Nyt loppui polttomoottorilla vetäminen! Kyllä sähköauto on kuin taivaasta vaunun kanssa! :D

Anonyymi-ap

💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪

Enää ei tarvitse polttaa kytkintä ja nykiä vaihdettä isommalle ja pienemmälle. Ja tankkaa kalliita tankillisia.

Reilu 400-heppainen nykyauto liikuttaa meidän vaunua ihan tunteettomasti kiitos sähkömoottorin julmetun väännön. Siis ihan pelottavan kevyesti ponkaisee yli sataseenkin.... Energiankulutus jäi alle kolmasosaan meidän entisestä vetoautosta. Siis 33 kWh vs 110 kWh/100 km. Mitä sitten on noilla vähän tehokkaammilla nykyautoilla (yli 600 hv)?

Energiakustannuksen ero vain kasva vaunu perässä nykyauton hyväksi. Sen verran sähkö on dieseliä ja bensiiniä edullisempaa. Mutta se ajamisen vaivattomuus nykyautolla vaunun kanssa! WOW!! Ihan eri planeetalta kuin polttomoottoriaikakaudella.

133

993

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Juu, pysy vaan sähkärissäs, kun et osaa ajaa oikeaa autoa.

      • Anonyymi

        Saati puhua: "Ja tankkaa kalliita tankillisia."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saati puhua: "Ja tankkaa kalliita tankillisia."

        Ainoastaan älyltään jälkeenjääneet hankkii sähkörimpuloita.


        💪💪💪💪💪💪💪💪


    • Anonyymi

      Meillä Tesla Model Y long range ja 1500 kg Kabe Smaragd 520. Ei pääse Kirkkonummelta Hankoon lataamatta Tammisaaressa. Lapin reissuihin ei siis sovellu, koska päivässä ei tunnit riitä. Muuten kyllä tehokas, vääntävä, jämäkkä ja erinomainen veturi.

      • Anonyymi

        Tuon oikeastaan tiesinkin, koska jo iso kuomukärry nostaa kulutusta huikeasti. Kabet taitavat kaikki olla 250 cm leveitä, joten ilmanvastustakin on paljon enemmän kun kuomukärryssä.
        Naapurin kuomukärryä vetelin ID4:sella keväällä nollakelin tuntumassa. Kuormaa n. 500 kg paikkeilla ja kärryn paino ehkä kolmisensataa... Kulutus oli yli 30 kWh sataselle.
        Mielenkiinnosta kysyn, paljonko mahtaa Teslan maantiekulutus olla Kabe perässä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon oikeastaan tiesinkin, koska jo iso kuomukärry nostaa kulutusta huikeasti. Kabet taitavat kaikki olla 250 cm leveitä, joten ilmanvastustakin on paljon enemmän kun kuomukärryssä.
        Naapurin kuomukärryä vetelin ID4:sella keväällä nollakelin tuntumassa. Kuormaa n. 500 kg paikkeilla ja kärryn paino ehkä kolmisensataa... Kulutus oli yli 30 kWh sataselle.
        Mielenkiinnosta kysyn, paljonko mahtaa Teslan maantiekulutus olla Kabe perässä?

        Meillä kapea 230 cm versio, GLT-pohjalla. Tuulen suunnasta riippuen kulutus on noin 42-47 kWh per sata km. Mittarissa aina 83 kmh.


      • Anonyymi

        Nyt kyllä kusetat tosi pahasti. Olen vetänyt vaunua nykyautolla jo useamman vuoden ja tiedän, että isonkin vaunun kanssa kulutus pyörii 33 - 35 kWh:n välillä per sata 100 km. Sähkärillä tulee ylivertaisen suorituskyvyn ansiosta ajettua kovempaa ja ohiteltua myös vaunu perässä.

        80 kWh:n akulla menee heittämällä yli 200 km eli jos osaat ajaa edes jotenkin järkevästi Kirkkonummelta Hankoon, ei tarvitse ladata välillä noinkaan pienellä akulla.

        Todellisissa vetoautoissa akun kapasiteetti on yli 100 kWh eli mennään 300 km:n latausväleillä vaunun kanssa. Noin neljän tunnin välein pysähdys pikalaturille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kyllä kusetat tosi pahasti. Olen vetänyt vaunua nykyautolla jo useamman vuoden ja tiedän, että isonkin vaunun kanssa kulutus pyörii 33 - 35 kWh:n välillä per sata 100 km. Sähkärillä tulee ylivertaisen suorituskyvyn ansiosta ajettua kovempaa ja ohiteltua myös vaunu perässä.

        80 kWh:n akulla menee heittämällä yli 200 km eli jos osaat ajaa edes jotenkin järkevästi Kirkkonummelta Hankoon, ei tarvitse ladata välillä noinkaan pienellä akulla.

        Todellisissa vetoautoissa akun kapasiteetti on yli 100 kWh eli mennään 300 km:n latausväleillä vaunun kanssa. Noin neljän tunnin välein pysähdys pikalaturille.

        Tesla Model Y 75 kWh on meillä. Jos uskaltaa, saattaa juuri päästä Hankoon asti (117 km suunta), mutta tiukkaa kyllä tekee. Sunnuntaina viimeksi ajettiin sieltä pois ja 43,7 kWh oli kulutus. SOH 87%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kyllä kusetat tosi pahasti. Olen vetänyt vaunua nykyautolla jo useamman vuoden ja tiedän, että isonkin vaunun kanssa kulutus pyörii 33 - 35 kWh:n välillä per sata 100 km. Sähkärillä tulee ylivertaisen suorituskyvyn ansiosta ajettua kovempaa ja ohiteltua myös vaunu perässä.

        80 kWh:n akulla menee heittämällä yli 200 km eli jos osaat ajaa edes jotenkin järkevästi Kirkkonummelta Hankoon, ei tarvitse ladata välillä noinkaan pienellä akulla.

        Todellisissa vetoautoissa akun kapasiteetti on yli 100 kWh eli mennään 300 km:n latausväleillä vaunun kanssa. Noin neljän tunnin välein pysähdys pikalaturille.

        Missä niitä sinun todellisia vetoautoja on, Hummerko?


    • Anonyymi

      Yksi syy, miksi sähköautoja ei käytetä matkaillessa vetämiseen on se, että pitää ratkaista, mihin vaunun tunkee lataamisten ajaksi.

