Sähköauton arvon aleneminen ?.

Anonyymi-ap

Jos aiot ostaa sähköauton uutena huomaa, että myös sähköautosi arvo vähintään puolittuu kolmessa, neljässä vuodessa, vaikka kilometrejä on kertynyt vain noin 15-20 000 vuodessa.
Näin vw id3 2021 vaihtotarjous uuteen volkkariin VW:lta
( oh. n. 40 000---vaihtotarjous 18000 ).
Vaihtamalla näin, menetät sen edun, jonka luulit saavasi ajamalla sähköllä ja viettämällä aikaasi latauspaikoilla.

27

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Riippuu paljon autosta miten arvo säilyy. Löytyy haluttuja ja vähemmän haluttuja, isolla akulla ja pienellä akulla jne...
      Sama on polttiksilla, höpöpoika!

      • Anonyymi

        Se isompiakkuinen on ollut kalliimpi, joten arvonlasku on myös suurempi . Sama on polttiksilla joo .


    • Anonyymi

      Sääliä saa kuka vaan. Kateus pitää ansaita.

      • Anonyymi

        Laitetaan tämä "viisaus" kuuluisien latinalaisten lauseiden joukkoon:
        Misericordiam quislibet meretur; invidia vero comparanda est.


    • Anonyymi

      Kuka hullu ostaa sähköauton omaksi?

      • Anonyymi

        Ei kukaan.


      • Anonyymi

        Pari kolme vuotta vanhan sähköauton saa melko edullisesti ja akun SOH-arvo voi olla yli 90%. Jos vielä löytää ajopelin, jolla on ajettu alle 100 000 km, niin miksi ei ostaisi omaksi. Akuissa yleensä on takuu 8v./160 000 km. Tässä vaiheessa auton arvo ei enää niin jyrkästi putoa. Näinpähän erään myynti-ilmoituksen tällaisesta autosta ja kilometrejä oli 78 000 mittarissa.

        Minulle nyt yleensä tulee mieleen, että miksi kukaan hullu ylipäätään ostaa autoa. Mutta asunkin Helsingin keskustassa ja julkiset menevät täällä lähes minne vain - Uberilla pääsee edullisesti etäisiimpiin kohteisiin ja auton voi aina vuokrata, jos tekee mieli ajella pitemmälle.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Pari kolme vuotta vanhan sähköauton saa melko edullisesti ja akun SOH-arvo voi olla yli 90%. Jos vielä löytää ajopelin, jolla on ajettu alle 100 000 km, niin miksi ei ostaisi omaksi. Akuissa yleensä on takuu 8v./160 000 km. Tässä vaiheessa auton arvo ei enää niin jyrkästi putoa. Näinpähän erään myynti-ilmoituksen tällaisesta autosta ja kilometrejä oli 78 000 mittarissa.

        Minulle nyt yleensä tulee mieleen, että miksi kukaan hullu ylipäätään ostaa autoa. Mutta asunkin Helsingin keskustassa ja julkiset menevät täällä lähes minne vain - Uberilla pääsee edullisesti etäisiimpiin kohteisiin ja auton voi aina vuokrata, jos tekee mieli ajella pitemmälle.

        Täältä Keski-Suomesta katsoen oma auto on oikeastaan se ainoa, millä pääsee liikkumaan. Bussi kulkee kilometrin päästä, aamulla kirkolle, ja iltapäivällä toiseen suuntaan, kouluaikoina. Junalle on matkaa 30 km, eikä siinä seisakkeella pysähdy kuin harva juna. Taksin sai tilattua ennen Bernerin uudístusta, nyt se on onnenkauppaa. Uber on täysi mysteeri ja tuntematon tapaus.
        Bensalla ja dieselillä kuljettiin pitkään, mutta sähköauto on osoittautunut parhaaksi. Joka mökissähän löytyy sähköt
        Minusta on hullua, että joku haluaa asua Helsingissä, jos työ ei pakota siihen. Mutta sehän on jokaisen oma valina.


      • Anonyymi
        UUSI

        Uutta sähköautoa hintaluokassa 50 000€--> ei kannata ostaa omaksi, vaan liisata.


    • Anonyymi

      Todistetuksi tuli.
      Tällä sivustolla ei voi kirjoittaa,, heti ilmestyy joku elämäänsä pettynyt ikävien, katkerien kommenttiensa
      kanssa pilaamaan keskustelun aloitusta.

      • Anonyymi

        Lähes kaikilla Suomi24 palstoilla on niin sanottu "Keskustelupoliisi". Kyseessä on aika usein tyypillinen suomalainen tapa kommunikoida eli mitätöidä toinen osapuoli Timo Soinin tyylisillä laiskoilla letkautuksella - tai vain kiusan tekoa.


    • Anonyymi

      Valitettavasti aloittaja on laskenut oikein. Sähköauto ei tuo mitään säästöjä. Sähköautolla kilometrit ovat todellisuudessa kalleimpia. ja "tankkaaminen" aikaa vievää.

      • Anonyymi

        Tyypillistä keskeneräiselle tuotteelle, jota kukaan ei halua.


