Mitäs nyt, kun lonkan nivelrikko, gradus 3, leikkausjonoon pääsen. Mihin kaikkeen pitää käydä varautumaan?
Lonkka sökö
22
433
Vastaukset
- Anonyymi
Varaudu ainakin siihen, että elämä helpottuu leikkauksen jälkeen muutamassa viikossa. Vuoden kuluttua loikit kuin nuori hirvi.
- Anonyymi
Just. Ei juuri auta varautumaan leikkaukseen, tai toipilasaikaan. Miten pärjään kotona ekat ajat? Haavajutut?
Mitä jos työssäoleva, ja tuleekin sitä toipilaslomaa? Mitä apuvälineitä kotiin? Kaikkee tällaista mietin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Just. Ei juuri auta varautumaan leikkaukseen, tai toipilasaikaan. Miten pärjään kotona ekat ajat? Haavajutut?
Mitä jos työssäoleva, ja tuleekin sitä toipilaslomaa? Mitä apuvälineitä kotiin? Kaikkee tällaista mietin.Kun saat kutsun leikkaukseen, mukana on tietoa valmistautumisesta.
Ja kun pääset kotiin leikkauksen jälkeen, saat kaiken tarvittavan tiedon ja ohjeet kotona selviytymiseen ja eri tilanteita varten.
Voit kysellä kaikesta myös sairaalassa ollessa. Mitään hätää ei ole, kaikki muutkin ovat selviytyneet. - AnonyymiUUSI
Siihen en osannut varautua, että kun tuo lonkka kiusaa elämässä, se kiusaa töissäkin. Mistä apua leikkaukseen asti.
Työterveydestä tuli tylysti, että ollut vain vähän sairauslomia. Ei mitään muuta. Jumissa asian kanssa, koska en enää ole ns täysin työkykyinen. Jaloillahan pitäisi voida liikkua nopeasti, enkä pysty siihen liikerajoituksen ja kivun takia. Ja painavampien kantelu ei enää oikein käy, laukaisee hirveät kivut.
Stressaan asiasta, koska tuntuu, ettei asia oikein kuulu kellekään taholle. Eikö työterveyden pitäisi kuitenkin käydä läpi, mikä työkykyni on? Leikkausjonohan voi olla pitkä.
- Anonyymi
Omat lonkkani (molemmat yhdellä kertaa) leikattiin 10v sitten.
Kirurgi kertoi tuosta vanhentuneesta säännöstä ettei saa taivuttaa yli 90 astetta esin vessassakäynnin aikana, sanoi ettää jos fysiikka antaa periksi niin ei haittaa mitään.
Sitten jumppaohjeet, itse olin pikkuisen alle 50v ja voin sanoa että kuntoni olisi romahtanut annettuilla ohjeilla joten treenasin aika lailla kovemmin.
Itselläni kirurgi oli erittäin pätevä ja teki operaation n. 15cm viilloista, eli ei revitty puolimetristä peikää persuksiin.
Myös ns. mustelmat olivat aivan minimaliset ja sijaitsivat vain aivan haavan ympäristössä.
Itse meinasin kaatua ensimmäisenä päivänä kotona noustessani sängystä, oli peiton rena lattialla ja tietenkin astuin sen päälle joten pientä tarkkaavaisuutta liikkumisen kanssa.
Ehkä ennakkoon voisi tehdä mahdollisimman helpoksi liikkuminen kotona ja esim. mattojen poistoa kannattaa harkita, varsinkin jos liukuvat helposti ja pikkuisen nurkat nousseet ylös. - Anonyymi
Lihaskuntoa kannattaa pitää yllä tai mieluummin parantaa leikkausta odotellessa.
Lihaskunto edistää toipumista.
Terveisin polvenvaihtoa odotteleva.- Anonyymi
Riittääkö täyspäiväinen työ, lihaskunnon ylläpitoon? Olen työelämässä. Työssäni liikun koko ajan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riittääkö täyspäiväinen työ, lihaskunnon ylläpitoon? Olen työelämässä. Työssäni liikun koko ajan.
Kävin omien tules vaivojen takia fysiatrin puheilla ja teki muuten hitonmoisen tutkimustyön, itse ajattelin että kyseessä tyypillinen max. ½ tunnin aika mutta 1,5 tuntia tutki ja diaknosoi.
Tuli puhetta siitä että kun olen tehnyt ruumiillisesti raskasta ja monipuolisesti kuormittavaa työtä ja luulin että siinä on liikuntaa riitämiin.
Fysiatri kuitenkin kertoi että työssä kroppa pyrkii käyttämään niitä lihaksia jotka toimii helpoiten ja ne pienet heikommat lihakset jää käyttämättä.
Tämä johtaa virheasentoihin, nivelten rasittumiseen yms.
