Useita automerkkejä häviää muutaman vuoden kuluessa

Anonyymi-ap

Kilpailu on armotonta, ja Volvo, Opel, Citroen, VW, Nissan, Subaru ja Mitsubishi ovat vaarassa kadota kokonaan tai ainakin Euroopasta markkinoilta:

https://www.is.fi/autot/art-2000011319396.html

Karua menoa ja rankka autoalan muutos edessä. Yksi tulee pysymään ainakin, ja se on Toyota. Kuka Toyotan on ostanut, voi nukkua yönsä rauhassa. VW:stä en olisi uskonut että se on vaakalaudalla, vag-konsernin emomerkki!

35

288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei se niinkään se kilpailu vaan massojen köyhtyminen ja ostovoimakato, erityisesti ilmastohihhuleiden euroopassa.

    • Anonyymi

      Tuo on varmasti totta kun joku norjalainen setä niin sanoo.

    • Anonyymi

      Geely on kiinalainen autovalmistaja mikä tekee Belgiassa malesialaisista osista Ruotsalaisia autoja.

    • Anonyymi

      Euroopan markkinoilta katoavat pian automerkit, joilla on sähköauton valmistaminen on vielä hakusessa. Volvolla on Polestarinsa, Folkkarilla menestyvä IDsarjansa, jota rakennetta käytetään myös muissakin merkeissä. Stellantiksella oma konseptinsa tehdä eri kokoisia sähköautoja monella merkillä.
      Subarun ja Toyotan ensiyritys sähköaitoissa oli melkoinen floppi. Siitä toipumiseen pitää esitellä jo vähän parempaa, tai tulee noutaja.

      • Anonyymi

        Ongelma onkin vaikkapa ID kanssa että sen tuotanto on kannattamatonta ja siksi VW sulkee tehtaita Saksassa. Ei auta kun kansa ei halua niitä IDeitä ostaa. Näin siis Saksassa.


      • Anonyymi

        Myyntiluvut eivät Toyotalla ainakaan osoita, että Toyota olisi minkäänlaisissa ongelmissa. Pikemminkin Toyotan myynnit ovat nousussa ja VW:n laskussa. Euroopassakin Toyota teki vähän aikaa sitten kaikkien aikojen myyntiennätyksensä, joten se siitä Toyotan ongelmista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myyntiluvut eivät Toyotalla ainakaan osoita, että Toyota olisi minkäänlaisissa ongelmissa. Pikemminkin Toyotan myynnit ovat nousussa ja VW:n laskussa. Euroopassakin Toyota teki vähän aikaa sitten kaikkien aikojen myyntiennätyksensä, joten se siitä Toyotan ongelmista.

        Luepa tuolta Toyotan myyntiluvuista, äläkä höpötä joutavia!:
        https://www.acea.auto/files/Press_release_car_registrations_May_2025.pdf
        Asiahan on täysin päinvastoin kuin kirjoitat. Toyota on tänä vuonna selvässä laskussa ja Volkswagen nousussa Euroopassa.


    • Anonyymi

      Volovot häviää merkkinä myös pollet

    • Anonyymi

      Räpistely on alkanut ja vauhti kiihtyy loppua kohden.🥱

    • Anonyymi

      Useita automerkkejä katoaa vain euroopan "markkinoilta" täysin yliampuvan mielipuolisen co2 järjettömyyden takia, mutta se ei tarkoita että ne merkit katoavat muualta maailmasta jossa järki on vielä tallella.

      • Anonyymi

        Tämä euroopan ja suomen ilmastohulluus on kuin vanhanaikaista akkamaista hysteriaa jossa ei ole mitään järjen hiventäkään mukana. Siinä on jotain autistista, psykopaattista ja sosiopaattista luonnevikaisuutta, ei tällaista voi kukaan täysijärkinen tehdä.


      • Anonyymi

        No ei oikeastaan mielipuolista jos ihmiskunta aikoo pallolla elää pidempäänkin.
        Kiinassa sähköistyminen on kovemmassa tahdissa.

        MUTTA, syy Euroopan autoteollisuuden ahdinkoon ei ole CO2 ja viherpeipot vaan huono kilpailukyky. Euroopan tehtaat ei osanneet ollenkaan satsata oikeisiin asioihin kehityksessä. keskittyivät vian brändin hiomiseen.

