Mitä jumalista voidaan tietää?

Anonyymi-ap

Se, että niistä ei ole maapallolla yhtään havaintoa eikä todisteita. Sitä ei voida tietää, onko jokin jumala tai jumalia jossakin muualla kaikkeutta ja niistä on siellä havaintoja ja todisteita.

Koska asia on näin, niin ateismi perustuu uskoon eikä tietoon. On mahdotonta tietää mitä kaikkea kaikkeudessa muualla on. Jos vaikka jumalia.

27

217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jumalista voidaan tietää se, että ne ovat kaikki fiktiota, ihmisten keksimiä. Niihin ei ole järkevää uskoa - ei edes siihen yhteen.

      • Anonyymi

        Ihminen ei voi keksiä mitään jumalia olematta itse Jumalan kuva. Tarvitaan tietoa jumalista.

        Kun ihminen näkee itsensä ihmisenä eikä apinana, niin se todistaa, että ihminen ei ole apina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen ei voi keksiä mitään jumalia olematta itse Jumalan kuva. Tarvitaan tietoa jumalista.

        Kun ihminen näkee itsensä ihmisenä eikä apinana, niin se todistaa, että ihminen ei ole apina.

        Ihminen ei, mutta entäs uskovainen?
        Joka tapauksessa se on merkittävästi kehityksestä jäljessä.


      • Anonyymi

        Entäs voiko ateismin mukaan ihmisen tietoisuuden ulkopuolella olla sellaista, jota voidaan kutsua jumaluudeksi? Miten ateismissa määritellään tuntematon? Ja ajatellaanko, että kaikki se mitä ei tunneta, ei ole myöskään olemassa? Kuinka paljon (mikä osuus) ateismissa tiedetään kaikista asioista? Ja mitkä "kyvyt" ateismissa tunnetuilla jumalilla on? Miten ateismissa ylipäätään määritellään jumaluus, että se voidaan todeta faktaksi tai fiktioksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs voiko ateismin mukaan ihmisen tietoisuuden ulkopuolella olla sellaista, jota voidaan kutsua jumaluudeksi? Miten ateismissa määritellään tuntematon? Ja ajatellaanko, että kaikki se mitä ei tunneta, ei ole myöskään olemassa? Kuinka paljon (mikä osuus) ateismissa tiedetään kaikista asioista? Ja mitkä "kyvyt" ateismissa tunnetuilla jumalilla on? Miten ateismissa ylipäätään määritellään jumaluus, että se voidaan todeta faktaksi tai fiktioksi?

        Tietoisuus edellyttää aivoja ja aisteja, elävää kehoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs voiko ateismin mukaan ihmisen tietoisuuden ulkopuolella olla sellaista, jota voidaan kutsua jumaluudeksi? Miten ateismissa määritellään tuntematon? Ja ajatellaanko, että kaikki se mitä ei tunneta, ei ole myöskään olemassa? Kuinka paljon (mikä osuus) ateismissa tiedetään kaikista asioista? Ja mitkä "kyvyt" ateismissa tunnetuilla jumalilla on? Miten ateismissa ylipäätään määritellään jumaluus, että se voidaan todeta faktaksi tai fiktioksi?

        Ateismi ei ota kantaa kuin yhtene asiaan: siihen onko ihminen ateisti vai ei. Eli uskooko kyseinen ihminen teistisiin jumaliin vai ei. Muita asioita ei ateismissa määritellä vaan muille asioille on niitä kuvaavat termit ja käsitteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen ei voi keksiä mitään jumalia olematta itse Jumalan kuva. Tarvitaan tietoa jumalista.

        Kun ihminen näkee itsensä ihmisenä eikä apinana, niin se todistaa, että ihminen ei ole apina.

        "Kun ihminen näkee itsensä ihmisenä eikä apinana, niin se todistaa, että ihminen ei ole apina."