Aivan pienet liikkeet tai oikeasti vain lihaksien jännittämiset treenaavat niitä passiivisa lihaksia.
No itse pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle sillä oli sen verran ongelmia eikä työn ja elämänlaadun ylläpito sopineet enään yhteen vaan se että ylipäätään elämänlaatu pysyisi jokinlaisessa tasossa vaatii se kohdallani lepoa ja sopivasti monipuolista kuormitusta lihaksille.
- Anonyymi
Tuohon edelliseen kommenttiini. Se kyllä on kivuliasta käydä duunissa. Niillä nivelrikon tulehduskipulääkkeilläkään kipu ei pysy kurissa kunnolla. Tällä hetkellä vuosilomalla. Kunto rapistuu- koko ajan. Koitan liikkua, mutta epätasaiset. Ylä- ja alamäet. Portaat, kynnykset...ja välillä on lepuutettava. Lätryy järvessä viileässä auttaa lähinnä siksi aikaa. Poistulo onkin yhtä kipuhelkuttia sitten.
Joku taho suositteli uintia, mutta minusta tuntuu ettei siitä ole pitemmän päälle kivun hallinnassa apua ennen leikkausta. Lonkka ei ilmeisesti tykkää.- Anonyymi
Osaisikohan fyssari neuvoa, mitä jumppaa tai mahdollisesti kuntosalijuttuja voisi tehdä lihaskunnon eteen leikkausta odotellessa?
Omine polvineni huomaan että kävely kipuineen ei ole kivaa, mutta kuntosalilla voi tehdä yhtä ja toista,,vaikka eihän sekään kivutonta ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osaisikohan fyssari neuvoa, mitä jumppaa tai mahdollisesti kuntosalijuttuja voisi tehdä lihaskunnon eteen leikkausta odotellessa?
Omine polvineni huomaan että kävely kipuineen ei ole kivaa, mutta kuntosalilla voi tehdä yhtä ja toista,,vaikka eihän sekään kivutonta ole.Se fyssari, mikä piti nivelrikkoani noin vuoden SI- nivelen, ei tule kyseeseen. Ei todellakaan. Luottamus kyllä katosi, kun Erikoislääkärin sanat kuulin. Rtg- kuvat vahvistivat asian. Diagnoosi fyssarilta oli ollut väärä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se fyssari, mikä piti nivelrikkoani noin vuoden SI- nivelen, ei tule kyseeseen. Ei todellakaan. Luottamus kyllä katosi, kun Erikoislääkärin sanat kuulin. Rtg- kuvat vahvistivat asian. Diagnoosi fyssarilta oli ollut väärä.
Fyssarilla ei ole pätevyyttä eikä oikeutta diagnoosien tekemiseen!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omine polvineni huomaan että kävely kipuineen ei ole kivaa, mutta kuntosalilla voi tehdä yhtä ja toista,,vaikka eihän sekään kivutonta ole.Tässä on sekin tällä lonkka sököllä, että töissä ennen leikkausta. Siihenkin pitäisi saada jotain helpotusta. Ne kipulääkkeet tähän, eivät ole mikään kipu- pois. Vaan liikkuessa, liikkuvassa työssä kyllä se ärtyy ilkeäksi se oleminen.
Työterveys? Eikö sen kuulu olla mukana näissä asioissa.
- Anonyymi
Ihan ensimmäisenä on hyvä varautua halvatun pitkään leikkausjonoon. Niin se vaan nyky Suomessa on.
- Anonyymi
Pitkän jonotuksen jälkeen varaudu siihenkin, ettei se leikkaus autakaan liikaa, ja toinen lonkka tarvitsee myös leikkauksen, eli leikattu lonkkakaan ei ehkä ole kivuttomampi kuin ennen leikkausta, jos toinen lonkka aiheuttaa leikkauksen jälkeen oireilua rasittuessaan toipumisaikana enemmän ja on myös huonossa kunnossa. Tai leikkausajat huomioiden polvet tarvitsevat jo omaa leikkaustaan ensimmäisen lonkan jälkeen, eli ikuinen kierre valmiina jonojen pituuksien kanssa.
- Anonyymi
Jaa. Toinen lonkkani on terve, kivuton. Ssiraan puolen polvi kuormittuu herkästi, sen kuitenkin pitäisi olla kunnossa ortopedin mukaan.
Nyt saan sairaan puolen jalkaan helposti sukan. Tilasin sukanvetolaitteen. Ei tarvitse taistella jäykkyyden ja kivun kanssa lukuisia kertoja.
Laite on mainio, napakka sukka menee sen kanssa justiinsa paikalleen. Kyllä apuvälineistä on hyötyä dilloin kun ei johonkin muuten pysty.
Eniten tässä taudissa inhottaa se kipu, ja liikerajoitukset.
