Sähköautot ovat suosittuja, luotettavia, niiden akut loputtomasti kestäviä, palavat hyvin harvoin ja

Anonyymi-ap

......harvoin ja ovat käyttökustannuksiltaan edullisia.

Nämä tiedot kertovat todella suuresta sähköautojen suosiosta:

Suomessa 55% toukokuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli ladattavia autoja.

Täyssähköautoja 2.296
Ladattavia hybridejä 1.435
Yhteensä 3.731 sähköautoa.

Kaikkiaan henkilöautoja ensirekisteröitiin 6.851 autoa josta 3.731 on 55 %.

Toukokuussa käytettynä maahantuoduista henkilöautoista 73 % oli ladattavia autoja

Täyssähköautoja 2.037
Ladattava hybridi sähkö/bensiini 541
Ladattava hybridi sähkö/diesel 43
Yhteensä 2.621 ladattavaa autoa.

Kaikkiaan henkilöautoja tuotiin 3.593, josta 2.621 on 73 %.

------------------------------

Uusikin tutkimus: Sähköautojen akut kestävät pitempään kuin itse auto
Eli se siitäkin akkuvalehtelusta:

Kestääkö sähköauton akku yli 20 vuotta vai ei? Näin sanoo nyt uunituore jättitutkimus

https://www.is.fi/autot/art-2000010710045.html

--------------------------------

Polttomoottoriauton tulipaloriski yli 60 kertaa suurempi kuin sähköauton.

Sataatuhatta myytyä polttomoottoriauto kohti syttyy 1529,9 tulipaloa
Vastaava luku sähköautojen kohdalla on 25,1

https://www.autoweek.com/news/a38225037/how-much-you-should-worry-about

---------------------------------

100 kilometriä ajoa 3 eurolla, ei hassumpaa

Sata kilometriä ajoa kolmella eurolla. Ei ole kallista!

Mutta sitten, kun sähköautolla ajaa, parhaimmillaan liikkuminen on hyvin halpaa.

Kuten oppaassa todetaan, hyvä työluku hahmottamaan sähköauton energiakustannuksia on 20 kilowattituntia sataa kilometriä kohti. Jos kotisähkö maksaa siirtomaksuineen esimerkiksi 0,15 euroa kilowattituntia kohti, menee sadalla kilometrillä sähköä kolme euroa.

Jos olet siis paljon ajava kotilataaja, halvat ajokustannukset kompensoivat nopeasti sähköauton korkeaa ostohintaa.

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/11-12a-2025/100-kilometria-ajoa-3-eurolla-ei-hassumpaa/

52

541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siinä on yhdessä eli aloitusviestissä oikaisu kaikkiin tämän palstan valheisiin.

    • Anonyymi

      Nuo luvut on aika surkean pieniä. Varsinkin kun ladattavat hybridit eivät ole oikeita sähköautoja ja suuren osan ajasta niillä kuljetaan polttomoottorilla. Siihen, että valtaosa kulkee sähköautoilla menee tällä tahdilla vielä 30-40 vuotta. Ehkä jopa yli 50 vuotta.

    • Anonyymi

      "100 kilometriä ajoa 3 eurolla, ei hassumpaa

      Sata kilometriä ajoa kolmella eurolla. Ei ole kallista!"

      Pelkän sähkön laskeminen kuluiksi on aivotonta idiotismia. Suorastaan typeryyden huippu. Koko ajan höpöttää jostain pikkuisesta osasta autoilun kuluja. Todelliset kulut, jos lasket kaikki autoilun kulut yhteensä on sähköautolla 40-50 euroa 100 kilometriä kohti. Eli pelkkää sähkön ja bensan hintaa tuijottavat on laskukyvyttömiä typeryksiä.

    • Anonyymi

      "Uusikin tutkimus: Sähköautojen akut kestävät pitempään kuin itse auto
      Eli se siitäkin akkuvalehtelusta:

      Kestääkö sähköauton akku yli 20 vuotta vai ei? Näin sanoo nyt uunituore jättitutkimus

      https://www.is.fi/autot/art-2000010710045.html"

      Ensinnäkin, normaalit autot voivat kestää yli 50 vuotta, jos siitä pitää huolta. Toiseksi, tuo "jättitutkimus" on pelkkää huijausta. Jotta voidaan todeta, että akut kestävät yli 20 vuotta niin autojenkin pitää olla yli 20 vuotta. Tuo "tutkimus" ei todista mistään paskaakaan.

