Tunnereaktiot ja ajattelurikokset ateismissa

Anonyymi-ap

Monissa ateisteissa herättää tunnereaktioita, kun verrataan teistisen järjestelmän toimijoiden toimia ateistisiin. Kuitenkin on niin, että monin paikoin ateistit tekevät järjestöjensä kautta aivan samanlaista humanitääristä työtä lähiyhteisöille, yhteiskunnalle ja kansainvälisesti.
Miksi osa ateisteista tahtoo esiintyä guruina, joiden näkemyksiä tai mielipiteitä muiden pitäisi noudattaa? Ja kieltävät ateismin monimuotoisen todellisuuden? Miksi kenenkään ateismissa tulisi alistua toisen manipuloimaksi, kun jokainen voi etsiä itse tietoa siitä mikä ateismiin liittyy ja keskustella niistä asiallisesti.

18

179

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jotta saisi paremmin kiinni asiasta niin kerrotko tällaisen ateistisen järjestön nimen johon viittasit. 🙏

• Anonyymi

Sä olet jumittunut menneeseen. Postmodernissa maailmassa saa olla ihan mitä mieltä vaan. Pääasia, ettet yritä tehdä kaikista samanmielisiäkanssasi. Se on menneiden vuosien lumia, jotka ovat sulaneet jo aikoja sitten. Nyt eletään vuotta 2025.

Tulepa mukaan nykyaikaan. Ollaan kaikki erilaisia ihan vaan sovussa, eikä vinguta toisten erilaisuudesta.

• Anonyymi

Eihän tässä ole kyse kirjoittajan omista ajatuksista, vaan niistä havainnoista, joita ateismin harjoittajien kirjoituksissa palstalla on.
        Ja siitä, että jokainen saa ajatella mitä haluaa, kunhan osaa erottaa toimien realistisuuden ja oikeudenmukaisuuden. Toivotaan, että vanhan ateismin vaikutus murtuu ja tilalle tulee enemmän faktoihin perustuvia asioita. Sekä tietenkin normaaleja vuorovaikutuksia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eihän tässä ole kyse kirjoittajan omista ajatuksista, vaan niistä havainnoista, joita ateismin harjoittajien kirjoituksissa palstalla on.
        Ja siitä, että jokainen saa ajatella mitä haluaa, kunhan osaa erottaa toimien realistisuuden ja oikeudenmukaisuuden. Toivotaan, että vanhan ateismin vaikutus murtuu ja tilalle tulee enemmän faktoihin perustuvia asioita. Sekä tietenkin normaaleja vuorovaikutuksia.

Joko kohta kerrot ateistiset järjestöt joihin viittasit että pääsemme niistä jutustelemaan tarkemmin?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taitavat vain olla kirjoittajan kuvitelmia ateistien kirjoituksista. Vääristä tulkinnoista.

Mitä on tämä vanha ateismi? Ateismi perustuu faktoihin: jumalista ei ole mitään havaintoja tai tietoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä on vanha ateismi? Minä olen aika vanha, kun olen 68 v. Olen ajatellut itse jo 1964 vuodesta asti, kun totesin uskonnollisen kansakoulun opettajan jutut järjettömiksi. Minä en pysty mitenkään liittämään juttujasi todellisuuteen. Tietääkseni ateismissa ei ole mitään yhteistä oppia tai linjaa tai perinteitä. Tuletko madonreijän kautta jostain kaukaa menneisyydestä?

Mun enoni puhui jumaluusopeista hyvin fundamentalistisesi, koska oli tulipalokommunisti, mutta hän oli syntynyt silloin venäjän vallan aikana, olisko ollut vuonna 1910, ja kuoli joskus n. 1997. Tunnelmoitko jossain hautuumailla menneisyyttä vatvoen.? Eilinen ei palaa. Tulevaisuus on väistämättä edessä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taitavat vain olla kirjoittajan kuvitelmia ateistien kirjoituksista. Vääristä tulkinnoista.

Mitä on tämä vanha ateismi? Ateismi perustuu faktoihin: jumalista ei ole mitään havaintoja tai tietoa.

Ateismi on kieltämistä.
        Et voi kieltää mitään, mitä et ole jo tunnustanut.
        Jos haluat elää ilman jumalaa ja uskoa, sinun täytyy luopua myös ateismista.
        Ateismi ei ole mitään. Se on aivopieru.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ateismi on kieltämistä.
        Et voi kieltää mitään, mitä et ole jo tunnustanut.
        Jos haluat elää ilman jumalaa ja uskoa, sinun täytyy luopua myös ateismista.
        Ateismi ei ole mitään. Se on aivopieru.

>> Et voi kieltää mitään, mitä et ole jo tunnustanut

Ilmeisesti hait sanaa "tunnistaa", siis jos vastustaa, pitää tietää mistä puhutaan. Tunnustaminen olisi hyväksymistä, melkein kuin uskomista. Ateismi, jota vastustat on sitä, ettei vain usko jumaliin. Mitä joku ateisti tekee, on eri asia.

