Uskovien vihamielisyys

Anonyymi-ap

Miksi uskovat ovat usein hyvin vihamielisiä muita ihmisiä kohtaan? Sitä tapahtuu muita ns toisin ajattelevia uskovia kohtaan, mutta myös toisin ajattelevia ei uskovia kohtaan.

Tälläkin palstalla näkyy jatkuvaa hyvin rumaa käytöstä. Muiden ihmisten panettelu ei ole sitä kuuluisaa lähimmäisen rakkautta.

Uskovat näyttäytyvät armottomilta ja sisäänpäin lämpeneviltä. Kuka haluaisi tulla tuntemaan tuon kaltaista "Jkmala rakkautta". Joka näyttäytyy henkiseltä väkivallalta.

Lightning

54

359

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Luuletko vain uskovien kirjoittavan palstalla?

• Anonyymi

Kirjoitin nyt uskovista tällä kertaa. Palstalla on myös eiuskovia kirjoittajia varmasti ja voivat hekin toimia miten tokmivatkaan. Kuitenkin uskon ydinajatus on Jumalan rakkaus.

Lightning

• Anonyymi

Kerron vallankäytöstä ja henkisestä väkivallasta esimerkin. Olin erään läheisen/läheisten ihmisen/ihmisten kanssa eri mieltä vielä uskovana ollessani uskon kysymyksistä. Syyllistin itseäni usein siitä, että tilanteet ajautuivat riitelyyn. Koin tehneeni aina väärin. Henkilö/henkilöt eivät itseään syyllistyneet, kokivat toimivansa oikein. Olin aina syyllinen.

Nyt myöhemmin olen nähnyt, että se miksi turhauduin johtui heistä itsestään. Kun en alistunut vallankäyttöön, heidän aseeksi saattoi tulla saatanaksi leimaaminen. Minua vastaan lyöttäydyttiin yhteen ja väitettiin nähdyn esim. saatanan vilahtavan silmissä.

Kaikki sellainen on henkistä väkivaltaa. Eiuskovana ymmärtää toki, että ei ole saatanaa ja se on pelkästään vallankäyttöä. Uskovat kuitenkin itse siihen uskovat ja pitävät tekojaan oikeutettuina ja jopa hyvinä. Eivät koe katumusta edes tai näe edes kaduttavaa.

Lightning

• Anonyymi

Olit uhka heille. Siksi sinua vastaan hyökättiin. Hyökkääjät pelkäsivät oman uskon paljastuvan vääräksi. Eivät uskaltaneet kyseenalaistaa. Sinut piti alistaa tai tuhota (erottaa).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olit uhka heille. Siksi sinua vastaan hyökättiin. Hyökkääjät pelkäsivät oman uskon paljastuvan vääräksi. Eivät uskaltaneet kyseenalaistaa. Sinut piti alistaa tai tuhota (erottaa).

Kukas se siihen pullahti heti kun luulit saavasi tilaisuuden jyrsiä ihan vaan summassa helluntaita.!

Miksi ikä ei tuo viisautta, siinä olisi aihetta uuteen avaukseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kukas se siihen pullahti heti kun luulit saavasi tilaisuuden jyrsiä ihan vaan summassa helluntaita.!

Miksi ikä ei tuo viisautta, siinä olisi aihetta uuteen avaukseen.

Voit avata sellaisen keskustelun avauksen, jos tahdot.

Lightning

• Anonyymi

Uhkia vastaan hyökätään. Ei sentään tapeta enää.

• Anonyymi

Uskovaiset ovat jumalansa kuvia. Siksi sellaisia.

• Anonyymi

Niinpä. Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, mutta syntiinlankeemuksen jälkeen ihminen loi jumalan omaksi kuvakseen.

• Anonyymi

Tämän lightingin ei ole pakko olla uskovien palstalla, miksi et mene omiesi joukkoon, he varmaan rakastaisivat tosi runsaasti.

• Anonyymi

Eikait pakko ole missään olla, mutta päätäntävalta on siitä minulla, ei sinulla.

Lightning

• Anonyymi

Minusta uskonnoissa ollaan aina vaarallisella maaperällä, kun opettaja, pastori tms, jolla on vaikutusvaltaa johonkin tai joihinkin yksilöihin, kertoo omaavansa totuuden tai totuuden Hengen. Silloin ihminen ei kyseenalaista mitään. Menneitä voidaan joskus mahdollisesti selitellä jos on kokenut suuntansa muuttuneen. Silloinkaan ei pyydetään anteeksi uhreilta, selitetään sillä vain, miksi nykyinen usko on totuutta ja aiempi ei.

Yleensä suvaitsemattomuus toisten näköjantoja kohtaan on totuuden hengessä olevilla.

Lightning

• Anonyymi

Meillä oli tapana pyytää anteeksi jumalattomilta; jopa tekoja, jotka oli tehty ennen uskoontuloa. Jotkut kaivelivat omaa menneisyyttään vuosien taakse ja menivät pyytämään anteeksi tekojaan. Todistivat samalla Jeesuksesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meillä oli tapana pyytää anteeksi jumalattomilta; jopa tekoja, jotka oli tehty ennen uskoontuloa. Jotkut kaivelivat omaa menneisyyttään vuosien taakse ja menivät pyytämään anteeksi tekojaan. Todistivat samalla Jeesuksesta.

