Tasa-arvoinen risteys kevyen liikenteen näkökulmasta

Anonyymi-ap

Kotikulmillani on melko vilkas tasa-arvoinen risteys. Jokaisen kadun laidassa on myös kevyen liikenteen väylä. Mikä on pyöräillessä oikea tapa, pitääkö siis väistää oikealta tulevaa vai ajettava normaalien sääntöjen mukaan väistäen suoraan menevää autoa mutta kääntyvä auto väistää? Käytännössä tässä paikassa näkee monenlaisia suorituksia. Osa ajaa tasa-arvoisen risteyksen säännöillä ja osa normaalien pyöräilijän/autoilijan väistämissääntöjen mukaan. Sitten on vielä se porukka, jolla ei ole mitään sääntöjä liikkuessaan. Mikä on siis oikea tapa tässä tilanteessa?

27

406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ajatko pyörällä ajoradalla vai pyörätiellä?

      Moni puhuu kevyenliikenteenväylästä, vaikka kyseessä olisi vain jalkakäytävä.

      Onko mainitsemallasi kevyenliikenteen väylällä pyörätien liikennemerkki?
      Muussa tapauksessa se on jalkakäytävä. Jalkakäytävä on rakenteellisesti ajoradasta erotettu väylä. Jalkakäytävä voidaan merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä. Useimmiten sitä ei merkitä. Pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä.,

      Vuosittain kymmenet skuuttaajat (max 25 km/h) ja pyöräilijät väittävät minulle, että ellei rakenteellisesti ajoradasta erotetulla väylällä ole mitään liikennemerkkiä niin se on kevyenliikenteen väylä ja siinä saa ajaa skuutilla (max 25 km/h) ja polkupyörällä.

      Mikäli siinä kevyenliikenteen väylällä  on pyörätien liikennemerkki, niin tullessasi suojatielle väistät aina ajoradalla  ajavia ajoneuvolla ellei ne ole kääntyviä.

      Jos taasen ajat ajoradalla niin väistät oikealta tulevia ajoneuvoja. Eli vasemmalta tulevat väistävät oikealta tulevia. Kääntyvät ajoneuvot väistävät suoraan meneviä.

      Kyseessä siis tasa-arvoinen risteys.

      https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/vaistamissaannot-liikenteessa/

      https://www.autoliitto.fi/uutiset/opettele-autoilijan-ja-pyorailijan-vaistamissaannot/

      • Anonyymi

        Joo, polkupyörä on ajoneuvo ja sitä koskee ajoradalla ajettaessa ihan samat liikennesäännöt, kuin muitakin ajoneuvoja.


    • Anonyymi

      Laita Maps-linkki siihen risteykseen niin on helpompi vastata.

    • Anonyymi

      Tässä on yksi esimerkkikuva, jossa huomioidaan ajoradan ajoneuvojen väistämiset suhteessa pyöräilijöihin (ei oteta kantaa autoilijoiden keskinäisiin väistämisiin).

      https://i.postimg.cc/nznTjJHk/vasistamisjarjestys.jpg

      Suhteessa suojatiehen suoraan ajavia autoilijoita pitää pyöräilijöiden väistää. Risteyksessä kääntyvät autoilijat taas väistävät pyöräilijöitä.

      Pyörätien jatketta ei saa tiemerkintänä kohdassa olla, koska kyseessä on tasa-arvoinen risteys, eikä autoilijoilla ole väistämismerkkiä, kuten esim. kolmiota. Tasa-arvoisesta risteyksestä kun oli aloituksessa kyse.