        Homo sapiens Hominidae on yksi isojen ihmisapinoiden laji. Aivan sama, näetkä sinä asian niin vai etkö näe. Se vaan on biologinen fakta. Ihmisen subjetiiviset tuntemukset eivät ole mikään todiste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen ei voi keksiä mitään jumalia olematta itse Jumalan kuva. Tarvitaan tietoa jumalista.

        Kun ihminen näkee itsensä ihmisenä eikä apinana, niin se todistaa, että ihminen ei ole apina.

        Voi hyvä Sylvi sentään ja vielä aikuisen ihmisen kynästä Aja että oikein kuva oikein.minä ainakin ole vanhempieni geenit, kromosomit ja hormoonin. Niinkun saanut heidän kahden tuotetta siis, ulkonäöstä näkyy selvästi kuka on isäni, siis muita isiä ei ole .

        Älä sano mytologiaa tiedoksi, se on ihan vaan jotain muutta kun tiedettä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ateismi ei ota kantaa kuin yhtene asiaan: siihen onko ihminen ateisti vai ei. Eli uskooko kyseinen ihminen teistisiin jumaliin vai ei. Muita asioita ei ateismissa määritellä vaan muille asioille on niitä kuvaavat termit ja käsitteet.

        Ateisti jakoo asioihin jotka ovat todistettavissa. Silloin ei tartte keksiä mitään


    • "Sitä ei voida tietää, onko jokin jumala tai jumalia jossakin muualla kaikkeutta ja niistä on siellä havaintoja ja todisteita."

      Sinun jumalasi perustuu Raamatun kirjoittaneiden vuohipaimenten jumalaan. Heidän tiedon rajat oli Niilin suistoon ulottuva etäisyys. Mistä tämän voi päätellä? Antiikin aikana virtahevon levinneisyys oli Niilin suistossa saakka. Se oli riittävän lähellä, että huhut kulkeutuivat vuohipaimenille, mutta niin kaukana, että se oli eksoottinen ja Jumala pöyhkeili sen luomisella kokonaisen luvun verran Jobin kirjassa.

      Mistä tietää, etteivät vuohipaimenet tienneet Niilin suistoa kauempia asioita? Siitä, ettei Raamatussa mainita edes norsua. Norsun levinneisyys ulottui Niilin yläjuoksulle nykyisen Sudanin alueelle ja Karthagoon, mutta Läntinenautiomaa esti sitä leviämästä lähemmäksi Jerusalemia. Siksi norsu oli tuntematon noille takapajuisille vuohipaimenille, joiden sepityksiin sinunkin tuntematon jumalasi perustuu.

      • Anonyymi

        Norsu tunnettiin Intiassa, Pakistanissa ja Iranissa. Juutalaiset tutustuivat niihin Aleksanteri Suuren aikana viimeistään. Ne siis tunnettiin.

        Minulla ei ole jumalaa. En usko yhteenkään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Norsu tunnettiin Intiassa, Pakistanissa ja Iranissa. Juutalaiset tutustuivat niihin Aleksanteri Suuren aikana viimeistään. Ne siis tunnettiin.

        Minulla ei ole jumalaa. En usko yhteenkään.

        "Norsu tunnettiin Intiassa, Pakistanissa ja Iranissa. Juutalaiset tutustuivat niihin Aleksanteri Suuren aikana viimeistään. Ne siis tunnettiin."

        Mutta Raamatussa ei mainita norsua. Jos löydät maininnan ja laitat sen tähän esille niin syön hatullisen paskaa.


      • Anonyymi
        Extremist_atheist kirjoitti:

        "Norsu tunnettiin Intiassa, Pakistanissa ja Iranissa. Juutalaiset tutustuivat niihin Aleksanteri Suuren aikana viimeistään. Ne siis tunnettiin."

        Mutta Raamatussa ei mainita norsua. Jos löydät maininnan ja laitat sen tähän esille niin syön hatullisen paskaa.

