Yle kertoo jutussaan kirkon haudanhoitomaksuista. Seurakunnat perivät hautojen hoidosta korkeita summia eivätkä tarjoa rahalle kunnollista vastinetta. Kirkkohallitus ei puutu palvelun hintaan eikä sisältöön. Kirkko kerää vuosittain yli miljardi euroa kirkollisveroa ja saa lisäksi yli sata miljoonaa euroa valtionapua muun muassa hautaustoimen hoitamiseen.
Koko juttu: https://yle.fi/a/74-20169651
Kirkosta eroaminen: https://eroakirkosta.fi/
Yle: miljardibisnestä pyörittävä kirkko rahastaa haudanhoitomaksulla, jolla ei saa kunnon palvelua
11
200
Vastaukset
- Anonyymi
Kannattaa harkita, kirjoittaako hautaustahtoon tuhkan sirottelun luontoon.
- Anonyymi
Kirkon multiin hautaaminen on jälkeläisille aina taloudellinen rasite.
- Anonyymi
"Kirkko kerää vuosittain yli miljardi euroa kirkollisveroa ja saa lisäksi yli sata miljoonaa euroa valtionapua muun muassa hautaustoimen hoitamiseen."
Oleellisin fakta on, että valtio subventoi kirkon toimintaa vuosittain 500 miljoonalla eurolla sallimalla kirkolle veronkierron tulosverosta ja arvonlisäverosta. - Anonyymi
Mitä palvelua haudassa oleva tarvitsee ?
Rukouspalvelua ?
Vainajanpalvontaa ?
Muistokiven kiilloitusta ?
Tuoreita kukkia ?
''kaatoryypyt'' - Anonyymi
Myöskin tuhkahautausta seurakunnat eivät suostu sujuvoittamaan yhdellä toimituksella. Ensimmäisessä tilaisuudessa pitää siunailla arkkua. Sitten arkku vainajineen tuhkataan ja toisessa tilaisuudessa lasketaan uurna hautaan. Kun voitaisiin etukäteen tuhkata arkku vainajineen ja hoitaa siunaustilaisuus ja uurnan lasku yhdellä tilaisuudella. Näin seurakunta pääsee rahastamaan kahdesta tilaisuudesta erikseen tilavuokrat ja muut henkilöstömenot sekä altistamaan ihmisiä kahteen otteeseen kristilliselle huuhaalle, kun ei se muuten mene kaupaksi. Vapaa-ajattelijoiden pitäisi alkaa ajamaan mahdollisuutta suorittaa tilaisuus yhdellä tilaisuudella. Kirkkoei aja jäseniensä etua, vaan härskisti omaa etuaan.
- Anonyymi
Tätä minäkin olen ajatellut. Tästäkin syystä on hyvä eläessään tai esim. testamentissaan tehdä selväksi, ettei halua kirkollista hautausta.
- Anonyymi
Vaikka kirkkoa voi perustellusti haukkua monestakin syystä, kannattaa kuitenkin välillä miettiä noita omia 'varmoja näkemyksiään'.
Vuonna 2023 kirkko käytti hautaustoimeen, lainvastaisesti, noin 15 miljoonaa kirkollisveroeuroa.
Vaikka tuossa olisikin jotain kotiinpäinvetoa, niin tuskin suuruusluokka ihan pielessä on.
Vai onko sinulla parempaa tietoa?- Anonyymi
Nyt on vedettävä takaisin!
Kirjoitukseni harhautui hautaustoimeen, mikä on ihan eri asi!
- Anonyymi
Hautaus on kallista. Köyhä ei pysty maksamaan kustannuksia!
- Anonyymi
Ei varattoman kuolinpesän tarvitsekaan!
Kunnalta voi anoa tukea hautauskustannusten kattamiseksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei varattoman kuolinpesän tarvitsekaan!
Kunnalta voi anoa tukea hautauskustannusten kattamiseksi.Aivan. Se on kunnan tehtävä, ei kirkon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2452290Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151521Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141426Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711285Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t221004Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist177891Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19826- 75772
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.58755Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101745