Mitäs nyt, kun lonkan nivelrikko, gradus 3, leikkausjonoon pääsen. Mihin kaikkeen pitää käydä varautumaan?
Lonkka sökö
7
204
Vastaukset
- Anonyymi
Varaudu ainakin siihen, että elämä helpottuu leikkauksen jälkeen muutamassa viikossa. Vuoden kuluttua loikit kuin nuori hirvi.
- Anonyymi
Just. Ei juuri auta varautumaan leikkaukseen, tai toipilasaikaan. Miten pärjään kotona ekat ajat? Haavajutut?
Mitä jos työssäoleva, ja tuleekin sitä toipilaslomaa? Mitä apuvälineitä kotiin? Kaikkee tällaista mietin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Just. Ei juuri auta varautumaan leikkaukseen, tai toipilasaikaan. Miten pärjään kotona ekat ajat? Haavajutut?
Mitä jos työssäoleva, ja tuleekin sitä toipilaslomaa? Mitä apuvälineitä kotiin? Kaikkee tällaista mietin.Kun saat kutsun leikkaukseen, mukana on tietoa valmistautumisesta.
Ja kun pääset kotiin leikkauksen jälkeen, saat kaiken tarvittavan tiedon ja ohjeet kotona selviytymiseen ja eri tilanteita varten.
Voit kysellä kaikesta myös sairaalassa ollessa. Mitään hätää ei ole, kaikki muutkin ovat selviytyneet.
- Anonyymi
Omat lonkkani (molemmat yhdellä kertaa) leikattiin 10v sitten.
Kirurgi kertoi tuosta vanhentuneesta säännöstä ettei saa taivuttaa yli 90 astetta esin vessassakäynnin aikana, sanoi ettää jos fysiikka antaa periksi niin ei haittaa mitään.
Sitten jumppaohjeet, itse olin pikkuisen alle 50v ja voin sanoa että kuntoni olisi romahtanut annettuilla ohjeilla joten treenasin aika lailla kovemmin.
Itselläni kirurgi oli erittäin pätevä ja teki operaation n. 15cm viilloista, eli ei revitty puolimetristä peikää persuksiin.
Myös ns. mustelmat olivat aivan minimaliset ja sijaitsivat vain aivan haavan ympäristössä.
Itse meinasin kaatua ensimmäisenä päivänä kotona noustessani sängystä, oli peiton rena lattialla ja tietenkin astuin sen päälle joten pientä tarkkaavaisuutta liikkumisen kanssa.
Ehkä ennakkoon voisi tehdä mahdollisimman helpoksi liikkuminen kotona ja esim. mattojen poistoa kannattaa harkita, varsinkin jos liukuvat helposti ja pikkuisen nurkat nousseet ylös. - AnonyymiUUSI
Lihaskuntoa kannattaa pitää yllä tai mieluummin parantaa leikkausta odotellessa.
Lihaskunto edistää toipumista.
Terveisin polvenvaihtoa odotteleva.- AnonyymiUUSI
Riittääkö täyspäiväinen työ, lihaskunnon ylläpitoon? Olen työelämässä. Työssäni liikun koko ajan.
- AnonyymiUUSI
Tuohon edelliseen kommenttiini. Se kyllä on kivuliasta käydä duunissa. Niillä nivelrikon tulehduskipulääkkeilläkään kipu ei pysy kurissa kunnolla. Tällä hetkellä vuosilomalla. Kunto rapistuu- koko ajan. Koitan liikkua, mutta epätasaiset. Ylä- ja alamäet. Portaat, kynnykset...ja välillä on lepuutettava. Lätryy järvessä viileässä auttaa lähinnä siksi aikaa. Poistulo onkin yhtä kipuhelkuttia sitten.
Joku taho suositteli uintia, mutta minusta tuntuu ettei siitä ole pitemmän päälle kivun hallinnassa apua ennen leikkausta. Lonkka ei ilmeisesti tykkää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1436728
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495769- 1174920
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434520Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?533925- 623091
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522986Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242492- 422290
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152217