      • Anonyymi

        Erittäin totta. Vaunu ja mikä vaan kärry täytyy irrottaa koukusta ja parkkeerata toisaalle. Siinä välissä se vapaa laturi saattaa laturi ollakin jo varattu. Miten vaan, mutta tulee varttitunti lisää joka ainoalla latauspysäköinnillä.


    • Anonyymi

      Sähköauto on hieno peli kunhan akusto vielä kehittyy !!
      Ettei maksa auton verran kuten nyt maksaa ??

      • Anonyymi

        Ja mitään ei saa kun sitä lähtee myhmään.


    • Anonyymi

      Aika onneton kuljettaja ollutkin jos kytkimen on polttanut vaunun kanssa. Omiaan tuollaiselle patteriauto🤣

    • Anonyymi

      Uusavuttomat ei saa ajaa muutakuin
      AUTOMAATTIVAIHTEISEN
      auton
      AJOKORTILLA.
      100%- alisuorittaja.
      Varmasti Sdp.

      • Anonyymi

        Aivan. Miten helkkarissa me vanhempi väki osataan ajaa kaikkea mahdollista yhdellä kortilla? Määkin voisin heti ostaa 1100cc "mopon" ja lähtee menemään, mutta kun ei kiinnosta ja älli kertoo, et lapasesta lähtis. Ei se mopoajelu antanut valmiuksia tuollaiseen, sen nyt ymmärtää kaikki.
        Kaikki muu kulkee, muttei tuon luokan "mopo".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan. Miten helkkarissa me vanhempi väki osataan ajaa kaikkea mahdollista yhdellä kortilla? Määkin voisin heti ostaa 1100cc "mopon" ja lähtee menemään, mutta kun ei kiinnosta ja älli kertoo, et lapasesta lähtis. Ei se mopoajelu antanut valmiuksia tuollaiseen, sen nyt ymmärtää kaikki.
        Kaikki muu kulkee, muttei tuon luokan "mopo".

        Osaa mm. siten, että on ajanut ikänsä myös moottoripyörillä. Eikä tehokaskaan pyörä lähde lapasesta, jos vaan osaa ajaa ja on yhtään järkeä päässä.
        Jos mietin hankalinta ja vaikeinta ajettavaa ja raskas kalusto jätetään pois laskuista, niin se vaikein tappovehje on 1000 Can Am mönkijä. Kulkee toista sataa ja laillisestikin saa ajaa 80 km/h. Ajo-ominaisuudet riittävät max. 60 km/h nopeuksiin ja sitä todellakin täytyy osata ajaa.

        T Pappa kohta 69, joka ei osaa lopettaa moottoripyöräilyä vieläkään.


    • Anonyymi

      33 kWh/100 km, niin jo kohtuu isollakin akulla varustettua sähköautoa saat ladata kesäkelissäkin 200 km välein. Talvi ja pakkaset, niin en edes yrittäisi...
      Akkua ei ikinä voi ajaa tyhjäksi ja aina täytyy olla myös "varatankkia", jolla pääsee seuraavalle asemalle, mikäli suunniteltu asema ei toimikaan.
      Toisekseen aina täytyisi löytää vapaa, vähintään 100 kWh laturi, muuten aikaa kuluisi lataamisiin järjettömän paljon.

    • Anonyymi

      Ei tarvi,kun tressata,että löytyykö lataus paikka ja vaihdattaa sika hintaisia akkuja,kun hajoavat.

    • Anonyymi

      Kyllä se kauppa ja lähiömopoksi käy,mutta ei pitkille matkoille. Tressaavaa etsiskellä lataus paikkoja ja kun löytyy,niin odotella että akku latautuu täyteen.

      • Anonyymi

        1.000km alta kymmeneen tuntiin. Se on todellisuutta tämän päivän sähköautoilla.

        https://www.youtube.com/watch?v=H-uhUItXs_Q&t=1310s


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Samanmoisia luuloja oli minullakin, ei oo enää.

        Tärkein: Reissuautossa pitää mielestäni olla 70 - 90 kWh akku. Pikkuakuista en pitkille matkoille huolisi.

        Latauspaikoista tarvitsee stressata vain pienemmillä syrjäteillä, lähes kaikki latauspisteet kun ovat valtateiden varsilla & taajamissa. Siis vallankin teholatauspisteet, maaseudulta niitä ei käytännössä löydy mistään.

        Reissussa on melkein pakko löytää tehokas, min. 100 kW laturi, muuten saa tosiaan odotella pitkään...... Kuitenkin jo 100 kilowattisella laturilla käytännössä mikä vaan tyhjä akku on täynnä tunnissa. Akua ei kuitenkaan voi ajaa tyhjäksi, joten isonkin (20-30% jäljellä) akun lataukseen aikaa kuluu oikeasti vain 15-30 min. Ei liene kenellekään mahdoton ajatus pitää tuollaista taukoa 300-400 km jälkeen?

        Laturin löytäminen ei ole edes vaikeaa, meidänkin auto etsii sellaiset reitin varrelta automaattisesti. Jos reititys ei ole päällä, niin laturit ominaisuuksineen löytvät muutaman näpäytyksen takaa.

        No joo, talvella ei ole ihan noin ruusuista, mutta ei mahdotontakaan. Lappiin en kuitenkaan yli -20 pakkasilla lähtisi, kulutus kun nousee 50%, jopa enemmän.
        Vaunun veto autolla, no ei 🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samanmoisia luuloja oli minullakin, ei oo enää.

        Tärkein: Reissuautossa pitää mielestäni olla 70 - 90 kWh akku. Pikkuakuista en pitkille matkoille huolisi.

        Latauspaikoista tarvitsee stressata vain pienemmillä syrjäteillä, lähes kaikki latauspisteet kun ovat valtateiden varsilla & taajamissa. Siis vallankin teholatauspisteet, maaseudulta niitä ei käytännössä löydy mistään.

        Reissussa on melkein pakko löytää tehokas, min. 100 kW laturi, muuten saa tosiaan odotella pitkään...... Kuitenkin jo 100 kilowattisella laturilla käytännössä mikä vaan tyhjä akku on täynnä tunnissa. Akua ei kuitenkaan voi ajaa tyhjäksi, joten isonkin (20-30% jäljellä) akun lataukseen aikaa kuluu oikeasti vain 15-30 min. Ei liene kenellekään mahdoton ajatus pitää tuollaista taukoa 300-400 km jälkeen?

