Yle kertoo jutussaan kirkon haudanhoitomaksuista. Seurakunnat perivät hautojen hoidosta korkeita summia eivätkä tarjoa rahalle kunnollista vastinetta. Kirkkohallitus ei puutu palvelun hintaan eikä sisältöön. Kirkko kerää vuosittain yli miljardi euroa kirkollisveroa ja saa lisäksi yli sata miljoonaa euroa valtionapua muun muassa hautaustoimen hoitamiseen.
Koko juttu: https://yle.fi/a/74-20169651
Kirkosta eroaminen: https://eroakirkosta.fi/
Yle: miljardibisnestä pyörittävä kirkko rahastaa haudanhoitomaksulla, jolla ei saa kunnon palvelua
11
128
Vastaukset
- Anonyymi
Kannattaa harkita, kirjoittaako hautaustahtoon tuhkan sirottelun luontoon.
- Anonyymi
Kirkon multiin hautaaminen on jälkeläisille aina taloudellinen rasite.
- Anonyymi
"Kirkko kerää vuosittain yli miljardi euroa kirkollisveroa ja saa lisäksi yli sata miljoonaa euroa valtionapua muun muassa hautaustoimen hoitamiseen."
Oleellisin fakta on, että valtio subventoi kirkon toimintaa vuosittain 500 miljoonalla eurolla sallimalla kirkolle veronkierron tulosverosta ja arvonlisäverosta. - Anonyymi
Mitä palvelua haudassa oleva tarvitsee ?
Rukouspalvelua ?
Vainajanpalvontaa ?
Muistokiven kiilloitusta ?
Tuoreita kukkia ?
''kaatoryypyt'' - Anonyymi
Myöskin tuhkahautausta seurakunnat eivät suostu sujuvoittamaan yhdellä toimituksella. Ensimmäisessä tilaisuudessa pitää siunailla arkkua. Sitten arkku vainajineen tuhkataan ja toisessa tilaisuudessa lasketaan uurna hautaan. Kun voitaisiin etukäteen tuhkata arkku vainajineen ja hoitaa siunaustilaisuus ja uurnan lasku yhdellä tilaisuudella. Näin seurakunta pääsee rahastamaan kahdesta tilaisuudesta erikseen tilavuokrat ja muut henkilöstömenot sekä altistamaan ihmisiä kahteen otteeseen kristilliselle huuhaalle, kun ei se muuten mene kaupaksi. Vapaa-ajattelijoiden pitäisi alkaa ajamaan mahdollisuutta suorittaa tilaisuus yhdellä tilaisuudella. Kirkkoei aja jäseniensä etua, vaan härskisti omaa etuaan.
- Anonyymi
Tätä minäkin olen ajatellut. Tästäkin syystä on hyvä eläessään tai esim. testamentissaan tehdä selväksi, ettei halua kirkollista hautausta.
- Anonyymi
Vaikka kirkkoa voi perustellusti haukkua monestakin syystä, kannattaa kuitenkin välillä miettiä noita omia 'varmoja näkemyksiään'.
Vuonna 2023 kirkko käytti hautaustoimeen, lainvastaisesti, noin 15 miljoonaa kirkollisveroeuroa.
Vaikka tuossa olisikin jotain kotiinpäinvetoa, niin tuskin suuruusluokka ihan pielessä on.
Vai onko sinulla parempaa tietoa?- Anonyymi
Nyt on vedettävä takaisin!
Kirjoitukseni harhautui hautaustoimeen, mikä on ihan eri asi!
- Anonyymi
Hautaus on kallista. Köyhä ei pysty maksamaan kustannuksia!
- Anonyymi
Ei varattoman kuolinpesän tarvitsekaan!
Kunnalta voi anoa tukea hautauskustannusten kattamiseksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei varattoman kuolinpesän tarvitsekaan!
Kunnalta voi anoa tukea hautauskustannusten kattamiseksi.Aivan. Se on kunnan tehtävä, ei kirkon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1372415Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3461880- 401557
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii311383Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua281310Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941183- 541153
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327897Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles104850Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53752