        Euroopp aon jäänyt täysin rannalle akkuteknologiassa, elektroniikassa, tuotannon optimoinnissa, kehityksen organisoinnissa jne..
        Kiinalaiset tulee nyt kovaa myös bensakoneisissa autoissa.
        Tämä ei rajoitu autoasioihin vaan vaikkapa aurinkopaneelien kehitys ja tuotanto on täysin kiinalaisten hallinnassa. Sellainenkin pieni nyanssi että maailman C-vitamiinin tuotannosta 90% on kiinassa.

        Asiaa ei auta että sinäkin tilaat Temusta tai Aliexpressistä halvalla tai ostat muuten halvalla kiinassa tuotettuja tavaroita.
        Älä siis syytä ympäristön vuoksi tehtyjä valintoja vaan syytä Eurooppalaista jälkeen jääneisyyttää ja innovaatioköyhyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei oikeastaan mielipuolista jos ihmiskunta aikoo pallolla elää pidempäänkin.
        Kiinassa sähköistyminen on kovemmassa tahdissa.

        MUTTA, syy Euroopan autoteollisuuden ahdinkoon ei ole CO2 ja viherpeipot vaan huono kilpailukyky. Euroopan tehtaat ei osanneet ollenkaan satsata oikeisiin asioihin kehityksessä. keskittyivät vian brändin hiomiseen.

        Euroopp aon jäänyt täysin rannalle akkuteknologiassa, elektroniikassa, tuotannon optimoinnissa, kehityksen organisoinnissa jne..
        Kiinalaiset tulee nyt kovaa myös bensakoneisissa autoissa.
        Tämä ei rajoitu autoasioihin vaan vaikkapa aurinkopaneelien kehitys ja tuotanto on täysin kiinalaisten hallinnassa. Sellainenkin pieni nyanssi että maailman C-vitamiinin tuotannosta 90% on kiinassa.

        Asiaa ei auta että sinäkin tilaat Temusta tai Aliexpressistä halvalla tai ostat muuten halvalla kiinassa tuotettuja tavaroita.
        Älä siis syytä ympäristön vuoksi tehtyjä valintoja vaan syytä Eurooppalaista jälkeen jääneisyyttää ja innovaatioköyhyyttä.

        eurooppalaisten ja amerikkalaisten sijoittajien ahneus loi hirviön nimeltä kiina kun sinne vietiin työpaikat ja osaaminen, joka on alkanut siellä kehittyä eteenpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eurooppalaisten ja amerikkalaisten sijoittajien ahneus loi hirviön nimeltä kiina kun sinne vietiin työpaikat ja osaaminen, joka on alkanut siellä kehittyä eteenpäin.

        Aikansa se Kiinakin porskuttaa, mutta nykyisin mm. Vietnam, Malesia ja Intia
        tekevät samoja asioita, mutta vieläkin halvemmalla.
        Euroopan työläiset, varsinkin suomalaiset , ovat hinnoitelleet itsensä ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei oikeastaan mielipuolista jos ihmiskunta aikoo pallolla elää pidempäänkin.
        Kiinassa sähköistyminen on kovemmassa tahdissa.

        MUTTA, syy Euroopan autoteollisuuden ahdinkoon ei ole CO2 ja viherpeipot vaan huono kilpailukyky. Euroopan tehtaat ei osanneet ollenkaan satsata oikeisiin asioihin kehityksessä. keskittyivät vian brändin hiomiseen.

        Euroopp aon jäänyt täysin rannalle akkuteknologiassa, elektroniikassa, tuotannon optimoinnissa, kehityksen organisoinnissa jne..
        Kiinalaiset tulee nyt kovaa myös bensakoneisissa autoissa.
        Tämä ei rajoitu autoasioihin vaan vaikkapa aurinkopaneelien kehitys ja tuotanto on täysin kiinalaisten hallinnassa. Sellainenkin pieni nyanssi että maailman C-vitamiinin tuotannosta 90% on kiinassa.

        Asiaa ei auta että sinäkin tilaat Temusta tai Aliexpressistä halvalla tai ostat muuten halvalla kiinassa tuotettuja tavaroita.
        Älä siis syytä ympäristön vuoksi tehtyjä valintoja vaan syytä Eurooppalaista jälkeen jääneisyyttää ja innovaatioköyhyyttä.