Ettei meinaa päästä, o pa ylämäki tai alamäki, portaat. Ja metsässä meinaa kaatua joka torrakkoon. Eikä Pyöräily suju. Ihmiselle joka on aina liikkunut luonnossa, tämä tauti on kuin elämä ois eletty, henkisesti.
No. Uimaan pääsen se ntään, tasaista tietä, melko lähelle viileään veteen. Että jotain vielä jäi. Kävelymatkassa kilometri suuntaansa, alkaa olla, hitaastikkin, jo maksimi. Sitten kipu käy kimppuun että hyvä kun jalka pysyy alla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa. Toinen lonkkani on terve, kivuton. Ssiraan puolen polvi kuormittuu herkästi, sen kuitenkin pitäisi olla kunnossa ortopedin mukaan.
Nyt saan sairaan puolen jalkaan helposti sukan. Tilasin sukanvetolaitteen. Ei tarvitse taistella jäykkyyden ja kivun kanssa lukuisia kertoja.
Laite on mainio, napakka sukka menee sen kanssa justiinsa paikalleen. Kyllä apuvälineistä on hyötyä dilloin kun ei johonkin muuten pysty.
Eniten tässä taudissa inhottaa se kipu, ja liikerajoitukset.
Ettei meinaa päästä, o pa ylämäki tai alamäki, portaat. Ja metsässä meinaa kaatua joka torrakkoon. Eikä Pyöräily suju. Ihmiselle joka on aina liikkunut luonnossa, tämä tauti on kuin elämä ois eletty, henkisesti.
No. Uimaan pääsen se ntään, tasaista tietä, melko lähelle viileään veteen. Että jotain vielä jäi. Kävelymatkassa kilometri suuntaansa, alkaa olla, hitaastikkin, jo maksimi. Sitten kipu käy kimppuun että hyvä kun jalka pysyy alla.Muistan oman kokemukseni omilla lonkkanivelillä.
Syksyllä kävin erään tuttuni hautajaisissa ja kirkolta siirryttiin sitten haudalle.
Matka n. 500m ja kolme kertaa piti pysähtyä matkalla.
Ikää oli silloin 50v ja tammikuussa sitten leikattiin kumpikin lonkka.
Nyt olen mennyt uusilla lonkilla kohta 9 vuotta.
Kaikki kivut eivät jääneet leikkaussaliin sillä kun kipulääkkeistä pääsin eroon alkoi selkäkivut ja niiden takia olen nyt työkyvyttömyyseläkkeellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistan oman kokemukseni omilla lonkkanivelillä.
Syksyllä kävin erään tuttuni hautajaisissa ja kirkolta siirryttiin sitten haudalle.
Matka n. 500m ja kolme kertaa piti pysähtyä matkalla.
Ikää oli silloin 50v ja tammikuussa sitten leikattiin kumpikin lonkka.
Nyt olen mennyt uusilla lonkilla kohta 9 vuotta.
Kaikki kivut eivät jääneet leikkaussaliin sillä kun kipulääkkeistä pääsin eroon alkoi selkäkivut ja niiden takia olen nyt työkyvyttömyyseläkkeellä.No kyllähän sitä pitää pysähdellä. Vaan eihän se sinänsä helpota. Se matka kun on kuitenkin käveltävä mikä on käveltävänä. Eipä ole kaikissa bussrissalaan.muksvst penkit. Semmoisia kovateunaisia kapeita kuppeja.
- Anonyymi
Toinen lonkkani on täysin terve. Tottakai se kuormittyy duunissa enemmän, kun liikkuminen toisella jalalla on vaikeutunutta.
- AnonyymiUUSI
Kyllä minulla kuormittuu terve lonkka enemmän. Syy se että joudun turvautumaan siihen, näillä ki uilla ja liikerajoituksilla, mitä sairaassa puolessa on.
Ri se kuormitu leikkauksen jälkeen, silloinhan olen sairauslomalla. Vaan nyt kun olen töisdä leikkaukseen asti.
- Anonyymi
Viininharrastaja hakee viimesellä satosella kaikki kaapit täyteen 25€ n loistoviiniä.
- AnonyymiUUSI
Mitä tällä komme tilla tekee tässä ketjussa? Kovasti tahtoisin kokemustietoa, miten selviydytään leikkaukseen asti, töissä.
Ja kuinka ihmeessä, esim työterveydelle asia ei kuulukaan, miten duunissa voin käydä, koska järkevämpi ratkaisuhan se niin on, kuin että työ pysyy tietyiltä osin kivuliaana, ja joudun sairauslomalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun513595Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia
jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si1142490Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko5932273Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei192026KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar761740Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo431658- 201648
Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.
Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.1391554- 281446
Millainen kaivattusi luonne on?
Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?941427