      Ja ainakin yli 10 vuotta vanhoista sähköautoista suuressa osassa on akut vaihdettu tai akun varauksesta on kadonnut kymmeniä prosentteja. Ja Teslakin on hidastanut vanhoissa sähköautoissa pikalatauksen nopeutta, jotta ne kestäisi juuri ja juuri yli takuuajan. 10 vuotta vanhalla Teslalla pitää odotella yli tunnin Superchargerillakin, että se latautuisi, koska latausnopeus on puolitettu alkuperäisestä. On täysin tiedossa, että vanhoissa Tesloissa akut hajoavat jatkuvasti.

      • Anonyymi

        Se ei ole ainut tutkimus ja käytännön tulokset kertovat samaa. Lehdet ovat täynnä juttuja siitä kuinka hyvin sähköautojen akut kestävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei ole ainut tutkimus ja käytännön tulokset kertovat samaa. Lehdet ovat täynnä juttuja siitä kuinka hyvin sähköautojen akut kestävät.

        Mitä käytännön tuloksia on yli 20 vuotta vanhoista sähköautoista? Mitään käytännön tuloksia ei ole olemassa. Paitsi tietenkin se, että 10 vuotta vanhoista sähköautoista on jatkuvasti poksahdellut akut hajalle ja akut ovat usein täysin lopussa. Ja sekin on todistettu fakta, että Tesla on softapäivityksellä hidastanut vanhojen autojensa latausnopeutta ja tämä on tehty akun suojelemiseksi. Jos akut kerran kestäisi noin kauan niin miksi Tesla hidasti latausnopeutta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä käytännön tuloksia on yli 20 vuotta vanhoista sähköautoista? Mitään käytännön tuloksia ei ole olemassa. Paitsi tietenkin se, että 10 vuotta vanhoista sähköautoista on jatkuvasti poksahdellut akut hajalle ja akut ovat usein täysin lopussa. Ja sekin on todistettu fakta, että Tesla on softapäivityksellä hidastanut vanhojen autojensa latausnopeutta ja tämä on tehty akun suojelemiseksi. Jos akut kerran kestäisi noin kauan niin miksi Tesla hidasti latausnopeutta?

        Noista kaksikymmentä vuotta vanhoistakaan sähköautoista ei mitään palamisjuttuja ole olemassa. Ensimmäinen Tesla ajettiin Tehtaasta ulos vuonna 2008. Nissan Leafkin on ollut liikenteessä kauan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noista kaksikymmentä vuotta vanhoistakaan sähköautoista ei mitään palamisjuttuja ole olemassa. Ensimmäinen Tesla ajettiin Tehtaasta ulos vuonna 2008. Nissan Leafkin on ollut liikenteessä kauan.

        Noita ensimmäisiä Tesla Roadstereita myytiin erittäin vähän ja Suomessakaan ei ole yhtä ainutta sellaista myynnissä käytettynä. Jos niitä on yhtäkään edes olemassa Suomessa. Luulen, että lähes kukaan ei ole koskaan nähnyt liikenteessä yhtäkään Teslaa joka olisi valmistettu ennen vuotta 2012.

        Käytännössä Teslan todellinen autotuotanto alkoi vuonna 2012, sitä ennen kyse oli lähinnä pikkuisesta minimaalisesta puuhastelusta.

        Ylipäätään yli 5 vuotiaiden sähköautojen määrä on minimaalisen pieni kaikkialla maailmassa. Myös noita yli 5 vuotta vanhoja Tesloja on todella vähän. Yli 5 vuotiaita polttiksia on tuhansia kertoja enemmän kuin yli 5 vuotta vanhoja sähköautoja. Ja yli 10 vuotiaita sähköautoja on liikenteessä korkeintaan muutama sata Suomessa. Jos yksi ainoa yli 10 vuotiaista sähköautoista palaa Suomessa niin tilastollisesti sähköautojen palot tuossa ikäryhmässä jo ylittäisi suhteellisesti polttisten palot, niin vähän vanhoja sähköautoja on.


    • Anonyymi

      Sähköauton pulma kiteytyy akustoon !