        Katsoitko eilen uutisista Kiinan valtavat alueet, täynnä aurinkokennoa ja tuulivoimaa. Siinä luonto häviää viimeinenkin osa siitä. Ja 1,5 miljardia kinuskia muutenkin, huh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei oikeastaan mielipuolista jos ihmiskunta aikoo pallolla elää pidempäänkin.
        Kiinassa sähköistyminen on kovemmassa tahdissa.

        MUTTA, syy Euroopan autoteollisuuden ahdinkoon ei ole CO2 ja viherpeipot vaan huono kilpailukyky. Euroopan tehtaat ei osanneet ollenkaan satsata oikeisiin asioihin kehityksessä. keskittyivät vian brändin hiomiseen.

        Euroopp aon jäänyt täysin rannalle akkuteknologiassa, elektroniikassa, tuotannon optimoinnissa, kehityksen organisoinnissa jne..
        Kiinalaiset tulee nyt kovaa myös bensakoneisissa autoissa.
        Tämä ei rajoitu autoasioihin vaan vaikkapa aurinkopaneelien kehitys ja tuotanto on täysin kiinalaisten hallinnassa. Sellainenkin pieni nyanssi että maailman C-vitamiinin tuotannosta 90% on kiinassa.

        Asiaa ei auta että sinäkin tilaat Temusta tai Aliexpressistä halvalla tai ostat muuten halvalla kiinassa tuotettuja tavaroita.
        Älä siis syytä ympäristön vuoksi tehtyjä valintoja vaan syytä Eurooppalaista jälkeen jääneisyyttää ja innovaatioköyhyyttä.

        "Asiaa ei auta että sinäkin tilaat Temusta tai Aliexpressistä halvalla tai ostat muuten halvalla kiinassa tuotettuja tavaroita."

        En ole koskaan tilannut mitään halpistuotteita suoraan Kiinasta enkä tule koskaan tilaamaankaan.

        Ja jokainen eurooppalainen joka ostaa kiinalaisen auton on aivokuollut idiootti. Kukaan järkevä ei tule Kiinassa eli fasistisessa paskamaassa tehtyä autoa. Tietenkin Kiinassa tehdään hieman halvemmalla autoja kun ne tehdään likimain orjatyönä. Työläisille ei makseta paljoakaan ja työtä pitää tehdä yli 80 tuntia viikossa. Sitten kaupan päälle Kiina suorittaa kansanmurhaa osassa Kiinaa.

        Kiinalaisia kehuvat ovat idiootteja. Mikset saman tien pyydä, että palkastasi leikataan 80% ja silti työaika samalla tuplataan? Sillä tätähän sinä oikeasti haluat eli työntekijöiden tappamista työllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Asiaa ei auta että sinäkin tilaat Temusta tai Aliexpressistä halvalla tai ostat muuten halvalla kiinassa tuotettuja tavaroita."

        En ole koskaan tilannut mitään halpistuotteita suoraan Kiinasta enkä tule koskaan tilaamaankaan.

        Ja jokainen eurooppalainen joka ostaa kiinalaisen auton on aivokuollut idiootti. Kukaan järkevä ei tule Kiinassa eli fasistisessa paskamaassa tehtyä autoa. Tietenkin Kiinassa tehdään hieman halvemmalla autoja kun ne tehdään likimain orjatyönä. Työläisille ei makseta paljoakaan ja työtä pitää tehdä yli 80 tuntia viikossa. Sitten kaupan päälle Kiina suorittaa kansanmurhaa osassa Kiinaa.

        Kiinalaisia kehuvat ovat idiootteja. Mikset saman tien pyydä, että palkastasi leikataan 80% ja silti työaika samalla tuplataan? Sillä tätähän sinä oikeasti haluat eli työntekijöiden tappamista työllä.

        Lisäksi en ylipäätään osta halpistuotteita, joten kiinalaiset paskatuotteet jäävät siksikin ostamatta. Mieluummin ostan Euroopassa tehdyn laatutuotteen tuplahintaan. Ylipäätään haluan, että kaikki mitä omistan kestää monta vuotta, siis myös kaikki vaatteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsoitko eilen uutisista Kiinan valtavat alueet, täynnä aurinkokennoa ja tuulivoimaa. Siinä luonto häviää viimeinenkin osa siitä. Ja 1,5 miljardia kinuskia muutenkin, huh.

