......harvoin ja ovat käyttökustannuksiltaan edullisia.
Nämä tiedot kertovat todella suuresta sähköautojen suosiosta:
Suomessa 55% toukokuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli ladattavia autoja.
Täyssähköautoja 2.296
Ladattavia hybridejä 1.435
Yhteensä 3.731 sähköautoa.
Kaikkiaan henkilöautoja ensirekisteröitiin 6.851 autoa josta 3.731 on 55 %.
Toukokuussa käytettynä maahantuoduista henkilöautoista 73 % oli ladattavia autoja
Täyssähköautoja 2.037
Ladattava hybridi sähkö/bensiini 541
Ladattava hybridi sähkö/diesel 43
Yhteensä 2.621 ladattavaa autoa.
Kaikkiaan henkilöautoja tuotiin 3.593, josta 2.621 on 73 %.
------------------------------
Uusikin tutkimus: Sähköautojen akut kestävät pitempään kuin itse auto
Eli se siitäkin akkuvalehtelusta:
Kestääkö sähköauton akku yli 20 vuotta vai ei? Näin sanoo nyt uunituore jättitutkimus
https://www.is.fi/autot/art-2000010710045.html
--------------------------------
Polttomoottoriauton tulipaloriski yli 60 kertaa suurempi kuin sähköauton.
Sataatuhatta myytyä polttomoottoriauto kohti syttyy 1529,9 tulipaloa
Vastaava luku sähköautojen kohdalla on 25,1
https://www.autoweek.com/news/a38225037/how-much-you-should-worry-about…
---------------------------------
100 kilometriä ajoa 3 eurolla, ei hassumpaa
Sata kilometriä ajoa kolmella eurolla. Ei ole kallista!
Mutta sitten, kun sähköautolla ajaa, parhaimmillaan liikkuminen on hyvin halpaa.
Kuten oppaassa todetaan, hyvä työluku hahmottamaan sähköauton energiakustannuksia on 20 kilowattituntia sataa kilometriä kohti. Jos kotisähkö maksaa siirtomaksuineen esimerkiksi 0,15 euroa kilowattituntia kohti, menee sadalla kilometrillä sähköä kolme euroa.
Jos olet siis paljon ajava kotilataaja, halvat ajokustannukset kompensoivat nopeasti sähköauton korkeaa ostohintaa.
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/11-12a-2025/100-kilometria-ajoa-3-eurolla-ei-hassumpaa/
Sähköautot ovat suosittuja, luotettavia, niiden akut loputtomasti kestäviä, palavat hyvin harvoin ja
19
195
Vastaukset
- Anonyymi
Siinä on yhdessä eli aloitusviestissä oikaisu kaikkiin tämän palstan valheisiin.
- Anonyymi
Nuo luvut on aika surkean pieniä. Varsinkin kun ladattavat hybridit eivät ole oikeita sähköautoja ja suuren osan ajasta niillä kuljetaan polttomoottorilla. Siihen, että valtaosa kulkee sähköautoilla menee tällä tahdilla vielä 30-40 vuotta. Ehkä jopa yli 50 vuotta.
- Anonyymi
"100 kilometriä ajoa 3 eurolla, ei hassumpaa
Sata kilometriä ajoa kolmella eurolla. Ei ole kallista!"
Pelkän sähkön laskeminen kuluiksi on aivotonta idiotismia. Suorastaan typeryyden huippu. Koko ajan höpöttää jostain pikkuisesta osasta autoilun kuluja. Todelliset kulut, jos lasket kaikki autoilun kulut yhteensä on sähköautolla 40-50 euroa 100 kilometriä kohti. Eli pelkkää sähkön ja bensan hintaa tuijottavat on laskukyvyttömiä typeryksiä. - Anonyymi
"Uusikin tutkimus: Sähköautojen akut kestävät pitempään kuin itse auto
Eli se siitäkin akkuvalehtelusta:
Kestääkö sähköauton akku yli 20 vuotta vai ei? Näin sanoo nyt uunituore jättitutkimus
https://www.is.fi/autot/art-2000010710045.html"
Ensinnäkin, normaalit autot voivat kestää yli 50 vuotta, jos siitä pitää huolta. Toiseksi, tuo "jättitutkimus" on pelkkää huijausta. Jotta voidaan todeta, että akut kestävät yli 20 vuotta niin autojenkin pitää olla yli 20 vuotta. Tuo "tutkimus" ei todista mistään paskaakaan.
Ja ainakin yli 10 vuotta vanhoista sähköautoista suuressa osassa on akut vaihdettu tai akun varauksesta on kadonnut kymmeniä prosentteja. Ja Teslakin on hidastanut vanhoissa sähköautoissa pikalatauksen nopeutta, jotta ne kestäisi juuri ja juuri yli takuuajan. 10 vuotta vanhalla Teslalla pitää odotella yli tunnin Superchargerillakin, että se latautuisi, koska latausnopeus on puolitettu alkuperäisestä. On täysin tiedossa, että vanhoissa Tesloissa akut hajoavat jatkuvasti.- Anonyymi
Se ei ole ainut tutkimus ja käytännön tulokset kertovat samaa. Lehdet ovat täynnä juttuja siitä kuinka hyvin sähköautojen akut kestävät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se ei ole ainut tutkimus ja käytännön tulokset kertovat samaa. Lehdet ovat täynnä juttuja siitä kuinka hyvin sähköautojen akut kestävät.