        Laturin löytäminen ei ole edes vaikeaa, meidänkin auto etsii sellaiset reitin varrelta automaattisesti. Jos reititys ei ole päällä, niin laturit ominaisuuksineen löytvät muutaman näpäytyksen takaa.

        No joo, talvella ei ole ihan noin ruusuista, mutta ei mahdotontakaan. Lappiin en kuitenkaan yli -20 pakkasilla lähtisi, kulutus kun nousee 50%, jopa enemmän.
        Vaunun veto autolla, no ei 🤣

        Vaunun veto sähköautolla, no ei 🤣


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Sähköautolla ei voi kierrellä itä-rajan kohteita ja yöpyä puskaparkeissa.

      • Anonyymi

        Miksei voisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei voisi?

        Ajele nyt patteriautolla pitkin korpiteitä puskaparkkeihin ja yövu siellä pari kolme yötä ja siirry sitten toiseen puskaparkkiin, ei onnistu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei voisi?

        Katso latauskarttaa ja laita alareunan palkista 100 kW latausteho minimiksi, niin ymmärtänet.
        https://latauskartta.fi/
        11-22 kWh laturit ei ole reissatessa todellinen vaihtoehto. Jos et saa saa jätettyä autoa yöksi lataukseen. niin istut odottelemassa tuntikausia. Ei toimisi ainakaan meidän reissuilla, akku pitää saada ladattua 1/2 tunnissa ja tunti on ehdoton maksimi.


    • Anonyymi

      Sain koeajaa sukulaisen sähköautoa, kun siinä oli heidän vaunu perässä. Olihan se kyllä todella hulppeaa menoa ja kiihtyi vaununkin kanssa pirteämmin kuin meidän fossiilikärry ilman vaunua. Ei tarvinnut hirveästi painaa voimapoljinta niin oli markka lasissa. :D Kyllä piti peileistä ja näytöstä vilkuilla onko se vaunu oikeasti siellä perässä.

      Autohan hoitaa nuo latausjutut ja ehdottaa vapaata laturia matkan varrelta. Ja kun vaunun koon syöttää auton asetuksiin, niin sekin vaikuttaa johonkin.

      • Anonyymi

        Hulppeaahan se sähköauton oeajo varmasti onkin, voimaa riittää... Totuus paljastuu reissatessa, sillä kulutus vähintäänkin kaksinkertaistuu keskiverto 1500 kg asutovaunun kanssa. Talvikelissä menee ihan mahdottomaksi, sillä ilman kärryäkin kulutus nousee jo -10-15 pakkasilla lukemille 25 kWh/100 km. Vaunu perään, niin riittääkö edes 50 kWh sataselle?

        Ei kannata uskoa ihan kaikkea sähköautoilijoiden propagandaa.
        2024 ID4 GTX, akku 77 kWh, neliveto 250 kW moottori.
        Todellisia lukemia tässä:

        +15-25 kesäkelin maantiekulutus luokkaa 16 kWh/100 km
        + - nollakelin kulutus ~20 kWh/100 km
        -10-15 pakkasta, niin ollaan 25 kWh/100 km lukemilla.
        - 25 pakkasta, niin menee jo reilu 30 kWh/100 km.
        Kovempia pakkasia en ole vielä sähköautolla kokenut, joten en ala arvailemaan.
        Pitempiaikainen 9000 km keskikulutus on ollut 20,6 kWh/100km

        Lomareissut tehdään matkailuautolla, joten eipä sähkiksemme talvikulutuksesta ole ollut meille ihmeempää haittaa. 11 kW latauspiste kotona, eli auton voi ladata milloin vaan.
        Ilman kärryä Iidalla pääsee kesäkelissä 80-100 km nopeuksilla maantiellä noin 500 km. Tosin käytännössä se tulee ladattua 400 km paikkeilla. Pitemmätkään reissut kesällä ilman vaunua eivät ole pieninkään ongelma - päin vastoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hulppeaahan se sähköauton oeajo varmasti onkin, voimaa riittää... Totuus paljastuu reissatessa, sillä kulutus vähintäänkin kaksinkertaistuu keskiverto 1500 kg asutovaunun kanssa. Talvikelissä menee ihan mahdottomaksi, sillä ilman kärryäkin kulutus nousee jo -10-15 pakkasilla lukemille 25 kWh/100 km. Vaunu perään, niin riittääkö edes 50 kWh sataselle?

        Ei kannata uskoa ihan kaikkea sähköautoilijoiden propagandaa.
        2024 ID4 GTX, akku 77 kWh, neliveto 250 kW moottori.
        Todellisia lukemia tässä:

        15-25 kesäkelin maantiekulutus luokkaa 16 kWh/100 km
        - nollakelin kulutus ~20 kWh/100 km
        -10-15 pakkasta, niin ollaan 25 kWh/100 km lukemilla.
        - 25 pakkasta, niin menee jo reilu 30 kWh/100 km.
        Kovempia pakkasia en ole vielä sähköautolla kokenut, joten en ala arvailemaan.
        Pitempiaikainen 9000 km keskikulutus on ollut 20,6 kWh/100km

        Lomareissut tehdään matkailuautolla, joten eipä sähkiksemme talvikulutuksesta ole ollut meille ihmeempää haittaa. 11 kW latauspiste kotona, eli auton voi ladata milloin vaan.
        Ilman kärryä Iidalla pääsee kesäkelissä 80-100 km nopeuksilla maantiellä noin 500 km. Tosin käytännössä se tulee ladattua 400 km paikkeilla. Pitemmätkään reissut kesällä ilman vaunua eivät ole pieninkään ongelma - päin vastoin.

        Lisäänpä vielä
        Iida lämpiää hetkessä ja lämpöä riittää ruhtinaallisesti ainakin vielä -25 pakkasilla. Näkee vaan,miten huimat tehot lämmitys vaatii. On lämpöpumppu, mutta jossain vaihheessa pakkaskeleillä tehokkaat sähkövastukset tulevat mukaan. Eikä lämpöpumppukaan ilman energiaa toimi. Lämpöä tarvitaan kuitenkin jonnekin +15 lämpötilaan saakka ja jo se lisää kulutusta 2-3 kWh sataselle.