        Kiinan co2 päästöt vain laskee !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Asiaa ei auta että sinäkin tilaat Temusta tai Aliexpressistä halvalla tai ostat muuten halvalla kiinassa tuotettuja tavaroita."

        En ole koskaan tilannut mitään halpistuotteita suoraan Kiinasta enkä tule koskaan tilaamaankaan.

        Ja jokainen eurooppalainen joka ostaa kiinalaisen auton on aivokuollut idiootti. Kukaan järkevä ei tule Kiinassa eli fasistisessa paskamaassa tehtyä autoa. Tietenkin Kiinassa tehdään hieman halvemmalla autoja kun ne tehdään likimain orjatyönä. Työläisille ei makseta paljoakaan ja työtä pitää tehdä yli 80 tuntia viikossa. Sitten kaupan päälle Kiina suorittaa kansanmurhaa osassa Kiinaa.

        Kiinalaisia kehuvat ovat idiootteja. Mikset saman tien pyydä, että palkastasi leikataan 80% ja silti työaika samalla tuplataan? Sillä tätähän sinä oikeasti haluat eli työntekijöiden tappamista työllä.

        Ihan vaan tiedoksi. Kiina pyyhkäisi jo länsimaiden ohi teknologian kehityksessä. Kaikkein edistyneimmät sähkö-autot valmistetaan Kiinassa. Eikä niiden laadussa ole juurikaan moittimista.

        Kiina on myös maailman johtava akkujen valmistaja.

        Tekoälyssä Kiina onkin ja maailman ykkönen.

        Kiina osaa myös tuottaa laadukkaita tuotteita, kun laadun valvonta on kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan vaan tiedoksi. Kiina pyyhkäisi jo länsimaiden ohi teknologian kehityksessä. Kaikkein edistyneimmät sähkö-autot valmistetaan Kiinassa. Eikä niiden laadussa ole juurikaan moittimista.

        Kiina on myös maailman johtava akkujen valmistaja.

        Tekoälyssä Kiina onkin ja maailman ykkönen.

        Kiina osaa myös tuottaa laadukkaita tuotteita, kun laadun valvonta on kunnossa.

        En piittaa siitä, koska Kiina on silti fasistinen paskamaa, joka alistaa omia kansalaisiaan ja suorittaa kansanmurhaa. En todellakaan tule koskaan ostamaan mitään kiinalaista autoa eli paskaa romua. Ja ainakin tähän asti jokainen kiinalainen sähköauto on ollut paska romu ja kaukana eurooppalaisten laatutasosta.

        "Kaikkein edistyneimmät sähkö-autot valmistetaan Kiinassa. Eikä niiden laadussa ole juurikaan moittimista."

        Nuo ovat naurettavan typeriä valheita. Kaikki kiinalaisten sähköautot ovat olleet heikkolaatuisia paskoja eikä niissä ole mitään edistyksellistä.

        Ja muutenkin kiinalaisten tuotteiden suosiminen tarkoittaa, että olet typerys. Et piittaa paskaakaan Suomen tai Euroopan taloudesta vaan olet innokkaasti tappamassa Euroopan taloutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En piittaa siitä, koska Kiina on silti fasistinen paskamaa, joka alistaa omia kansalaisiaan ja suorittaa kansanmurhaa. En todellakaan tule koskaan ostamaan mitään kiinalaista autoa eli paskaa romua. Ja ainakin tähän asti jokainen kiinalainen sähköauto on ollut paska romu ja kaukana eurooppalaisten laatutasosta.

        "Kaikkein edistyneimmät sähkö-autot valmistetaan Kiinassa. Eikä niiden laadussa ole juurikaan moittimista."

        Nuo ovat naurettavan typeriä valheita. Kaikki kiinalaisten sähköautot ovat olleet heikkolaatuisia paskoja eikä niissä ole mitään edistyksellistä.

        Ja muutenkin kiinalaisten tuotteiden suosiminen tarkoittaa, että olet typerys. Et piittaa paskaakaan Suomen tai Euroopan taloudesta vaan olet innokkaasti tappamassa Euroopan taloutta.

        Ja ainoa syy miksi kiinalaiset tuotteet ovat halpoja on se, että työntekijöille maksetaan minimaalisen pieniä palkkoja ja työaika on yli 80 tuntia viikossa.

