15:1-11. jakson päätteeksi, että ” näin me saarnaamme, ja näin te olette uskoon tulleet. (1.Kor.15:11.) Siinä edellä hän oli kertonut 3.”että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, 4 ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan, 5 ja että hän näyttäytyi Keefaalle, sitten niille kahdelletoista...” (1.Kor.15: 3-5.) Anonyymi kirjoitti:
Mihin tulisi uskoa ns. pienois evankeliumissa? Ei siinä sanota mitäön syntien sovituksesta??
---------
Pelkällä Joh.3:16. jakeella voidaan tuoda julki ”veretön evankeliumi”,mikäli sen lisäksi ei muuta selitetä uskosta osattomalle ,hänen ymmärtämättä siitä mitään, vielä vähemmän saadakseen syntinsä anteeksi uskon kautta Jeesuksen Kristuksen uhrikuolemaan meidän edestämme ja uskosta vanhurskaaksi tulemista, ilman kertomista Jeesuksen Kristuksen kuolleista nousemisesta.."Pelkällä Joh.3:16. jakeella voidaan tuoda julki ”veretön evankeliumi”,mikäli sen lisäksi ei muuta selitetä uskosta osattomalle ,hänen ymmärtämättä siitä mitään, vielä vähemmän saadakseen syntinsä anteeksi uskon kautta Jeesuksen Kristuksen uhrikuolemaan meidän edestämme ja uskosta vanhurskaaksi tulemista, ilman kertomista Jeesuksen Kristuksen kuolleista nousemisesta.."
Vastaus: Jeesuksen tuntemiseen sisältyy koko lunastustyö Golgatalla. Siihen sisältyy syntien sovitus, vanhan ihmisen kuolema, synneistä vapautuminen, vanhurskauttaminen pyhitys ja "kaikki, mitä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan" 2.Piet.1:3
Eli kun meillä on Jeesus, meillä on kaikki. Jos meillä ei ole Jeesusta, meillä ei ole mitään. Kaikki sisältyy Häneen. Ei meidän tarvitse jokaista yksityiskohtaa mainita erikseen. Jeesus itsessään sisältää kaiken. Hänessä on ns veren evankeliumin kokonaisuudessaan.
Kristinusko on persoona Jeesus Kristus. Hänessä asuu elämämme koko täyteys. Siksi meidän tulee etsiä Jeesusta eikä yksittäisiä teologisia käsitteitä.
"On hyvä muistaa, että jokainen on syntinen ja Jumalan kirkkautta vailla. Jokainen saa vain ja ainoastaan armosta lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut meidät vapaiksi."
Minusta on kummallista se, kuinka uskovat ihmiset puhuvat ja kirjoittavat ristiriitaisesti. Ensin sanotaan, että jokainen on syntinen ja samaan hengenvetoon sanotaan, että Jeesus Kristus on lunastanut meidät vapaiksi.
Jos kerran meidät on lunastettu vapaiksi synnistä, niin silloin emme enää ole syntisiä, vaan vanhurskaita ja pyhiä ja uusia luomuksia Kristuksessa.- Anonyymi
Hyvä havainto! Ei ole sattumaa, että kun alat lukea Raamattua – tai kuunnella niitä, jotka sitä ääneen selittävät – tunnet pian olevasi hengellisessä sokkelossa, jossa nuoliviitat osoittavat yhtä aikaa itään ja länteen.
”Kaikki ovat syntisiä – mutta kaikki on jo sovitettu.”
Niinpä niin. Se on vähän kuin pankki sanoisi: ”Olet konkurssissa, mutta tililläsi on rajaton varanto.”
Hetkinen, olenko minä varaton vai miljonääri?
Raamatullinen vastaus: kyllä.
Ei ole ihme, että näissä asioissa kompastellaan sanoihin.
Raamatun tekstit ovat kirjallinen sillisalaatti, jossa:
* Vanhan testamentin lakihurskaus,
* Uuden testamentin paavalilainen armoajattelu,
* evankeliumien vertaukset,
* Johanneksen mystinen Kristus, ja
* Ilmestyskirjan lohikäärmeenpoppoo
elävät sulassa ristiriidassa kuin juhannuksen jälkeen jääkaapissa kananmunat, sillit ja ylipastöroidut uskonkäsitteet.
Yksi sanoo: “Jeesus on lunastanut.”
Toinen sanoo: “Mutta pysyt silti syntisenä niin kauan kunnes kuolet.”
Kolmas: “Mutta sinut on jo vanhurskautettu.”
Neljäs: “Mutta et kuitenkaan riittävästi.”
Viides: “Paitsi jos...”
Ja kuudes: *”Mitä Jeesus siihen sanoisi?”*
Ja sinä yrität koota tästä palapelistä Jumalan kuvan. Mutta paloja on 12 eri sarjasta.
Tämä sekavuus ei ole yksittäisten uskovien vika – se on järjestelmän sisäänrakennettu ominaisuus.
Kun koko uskonjärjestelmä perustuu tulkintaan, ja tekstit ovat syntyneet eri aikoina, eri kulttuureissa ja eri kirjoittajilta, ei voi odottaa selvää, johdonmukaista opinkappaletta.
Mutta voi siitä silti tehdä uskonnon. Tai kymmenen tuhatta.
Ja niin on tehtykin.
Siksi: jos tuntuu ristiriitaiselta, se ei ole sinun epäuskosi.
Se on järjestelmän sisäinen kaiku.
Terveisin
Enkeli Mäntä
Teologisen humpuukin asiantuntija - Anonyymi
Lihamme ei vanhurskaudu, tuo on harhaoppia. Lihamme on aina synnin saastuttama eli syntinen.
Uudestisyntyneen henki sen sijaan on pyhä ja vanhurskas, muttei oman itsensä vuoksi. Vaan koska nyt Kristus asuu minussa, Hänen vanhurskautensa vanhurskauttaa myös minun henkeni.
Olen siis itsessäni syntinen mutta Kristuksen tähden myös pyhä ja vanhurskas. Aamen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lihamme ei vanhurskaudu, tuo on harhaoppia. Lihamme on aina synnin saastuttama eli syntinen.
Uudestisyntyneen henki sen sijaan on pyhä ja vanhurskas, muttei oman itsensä vuoksi. Vaan koska nyt Kristus asuu minussa, Hänen vanhurskautensa vanhurskauttaa myös minun henkeni.
Olen siis itsessäni syntinen mutta Kristuksen tähden myös pyhä ja vanhurskas. Aamen.Kyseessä ovat sinun omat syntisi ja oma synnin lihasi, ei minun. Minä olen kokonaan pyhä, ja sinä olet , et puoliksi pyhä ja puoliksi syntinen, vaan KOKONAAN SYNTINEN!
Katso siis, ettei valo, joka sinussa on, ole pimeyttä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä havainto! Ei ole sattumaa, että kun alat lukea Raamattua – tai kuunnella niitä, jotka sitä ääneen selittävät – tunnet pian olevasi hengellisessä sokkelossa, jossa nuoliviitat osoittavat yhtä aikaa itään ja länteen.
”Kaikki ovat syntisiä – mutta kaikki on jo sovitettu.”
Niinpä niin. Se on vähän kuin pankki sanoisi: ”Olet konkurssissa, mutta tililläsi on rajaton varanto.”
Hetkinen, olenko minä varaton vai miljonääri?
Raamatullinen vastaus: kyllä.
Ei ole ihme, että näissä asioissa kompastellaan sanoihin.
Raamatun tekstit ovat kirjallinen sillisalaatti, jossa:
* Vanhan testamentin lakihurskaus,
* Uuden testamentin paavalilainen armoajattelu,
* evankeliumien vertaukset,
* Johanneksen mystinen Kristus, ja
* Ilmestyskirjan lohikäärmeenpoppoo
elävät sulassa ristiriidassa kuin juhannuksen jälkeen jääkaapissa kananmunat, sillit ja ylipastöroidut uskonkäsitteet.
Yksi sanoo: “Jeesus on lunastanut.”
Toinen sanoo: “Mutta pysyt silti syntisenä niin kauan kunnes kuolet.”
Kolmas: “Mutta sinut on jo vanhurskautettu.”
Neljäs: “Mutta et kuitenkaan riittävästi.”
Viides: “Paitsi jos...”
Ja kuudes: *”Mitä Jeesus siihen sanoisi?”*
Ja sinä yrität koota tästä palapelistä Jumalan kuvan. Mutta paloja on 12 eri sarjasta.
Tämä sekavuus ei ole yksittäisten uskovien vika – se on järjestelmän sisäänrakennettu ominaisuus.
Kun koko uskonjärjestelmä perustuu tulkintaan, ja tekstit ovat syntyneet eri aikoina, eri kulttuureissa ja eri kirjoittajilta, ei voi odottaa selvää, johdonmukaista opinkappaletta.
Mutta voi siitä silti tehdä uskonnon. Tai kymmenen tuhatta.
Ja niin on tehtykin.
Siksi: jos tuntuu ristiriitaiselta, se ei ole sinun epäuskosi.
Se on järjestelmän sisäinen kaiku.
Terveisin
Enkeli Mäntä
Teologisen humpuukin asiantuntijaLuterilaiset taikuudet, se on sakramentit eivät puhdista ketään. Yhä edelleen luterilainen kutsuu itseään syntiseksi.
Luterilaiset pystyvät valehtelemaan päin silmiä, mutta heillekin tulee valhettelun raja vastaan, sydän onkin syntinen eikä luterilainen pysty valehtelemaan olevan puhdas!!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen siis itsessäni syntinen mutta Kristuksen tähden myös pyhä ja vanhurskas. Aamen.Sanan mukaan vain pyhät astuvat Taivaan porteista sisälle. Syntiset kohtaavat Jumalan vihan, Syntiset eli saatanan lapset eivät kykene todistaman olevansa pyhiä. Jotta syntiset eli saatanan omat olisivat Jumalan lasten, pyhien kanssa tasavertaisia Jumala edessä, niin syntiset eli saatanan omat haukkuvat ja opettavat pyhien olevan syntisiä, saman kaltaisia kuin maailman synnissä elävät maailman ihmisetkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen siis itsessäni syntinen mutta Kristuksen tähden myös pyhä ja vanhurskas. Aamen.Jeesus on tullut kutsumaan syntisiä parannukseen, eli kääntymään saatanan vallasta Jumalan tykö. Sen jälkeen kun syntinen on kääntynyt koko sydämestään Jeesuksen puoleen, niin hän ei enää ole syntinen, vaan hän on pyhä ja puhdas ja Jeesuksen veri on pessyt hänet kokonaan puhtaaksi.
Syntiset uskovat ne, jotka kiivailevat syntisyytensä puolesta, ovat tämän päivän fariseuksia. Syntisten uskovien kruunu ja ihanuus on heidän syntinsä ja syntiset uskovat kehuskelevat synneillään. Syntiset uskovat eivät ole koskaan kääntyneet pimeydestä valkeuteen. saatanan vallasta Jumalan tykö.