      • Anonyymi

        Kun puhutaan kääntyvästä autosta niin vilkku päällä oleva auto ei ole vielä kääntynyt vaan kääntyvä on silloin kun on jo kääntymässä risteävälle kadulle/tielle.
        Eli linkissäsi olevassa kuvassa oikealta tuleva auto, jos se kääntyy oikealle tai vasemalle niin pyöräilijät väistää sillä auto ei ole vielä kääntyvä ajoneuvo suojatien kohdalla.
        Tuossakin havainekuvassa olisi voitu lisätä viivat sekä vasemmalle että oikealle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun puhutaan kääntyvästä autosta niin vilkku päällä oleva auto ei ole vielä kääntynyt vaan kääntyvä on silloin kun on jo kääntymässä risteävälle kadulle/tielle.
        Eli linkissäsi olevassa kuvassa oikealta tuleva auto, jos se kääntyy oikealle tai vasemalle niin pyöräilijät väistää sillä auto ei ole vielä kääntyvä ajoneuvo suojatien kohdalla.
        Tuossakin havainekuvassa olisi voitu lisätä viivat sekä vasemmalle että oikealle.

        Mitä oikein höpiset? Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa. Ratin kääntymisen kulmalla, eikä vilkulla ei ole mitään vaikutusta asiaan. Risteävän tien ylittäjä on se, joka aiheuttaa väistämisvelvollisuuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun puhutaan kääntyvästä autosta niin vilkku päällä oleva auto ei ole vielä kääntynyt vaan kääntyvä on silloin kun on jo kääntymässä risteävälle kadulle/tielle.
        Eli linkissäsi olevassa kuvassa oikealta tuleva auto, jos se kääntyy oikealle tai vasemalle niin pyöräilijät väistää sillä auto ei ole vielä kääntyvä ajoneuvo suojatien kohdalla.
        Tuossakin havainekuvassa olisi voitu lisätä viivat sekä vasemmalle että oikealle.

        Katso tämä video, ennen kuin aiheutat väärillä tiedoilla muille onnettomuuksia.

        https://youtu.be/3nj4SmyEwII&t=2m09s

        Video käynnistyy 2 min 9 s kohdalla, jossa asiaa käsitellään, mutta kannattaa toki myös katsoa koko video.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä oikein höpiset? Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa. Ratin kääntymisen kulmalla, eikä vilkulla ei ole mitään vaikutusta asiaan. Risteävän tien ylittäjä on se, joka aiheuttaa väistämisvelvollisuuden.

        Siis lue tarkemmin kommenttini.
        Itsekkin totesit että kääntyvä auto väistää risteävän tien kevyttä liikennettä.
        Kääntyvällä autolla ei ole velvollisuutta väistää sillä tiellä liikkuvia pyöräilijöitä jotka ylittävät tien sillä tiellä mistä se ajoneuvo on tulossa.

        Kuten kerroin kuvalinkin perusteella, valkoinen auto tulee oikealta ja suojatie oli sen oikealta tulevan auton edessä.
        Se että laittaako vilkun päälle (aikoo kääntyä risteyksessä) vai ajaa suoraan ilman vilkkua ei vaikuta juuri sen suojatien väistämissääntöön.

        Ihan eri asia on sitten sen risteävän tien suojatiellä, silloinhan auto on jo kääntymässä.

        Eli kertauksena, kääntymisen aikomus ei luo väistämisvelvoitetta.
        Eli teknisesti auto ei vielä käänny siinä vaiheessa kun valmistautuu kääntymään.

        Itsekkin mietin aikoinaan tuota väistämissääntöä ja järkeilin että jos ei laita vilkkua päälle niin silloin ei tarvitse väistää pyöräilijää ja jos päättäkin sitten suojatien jälkeen kääntyä niin voi laittaa vilkun päälle suojatien jälkeen.
        Onneksi tuollaista kikkailua ei tarvitse koska kääntymiseen valmistautuva ajoneuvon ei tarvitse väistää pyöräilijää.

