Who knows..
Aimo Ateisti
Hauska ja kiinnostava kysymys, Aimo. Itse asiassa osa Raamatun kirjoittajista oli hyvinkin läheisessä yhteydessä maaseutuun ja paimenten elämään — esimerkiksi kuningas Daavid oli nuorena lammasten (ja mahdollisesti vuohien) paimen ennen kuin hänestä tuli Israelin kuningas.
Silti suurin osa Raamatun kirjoittajista oli yhteiskunnan kannalta lukutaitoisia miehiä: profeettoja, pappeja, oppineita tai kuninkaallisia, joilla oli pääsy kirjoitusvälineisiin ja -koulutukseen. Vuohipaimenilla, vaikka heidän elämänsä oli tärkeä osa muinaista yhteiskuntaa, ei yleensä ollut tätä mahdollisuutta.
Toisin sanoen, ehkä juuri siksi että heillä ei ollut kyniä eikä pergamentteja mukana niityillä — tai aikaa kirjoittaa kun piti varoa, ettei mikään sarvellinen karkaa. 😄
Mutta heidän tarinansa ja viisaus kulki silti eteenpäin suullisena perinteenä, ja sitä kautta monet paimenten kokemukset päätyivät Raamatun sivuille.
Haluatko, että tutkitaan yhdessä jokin erityinen Raamatun kohta, jossa paimenet esiintyvät?
Kirjoittivatko vuohipaimenet Raamatun
15
151
Vastaukset
- Anonyymi
kumma että Raamatussa ei puhuta mitään tarkasti menninkäisistä esimerkiksi tai joulupukista. ym mikä estänyt koska yleisesti näitä pidetään superenegiana & kaiken alkuna ja niin kuin paremmin sanotaan maailmankaikkeuden luojana. kamelikansa ei tuntenut vielä.. epäyhtälö oman viisauden ja päätelmien kanssa on järkyttävää. Tänä juhannuksena on siis pastaa ja siivilä
- Anonyymi
Joulupukki nyt on täysin mielikuvitusolento....saanut alkunsa pyhimyksestä. Menninkäiset taas on arconeita tai tämän maapallon alkuperäisiä asukkaita...ennen ihmistä.
- Anonyymi
Aabraham ei ollut vuohipaimen vaan rikas kantaisä jolla oli 300 orjaa. Hän lienee peräisin kuninkaallisesta juuresta. Ehkä jopa Sargonista.
Se on kuitenkin raamatussa salattu asia.
Israel vietti Egyptissä 400 vuotta. Josef oli Faraon hovissa ja samoin Mooses. Egypti oli Jumalan Poikien ja Hermeksen sekä Eevan vaikutuksesta merkittävä korkeakulttuuri.
Eivät köyhät kykene kirjoittamaan mitään. Vain rikkaat ja kuninkaallista syntyperää omaavat.
Israel on kuitenkin sekoittunut kansa esim. Kaanaan asukkaisiin. Eikä enää omaa yhtä jaloa ja kuninkaallista ulkoasua kuin alussa. - Anonyymi
Ei kiitos. Mutta eiköhän se ole ikiaikainen keino rauhoittaa nuoria miehiä laittamalla ns. paskaduuniin määräajaksi. Ellei armeijan harmaisiin.
Siellä sitä oppii ja kasvaa isoksi. - Anonyymi
Aloituksen kysymykseen, ei.
Sanotaan, ettei se ole ihmisen käsialaa. Jos onkin, niin se on Jumalan ohjaamana kirjoitettu.- Anonyymi
Jumalasi oli silloin yhtä tyhmä kuin vuohipaimenet. Uskomus kai tuokin.
- Anonyymi
Mikä osoittaa, että Raamattu olisi kirjoitettu Jumalan ohjaamana?