Syntisiltä uskovilta puuttuu uskon kuuliaisuus. Van pyhät noudattavat Herran Jeesuksen käskyä: OLKAA PYHÄT, SILLÄ MINÄ OLEN PYHÄ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus on tullut kutsumaan syntisiä parannukseen, eli kääntymään saatanan vallasta Jumalan tykö. Sen jälkeen kun syntinen on kääntynyt koko sydämestään Jeesuksen puoleen, niin hän ei enää ole syntinen, vaan hän on pyhä ja puhdas ja Jeesuksen veri on pessyt hänet kokonaan puhtaaksi.
Syntiset uskovat ne, jotka kiivailevat syntisyytensä puolesta, ovat tämän päivän fariseuksia. Syntisten uskovien kruunu ja ihanuus on heidän syntinsä ja syntiset uskovat kehuskelevat synneillään. Syntiset uskovat eivät ole koskaan kääntyneet pimeydestä valkeuteen. saatanan vallasta Jumalan tykö.
Syntisiltä uskovilta puuttuu uskon kuuliaisuus. Van pyhät noudattavat Herran Jeesuksen käskyä: OLKAA PYHÄT, SILLÄ MINÄ OLEN PYHÄ!Uskovat ja pyhät ovat sitä uskon kautta Jeesuksessa kristuksessa olevat.
Eli Jumalan lapsia ja perillisiä, Jeesuksen lunastamia.
Toisaalta on myös ylpeyttä ja korskeutta sanoa, ettei tee koskaan syntiä.
Onhan Raamatun ilmoituksessa kirjoitettu uskovista ja pyhistä.
7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. ( 1Joh 1)
Kuten tuossa sanotaan, puhdistaminen on tarpeen koko valkeudessa vaeltamisen ajan.
Uskovien, Jeesuksen pyhien, tunnistehan Raamatussa on juuri se, että he avuksensa huutavat Herranaan Jeesusta Kristusta.
Uskovat ja pyhät ovat sitä uskon kautta Jeesuksessa kristuksessa olevat.
7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. ( 1Joh 1)
Kuten tuossa sanotaan, puhdistaminen on tarpeen koko valkeudessa vaeltamisen ajan.
Uskovien, Jeesuksen pyhien, tunnistehan Raamatussa on juuri se, että he avuksensa huutavat Herranaan Jeesusta Kristusta.
Usko Toivonen"Toisaalta on myös ylpeyttä ja korskeutta sanoa, ettei tee koskaan syntiä"
Jos oikein ymmärrämme Raamattua, ei mielestäni ole ylpeyttä sanoa, ettei tee koskaan syntiä, Sillä synnin palkka on kuolema, ja kaikki ihmiset ovat kuolleita Kristuksen kanssa 2000 vuotta sitten ja kuollut ihminen ei voi tehdä syntiä.
"Kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on Hänen (Jeesuksen) kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi, sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä." Room.6:6-7
Kun Jeesus nousi ylös kuolleista, me nousimme yhdessä Hänen kanssaan. Se tarkoittaa, että meidät vanhurskautettiin. Vanhurskauttaminen tarkoittaa syyttömäksi julistamista. Kun Jumala on julistanut meidät syyttömiksi, mikään mahti maailmassa ei voi syyttää meitä yhdestäkään synnistä.
Olemme nyt uusia luomuksia Kristuksessa, pyhiä ja vanhurskaita Taivaan kansalaisia.Anonyymi kirjoitti:
Olen siis itsessäni syntinen mutta Kristuksen tähden myös pyhä ja vanhurskas. Aamen."Lihamme ei vanhurskaudu, tuo on harhaoppia. Lihamme on aina synnin saastuttama eli syntinen."
Juuri siksi, että liha ei vanhurskaudu, se piti naulita ristille. Siksi Paavali julistaakin: "Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen." Gal4:24Anonyymi kirjoitti:
Olen siis itsessäni syntinen mutta Kristuksen tähden myös pyhä ja vanhurskas. Aamen."Olen siis itsessäni syntinen mutta Kristuksen tähden myös pyhä ja vanhurskas"
Vastaus: Minusta ylläoleva väite on skitsofreeni kristillisyyttä. Minä olen uusi luomus Kristuksessa. Olen uudestisyntynyt uskova ja siksi olen 24 tuntia/vrk Kristuksessa, enkä sekuntiakaan itsessäni.Anonyymi kirjoitti:
Jeesus on tullut kutsumaan syntisiä parannukseen, eli kääntymään saatanan vallasta Jumalan tykö. Sen jälkeen kun syntinen on kääntynyt koko sydämestään Jeesuksen puoleen, niin hän ei enää ole syntinen, vaan hän on pyhä ja puhdas ja Jeesuksen veri on pessyt hänet kokonaan puhtaaksi.
Syntisiltä uskovilta puuttuu uskon kuuliaisuus. Van pyhät noudattavat Herran Jeesuksen käskyä: OLKAA PYHÄT, SILLÄ MINÄ OLEN PYHÄ!"Jeesus on tullut kutsumaan syntisiä parannukseen, eli kääntymään saatanan vallasta Jumalan tykö.#
Hyvä kommentti! Minäkin ihmettelen, miksi monet uskovaksi itseään kutsuvat pitävät itseään yhä syntisinä? Miksi he eivät anna näitä syntejään Jeesuksen kannettavaksi Golgatan ristille? Miksi raahata mukanaan raskasta syntisäkkiä, kun Jeesus on nimenomaan tullut vapauttamaan meidät kaikista synneistämme ja saamme vastaanottaa tämän vapauden armosta täysin ilmaiseksi.Anonyymi kirjoitti:
Uskovat ja pyhät ovat sitä uskon kautta Jeesuksessa kristuksessa olevat.
Usko Toivonen"7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. ( 1Joh 1)"
Vastaus: Jeesuksen veri puhdistaa "automaattisesti" meidät synnistä, kun vaellamme valkeudessa ja eihän valkeudessa ole edes mitään syntiä. Synti kuuluu pimeyden valtakunta, josta meidät on nimenomaan siirretty pois valkeuden valtakuntaan.
"Kuten tuossa sanotaan, puhdistaminen on tarpeen koko valkeudessa vaeltamisen ajan."
Jeesus puhdisti meidät jo 2000 vuotta sitten, kun Hän sälytti päällensä kaikkien meidän syntivelkamme Golgatan ristillä- Anonyymi
Joppa2 kirjoitti:
"7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. ( 1Joh 1)"
Vastaus: Jeesuksen veri puhdistaa "automaattisesti" meidät synnistä, kun vaellamme valkeudessa ja eihän valkeudessa ole edes mitään syntiä. Synti kuuluu pimeyden valtakunta, josta meidät on nimenomaan siirretty pois valkeuden valtakuntaan.
"Kuten tuossa sanotaan, puhdistaminen on tarpeen koko valkeudessa vaeltamisen ajan."
Jeesus puhdisti meidät jo 2000 vuotta sitten, kun Hän sälytti päällensä kaikkien meidän syntivelkamme Golgatan ristilläMinusta kommentissasi on ristiriita tekstikohdan suhteen.
>> Vastaus: Jeesuksen veri puhdistaa "automaattisesti" meidät synnistä, kun vaellamme valkeudessa ja eihän valkeudessa ole edes mitään syntiä. Synti kuuluu pimeyden valtakunta, josta meidät on nimenomaan siirretty pois valkeuden valtakuntaan. >>
Teksikohdassa on kirjoitettu:
Tässä on kysymys valkeudessa vaeltavista, joiden synnit Jeesuksen veri puhdistaa, edellyttäen niiden tunnustamista, jos on langennut syntiin.
7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä. ( 1Joh 1)
Jos ajatellaan Isä meidän rukousta, niin koskisiko se uskovia ja pyhiä Kristuksessa syntien anteeksipyytämisen osalta?
.. ja anna meille meidän syntimme anteeksi ..
Minusta kommentissasi on ristiriita tekstikohdan suhteen.
>> Vastaus: Jeesuksen veri puhdistaa "automaattisesti" meidät synnistä, kun vaellamme valkeudessa ja eihän valkeudessa ole edes mitään syntiä. Synti kuuluu pimeyden valtakunta, josta meidät on nimenomaan siirretty pois valkeuden valtakuntaan. >>
Teksikohdassa on kirjoitettu:
Tässä on kysymys valkeudessa vaeltavista, joiden synnit Jeesuksen veri puhdistaa, edellyttäen niiden tunnustamista, jos on langennut syntiin.
7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä. ( 1Joh 1)
Jos ajatellaan Isä meidän rukousta, niin koskisiko se uskovia ja pyhiä Kristuksessa syntien anteeksipyytämisen osalta?
.. ja anna meille meidän syntimme anteeksi ..
Usko Toivonen"9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä. ( 1Joh 1)"
Jeesus sovitti kaikki meidän entiset, nykyiset ja tulevat synnit Golgatan ristillä jo noin 2000 vuotta sitten. Jumala näkee meidät nyt yhtä puhtaina kuin oman Poikansa Jeesuksen. Kaikki synnit on siten jo annettu anteeksi. Meidän tulee tulkita uutta testamenttia Jeesuksen sovitustyöstä käsin. Hän sovitti koko maailman kaikkien ihmisten puolesta kaikki synnit. Meidät ristiinnaulittiin kaikkien syntiemme tähden yhdessä Kristuksen kanssa. Room.6:6. Jeesus herätettiin kuolleista meidän vanhurskauttamisen tähden. Vanhurskauttaminen tarkoittaa syyttömäksi julistamista. Meidät on siten julistettu syyttömiksi kaikkiin synteihimme. Me olemme nyt Kristuksessa, emmekä itsessämme. Kristus on meidän elämämme. Hän edustaa meitä ja Hän ei ole syyllistynyt mihinkään syntiin. "Näin on rakkaus tullut täydellisiksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin Hän (Jeesus) on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa." 1.Joh.4:17
Isä meidän rukouksessa pyydetään syntejä anteeksi, mutta silloin kun Jeesus antoi meille Isä meidän -rukouksen, Hän ei ollut vielä ristiinnaulittu, eikä sovittanut syntejämme eli uusi liitto ei ollut vielä voimassa.- Anonyymi
Joppa2 kirjoitti:
"9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä. ( 1Joh 1)"
Jeesus sovitti kaikki meidän entiset, nykyiset ja tulevat synnit Golgatan ristillä jo noin 2000 vuotta sitten. Jumala näkee meidät nyt yhtä puhtaina kuin oman Poikansa Jeesuksen. Kaikki synnit on siten jo annettu anteeksi. Meidän tulee tulkita uutta testamenttia Jeesuksen sovitustyöstä käsin. Hän sovitti koko maailman kaikkien ihmisten puolesta kaikki synnit. Meidät ristiinnaulittiin kaikkien syntiemme tähden yhdessä Kristuksen kanssa. Room.6:6. Jeesus herätettiin kuolleista meidän vanhurskauttamisen tähden. Vanhurskauttaminen tarkoittaa syyttömäksi julistamista. Meidät on siten julistettu syyttömiksi kaikkiin synteihimme. Me olemme nyt Kristuksessa, emmekä itsessämme. Kristus on meidän elämämme. Hän edustaa meitä ja Hän ei ole syyllistynyt mihinkään syntiin. "Näin on rakkaus tullut täydellisiksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin Hän (Jeesus) on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa." 1.Joh.4:17
Isä meidän rukouksessa pyydetään syntejä anteeksi, mutta silloin kun Jeesus antoi meille Isä meidän -rukouksen, Hän ei ollut vielä ristiinnaulittu, eikä sovittanut syntejämme eli uusi liitto ei ollut vielä voimassa.Johannes kirjoittaa Uuden Liiton aikana tuon tekstin.