      Akusto on.....

      1. Painava
      2. Kookas
      3. Erittäin kallis !!!

      Akuston vaihto maksaa 15000-40000€ tai enemmän !?
      Tyypillinen akuston takuu on 8v/160000km. Mikäli autolla ajetaan niin takuu on ohi parissa vuodessa !?

      Kuka ostaa sitten tuon sähköauton käytettynä ??..

      • Anonyymi

        Tullessaan markkinoille vuonna 2010 oli Nissan Leaf yksi markkinoiden muutamista oudoista kapistuksista nimeltä sähköauto.

        Akuista ja muustakaan ei ole mitään pahaa sanottavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tullessaan markkinoille vuonna 2010 oli Nissan Leaf yksi markkinoiden muutamista oudoista kapistuksista nimeltä sähköauto.

        Akuista ja muustakaan ei ole mitään pahaa sanottavaa.

        Ja vanhoista Leafeista lähes kaikissa on akut vaihdettu tai akku on hajoamisen partaalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja vanhoista Leafeista lähes kaikissa on akut vaihdettu tai akku on hajoamisen partaalle.

        Sinulla vain ei ole mitään näyttö väitteellesi. Kuvitelma riittää sinun tiedoksesi.


    • Anonyymi

      säästä juntti sähköä

    • Anonyymi

      Onko muuta huuhaata Suomen ilmastoon Keksitty. Harva se päivä kun rakkineita palaa ja polttaa muutakin. Ei nämä vekottimet Suomen ohella maailmaa Pelasta. Tuhohan joskus

      • Anonyymi

        Näitä pakoputkirakkineita Suomessa palaa 6kpl joka päivä.


    • Anonyymi

      Tämän ketjun aloitushan on todella hyvä.

    • Anonyymi

      Sähköauton pulma kiteytyy akustoon !

      Akusto on.....

      1. Painava
      2. Kookas
      3. Erittäin kallis !!!

      Akuston vaihto maksaa 15000-40000€ tai enemmän !?
      Tyypillinen akuston takuu on 8v/160000km. Mikäli autolla ajetaan niin takuu on ohi parissa vuodessa !?

      Kuka ostaa sitten tuon sähköauton käytettynä ??..

      • Anonyymi

        Valheellinen teksti. Perehdy asiaan.


      • Anonyymi

        Liioittelua joka sana.


    • Anonyymi

      Sähköautot palavat todella harvoin.

    • Anonyymi

      Sähköauton pulma kiteytyy akustoon !

      Akusto on.....

      1. Painava
      2. Kookas
      3. Erittäin kallis !!!

      Akuston vaihto maksaa 15000-40000€ tai enemmän !?
      Tyypillinen akuston takuu on 8v/160000km. Mikäli autolla ajetaan niin takuu on ohi parissa vuodessa !?

      Kuka ostaa sitten tuon sähköauton käytettynä ??..

      • Anonyymi

        Kako hokee omaa kuvitelmaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kako hokee omaa kuvitelmaansa.

        Mikä tuossa on kuvitelmaa ?


    • Anonyymi

      Hyvä pitchaus mutta emme osta.

      • Anonyymi

        Kaikki muut ostavat. Ei väliä jos yksi ei osta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki muut ostavat. Ei väliä jos yksi ei osta.

        Valtaosa suomalaisista ei osta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtaosa suomalaisista ei osta.

        Ostaa, kun muuta ei enää niille muutamillekaan myydä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtaosa suomalaisista ei osta.

        Muita kuin sähköautoja ei ole enää uutena myynnissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muita kuin sähköautoja ei ole enää uutena myynnissä.

        Ja siksi uusien autojen myynti on melkein kuollut. Ei ole mitään kelvollisia uusia autoja myynnissä, joten miksi haaskata rahojaan ylihintaiseen paskaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja siksi uusien autojen myynti on melkein kuollut. Ei ole mitään kelvollisia uusia autoja myynnissä, joten miksi haaskata rahojaan ylihintaiseen paskaan?

        Sähköautot ovat tällä hetkellä halvempia kuin fossiiliautot sekä uusina että käytettyinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautot ovat tällä hetkellä halvempia kuin fossiiliautot sekä uusina että käytettyinä.

