💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
Enää ei tarvitse polttaa kytkintä ja nykiä vaihdettä isommalle ja pienemmälle. Ja tankkaa kalliita tankillisia.
Reilu 400-heppainen nykyauto liikuttaa meidän vaunua ihan tunteettomasti kiitos sähkömoottorin julmetun väännön. Siis ihan pelottavan kevyesti ponkaisee yli sataseenkin.... Energiankulutus jäi alle kolmasosaan meidän entisestä vetoautosta. Siis 33 kWh vs 110 kWh/100 km. Mitä sitten on noilla vähän tehokkaammilla nykyautoilla (yli 600 hv)?
Energiakustannuksen ero vain kasva vaunu perässä nykyauton hyväksi. Sen verran sähkö on dieseliä ja bensiiniä edullisempaa. Mutta se ajamisen vaivattomuus nykyautolla vaunun kanssa! WOW!! Ihan eri planeetalta kuin polttomoottoriaikakaudella.
Nyt loppui polttomoottorilla vetäminen! Kyllä sähköauto on kuin taivaasta vaunun kanssa! :D
31
151
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Juu, pysy vaan sähkärissäs, kun et osaa ajaa oikeaa autoa.
- AnonyymiUUSI
Meillä Tesla Model Y long range ja 1500 kg Kabe Smaragd 520. Ei pääse Kirkkonummelta Hankoon lataamatta Tammisaaressa. Lapin reissuihin ei siis sovellu, koska päivässä ei tunnit riitä. Muuten kyllä tehokas, vääntävä, jämäkkä ja erinomainen veturi.
- AnonyymiUUSI
Tuon oikeastaan tiesinkin, koska jo iso kuomukärry nostaa kulutusta huikeasti. Kabet taitavat kaikki olla 250 cm leveitä, joten ilmanvastustakin on paljon enemmän kun kuomukärryssä.
Naapurin kuomukärryä vetelin ID4:sella keväällä nollakelin tuntumassa. Kuormaa n. 500 kg paikkeilla ja kärryn paino ehkä kolmisensataa... Kulutus oli yli 30 kWh sataselle.
Mielenkiinnosta kysyn, paljonko mahtaa Teslan maantiekulutus olla Kabe perässä? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tuon oikeastaan tiesinkin, koska jo iso kuomukärry nostaa kulutusta huikeasti. Kabet taitavat kaikki olla 250 cm leveitä, joten ilmanvastustakin on paljon enemmän kun kuomukärryssä.
Naapurin kuomukärryä vetelin ID4:sella keväällä nollakelin tuntumassa. Kuormaa n. 500 kg paikkeilla ja kärryn paino ehkä kolmisensataa... Kulutus oli yli 30 kWh sataselle.
Mielenkiinnosta kysyn, paljonko mahtaa Teslan maantiekulutus olla Kabe perässä?Meillä kapea 230 cm versio, GLT-pohjalla. Tuulen suunnasta riippuen kulutus on noin 42-47 kWh per sata km. Mittarissa aina 83 kmh.
- AnonyymiUUSI
Nyt kyllä kusetat tosi pahasti. Olen vetänyt vaunua nykyautolla jo useamman vuoden ja tiedän, että isonkin vaunun kanssa kulutus pyörii 33 - 35 kWh:n välillä per sata 100 km. Sähkärillä tulee ylivertaisen suorituskyvyn ansiosta ajettua kovempaa ja ohiteltua myös vaunu perässä.
80 kWh:n akulla menee heittämällä yli 200 km eli jos osaat ajaa edes jotenkin järkevästi Kirkkonummelta Hankoon, ei tarvitse ladata välillä noinkaan pienellä akulla.
Todellisissa vetoautoissa akun kapasiteetti on yli 100 kWh eli mennään 300 km:n latausväleillä vaunun kanssa. Noin neljän tunnin välein pysähdys pikalaturille. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Nyt kyllä kusetat tosi pahasti. Olen vetänyt vaunua nykyautolla jo useamman vuoden ja tiedän, että isonkin vaunun kanssa kulutus pyörii 33 - 35 kWh:n välillä per sata 100 km. Sähkärillä tulee ylivertaisen suorituskyvyn ansiosta ajettua kovempaa ja ohiteltua myös vaunu perässä.
80 kWh:n akulla menee heittämällä yli 200 km eli jos osaat ajaa edes jotenkin järkevästi Kirkkonummelta Hankoon, ei tarvitse ladata välillä noinkaan pienellä akulla.
Todellisissa vetoautoissa akun kapasiteetti on yli 100 kWh eli mennään 300 km:n latausväleillä vaunun kanssa. Noin neljän tunnin välein pysähdys pikalaturille.Tesla Model Y 75 kWh on meillä. Jos uskaltaa, saattaa juuri päästä Hankoon asti (117 km suunta), mutta tiukkaa kyllä tekee. Sunnuntaina viimeksi ajettiin sieltä pois ja 43,7 kWh oli kulutus. SOH 87%.