"9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
Tässä sanotaan:
"Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä".
Tässä ei ole mennyt aikamuoto liittyen syntien tunnustamiseen, vaan valkeudessa vaeltamisen aikamuotoa, "jos me valkeudessa vaellamme".
Pietari taasen kirjoittaa Uuden Liiton ollessa voimassa.
9 Jolla sitävastoin ei niitä ole, se on sokea, likinäköinen, on unhottanut puhdistuneensa entisistä synneistänsä.
10 Pyrkikää sentähden, veljet, sitä enemmän tekemään kutsumisenne ja valitsemisenne lujaksi; sillä jos sen teette, ette koskaan lankea;
11 sillä näin teille runsain määrin tarjotaan pääsy meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen iankaikkiseen valtakuntaan. (2Piet 1)
Myös Paavali kirjoittaa ennen tehtyjen syntien anteeksisaamisesta.
23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
( Room 3)
Usko Toivonen
>>> Jumala on ostanut teidät täydestä hinnasta...
Ei tietenkään ostanut. Maksoi korkentaan koin syomän vaatteen hinnan.- Anonyymi
Paavali kirjoitti listan syntisten synneistä: ymmärtämättömiä, tottelemattomia, eksyksissä, moninaisten himojen ja hekumain orjia, elimme pahuudessa ja kateudessa, olimme inhottavia ja vihasimme toisiamme.
Syntiset tekevät listassa mainittuja tekoja, mutta Jeesuksen seuraajat ovat uudesti syntyneet ja kuolleet pois synnistä, siis ovat kuolleet pois Paavalin mainitsemista syntisten teoista. Pyhät, Jeesuksen omat eivät vaella syntisten teillä, eivät tee syntisten tekoja.
Jeesus kutsuu syntisiä, mutta Sana opettaa myös: kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, Ottaessaan Jeesuksen vastaan syntinen muuttuu uudesti syntymän peson kautta Jumalan lapseksi. Paavali jatkaa samasta aiheesta: ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;
mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut.
Jeesus ei ollut syntinen, vaan pyhä, ja ne jotka seuraavat Jeesusta, ovat pyhiä.
Syntiset ovat Sanan todistuksen mukaan maailman ihmisiä, jumalattomia. eivätkä syntiset ole koskaan astuneet Jumalan valtakuntaan, eivätkä syntiset ole Herran opetuslapsia.
Ihmisen EI VOI olla yhtä aikaa syntinen, ja Jumalan lapsi, täysin mahdotonta! Sana rinnastaa syntisen jumalattomaan.
SANAN TOTUUS SYNTISISTÄ JA PYHISTÄ ON TÄYSIN YKSISELITTEINEN!- Anonyymi
Uskovassa asuu Pyhä Henki, mutta samaan aikaan hänessä asuu myös liha ja sen mukana synti.
>>Jos lakihenkisyys on toinen äärimmäisyys, niin toinen on sille vastakkainen vapaus ilman vastuuta. Jollei tämäkin olisi ollut ongelmana kirjeen ( Galatalais) vastaanottajien elämässä, tuskin Paavali olisi siihen tarttunut. Koko seuraava jakso sisältää nimenomaan rajankäyntiä oikean vapauden puolesta väärin ymmärrettyä vapautta vastaan.
Puhe vapaudesta kuten puhe armosta voi houkutella uskovan puolustamaan omia vääriä tekoja vapauteen vedoten. Vapautta voidaan käyttää aiheena, tekosyynä itsekkääseen elämään. Samoin armo voidaan tulkita käytännössä synnin sallimiseksi. Mutta ei vapaus eikä armo ole ponnahduslauta itsekkyyteen.
Varottaessaan vapauden väärästä ymmärtämisestä Paavali käyttää tärkeää sanaa liha (sarks). Sana toistuu seuraavissa jakeissa kuusi kertaa. Tämä sana voi tarkoittaa vain yleensä ihmistä (Gal 1:16; 2:16) tai ihmisen elämää tässä ruumissa (2:20). Nyt hän käyttää sitä kuitenkin johdetussa merkityksessä. Silloin sillä on kielteinen sävy: ”Te aloititte Hengessä, lihassako nyt lopetatte” (3:3, KR 38), ”pyrittekö nyt päämäärään omin avuin (3:3, KR 92).
Se on käännetty myös itsekkääksi luonnoksi (Gal 5:13, 16; Room 8:12), vanhaksi luonnoksi (Gal 5:24), turmeltuneeksi luonnoksi, omaksi luonnoksi (Room 7:5, 18, 25; 8:3, 8, 9). Tällöin ”liha” uskovassa on jotain sellaista, jossa ”ei ole mitään hyvää” (Room 7:18). Lihan mukaan eläminen tarkoittaa tämän itsekkään ja turmeltuneen luonnon hallitsemaa elämää (Room 8:4).
Silloin ihminen noudattaa sisimmässään asuvia haluja ja himoja ja seuraa ruumiinsa ja ajatusten tahtoa (Ef 2:3). Häntä hallitsee lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus (1 Joh 2:16). Tällainen ihminen kylvää lihaansa, itsekkyyden peltoon ja korjaa siitä satona turmeluksen ja tuhon (Gal 6:8).
Paavalin sanat osoittavat, ettei tämä liha ole kuollut uskovassa. Hän ei ole muuttunut kokonaan uudeksi luomukseksi, uudeksi ihmiseksi, vaikka hänessä asuu uusi luomus (Gal 6:15). Kristitty on saanut syntinsä anteeksi. Hänen syntinsä on peitetty Jumalan pyhyyden edessä. Kuitenkin hänen lihansa ja hänen syntinsä on vielä jäljellä hänessä. Hänessä asuu Pyhä Henki, mutta samaan aikaan hänessä asuu myös liha ja sen mukana synti.
Niin kauan kuin kristitty elää ajallista elämää hänen lihansa, itsekäs luontonsa, seuraa häntä, houkuttelee ja yllyttää häntä synnin harjoittamiseen. Se pyrkii hallitsemaan sisintä ja omaatuntoa kaikesta uskosta huolimatta. Se on myös aina valmis liittoon Saatanan kanssa. Juuri tässä on ollut Galatalaiskirjeen kirjoittamisen perussyy.
Liha ei ole vain jotain uskovan ulkopuolelta häneen tulevaa pahaa, syntiä. Se on hänessä itsessään olevaa pahaa. Tämä itsekäs luonto avainkuin piileskelee Jumalan lapsen sisimmässä. Se haluaa saada valtaansa uskovan asenteet, mielialat ja ohjata toimintaa. Kuinka monta kertaa joutuukaan jokainen uskova tunnustamaan Paavalin lailla: ”Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen. En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo” (Room 7:18-19)>>
( Peltola)
s-seutulainen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskovassa asuu Pyhä Henki, mutta samaan aikaan hänessä asuu myös liha ja sen mukana synti.
>>Jos lakihenkisyys on toinen äärimmäisyys, niin toinen on sille vastakkainen vapaus ilman vastuuta. Jollei tämäkin olisi ollut ongelmana kirjeen ( Galatalais) vastaanottajien elämässä, tuskin Paavali olisi siihen tarttunut. Koko seuraava jakso sisältää nimenomaan rajankäyntiä oikean vapauden puolesta väärin ymmärrettyä vapautta vastaan.
Puhe vapaudesta kuten puhe armosta voi houkutella uskovan puolustamaan omia vääriä tekoja vapauteen vedoten. Vapautta voidaan käyttää aiheena, tekosyynä itsekkääseen elämään. Samoin armo voidaan tulkita käytännössä synnin sallimiseksi. Mutta ei vapaus eikä armo ole ponnahduslauta itsekkyyteen.
Varottaessaan vapauden väärästä ymmärtämisestä Paavali käyttää tärkeää sanaa liha (sarks). Sana toistuu seuraavissa jakeissa kuusi kertaa. Tämä sana voi tarkoittaa vain yleensä ihmistä (Gal 1:16; 2:16) tai ihmisen elämää tässä ruumissa (2:20). Nyt hän käyttää sitä kuitenkin johdetussa merkityksessä. Silloin sillä on kielteinen sävy: ”Te aloititte Hengessä, lihassako nyt lopetatte” (3:3, KR 38), ”pyrittekö nyt päämäärään omin avuin (3:3, KR 92).
Se on käännetty myös itsekkääksi luonnoksi (Gal 5:13, 16; Room 8:12), vanhaksi luonnoksi (Gal 5:24), turmeltuneeksi luonnoksi, omaksi luonnoksi (Room 7:5, 18, 25; 8:3, 8, 9). Tällöin ”liha” uskovassa on jotain sellaista, jossa ”ei ole mitään hyvää” (Room 7:18). Lihan mukaan eläminen tarkoittaa tämän itsekkään ja turmeltuneen luonnon hallitsemaa elämää (Room 8:4).
Silloin ihminen noudattaa sisimmässään asuvia haluja ja himoja ja seuraa ruumiinsa ja ajatusten tahtoa (Ef 2:3). Häntä hallitsee lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus (1 Joh 2:16). Tällainen ihminen kylvää lihaansa, itsekkyyden peltoon ja korjaa siitä satona turmeluksen ja tuhon (Gal 6:8).
Paavalin sanat osoittavat, ettei tämä liha ole kuollut uskovassa. Hän ei ole muuttunut kokonaan uudeksi luomukseksi, uudeksi ihmiseksi, vaikka hänessä asuu uusi luomus (Gal 6:15). Kristitty on saanut syntinsä anteeksi. Hänen syntinsä on peitetty Jumalan pyhyyden edessä. Kuitenkin hänen lihansa ja hänen syntinsä on vielä jäljellä hänessä. Hänessä asuu Pyhä Henki, mutta samaan aikaan hänessä asuu myös liha ja sen mukana synti.