    • Anonyymi

      No ihan normaalia tuo pudotus. Kyllä joka vehkeen arvo vähintään puolittuu jo kolmessa vuodessa. Turha edes kuvitella muuta.

    • Anonyymi

      Jos aiot ostaa polttiksen uutena huomaa, että myös polttiksesi arvo vähintään puolittuu kolmessa, neljässä vuodessa, vaikka kilometrejä on kertynyt vain noin 15-20 000 vuodessa.

      • Anonyymi

        Tuo on aikamoista liioittelua, todellinen arvon alenema polttiksella on usein alle 20% kolmessa vuodessa. Toki jos oikein kauan autoa pitää niin lähes kaikilla autoilla arvo lähenee nollaa, mutta tuohon menee vähintään 20 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on aikamoista liioittelua, todellinen arvon alenema polttiksella on usein alle 20% kolmessa vuodessa. Toki jos oikein kauan autoa pitää niin lähes kaikilla autoilla arvo lähenee nollaa, mutta tuohon menee vähintään 20 vuotta.

        Vahvaa liioittelua tuo polttiksen arvon säilyminen. Tai laita esimerkkejä autosta missä arvonalenema on noin pieni?

        Merkki/mallikohtaista vaihtelua on aina, mutta vanha nyrkkisääntö 15% arvonalenema per vuosi aina jäännösarvosta laskettuna pitää keskimäärin aika hyvin paikkaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vahvaa liioittelua tuo polttiksen arvon säilyminen. Tai laita esimerkkejä autosta missä arvonalenema on noin pieni?

        Merkki/mallikohtaista vaihtelua on aina, mutta vanha nyrkkisääntö 15% arvonalenema per vuosi aina jäännösarvosta laskettuna pitää keskimäärin aika hyvin paikkaansa.

        Huoh... Todellisuudessa suuressa osassa polttiksissa arvon puolittumiseen menee usein lähemmäs 10 vuotta. Esimerkiksi noin 10 vuotta vanhasta bensa-Golfista pyydetään usein 15-20 000 euroa.

        Ja tietenkin voidaan ottaa esimerkkinä arvon alenemat USA:ssa

        https://tekniikanmaailma.fi/naiden-autojen-arvo-sailyy-parhaiten-viiden-vuoden-aikana-amerikkalaisselvitys/

        Eli USA:ssa auton arvo alenee keskimäärin 45% viidessä vuodessa, ei siis 3-4 vuodessa. Ja kaikkein eniten arvoa menettävät sähköautot.

        Mutta Suomessa arvon alenema autoissa on paljon pienempi, koska Suomessa ostetaan paljon enemmän käytettyjä autoja ja autojen käyttöikä on todella pitkä.

        "Merkki/mallikohtaista vaihtelua on aina, mutta vanha nyrkkisääntö 15% arvonalenema per vuosi aina jäännösarvosta laskettuna pitää keskimäärin aika hyvin paikkaansa."

        Tuo "nyrkkisääntö" on täyttä puppua. Taisit vetää koko nyrkkisäännön hatusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoh... Todellisuudessa suuressa osassa polttiksissa arvon puolittumiseen menee usein lähemmäs 10 vuotta. Esimerkiksi noin 10 vuotta vanhasta bensa-Golfista pyydetään usein 15-20 000 euroa.

        Ja tietenkin voidaan ottaa esimerkkinä arvon alenemat USA:ssa

        https://tekniikanmaailma.fi/naiden-autojen-arvo-sailyy-parhaiten-viiden-vuoden-aikana-amerikkalaisselvitys/

        Eli USA:ssa auton arvo alenee keskimäärin 45% viidessä vuodessa, ei siis 3-4 vuodessa. Ja kaikkein eniten arvoa menettävät sähköautot.

        Mutta Suomessa arvon alenema autoissa on paljon pienempi, koska Suomessa ostetaan paljon enemmän käytettyjä autoja ja autojen käyttöikä on todella pitkä.

        "Merkki/mallikohtaista vaihtelua on aina, mutta vanha nyrkkisääntö 15% arvonalenema per vuosi aina jäännösarvosta laskettuna pitää keskimäärin aika hyvin paikkaansa."

        Tuo "nyrkkisääntö" on täyttä puppua. Taisit vetää koko nyrkkisäännön hatusta.

        Aika optimistista tuo esittämäsi Golfin hinnoittelu. 10 vuotta vanha (2015) Golf pitää olla poikkeuksellisen vähän ajettu tai sitten GTI/R jotta siitä pyydetään edes 15000 euroa. Paljon löytyy myös Golffeja ikäisekseen normaaleilla kilometreillä reilusti alle 10000 euron hintapyynnöillä.

        Suunnilleen normaalimallien käytettyjen hinnat liikkuvat 10000 euron molemmin puolin, ja uutena nuo ovat maksaneet 30000 euron molemmin puolin. Eli arvosta on pyöreästi kolmasosa jäljellä. Ja tuo on laskettu noiden mallien alkuperäisistä hinnoista, jso vertaa siihen mitä uusi Golf tänä päivänä maksaa niin arvonalenema on suurempi. Mikäli ei ihan hinnat alkaen -malliin tyydy niin 40000 euroa menee helposti rikki uuden Golfin hinnassa.