      • Anonyymi

        Mihin on lomareissulla niin kiire että auto/vaunu yhdistelmä pitää kiihtyä hurjan nopeasti


    • Anonyymi

      Muutaman vuoden kuluttua sähköauto ongelmajätettä. ei kukaan ostaa vanhaa autoa akkujen takia.

      • Anonyymi

        Niin, muutamasta vuodesta en tiedä, mutta 10 v vanhaa sähköautoa en huolisi.


      • Anonyymi

        Kun katsoo vanhojen sähköautojen hintoja niin näyttää siltä ne pitävät arvonsa paremmin kuin polttikset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun katsoo vanhojen sähköautojen hintoja niin näyttää siltä ne pitävät arvonsa paremmin kuin polttikset.

        Miks ne on myynnissä? No ku on pakko vaihtaa muutaman vuoden väle7n, kun tulis kallis akkuremppa. Oikeen ekologista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miks ne on myynnissä? No ku on pakko vaihtaa muutaman vuoden väle7n, kun tulis kallis akkuremppa. Oikeen ekologista.

        Miksi samanikäisiä polttiksia on myynnissä? Olet kai vähän yksinkertainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi samanikäisiä polttiksia on myynnissä? Olet kai vähän yksinkertainen.

        No ei ainakaan akun takia, toisin ku patterilelusi.


    • Anonyymi

      Ostin tietokoneen, sain munakuoren kaupan päälle
      .

      • Anonyymi

        On ollut mahdotonta ostaa auto jossa ei olisi tietokonetta jo pari vuosikymmentä. Ja vasta nyt sinulle selvisi tämä asia?


    • Anonyymi

      Eipä minulla ole vaihteiden kanssa ollut ongelmia, kun automaatti hoitaa homman . Varmaan nuo sähkövehkeet on hyviä pienemille vetopainoille, mutta tarvitsen 2800 kg vetopainon ja sellaista sähkäriä ei Suomesta löydy . Ja jos löytyisi, olisi se liian kallis .

      • Anonyymi

        Tuo 2800 kg:n vetopainovaatimus on aika paha. Ei tule heti mieleen missä sähkärissä olisi 2800 kg. Esimerkiksi Maxus eTerron 9:ssä vetopaino on 3500 kg. Jos se häiritsee, voinet katsastaa vetopainon 2800 kiloon.

        Nykyaikainen moottori kiskaisee Maxuksen pick-upin sataseen 5,8 sekunnissa ja neliveto löytyy.

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f127a3f7-7446-4302-8472-b64ec4020b24


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo 2800 kg:n vetopainovaatimus on aika paha. Ei tule heti mieleen missä sähkärissä olisi 2800 kg. Esimerkiksi Maxus eTerron 9:ssä vetopaino on 3500 kg. Jos se häiritsee, voinet katsastaa vetopainon 2800 kiloon.

        Nykyaikainen moottori kiskaisee Maxuksen pick-upin sataseen 5,8 sekunnissa ja neliveto löytyy.

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f127a3f7-7446-4302-8472-b64ec4020b24

        T90 EV:ssä on 88,5 kWh akku, mikä mahdollistaa 334 km:n toimintasäteen (WLTP yhdistetty).
        Keskikokoinen vaunu koukussa, niin 150km paikkeilla täytyykin jo päästä pikalaturille. Isompi vaunu, niin pääset tuskin edes 100 km.
        No heh 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo 2800 kg:n vetopainovaatimus on aika paha. Ei tule heti mieleen missä sähkärissä olisi 2800 kg. Esimerkiksi Maxus eTerron 9:ssä vetopaino on 3500 kg. Jos se häiritsee, voinet katsastaa vetopainon 2800 kiloon.

        Nykyaikainen moottori kiskaisee Maxuksen pick-upin sataseen 5,8 sekunnissa ja neliveto löytyy.

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f127a3f7-7446-4302-8472-b64ec4020b24

        Kiinalainen sähköauto ei ole minulle vaihtoehto, tosin tuokin varmaan olisi minulle liian kallis .


    • Anonyymi

      Kateus on suomalainen luonteenpiirre. Suomalaisen on todella vaikea - ellei jopa mahdotonta - liittyä toisen onneen ja iloon.

    • Anonyymi

      meilläkin diesel vaihtui nykyaikaiseen autoon vaunuharrastuksen takia. ei nää kommentoijat tiedä yhtään mitään, kun ei heillä edes ole kokemusta sähköautosta. :D no antaa heidän kylvää rahansa tankkauksiin. :D

      • Anonyymi

        On kokemusta sen verran, että bensa on nyt alla.


      • Anonyymi

        Meillä tehokas neliveto sähköauto isolla akulla. Tiedän satavarmasti, että lomareissut vaunulla olisivat täyttä tuskaa. 100 km siirtoajo kertoi ja opetti kaiken.
        Onneksi on on myös Hiace 117 hp koneella, sillä vaunun vetäminen on yhtä juhlaa. Kulutuskin nousee vain pari litraa sataselle.


    • Anonyymi

      On helpompia ja halvempia tapoja saada kylmää olutta ja haaleaa makkaraa kuin vetää sitä lasikuitulaatikossa auton perässä.

    • Anonyymi

      Sähkövatkaimella ei 1000km matkaa siirrytä kuin rekassa 1500kg vaunun kanssa vuorokaudessa

    • Anonyymi

      paljonko munankuoressa on leasing maksut. Tiedätte kaikki munakuoren haltijat

      • Anonyymi

        Keskiverto leasingauto maksaa + - 500 € kuukaudessa eli kuutisen tonnia vuodessa.. Ei siis mitään halpaa leikkiä. En näe yksityisleasingissa oikein mitään ideaa, mutta kaipa se joillekin on oikea ratkaisu.
        Valtaosa leasingeista onkin työsuhdeautoja.


    • Anonyymi

      Autoissa ei varmaan mitään,mutta akun teko on vielä lapsenkengissä.

      • Anonyymi

        Kiinalainen ruostesuojaus? Tai amerikkalainen?

        Nämä Teslat ja WingWongit ruostuvat korjauskelvottomiksi nopeasti.
        Kannattaa katsoa muutama norjalainen video juutuupista.


    • Anonyymi

      Nyt alkoi väkevällä dieselkoneella vetäminen!

