search
Back
7- päivän adventistien harhoja: Ellen G White kielsi Jeesuksen Jumaluuden
VapaasanaHarhaopit
power_settings_new Login to reply
7- päivän adventistien harhoja: Ellen G White kielsi Jeesuksen Jumaluuden
jarrutKe Tammi 15, 2014 9:11 am
kirjoittaja jarrut
'Voitto Ramu:
EGW KIELSI JEESUKSEN JUMALUUDEN
OLIKO IHMINEN JEESUS KRISTUS MYÖS TOSI JUMALA?
(Kääntänyt Jukka Kaija)
EGW: EI "Ihminen Jeesus Kristus ei ollut Kaikkivaltias Herra Jumala" (Letter 32, 1899, quoted in the Seventh-day Adventist Bible Commentary, vol. 5, p. 1129).
RAAMATTU: KYLLÄ "Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas." (Jes. 9:5, VKR)
RAAMATTU: KYLLÄ "Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maailman sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen. 'Minä olen A ja O', sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias" (Ilm. 1:7-8, VKR).
RAAMATTU: KYLLÄ "Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kakkia muita nimiä korkeamman" (Fil. 2:9, VKR).
EGW:n opetuslapset: Sekä Ellen White, että seitsemännen päivän adventistit opettavat, että Jeesus oli tosi Jumala, vaikkakin Hänestä tuli tosi ihminen. Me emme ole samaa mieltä joidenkin kirkkokuntien kanssa, jotka väittävät Jeesuksen olleen Isän luoma "vähempiarvoinen Jumala." Me väitämme Hänen olleen yhtä Isän kanssa ikuisista ajoista lähtien, ja Ellen White jatkuvasti ilmaisi tätä näkemystä. Katsotaanpa tuota ylempänä mainittua lausuntoa sen asiayhteydessä:
Kristus jätti Hänen paikkansa taivaallissa hoveissa ja tuli maailmaamme elämään ihmisten elämää. Tämän uhrauksen Hän teki näyttääkseen, että Saatanan syytös Jumalaa kohtaan on väärä – että ihmisen on mahdollista noudattaa Jumalan valtakunnan lakeja. Isän kanssa tasaveroinen, enkelien kunnioittama ja ihailtu, meidän takiamme Kristus nöyryytti itsensä ja tuli maapallollemme elämään alhaista ja köyhää elämää – kokemaan kipua ja murhetta. Mutta kuitenkin jumaluuden leima oli Hänen ihmisyydessään. Hän tuli jumalallisena Opettajana, ”nostamaan” ihmisiä ja kasvattamaan heidän fyysistä, henkistä, ja hengellistä suorituskykyä. Ei ole olemassa ketään, joka pystyisi selittämään Kristuksen lihaksi tulemisen salaisuutta. Silti me tiedämme, että Hän tuli maailmaamme, ja eli ihmisenä ihmisten joukossa. Ihminen Jeesus Kristus ei ollut Kaikkivaltias Herra Jumala, silti Kristus ja Isä ovat yksi. Jumaluus ei hukkunut Golgatan tuskallisessa kidutuksessa, kuitenkin on totta, että "niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." Huomaa asian yhteydessä, että Ellen White teki sen hyvin selväksi, että Jeesus oli tasaveroinen Isän kanssa, kun Hän tuli maailmaan. Mitä hän sitten tarkoitti, kun hän sanoi, ettei Jeesus ollut "Kaikkivaltias Herra Jumala"?
Avainsana tässä on "Kaikkivaltias" (ei se, oliko Jeesus tosi Jumala, niin kuin tämän väitteen otsikko ehdottaa). Ennen kuin Jeesus tuli ihmiseksi, Hänellä oli:
1) Kaikkivaltius
2) Kaikkialla läsnäolevuus
3) Kaikkitietävyys
Kun hän tuli maailmaan, Hän asetti syrjään:
1) Kaikkivaltiuden (Hän sanoi "En minä itsestäni voi mitään tehdä [Hän tarvitsi Isää] Joh 5:30 VKR).
2) Kaikkialla läsnäolevuuden
3) Kaikkitietävyyden (Hän sanoi ettei Hän tiennyt tulemisensa päivää, eikä hetkeä, jonka ainoastaan Isä tiesi [Mark. 13]) Jeesus ei pitänyt tasa-arvoisuuttaan Isän kanssa asiana, jota voisi käsittää, mutta sinulle ja minulle Hän tuli ihmiseksi, ja oli kuuliainen hamaan ristin kuolemaan asti (katso fil. 2:6-8.
Vastaus EGW:n opetuslapsien vastatodisteluun:
1. Tässä on taas sellainen tapaus, jossa EGW ymmärsi asian oikein yhdessä kohdassa, ja väärin toisessa kohdassa. EGW:n opetuslapset kertovat meille, "Sekä Ellen White, että seitsemännen päivän adventistit opettavat, että Jeesus oli tosi Jumala, vaikkakin Hänestä tuli tosi ihminen." Mutta totuus on, että EGW ei pitänyt Kristusta tosi ihmisenä ja tosi Jumalana. Hän piti kiinni harhaoppisesta areiolaisesta uskomuksesta Kristuksen olemuksen suhteen – juuri niin kuin James White, Uriah Smith, ja monet muut varhaiset adventistit. Tällä erottamisella, EGW tekee Jeesuksen vähäisemmäksi "jumalaksi" – "mahtavaksi" jumalaksi – mutta ei "Kaikkivaltiaaksi" Jumalaksi. Jehovan Todistajat tekevät tämän saman erotuksen.
2. Kuinka tämä voi olla totta, kun Ellen sanoo, ettei Kristus ollut "Kaikkivaltias Herra Jumala?" Mistä tahansa syystä Ellen White tekikään tämän lausunnon, se ei ole raamatullinen. Ja jos Jeesus oli ainoastaan "ihminen" maan päällä, niin milloin Hänestä tuli "Kaikkivaltias Herra Jumala?"
3. Jos Jeesus ei ole Kaikkivaltias Herra Jumala, niin myöskään Isä ei voi olla Kaikkivaltias Herra Jumala, sillä Jeesus sanoi, että Hän ja Isä ovat yhtä. Jos spa:t eivät tunnusta Jeesusta Kaikkiv
Profeetan kolttosia
Anonyymi-ap
2
57
Vastaukset
- Anonyymi
Sitä on kaikenlaista. En muuta sano.
- Anonyymi
Oletko keskustellut tuosta asiasta Timo Flinkin kanssa ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 938088
- 403882
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021906- 241360
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321193Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,311099Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia11925Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53847Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31822Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29787