Tarkoitin tuossa sitä ilmiötä, mihin olen usein törmännyt. Se menee usein näin, että johtohenkilö voi myöntää jopa menneistä näin "olin silloin harhauskossa, uskoin väärin" pyhä henki kuitenkin aina johtaa henkilön mielestä nykyisellä hetkellä...kuitenkaan todellista muutosta ei tapahdu ns uudessa uskossakaan, sama itsensä nostaminen tiedon harjalle totuuden puolesta puhujana ja pyhän hengen airueina olemimen on keskeistä. On pitkäänkin saatettu ketkutella uskovana niin ja aiempia pieleen menneitä uskonharhaisuuksia ja suoranaisia valheita vain peitellään toisiksi. Pääsääntönä on kuitenkin se, että henkilö itse omaa pyhän hengen äänen ja samoin uskovat, muut eivät. Jos joku epäilee ns pyhän hengen omaavaa, on epäilijöille saatana, eksynyt jne. Johtajan kyseenalaistaminen ei ole sallittua.

Lightning

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tarkoitin tuossa sitä ilmiötä, mihin olen usein törmännyt. Se menee usein näin, että johtohenkilö voi myöntää jopa menneistä näin "olin silloin harhauskossa, uskoin väärin" pyhä henki kuitenkin aina johtaa henkilön mielestä nykyisellä hetkellä...kuitenkaan todellista muutosta ei tapahdu ns uudessa uskossakaan, sama itsensä nostaminen tiedon harjalle totuuden puolesta puhujana ja pyhän hengen airueina olemimen on keskeistä. On pitkäänkin saatettu ketkutella uskovana niin ja aiempia pieleen menneitä uskonharhaisuuksia ja suoranaisia valheita vain peitellään toisiksi. Pääsääntönä on kuitenkin se, että henkilö itse omaa pyhän hengen äänen ja samoin uskovat, muut eivät. Jos joku epäilee ns pyhän hengen omaavaa, on epäilijöille saatana, eksynyt jne. Johtajan kyseenalaistaminen ei ole sallittua.

Lightning

Mikähän henki se on silloin uskovaista itseään johdattanut, kun on ennustellut ihan harhoja?
        Esim Meller ja Jehovan todistajat ovat kunnostautuneet näissä harhaennusteluissaan ja nyt on näitä helluntailaisia antikristuksen ja juutalaisten 3. temppelin odottelijoita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikähän henki se on silloin uskovaista itseään johdattanut, kun on ennustellut ihan harhoja?
        Esim Meller ja Jehovan todistajat ovat kunnostautuneet näissä harhaennusteluissaan ja nyt on näitä helluntailaisia antikristuksen ja juutalaisten 3. temppelin odottelijoita.

Jehovalaiset eivät ole kristittyjä. He eivät usko Jeesuksen jumaluuteen, eli eivät ole pelastuneita.

Israelilaiset pystyttävät parhaillaan virallisia tienviittoja kolmannelle temppelille päin. Jää nähtäväksi, miten temppelin rakennus käytännössä tapahtuu. Tietävätkö he jo, miten, vai toivovatko ihmettä, en tiedä.

• Anonyymi

Maailmassa on paljon hengellisiä yhteisöjä, joissa on erilaiset kulttuurit. Fiksu uskova ymmärtää uskon ja hengellisen kulttuurin eron. Itsenäisen ihmisen jumalasuhde ei riipu auktoriteeteista tai muiden mielipiteistä. Yhteisöihin liittyminen on vapaaehtoista. Kenenkään ei ole pakko pyöriä ympyröissä, joissa hän ei viihdy. Uhriutuminen on näin ollen henkilökohtainen ongelma.

• Anonyymi

Uskovaiset pahimpia murhaajia kautta maailman historian.

• Anonyymi

Nyt varsinkin kun kannatetaan sotarikoksia ja väheksytään kansanmurhaa.

Ja kaiken lisäksi paljastavat itse itsensä.

• Anonyymi

Murhaajat eivät ole uskovaisia. Mutta myöhemmin he voivat tulla uskovaisiksi.
        Mitä sitten arkoitaa "uskovainen" sana? Hatara sana.

Mutta eri asia on olla kristitty. Todellinen kristitty on Jeesuksen opetuslapsi, joka etsii Jumalan tahtoa ja elää Kristuksen tahdon mukaisesti pyhittyen.