    • Anonyymi

      Muistakaa automiehet !

      Jos haluaa hyvän ja halvan auton niin täytyy ostaa kaksi autoa !!

    • Anonyymi

      Kyllä kakspistekasi diesel ryskyttää kivasti

    • Anonyymi

      Vaunun tai trailerin vedossa ei vielä ole voimakkaan dieselin voittanutta.
      Patteriautohan on vetotehtävissä pelkkä lelu.

    • Anonyymi

      2.4 Avensis automaatti paras, keskukulutus n. 8 litraa vaunun kanssa. Ja vaunu tulee kevyesti perässä

      • Anonyymi

        Hankala uskoa että hieman isompi kone vaikuttaisi noin paljon. 2-litraisella manuaali-Avensiksella tuli aikanaan vedettyä n. 1000kg vaunua, ja kyllä sitä sai piiskata ihan kunnolla. Kiihdytyksissä vähintään se 4000 kierroksia koneeseen jotta yhdistelmä liikkui edes johonkin, ja varmaan tuon vuoksi keskikulutus pyöri jossain 12-14 litran välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hankala uskoa että hieman isompi kone vaikuttaisi noin paljon. 2-litraisella manuaali-Avensiksella tuli aikanaan vedettyä n. 1000kg vaunua, ja kyllä sitä sai piiskata ihan kunnolla. Kiihdytyksissä vähintään se 4000 kierroksia koneeseen jotta yhdistelmä liikkui edes johonkin, ja varmaan tuon vuoksi keskikulutus pyöri jossain 12-14 litran välillä.

        Koitin joskus vetää leveää Solikkan 6+ vaunua 2 l bensa Skoda Superbilla. Tulihan se kivasti perässä, mutta kulutus oli jotain 15 l sataselle.


      • Anonyymi

        Minä se en kulutusta tarkkaile, tankki täyteen dieseliä ja lappu lattiaan.


      • Anonyymi

        Jos valehtelisi vähemmän niin joku saattaisi uskoakin. Ave vie ihan normaaliajossa tuon 8 litraa ilman mitään kärryä perässä.


      • Anonyymi

        Kyllä se Poksi tulee kevyesti vaikka Yariksella.


    • Anonyymi

      Ja vielä kun laittaa pienen diesel agrigaatin vaunun aisalle niin voi ajaa tupaöljyn ja jäteöljyn seoksella melkein ilmaseksi, eikä tartte joka huoltoasemalla istuskella pattereita latailemassa

    • Anonyymi

      Meidän 2-litrainen bensavapari kiskoi 12 litraa satasella tonnin vaunun kanssa. Vähänkään isommissa mäissä nelosta silmään. Oli kone kovilla.ja tankilla sai seistä vähän väliä. Melkein työstä kävi.

      Nykyään meilläkin on sähköveturi ja vaunu 1,8-tonninen. Ajaminen vaivatonta ja halpaa ja erittäin mukavaa.

      • Anonyymi

        Miksi kerrot satuja, kyselee toinen sähköautoilija?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kerrot satuja, kyselee toinen sähköautoilija?

        Kun hankkii uuden auton, alku on tuommoinen honeymoon.

        Sitä haluaa todistella muille ja itselleen, kuinka fiksun valinnan pn tehnyt.
        Arki tulee sitten myöhemmin.


    • Anonyymi

      Mullapa on Dethleffs niin ei tarvii koppia perässä vetää.

    • Anonyymi

      Kyllä siinä passaa ängetä tuollaisella yhdistelmällä ahtaalle sähköpisteelle "tankkailemaan"

      Asuntoauto tai ei mitään.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Meillä peltikuorinen asuntoauto 2 hengelle. Kulkee ja pääsee minne haluaa ilman stressiä.


    • Anonyymi

      Huvinsa kullakin😁
      Ei ole tullut vedettyä polttomoottorillakaan, en kuulu le stadilaisiin.
      Tankillisella onnistuu Helsinki-Ylläs, perillä mökki tai hotellihuone runsaalla aamupalalla.
      Lomilla on hyvä mennä valmiiseen pöytään ja väljiin tiloihin.
      Joillain on firman täysautoetu, joten polttoainelaskuista ei huolta.
      Huviajossa ei muutenkaan lasketa kuluja🚙

      • Anonyymi

        Idea matkailuautoilussa - ja vaunuilussa on siinä, ettei ole mikään pakko olla varsinaista määränpäätä yhtään missään. Meidän syysreissut Lappiin eivät vielä koskaan ole jääneet yhdessä paikassa oleskeluun, vaan vietämme "kiertolaiselämää" ja käymme mm. patikoimassa useissa eri kansallispuistoissa.
        On myös kiva, kun mukaan mahtuu kaikki tarpeellinen ja paljon tarpeetontakin. Sähköfillarit aina mukana ja niille onkin ollut runsaasti käyttöä, kuten myös kalastusvälineille.
        Autossa on iso jääkaappipakastin, johon mahtuu useiden päivien ruuat ja juomat. Kaasuliedellä aamupala valmistuu hetkessä, kuten myös ruuat kaasu-uunissa ja ulkona kaasugrillissä.
        On myös kaksi koiraa, joita ei voida, eikä edes haluta jättää viikoiksi hoitoon.

        Ahdastakaan ei ole, tosin matkustelemme kaksin. Isommalle perheelle caravanelämä voi olla haasteellista valankin sadesäällä. Tosin sitäkin ollaan aikoinaan harrastettu ja ihan kivoja muistoja on siitäkin.
        Jos suunnitelmat toteutuvat, niin syyskuun alussa keula kohti Lofootteja. Matkan varrella yövytään todennäköisesti vain kerran. Syyskuun puolivälissä ajelemme Suomen puolelle ja ihastelemme patikkapoluilla ainakin viikon verran upeaa ruskaa.