        Kiinalaiset tehtaat eivät ole yhtään nykyaikaisempia kuin eurooppalaiset. Päinvastoin, Kiinassa on niin minimaaliset palkat, että automatisointi ei usein kannata. Joten oikeasti siellä on halvempaa tehdä työt ihmisillä kuin roboteilla, kun ihmiset ovat lähes orjia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ainoa syy miksi kiinalaiset tuotteet ovat halpoja on se, että työntekijöille maksetaan minimaalisen pieniä palkkoja ja työaika on yli 80 tuntia viikossa.

        Kiinalaiset tehtaat eivät ole yhtään nykyaikaisempia kuin eurooppalaiset. Päinvastoin, Kiinassa on niin minimaaliset palkat, että automatisointi ei usein kannata. Joten oikeasti siellä on halvempaa tehdä työt ihmisillä kuin roboteilla, kun ihmiset ovat lähes orjia.

        Vajaa tonni kuussa palkka sanoi kiinalainen.


    • Anonyymi

      Mitä se haittaa? Eihän kannattamattoman bisneksen perään pidä haikailla? Tilalle tulee kymmeniä kiinalaisia automerkkejä. Tuskin ne ovat huonompia, kun kerta jyräävät muut alleen.

      • Anonyymi

        Halvalla hinnalla niitä myydään eikä siksi että ne olisivat mitenkään hyviä.


    • Anonyymi

      Opel, Citroen, Peugeot, VW(VAG), Nissan joutavatkin kuolemaan, pelkää roskaa vuodesta +-2001 lähtien.
      Nissan oli kyllä mainio vaihtoehto Toyotalle 80-90 luvulla, mutta ei enää.

      • Anonyymi

        Rellu pilasi Nissanin ja nyt myös Mitsubishin. Rellu joutaisi itse ensimmäisenä kuolla pois sabotoimasta muita merkkejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rellu pilasi Nissanin ja nyt myös Mitsubishin. Rellu joutaisi itse ensimmäisenä kuolla pois sabotoimasta muita merkkejä.

        Carlos Ghosn esimerkiksi on Rellun asettama Nissanin entinen pääjohtaja, ja kansainvälisesti etsintäkuulutettu rikollinen ja lain pakoilija. Kertoo jotain moraalista, kun Rellu ei pärjännyt laadukkaille Japanin merkeille, niin kenties taloudellisella manipuloinnilla ajoivat ne ahdinkoon, ostivat pois ja sabotoivat ne pilalle että nekin olisi yhtä huonoja kuin Rellu. Renaulthan ei voinut missään tapauksessa tehdä toisin, eli nostaa omaa laatuaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rellu pilasi Nissanin ja nyt myös Mitsubishin. Rellu joutaisi itse ensimmäisenä kuolla pois sabotoimasta muita merkkejä.

        Heh! Renault itse asiassa on nykyautoista laadukkain! Käypä koeajamassa moderni uusi sähkö-Megane, Scenic tai retro-5e. Ovat jämäkkää laatutekoa ja perhanan hyvännäköisiä autoja, pitkä takuu. Myös bensahybridit hyviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh! Renault itse asiassa on nykyautoista laadukkain! Käypä koeajamassa moderni uusi sähkö-Megane, Scenic tai retro-5e. Ovat jämäkkää laatutekoa ja perhanan hyvännäköisiä autoja, pitkä takuu. Myös bensahybridit hyviä.

        rellukauppias heräsi...


    • Anonyymi

      Kumpi on teille tärkeäpää, Euroopan vai Aasian työpaikat ja talous?

    • Anonyymi

      Voi voi... kuinkahan paljon automerkkejä onkaan kadonnut vuosikymmenten varrella? Mieleen tulee ainakin 100A, Warre, Talbot, Volga,. jatkakaa listaa, ketkä muistaa parhaiten.

      • Anonyymi

        100A ei ole automerkki vaan Datsunin automalli, ja Datsunista tuli Nissan, joka on edelleen olemassa. Toki jos halutaan sillä tavalla tulkita niin Datsun on "kadonnut" automerkki, mutta välillähän maailmalla Datsun nimi oli taas käytössä kehittyvillä markkinoilla Datsun Go pikkuautossa.
        - Daihatsu on kadonnut ainakin euroopan ja USA:n markkinoilta, ehkä se Japaniss aon vielä olemassa.
        - Pontiac lakkautettiin muistaakseni 2000-luvulla.
        - Saab on kuollut automerkki.
        - DKW ja Auto Union sulautuivat Audiin aikoinaan.