        Tästä asiasta oli ihan jonkun poliisin tulkinta silloin 2020 kun uusi tieliikennelaki tuli voimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katso tämä video, ennen kuin aiheutat väärillä tiedoilla muille onnettomuuksia.

        https://youtu.be/3nj4SmyEwII&t=2m09s

        Video käynnistyy 2 min 9 s kohdalla, jossa asiaa käsitellään, mutta kannattaa toki myös katsoa koko video.

        Juu ja kohdassa 2:24 tuli se kohta josta kerroin, kyseinen auto kääntyi oikealle ja pyöräilijä oli tulossa ylittämään auton tulosuunnassa olevaa suojatietä.
        Autolla ei ollut väsitämisvelvoitetta.

        Koettakaa nyt ymmärtää että väistämisvelvollisuus koskeen vain ja ainoastaan risteävän tien ylittävää suojatietä jolloin auto on fyysisesti kääntymässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis lue tarkemmin kommenttini.
        Itsekkin totesit että kääntyvä auto väistää risteävän tien kevyttä liikennettä.
        Kääntyvällä autolla ei ole velvollisuutta väistää sillä tiellä liikkuvia pyöräilijöitä jotka ylittävät tien sillä tiellä mistä se ajoneuvo on tulossa.

        Kuten kerroin kuvalinkin perusteella, valkoinen auto tulee oikealta ja suojatie oli sen oikealta tulevan auton edessä.
        Se että laittaako vilkun päälle (aikoo kääntyä risteyksessä) vai ajaa suoraan ilman vilkkua ei vaikuta juuri sen suojatien väistämissääntöön.

        Ihan eri asia on sitten sen risteävän tien suojatiellä, silloinhan auto on jo kääntymässä.

        Eli kertauksena, kääntymisen aikomus ei luo väistämisvelvoitetta.
        Eli teknisesti auto ei vielä käänny siinä vaiheessa kun valmistautuu kääntymään.

        Itsekkin mietin aikoinaan tuota väistämissääntöä ja järkeilin että jos ei laita vilkkua päälle niin silloin ei tarvitse väistää pyöräilijää ja jos päättäkin sitten suojatien jälkeen kääntyä niin voi laittaa vilkun päälle suojatien jälkeen.
        Onneksi tuollaista kikkailua ei tarvitse koska kääntymiseen valmistautuva ajoneuvon ei tarvitse väistää pyöräilijää.

        Tästä asiasta oli ihan jonkun poliisin tulkinta silloin 2020 kun uusi tieliikennelaki tuli voimaan.

        Niin siis tietenkin "Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa."

        Jos puhutaan vaan että "kääntyvä auto väistää" se on epäselvästi ilmaistu ja voi johtaa tuollaisiin outoihin väärinkäsityksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis lue tarkemmin kommenttini.
        Itsekkin totesit että kääntyvä auto väistää risteävän tien kevyttä liikennettä.
        Kääntyvällä autolla ei ole velvollisuutta väistää sillä tiellä liikkuvia pyöräilijöitä jotka ylittävät tien sillä tiellä mistä se ajoneuvo on tulossa.

        Kuten kerroin kuvalinkin perusteella, valkoinen auto tulee oikealta ja suojatie oli sen oikealta tulevan auton edessä.
        Se että laittaako vilkun päälle (aikoo kääntyä risteyksessä) vai ajaa suoraan ilman vilkkua ei vaikuta juuri sen suojatien väistämissääntöön.

        Ihan eri asia on sitten sen risteävän tien suojatiellä, silloinhan auto on jo kääntymässä.

        Eli kertauksena, kääntymisen aikomus ei luo väistämisvelvoitetta.
        Eli teknisesti auto ei vielä käänny siinä vaiheessa kun valmistautuu kääntymään.

        Itsekkin mietin aikoinaan tuota väistämissääntöä ja järkeilin että jos ei laita vilkkua päälle niin silloin ei tarvitse väistää pyöräilijää ja jos päättäkin sitten suojatien jälkeen kääntyä niin voi laittaa vilkun päälle suojatien jälkeen.
        Onneksi tuollaista kikkailua ei tarvitse koska kääntymiseen valmistautuva ajoneuvon ei tarvitse väistää pyöräilijää.