        Meillä on vain yksi mieluisampi lomanviettotapa ja se on moottoripyörämatkailu. Ollaan reissattu mp:llä pitkin Eurooppaa ja Thaimaata. 15 v sitten ajettiin Jenkeissä Route 66.
        Alkaa vaan homma vähän hiipua, kun on nuo koirat ja ikääkin alkaa kertyä. Todennäköisesti teemme kuitenkin elkuussa parin viikon Itämeren kierroksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Idea matkailuautoilussa - ja vaunuilussa on siinä, ettei ole mikään pakko olla varsinaista määränpäätä yhtään missään. Meidän syysreissut Lappiin eivät vielä koskaan ole jääneet yhdessä paikassa oleskeluun, vaan vietämme "kiertolaiselämää" ja käymme mm. patikoimassa useissa eri kansallispuistoissa.
        On myös kiva, kun mukaan mahtuu kaikki tarpeellinen ja paljon tarpeetontakin. Sähköfillarit aina mukana ja niille onkin ollut runsaasti käyttöä, kuten myös kalastusvälineille.
        Autossa on iso jääkaappipakastin, johon mahtuu useiden päivien ruuat ja juomat. Kaasuliedellä aamupala valmistuu hetkessä, kuten myös ruuat kaasu-uunissa ja ulkona kaasugrillissä.
        On myös kaksi koiraa, joita ei voida, eikä edes haluta jättää viikoiksi hoitoon.

        Ahdastakaan ei ole, tosin matkustelemme kaksin. Isommalle perheelle caravanelämä voi olla haasteellista valankin sadesäällä. Tosin sitäkin ollaan aikoinaan harrastettu ja ihan kivoja muistoja on siitäkin.
        Jos suunnitelmat toteutuvat, niin syyskuun alussa keula kohti Lofootteja. Matkan varrella yövytään todennäköisesti vain kerran. Syyskuun puolivälissä ajelemme Suomen puolelle ja ihastelemme patikkapoluilla ainakin viikon verran upeaa ruskaa.

        Meillä on vain yksi mieluisampi lomanviettotapa ja se on moottoripyörämatkailu. Ollaan reissattu mp:llä pitkin Eurooppaa ja Thaimaata. 15 v sitten ajettiin Jenkeissä Route 66.
        Alkaa vaan homma vähän hiipua, kun on nuo koirat ja ikääkin alkaa kertyä. Todennäköisesti teemme kuitenkin elkuussa parin viikon Itämeren kierroksen.

        Mikä siellä Lofooteilla vetää kun kaikki sinne änkeää. Ihan kun Norjassa ei olis mitään muuta paikkaa kun Lofootit.
        Siellä kaikki kivenkolot ja mättäät täynnä turistien paskakasoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä siellä Lofooteilla vetää kun kaikki sinne änkeää. Ihan kun Norjassa ei olis mitään muuta paikkaa kun Lofootit.
        Siellä kaikki kivenkolot ja mättäät täynnä turistien paskakasoja.

        On käyty monissa Norjan paikoissa, Lofootit on vielä näkemättä. Tuskinpa syyskuussa on ruuhkaa, saati henkilöautoilijoiden jättämiä paskoja ja roskia.
        Jos jossain oli sitä itseään ja paljon, se maa on Islanti. Ajeltiin 2016 saari ympäri ja joka ainoa tienvarsi-levähdyspaikka oli todella saastainen. Lioittelematta piti oikeasti katsoa mihin astuu.
        Ei muuten ollut campingeilla 4 metrin turvaväleistä tietoakaan, nykytilannetta en tiedä.


    • Anonyymi

      Muisto ajalta, kun asuntovaunuja vielä vedettiin polttomoottorilla:

      Isommissa mäisssä jännitti ehtiikö moottorin lämpö nousta punaiselle ennen kuin vaunu oli noussut mäen päälle. Moottori karjui pienellä vaihteella.

      Onneksi sähköautot tulivat. 👍

      • Anonyymi

        Tuo moottorin yli kuumeneminen on ollut tyypillistä joskus -70 luvulla.
        Ei 2000 luvun autot enää tuota tee vaikka kuinka vingutat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo moottorin yli kuumeneminen on ollut tyypillistä joskus -70 luvulla.
        Ei 2000 luvun autot enää tuota tee vaikka kuinka vingutat.

        Ei tee, eikä tehneet 90-luvun autotkaan. Hiace oli veturina jo 1990


      • Anonyymi

        Onneksi meillä asuntovaunu vaihtui jo vuosikymmen sitten ensimmäiseen asuntoautoon. Loppui samalla stressi auton kabiinissa.


      • Anonyymi

        Kirjoittaja muistelee 1940 loppua !?


    • Anonyymi

      Rikasta näytteleminen tulee köyhälle kalliiksi!!

      • Anonyymi

        Sinähän sen kokemusasijantuntiana tiedät.


    • Anonyymi

      ""Kokemusasiantuntija """, Hyvä Palstavahti

    • Anonyymi

      7500 km pakoputken kannatinkumilenkki katkesi.makasin melkein päivän alla
      Kokemusasiantuntija Palstavahti Kuopiosta

      • Anonyymi

        Makasitko selällään vai mahallaan?


    • Anonyymi

      Patteriauton omistajat kun ajaa niin jännittävät koko matkan riittääkö sähkö.

      • Anonyymi

        Tyypillinen kommentti asiasta ymmärtämättömältä. Oikeasti: Jos jännittää, niin se johtuu ainoastaan kokemattomasta tai välinpitämättömästä kuskista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyypillinen kommentti asiasta ymmärtämättömältä. Oikeasti: Jos jännittää, niin se johtuu ainoastaan kokemattomasta tai välinpitämättömästä kuskista.

        Noinhan nuo sähköauton omistajat kertoi uutisissa.


    • Anonyymi

      Kyllähän minäkin jos olisi rahaa... vaioliko sullakaan?

    • Anonyymi

      Melkoista kehumista sähköautoista ?

      Mutta kukaan ei kerro sitä tärkeintä !??

      Akuston vaihdon hinta Euroissa !!

      • Anonyymi

        Ja paljonko akun hinnan jälkeen jää munankuorelle.hintaa ?
        Jos renkaat ovat hyvät niin 50 eur jää romulle hintaa.


      • Anonyymi

        Ei kerro siksi, ettei akustoa yleensä ole kannattavaa vaihtaa. Ihan samoin 30 te bensa-autoon ei yleensä kannata tehdä 20 te remonttia.


    • Anonyymi

      Kyllä nuo sähköautot on pilipali värkkejä. Rikkaiden kaupunkileluja.
      Tavis duunarin ei pitäisi ostaa sähköautoja jos aikoo pitää taloutensa aisoissa.
      Kyllä se diesel on paras ja omakotitalon lämmityksessä polttoöljy.