Niin kauan kuin kristitty elää ajallista elämää hänen lihansa, itsekäs luontonsa, seuraa häntä, houkuttelee ja yllyttää häntä synnin harjoittamiseen. Se pyrkii hallitsemaan sisintä ja omaatuntoa kaikesta uskosta huolimatta. Se on myös aina valmis liittoon Saatanan kanssa. Juuri tässä on ollut Galatalaiskirjeen kirjoittamisen perussyy.
Liha ei ole vain jotain uskovan ulkopuolelta häneen tulevaa pahaa, syntiä. Se on hänessä itsessään olevaa pahaa. Tämä itsekäs luonto avainkuin piileskelee Jumalan lapsen sisimmässä. Se haluaa saada valtaansa uskovan asenteet, mielialat ja ohjata toimintaa. Kuinka monta kertaa joutuukaan jokainen uskova tunnustamaan Paavalin lailla: ”Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen. En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo” (Room 7:18-19)>>
( Peltola)
s-seutulainenSekä peltola että s-seutulanen ovat pahoja ja röyhkeitä ia jumalattomia luterilaisia.
Etkö näe, kumpikin heistä vihaa elävää Jumalaa!
Sanan mukaan hedelmistään jokainen puu tunnetaan.
olavi peltola on elinaikanaan, käyttäen hyväkseen asemaansa ja arvovaltaansa johdattanut satoja, sanoisin tuhansia matkalle helvettiin. peltola on tahallisesti ja tietoisesti himoiten mammonaa ja kunnioitusta ihmisiltä valhetellen johdattanut tietämättömiä ja eksyviä uskomaan kirkon sakramenttien olevan pelastus ja tie Jumalan tykö. Täysin ymmärtäen peltola on pukeutunut baal-jumalan papin asuihin ja harjoittanut taikuutta ja lukenut loitsuja ja tehnyt käsillään taikurien merkkejä.
OLAVI PELTOLA ON TEHNYT KAMMOTTAVIA TEKOJA, EIKÄ HÄN OLE KOSKAAN KATUNUT PAHUUTTAAN!
OLAVI PELTOLA ON KAMMOTTAVA EKSYTTÄJÄ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
( Peltola)
s-seutulainenPaavali todisti: ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;
ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia-vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa-voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;
heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia.
Kirjoittaessaan: Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu. Paavali asettui synnin alla elävän uskosta osattoman rooliin.
Uskovassa Paavalissa ei asunut synti, vaan Paavali puhui uskosta osaaman tuntemuksista, ja omasta kokemuksesta elää ilman Jeesusta ja syntien anteeksiantoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavali todisti: ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;
ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia-vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa-voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;
heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia.
Kirjoittaessaan: Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu. Paavali asettui synnin alla elävän uskosta osattoman rooliin.
Uskovassa Paavalissa ei asunut synti, vaan Paavali puhui uskosta osaaman tuntemuksista, ja omasta kokemuksesta elää ilman Jeesusta ja syntien anteeksiantoa.Kysymys tahdon vapaudesta
Kysymys tahdon vapaudesta liittyy käsitykseemme synnistä. Jos omaksumme Raamatun näkemyksen ihmisen perinpohjaisesta turmeluksesta, jota nimitämme perisynniksi, kysymys tahdon vapaudesta ratkeaa itsestään.
Raamatun mukaan järkemme ja tahtomme ovat niin turmeltuneet, ettemme edes etsi Jumalaa, eikä meillä ole kykyä tehdä sitä, mikä on hyvää pyhän Jumalan edessä. Mt. 15:19; Mk. 7:21; Rm. 3:10–12, 23; 5:1–19; Ps. 51:7.
Emme yhdy Rooman kirkon kantaan, jonka mukaan ihmisen järki ja tahto eivät ole kokonaan turmeltuneet. Sen vuoksi katolinen kirkko opettaa, että ihmisen voi itse olla osallinen pelastukseensa. Emme myöskään yhdy siihen opetukseen, ettei perisyntiä ei ole, vaikka sitä sanaa ei mainita Raamatussa. Jos ihminen ei ole kokonaan synnin turmelema, jää ihmiselle mahdollisuus toimia itse pelastuksensa hyväksi.
Raamatun mukaan olemme syntiinlankeemuksen jälkeen sidotut syntiin. Paavali kirjoittaa: ”Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen. En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo.” Rm. 7:18, 19. Kukaan ei pääse irti synnistä, joka meissä jokaisessa on.
Synnin tahtominen ja Jumalan vastustaminen on luontaista ihmisen ”lihalle”. Lihalla tarkoitetaan ihmisen persoonaa ja olemusta sen syntisessä, Jumalaa vastustavassa tilassa.
”Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin eivätkä voikaan alistua. Ne, jotka elävät turmeltuneen luontonsa mukaisesti, eivät voi olla Jumalalle mieleen.” Rm. 8:7–8.
Emme pysty tekemään mitään sellaista, joka olisi täydellistä, pyyteetöntä, puhdasta, motiiveja myöten.
”Ei ole ketään, joka tekee hyvää, ei ainoatakaan”, Rm. 3:10.
Sydämemme, sisimpämme, on Jumalan edessä paha.
”Herra näki, että ihmisten pahuus lisääntyi maan päällä ja että heidän ajatuksensa ja pyrkimyksensä olivat kauttaaltaan pahat”, 1. Ms. 6:5.
”Juuri ihmisen sisältä, sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, ja niiden mukana siveettömyys, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, vilppi, irstaus, pahansuopuus, herjaus, ylpeys ja uhmamieli. Kaikki tämä paha tulee ihmisen sisältä ja saastuttaa hänet." Mk. 7:21– 23.
”Petollinen on ihmissydän, paha ja parantumaton vailla vertaa! Kuka sen tuntee?” Jer. 17:9.
Jumalan näkökulmasta olemme kuolleet rikoksiimme ja synteihimme, Ef. 2:1.
Jeesus keskusteli kerran niiden juutalaisten kanssa, jotka uskoivat häneen, Jh. 8:44–45. Professori Hugo Odeberg kertoo kirjassaan Kristinusko ja fariseukset, että nämä juutalaiset olivat keskustelusta päätellen fariseuksia. Lopulta Jeesus joutui sanomaan heille: ”Te olette lähtöisin Saatanasta. Hän on teidän isänne, ja hänen halunsa te tahdotte tyydyttää. Saatana on ollut murhaaja alusta asti. Hän on kaukana totuudesta, se on hänelle vieras. Kun hän valehtelee, hän todella puhuu omiaan, sillä hän on valehtelija ja valheen isä. Mutta minua te ette usko, koska minä sanon teille totuuden.” Jh. 8:44, 45. Miksi ihmeessä Jeesus kohteli heitä näin kovin sanoin? Odeberg päätyi tutkimuksissaan siihen, että fariseukset uskoivat, että ihmisellä on vapaa tahto. ”Tässä tulee näkyviin farisealaisuuden ja kristinuskon ratkaiseva ero. Farisealaisuus sanoo: Ihmisen pitää tahtoa hyvää, ja hän voi tehdä hyvää. Siitä, joka tahtoo hyvää ja yrittää tehdä hyvää, tulee hyvä ja oikeamielinen ihminen.” ”Ellei kristillisyydessä enää ymmärretä, ettei ihminen itsessään voi tahtoa eikä tehdä hyvää eikä kuulla Jumalan ääntä, se on muuttunut farisealaisuudeksi ja lakannut olemasta kristillisyyttä. Tämä näkemysero perustavasti ja sovittamattomasti erottaa farisealaisuuden ja kristinuskon toisistaan.”
Ihmisellä on jossakin määrin vapaa tahto yhteiskunnallisissa ja järjelle alistetuissa asioissa. Tältä pohjalta on mahdollisuus toteuttaa yhteiskunnallista vanhurskautta ja tehdä hyviä asioita.
Joku voi olla ”hyvä ihminen” omissa ja toistenkin silmissä, jopa saada runsaasti kiitosta ihmisiltä.
Minkälainen taivas olisi, jos sinne pääsisivät ”hyvät” ihmiset ilman Jeesukselta saatua puhtautta?
( Lähde: Liisi Jokiranta)
s-seutulainen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
( Peltola)
s-seutulainenSyntiset uskovat on harhaoppi ja eksytys. Sana varoittaa: Lapsukaiset, älköön kukaan saako teitä eksyttää. Se, joka vanhurskauden tekee, on vanhurskas, niinkuin hän on vanhurskas.
Suurin osa kristilliseen genreen kuuluvasta opetuksesta lähtöisin maailman ihmisiltä, syntisiltä. Syntiset, uskosta osattomat todistavat syntiset-opillaan oman sydämensä tilaa, sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu. Syntiset uskosta osattomien empiiriin kuuluu synti ja synnin tunto ja huono omatunto, heillä ei ole tietoa ja kokemusta, kuinka Jumalan vanhurskauttaa ja Jeesuksen veri pesee puhtaaksi kaikesta synnistä.
Sanasta löytyy profetaalinen Sana uudesta liitosta: eikö muutoin olisi lakattu niitä (eläinuhreja) tuhraamasta, koska näillä, jotka jumalanpalvelustaan toimittavat, kerran puhdistettuina, ei enää olisi ollut mitään tuntoa synneistä?
Jeesuksen seuraajan uskonvaelluksen kaksi pilaria on usko ja hyvä omatunto: jotka pitävät uskon salaisuuden puhtaassa omassatunnossa. Ilman uskoa, ei ole hyvää omaatuntoa.
Säilyttäen uskon ja hyvän omantunnon, jonka eräät ovat hyljänneet ja uskossaan haaksirikkoon joutuneet.
Syntiset uskovat-opin päämäärä on aiheuttaa huonona omaatuntoa syntisyyttä ja syyllisyyttä, ja näin tuhota usko. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymys tahdon vapaudesta
Kysymys tahdon vapaudesta liittyy käsitykseemme synnistä. Jos omaksumme Raamatun näkemyksen ihmisen perinpohjaisesta turmeluksesta, jota nimitämme perisynniksi, kysymys tahdon vapaudesta ratkeaa itsestään.
Raamatun mukaan järkemme ja tahtomme ovat niin turmeltuneet, ettemme edes etsi Jumalaa, eikä meillä ole kykyä tehdä sitä, mikä on hyvää pyhän Jumalan edessä. Mt. 15:19; Mk. 7:21; Rm. 3:10–12, 23; 5:1–19; Ps. 51:7.
Emme yhdy Rooman kirkon kantaan, jonka mukaan ihmisen järki ja tahto eivät ole kokonaan turmeltuneet. Sen vuoksi katolinen kirkko opettaa, että ihmisen voi itse olla osallinen pelastukseensa. Emme myöskään yhdy siihen opetukseen, ettei perisyntiä ei ole, vaikka sitä sanaa ei mainita Raamatussa. Jos ihminen ei ole kokonaan synnin turmelema, jää ihmiselle mahdollisuus toimia itse pelastuksensa hyväksi.