Uskoa voi vain sellaiseen, mistä on edes jonkinlainen käsitys. Kukaan ei voi uskoa mihinkään, mistä hänellä ei ole mitään mielikuvaa. Uskomiseen pitäisi myös olla perusteltu syy. Käsitteenä jumala on sen verran epämääräinen, ettei sellaiseen uskomiselle ole perusteita. Perusteet eivät lisäänny, vaikka tarkastellaan jotain tiettyä jumalaa, koska ne paljastuvat ristiriitoineen sepiteellisiksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>> Et voi kieltää mitään, mitä et ole jo tunnustanut

Ilmeisesti hait sanaa "tunnistaa", siis jos vastustaa, pitää tietää mistä puhutaan. Tunnustaminen olisi hyväksymistä, melkein kuin uskomista. Ateismi, jota vastustat on sitä, ettei vain usko jumaliin. Mitä joku ateisti tekee, on eri asia.

Uskoa voi vain sellaiseen, mistä on edes jonkinlainen käsitys. Kukaan ei voi uskoa mihinkään, mistä hänellä ei ole mitään mielikuvaa. Uskomiseen pitäisi myös olla perusteltu syy. Käsitteenä jumala on sen verran epämääräinen, ettei sellaiseen uskomiselle ole perusteita. Perusteet eivät lisäänny, vaikka tarkastellaan jotain tiettyä jumalaa, koska ne paljastuvat ristiriitoineen sepiteellisiksi.

Korkein voima on kuningas! Siitä ei tiedetä mitään, mutta se on olemassa ja on luonut koko maailman.

Heil Korkein Voima! Heil!

• Anonyymi

Minä kiinnitän huomioni. Päähuomion.
      Uskoviin ihmisiin. Yritän muuttaa heitä.
      Totta kai se voi vahingoittaa. Mutta en
      juurikaan piittaa koska minulla on oikeus.

Pidän heitä tyhminä ja vajakkeina.
      Tämä on positiivinen itsereflektio.
      Kukaan vähänkään järkevä ei usko
      Mihinkään Jumalaan. Vain tiede on.

Tuonelasta soitettiin ja varoiteltiin.
      Karenssista. Telepaattinen yhteys
      On onneksi vielä voimassa.
      Pitää katsella. Jatkanko vittuilua.

• Anonyymi

Kuka käskee vertailemaan ?
      Aloittaja, hanki itsellesi elämä.

• Anonyymi

Ateismista ei voida keskustella. Se on vain sitä, ettei uskota yhteenkään jumalaan.

Pitäisikö keskustella akeijumista ja atonttuismista?

• Anonyymi

"Monissa ateisteissa herättää tunnereaktioita, kun verrataan teistisen järjestelmän toimijoiden toimia ateistisiin."

Mitä tunnereaktioita pitäisi herätä? Ja miksi?
      Mistä toimijoista oikein puhut?

"Kuitenkin on niin, että monin paikoin ateistit tekevät järjestöjensä kautta aivan samanlaista humanitääristä työtä lähiyhteisöille, yhteiskunnalle ja kansainvälisesti."

No mitäpä sitten? Miksipä ei? Mihin tuo oikein liittyy?
      Mutta mitä ovat nuo ateistiset järjestöt? Ei ateistien tarvitse kuulua mihinkään järjestöihin.

"Miksi osa ateisteista tahtoo esiintyä guruina, joiden näkemyksiä tai mielipiteitä muiden pitäisi noudattaa? Ja kieltävät ateismin monimuotoisen todellisuuden? Miksi kenenkään ateismissa tulisi alistua toisen manipuloimaksi, kun jokainen voi etsiä itse tietoa siitä mikä ateismiin liittyy ja keskustella niistä asiallisesti."

Ketkä haluavat esiintyä guruina? Mitä näkemyksiä tai mielipiteitä muka pitäisi noudattaa? Ei siinä tarvita mitään manipulointia. Kyllä ateistit itse tietävät ateisminsa ihan itsekin.

Mikä vimma uskovaisilla on vääntää ateismia omien "uskontojensa" muottiin?

• Anonyymi

Tiesittekö tämän Gibsonin 'Passion of Christ' elokuvasta...
      Mel Gibson varoitti näyttelijä Jim Caviezelia siitä, että Kristuksen hahmon esittäminen olisi hyvin vaikeaa ja että jos hän hyväksyisi, Hollywood todennäköisesti syrjäytyisi.