    • Anonyymi

      aloittajalla ei varmaan ole mitään autoa itsellään kun joka sivustolla aiheuttaa pahennusta tyhmillä jutuillaan.

      Onneksi naapurilla on sähköauto nin olen saanut kuulla siitä totuuksia ja siitä tiedän ettei siitä ole suomen olosuhteisiin vielä ollenkaan. Ehkä joskus voi ollakki, epäilen.

      • Anonyymi

        On monenlaisia sähköautoja, niin akun koon kuin muidenkin ominaisuuksien suhteen. Ilmeisesti naapurisi on valinnut itselleen huonosti sopivan sähköauton. Kaupunkikäyttöön tarkoitettu pikkuakkuinen auto on varmasti pettymys, jos sillä kuitenkin tehdään myös pitempiä reissuja. Jos naapurillasi ei ole kotilatausmahdollisuutta, niin sähköauto on varmaankin väärä valinta. Tai, jos asutte alueella jossa on oikea talvi ja etäisyydet pitkiä, niin toimintamatka voi pakkasilla jäädä turhan pieneksi.

        Vuosi / 20 tkm sähköautoilua takana ja hyvin täällä Itä-Suomessa ollaan pärjätty. Tehty myös muutama pitempi reissu täysin ilman ongelmia. Kaipa osattiin valita meille sopiva, tarpeeksi isolla (77 kWh) akulla varustettu auto.


      • Anonyymi

        Kyllä saa sähköautolla vaunua vetävä unohtaa esimerkiksi reissun aivan Pohjois-Norjaan Mehamnin/Gamvikin seutuville. Itse tuolla olin kolme viikkoa ja väkevä diesel oli veturina ä, sinne hyytyis patteriauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä saa sähköautolla vaunua vetävä unohtaa esimerkiksi reissun aivan Pohjois-Norjaan Mehamnin/Gamvikin seutuville. Itse tuolla olin kolme viikkoa ja väkevä diesel oli veturina ä, sinne hyytyis patteriauto.

        Näin on, nykysähköautoista ei ole vaunun veturiksi minnekään Norjan, eikä edes kotimaan reissuille. Siis hyvin ollaan pärjätty, mutta ei me sähkiksellä asuntovaunua vedetä. Jos iso peräkärry nostaa kulutusta niin huimasti, ettei vaunua kannata edes kokeilla. Ei tosin ole tarvekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on, nykysähköautoista ei ole vaunun veturiksi minnekään Norjan, eikä edes kotimaan reissuille. Siis hyvin ollaan pärjätty, mutta ei me sähkiksellä asuntovaunua vedetä. Jos iso peräkärry nostaa kulutusta niin huimasti, ettei vaunua kannata edes kokeilla. Ei tosin ole tarvekaan.

        Siis jo iso kuomullinen peräkärry nostaa kulutusta niin huimasti, ettei vaunua kannata edes kokeilla.


    • Anonyymi

      Oman näkemykseni tiivistäisin näin:

      Uusi sähköauto kotilatauksella rivarikämpän päähän on varmaan ihan hieno valinta, jos sen varsinkin saa tuösuhdeautona..

      Omilla rahoilla juttu onkin sitten jo ihan jotain muuta.

      Uuteen isoakkuiseen sähköautoon ei normisuomalaisella ole yksinkertaisesti nykytilanteessa rahaa. Eikä hetkeen nähtävissä olevassa tulevaisuudessakaan ole.

      Keskituloisten olisi tyydyttävä paljon ajettuun käytettyyn sähkäriin.
      Sen omistaminen on taas iso riski. Akku kun hajoaa, niin rahat haihtuu samantien.

      • Anonyymi

        Sähköauto menee lunastukseen jos pohjassa on pikkuinen naarmu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto menee lunastukseen jos pohjassa on pikkuinen naarmu.

        Aivan, mutta jos akuston takuu on ohi eikä vakuutusta ole, niin lunastukseen menee omasta pussista ??
        Melkoista riskipeliä tuo sähköautoilu ?


    • Anonyymi

      APlla menee ryynit ja jauhot sekaisin. Vaunun kanssa hyvä jos 50km/h tulee päivän keskiarvoksi.

    • Anonyymi

      En oikein tajua ketjun aloittajan kommenttia. Lienee jokin täysin laiton yhdistelmä ja ajotaidottomuus tekstistä päätellen. Vaarallinen kuski huh. Omat ajot sujuu hyvin 1.9tdi ja 6 vaihteinen manuaali. Ei mitään ongelmia liikkua. Kulutuskin hyvin maltillista mutta vauhtini onkin vain 85kmh oikea nopeus 5 vaihteella. Nousee myös mäet hyytymättä. Pitkää siivua huolettomasti. Akkuteknologia en se este ja kesken suunnitellut sähkömoottorit yms kertakäyttö sähkötekniikka joka heikkenee lyhenee vain käyttöiältään. ELÄKÖÖN DIESEL!

      • Anonyymi

        Kannattaa B-kortilla ajellessa muistaa se yhdistelmän ja kuorman 3500 kg raja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa B-kortilla ajellessa muistaa se yhdistelmän ja kuorman 3500 kg raja.

        B-kortilla yhdistelmän kokonaispaino saa olla 4250kg.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa B-kortilla ajellessa muistaa se yhdistelmän ja kuorman 3500 kg raja.

        Ei sun tarvitse kertoa mikä kannattaa kun et edes tiedä asioista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sun tarvitse kertoa mikä kannattaa kun et edes tiedä asioista.

        Yhdistelmän kokonaismassa B-kortilla on edelleen 3500 kg. Tuo 4250 kg koskee sähkökäyttöistä kevytkuorna-autoa.


    • Anonyymi

      Onko kiva copy-paste muiden juttuja.

    • Anonyymi

      Samalla tavalla tientukkona oli vetoauto mikä tahansa.

      • Anonyymi

        Ei ole tientukkoja mutta niitä on jotka ei osaa eikä uskalla ohittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole tientukkoja mutta niitä on jotka ei osaa eikä uskalla ohittaa.

        Kyllä 100 km/h alueella alle 80 km/h köröttelevä on tientukko. Ohittaminen ei aina ole turvallista, kun on sitä vastaantulevaa liikennettäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä 100 km/h alueella alle 80 km/h köröttelevä on tientukko. Ohittaminen ei aina ole turvallista, kun on sitä vastaantulevaa liikennettäkin.