- AnonyymiUUSI
Yksi syy, miksi sähköautoja ei käytetä matkaillessa vetämiseen on se, että pitää ratkaista, mihin vaunun tunkee lataamisten ajaksi.
- AnonyymiUUSI
Sähköauto on hieno peli kunhan akusto vielä kehittyy !!
Ettei maksa auton verran kuten nyt maksaa ??- AnonyymiUUSI
Ja mitään ei saa kun sitä lähtee myhmään.
- AnonyymiUUSI
Aika onneton kuljettaja ollutkin jos kytkimen on polttanut vaunun kanssa. Omiaan tuollaiselle patteriauto🤣
- AnonyymiUUSI
Uusavuttomat ei saa ajaa muutakuin
AUTOMAATTIVAIHTEISEN
auton
AJOKORTILLA.
100%- alisuorittaja.
Varmasti Sdp. - AnonyymiUUSI
33 kWh/100 km, niin jo kohtuu isollakin akulla varustettua sähköautoa saat ladata kesäkelissäkin 200 km välein. Talvi ja pakkaset, niin en edes yrittäisi...
Akkua ei ikinä voi ajaa tyhjäksi ja aina täytyy olla myös "varatankkia", jolla pääsee seuraavalle asemalle, mikäli suunniteltu asema ei toimikaan.
Toisekseen aina täytyisi löytää vapaa, vähintään 100 kWh laturi, muuten aikaa kuluisi lataamisiin järjettömän paljon. - AnonyymiUUSI
Ei tarvi,kun tressata,että löytyykö lataus paikka ja vaihdattaa sika hintaisia akkuja,kun hajoavat.
- AnonyymiUUSI
Kyllä se kauppa ja lähiömopoksi käy,mutta ei pitkille matkoille. Tressaavaa etsiskellä lataus paikkoja ja kun löytyy,niin odotella että akku latautuu täyteen.
- AnonyymiUUSI
1.000km alta kymmeneen tuntiin. Se on todellisuutta tämän päivän sähköautoilla.
https://www.youtube.com/watch?v=H-uhUItXs_Q&t=1310s - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
1.000km alta kymmeneen tuntiin. Se on todellisuutta tämän päivän sähköautoilla.
https://www.youtube.com/watch?v=H-uhUItXs_Q&t=1310sYhtä nopeasti sitä polttomoottoriautolla pääsee.
- AnonyymiUUSI
Sähköautolla ei voi kierrellä itä-rajan kohteita ja yöpyä puskaparkeissa.
- AnonyymiUUSI
Miksei voisi?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Miksei voisi?
Ajele nyt patteriautolla pitkin korpiteitä puskaparkkeihin ja yövu siellä pari kolme yötä ja siirry sitten toiseen puskaparkkiin, ei onnistu.
- AnonyymiUUSI
Sain koeajaa sukulaisen sähköautoa, kun siinä oli heidän vaunu perässä. Olihan se kyllä todella hulppeaa menoa ja kiihtyi vaununkin kanssa pirteämmin kuin meidän fossiilikärry ilman vaunua. Ei tarvinnut hirveästi painaa voimapoljinta niin oli markka lasissa. :D Kyllä piti peileistä ja näytöstä vilkuilla onko se vaunu oikeasti siellä perässä.
Autohan hoitaa nuo latausjutut ja ehdottaa vapaata laturia matkan varrelta. Ja kun vaunun koon syöttää auton asetuksiin, niin sekin vaikuttaa johonkin.- AnonyymiUUSI
Hulppeaahan se sähköauton oeajo varmasti onkin, voimaa riittää... Totuus paljastuu reissatessa, sillä kulutus vähintäänkin kaksinkertaistuu keskiverto 1500 kg asutovaunun kanssa. Talvikelissä menee ihan mahdottomaksi, sillä ilman kärryäkin kulutus nousee jo -10-15 pakkasilla lukemille 25 kWh/100 km. Vaunu perään, niin riittääkö edes 50 kWh sataselle?
Ei kannata uskoa ihan kaikkea sähköautoilijoiden propagandaa.
2024 ID4 GTX, akku 77 kWh, neliveto 250 kW moottori.
Todellisia lukemia tässä:
+15-25 kesäkelin maantiekulutus luokkaa 16 kWh/100 km
+ - nollakelin kulutus ~20 kWh/100 km
-10-15 pakkasta, niin ollaan 25 kWh/100 km lukemilla.
- 25 pakkasta, niin menee jo reilu 30 kWh/100 km.
Kovempia pakkasia en ole vielä sähköautolla kokenut, joten en ala arvailemaan.
Pitempiaikainen 9000 km keskikulutus on ollut 20,6 kWh/100km
Lomareissut tehdään matkailuautolla, joten eipä sähkiksemme talvikulutuksesta ole ollut meille ihmeempää haittaa. 11 kW latauspiste kotona, eli auton voi ladata milloin vaan.