Joh. 17:
        Jeesus rukoilee opetuslastensa puolesta
        6. "Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat noudattaneet sinun sanaasi. Joh. 6:37
        7. Nyt he tietävät, että kaikki, minkä olet antanut minulle, on sinulta,
        8. sillä minä olen antanut heille ne sanat, jotka sinä annoit minulle. He ovat ottaneet ne vastaan ja tietävät varmasti, että minä olen lähtenyt sinun luotasi, ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt.
        9. Minä rukoilen heidän puolestaan. Maailman puolesta minä en rukoile vaan niiden, jotka sinä olet antanut minulle, sillä he ovat sinun. Hepr. 7:25
        10. Kaikki, mikä on minun, on sinun, ja mikä on sinun, on minun, ja minut on kirkastettu heissä.
        11. Minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun luoksesi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka olet antanut minulle, että he olisivat yhtä niin kuin me.
        12. Kun minä olin heidän kanssaan, varjelin heitä sinun nimessäsi, jonka olet antanut minulle. Minä suojelin heitä, eikä heistä joutunut hukkaan yksikään paitsi se kadotuksen lapsi, jotta Raamatun sana toteutuisi. Ps. 41:10; Joh. 6:39
        13. Nyt minä tulen sinun luoksesi ja puhun tämän, kun vielä olen maailmassa, jotta minun iloni olisi täydellisenä heissä. Joh. 15:11
        14. Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niin kuin en minäkään ole maailmasta. Joh. 15:18-19
        15. En rukoile, että ottaisit heidät pois maailmasta vaan että varjelisit heidät pahasta. 2. Tess. 3:3
        16. He eivät ole maailmasta, niin kuin en minäkään ole maailmasta. Joh. 8:23
        17. Pyhitä heidät totuudessa. Sinun sanasi on totuus. Ps. 119:160; 1. Piet. 1:22-23
        18. Niin kuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät maailmaan.
        19. Minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että hekin olisivat pyhitettyjä totuudessa."
        1. Kor. 1:30; Ef. 5:26; Hepr. 10:10
        Jeesus rukoilee kaikkien uskovien puolesta
        20. "Mutta minä en rukoile ainoastaan heidän puolestaan vaan myös niiden puolesta, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun, Hepr. 7:25
        21. että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Rukoilen, että hekin olisivat yhtä meissä, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut. Gal. 3:28; Ef. 4:3-5
        22. Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, minä olen antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä
        23. - minä heissä ja sinä minussa - jotta he olisivat täydellisesti yhtä ja maailma tietäisi, että sinä olet lähettänyt minut ja rakastanut heitä, niin kuin sinä olet rakastanut minua. Gal. 2:20
        24. Isä, minä tahdon, että myös nämä, jotka olet minulle antanut, olisivat kanssani siellä, missä minä olen, ja näkisivät minun kirkkauteni, jonka sinä olet minulle antanut, koska olet rakastanut minua ennen maailman perustamista. Joh. 14:3; 1. Tess. 4:17
        25. Vanhurskas Isä, maailma ei ole tuntenut sinua, mutta minä tunnen sinut, ja nämä ovat saaneet tietää, että sinä olet minut lähettänyt.
        26. Minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet rakastanut minua, olisi heissä ja minä olisin heissä."

• Viaha mielisyys on nimi kristilltä joukkoa, ei uskovien meillä jeeuksen rakkaus ihmistä kohtaan että tulis pelastuksesta osalliseksi, tästä maaimasta joka kerran on katoamassa.

• Anonyymi

Yksittäinen suomi24:llä aktiivoitunut vihainen trolli ei ole uskovaiset.

• Anonyymi

Kristitty on ihminen, joka on tajunnut olevansa helvettiin menossa oleva syntinen, ja on ottanut vastaan sovituksen, jonka Jeesus tarjoaa veressään. Rakastamme niitä, jotka vielä ovat pakananoita, emmekä haluaisi heidänkään joutuvan ikuiseen kärsimykseen. Siksi saarnaamme pelastusta. Jos se saa sinut tuntemaan olosi epämukavaksi, se on hyvä! Ei voi pelastua ennen kuin ensin oivaltaa olevansa kurja pieni syntisäkki. Uskovakin on edelleen syntinen, mutta Jeesuksen veri on peittänyt sen. Onneksi meidän ei tarvitse omilla teoillamme yrittää pelastua; ei onnistuisi keneltäkään.

Olen pahoillani, jos joku on kohdannut tekopyhää pilkkaamista uskonnon harjoittajien taholta. Olemme kaikki erehtyväisiä. Moni noista nimellisesti uskovista ei itse ole vielä pelastunut. Kysypä heiltä, ovatko. Jos he suuttuvat kysymyksestä, he luultavasti eivät ole.

• Anonyymi

Löytyisikö tuolta vastauksia.

https://www.uskontojenuhrientuki.fi/uskonyhteisoista/milloin-huolestua/

Milloin huolestua?
      16 kriteeriä uskonnollisen yhteisön arvioinnin avuksi:

Sisäinen kontrolli: miten paljon yhteisö määrää jäseniensä henkilökohtaisista asioista, jäsenen velvollisuus raportoida tekemisistään ylemmässä asemassa oleville.

Johdon autoritaarisuus: kuinka erehtymättöminä johdon määräyksiä on pidettävä, suljetaanko niiden arvostelija ulkopuolelle. Velvollisuus totella johtajan/johtajien käskyjä.

Opillinen dogmaattisuus: todellisuuskäsityksen ja oppien jäykkyys. Suvaitsemattomuus erilaista ajattelua kohtaan. Kuinka pitkälle oppi ajattelee jäsenen puolesta tarjoten valmiit mielipiteet.