        Ja kaikki uudet autot ovat ylihintaisia romuja.


    • Anonyymi

      Loppuvuonna tullaan sähköautoja ostamaan vastustajia itkettävä määrä.

      • Anonyymi

        Ei todellakaan myydä kun uusien autojen kauppa on melkein kuollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan myydä kun uusien autojen kauppa on melkein kuollut.

        Uusien autojen kapan määrällä ei todellakaan ole mitään merkitystä sähköautojen yleistymiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusien autojen kapan määrällä ei todellakaan ole mitään merkitystä sähköautojen yleistymiseen.

        Mitä vähemmän uusia autoja myydään niin sitä hitaammin sähköautot yleistyvät.


    • Anonyymi

      Otetaan 2022 valmistettu sähköauto yhdellä latauksella ajaa 525 km keskimäärin.
      50 000 km päässä tuolla ajaa 490km keskimäärin.
      100 000 km kohdalla enää ajetaan 460 km.
      150 000 km kohdalla 410km
      200 000 km kohdalla 370km
      250 000 km kohdalla 320km
      500 000 km kohdalla 170km
      akku maksaa 48000 euroa töineen 50000 euroa.

      500kg kuorman kanssa peräkärryssä ajomatka on 380km keskimäärin 2025 v ja autolla on ajettu 50 000 km (80km/h)
      100 000 km kohdalla 310 km keskimäärin tuolla samalla kuormalla
      150 000 km kohdalla 260 km
      200 000 km kohdalla 200 km
      250 000 km kohdalla 155 km
      500 000 km kohdalla 90km
      akun vaihdon 50000 € ja huollot 7000 €
      Auton hinta uudesta 500 000 km ajettuna 114000 €
      Sähkönkulutus tuon ajan kanssa jos olisin voinut ladata omasta sähköliittymästä 14200€
      Kulut yhteensä 128200 €
      Todellinen kustannus kaikkine reissuineen sähkönpuolesta on 19800€.
      Todelliset kulut 134800 €

      Otan vertailu kohdaksi diesel auton
      50 000 km kohdalla 500kg kuormalla polttoaineen kulutus vaikutus 100km/6,7l / ilman kuormaa kuorman kanssa 80km/h 100km/7,5l
      100 000 km vastaava on 100km /6,6l ja kuorman kanssa 7,4l
      150 000 km 100km/6.6l ja kuorman kanssa 7,4l
      250 000 km 100km/6,5l ja kuorman kanssa 7,4l
      500 000 km 100km /6,5l ja kuorman kanssa 7,4l
      huollot tuohon mennessä n. 9500 €
      Auton hinta uudesta 500 000 km ajettuna 64 000 €.
      Polttoaine maksanut tuohon mennessä 62800 €
      kulut yhteensä polttoaineineen 126800 €

      Tuossa realistista vertailua keskimäärin sähköauton ja diesel auton välillä.
      Sähköautolla ajamiseen liittyy huomatttava määrä ylimääräisiä taukoja latauksen suhteen ja sähkönhinta kustannus nousee huomattavasti jos ei ole omaa sähköliittymää käytettävissä jokaiselle lataukselle. En tiedä kenellä on aikaa pitkiin taukoihin kun sähköauto vanhenee ja lataus välit tihenee huomattavasti.

      Sähköauton riski on n.7 kertainen syttyä tuleen kun verrataan diesel autoon.
      Palo auttamatta johtaa täyteen auton tuhoon sähköautoissa.

    • Anonyymi

      Sähköformuloissa sähköä ei näe radalla silti. Märklin on paras. Maalla.

    • Anonyymi

      Älä hukkaa aikaasi vastustamalla sähköautoja.

      • Anonyymi

        Sähköautojen kehityksessä eletään riskialtista vaihetta yksityisen ostajan kannalta katsoen !
        Akusto on tällä hetkellä kehittymätön, joten siihen on sitoutuneena kymmeniä tuhansia Euroja pääomaa !? Riski koskee siis sähköauton omistajaa !

        Mutta, tämä vaihe on kuitenkin välttämätön, koska sähköauton valmistajien on saatava myytyä myös nämä kehittymättömät sähköautoversiot, jotta akustojen kehitykseen saadaan pääomia !