Raamatun mukaan olemme syntiinlankeemuksen jälkeen sidotut syntiin. Paavali kirjoittaa: ”Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen. En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo.” Rm. 7:18, 19. Kukaan ei pääse irti synnistä, joka meissä jokaisessa on.
Synnin tahtominen ja Jumalan vastustaminen on luontaista ihmisen ”lihalle”. Lihalla tarkoitetaan ihmisen persoonaa ja olemusta sen syntisessä, Jumalaa vastustavassa tilassa.
”Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin eivätkä voikaan alistua. Ne, jotka elävät turmeltuneen luontonsa mukaisesti, eivät voi olla Jumalalle mieleen.” Rm. 8:7–8.
Emme pysty tekemään mitään sellaista, joka olisi täydellistä, pyyteetöntä, puhdasta, motiiveja myöten.
”Ei ole ketään, joka tekee hyvää, ei ainoatakaan”, Rm. 3:10.
Sydämemme, sisimpämme, on Jumalan edessä paha.
”Herra näki, että ihmisten pahuus lisääntyi maan päällä ja että heidän ajatuksensa ja pyrkimyksensä olivat kauttaaltaan pahat”, 1. Ms. 6:5.
”Juuri ihmisen sisältä, sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, ja niiden mukana siveettömyys, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, vilppi, irstaus, pahansuopuus, herjaus, ylpeys ja uhmamieli. Kaikki tämä paha tulee ihmisen sisältä ja saastuttaa hänet." Mk. 7:21– 23.
”Petollinen on ihmissydän, paha ja parantumaton vailla vertaa! Kuka sen tuntee?” Jer. 17:9.
Jumalan näkökulmasta olemme kuolleet rikoksiimme ja synteihimme, Ef. 2:1.
Jeesus keskusteli kerran niiden juutalaisten kanssa, jotka uskoivat häneen, Jh. 8:44–45. Professori Hugo Odeberg kertoo kirjassaan Kristinusko ja fariseukset, että nämä juutalaiset olivat keskustelusta päätellen fariseuksia. Lopulta Jeesus joutui sanomaan heille: ”Te olette lähtöisin Saatanasta. Hän on teidän isänne, ja hänen halunsa te tahdotte tyydyttää. Saatana on ollut murhaaja alusta asti. Hän on kaukana totuudesta, se on hänelle vieras. Kun hän valehtelee, hän todella puhuu omiaan, sillä hän on valehtelija ja valheen isä. Mutta minua te ette usko, koska minä sanon teille totuuden.” Jh. 8:44, 45. Miksi ihmeessä Jeesus kohteli heitä näin kovin sanoin? Odeberg päätyi tutkimuksissaan siihen, että fariseukset uskoivat, että ihmisellä on vapaa tahto. ”Tässä tulee näkyviin farisealaisuuden ja kristinuskon ratkaiseva ero. Farisealaisuus sanoo: Ihmisen pitää tahtoa hyvää, ja hän voi tehdä hyvää. Siitä, joka tahtoo hyvää ja yrittää tehdä hyvää, tulee hyvä ja oikeamielinen ihminen.” ”Ellei kristillisyydessä enää ymmärretä, ettei ihminen itsessään voi tahtoa eikä tehdä hyvää eikä kuulla Jumalan ääntä, se on muuttunut farisealaisuudeksi ja lakannut olemasta kristillisyyttä. Tämä näkemysero perustavasti ja sovittamattomasti erottaa farisealaisuuden ja kristinuskon toisistaan.”
Ihmisellä on jossakin määrin vapaa tahto yhteiskunnallisissa ja järjelle alistetuissa asioissa. Tältä pohjalta on mahdollisuus toteuttaa yhteiskunnallista vanhurskautta ja tehdä hyviä asioita.
Joku voi olla ”hyvä ihminen” omissa ja toistenkin silmissä, jopa saada runsaasti kiitosta ihmisiltä.
Minkälainen taivas olisi, jos sinne pääsisivät ”hyvät” ihmiset ilman Jeesukselta saatua puhtautta?
( Lähde: Liisi Jokiranta)
s-seutulainens-seutulainen, sydämäsi on täynnä pahuutta ja petollisutta, aivan kuten taas kerran kiihkoa täynnä todistat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Syntiset uskovat on harhaoppi ja eksytys. Sana varoittaa: Lapsukaiset, älköön kukaan saako teitä eksyttää. Se, joka vanhurskauden tekee, on vanhurskas, niinkuin hän on vanhurskas.
Suurin osa kristilliseen genreen kuuluvasta opetuksesta lähtöisin maailman ihmisiltä, syntisiltä. Syntiset, uskosta osattomat todistavat syntiset-opillaan oman sydämensä tilaa, sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu. Syntiset uskosta osattomien empiiriin kuuluu synti ja synnin tunto ja huono omatunto, heillä ei ole tietoa ja kokemusta, kuinka Jumalan vanhurskauttaa ja Jeesuksen veri pesee puhtaaksi kaikesta synnistä.
Sanasta löytyy profetaalinen Sana uudesta liitosta: eikö muutoin olisi lakattu niitä (eläinuhreja) tuhraamasta, koska näillä, jotka jumalanpalvelustaan toimittavat, kerran puhdistettuina, ei enää olisi ollut mitään tuntoa synneistä?
Jeesuksen seuraajan uskonvaelluksen kaksi pilaria on usko ja hyvä omatunto: jotka pitävät uskon salaisuuden puhtaassa omassatunnossa. Ilman uskoa, ei ole hyvää omaatuntoa.
Säilyttäen uskon ja hyvän omantunnon, jonka eräät ovat hyljänneet ja uskossaan haaksirikkoon joutuneet.
Syntiset uskovat-opin päämäärä on aiheuttaa huonona omaatuntoa syntisyyttä ja syyllisyyttä, ja näin tuhota usko.>>Johannes kirjoittaa, että Jumala on meidän syyttävää sydäntämme suurempi ja tietää kaiken (1 Joh 3:20). Kaikkien tuhoavampia ja pelottavimpia voimia elämässämme ovat syytökset ja nimenomaan oman sydämemme syytökset. Jos ne pääsevät vapaasti valtaan sisimmässämme, ne pian tuhoavat meiltä elämän halun ja lamauttavat kaiken. Jumala tuntee kuitenkin läpikotaisin meidät. Hän tietää millaista tekoa olemme. Ei hän ole erehtynyt, kun hän armossaan kutsui meidät lapsekseen. On kuitenkin hyvä toistuvasti rukoilla: ”Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni, koettele minua ja tunne minun ajatukseni. Ja katso: jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johdata minut iankaikkiselle tielle” (Ps 139:23-24, KR 38). Kaikista syytöksistä huolimatta voimme rohkeasti lähestyä Jumalaa (1 Joh 3:21), koska Jeesus kärsinyt sydämemme syytösten tähden.
Jumalan ensimmäinen ja tärkein käsky meille on se, että meidän tulee uskoa hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen (1 Joh 3:23). Olemme oppineet, että lain suurin ja ensimmäinen käsky rakastaa ”Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi' (Matt 22:37). Nyt rakkauden apostoli Johannes täsmentää ja sanoo mitä on rakastaa Herraa yli kaiken. Se on siis uskoa Jumalan Poikaan Jeesukseen Kristukseen. Saman sanoi Jeesus. Häneltä kysyttiin: "Mitä meidän tulee tehdä, että tekomme olisivat Jumalan tekoja?" Silloin Jeesus vastasi: "Uskokaa häneen, jonka Jumala on lähettänyt. Se on Jumalan teko" (Joh 6:28).
Usko on toistuvaa Jeesuksen luo tulemista (Matt 11:28; Joh 6:39. Usko on korotettuun vaskikäärmeeseen katsomista (Joh. 3:14-15). Usko on silmien ja tyhjän kerjuukäden ojentamista kohti Golgatan keskimmäistä ristiä (Hepr 12:2; Gal 3:1).
Usko on juuri, rakkaus on juuresta kasvava hedelmä.
Johannes varoittaa petollisesta uskosta
Toinen tärkeä totuus, joka hallitsee Johanneksen kirjeen opetusta, on kirjeen alussa oleva terävä varoitus petollisesta uskosta. Sen vallassa oleva kuvittelee, etteivät uskovat ole syntisiä eivätkä enää tee syntiä (1 Joh 1:8,10). Oikea uskonelämä on jatkuvaa synnin tunnustamista ja luottamusta siihen, että hän ”antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä” (1:9). Siksi tarvitsemme joka päivä sanomattoman kipeästi sekä synnintunnustuksen että anteeksiantamuksen sanaa. Syntiä tekevällä uskovalla on puolustajana vanhurskas Jeesus Kristus, joka on meidän syntiemme sovittaja (2:1-2).
Nyt olemme kyllä Jumalan lapsia, mutta vielä ei ole käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Muutumme Kristuksen kaltaiseksi vasta silloin, kun hän ilmestyy kirkkaudessa (3:3). Silloin nyt anteeksiantamuksessa meille luetun lahjavanhurskauden sijaan meidän koko olemuksemme uudistuu syvintä myöten vanhurskaaksi ja pyhäksi. Silloin meissä ei ole enää syntiä.>>
( Olavi Peltola)
s-seutulainen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>Johannes kirjoittaa, että Jumala on meidän syyttävää sydäntämme suurempi ja tietää kaiken (1 Joh 3:20). Kaikkien tuhoavampia ja pelottavimpia voimia elämässämme ovat syytökset ja nimenomaan oman sydämemme syytökset. Jos ne pääsevät vapaasti valtaan sisimmässämme, ne pian tuhoavat meiltä elämän halun ja lamauttavat kaiken. Jumala tuntee kuitenkin läpikotaisin meidät. Hän tietää millaista tekoa olemme. Ei hän ole erehtynyt, kun hän armossaan kutsui meidät lapsekseen. On kuitenkin hyvä toistuvasti rukoilla: ”Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni, koettele minua ja tunne minun ajatukseni. Ja katso: jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johdata minut iankaikkiselle tielle” (Ps 139:23-24, KR 38). Kaikista syytöksistä huolimatta voimme rohkeasti lähestyä Jumalaa (1 Joh 3:21), koska Jeesus kärsinyt sydämemme syytösten tähden.