Syyllistäminen: onko jäsenen etsittävä vikaa aina itsestään, jos ei sopeudu yhteisöön.

Vainoharhaisuus: kuinka paljon jäseniä pelotellaan todellisilla tai kuvitelluilla vihollisilla, joita voivat olla erilaiset viranomaiset, virallinen (lääke)tiede, ja ennen kaikkea yhteisöstä lähteneet ja siihen kriittisesti suhtautuvat entiset jäsenet.

Maailmankielteisyys: näkeekö yhteisö maallisen elämän yhteisön ulkopuolella täysin arvottomana. Väittääkö se yhteisöön kuulumattomien ihmisten joutuvan kuoleman jälkeen helvettiin tai syntyvän uudestaan huonoihin oloihin. Onko sillä apokalyptinen visio, jossa maailmanloppu on lähellä ja vain yhteisöön sitoutuneet jäsenet pelastuvat.

Sensuuri: missä määrin yhteisö rajoittaa jäsenten mahdollisuutta tutustua ulkopuolisiin näkemyksiin yhteisöstä. Suoran kiellon lisäksi sensuuri toimii usein epäsuorana ryhmäpaineena: kunnon jäsenen ei odoteta haaskaavan aikaansa maallisiin tai demonisiin tiedonlähteisiin.

Ihmissuhteiden rajoittaminen: onko painetta hylätä eri tavalla ajattelevien ystävien ja omaisten seura, entinen elämä harrastuksineen ja ilonaiheineen.

Uusien jäsenien värväys: kuinka paljon painoa annetaan uusien jäsenien hankkimiselle ja lähetystyölle.

Peiteryhmät: kuinka suuri määrä yhteisöllä on sen määräysvaltaan kuuluvia ryhmiä, joilla on toinen nimi kuin yhteisöllä, esim. peiteyhtiöt ja ”hyväntekeväisyysjärjestöt”, joiden tosiasiallinen tarkoitus on tuoda lisää kannattajia ja rahaa.

Varakkuus: kuinka paljon rahaa tai omaisuutta yhteisöllä on käytössään tai se pyrkii haalimaan; miten paljon jäseniä painostetaan lahjoittamaan omaisuuttaan yhteisölle (esim. kymmenykset tuloista, erikoiskolehdit, yhteisölle testamentatut perinnöt).

Poliittinen vaikutusvalta: kuinka paljon poliittista vaikutusvalta yhteisö haluaa tai on pystynyt hankkimaan esim. sijoittamalla jäseniään vaikutusvaltaisiin asemiin yhteiskunnassa.

Seksuaalinen manipulaatio: kuinka tarkkaan johtajat määräävät alaistensa seksielämästä.

Eroa harkitsevien painostus: kuinka voimakkaasti jäseniä pyritään estämään lähtemästä liikkeestä tai kuinka paljon entisiä jäseniä painostetaan liittymään takaisin lahkoon, esim. yöllisten puhelinsoittojen avulla.

Väkivallan hyväksyminen: kun johto harjoittaa sitä tai on kyse liikkeen edusta.

Totisuus: kyvyttömyys sietää ryhmään, sen johtajiin tai oppeihin kohdistuvaa leikinlaskua.

Jatkuu...

• Anonyymi

Jatkuu...

Amerikkalainen psykoterapeutti Steven Hassan esittelee kirjassaan Combatting cult mind control esimerkkien avulla vaikutusjärjestelmää, jota Hassan kutsuu henkiseksi kontrolliksi (mind control). Jos uskonnollinen yhteisö pyrkii vaikuttamaan jäseniinsä näiden vaikutusjärjestelmien avulla, on syytä huolestua. Tämän vaikutusjärjestelmän ja henkisen kontrollin neljä vaihetta ovat:

1. käytöksen
        2. ajattelun
        3. tunteiden
        4. informaation valvonta

Jokainen elementti vaikuttaa toisiinsa. Jos esimerkiksi pystyt muuttamaan ihmisen käyttäytymistä, hänen ajattelunsa ja tunteensa pyrkivät muuttumaan vastaavasti, koska ihminen pyrkii luontaisesti välttämään tekojensa ja ajatuksiensa välistä ristiriitaa (Hassan 1988, 59-67).

1. Käytöksen valvonta

säätelee yksilön fyysistä todellisuutta ja ympäristöä. Jäsenen tulee esimerkiksi käyttäytyä, pukeutua, syödä, nukkua, suorittaa rituaalit ja tehdä työtä juuri sillä tavoin kuin ryhmä vaatii. Tärkeintä on oppia tottelemaan johtajaa ja yrittää tulla kehittyneempien jäsenten kaltaiseksi. Jos jäsen ei käyttäydy tarpeeksi innostuneesti, johtaja voi syyttää häntä itsekkääksi, syntiseksi tai laiskaksi. Johtaja ei pysty määräämään kenenkään sisäisiä ajatuksia, mutta hän pystyy muuttamaan yksilön käytöstä, jota sitten sydän ja mieli seuraavat.