Toki Raamatun myytit kirjoitti ylös luku- ja kirjoitustaitoinen kirjuri, mutta pohjimmiltaan ne ovat vuohipaimenten myyttejä. Otetaan esimerkkinä Pääsiäisen uhrikaritsa. Se on nimenomaan muinaisten vuohipaimenten pahalta suojaava riitti. Se on vanhempi kuin juutalaisuus tai kristinusko.
Muinaiset vuohipaimenet uskoivat, että vastasyntyneet kotieläinten ja ihmisvauvojen kätkytkuolemat johtuivat siitä, että paha henki Lamastu pääsi taloon sisään sieppaamaan vastasyntyneiden elämät. Vuohipaimenet uskoivat, että veri on niin vahva aine, että kun sitä sivelee talon oven pieliin, Lamastu ei pääse sisään taloon vaan joutuu ohittamaan sen. Siksi keväällä karitsojen ja ihmisvauvjen syntymän aikaan teurastettiin lammas ja siveltiin talon oven pielet verellä suojaamaan Lamastua vastaan. Lammas syötiin juhla-aterialla yhdessä esi-isien kanssa, jotta nämä pysyisivät tyytyväisinä eivätkä jättäisi taloa, vaikka vauvojen itku niitä häiritsikin. Siksi lammasta jätettiin yön yli pöytään esi-isille.
Tämä pahalta suojaava vuohipaimenriitti on sovitettu juutalaisuuteen ja siitä edelleen kristinuskoon. Jeesus on tämä uhrilammas. Jeesuksen veri pelastaa ihmisen. Jeesuksen veri tyynnyttää Jumalan vihan niin, ettei Jumala tapa ihmisiä. Ehtoollinen on yhteysateria, joka yhdistää nykyiset ihmiset menneiden sukupolvien kanssa. Ehtoollinen on tämä Pääsiäisen pakanallinen pahalta suojaava riitti juhla-aterioineen.
Tässä on ihan tieteellinen artikkeli tästä pahalta suojaavasta myytistä.
The Origins of the Biblical Pesach
https://www.thetorah.com/article/the-origins-of-the-biblical-pesachEi tainnut olla vuohipaimenilla VT:n aikoihin paljon kynää ja paperia, joihin tulostaa Raamatun kirjoituksia. Perimätietoa varmaan oli.
Paavali kirjoitti 13 Uuden Testamentin kirjettä.
Paavalin paimenkokemukset taisivat jäädä vähiin, koska hän antaa itsestään
tällaisen CV:n:
Filippiläiskirje:
3:4 vaikka minulla on, mihin luottaa lihassakin. Jos kuka muu luulee voivansa luottaa lihaan, niin voin vielä enemmän minä, >> Jakeen lisätiedot
3:5 joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus,
3:6 intoon nähden seurakunnan vainooja, lain vanhurskauteen nähden nuhteeton.
3:7 Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi.- Anonyymi
Paavalin aitoja kirjeitä on UT:ssa vain seitsemän tai mahdollisesti yhdeksän. Loput ovat Paavalin nimissä hänen jälkeensä muiden kirjoittamia.
- Anonyymi
On todisteita että Paavalin kirjeisiin on myöhemmin poistettu tai lisätty asioita
- Anonyymi
Alkanut vakuuttua että Kastaja on antanut palaa joka tapauksessa.
- Anonyymi
Ei ne paimentolaiset osannu edes kirjottaa noihin aikoihin . about 2-300 ekr on alkanut jotain kirjallistakin tulla
- Anonyymi
Asiallisesti jutut kirjoittivat vuohet. Siihen aikaan aasit osasivat puhua ja kutut kirjoittaa. Näin syntyi Raamattu. Sana ei siis ole Jumalan, vaan kutun vitkaleitten.
- Anonyymi
vuohipaimenet nussi karitsoja ja siitä syntyi niiden uskonto
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937568
- 403622
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021846- 241060
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html32943Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,27911Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53807Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31732Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60729Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v26662