Virheelliset potilaskirjaukset voivat tuhota ihmisen elämän, näin olen nähnyt tapahtuvan

Anonyymi-ap

Virheelliset potilaskirjaukset voivat tuhota ihmisen elämän – näin olen nähnyt tapahtuvan

Olen viime kuukausina seurannut vierestä, kuinka eräälle henkilölle on tehty sarja virheellisiä ja leimaavia potilasmerkintöjä. Kyse ei ole ollut lääketieteellisistä arvioista tai diagnooseista, vaan virhetulkinnoista, vihjailuista ja asenteellisuudesta.

Räikeimpiä esimerkkejä:

🔻 Atte Kallström (4.12.2024)
Kirjasi henkilön psykoottiseksi ilman tutkimusta tai diagnoosia. Yksittäinen merkintä käynnisti laajan väärinymmärrysten ketjun.

🔻 Anna Järvi (12. & 17.12.2024)
Väitti henkilön olevan yksityispsykiatrisessa hoidossa. Todellisuudessa kyse oli kuuntelevasta keskustelusuhteesta, jossa käsiteltiin tavallisia arjen asioita – ilman hoitoa, diagnoosia tai oireilua.

🔻 Sari Martikainen (16.12.2024)
Käytti termiä tokkuraisuus ja viittasi psykiatrisiin huoliin, vaikka kyse oli unettomuuden lääkehoidosta.

🔻 Anu Saharinen (7.10.2024)
Väitti, että henkilön käytös olisi ollut kyseenalaista tilanteessa, jossa hänen kotiinsa tunkeuduttiin. Tosiasiassa kyse oli selvästä rikoksesta, josta on tehty rikosilmoitus.

🔻 Reetta Hentonen (22.6.2025)
Vihjasi, että aktiivinen elämä viittaisi epävakauteen. Väite on absurdi ja täysin perusteeton.

🔻 Pihla Pohjolainen & Anna-Maija Ojala (24.6.2025)
Toistivat varauksia ilman omaa arviota, nojautuen aiempiin virheellisiin merkintöihin.

---

Tällaiset merkinnät voivat leimata ihmisen vuosiksi, johtaa tarpeettomiin hoitotoimiin ja synnyttää perusteettomia luuloja.

🛡 Onko oikein, että ilman psykiatrista tutkimusta tai diagnoosia voidaan tehdä näin vakavia kirjauksia – ja vielä toistuvasti?
Kysyn tätä ääneen, koska virheet eivät saa jäädä pimentoon. Ihmisoikeudet ja oikeusturva kuuluvat myös terveydenhuollon asiakkaalle.

– Sivusta seurannut hoitaja

3

195

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Suomessa Omakantaan kirjataan jatkuvasti vääriä tietoja ja näitä ei saa muutettua edes Valviran avulla. Omakanta vuotaa myös todella pahasti, kaikki mahdolliset tahot pääsevät lukemaan ihmisten tietoja ,oli oikeutta tai ei.

• Anonyymi

On se täysin totta, mitä aloittaja on ottanut aiheekseen.
      Psykiatrisen taustan omaavana on tullut hyvinkin tutuksi erilaiset paikkaansa pitämättömät kirjaukset, asenteellisuus, vähättely, välinpitämättömyys, ala-arvoinen kohtelu, jne.
      En väitä, että tätä tapahtuisi kamalan usein, mutta ihan riittävästi kuitenkin, jo yksikin kerta tuntuu pahalta.
      Se on kaukana samanarvoisuudesta, josta niin kovasti on jo vuosia toitotettu ihan julkisuudessakin.

• Anonyymi

Hakeutuminen sairaanhoitoalalle työllistymistarkoituksessa on globaali-ilmiö. Ilman, että henkilöllä olisi asennetta hoitaa esim. vanhuksia, tämä on karmeaa todellisuutta.
      Olen nähnyt terveyskäynnillä naishoitajan kohtelevan hyvin julmasti avutonta naispotilasta kohtaan. Vanhus vapisi pelosta.

Itsekin olen kokenut tylyä kohtelua vuodeosastolla. Olen kuitenkin mies ja olin tietoinen, että vuodeosastolla käynti on tällä kertaa lyhyt. Kuten sitten olikin.
      Olen pahan sisuinen mies, enkä pelkää kertoa näkemästäni sairaalanjohtokunnan henkilöille, niille oikeille, jotka puuttuvat epäasiallisuuteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      74
      3710
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2906
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      173
      2898
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2391
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      361
      2162
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      160
      1860
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1545
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1378
    9. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      28
      1360
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1342
    Aihe