Caviezel pyysi päivää aikaa miettiä asiaa ja hänen vastauksensa elokuvan rahoittaneelle ja ohjanneelle Melille oli: "Mielestäni meidän on pakko onnistua, vaikka se onkin vaikeaa."
      Jeesusta näyttelevä Jim Caviezel laihtui kuvausten aikana 45 kiloa, häneen iski salama, häneen osui vahingossa kaksi kertaa raippauskohtauksen aikana jättäen syvän 14 sentin arven, olkapää meni sijoiltaan, kun risti pudotettiin kuoppaan hänen kanssaan ristillä. Sitten hän kärsi keuhkokuumeesta ja hypotermiasta, koska hän oli lähes alasti vain lannekangas ristillä loputtomia tunteja. Pelkästään ristiinnaulitsemiskohtaus kesti 5 viikkoa kahden kuukauden kuvauksista.
      Hänen kehonsa oli niin stressaantunut ja uupunut roolista, että hänelle tehtiin kaksi avosydänleikkausta kuvaustuotannon jälkeen.
      Jim selitti: "En halunnut ihmisten näkevän minua. Haluan vain heidän näkevän Jeesuksen.”
      Barabbasta esittänyt Pedro Sarubbi tunsi, että Caviezel ei katsonut häntä, vaan Jeesus Kristus itse, kun hän näytteli sitä roolia, hän sanoi Caviezelista: "Hänen silmänsä eivät vihaa tai kaunaa minua kohtaan, vain armoa ja rakkautta. "
      Juudasta esittänyt taiteilija Luca Lionello oli vannoutunut ateisti ennen kuvausten alkua. Lopulta hän kääntyi kristityksi ja kastoi lapsensa.
      Yksi elokuvan pääteknikoista oli kristinuskoon kääntynyt muslimi.
      Jotkut tuottajat kertoivat nähneensä valkoisiin pukeutuneita näyttelijöitä, joita he eivät tunnistaneet yhden kuvaussession aikana, ja kun he tarkastelivat nauhoituksia, he huomasivat, etteivät he nää heitä kuvamateriaalissa.
      The Passion of the Christ on USA:n eniten tuottoisin uskonnollinen ja kaikkien aikojen korkein K-luokiteltu elokuva.
      Mikä tärkeintä, se on tavoittanut satoja miljoonia ihmisiä ympäri maailmaa.
      Mel Gibson maksoi omasta taskustaan 30 miljoonaa dollaria elokuvan tuotannosta, koska yksikään studio ei ottanut projektia vastaan.
      Tänään Jim Caviezel rohkeasti julistaa uskoaan Kristukseen.

• Anonyymi

Aloittajan viestissä sekoittuvat yleistykset, retoriset kysymykset ja oletukset ateistien motiiveista. On totta, että ateistit osallistuvat humanitääriseen työhön siinä missä uskonnollisetkin toimijat, eikä kumpikaan ryhmä ole homogeeninen. Ateismiin ei liity yhtenäistä oppijärjestelmää, joten "guruiksi" asettuminen tai toisten näkemysten kieltäminen ei ole sen oleellisempaa kuin missä tahansa muussa aatteellisessa keskustelussa. Manipulaatioon tai autoritaarisuuteen ei pidä alistua missään katsomuksessa, ja avoin, asiallinen keskustelu on aina perusteltua.

• Anonyymi

Kyseessä on väärä tulkinta yleistyksistä, retorista kysymyksistä ja oletuksista, viesti kuvaa niitä asioita, joita ateismia edustavat ovat palstalla tuoneet esille. Mutta siinä viestisi on oikeassa, että tämän asian esilletuoti on tarkoitettu herättämään kysymyksiä siitä, miksi näin on?
        Ateistisissa järjestöissä on vaihtelua painotuksissa, kuten mainitsit. Guruiksi pyritään juuri niiden joukoista, joissa ateismi mainitaan yhtenäiseksi ja julistetaan asiaksi, josta ei saa edes keskustella. Tosin on olennaista tietää, että avoimessa yhteiskunnassa gurun paikka on vain maksavien asiakkaiden kukkarolla, eikä vapaan keskustelun rajoittamisessa kuvitellun auktoriteetin turvin. On syytä tunnistaa ateismin piirissä käytössä olevat autoritaariset ja manipulatiiviset keinot ja jättäytyä irti keskusteluista silloin, kun näitä menetelmiä on käytössä.

• Anonyymi

pelottaako sinua uskova jos minun kaltaiset ateistit yleistyy ?
      minä en ole koskaan auttanut ketään rahallisesti , neuvoja voin antaan , mutta painotan että jokainen tekee omat valintansa , sillä tulevaisuutta ei tarkkaan voi ennustaa ainakaan ajallisesti

• Anonyymi

Ateisteilta puuttuu kyky empatiaan. He vihaavat teistejä ja tahtovat heille pahaa. He ovat pahoja ihmisiä, paatuneita rikollisia, isän ja äidin tappajia. Terroristeja!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      96
      8489
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      44
      4177
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1936
    4. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      37
      1468
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1450
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      34
      1179
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      1150
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      877
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      852
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      817
    Aihe