        Tästä asiasta oli ihan jonkun poliisin tulkinta silloin 2020 kun uusi tieliikennelaki tuli voimaan.

        Tieliikennelaissa asia liittyy kääntymiseen. Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä: ...

        Asia liittyy siihen risteävään tiehen, jolle käännytään. On väistettävä: risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa.

        Asia liittyy tienkäyttäjiin, jotka sen risteävän tien yli kulkevat. Risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa on väistettävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu ja kohdassa 2:24 tuli se kohta josta kerroin, kyseinen auto kääntyi oikealle ja pyöräilijä oli tulossa ylittämään auton tulosuunnassa olevaa suojatietä.
        Autolla ei ollut väsitämisvelvoitetta.

        Koettakaa nyt ymmärtää että väistämisvelvollisuus koskeen vain ja ainoastaan risteävän tien ylittävää suojatietä jolloin auto on fyysisesti kääntymässä.

        Suhteessa suojatiehen suoraan ajavia autoilijoita pitää pyöräilijöiden väistää. Risteyksessä kääntyvät autoilijat taas väistävät pyöräilijöitä. Noinhan ylempänä on selkeästi kirjoitettu.

        Kuvassa oikean alakulman valkoisen auton keulan edessä on vihreä nuoli, joka tarkoittaa sitä, että se sen edessä olevan suojatiehen suhteen suoraan ajavana se ajaa ensiksi ja pyöräilijät väistävät sitä. Punaiset nuolet taas sitten osoittavat kääntyvän auton väistämisvelvollisuuden, kun kääntyvä risteävälle tielle.

        Ei pidä sekoittaa selkeitä asioita ja pitää ymmärtää, mikä se risteävä tie on. Risteävä tie on se tie, jolle käännytään. Kuvassa oleva valkoinen auto ei vielä ole sillä risteävällä tiellä, vaan ajaa sen edessä olevan suojatiehen nähden suojaan samalla tiellä, jolta tuli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin siis tietenkin "Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa."

        Jos puhutaan vaan että "kääntyvä auto väistää" se on epäselvästi ilmaistu ja voi johtaa tuollaisiin outoihin väärinkäsityksiin.

        Joo, risteävä tie on asian ydin tuohon kääntymiseen liittyen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, risteävä tie on asian ydin tuohon kääntymiseen liittyen.

        Kyllä kyllä mutta kun kaikki eivät tuota sisäistä.
        Moni luulee että kun auto laittaa vilkun päälle se on kääntyvä ja väistää sen jälkeen kaikkia.

        Kuten nyt on monesti todettu, kääntyvä väistää vain risteävän kadun/tien kevyttä liikennettä.
        Yleisesti vain puhutaan että kääntyvä väistää, erittäin harhaanjohtavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kyllä mutta kun kaikki eivät tuota sisäistä.
        Moni luulee että kun auto laittaa vilkun päälle se on kääntyvä ja väistää sen jälkeen kaikkia.

        Kuten nyt on monesti todettu, kääntyvä väistää vain risteävän kadun/tien kevyttä liikennettä.
        Yleisesti vain puhutaan että kääntyvä väistää, erittäin harhaanjohtavaa.

        Ei pidä luulla tai kuvitella, vaan pitää tietää. Vilkun päälle laittaminen ei kääntymistä muodosta. Risteävä tie on kuitenkin "se juttu" tässä asiassa.


    • Anonyymi

      1. Isompi apina menee ensin.
      2. Pienempi osapuoli väistää jos on aivot.
      3. 5% liikenteestä osaa toimia oikein.

      Sori että se vastaus puuttuu mutta ei se mitään muuta.
      80% ei edelleenkään tiedä mitä suuntavilkulla on tarkoitus tehdä.
      Silti he ovat hyödyllisiä yhteiskunnassa vaikka näin on.

