Misså Raamatussa käsketään pyytämään anteeksi?

Anonyymi-ap

Raamatussa kehoitetaan ANTAMAAN ANTEEKSI.

Tuhlaajapoika ei ehtinyt edes pyytää anteeksi, ennenkuin isä palautti hänelle pojan arvon ja aseman, kun tuli kotiin.

22

145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Perintö siinä kokeilussa kuitenkin meni.
      Jälelle jäi surkimuksen armahtaminen, eli ehdollista sai lopuksi elämää.

• Anonyymi

Kyllä tuhlaajapoika oli koko ajan isänsä perillinen, vaikka otti ennakkoperintöä.

Perintö oli vain kasvanut lisää entuudestaan. Ei se harhapolku elämässä perintöoikeuteen vaikuttanut.

• Anonyymi

Useammasskin kohdassa on.

Esim.

13 kärsikää toinen toistanne ja antakaa toisillenne anteeksi, jos kenellä on moitetta toista vastaan. Niinkuin Herrakin on antanut teille anteeksi, niin myös te antakaa.
      ( Kol 3)

Kolossalaiskirjeessä on myös mainittu Kristuksen sanan tuntemisen tärkeys.

16 Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne. ( Kol 3)

Herra Jeesus puhui anteeksiantamisesta useassa kohdin, esim .

3 Pitäkää itsestänne vaari! Jos sinun veljesi tekee syntiä, niin nuhtele häntä, ja jos hän katuu, anna hänelle anteeksi.
      4 Ja jos hän seitsemän kertaa päivässä tekee syntiä sinua vastaan ja seitsemän kertaa kääntyy sinun puoleesi ja sanoo: 'Minä kadun', niin anna hänelle anteeksi."
      ( Luuk 17)

21 Silloin Pietari meni hänen tykönsä ja sanoi hänelle: "Herra, kuinka monta kertaa minun on annettava anteeksi veljelleni, joka rikkoo minua vastaan? Ihanko seitsemän kertaa?"
      22 Jeesus vastasi hänelle: "Minä sanon sinulle: ei seitsemän kertaa, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän.
      23 Sentähden taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka vaati palvelijoiltansa tiliä.
      24 Ja kun hän rupesi tilintekoon, tuotiin hänen eteensä eräs, joka oli hänelle velkaa kymmenentuhatta leiviskää.
      25 Mutta kun tällä ei ollut, millä maksaa, niin hänen herransa määräsi myytäväksi hänet ja hänen vaimonsa ja lapsensa ja kaikki, mitä hänellä oli, ja velan maksettavaksi.
      26 Silloin palvelija lankesi maahan ja rukoili häntä sanoen: 'Ole pitkämielinen minua kohtaan, niin minä maksan sinulle kaikki'.
      27 Niin herran kävi sääliksi sitä palvelijaa, ja hän päästi hänet ja antoi hänelle velan anteeksi.
      28 Mutta mentyään ulos se palvelija tapasi erään kanssapalvelijoistaan, joka oli hänelle velkaa sata denaria; ja hän tarttui häneen, kuristi häntä kurkusta ja sanoi: 'Maksa, minkä olet velkaa'.
      29 Niin hänen kanssapalvelijansa lankesi maahan ja pyysi häntä sanoen: 'Ole pitkämielinen minua kohtaan, niin minä maksan sinulle'.
      30 Mutta hän ei tahtonut, vaan meni ja heitti hänet vankeuteen, kunnes hän maksaisi velkansa.
      31 Kun nyt hänen kanssapalvelijansa näkivät, mitä tapahtui, tulivat he kovin murheellisiksi ja menivät ja ilmoittivat herrallensa kaiken, mitä oli tapahtunut.
      32 Silloin hänen herransa kutsui hänet eteensä ja sanoi hänelle: 'Sinä paha palvelija! Minä annoin sinulle anteeksi kaiken sen velan, koska sitä minulta pyysit;
      33 eikö sinunkin olisi pitänyt armahtaa kanssapalvelijaasi, niinkuin minäkin sinua armahdin?'
      34 Ja hänen herransa vihastui ja antoi hänet vanginvartijan käsiin, kunnes hän maksaisi kaiken, minkä oli hänelle velkaa.
      35 Näin myös minun taivaallinen Isäni tekee teille, ellette anna kukin veljellenne sydämestänne anteeksi." ( Matt 18)

Isä meidän rukouksessa rukoillaan syntejämme anteeksi ja sanotaan, kuinka mekin annamme anteeksi meitä vastaan rikkoneille.

Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.

Usko Toivonen

• Anonyymi

Miten ihminen ei osaa lukea? (Kyllä hän osaa, mutta toivoo, etteivät uhrinsa osaisi.)

Edellä lukee:
        13 kärsikää toinen toistanne ja antakaa toisillenne anteeksi...

"Antakaa anteeksi", ei "pyytäkää anteeksi"...

Olkaa lahkolaiset varovaisia, kuunnelkaa tarkkaan, kuinka teille vääristellään Jumalan selvää sanaa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten ihminen ei osaa lukea? (Kyllä hän osaa, mutta toivoo, etteivät uhrinsa osaisi.)

Edellä lukee:
        13 kärsikää toinen toistanne ja antakaa toisillenne anteeksi...

"Antakaa anteeksi", ei "pyytäkää anteeksi"...

Olkaa lahkolaiset varovaisia, kuunnelkaa tarkkaan, kuinka teille vääristellään Jumalan selvää sanaa!

Olet osittain oikeassa, kuitenkin katumus vaikuttaa anteeksipyytämistä.

3 Pitäkää itsestänne vaari! Jos sinun veljesi tekee syntiä, niin nuhtele häntä, ja jos hän katuu, anna hänelle anteeksi. ( Luuk 17)

Ja Isä meidän rukouksessa me pyydämme syntejämme anteeksi.

Isä meidän
        9 Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi;
        10 tulkoon sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa;
        11 anna meille tänä päivänä jokapäiväinen leipämme;
        12 ja anna meille syntimme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet;
        13 äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta, sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen. ( Matt 6)

Siis, pyydämme syntejämme anteeksi : "anna meille syntimme anteeksi".

Jumalan sanaan perustaminen on todellakin tärkeää.

Usko Toivonen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet osittain oikeassa, kuitenkin katumus vaikuttaa anteeksipyytämistä.

3 Pitäkää itsestänne vaari! Jos sinun veljesi tekee syntiä, niin nuhtele häntä, ja jos hän katuu, anna hänelle anteeksi. ( Luuk 17)

Ja Isä meidän rukouksessa me pyydämme syntejämme anteeksi.

Isä meidän
        9 Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi;
        10 tulkoon sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa;
        11 anna meille tänä päivänä jokapäiväinen leipämme;
        12 ja anna meille syntimme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet;
        13 äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta, sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen. ( Matt 6)

Siis, pyydämme syntejämme anteeksi : "anna meille syntimme anteeksi".

Jumalan sanaan perustaminen on todellakin tärkeää.

Usko Toivonen

Jumalalta "pyydetään anteeksi", ei ihmisiltä.

Ihmisten / riitapuolten kanssa syyllinen voi lähteä selvittämään tekoaan ja menee "sopimaan" uhrinsa kanssa. Sopiminen sisältää mm. tehdyn rikoksen korvaamista.

Pelkkä sana "anteeksi" ei joka asiassa ole riittävä ja sellsiselle voi uhri vain hymähtää. Se ei ole "sopimista".

• Anonyymi

Ei missään. Anteeksipyytely ihmisiltä on epäraamatullista. Vain Jumalalta anotaan anteeksiantoa.

Asiat pitää Jeesuksen mukaan "sopia" ja sopimiseen kuuluu erinäisiä asioita. Sama koskee myös ihmisen Jumala-suhdetta. Vääriä asioita ei enää tehdä = parannus.

Miksi jonkin rikoksen tekijä menisi vaatimaan uhriltaan anteeksiantoa itselleen ja sitten syyllistäisi tämän jos uhri huomaa hänessä epärehelliset motiivit, viittaa kintaalla, "eikä anna anteeksi"?

Ei tekijä ole uhri, jota pitäisi sääliä ja uhrin olla huolissaan hänen pahasta mielestään. Anteeksipyytelijät ovat julmia, pahoja ihmisiä, jotka haluavat lisää alistaa uhriaan.

Pelkät sanat eivät ole mikään raamatullinen "sopimus" vaan uhrille on hyvitettävä hänen kärsimänsä vahinko, vähintäänkin sillä, että lopettaa hänen pahoinpitelynsä, myös henkisellä tasolla.

Jeesuksen mukaan sillä, joka vielä tahallaan tekee samaa syntiä, ei tekijälle enää Jumalankaan taholta ole anteeksiantoa. Tämä on tosiasia. Monet elävätkin uskonharhassaan, luullen selvittäneensä asiansa kun ovat pinnallisesti jotain "selvitelleet" ja jo heti kohta jatkaneet. "Pitäneet pilkkanaan Armon Henkeä".