        Golfin arvonalenema on kyllä hieman pienempi kuin tuo 15% nyrkkisääntö, mutta Golf tunnetusti pitää hintansa melko hyvin. Sen sijaan se että yleisesti 10 vuotta vanhasta polttiksesta saisi puolet uuden hinnasta tai että 3-vuotiaan arvosta olisi yli 80% jäljellä on aivan huttua.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika optimistista tuo esittämäsi Golfin hinnoittelu. 10 vuotta vanha (2015) Golf pitää olla poikkeuksellisen vähän ajettu tai sitten GTI/R jotta siitä pyydetään edes 15000 euroa. Paljon löytyy myös Golffeja ikäisekseen normaaleilla kilometreillä reilusti alle 10000 euron hintapyynnöillä.

        Suunnilleen normaalimallien käytettyjen hinnat liikkuvat 10000 euron molemmin puolin, ja uutena nuo ovat maksaneet 30000 euron molemmin puolin. Eli arvosta on pyöreästi kolmasosa jäljellä. Ja tuo on laskettu noiden mallien alkuperäisistä hinnoista, jso vertaa siihen mitä uusi Golf tänä päivänä maksaa niin arvonalenema on suurempi. Mikäli ei ihan hinnat alkaen -malliin tyydy niin 40000 euroa menee helposti rikki uuden Golfin hinnassa.

        Golfin arvonalenema on kyllä hieman pienempi kuin tuo 15% nyrkkisääntö, mutta Golf tunnetusti pitää hintansa melko hyvin. Sen sijaan se että yleisesti 10 vuotta vanhasta polttiksesta saisi puolet uuden hinnasta tai että 3-vuotiaan arvosta olisi yli 80% jäljellä on aivan huttua.

        Taitaa tuolta optimistilta mennä hyvityshinnat ja pyyntihinnat sekaisin. Saa olla todellinen helmi, josta joku maksaa lähellekään yleistä hintapyyntötasoa. Tunnearvosta ei kukaan maksa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa tuolta optimistilta mennä hyvityshinnat ja pyyntihinnat sekaisin. Saa olla todellinen helmi, josta joku maksaa lähellekään yleistä hintapyyntötasoa. Tunnearvosta ei kukaan maksa.

        Tuokin pitää paikkaansa, jos arvonalenemaa katsoo sen Golfin uutena ostaneen näkökulmasta kun autoa tarjoaa vaihdossa. Todellinen hyvitys on kuitenkin sen muutaman tonnin vähemmän kuin mitä hintapyynnöt ovat -> ollaan hyvin lähellä sitä 15% vuotuista arvonalenemaa.


    • Anonyymi

      Ei ole montaakaan kuukautta kun lehdessä julkaistiin tutkimus joka kertoi, että nykyään autojen arvo laskee ihan yhtä paljon kaikilla voimalinjoilla kun puhutaan vastaavan hintaisista verrokeista.

      • Anonyymi

        Näinhän se on. Joku tyytyy tonnin romuun, ja kuvittelee sillä säästävänsä jotain, toinen ostaa sadan tonnin auton, ajaa sillä tyytyväisenä pari vuotta ja vaihtaa taas uuteen. Rahaa palaa, mutta tekee niin, kun voi, sen kummemmin rahan menoa surkuttelematta.


    • Anonyymi

      Bensa-Audin arvo lasku vajaassa viidessä vuodessa 84 000€!
      Uuden hinta 130 000€, neljän ja puolen vuoden päästä hinta 46 000€.
      Tuona aikana kilometrejä kertyi n. 70tkm.

      Onneksi sähköautooni ei tuollaista hinnanromahdusta voi tulla.

      • Anonyymi
        UUSI

        Kyllä kaikissa kalliissa autoissa arvon alennus on suurta . Sinun sähköautosi on ilmeisesti halvemmasta päästä .


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kaikissa kalliissa autoissa arvon alennus on suurta . Sinun sähköautosi on ilmeisesti halvemmasta päästä .

        Kyllä, oma sähköautoni on vain sen hintainen, jonka pystyn käteisellä ostamaan.


    • Anonyymi
      UUSI

      Ostin juurikin tuollaisen arvoromahdus-sähköauton käytettynä. Romahtanut hinta oli todella sopiva meikäläiselle ja nyt ajan sillä melkein ilmaiseksi yöllä ladatulla pörssisähköllä.
      Sairaan siisti juttu. Ei tarvitse maksaa polttoaineveroja joka kilometristä jonka ajaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

      Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      373
      1574
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

      Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      76
      1520
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      364
      1478
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

      Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      48
      1211
    5. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      63
      1190
    6. Aika pieni se on

      Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      36
      1039
    7. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

      Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      252
      1018
    8. vinkki miehille

      Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      908
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

      Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      877
    10. Kiitos siitä

      Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      875
    Aihe