Jumalan ensimmäinen ja tärkein käsky meille on se, että meidän tulee uskoa hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen (1 Joh 3:23). Olemme oppineet, että lain suurin ja ensimmäinen käsky rakastaa ”Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi' (Matt 22:37). Nyt rakkauden apostoli Johannes täsmentää ja sanoo mitä on rakastaa Herraa yli kaiken. Se on siis uskoa Jumalan Poikaan Jeesukseen Kristukseen. Saman sanoi Jeesus. Häneltä kysyttiin: "Mitä meidän tulee tehdä, että tekomme olisivat Jumalan tekoja?" Silloin Jeesus vastasi: "Uskokaa häneen, jonka Jumala on lähettänyt. Se on Jumalan teko" (Joh 6:28).
Usko on toistuvaa Jeesuksen luo tulemista (Matt 11:28; Joh 6:39. Usko on korotettuun vaskikäärmeeseen katsomista (Joh. 3:14-15). Usko on silmien ja tyhjän kerjuukäden ojentamista kohti Golgatan keskimmäistä ristiä (Hepr 12:2; Gal 3:1).
Toinen tärkeä totuus, joka hallitsee Johanneksen kirjeen opetusta, on kirjeen alussa oleva terävä varoitus petollisesta uskosta. Sen vallassa oleva kuvittelee, etteivät uskovat ole syntisiä eivätkä enää tee syntiä (1 Joh 1:8,10). Oikea uskonelämä on jatkuvaa synnin tunnustamista ja luottamusta siihen, että hän ”antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä” (1:9). Siksi tarvitsemme joka päivä sanomattoman kipeästi sekä synnintunnustuksen että anteeksiantamuksen sanaa. Syntiä tekevällä uskovalla on puolustajana vanhurskas Jeesus Kristus, joka on meidän syntiemme sovittaja (2:1-2).
Nyt olemme kyllä Jumalan lapsia, mutta vielä ei ole käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Muutumme Kristuksen kaltaiseksi vasta silloin, kun hän ilmestyy kirkkaudessa (3:3). Silloin nyt anteeksiantamuksessa meille luetun lahjavanhurskauden sijaan meidän koko olemuksemme uudistuu syvintä myöten vanhurskaaksi ja pyhäksi. Silloin meissä ei ole enää syntiä.>>
( Olavi Peltola)
s-seutulainens-seutulainen, et ole koskaan tehnyt parannusta , vaan aivna kuten olet itse monesti ja kiihkoa täynnä todistanut: synti hallitsee sinua!
OLET PAHA JA JUMALATON JUMALAN PILKKAJA, ET OLE JUMALAN LAPSI! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>Johannes kirjoittaa, että Jumala on meidän syyttävää sydäntämme suurempi ja tietää kaiken (1 Joh 3:20). Kaikkien tuhoavampia ja pelottavimpia voimia elämässämme ovat syytökset ja nimenomaan oman sydämemme syytökset. Jos ne pääsevät vapaasti valtaan sisimmässämme, ne pian tuhoavat meiltä elämän halun ja lamauttavat kaiken. Jumala tuntee kuitenkin läpikotaisin meidät. Hän tietää millaista tekoa olemme. Ei hän ole erehtynyt, kun hän armossaan kutsui meidät lapsekseen. On kuitenkin hyvä toistuvasti rukoilla: ”Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni, koettele minua ja tunne minun ajatukseni. Ja katso: jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johdata minut iankaikkiselle tielle” (Ps 139:23-24, KR 38). Kaikista syytöksistä huolimatta voimme rohkeasti lähestyä Jumalaa (1 Joh 3:21), koska Jeesus kärsinyt sydämemme syytösten tähden.
( Olavi Peltola)
s-seutulainenSanan mukaan hedelmistään jokainen puu tunnetaan.
olavi peltola on elinaikanaan, käyttäen hyväkseen asemaansa ja arvovaltaansa johdattanut satoja, sanoisin tuhansia matkalle helvettiin. peltola on tahallisesti ja tietoisesti himoiten mammonaa ja kunnioitusta ihmisiltä valhetellen johdattanut tietämättömiä ja eksyviä uskomaan kirkon sakramenttien olevan pelastus ja tie Jumalan tykö. Täysin ymmärtäen peltola on pukeutunut baal-jumalan papin asuihin ja harjoittanut taikuutta ja lukenut loitsuja ja tehnyt käsillään taikurien merkkejä.
OLAVI PELTOLA ON TEHNYT KAMMOTTAVIA TEKOJA, EIKÄ HÄN OLE KOSKAAN KATUNUT PAHUUTTAAN!!!!
OLAVI PELTOLA ON KAMMOTTAVA EKSYTTÄJÄ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavali todisti: ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;
Uskovassa Paavalissa ei asunut synti, vaan Paavali puhui uskosta osaaman tuntemuksista, ja omasta kokemuksesta elää ilman Jeesusta ja syntien anteeksiantoa."Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu."
Mikä synti Paavalissa, hänen lihassaan, kirjoittaessaan Roomalaiskirjettä, asuu?
Siis - EI ASUNUT ( ennen Damaskon tietä, uskoon tuloaan), vaan EDELLEEN ASUU.
PERISYNTI/SYNNIN JUURI.
Niin kuin edelleen asuu kaikissa muissakin uskovissa ihmisissä.
Eikä se meistä poistu tämän maallisen vaelluksemme aikana.
Liha pysyy lihana loppuun saakka.
Kun Paavali tämän tilan itsessään tunnustaa, kuinka ylipäätään kukaan voi kuvitella saavuttavansa täydellisen synnittömyyden tässä ajassa?
14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
16 Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.
( Room. 7)
P. S. Paavali kirjoittaa Roomalaiskirjeen 7.luvussa PREESENSISSÄ ( nykyhetkessä) EI IMPERFEKTISSÄ ( menneessä aikamuodossa).
s-seutulainen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu."
Mikä synti Paavalissa, hänen lihassaan, kirjoittaessaan Roomalaiskirjettä, asuu?
PERISYNTI/SYNNIN JUURI.
Kun Paavali tämän tilan itsessään tunnustaa, kuinka ylipäätään kukaan voi kuvitella saavuttavansa täydellisen synnittömyyden tässä ajassa?
14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
16 Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.
( Room. 7)
P. S. Paavali kirjoittaa Roomalaiskirjeen 7.luvussa PREESENSISSÄ ( nykyhetkessä) EI IMPERFEKTISSÄ ( menneessä aikamuodossa).
s-seutulainens-seutulainen, sinä olet pahuutta ja valhetta täynnä! SINÄ ET OLE KOSKAAN TEHNYT PARANNUSTA, JA SEN TÄHDEN SAMAISTUT PAAVALIN KUVAUKSEN USKOSTA O0SATTOMAN IHMINEN ASEMAAN!
KYSEESSÄ OIN SINUN OMA PAHUUTESI JA SINUN OMA JUMALATTOMUUTESI!
MAHTUUKO MITENKÄÄÅN KOVAAN JA PAATUNEESI SYDÄMEESI JA MIELEESI? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
PERISYNTI/SYNNIN JUURI.
( Room. 7)
s-seutulainenSinussa asuu synti ja synnin juuri, koska et ole koska käänytyt puoleen,e etkä ole tehnyt parnnusta!
s-seutulainen olet syntinen ja paha, mutta se että sinä olet saatainen ja syntinen, ei tee Jeesukselle verellä pestynä syntisiksi! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinussa asuu synti ja synnin juuri, koska et ole koska käänytyt puoleen,e etkä ole tehnyt parnnusta!
s-seutulainen olet syntinen ja paha, mutta se että sinä olet saatainen ja syntinen, ei tee Jeesukselle verellä pestynä syntisiksi!>>”Hengen tehtävänä on näyttää
todeksi synti. Tämä hänen
tehtävänsä ei lakkaa silloin, kun
syntinen kokee kääntymyksessään
Jumalan armon. Silloin vasta se
tositeossa alkaakin – silloin näet,
kun sielu on tullut Jumalan
kouluun.
Ja Henki näyttää
jatkuvasti todeksi synnin. Näin
juuri tapahtuu pyhitys. Ei kukaan
näe selvemmin syntiään kuin se,
joka on tekemisissä Hengen
kanssa”.
”Niukassa valossa emme juuri
huomaa vaatteittemme tahroja.
Kuta lähemmäksi valoa tullaan,
sitä enemmän näkyy kaikkinainen
lika. Kasvava synnintunto ei siis
todista sitä, että ihminen olisi
joutunut kauas Jumalasta, niinkuin
voi helposti luulla Hengen
valonheittäjän tielle sattunut
ihminen.
Se päinvastoin näyttää,
että on saatu enemmän tekemistä
Hengen kanssa. Paras keino
synnintunnon lisäämiseksi on
tehdä täyttä totta pyhityksestä”.
"Kristillinen pelastusvarmuus on
kaksinainen: Se on ihmisen
varmuutta hänen omista
synneistään. Ja varmuutta Hänestä,
joka vanhurskauttaa
jumalattoman”.>>
( Fredrik Wislöff)
s-seutulainen Anonyymi kirjoitti:
>>”Hengen tehtävänä on näyttää
kouluun.
Ja Henki näyttää
kanssa”.
ihminen.
Se päinvastoin näyttää,
varmuutta hänen omista
joka vanhurskauttaa
jumalattoman”.>>
( Fredrik Wislöff)
s-seutulainenOn tyhmää copy-pastata tänne muiden tekstejä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>”Hengen tehtävänä on näyttää
kouluun.
Ja Henki näyttää
kanssa”.
ihminen.
Se päinvastoin näyttää,
varmuutta hänen omista
joka vanhurskauttaa
jumalattoman”.>>
( Fredrik Wislöff)
s-seutulainenKenenkään Jeesuksen oman ei pidä olla pahuuden lähettilään ryövärin ja varkaan, s.seutulaisen orja!
Anonyymi kirjoitti:
( Peltola)
s-seutulainen"Uskovassa asuu Pyhä Henki, mutta samaan aikaan hänessä asuu myös liha ja sen mukana synti"
Anna se liha, synti ja kaikki, mikä ei ole Jumalasta, ristiinnaulittavaksi Golgatan ristille. Miksi raahata niitä mukanaan. Ei niistä mitään hyötyä ole.Anonyymi kirjoitti:
Uskovassa Paavalissa ei asunut synti, vaan Paavali puhui uskosta osaaman tuntemuksista, ja omasta kokemuksesta elää ilman Jeesusta ja syntien anteeksiantoa."Kirjoittaessaan: Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu. Paavali asettui synnin alla elävän uskosta osattoman rooliin.
Uskovassa Paavalissa ei asunut synti, vaan Paavali puhui uskosta osaaman tuntemuksista, ja omasta kokemuksesta elää ilman Jeesusta ja syntien anteeksiantoa."
Oikein hyvä näkemys sinulta veli! Juuri näin minäkin olen aina ymmärtänyt Room. 7 luvun.