    • Anonyymi

      Mitään ”kevyen liikenteen väylää” ei ole olemassakaan.
      On jalkakäytävä, yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, sama rinnakkain ja pyöräkaista.

      Jos siinä on pyörätie, niin suojatiellä pyöräilijä väistää ajoradan liikennettä oikealta ja vasemmalta.
      Kääntyvä väistää risteävää tietä ylittävää pyöräilijää.

      • Anonyymi

        Kevyen liikenteen väylä mainitaan kuitenkin lainsäätäjän toissijaisessa oikeuslähteessä. Siellä lukee mm. seuraavaa:

        "Kevyen liikenteen väyliä on noin 5300 kilometriä. Päällystettyjä teitä maanteistä on noin 65 prosenttia eli yhteensä noin 50 000 kilometriä."

        Siellä mainitaan toki myös tämä:

        "Tienkäyttäjän liikenteessä tarvitseman suojan tarve voi vaihdella myös samaan tienkäyttäjäryhmään kuuluvien erilaisten tienkäyttäjien kesken. Kevyen liikenteen tienkäyttäjäryhmät ovat moninaisia, minkä vuoksi käsitettä kevyt liikenne voidaan pitää vanhentuneena. Jalankulkijoita, polkupyöräilijöitä, sähköavusteisia laitteita käyttäviä ja mopoilijoita tulisi tarkastella omina ryhminään sen vuoksi, että kaikki ryhmät eroavat liikkumistavoiltaan ja suojelutarpeiltaan toisistaan. Esimerkiksi jalankulkijoiden tienkäyttäjäryhmä sisältää hyvin erilaisia ja eri nopeuksilla liikkuvia tienkäyttäjiä. Samoin moottorikäyttöisten ajoneuvojen käyttäjäryhmään sisältyy monenlaisia ja suojan tarpeeltaan erilaisia ajoneuvoja ja niiden kuljettajia. Kevyen liikenteen tienkäyttäjäryhmän moninaisuus ja liikkumistapojen erilaisuus vaikuttavat siihen, miten muut tienkäyttäjät suhtautuvat kevyen liikenteen tienkäyttäjään. Jalankulkijoiden tienkäyttäjäryhmää ei siten tulisi ajatella yhtenä ryhmänä, joiden kohdalla sovellettaisiin yhtenäistä huolellisuuden mittapuuta."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kevyen liikenteen väylä mainitaan kuitenkin lainsäätäjän toissijaisessa oikeuslähteessä. Siellä lukee mm. seuraavaa:

        "Kevyen liikenteen väyliä on noin 5300 kilometriä. Päällystettyjä teitä maanteistä on noin 65 prosenttia eli yhteensä noin 50 000 kilometriä."

        Siellä mainitaan toki myös tämä:

        "Tienkäyttäjän liikenteessä tarvitseman suojan tarve voi vaihdella myös samaan tienkäyttäjäryhmään kuuluvien erilaisten tienkäyttäjien kesken. Kevyen liikenteen tienkäyttäjäryhmät ovat moninaisia, minkä vuoksi käsitettä kevyt liikenne voidaan pitää vanhentuneena. Jalankulkijoita, polkupyöräilijöitä, sähköavusteisia laitteita käyttäviä ja mopoilijoita tulisi tarkastella omina ryhminään sen vuoksi, että kaikki ryhmät eroavat liikkumistavoiltaan ja suojelutarpeiltaan toisistaan. Esimerkiksi jalankulkijoiden tienkäyttäjäryhmä sisältää hyvin erilaisia ja eri nopeuksilla liikkuvia tienkäyttäjiä. Samoin moottorikäyttöisten ajoneuvojen käyttäjäryhmään sisältyy monenlaisia ja suojan tarpeeltaan erilaisia ajoneuvoja ja niiden kuljettajia. Kevyen liikenteen tienkäyttäjäryhmän moninaisuus ja liikkumistapojen erilaisuus vaikuttavat siihen, miten muut tienkäyttäjät suhtautuvat kevyen liikenteen tienkäyttäjään. Jalankulkijoiden tienkäyttäjäryhmää ei siten tulisi ajatella yhtenä ryhmänä, joiden kohdalla sovellettaisiin yhtenäistä huolellisuuden mittapuuta."