        Miksi Raamatussa pitäisi mainita norsu? Tai joku muu tietty eläin. Ilves esimerkiksi.

        Olet tyhmä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi Raamatussa pitäisi mainita norsu? Tai joku muu tietty eläin. Ilves esimerkiksi.

        Olet tyhmä.

        "Miksi Raamatussa pitäisi mainita norsu?"

        Siksi, että se kertoo kirjoittajan maailmankuvan rajat. KIrjoittaja käyttää pitkät pätkät tekstiä virtahevosta mahtailuun. Tuohon aikaan virtahepoa esiintyi noin 400 km päässä Jerusalemista. Norsu esiintyi Jerusalemista lähimmillään ehkä noin 1500 km päässä ja Raamattu ei mainitse norsua. Tästä voidaan vedää aika tarkka johtopäätös siitä, että Raamatun vuohipaimenten koko tunnettu maailma oli noin tuhannen kilometrin (500 km ja 1500 km keskiarvo) säteellä Jerusalemista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Norsu tunnettiin Intiassa, Pakistanissa ja Iranissa. Juutalaiset tutustuivat niihin Aleksanteri Suuren aikana viimeistään. Ne siis tunnettiin.

        Minulla ei ole jumalaa. En usko yhteenkään.

        Aleksanteri suuri eli myöhemmin, kuin Raamatun VT kirjoitettiin.


      • Anonyymi
        Extremist_atheist kirjoitti:

        "Miksi Raamatussa pitäisi mainita norsu?"

        Siksi, että se kertoo kirjoittajan maailmankuvan rajat. KIrjoittaja käyttää pitkät pätkät tekstiä virtahevosta mahtailuun. Tuohon aikaan virtahepoa esiintyi noin 400 km päässä Jerusalemista. Norsu esiintyi Jerusalemista lähimmillään ehkä noin 1500 km päässä ja Raamattu ei mainitse norsua. Tästä voidaan vedää aika tarkka johtopäätös siitä, että Raamatun vuohipaimenten koko tunnettu maailma oli noin tuhannen kilometrin (500 km ja 1500 km keskiarvo) säteellä Jerusalemista.

        No, ei siellä mainita satiaisistakaan, vaikka oletan niitä olleen sielläkin...


      • Anonyymi kirjoitti:

        No, ei siellä mainita satiaisistakaan, vaikka oletan niitä olleen sielläkin...

        Haluaako ripulivajakki korjata älynväläystään?

        13 He tekivät näin. Aaron ojensi kätensä ja löi sauvallaan maata, ja syöpäläisiä tuli sekä ihmisiin että karjaan. Maan tomu muuttui syöpäläisiksi kaikkialla Egyptissä.


    • Anonyymi

      Raamattu opettaa ja abrahamilaiset uskoo, että pelkkä ihmisen olemassaolo on todiste. Mutta tämä keskustelu on täysin hedelmätön ateistin kanssa.
      Ateisti on jumalaton, ateistia ei voi auttaa.

      • "Mutta tämä keskustelu on täysin hedelmätön ateistin kanssa."

        Samaa voi sanoa akeijuisteista. Heidän kanssaan on täysin hedelmätöntä keskustella Puutarhakeijuista kun he eivät usko Keijuihin, vaikka pelkkä Puutarhojen olemassaolo todistaa Puutarhakeijukaisista.

        Miltä kuulosti yllä oleva parodia? Jumalatodistelusi on yhtä vähä-älyistä ja olemattomasti argumentoitua.