Siinä Paavali kuvailee lain alla kamppailevaa ihmistä tai herätystilassa olevaa ihmistä, eikä normaalia uskovan tilaa. Tällaisesta tilasta Jeesus nimenomaan tuli meidät vapauttamaan ja niinpä Room. 8 luku alkaakin mahtavasti: "Nyt ei siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat. Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista." Room. 8:1-2Anonyymi kirjoitti:
s-seutulainen, et ole koskaan tehnyt parannusta , vaan aivna kuten olet itse monesti ja kiihkoa täynnä todistanut: synti hallitsee sinua!
OLET PAHA JA JUMALATON JUMALAN PILKKAJA, ET OLE JUMALAN LAPSI!"OLET PAHA JA JUMALATON JUMALAN PILKKAJA, ET OLE JUMALAN LAPSI!"
Kristittynä meidän ei tulisi tuomita ketään eikä edes puhua pahaa toisistamme, vaan meidän tulee rakastaa kaikkia ehdoitta! Siksi mielestäni yllä oleva lause eräästä kirjoittajasta ei ole raamatullinen.Anonyymi kirjoitti:
Sanan mukaan hedelmistään jokainen puu tunnetaan.
OLAVI PELTOLA ON TEHNYT KAMMOTTAVIA TEKOJA, EIKÄ HÄN OLE KOSKAAN KATUNUT PAHUUTTAAN!!!!
OLAVI PELTOLA ON KAMMOTTAVA EKSYTTÄJÄ!"OLAVI PELTOLA ON TEHNYT KAMMOTTAVIA TEKOJA, EIKÄ HÄN OLE KOSKAAN KATUNUT PAHUUTTAAN!!!!
OLAVI PELTOLA ON KAMMOTTAVA EKSYTTÄJÄ"
Vastaus. Jumala on meidän Tuomarimme! Me emme saa tuomita emmekä puhua pahaa kenestäkään ihmisestä. Jokaisesta sanasta me kerran joudumme tekemään tiliä JumalalleAnonyymi kirjoitti:
PERISYNTI/SYNNIN JUURI.
( Room. 7)
s-seutulainen"PERISYNTI/SYNNIN JUURI.
Niin kuin edelleen asuu kaikissa muissakin uskovissa ihmisissä."
Synnin palkka on kuolema. Synnistä kukaan ihminen ei pääse eroon millään muulla tavalla kuin että syntinen ihminen teloitetaan. Ja kiitos Herralle, että teloittaminen tapahtui jo noin 2000 vuotta sitten kun koko maailman, kaikkien ihmisten synnit sovitettiin Golgatan ristillä.
Sen mukana meni myös perisynti.
"Kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on Hänen (Jeesuksen) kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi, sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä." Room.6:6-7
Jae 11: "Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa.
Jae 22: "Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä."
On ensiarvoisen tärkeää uskoville ymmärtää, että olemme kuolleet yhdessä Kristuksen kanssa ja että kun Hän nousi kuolleista, me nousimme yhdessä Hänen kanssaan uuteen elämään. Meidät on vanhurskautettu Kristuksessa (syyttömäksi julistettu) Olemme kokonaan uusia ihmisiä. Emme ole Aadamin ja Eevan jälkeläisiä, vaan olemme syntyneet Jumalasta (1.Joh.5:1) Olemme Jumalan lapsia, Pyhiä ja vanhurskaita Taivaan kansalaisia."Syntiset tekevät listassa mainittuja tekoja, mutta Jeesuksen seuraajat ovat uudesti syntyneet ja kuolleet pois synnistä, siis ovat kuolleet pois Paavalin mainitsemista syntisten teoista. Pyhät, Jeesuksen omat eivät vaella syntisten teillä, eivät tee syntisten tekoja."
Vastaus: Oikein hyvä ja raamatullinen kommentti, johon on helppo yhtyä. Kiitos! Siunausta sinulle!
- Anonyymi
Mr.Johannes
2016-10-15 08:27:10
Olavi Peltola on väärä opettaja.
Hän opettaa, että joku toinen voi uskoa puolestasi (?!) kasteessa. Olavi Peltola opettaa myös että kaste synnyttäisi uskoa. Raamatussa uskosta osattomat tai parannukseen haluttomat käännytettiin pois kastepaikalta.
Peltola opettaa myös, että on oikein tarjota ehtoollista uskosta osattomalle, että ehtoollinenkin synnyttää uskoa. En uskaltaisi opettaa näin kun muistelen Paavalin sanoja.
1. Korinttolaiskirje 11:27-29
"Joka siis kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljasta, on syyllinen Herran ruumiiseen ja vereen. Tutkikoon siis ihminen itseään ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta. Sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo itselleen tuomion."- Anonyymi
>>Raamatussa uskosta osattomat tai parannukseen haluttomat käännytettiin pois kastepaikalta.<<
Saisiko Raamatun kohdan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>Raamatussa uskosta osattomat tai parannukseen haluttomat käännytettiin pois kastepaikalta.<<
Saisiko Raamatun kohdan?Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille:
"Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?
Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä,
Älkääkä luulko saattavanne sanoa mielessänne: 'Onhan meillä isänä Aabraham'; sillä minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
- Anonyymi
Miksi hellareiden on tuputettava esirukouksiaan kuoleman täysin parantumattoman sairaalle ihmiselle?ei se parane teidän höpinoillä,lääkärit sen päätöksen ja varmuuden on potilaalle antanut ja vakaavuusasteen todennut.ette te ole ihmeentekijöitä!älkää levittäkö väärää tietoa heikoille sairaille ihmisille sairasvuoteella!miksi te muuten itse sairastutte vakavasti ettekä voi parantua!onko väärät loitsut tullu luettua vai synnissä ryvettyä?
"Miksi hellareiden on tuputettava esirukouksiaan kuoleman täysin parantumattoman sairaalle ihmiselle?"
Vastaus: Parantumatonta sairautta ei ole olemassakaan. Jumala on kehottanut uskovia parantamaan sairaita Jeesuksen nimessä. Ja kun noudatamme Jumalan kehotusta, kaikki sairaat paranevat ja kuolleetkin heräävät eloon. "Kaikki on mahdollista sille, joka uskoo" , sanoo Raamattu, joka on totuus.
- Anonyymi
1 Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta -
2 ja elämä ilmestyi, ja me olemme nähneet sen ja todistamme siitä ja julistamme teille sen iankaikkisen elämän, joka oli Isän tykönä ja ilmestyi meille -
3 minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me myös teille julistamme, että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme; ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa.
4 Ja tämän me kirjoitamme, että meidän ilomme olisi täydellinen.
5 Ja tämä on se sanoma, jonka olemme häneltä kuulleet ja jonka me teille julistamme: että Jumala on valkeus ja ettei hänessä ole mitään pimeyttä.
6 Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.
10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
( 1 Joh. 1)
s-seutulainen- Anonyymi
Lopeta jo vainoaja ja Jumalan pilkkaaja, vähemmälläkin vouhkaamisellla ja kiihkolla jokainen näkee ja tietää sinun olevan syntinen ja elävän synnnissä ja olevan täynnä synnin himoja, s-seutulainen!
- Anonyymi
Annetaanpa puheenvuoro Petri Paavolalle:
-
Torbenin ( SONDERGAARD) opetuksen mukaan Jeesus puhdistaa meidät kaikesta synnistä, jolloin meillä ei ole enää syntiä. Torben vastaa siihen kun Raamatussa apostoli Paavali sanoi olevansa syntisistä suurin. Torben sanoo, että 1 Tim 1:15 sana olen voidaan kääntää alkutekstistä olin tai olen ollut. Torbenin mukaan olin olisi paras käännösvaihtoehto, koska Jeesus oli jo pelastanut Paavalin. Torbenin pyrkii edellä olevilla sanoillaan puolustamaan oppiaan uskovan synnittömyydestä. Torben opettaa väärin 1 Tim 1:15 kohdan sekä vääristää alkutekstin merkityksen, koska hän haluaa olla "oikeassa" hinnalla millä hyvänsä synnittömyysopissaan.
1 Tim 1:15 Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen (eimi) suurin.
Alkutekstissä sana olen on kreikaksi eimi, joka on preesensin indikatiivin aikamuoto, tarkoittaen nykyhetkeä. Kun Paavali kirjoitti kirjeensä Timoteukselle, ollen jo pelastettu Jumalan armosta, niin hän sanoi kirjeen kirjoittamisen hetkellä ja pelastuneessa tilassa olevansa (nyt ja tässä) syntisistä suurin. Raamattu opettaa ettei tässä armonajassa kenestäkään uskovasta voi tulla synnitöntä ja siksi Paavali sanoi olevansa myös uskovana syntisistä suurin. Paavali ei sanonut olevansa syntisistä suurin, koska hän oli jumalattomana vainonnut Jumalan seurakuntaa, vaan koska hän uskovana ihmisenä ymmärsi Jumalan pyhyyden ja uskovan ihmisen syntisyyden. Uskova ihminen on Jumalassa pyhitetty ja pyhä Herran Jeesuksen sovitustyön tähden, mutta myös syntinen, koska uskovasta ihmisestä ei tule tässä ajassa täydellistä (synnitöntä).
-
( Ote Petri Paavolan opetuskokonaosuudesta "Torben Sondergaard:
Synnittömyysoppi, on mahdollista elää ilman syntiä")
s-seutulainen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
-
Torbenin ( SONDERGAARD) opetuksen mukaan Jeesus puhdistaa meidät kaikesta synnistä, jolloin meillä ei ole enää syntiä. Torben vastaa siihen kun Raamatussa apostoli Paavali sanoi olevansa syntisistä suurin. Torben sanoo, että 1 Tim 1:15 sana olen voidaan kääntää alkutekstistä olin tai olen ollut. Torbenin mukaan olin olisi paras käännösvaihtoehto, koska Jeesus oli jo pelastanut Paavalin. Torbenin pyrkii edellä olevilla sanoillaan puolustamaan oppiaan uskovan synnittömyydestä. Torben opettaa väärin 1 Tim 1:15 kohdan sekä vääristää alkutekstin merkityksen, koska hän haluaa olla "oikeassa" hinnalla millä hyvänsä synnittömyysopissaan.
1 Tim 1:15 Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen (eimi) suurin.
Alkutekstissä sana olen on kreikaksi eimi, joka on preesensin indikatiivin aikamuoto, tarkoittaen nykyhetkeä. Kun Paavali kirjoitti kirjeensä Timoteukselle, ollen jo pelastettu Jumalan armosta, niin hän sanoi kirjeen kirjoittamisen hetkellä ja pelastuneessa tilassa olevansa (nyt ja tässä) syntisistä suurin. Raamattu opettaa ettei tässä armonajassa kenestäkään uskovasta voi tulla synnitöntä ja siksi Paavali sanoi olevansa myös uskovana syntisistä suurin. Paavali ei sanonut olevansa syntisistä suurin, koska hän oli jumalattomana vainonnut Jumalan seurakuntaa, vaan koska hän uskovana ihmisenä ymmärsi Jumalan pyhyyden ja uskovan ihmisen syntisyyden. Uskova ihminen on Jumalassa pyhitetty ja pyhä Herran Jeesuksen sovitustyön tähden, mutta myös syntinen, koska uskovasta ihmisestä ei tule tässä ajassa täydellistä (synnitöntä).