2. Ajattelun valvonta

ohjaa yksilön sisäistämään yhteisön oppirakennelman, oppimaan uuden tavan käyttää kieltä ja vaimentamaan epäilynsä ajatuksenpysäyttämistekniikoiden avulla. Kunnollisen jäsenen on hallittava ajatuksensa. Totalitaarisissa yhteisöissä oppi on ainoa Totuus, ainoa oikea kartta todellisuudesta. Todellisuuden tapahtumat tulkitaan opin suodattimen läpi. Oppi on yleensä hyvin mustavalkoinen: kaikki hyvyys on ryhmässä ja sen johtajassa. Kaikki pahuus on ulkopuolella. Oppi vastaa kaikkiin ongelmiin ja sopii kaikkiin tilanteisiin. Jäsenen ei tarvitse ajatella koska oppi ajattelee hänen puolestaan.

3. Tunteiden valvonta

käyttää instrumentteinaan syyllistämistä ja pelottelua. Jäsenet voidaan ehdollistaa niin tehokkaasti syyttämään aina itseään, että he ovat vain iloisia, kun johtaja moittii heitä esim. liian tehottomasta varainhankinnasta. Suljetuissa yhteisöissä voidaan määritellä tarkasti, mitkä tunteet ovat hyväksyttyjä: uskollisuus liikkeelle ja johtajalle palkitaan arvonannolla, mutta epäilyt, persoonalliset halut ja tunteet leimataan synniksi ja itsekkyydeksi. Joissakin liikkeissä vaaditaan seksuaalisten ajatustenkin tukahduttamista, mistä syntyvä turhautuneisuus voidaan purkaa esimerkiksi ankaralla työnteolla, toisissa taas seksuaalisiin orgioihin osallistuminen voi olla pakollista. Johtajan tai koko seurakunnan edessä tunnustettuja syntejä ei unohdeta, vaan niitä voidaan käyttää painostukseen tai kiristykseen sitten, kun jäsen ei käyttäydy odotusten mukaan.

4. Informaation valvonta

estää yhteisölle haitallisen informaation pääsyn jäsenien ulottuville. Esimerkiksi ulkopuolisten tiedotusvälineiden seuraamista ei pidetä tarpeellisena tai siihen ei jää aikaa. Kaikki tieto saadaan yhteisön omista julkaisuista, jotka vääristävät informaation yhteisölle edulliseen muotoon. Yhteisö saattaa suositella, että on vältettävä kahdenkeskistä keskustelua yhteisöstä irtaantuneiden kanssa. Johtajat eivät yleensä kerro jäsenille enempää kuin on tarpeen heille määrättyjen tehtävien suorittamiseksi. Oppi on usein jaettu useisiin ”totuuden tasoihin”. Korkeimmille tasoille pääsee vasta kun uskollisuus liikkeelle on varmistunut.

Henkisen kontrollin neljä elementtiä muodostavat toisiinsa vaikuttavan verkoston, jonka avulla pystytään vaikuttamaan voimakkaisiinkin yksilöihin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jatkuu...

Amerikkalainen psykoterapeutti Steven Hassan esittelee kirjassaan Combatting cult mind control esimerkkien avulla vaikutusjärjestelmää, jota Hassan kutsuu henkiseksi kontrolliksi (mind control). Jos uskonnollinen yhteisö pyrkii vaikuttamaan jäseniinsä näiden vaikutusjärjestelmien avulla, on syytä huolestua. Tämän vaikutusjärjestelmän ja henkisen kontrollin neljä vaihetta ovat:

1. käytöksen
        2. ajattelun
        3. tunteiden
        4. informaation valvonta

Jokainen elementti vaikuttaa toisiinsa. Jos esimerkiksi pystyt muuttamaan ihmisen käyttäytymistä, hänen ajattelunsa ja tunteensa pyrkivät muuttumaan vastaavasti, koska ihminen pyrkii luontaisesti välttämään tekojensa ja ajatuksiensa välistä ristiriitaa (Hassan 1988, 59-67).

1. Käytöksen valvonta

säätelee yksilön fyysistä todellisuutta ja ympäristöä. Jäsenen tulee esimerkiksi käyttäytyä, pukeutua, syödä, nukkua, suorittaa rituaalit ja tehdä työtä juuri sillä tavoin kuin ryhmä vaatii. Tärkeintä on oppia tottelemaan johtajaa ja yrittää tulla kehittyneempien jäsenten kaltaiseksi. Jos jäsen ei käyttäydy tarpeeksi innostuneesti, johtaja voi syyttää häntä itsekkääksi, syntiseksi tai laiskaksi. Johtaja ei pysty määräämään kenenkään sisäisiä ajatuksia, mutta hän pystyy muuttamaan yksilön käytöstä, jota sitten sydän ja mieli seuraavat.