        Ainakin maankäyttö- ja rakennuslaissa mainitaan kevyen liikenteen väylä.
        Niistä sanotaan mm. seuraavaa;
        Kevyen liikenteen väylät tulee säilyttää liikkumiselle esteettöminä ja turvallisina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin maankäyttö- ja rakennuslaissa mainitaan kevyen liikenteen väylä.
        Niistä sanotaan mm. seuraavaa;
        Kevyen liikenteen väylät tulee säilyttää liikkumiselle esteettöminä ja turvallisina.

        Kaikki kevyen liikenteen väylät eivät ole liikennemerkillä merkittyjä, ja ne voivat olla jalkakäytäviä, puistokäytäviä tai muita teitä. On tulkittu että ajoradan vieressä kulkeva liikennemerkillä merkitsemätön väylä olisi aina jalkakäytävä, mutta etäänpänä ajoradasta olevalla merkitsemättömällä väylällä saisi myös pyöräillä.

        Hallituksen esityksen selitystekstin mukaan kevyt liikenne -käsite on aikansa elänyt.

        "Tienkäyttäjän liikenteessä tarvitseman suojan tarve voi vaihdella myös samaan tienkäyttäjäryhmään kuuluvien erilaisten tienkäyttäjien kesken. Kevyen liikenteen tienkäyttäjäryhmät ovat moninaisia, minkä vuoksi käsitettä kevyt liikenne voidaan pitää vanhentuneena. Jalankulkijoita, polkupyöräilijöitä, sähköavusteisia laitteita käyttäviä ja mopoilijoita tulisi tarkastella omina ryhminään sen vuoksi, että kaikki ryhmät eroavat liikkumistavoiltaan ja suojelutarpeiltaan toisistaan. Esimerkiksi jalankulkijoiden tienkäyttäjäryhmä sisältää hyvin erilaisia ja eri nopeuksilla liikkuvia tienkäyttäjiä. Samoin moottorikäyttöisten ajoneuvojen käyttäjäryhmään sisältyy monenlaisia ja suojan tarpeeltaan erilaisia ajoneuvoja ja niiden kuljettajia. Kevyen liikenteen tienkäyttäjäryhmän moninaisuus ja liikkumistapojen erilaisuus vaikuttavat siihen, miten muut tienkäyttäjät suhtautuvat kevyen liikenteen tienkäyttäjään. Jalankulkijoiden tienkäyttäjäryhmää ei siten tulisi ajatella yhtenä ryhmänä, joiden kohdalla sovellettaisiin yhtenäistä huolellisuuden mittapuuta." -- HE 180 2017


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kevyen liikenteen väylä mainitaan kuitenkin lainsäätäjän toissijaisessa oikeuslähteessä. Siellä lukee mm. seuraavaa:

        "Kevyen liikenteen väyliä on noin 5300 kilometriä. Päällystettyjä teitä maanteistä on noin 65 prosenttia eli yhteensä noin 50 000 kilometriä."