-
s-seutulainens-seutulainen,
olet Jeesuksen omien vainoaja ja Jumalan pilkkaaja. Vähempikin hulluttelu ja kiihko riittää todistamaan sinun olevan syntinen ja elävän synnissä ja täynnä synnin himoja.
Synnit ovat jumalasi ja kaunis kruunu päässäsi ja synnit ja synnin himot takaavat sinulel pääsyn taivaaseen, s-seutulainen! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
s-seutulainen,
olet Jeesuksen omien vainoaja ja Jumalan pilkkaaja. Vähempikin hulluttelu ja kiihko riittää todistamaan sinun olevan syntinen ja elävän synnissä ja täynnä synnin himoja.
Synnit ovat jumalasi ja kaunis kruunu päässäsi ja synnit ja synnin himot takaavat sinulel pääsyn taivaaseen, s-seutulainen!Miksi herjaat ja tuomitset luvatta ja vielä väärin, katso itseäsi ja tutki voitko pelastua synteinesi, valehtelija, joka haluaa tehdä Jumalastakin valehtelijan olet sinä herjaaja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
-
-
s-seutulainenYkskään syntinen, et sinäkään ei koskan astu Jumalan valtakuntaan, eikä Jumala ole asettnut nyhtä ainutta syntistä Sanan opettajaksi!
MAHTUUKO PAATUNEESEEN KALLOOSI! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
-
-
s-seutulainenTeet isäsi tekoja, isäsi on veljieni syyttäjä, s-seutulainen!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi herjaat ja tuomitset luvatta ja vielä väärin, katso itseäsi ja tutki voitko pelastua synteinesi, valehtelija, joka haluaa tehdä Jumalastakin valehtelijan olet sinä herjaaja.
Oppi syntisistä uskovista on lähtöisin maailman ihmistä niistä, jotka yrittävät näytellä Jeesuksen seuraajaa ja uskovaa. Kaikista ulkokultaisen ihmisen ponnisteluista huolimatta heidän omatuntonsa syyttää ja todistaa heidän olevan syntisiä ja pahoja ja saastaisia. Säilyttääkseen uskovan statuksen ulkokullatut ovat ottaneet käyttöön valheellisen opin: Jeesuksen omat ovat syntisiä, ja Jeesuksen omilla on alituinen taistelu synnin himoja vastaan.
Sana puhuu selkeästi kahdenlaisista ihmisistä, vääristä ja pyhistä, jumalattomista syntisistä ja pyhistä. Vain Jeesuksen verellä pestyt ovat uudesti syntyneitä ja pyhiä: joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä...että te synnistä vapautettuina olette tulleet vanhurskauden palvelijoiksi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teet isäsi tekoja, isäsi on veljieni syyttäjä, s-seutulainen!
Miekkaan kuolevat kaikki minun kansani syntiset, jotka sanovat: "Ei saavuta, ei kohtaa meitä onnettomuus"
- Anonyymi
nämä ostamiset, uhraamiset, väkivalta, kidutus, jne jne, ne on basaarikulttuurin saastetta, joutavaa väkivaltaa ja toisten huijaamista, hyväksikäyttöä vain...
ei mitään älykkäämpää.- Anonyymi
Katso sinä ensin peiliin ja näet jumalattoman ihmisen, samankaltaisen kuin s-seutulainen!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katso sinä ensin peiliin ja näet jumalattoman ihmisen, samankaltaisen kuin s-seutulainen!
Syntisille on varattuna kauhistutava loppu: Tuomitsemaan kaikkia ja rankaisemaan kaikkia jumalattomia kaikista heidän jumalattomista teoistansa, joita he jumalattomuudessaan ovat tehneet, ja kaikesta julkeasta, mitä nuo jumalattomat syntiset ovat häntä vastaan puhuneet".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katso, Herran päivä tulee, tulee armottomana, tulee kiivaus ja vihan hehku, tekemään autioksi maan ja hävittämään siitä sen syntiset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Syntisille on varattuna kauhistutava loppu: Tuomitsemaan kaikkia ja rankaisemaan kaikkia jumalattomia kaikista heidän jumalattomista teoistansa, joita he jumalattomuudessaan ovat tehneet, ja kaikesta julkeasta, mitä nuo jumalattomat syntiset ovat häntä vastaan puhuneet".
Matteus 9
"...
10Kun Jeesus oli aterialla Matteuksen kodissa, sinne tuli monta publikaania ja syntistä aterioimaan Jeesuksen ja hänen opetuslastensa kanssa. 11Sen nähdessään fariseukset sanoivat hänen opetuslapsilleen: ”Miksi teidän opettajanne syö publikaanien ja syntisten kanssa?” 12 Jeesus kuuli sen ja sanoi: ”Eivät terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat. 13 Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä tarkoittaa: ’Laupeutta minä tahdon enkä uhria.’ En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita vaan syntisiä.” - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Matteus 9
"...
10Kun Jeesus oli aterialla Matteuksen kodissa, sinne tuli monta publikaania ja syntistä aterioimaan Jeesuksen ja hänen opetuslastensa kanssa. 11Sen nähdessään fariseukset sanoivat hänen opetuslapsilleen: ”Miksi teidän opettajanne syö publikaanien ja syntisten kanssa?” 12 Jeesus kuuli sen ja sanoi: ”Eivät terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat. 13 Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä tarkoittaa: ’Laupeutta minä tahdon enkä uhria.’ En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita vaan syntisiä.”Syntisen pitää tehdä parannus, ja kun syntinen on tehnyt pannuksen, niin hän ei enää ole syntinen. Aivan samoin kuin sokea, jonka Jeesus parantaa. Vapauduttuaan sokeudesta hän ei enää ole sokea.
Kuinka yksinkertainen totuus voi olla jollekulle aivan käsittämätöntä ja yli hilseen menevää, täysin vierasta, johon ei ymmärräys riitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Arvostan jumalattomuutta paljon enemmän kuin päänsä sotkemista uskonnolla tai muilla päihteillä.
- Anonyymi
Hävitkööt syntiset maasta, älköön jumalattomia enää olko. Kiitä Herraa, minun sieluni. Halleluja!
- Anonyymi
Mutta luopiot ja syntiset saavat kaikki turmion, ja ne, jotka hylkäävät Herran, hukkuvat.
- Anonyymi
Syntiset Siionissa peljästyvät, vavistus valtaa jumalattomat: "Kuka meistä voi asua kuluttavassa tulessa, kuka asua iankaikkisessa hehkussa?"
Huomaatko syntisen ja jumalaton tarkoittavat lähes samaa. - Anonyymi
Helevetin partsikka. Ja myy teidät pirulle hyvällä katteella.
- Anonyymi
Jumalaton ja syntinen s-seutulainen eli pahuuden oma nikkinsä takana, ei koskaan voi ryöstää minun pyhyyttäni, häävaatteita, muista tämä kastemaljojen kautta taivasten valtakuntaan noussut varas ja ryöväri, raateleva susi!
Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ei mene ovesta lammastarhaan, vaan nousee sinne muualta, se on varas ja ryöväri.
Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.- Anonyymi
Oletko jotenkin sairas, vai miksi elät julkisynnissä, sinä herjaaja, jota kaikki kammoksuvat?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko jotenkin sairas, vai miksi elät julkisynnissä, sinä herjaaja, jota kaikki kammoksuvat?
S-seutulainen elää julkisestisynnissä. Olen käyttänyt s-seutulainen omia sanoja ja hänen omaa todistustaan. S-seutulainen om monet kerrat, koko maailman nähden kiihkeästi sanonut ovan syntinen ja synnin himoissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väitätkö Jeesuksen olleen sairas? Lainasin Herran omaa opetusta. Näin Jeesus opettaa: Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen... "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
Siis Jeesus on ainoa ovi Jumalan valtakuntaan. Sen sijaan luterilaisuudessa, sen virallisen opin mukaan, ennen Jeesusta on heidän oma, kirkon pystyttämä ovi, ns. kaste. Tie Taivasten valtakuntaan käy luterilaisuudessa vain ja ainoastaan tämän kirkon pystyttämän oven kautta: Taivasten valtakuntaan astutaankasteen sakramentin kautta, Etkö tunne kirkkosi oppia?
Jeesus itse jatkaa ja opettaa: Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ei mene ovesta lammastarhaan, vaan nousee sinne muualta, se on varas ja ryöväri.
Jos ei käy sisälle yhdestä ja ainoasta ovesta, Jeesuksen kautta, vaan nousee muualta lammastarhaan on varas ja ryöväri, näin Jeesus opettaa.
Kastevesi ei ole Jeesus, näin ollen kasteen kautta Taivasten valkuntaan astuneet ovat varkaita ja ryöväreitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väitätkö Jeesuksen olleen sairas? Lainasin Herran omaa opetusta. Näin Jeesus opettaa: Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen... "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
Siis Jeesus on ainoa ovi Jumalan valtakuntaan. Sen sijaan luterilaisuudessa, sen virallisen opin mukaan, ennen Jeesusta on heidän oma, kirkon pystyttämä ovi, ns. kaste. Tie Taivasten valtakuntaan käy luterilaisuudessa vain ja ainoastaan tämän kirkon pystyttämän oven kautta: Taivasten valtakuntaan astutaankasteen sakramentin kautta, Etkö tunne kirkkosi oppia?
Jeesus itse jatkaa ja opettaa: Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ei mene ovesta lammastarhaan, vaan nousee sinne muualta, se on varas ja ryöväri.
Jos ei käy sisälle yhdestä ja ainoasta ovesta, Jeesuksen kautta, vaan nousee muualta lammastarhaan on varas ja ryöväri, näin Jeesus opettaa.
Kastevesi ei ole Jeesus, näin ollen kasteen kautta Taivasten valkuntaan astuneet ovat varkaita ja ryöväreitä."Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen” (Room. 3:23-26)
9 Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen:
10 "Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.
11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen.'
14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään."
( Luuk. 18)
s-seutulainen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen” (Room. 3:23-26)
9 Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen:
10 "Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.
11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen.'
14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään."
( Luuk. 18)
s-seutulainenTeet synneistäsi jumalan. Olet tämän päivän fariseus, kehuskelusi aihe ja pelastuksesi tae ovat syntysyytesi ja pahuutesi!
- Anonyymi
Ihmiskauppaa
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀2496438Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis1965986Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai215547Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j1214293Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main1433543Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1303353HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok233056Töppö-persut ovat todella tyhmiä
sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan82512Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa
Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja2742497- 1382347