Luterilaisen kirkon velvollisuudet hautaustoimesta on säädetty lailla. Valtio on nyt vähentämässä rahoitusta tähän liittyen. Seurakunnat siirtävät kulut asiakkaille eli kuolinpesälle. Mitä mieltä olet tästä?
Miksi ateistit eivät lobbaa hautaustoimen kilpailulle vapauttavaa lakia ja ala toimittaa niitä? Rahan tulo olisi taattua ja kirkkoa vastaan voitaisiin kilpailla, kun yli puolet vainajista oli eläessään ateisteja tai omaisista on ateisteja sen verran.
Seurakunnat korottavat tuntuvasti hautaamiseen liittyviä maksuja
13
120
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Hautaustoimen perustamiskustannukset.
Sitoo hitosti rahaa. Ja ovat esteenä.
Plussaa uskovainen yrittäjä. Lisäksi
Pitää verkostoitua eri palveluihin.
Vaatii liiketilan.
Ateisti hautaustoimi.h
Mobile -Liikkuva
Wolt - tyyppinen yrittäjä.
Ruumiin kuljetus palvelut
Esim kolaripaikalta
Kotona kuolleet
Nettimyynti arkuille.
Tai provisio sopimus
Ei toimi - AnonyymiUUSI
Halvinkin polttohautaus kustantaa noin 1500 euroa.
- AnonyymiUUSI
Ketään ei jätetä happanemaan maan pinalle tahallaan, oli jälkeläisiä, tai perillisiä.
Kun ei ole rahaa, heittäkää kintaat nurkkaan, kyllä ihminen, mitä hänestä on jäljellä haudataan.
Ihmisiä täytyy muistaa eläessään, ei siellä hautausmaalla ketään ole, turha sinne on mennä muka muistellakseen. Muistellaan kotona, vaikka vielä valokuvista.
- AnonyymiUUSI
Mitä vikaa on siinä, että kuolinpesät maksavat sen rahoitusvajeen joka syntyy valtion rahoituksen jälkeen? Normihomma! Yleensä koskee kuolinpesää vain kerran...
Nyt korotukset ovat suuret, koska oletettavasti seurakunnat pyrkivät samalla korjaamaan vuosia kestäneen lainvastaisen tilan, jolloin napsivat puuttuvat rahat kirkollisverorahoista.
Vuonna 2023 kirkollisverorahoja käytettiin laittomasti n. 15 miljoonaa euroa... - AnonyymiUUSI
Hautaustoimistot voisivat laajentaa palvelujaan aina hautaan laskemiseen asti. Tämä olisi käytännöllistä etenkin ateistien vainajien kohdalla. Hinnoittelu määräytyisi kilpailutilanteen mukaan. Kartelleja ei pitäisi sallia. Toki hinnat olisivat aika lailla samanlaiset ihan vain vapaan markkinatalouden vuoksi eri toimijoilla.
- AnonyymiUUSI
Työhää tiijätte notta aatteismisa nijn vaa huolehtivaine on ajattelevaine. Ei juuri kutkaa muut.
- AnonyymiUUSI
jätteenpolttolaitokselle hautaus puitteet
Itse ajattelin lähteä perinteisellä intiaanityylisellä hautaustelineellä omassa metsässä. Teline nostetaan parin metrin korkeuteen ja ruumis sinne susilta turvaan. Siellä kuivuu ja muumioituu tuulessa ja auringossa. On siitä myös sielun hyvä käydä liihottelemassa ja palata välillä katsomaan ruumista.
- AnonyymiUUSI
Juutalaisena sinun pitäisi tietää, että sielu on ruumiin lähellä kolme päivää ja lähteen sen jälkeen Aabrahamin helmaan, jossa saa nähdä kaikki pyhät profeetat ja muita pyhien kansalaisia. Paitsi jos joudut Haadeksen tuleen, tuskaan ja vaivaan.
Anonyymi kirjoitti:
Juutalaisena sinun pitäisi tietää, että sielu on ruumiin lähellä kolme päivää ja lähteen sen jälkeen Aabrahamin helmaan, jossa saa nähdä kaikki pyhät profeetat ja muita pyhien kansalaisia. Paitsi jos joudut Haadeksen tuleen, tuskaan ja vaivaan.
En ole juutalaineen vaan olen ateisti.
- AnonyymiUUSI
Extremist_atheist kirjoitti:
En ole juutalaineen vaan olen ateisti.
Monet juutalaiset ovat ateisteja. Israelissa suurin osa juutalaisista on ateisteja. Tilanne lienee sama USA:ssa. Tai no, vähintään noin kolmannes on ateisteja. Kunnon tilastoja en ole nähnyt. Silti, ateismi on hyvin yleistä juutalaisten keskuudessa. Ja kuolema suurin pelko.
- AnonyymiUUSI
Usassa on hautaustoimistoja sis. Palveluita
Hautaustoimisto järjestää vainajan kuljetuksen kuolinpaikalta hautaustoimiston tiloihin.
Ruumiin palsamointi ja valmistelu. Tähän sisältyy palsamointi, joka on ruumiin säilömisprosessi, sekä kosmeettiset ja entisöivät työt ruumiin valmistelua varten katselua tai muita palveluita varten.
Hautaustoimistot auttavat hautajaispalvelusten, muistotilaisuuksien ja elämän juhlinnan suunnittelussa ja toteuttamisessa.
Tähän sisältyy yhteistyö papiston kanssa, musiikin järjestäminen ja muistotilaisuuden paikan valmistelu.
Hautaustoimistot tarjoavat usein tuhkauspalveluita, joihin kuuluu ruumiin tuhkaus ja tuhkattujen jäännösten käsittely.
Hautaustoimistot koordinoivat hautauspalveluita, mukaan lukien hautapaikan ostamisen, haudan avaamisen ja sulkemisen sekä arkun tai uurnan sijoittamisen.
Hautaustoimistot auttavat kuolintodistusten täyttämisessä, tarvittavien lupien hankkimisessa ja asianosaisten ilmoittamisessa.
Hautaustoimistot myyvät arkkuja, uurnia, muistotuotteita ja muita niihin liittyviä tavaroita.
Summarum
Hautausmailla on paljon nähtävää ! - AnonyymiUUSI
Olen sitä mieltä, että hautajaiskulut voivat kuulua vaikka kokonaan perukirjoituksen kulupuolelle (eli katetaan pesän varoista). Sosiaalitoimi voi maksaa hautauksen ja omaiset kalakeiton, jos vainaja on varaton.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1446754
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1505776- 1214948
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.444537Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?533925- 623091
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.532996Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242492- 422300
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152217