        On se yhtä juhlaa, kun lomamatkoillakin saa ajella ihan tiekohtaisten nopeusrajoitusten mukaisesti eikä tarvitse lisäpeileistä vilkuilla "iloisia" kanssa-autoiljoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä 100 km/h alueella alle 80 km/h köröttelevä on tientukko. Ohittaminen ei aina ole turvallista, kun on sitä vastaantulevaa liikennettäkin.

        No se vastaantulevaliikenne ei ole sen edellä menijän aiheuttama eikä se haittaa sitä ollenkaan. Jos ei osaa eikä uskalla ohittaa niin ajeleepi sitten vain perässä tai poikkeaa parkille tai linja-autopysäkille rauhoittummaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä 100 km/h alueella alle 80 km/h köröttelevä on tientukko. Ohittaminen ei aina ole turvallista, kun on sitä vastaantulevaa liikennettäkin.

        Eli rekat on näitä tientukkoja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No se vastaantulevaliikenne ei ole sen edellä menijän aiheuttama eikä se haittaa sitä ollenkaan. Jos ei osaa eikä uskalla ohittaa niin ajeleepi sitten vain perässä tai poikkeaa parkille tai linja-autopysäkille rauhoittummaan.

        Ducato kulkee kevyesti 120 km/h. Mittarivirhe on sen verran suuri, että voi hyvin pitää 130 km/h mittarinopeutta. Ei mene sähkärit ohi.


    • Anonyymi

      Paljonko se kulutus putoaa, kun rekka vähän puuskuttaa vaunun takaseinään?

      • Anonyymi

        Sitä en tiedä, mutta rekan perässä sopivalla välimatkalla matkailuauton kulutus putoaa jopa 2 l sataselle. Testattu viimeksi Oulu-Kemi välillä, eliDucato / Kabe kulki tuon 100 km matkan 8,5 litralla.
        Ei tule juurikaan yli satasta ajettua koska ero 100 > 120 km/h tekee + 2 l / 100 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä en tiedä, mutta rekan perässä sopivalla välimatkalla matkailuauton kulutus putoaa jopa 2 l sataselle. Testattu viimeksi Oulu-Kemi välillä, eliDucato / Kabe kulki tuon 100 km matkan 8,5 litralla.
        Ei tule juurikaan yli satasta ajettua koska ero 100 > 120 km/h tekee 2 l / 100 km.

        höpöhöpöhöpö kemiläisten juttuja


    • Anonyymi

      Kiinan trollit pitää sähykäiräsiä keskusteluita yllä?
      Ryynit ja jauhot sekaisin kuten aina

    • Anonyymi

      Sähykäräisilläkin kortitkin meni solmuun

    • Anonyymi

      Sanooko joku vessan vetoa lomailuksi?

      • Anonyymi

        Onhan se siistiä verrattuna yleisiä yltäpäältä paskottuja vessoja käyttävien matkailuvanuttomien tai -autottomien lomailijoiden lomareissut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se siistiä verrattuna yleisiä yltäpäältä paskottuja vessoja käyttävien matkailuvanuttomien tai -autottomien lomailijoiden lomareissut.

        Joo, illalla kun syöty sipsit ja grillin täydeltä makkaraa ja lihaa sekä juotu monenlaisia juomia niin kyllä aamulla törähtää varpusparvi ja kuorruttaa vessanpöntön reunoja myöten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se siistiä verrattuna yleisiä yltäpäältä paskottuja vessoja käyttävien matkailuvanuttomien tai -autottomien lomailijoiden lomareissut.

        Missä sinä olet noihin tutustunut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä sinä olet noihin tutustunut?

        Siivoojana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se siistiä verrattuna yleisiä yltäpäältä paskottuja vessoja käyttävien matkailuvanuttomien tai -autottomien lomailijoiden lomareissut.

        Onko tuo lomailun toinen ja ainoa vaihtoehto? Olen lomaillut ympäri maailmaa 50 vuotta mutta en ole tarvinnut vielä yleisiä vessoja käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tuo lomailun toinen ja ainoa vaihtoehto? Olen lomaillut ympäri maailmaa 50 vuotta mutta en ole tarvinnut vielä yleisiä vessoja käyttää.

        Olen kuullut joidenkin lomailijoiden joskus jopa poistuneen hotellihuoneen vessan ääreltä, ja joutuneet silloin käymään yleisessä vessassa.
        Ilmeisesti sinä olet hädän yllättäessä tehnyt tarpeesi housuihisi, jos olet jonkun pakottavan syyn vuoksi joutunut lähtemään huoneesi ulkopuolelle?


    • Anonyymi

      Latausluukku on useimmissa sähköautoissa takalokarissa. Mites se lataus onnistuu 7-8 metrin vaunu perässä

    • Anonyymi

      Ennenkuin ostatte sähköautoa lukekaa seuraava !

      Sähköautojen kehityksessä eletään riskialtista vaihetta yksityisen ostajan kannalta katsoen !
      Akusto on tällä hetkellä kehittymätön, joten siihen on sitoutuneena kymmeniä tuhansia Euroja pääomaa !? Riski koskee siis sähköauton omistajaa !

      Mutta, tämä vaihe on kuitenkin välttämätön, koska sähköauton valmistajien on saatava myytyä myös nämä kehittymättömät sähköautoversiot, jotta akustojen kehitykseen saadaan pääomia !

      Tämä on se välivaihe jolloin yksityisen henkilön ei kannattaisi sähköautoja ostaa/omistaa mutta tehtaiden on kuitenkin saatava nämä nykyisetkin myytyä !?

      Tyypillinen akuston takuu on 8v/160000km, joka kuitenkin loppuu parissa vuodessa mikäli autolla ajetaan eikä vain katsella pihassa !?

      • Anonyymi

        Kaikki - ihan kaikki on välivaihetta. Liian innokas ei pitäisi olla minkään suhteen
        ID4


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      53
      3896
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      91
      2290
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      45
      1972
    4. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      22
      1763
    5. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1516
    6. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      26
      1481
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      15
      1152
    8. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      31
      1118
    9. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      106
      1043
    10. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

      Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      79
      1022
    Aihe