Mistä lie tullut tuo rikollinen "anteeksipyytely"-tapa? Ainakin "kristilliset" uususkonnot harrastavat tätä, myös helluntailaiset omia uskonnonuhrejaan kohtaan aivan avoimesti tälläkin foorumilla, uhrin vielä salliessa heille sovituksen mahdollisuuden, jonka nämä säännöllisesti pilkkasanoillaan, jopa outtauksilla (tietoisesti vaarantaen uhrinsa henkeä) torjuvat.

Jos uhri itse ymmärtää tekijän mahdollisen vilpittömyyden ja ettei tämä enää jatka rikostaan häntä vastaan, hän voi antaa anteeksi, anteeksiantoon kuuluu kuitenkin odotus myös mahd. korvauksista kuten esim. varastetun tavaran tai omaisuuden palauttamisesta.

Väärä. kepeä anteeksianto väärälle ihmiselle on taas rikoksen ja synnin mahdollistamista ja tähän ansaan tekijä usein haluaakin uhrinsa johdattaa. Anteeksiannoissaankin tulee olla tarkka, ettei uhri itse johdata toista kiusauksiin. On vaadittava rehellisyyttä. "Sovittava (asioista) riitapuolen kanssa", kuten Jeesus sanoi.

Jos rikoksen tekijä itse ei edes yritä sopia asioista uhrinsa kanssa, ei hänelle Raamatun mukaan kuulu anteeksianto. Uhri tulee kerran Tuomiolla, Pyhä Henki todistajanaan vaatimaan asiassa Suuren Tuomarin päätöstä.

• Anonyymi

Ihminen kulkee polkuaan ja kaikki oma tekemä kävelee häntä vastaan

ELIKKÄ ELÄMÄ ON TASA PELIÄ

Helppo vertauskuva tästä :
      ( Kivittäjä kokee kivityksensensä, jotta roikuu vielä itse. )

• Anonyymi

Ei pahuus hälvene ANTEEKSI PYYDELLEN

• Anonyymi

Ihmisen täytyy siirtyä henkiseen tilaansa, elikkä käsittää maalinen elämän hetkellisyys

JOTTA FUNTSIKAAS AINA OLEVAA PYSYVYYTTÄ

• Anonyymi

Raamattu puhuu syntien tunnustamisesta.

Ihminen voi antaa toiselle anteeksi vain sellaisen synnin, mikä koskee häntä itseään.

"Ja anna meille anteeksi meidän syntimme, niinkuin mekin annamme anteeksi, niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet."

Edes Naatan, vaikka oli profeetta, hänellä ei ollut valtuuksia antaa Daavidin syntejä anteeksi, hän vain välitti profeettana tiedon, että Jumala on antanut ne anteeksi katuvalle Daavidille.

2. Sam. 12:13

Niin Daavid sanoi Naatanille: "Minä olen tehnyt syntiä Herraa vastaan". Naatan sanoi Daavidille: "Niin on myös Herra antanut sinun syntisi anteeksi; sinä et kuole.

2. Sam. 12:15

Sitten Naatan meni kotiinsa. Ja Herra löi lasta, jonka Uurian vaimo oli Daavidille synnyttänyt, niin että se sairastui vaikeasti.

18 Seitsemäntenä päivänä lapsi kuoli.

• Anonyymi

Nämä ovat näitä Raamatun vääntäjiä !

11 Vielä hän sanoi: "Eräällä miehellä oli kaksi poikaa.
      12 Ja nuorempi heistä sanoi isälleen: 'Isä, anna minulle se osa tavaroista, mikä minulle on tuleva'. Niin hän jakoi heille omaisuutensa.
      13 Eikä kulunut montakaan päivää, niin nuorempi poika kokosi kaiken omansa ja matkusti pois kaukaiseen maahan; ja siellä hän hävitti tavaransa eläen irstaasti.
      14 Mutta kun hän oli kaikki tuhlannut, tuli kova nälkä koko siihen maahan, ja hän alkoi kärsiä puutetta.
      15 Ja hän meni ja yhtyi erääseen sen maan kansalaiseen, ja tämä lähetti hänet tiluksilleen kaitsemaan sikoja.
      16 Ja hän halusi täyttää vatsansa niillä palkohedelmillä, joita siat söivät, mutta niitäkään ei kukaan hänelle antanut.
      17 Niin hän meni itseensä ja sanoi: 'Kuinka monella minun isäni palkkalaisella on yltäkyllin leipää, mutta minä kuolen täällä nälkään!