        Siellä mainitaan toki myös tämä:

        "Tienkäyttäjän liikenteessä tarvitseman suojan tarve voi vaihdella myös samaan tienkäyttäjäryhmään kuuluvien erilaisten tienkäyttäjien kesken. Kevyen liikenteen tienkäyttäjäryhmät ovat moninaisia, minkä vuoksi käsitettä kevyt liikenne voidaan pitää vanhentuneena. Jalankulkijoita, polkupyöräilijöitä, sähköavusteisia laitteita käyttäviä ja mopoilijoita tulisi tarkastella omina ryhminään sen vuoksi, että kaikki ryhmät eroavat liikkumistavoiltaan ja suojelutarpeiltaan toisistaan. Esimerkiksi jalankulkijoiden tienkäyttäjäryhmä sisältää hyvin erilaisia ja eri nopeuksilla liikkuvia tienkäyttäjiä. Samoin moottorikäyttöisten ajoneuvojen käyttäjäryhmään sisältyy monenlaisia ja suojan tarpeeltaan erilaisia ajoneuvoja ja niiden kuljettajia. Kevyen liikenteen tienkäyttäjäryhmän moninaisuus ja liikkumistapojen erilaisuus vaikuttavat siihen, miten muut tienkäyttäjät suhtautuvat kevyen liikenteen tienkäyttäjään. Jalankulkijoiden tienkäyttäjäryhmää ei siten tulisi ajatella yhtenä ryhmänä, joiden kohdalla sovellettaisiin yhtenäistä huolellisuuden mittapuuta."

        Kyllä, mutta pelkästään jalkakäytäväkin on kevyen liikenteen väylä, kuten on myös pelkkä pyörätie ja pyöräkaista, jokaisella niistä on omat sääntönsä.
        Eli ei ole olemassa yleistä kevyen liikenteen väylää, johon olisi olemassa yleispätevät liikennesäännöt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin maankäyttö- ja rakennuslaissa mainitaan kevyen liikenteen väylä.
        Niistä sanotaan mm. seuraavaa;
        Kevyen liikenteen väylät tulee säilyttää liikkumiselle esteettöminä ja turvallisina.

        Maankäyttö- ja rakentamislaki ei ole enää edes olemassa.


    • Anonyymi

      Normaalien sääntöjen mukaan.

    • Anonyymi

      Tasa-arvoisessa risteyksessä mennään nimenomaan juuri normaalien väistämissääntöjen mukaan. Väistämisvelvollisuuksia voi muuttaa risteyksessä olevilla liikennemerkeillä tai -valoilla, muuten käytössä ihan perus säännöt tieliikennelain mukaan.

      • Anonyymi

        Aloituksen perusteella ei ihan saa kiinni siitä, pyöräilläänkö ajoradalla vai kadun vieressä kulkevalla "kevyenliikenteen väylällä", eli pyörätie/yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä väylällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksen perusteella ei ihan saa kiinni siitä, pyöräilläänkö ajoradalla vai kadun vieressä kulkevalla "kevyenliikenteen väylällä", eli pyörätie/yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä väylällä.

        Voihan toki jotkut pyöräillä myös jalkakäytävälläkin (laillisesti alle 12 vuotias, tai laittomasti sitä vanhemmat).

        Kääntymiseen liittyen, niin kääntyvä ajoradan ajoneuvo väistää joka tapauksessa sen risteävän tien ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa, jolle tämä kääntyy.

        Kääntyvä ajoradan ajoneuvo väistää sen risteävän tien ylittäviä, jolle kääntyy, vaikka kohdassa on minkälainen tiemerkintä tahansa, tai ei tiemerkintää ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksen perusteella ei ihan saa kiinni siitä, pyöräilläänkö ajoradalla vai kadun vieressä kulkevalla "kevyenliikenteen väylällä", eli pyörätie/yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä väylällä.

        Eipä kyllä mutta molempiin tilanteisiin on säännöt olemassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaipaatko sinä

      Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      208
      2615
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

      Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      47
      1815
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

      On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      146
      1397
    4. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

      Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      354
      1337
    5. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      346
      1274
    6. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

      Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      25
      1186
    7. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

      Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      57
      1123
    8. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

      Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1036
    9. olisit voinut mies edes

      Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      986
    10. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

      Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      21
      893
    Aihe