2. Ajattelun valvonta

ohjaa yksilön sisäistämään yhteisön oppirakennelman, oppimaan uuden tavan käyttää kieltä ja vaimentamaan epäilynsä ajatuksenpysäyttämistekniikoiden avulla. Kunnollisen jäsenen on hallittava ajatuksensa. Totalitaarisissa yhteisöissä oppi on ainoa Totuus, ainoa oikea kartta todellisuudesta. Todellisuuden tapahtumat tulkitaan opin suodattimen läpi. Oppi on yleensä hyvin mustavalkoinen: kaikki hyvyys on ryhmässä ja sen johtajassa. Kaikki pahuus on ulkopuolella. Oppi vastaa kaikkiin ongelmiin ja sopii kaikkiin tilanteisiin. Jäsenen ei tarvitse ajatella koska oppi ajattelee hänen puolestaan.

3. Tunteiden valvonta

käyttää instrumentteinaan syyllistämistä ja pelottelua. Jäsenet voidaan ehdollistaa niin tehokkaasti syyttämään aina itseään, että he ovat vain iloisia, kun johtaja moittii heitä esim. liian tehottomasta varainhankinnasta. Suljetuissa yhteisöissä voidaan määritellä tarkasti, mitkä tunteet ovat hyväksyttyjä: uskollisuus liikkeelle ja johtajalle palkitaan arvonannolla, mutta epäilyt, persoonalliset halut ja tunteet leimataan synniksi ja itsekkyydeksi. Joissakin liikkeissä vaaditaan seksuaalisten ajatustenkin tukahduttamista, mistä syntyvä turhautuneisuus voidaan purkaa esimerkiksi ankaralla työnteolla, toisissa taas seksuaalisiin orgioihin osallistuminen voi olla pakollista. Johtajan tai koko seurakunnan edessä tunnustettuja syntejä ei unohdeta, vaan niitä voidaan käyttää painostukseen tai kiristykseen sitten, kun jäsen ei käyttäydy odotusten mukaan.

4. Informaation valvonta

estää yhteisölle haitallisen informaation pääsyn jäsenien ulottuville. Esimerkiksi ulkopuolisten tiedotusvälineiden seuraamista ei pidetä tarpeellisena tai siihen ei jää aikaa. Kaikki tieto saadaan yhteisön omista julkaisuista, jotka vääristävät informaation yhteisölle edulliseen muotoon. Yhteisö saattaa suositella, että on vältettävä kahdenkeskistä keskustelua yhteisöstä irtaantuneiden kanssa. Johtajat eivät yleensä kerro jäsenille enempää kuin on tarpeen heille määrättyjen tehtävien suorittamiseksi. Oppi on usein jaettu useisiin ”totuuden tasoihin”. Korkeimmille tasoille pääsee vasta kun uskollisuus liikkeelle on varmistunut.

Henkisen kontrollin neljä elementtiä muodostavat toisiinsa vaikuttavan verkoston, jonka avulla pystytään vaikuttamaan voimakkaisiinkin yksilöihin.

Oli niin pitkä pölinä, etten viitsinyt lukea. Se näyttää olevan täynnä jonkun ohmisen mielipiteiyätä.

• Anonyymi

Uskontojen uhrit on sekamelska erinlaisia tapahtumia tulkittana milloin mitekäkin.
      Sekoitettu kaikki, todellisuus ja valheet, samaan kuppiin mielipiteillä muokaten.

• Anonyymi

Helluntailaiset pystyivät salaamaan melkein sata vuotta, että sen lahkon perustajat Parhami ja Olseni oli aikansa kuuluisimpia homoseksuaaleja, mitkä vietiin vankilaankin niistä asioista.

• Anonyymi

Vie itsesi ammattiauttajan luokse ja kerro hänelle pakkomielteesi.

• Anonyymi

Hyvin täsmää

4. Informaation valvonta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvin täsmää

4. Informaation valvonta

Nykyisin nettiaikana käytetään toisenlaista eksytystä, mitä esim. TV7 edustaa.

Laitetaan tulemaan tuutin täydeltä vaikka mitä eksytystä, hurmahenkistä okkultismia, ja siteeksi oikeita Jumalanpalveluksia sekaan, niin ihmiset kuvitteleee, että kaikki mitä sieltä kanavalta tulee on jotain siunattua totuutta ja lähetykset tulee suoraan taivaasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nykyisin nettiaikana käytetään toisenlaista eksytystä, mitä esim. TV7 edustaa.

Laitetaan tulemaan tuutin täydeltä vaikka mitä eksytystä, hurmahenkistä okkultismia, ja siteeksi oikeita Jumalanpalveluksia sekaan, niin ihmiset kuvitteleee, että kaikki mitä sieltä kanavalta tulee on jotain siunattua totuutta ja lähetykset tulee suoraan taivaasta.

"TaivasTV7" huh huh mitä eksytystä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"TaivasTV7" huh huh mitä eksytystä.

Lipevät saarnamiehet ja naiset siellä toistelee leveästi hymyillen...

"Ja jos tämä ohjelma on koskettanut sinua, niin lähetä rahasi meille, niin voidaan jatkaa näiden ohjelmien tekoa."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lipevät saarnamiehet ja naiset siellä toistelee leveästi hymyillen...

"Ja jos tämä ohjelma on koskettanut sinua, niin lähetä rahasi meille, niin voidaan jatkaa näiden ohjelmien tekoa."