    • Anonyymi

      Ns. jumalat ovat ovat ihmisen mielen osa-alueita. Kuuluvat lähinnä psykologian puolelle. Niitä pitäisi tarkallella siitä näkökylmasta ei osana fyysistä todellisuutta

      • Anonyymi

        Joku ateisti mainitsi pastalla, että ajatukset ovat yhtä kuin ne aivot, jotka ajatukset tuottavat. Ja, että ajatukset olisivat sikäli materialistista todellisuutta.
        Nytkö ateismin jumaluudet ovatkin jotakin aivojen ja materian ulkopuolella olevaa ja sijaitsevat psykologia nimisessä kohteessa?
        Jos viitsit niin, voitko hieman selventää, kuinka ateismissa erotetaan psykologia, mieli ja materia? Koska se oli yhteen aikaan ateismin kuumin juttu, että onko kaikki materiaa vai ei?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku ateisti mainitsi pastalla, että ajatukset ovat yhtä kuin ne aivot, jotka ajatukset tuottavat. Ja, että ajatukset olisivat sikäli materialistista todellisuutta.
        Nytkö ateismin jumaluudet ovatkin jotakin aivojen ja materian ulkopuolella olevaa ja sijaitsevat psykologia nimisessä kohteessa?
        Jos viitsit niin, voitko hieman selventää, kuinka ateismissa erotetaan psykologia, mieli ja materia? Koska se oli yhteen aikaan ateismin kuumin juttu, että onko kaikki materiaa vai ei?

        Ihmisen mielessä on ei-materiaalinen todellisuus, siis mieli, mielikuvitus, unelmat, unet... Se tuottaa kaikenlaista aineistoa: taidetta, fantasioita, tarinoita ja kaikenlaista ei käsin kosketeltavaa. Ei kai se niin kummaa ole. Sekin on eräänlainen todellisuus. Näitä todellisuuksia on nykyään jo yli 7,5 miljardia. Ehkä kaikilla ei ole henkilökohtaista fantasiamaailmaa. En voi tietää. Minä viihdyn ihan vaan omassani. Muita ei ole kutsuttu kylään.


    • Anonyymi

      Tiede keksii löytää joka on ihmisjärjelle
      Rationaaliseen ajatteluun
      Kuulumatonta
      Monessa päässä
      Sulakket kovilla
      Nosta ampeeri määrää
      Mukaudu tieteeseen
      Se elää ja kehittyy
      Vai laitetaanko
      Pillit pussiin
      Otetaan vuohipaimenet
      Mukaan

      • Anonyymi

        Mitä sinä sekoilet? Tieteen ja mielen ihmeiden kanssa voi elää sovussa.

        EI maailma ole mustavalkoista.


    • Anonyymi

      "Se, että niistä ei ole maapallolla yhtään havaintoa eikä todisteita."

      Ei ole kovin hyvä aloitus, kun pitää aloittaa valheella. Kyllähän jumalista on paljonkin erinäisiä havaintoja, mutta nämä menevät deluusion piikkiin. Todisteita myös löytyy paljonkin kuten vanhoja tarustoja, joita jotkut pitävät tosi-kertomuksina.

      Näistä keskustelu on sikäli turhaa, että jopa teistit myöntävät monien näiden huonouden. Parempi on, jos teisti kertoo, miksi hän alkoi uskomaan jumaliin. Yleensä syyt löytyvät lapsuuden indoktrinaatiosta.

      Jos ei ole ketään, joka on valmis puolustamaan ja kertomaan siitä, miksi hän uskoo voimakkaisiin Taika-Olentoihin eli jumaliin, niin asiasta on turha käydä yksinpuhelua.

    • Anonyymi

      Sanoppa se, kyllä näiltä aina vastaus tulee, kukin tavallaan.
      Ihanan hullua että kukin tulkitsee vanhaa kirjaa omalla tavallaan ja siltikin jokainen väittää oman kertomuksensa todeksi .
      Asia ilman logiikkaa , joten psykologin asia koko homma .

    • Anonyymi

      Tietenkin. Teismi tarkoittaa jumalUSKOA, a-teismi on sen vastakohta. En edes osannut aavistaa, että tämä olisi epäselvää kenellekään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7588
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3652
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1856
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1100
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      963
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      27
      921
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      817
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      742
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

      1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      26
      672
    Aihe