        Tämä on se välivaihe jolloin yksityisen henkilön ei kannattaisi sähköautoja ostaa/omistaa mutta tehtaiden on kuitenkin saatava nämä nykyisetkin myytyä !?

        Tyypillinen akuston takuu on 8v/160000km, joka kuitenkin loppuu parissa vuodessa mikäli autolla ajetaan eikä vain katsella pihassa !?


    • Anonyymi

      Korjaus !
      Akustot eivät ole loputtomasti kestäviä, mutta kestävät loppuunsa asti !

      Lasku on sitten noin 40000€ !
      Onnea !

      • Anonyymi

        Miksi sinä valehtelet?


    • Anonyymi

      Jos sähköauto olisi laiva niin se olisi uppoamaton kuin Titanic.

      • Anonyymi

        Et ole ollenkaan hauska!


      • Anonyymi

        jos sähköauto olisi kuin isoisän paskahuussi, niin olisi luotettava ja ovi aukeaisi ilman sähköä , myös pakkasella ..


    • Anonyymi

      Sähköautoista ja Toyotista valehtelu on todella kovaa.

    • Anonyymi

      kannattaa tutustua uusien hintoihin ennen kuin ostaa käytetyn ....hinnat tippuu ja laatu paranee kokoajan.. selville pitää ottaa takuut, varaosien saatavuus, varaosien saatavuuden nopeus..? jotkut merkit käyttää samaa alustaa ja ne on varmaan helpompia korjata mitä sellaiset mihin tehdään oma alusta...

      • Anonyymi

        Lukekaa alla oleva ennen sähköauton kauppoja !

        Sähköautojen kehityksessä eletään riskialtista vaihetta yksityisen ostajan kannalta katsoen !
        Akusto on tällä hetkellä kehittymätön, joten siihen on sitoutuneena kymmeniä tuhansia Euroja pääomaa !? Riski koskee siis sähköauton omistajaa !

        Mutta, tämä vaihe on kuitenkin välttämätön, koska sähköauton valmistajien on saatava myytyä myös nämä kehittymättömät sähköautoversiot, jotta akustojen kehitykseen saadaan pääomia !

        Tämä on se välivaihe jolloin yksityisen henkilön ei kannattaisi sähköautoja ostaa/omistaa mutta tehtaiden on kuitenkin saatava nämä nykyisetkin myytyä !?

        Tyypillinen akuston takuu on 8v/160000km, joka kuitenkin loppuu parissa vuodessa mikäli autolla ajetaan eikä vain katsella pihassa !?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukekaa alla oleva ennen sähköauton kauppoja !

        Sähköautojen kehityksessä eletään riskialtista vaihetta yksityisen ostajan kannalta katsoen !
        Akusto on tällä hetkellä kehittymätön, joten siihen on sitoutuneena kymmeniä tuhansia Euroja pääomaa !? Riski koskee siis sähköauton omistajaa !

        Mutta, tämä vaihe on kuitenkin välttämätön, koska sähköauton valmistajien on saatava myytyä myös nämä kehittymättömät sähköautoversiot, jotta akustojen kehitykseen saadaan pääomia !

        Tämä on se välivaihe jolloin yksityisen henkilön ei kannattaisi sähköautoja ostaa/omistaa mutta tehtaiden on kuitenkin saatava nämä nykyisetkin myytyä !?

        Tyypillinen akuston takuu on 8v/160000km, joka kuitenkin loppuu parissa vuodessa mikäli autolla ajetaan eikä vain katsella pihassa !?

        Lopeta valehteleminen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lopeta valehteleminen!

        Mikä tekstissä on valetta ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tekstissä on valetta ?

        Oletpas sinä syvässä suggestiossa kun et sitä tajua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletpas sinä syvässä suggestiossa kun et sitä tajua.

        Ei tule selitystä siitä mikä tekstissä on valetta !?
        Tulee vain säälittäviä kommentteja !!


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tule selitystä siitä mikä tekstissä on valetta !?
        Tulee vain säälittäviä kommentteja !!

        On se kumma että hän on niin syvässä suggestiossa että kyselee tuollaista.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      30
      2846
    2. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      508
      1837
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1820
    4. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1424
    5. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      73
      1350
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1258
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      24
      1255
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      77
      1179
    9. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      31
      1028
    10. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

      Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      97
      1007
    Aihe