        Kadonneita automallinimiä on sitten pilvin pimein. Muutama esimerkki:
        - Mitsubishi Tredia, "välimalli" Lancerin ja Galantin välissä. Coupemalli oli Cordian nimellä.
        - Datsun-Nissan Stanza, samallatavalla välimalli Cherryn / Sunnyn ja Bluebirdin välillä.
        - Nissan Cherry, Datsun Cherrynä aluksi 70-luvulta 80-luvun alkuun. 1986 mallimuutoksessa Cherry katosi ja korvaava malli oli Sunny Hatchback.
        - Nissan Sunny, alkuun Datsun Sunny, korvautui Nissan Almeralla 90-luvulla ja loppui kokonaan 2000-luvulla.
        - Datsun / Nissan Bluebird, malli josta Japanilaisten tulo Suomeen alkoi alunperin. Nissan Bluebird korvautui Primeralla 1990 ja loppui kokonaan 2000-luvulla.
        - Opel Kadett, josta tuli Astra 90-luvun alussa.
        - Opel Ascona joka muuttui Vectraksi 80-luvun lopulla, sittemmin Insigniaksi, ja on tainnut jo loppua kokonaan.
        - Honda Accord on kadonnut ainakin euroopasta, ehkä vielä USA:ssa ja Japanissa jäljellä?
        - Toyota Tercel, Corollaa vähän pienempi malli, aluksi pieni porrasperä 70-luvun lopulla, sittemmin viistoperä ja nelivetoinen farmari 80-luvulla. Ikäänkuin korvaava malli tuli 1985 pystyperäisen Corolla FX:n muodossa ja seuraavan korimallin Corolla -mallistossa 1987 tuli nelivetoinen farmari korvaamaan se Tercelin neliveto farkkumallikin.
        - Toyota Carina, takavedosta etuvetoon 1984, jolloin mallinimi muuttui Carina II:ksi, 90-luvun alussa Carina E, joka korvautui Avensis mallinimellä 90-luvun lopulla. Avensis loppui 2010-luvulla eikä korvaajaa tullut.
        - Toyota Camry, on ollut välillä myynnissä ja poissa myynnistä ja taitaa Suomessa olla taas poissa myynnistä. Alunperin tuli 1983 ensimmäinen Camry Carinan yläpuolelle.
        - Isot Japanilaiset kuten Toyota Cressida ja Crown, Nissan Laurel ja Cedric, Mazda 929, Mitsubishi Sigma poistuivat jo 90-luvun alussa viimeistään Suomesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        100A ei ole automerkki vaan Datsunin automalli, ja Datsunista tuli Nissan, joka on edelleen olemassa. Toki jos halutaan sillä tavalla tulkita niin Datsun on "kadonnut" automerkki, mutta välillähän maailmalla Datsun nimi oli taas käytössä kehittyvillä markkinoilla Datsun Go pikkuautossa.
        - Daihatsu on kadonnut ainakin euroopan ja USA:n markkinoilta, ehkä se Japaniss aon vielä olemassa.
        - Pontiac lakkautettiin muistaakseni 2000-luvulla.
        - Saab on kuollut automerkki.
        - DKW ja Auto Union sulautuivat Audiin aikoinaan.