Mitä käytännön tuloksia on yli 20 vuotta vanhoista sähköautoista? Mitään käytännön tuloksia ei ole olemassa. Paitsi tietenkin se, että 10 vuotta vanhoista sähköautoista on jatkuvasti poksahdellut akut hajalle ja akut ovat usein täysin lopussa. Ja sekin on todistettu fakta, että Tesla on softapäivityksellä hidastanut vanhojen autojensa latausnopeutta ja tämä on tehty akun suojelemiseksi. Jos akut kerran kestäisi noin kauan niin miksi Tesla hidasti latausnopeutta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä käytännön tuloksia on yli 20 vuotta vanhoista sähköautoista? Mitään käytännön tuloksia ei ole olemassa. Paitsi tietenkin se, että 10 vuotta vanhoista sähköautoista on jatkuvasti poksahdellut akut hajalle ja akut ovat usein täysin lopussa. Ja sekin on todistettu fakta, että Tesla on softapäivityksellä hidastanut vanhojen autojensa latausnopeutta ja tämä on tehty akun suojelemiseksi. Jos akut kerran kestäisi noin kauan niin miksi Tesla hidasti latausnopeutta?
Noista kaksikymmentä vuotta vanhoistakaan sähköautoista ei mitään palamisjuttuja ole olemassa. Ensimmäinen Tesla ajettiin Tehtaasta ulos vuonna 2008. Nissan Leafkin on ollut liikenteessä kauan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noista kaksikymmentä vuotta vanhoistakaan sähköautoista ei mitään palamisjuttuja ole olemassa. Ensimmäinen Tesla ajettiin Tehtaasta ulos vuonna 2008. Nissan Leafkin on ollut liikenteessä kauan.
Noita ensimmäisiä Tesla Roadstereita myytiin erittäin vähän ja Suomessakaan ei ole yhtä ainutta sellaista myynnissä käytettynä. Jos niitä on yhtäkään edes olemassa Suomessa. Luulen, että lähes kukaan ei ole koskaan nähnyt liikenteessä yhtäkään Teslaa joka olisi valmistettu ennen vuotta 2012.
Käytännössä Teslan todellinen autotuotanto alkoi vuonna 2012, sitä ennen kyse oli lähinnä pikkuisesta minimaalisesta puuhastelusta.
Ylipäätään yli 5 vuotiaiden sähköautojen määrä on minimaalisen pieni kaikkialla maailmassa. Myös noita yli 5 vuotta vanhoja Tesloja on todella vähän. Yli 5 vuotiaita polttiksia on tuhansia kertoja enemmän kuin yli 5 vuotta vanhoja sähköautoja. Ja yli 10 vuotiaita sähköautoja on liikenteessä korkeintaan muutama sata Suomessa. Jos yksi ainoa yli 10 vuotiaista sähköautoista palaa Suomessa niin tilastollisesti sähköautojen palot tuossa ikäryhmässä jo ylittäisi suhteellisesti polttisten palot, niin vähän vanhoja sähköautoja on.
- Anonyymi
Sähköauton pulma kiteytyy akustoon !
Akusto on.....
1. Painava
2. Kookas
3. Erittäin kallis !!!
Akuston vaihto maksaa 15000-40000€ tai enemmän !?
Tyypillinen akuston takuu on 8v/160000km. Mikäli autolla ajetaan niin takuu on ohi parissa vuodessa !?
Kuka ostaa sitten tuon sähköauton käytettynä ??..- Anonyymi
Tullessaan markkinoille vuonna 2010 oli Nissan Leaf yksi markkinoiden muutamista oudoista kapistuksista nimeltä sähköauto.
Akuista ja muustakaan ei ole mitään pahaa sanottavaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tullessaan markkinoille vuonna 2010 oli Nissan Leaf yksi markkinoiden muutamista oudoista kapistuksista nimeltä sähköauto.
Akuista ja muustakaan ei ole mitään pahaa sanottavaa.Ja vanhoista Leafeista lähes kaikissa on akut vaihdettu tai akku on hajoamisen partaalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja vanhoista Leafeista lähes kaikissa on akut vaihdettu tai akku on hajoamisen partaalle.
Sinulla vain ei ole mitään näyttö väitteellesi. Kuvitelma riittää sinun tiedoksesi.
- Anonyymi
säästä juntti sähköä
- Anonyymi
Onko muuta huuhaata Suomen ilmastoon Keksitty. Harva se päivä kun rakkineita palaa ja polttaa muutakin. Ei nämä vekottimet Suomen ohella maailmaa Pelasta. Tuhohan joskus
- Anonyymi
Näitä pakoputkirakkineita Suomessa palaa 6kpl joka päivä.
- Anonyymi
Tämän ketjun aloitushan on todella hyvä.
- Anonyymi
Sähköauton pulma kiteytyy akustoon !
Akusto on.....
1. Painava
2. Kookas
3. Erittäin kallis !!!
Akuston vaihto maksaa 15000-40000€ tai enemmän !?
Tyypillinen akuston takuu on 8v/160000km. Mikäli autolla ajetaan niin takuu on ohi parissa vuodessa !?
Kuka ostaa sitten tuon sähköauton käytettynä ??..- AnonyymiUUSI
Valheellinen teksti. Perehdy asiaan.
- AnonyymiUUSI
Liioittelua joka sana.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä751390Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2431269Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1521076Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2551048- 51775
- 65744
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em62727Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui39708Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤44671- 30627