Matt. 6:1

"Kavahtakaa, ettette harjoita vanhurskauttanne ihmisten nähden, että he teitä katselisivat; muutoin ette saa palkkaa Isältänne, joka on taivaissa.

Matt. 23:5

Ja kaikki tekonsa he tekevät sitä varten, että ihmiset heitä katselisivat.

• Anonyymi

Kysymys suurimmasta käskystä

Matt.22:
      34. Mutta kun fariseukset kuulivat, että Jeesus oli tukkinut saddukeuksilta suun, he kokoontuivat yhteen.
      35. Yksi heistä, lainoppinut, kysyi häneltä pannakseen hänet koetukselle:
      36. "Opettaja, mikä on lain suurin käsky?"
      37. Jeesus vastasi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi, kaikesta sielustasi ja kaikella ymmärrykselläsi.' 5. Moos. 6:5; Luuk. 10:27
      38. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
      39. Toinen, tämän kaltainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.' 3. Moos. 19:18; Matt. 19:19; Jaak. 2:8
      40. Näihin kahteen käskyyn sisältyy koko laki ja profeetat."
      Matt. 7:12; Gal. 5:14; 1. Tim. 1:5

• Anonyymi

Se vihamielisyys lähimmäisiään kohtaan johtuu ahdasmielisestä kateudesta toisia seurakuntia kohtaan. Kyseiset henkilöt ovat sulkeutuneet omaan seurakuntaansa ja antaneet vangita itsensä seurakuntansa lain orjuuteen, koska he eivät kunnioita Kristusta Jeesusta seurakunnan Päämiehenä.

• Anonyymi

Vihamielisyys yms. on Raamatun mukaan lihallisuutta. Sellainen uskova ei siis ole vielä hengellisesti kovinkaan kypsynyt, jos osoittaa vihaa yms.

"Lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: ...vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot, kateus... ja muut senkaltaiset... Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin?"

Ja koska asiasta puhuu myös Raamattu, se tarkoittaa sitä, että samanlaista on ollut aina uskovien kesken. Koska jokaisena aikakautena on myös uusia uskovia sekö vielä keskenkasvuisia uskovia kypsien uskovien joukossa.

• Anonyymi

Raamattu vetoaa sellaisiin ihmisiin, joilla on oikeassa olemisen ja pätemisen tarve. Kun kohtaavat eri mieltä olevia niin vihastuvat. Kuvittelevat sotivansa Jumalan puolella saatanaa vastaan.

• Nimikristityt voivat olla vihamielisiä, koska he ovat usko mielisiä, ei uudesti syntyneitä.

• Anonyymi

Millaisia on nf tosikristityt, joksi itsesi luet. Mikä tekee sinusta usko mielisen suhteessa muihin ja kuka tekee arvion uskon lujuudesta?

Lightning

• Anonyymi kirjoitti:

Millaisia on nf tosikristityt, joksi itsesi luet. Mikä tekee sinusta usko mielisen suhteessa muihin ja kuka tekee arvion uskon lujuudesta?

Lightning

Usko on ensinäki lahja, ei auta uskon mielinen niitä on paljon, uskovalla on taistelu omaa lihaa vastaa, miksi koka on liitossa toisen maaimankanssa houtuset ovat läsnä usein.
        Uskova on kahden maan kansalainen, elämme tässä maailmassa vielä, vaikka emme ole tästä maailmasta.

• Anonyymi
        kotikuusi1 kirjoitti:

Usko on ensinäki lahja, ei auta uskon mielinen niitä on paljon, uskovalla on taistelu omaa lihaa vastaa, miksi koka on liitossa toisen maaimankanssa houtuset ovat läsnä usein.
        Uskova on kahden maan kansalainen, elämme tässä maailmassa vielä, vaikka emme ole tästä maailmasta.

Kaikki uskkvathan ne kuvittelevat toki omaavansa sen oikean lahjavanhurskaan uskon. Sinä vain omassa pienessä egossasi ajattelet olevasi niin erityinen muihin nähden.

Lightning

• Anonyymi
        kotikuusi1 kirjoitti:

Näitä teitä minä valittu tyyppejä on tälläkin palstalla monia muitakkn, joista näkyy iljettävä oman egon ympärillä pyöriskely, sitä se tuo sinun ns lahjasikin on.

Lightning

• Anonyymi kirjoitti:

Näitä teitä minä valittu tyyppejä on tälläkin palstalla monia muitakkn, joista näkyy iljettävä oman egon ympärillä pyöriskely, sitä se tuo sinun ns lahjasikin on.

Lightning

Taitaa olla kirjoitta,maistissa kun jättää kirjaimia pois, muitakkn en tiedä mitä tarkoittaa.

• Anonyymi
        kotikuusi1 kirjoitti:

Taitaa olla kirjoitta,maistissa kun jättää kirjaimia pois, muitakkn en tiedä mitä tarkoittaa.

Tämä on outo tapaus, itkee milloin mitäkin asiaa, taitaa riippua mitä merkkiä on lidlin ryyppyseinältä mukaan lähtenyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä on outo tapaus, itkee milloin mitäkin asiaa, taitaa riippua mitä merkkiä on lidlin ryyppyseinältä mukaan lähtenyt.