!!!
      18 Minä nousen ja menen isäni tykö ja sanon hänelle: Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinun edessäsi
      19 enkä enää ansaitse, että minua sinun pojaksesi kutsutaan; tee minut yhdeksi palkkalaisistasi.'
      !!!

Ja isä siis tiesi pojan takaisin tullessa tuon tilanteen.

• Anonyymi

Taivaassa iloitaan jokaisesta syntisestä, joka tekee parannuksen.

10 Niin myös, sanon minä teille, on ilo Jumalan enkeleillä yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen." ( Luuk 16)

Itsekunkin on omalta kohdaltaan käännyttävä pois pahuudestaan, kuten tuhlaajapoikakin katui tekemäänsä syntiä.

26 Teille ensiksi Jumala on herättänyt Poikansa ja lähettänyt hänet siunaamaan teitä, kun käännytte itsekukin pois pahuudestanne." ( Apt 3)

Syntien anteeksipyytäminen edellyttää kääntymystä, nöyrtymistä ylpeydestään.

Niin on tuhlaajapojankin osalta, "minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinun edessäsi".

1 Veisuunjohtajalle; Daavidin virsi. Herra, sinä tutkit minua ja tunnet minut.
        2 Istunpa minä tahi nousen, sinä sen tiedät; sinä ymmärrät minun ajatukseni kaukaa.
        ( Ps 139)

Tottakai Herra tietää sydämestään katuvan ihmisen ajatukset ja ilo taivaassa on jokisesta syntisestä, joka tekee parnnuksen.

Usko Toivonen

• Anonyymi

Umpisokea ei ymmärrä edes anteeksipyytämisen tärkeyttä !

Se asia tulisi olla selvä jo ihan ihmissuhteiden kautta !

Syntien tunnustamis prosessi sisältää jo itsessään anteeksipyytämisen !

Eli siinä pitää siis rehdisti tunnustaa tekemänsä vääryys ja katua sitä tekoaan ja anoa anteeksipyyntöä siltä, jota vastaan on rikottu.

Samalla siihen kuuluu parannuksenteko, eli lupaus pyrkiä välttämään jatkossa samoja / samankaltaisia vääriä toimia.

Ei ihmissuhteet, eikä Jumala suhde muuten eheydy.

On todella outoa, jos ihminen ei edes tämän vertaa elämästä ymmärrä !

Toki narsisti / narsistinen ihminen ei koskaan tunnusta omia vääriä toimiaan ja syntejään, siis kun vika ei ole koskaan oikeasti hänessä vaan aina jossain tai joissain muissa !

Narsistin Raamatusta ja elämästä siis puuttuu anteeksipyytäminen kokonaan !

• Anonyymi

Helluntailaiset eivät pyydä anteeksi edes oman lahkonsa perustajien Parhamin ja Olsenin sodomiaan johtavia tekoja nuorten poikien kanssa.

• Anonyymi

Valit. 5:7

Meidän isämme ovat syntiä tehneet; heitä ei enää ole. Me kannamme heidän syntivelkaansa.

• Anonyymi

Tulisiko siis jokaisen luterilaisenm myös pyydellä anteeksi Lutherin kiduttamisia ja tappamisia ?

Entäpä tulisiko jokaisen katolisen pyydellä anteeksi katolisen kirkon noitavainoja ja harhaoppeja kaiken aikaa ?

Miten tuo sinun logiikkasi oikein meneekään ?

Itse en siis ole hellari !

• Anonyymi

Jos Isä meidän rukouksesss sanotaan että annamme anteeksi niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.

Jos emme anna anteeksi vaan herjaamme, emme saa itse syntejämme anteeksi ja joudumme sydämen kovuuden vuoksi helvettiin.

• Anonyymi

Jeesus vierailuaikanaan niin söi vaan tullessaan. Herra tekee samoin vastakin.

• Anonyymi

Osaako vasta syödä?

• Anonyymi

Jos isä olisi alkanut tuhlaajapoikaa herjaamaan, että sinä tuhlari ja irstsilija, niin isä olisi joutunut helvettiin. Nyt kun antoi anteeksi pelastui itse.

• Anonyymi

Pyyntö on implisiittisesti teksteissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      93
      2129
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      167
      1557
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1339
    4. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      240
      1237
    5. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      73
      1190
    6. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      88
      1106
    7. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1051
    8. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      253
      1016
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      51
      936
    10. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      88
      901
    Aihe