        Kadonneita automallinimiä on sitten pilvin pimein. Muutama esimerkki:
        - Mitsubishi Tredia, "välimalli" Lancerin ja Galantin välissä. Coupemalli oli Cordian nimellä.
        - Datsun-Nissan Stanza, samallatavalla välimalli Cherryn / Sunnyn ja Bluebirdin välillä.
        - Nissan Cherry, Datsun Cherrynä aluksi 70-luvulta 80-luvun alkuun. 1986 mallimuutoksessa Cherry katosi ja korvaava malli oli Sunny Hatchback.
        - Nissan Sunny, alkuun Datsun Sunny, korvautui Nissan Almeralla 90-luvulla ja loppui kokonaan 2000-luvulla.
        - Datsun / Nissan Bluebird, malli josta Japanilaisten tulo Suomeen alkoi alunperin. Nissan Bluebird korvautui Primeralla 1990 ja loppui kokonaan 2000-luvulla.
        - Opel Kadett, josta tuli Astra 90-luvun alussa.
        - Opel Ascona joka muuttui Vectraksi 80-luvun lopulla, sittemmin Insigniaksi, ja on tainnut jo loppua kokonaan.
        - Honda Accord on kadonnut ainakin euroopasta, ehkä vielä USA:ssa ja Japanissa jäljellä?
        - Toyota Tercel, Corollaa vähän pienempi malli, aluksi pieni porrasperä 70-luvun lopulla, sittemmin viistoperä ja nelivetoinen farmari 80-luvulla. Ikäänkuin korvaava malli tuli 1985 pystyperäisen Corolla FX:n muodossa ja seuraavan korimallin Corolla -mallistossa 1987 tuli nelivetoinen farmari korvaamaan se Tercelin neliveto farkkumallikin.
        - Toyota Carina, takavedosta etuvetoon 1984, jolloin mallinimi muuttui Carina II:ksi, 90-luvun alussa Carina E, joka korvautui Avensis mallinimellä 90-luvun lopulla. Avensis loppui 2010-luvulla eikä korvaajaa tullut.
        - Toyota Camry, on ollut välillä myynnissä ja poissa myynnistä ja taitaa Suomessa olla taas poissa myynnistä. Alunperin tuli 1983 ensimmäinen Camry Carinan yläpuolelle.
        - Isot Japanilaiset kuten Toyota Cressida ja Crown, Nissan Laurel ja Cedric, Mazda 929, Mitsubishi Sigma poistuivat jo 90-luvun alussa viimeistään Suomesta.

        Ai niin Hondista tuli vielä mieleen Quintet malli joka oli vähän aikaa 80-luvun alussa myynnissä ja sitten katosi. Muistaakseni sijoittui Civicn ja Accordin väliin, vähän kuin Mitsu Tredia ja Nissan Stanza.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai niin Hondista tuli vielä mieleen Quintet malli joka oli vähän aikaa 80-luvun alussa myynnissä ja sitten katosi. Muistaakseni sijoittui Civicn ja Accordin väliin, vähän kuin Mitsu Tredia ja Nissan Stanza.

        Jos kadonneita autoMALLEJA aletaan luetteloimaan niin niitä on tuhansia !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kadonneita autoMALLEJA aletaan luetteloimaan niin niitä on tuhansia !

        Siksipä mainitsinkin vain MUUTAMAN ESIMERKIN ja koetin valikoida esimerkeiksi vähän ehkä unohdetumpia automalleja eikä niitä tyypillisiä Sunnyjä ja Kadettia.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En tullut, koska käytit päätäsi.

      Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      37
      2746
    2. Miten kaivattusi teki sinuun lähtemättömän vaikutuksen?

      Minulla kävi niin, että hän laittoi ruokaa, kun olin nälkäinen. Tie miehen sydämeen käy vatsan kautta.
      Ikävä
      89
      1184
    3. Alkon myynti putosi kesäkuussa 10 prosenttia

      Niin se hallitus tuhoaa valtion verokertymää ylisuurella alkoholiverolla, kun kansalaiset hankkivat juomansa ulkomailta.
      Maailman menoa
      127
      989
    4. Oliko mies vetäytyminen

      Toimiva veto? Miten meille kävi. Ei hyvin ja mahdottomalta tuntuu tilanne nyt.
      Ikävä
      61
      967
    5. Mitä söitte Hänen kanssaan yhdessä viimeksi?

      Tällainen vihjeketju:)
      Ikävä
      66
      907
    6. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

      Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      78
      888
    7. EU:lta tyly ratkaisu Temulle

      On se hyvä, että EU on vihdoin ja viimein puuttunut noiden Kiinan krääsän kauppiaiden toimintaan. https://www.is.fi/ta
      Maailman menoa
      102
      832
    8. Oon tässä pohtinut että se nainen

      Ei sovi sulle. Ihmetyttää mitä näet hänessä. Mieheltä miehelle
      Ikävä
      70
      815
    9. Nainen on ihana

      ilta-päivää tosi söpölle naiselle 🤗😘☺ Jos saisin sinut nainen oisin onnellisin mies Etpäs tiedäkään keneltä tämä on?
      Ikävä
      25
      718
    10. Hallinto-oikeus kumosi valtuuston päätöksiä

      Teksti-tv kertoo, että valtuuston päätöksentekoon on osallistunut varavaltuutettu jolla ei ollut oikeutta osallistua. Mi
      Ähtäri
      30
      684
    Aihe