Juu, niitä kirjaimia jää pois ja sanatkin välillä menee toisiksi. En ehkä tarpeeksi panosta tuohon oman kirjoittamisen oikolukuun...naputtelen puhelimella ja en ole niinkuin nykynuoret, että sanat menee oikein vaikka kirjoitetaan pikana...ne voi olla mitä on ja välillä jälkikäteen niitä joudun korjailemaan, jos se on ihan sekasotkua ja välillä jätän korjaamatta.

Voisin olla muuten lukihäiriöinen, mitä en ole, mutta ei siis ole mikään sellainen naljailun asia tuokaan, jos sanat on sekavat.

Lightning

• Anonyymi
        kotikuusi1 kirjoitti:

Se heti osuu ja uppoa nääs. Näkyy herkästi sen pyhän kaavun alta oikea luonteenlaatu näilöä valituilla. Pyhän Henkesi olisi pitänyt tietää, että olin vesiselvänä, eipä pirulainen tietänyt, vaan lähti vittuilemaan.

Ja katso omaa kirjoitustasi jonka kirjoitit 20.43. Oliko aiheellista? Olitko ottanut?

Lightning

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se heti osuu ja uppoa nääs. Näkyy herkästi sen pyhän kaavun alta oikea luonteenlaatu näilöä valituilla. Pyhän Henkesi olisi pitänyt tietää, että olin vesiselvänä, eipä pirulainen tietänyt, vaan lähti vittuilemaan.

Ja katso omaa kirjoitustasi jonka kirjoitit 20.43. Oliko aiheellista? Olitko ottanut?

Lightning

Kas siihenkin tuli virhe...näillä.

LS

• Anonyymi
        kotikuusi1 kirjoitti:

Mutta tämähän toisaalta oli oikein mainio kommentti, koska todentaa aloituksen. Uskovat ovat vihamielisiä, kun heitä ei kumartele. Jos on mielin kielin, niin toki se heidän egoaan hivelee.

Onhan heitäkin, jotka pitävät sellaista "opettajan" kuvaa koko ajan läsnä. Kyllä varmasti saa mukaan taustahuutelijoita mukaan, kun minusta on kyse kirjoittelijana...mutta olepa varovainen, ettet lähde väärää hevosta veikkamaan ja antamaan siitä lähimmäisestäsi väärää todistusta. Vink vink.

Lightning

• Anonyymi

Aloittajalle----- Ehkä morsian- eli uskova näe Ylkäänsä niin, että oma kauneutensa jää näin hoitamatta.
      Uskovan olisi hyvä nähdä "syntymäpäivänsä"..... ja elää, kertoen Jeesuksesta.

Uudestisyntyminen.... Monella syntymättömällä on ajatus, ettei voi mennä äitinsä kohtuun ja syntyä -----vielä--- uudemmankerran.

Olisi hyvä nähdä se syntymäpäivänsä ja Jumalantyö- Jeesus- Ylkä on juuri avain- Jeesus- ja tulevat hääjuhlansa....

Niin, missähän on hääpuku? Ehkä vielä on alastomuus- ja Karitsan nahka- verinen puku on kaukana- sydämestä

• Anonyymi

Voi olla tarpeen ensin kysyä että saako laittaa kädet päälle kun rukoilee?

"..EU:n perusoikeuskirja
      3 artikla- Oikeus henkilökohtaiseen koskemattomuuteen
      1. Jokaisella on oikeus ruumiilliseen ja henkiseen koskemattomuuteen."

• Anonyymi

Ravureitten verestä ei saakaan näytettä huumaavasta sijoituksesta.

• Anonyymi

Hepr.12:
      14. Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa.
      15. Pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta eikä mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä ja monet sen vuoksi saastu,
      16. ja ettei kukaan ole haureellinen tai epäpyhä niin kuin Eesau, joka yhdestä ateriasta myi esikoisuutensa.
      17. Tehän tiedätte, että kun hän myöhemmin tahtoi periä siunauksen, hänet hylättiin, eikä hän saanut mahdollisuutta muutokseen, vaikka hän sitä kyynelin pyysi.

• Anonyymi
      UUSI

Uskovat eivät hyväksy muita, he haluavat nähdä pahaa ihmisissä ja tuomitsevat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Raimo laamanen

Onko Raimo siirtynyt yläkerran orkesteriin ? Jos on niin jaksamista Seijalle.
      Puolanka
      20
      2912
    2. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      191
      2693
    3. Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa

Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      1606
    4. Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista

Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah
      Maailman menoa
      250
      1375
    5. Aloitko pelätä siis

Että otan suhun oikeasti yhteyttä
      Ikävä
      106
      1190
    6. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      40
      1036
    7. Olet ollut aika törkeä minua kohtaan

Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta
      Ikävä
      46
      987
    8. Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin

maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises
      Ikävä
      32
      894
    9. Maskuliininen herrasmies

Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      135
      879
    10. Voi ei kuvitteletkohan sä

Nyt etten ookaan susta kiinnostunut 😿😿 ethän ajattele niin 🥺
      Ikävä
      43