Kyllä se vain on päivänselvä asia, että sähköauto on ensisijaisesti lämpimien maiden kulkuväline. 25C asteen helteessä kulutus on vain 13kWh/100km, kun taas esimerkiksi 10C asteessa kulutus nousee jo 17kWh/100km:iin. Ero on jäätävä ja todistaa miten keskeneräistä tekniikka vielä on, ei noin pienen lämpötilaeron pitäisi vaikuttaa näin paljon! Sitten kun mennään miinuksen puolelle niin kulutus hyppääkin jo 20-25kWh/100km:iin.
Sähköauto helteellä
17
235
Vastaukset
- Anonyymi
... ja mikähän on tämä kuviteltu auto, jolla kulutus on tuon mukainen?
- Anonyymi
Joku kenkä laatikko johon ei mies mahdu sisään ja tavarat on sylissä
- Anonyymi
Kyllä kulutus pienenee lämpimässä. Mutta pieneneehän se polttilsellakin.
- Anonyymi
Helteellä kulutus ei kuitenkaan laske noin paljoa, ilmastointikin käyttää sähköä, ja kuumalla enemmän, kuin viileässä.
Enemmän kulutuksern vaikuttaa kuitenkin ajonopeus, motarilla kulutus on 120km/h vauhdissa reilusti kovempi, kuin satasen vaihdissa. Vaikka niin se on polttareillakin, litrasta kahteen lisää satasella.
- Anonyymi
Kun nopeus kaksinkertaistuu niin ilmanvastus nelinkertaistuu. Mitä lämpimämpi ilma sitä kevyempää se on auton puskea siitä läpi. Tämä kaikki pelkkää fysiikkaa.
- Anonyymi
Sähköä saa seinästä.
- Anonyymi
10 kWh:n kulutuksen nousu satasella tarkoittaa 60 sentin rahanmenoa sadalla kilometrillä.
Mielestäni se ei ole mitenkään merkittävä asia, paitsi jos talous on todella tiukassa, niin sitten 60 senttiä sadalla kilometrillä voi olla merkittävä asia. - Anonyymi
Avaajan ei kannata turhaan miettiä asioita joihin ei pääse tutustumaan. Kyllä meillä työssä käyvillä rahaa riittää sähköön.
- Anonyymi
Mutta ei sitten muuhun esim omakotitaloon
- Anonyymi
Avauksesta huokuu tietämättömyys ja kateus.
Helteellä kuluu sähköä enemmän kuin viileällä kelillä, koska ilmastointi joutuu jäähdyttämään matkustamon lisäksi sähkömoottoreita ja akustoa.- Anonyymi
Ainakin ajodatan mukaan sähköauto kuluttaa talvella kymmeniä prosentteja enemmän kuin kesällä. Joten se tuosta sinun logiikastasi.
- Anonyymi
Eikö sähköautossa kuljettaja pysty säätämään ilmastointia? Sekin vielä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin ajodatan mukaan sähköauto kuluttaa talvella kymmeniä prosentteja enemmän kuin kesällä. Joten se tuosta sinun logiikastasi.
Sinun kannattaa ottaa selvää sähköautojen tekniikasta ja miettiä mitä eri lämpötiloissa tapahtuu. Harvoin talvella on niin kovia pakkasia, että kulutus kasvaa kymmenillä prosenteilla ja kesällä myös niin kovia helteitä, että se nostaisi kulutusta reilusti, mutta helle nostaa ilmastoinnin ja akukuston jäähdytyksen takia. Sopivin keli on jossain +7-+17 astetetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö sähköautossa kuljettaja pysty säätämään ilmastointia? Sekin vielä!
Eiköhän sitä säädetä sen mukaan, että matkustamossa on mukavaa?
- Anonyymi
Pojat tututstukaan lämpöpumpun toimintaa vielä hiukan lisää. Ei tuo teidän kommentointi puolin ja toisin oikein vakuuta.
- Anonyymi
Ei siitä normaalin ihmisen tarvitse paljon tietää. Talvella laitetaan Heat ja 18 astetta voi halutessaa laitta enemmänkin.. Kesällä AC ja 20 astetta. Pumppu hoitaa loput.
- Anonyymi
Mystinen vehje tuo lämpöpumppu ja herättää monenlaista keskustelua, vaikka joka kodissa sellainen on ja joissakin useampia meillä 6 kpl. 2 kpl. lämmitykseen, pakastin ja jääkaappi, autoissa kummassakin. Lämpöpumppu perustuu nesteen höyrystymis- ja nesteytymisprosessiin. Lauhdutus luovuttaa lämpöä ja höyrystyminen puolestaan endoterminen eli ottaa lämpöenergiaa. Lämmitys jäähdytys yhdistelmälaitteet toimivat huonommalla hyötysuhteella jäähdytystilanteessa ( höyrystimestä lauhdutin) ei tosin tarvitse, koska jäähdytyksessä vähennetään esim. 30-20 astetta on kymmene. Lämmityksen ollessa -20-+20 astetta 4 kertainen. Tropiikin jäähdyttimet rakennetaan nimenomaan jäähdyttimeksi jolloin optimodaan laite nimenomaan sellaiseksi. Auton ilmalämpöpumppu (Polestar) talvella 6 kw ensialkuun ja putoaa aika nopeasti 2-3 kantamaan vaikuttaa noin 10 % vajaa 50 kilometriä. Kesällä ei juuri ylitä 2,5 kwh. Normaalisti sisälämpö 18, ulko 25 on 1 kw-1,5kw. Tosi on, että hurjalta näyttää ensimmäiset kilometrit 40 kwh/100, mutta lämpiää nopeasti ja akku lämpiää myös, tasoittuu normaaliin 20 kwh/100.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun533906KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar912310Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo451982- 221773
- 281516
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?261511- 151162
- 311118
- 1091074
Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale791032