Ilman kärryä Iidalla pääsee kesäkelissä 80-100 km nopeuksilla maantiellä noin 500 km. Tosin käytännössä se tulee ladattua 400 km paikkeilla. Pitemmätkään reissut kesällä ilman vaunua eivät ole pieninkään ongelma - päin vastoin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Hulppeaahan se sähköauton oeajo varmasti onkin, voimaa riittää... Totuus paljastuu reissatessa, sillä kulutus vähintäänkin kaksinkertaistuu keskiverto 1500 kg asutovaunun kanssa. Talvikelissä menee ihan mahdottomaksi, sillä ilman kärryäkin kulutus nousee jo -10-15 pakkasilla lukemille 25 kWh/100 km. Vaunu perään, niin riittääkö edes 50 kWh sataselle?
Ei kannata uskoa ihan kaikkea sähköautoilijoiden propagandaa.
2024 ID4 GTX, akku 77 kWh, neliveto 250 kW moottori.
Todellisia lukemia tässä:
15-25 kesäkelin maantiekulutus luokkaa 16 kWh/100 km
- nollakelin kulutus ~20 kWh/100 km
-10-15 pakkasta, niin ollaan 25 kWh/100 km lukemilla.
- 25 pakkasta, niin menee jo reilu 30 kWh/100 km.
Kovempia pakkasia en ole vielä sähköautolla kokenut, joten en ala arvailemaan.
Pitempiaikainen 9000 km keskikulutus on ollut 20,6 kWh/100km
Lomareissut tehdään matkailuautolla, joten eipä sähkiksemme talvikulutuksesta ole ollut meille ihmeempää haittaa. 11 kW latauspiste kotona, eli auton voi ladata milloin vaan.
Ilman kärryä Iidalla pääsee kesäkelissä 80-100 km nopeuksilla maantiellä noin 500 km. Tosin käytännössä se tulee ladattua 400 km paikkeilla. Pitemmätkään reissut kesällä ilman vaunua eivät ole pieninkään ongelma - päin vastoin.Lisäänpä vielä
Iida lämpiää hetkessä ja lämpöä riittää ruhtinaallisesti ainakin vielä -25 pakkasilla. Näkee vaan,miten huimat tehot lämmitys vaatii. On lämpöpumppu, mutta jossain vaihheessa pakkaskeleillä tehokkaat sähkövastukset tulevat mukaan. Eikä lämpöpumppukaan ilman energiaa toimi. Lämpöä tarvitaan kuitenkin jonnekin +15 lämpötilaan saakka ja jo se lisää kulutusta 2-3 kWh sataselle. - AnonyymiUUSI
Mihin on lomareissulla niin kiire että auto/vaunu yhdistelmä pitää kiihtyä hurjan nopeasti
- AnonyymiUUSI
Muutaman vuoden kuluttua sähköauto ongelmajätettä. ei kukaan ostaa vanhaa autoa akkujen takia.
- AnonyymiUUSI
Niin, muutamasta vuodesta en tiedä, mutta 10 v vanhaa sähköautoa en huolisi.
- AnonyymiUUSI
Kun katsoo vanhojen sähköautojen hintoja niin näyttää siltä ne pitävät arvonsa paremmin kuin polttikset.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kun katsoo vanhojen sähköautojen hintoja niin näyttää siltä ne pitävät arvonsa paremmin kuin polttikset.
Miks ne on myynnissä? No ku on pakko vaihtaa muutaman vuoden väle7n, kun tulis kallis akkuremppa. Oikeen ekologista.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Miks ne on myynnissä? No ku on pakko vaihtaa muutaman vuoden väle7n, kun tulis kallis akkuremppa. Oikeen ekologista.
Miksi samanikäisiä polttiksia on myynnissä? Olet kai vähän yksinkertainen.
- AnonyymiUUSI
Ostin tietokoneen, sain munakuoren kaupan päälle
.- AnonyymiUUSI
On ollut mahdotonta ostaa auto jossa ei olisi tietokonetta jo pari vuosikymmentä. Ja vasta nyt sinulle selvisi tämä asia?
- AnonyymiUUSI
Eipä minulla ole vaihteiden kanssa ollut ongelmia, kun automaatti hoitaa homman . Varmaan nuo sähkövehkeet on hyviä pienemille vetopainoille, mutta tarvitsen 2800 kg vetopainon ja sellaista sähkäriä ei Suomesta löydy . Ja jos löytyisi, olisi se liian kallis .
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2496430
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m294637- 982935
- 412307
- 332102
- 562056
- 1091870
- 221779
- 271562
Pitihän se arvata, että kasvavat puolustusmenot
halutaan rahoittaa työtä tekevien oloja kurjistamalla. Nyt ehdotetaan arkipyhien poistamista. Seuraavaksi tulee ne kuusi2331525