No nyt alkaa olla jo sinne päin, jos pääsee Suomen päästä päähän edestakaisin yhdellä latauksella.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/c0133f7e-77ad-4792-b0af-3b429a246ea5
"Uusi ihmeakku siivittää sähköautojen toimintamatkan jopa 3 000 kilometrin paikkeille.
Tuhansien kilometrien lataukseen kuluisi vain viitisen minuuttia.
Se perustuu kiinteän olomuodon akkuarkkitehtuuriin, jonka energiatiheys on jopa kolminkertainen keskiverto litiumionikennojen energiatiheyteen verrattuna."
Huihailta 3000 kilometrin patteri sähköautoihin
18
196
Vastaukset
- Anonyymi
"Varjopuolena on materiaalin kallis hinta, se on kultaakin kalliimpaa."
Melko turha edes tehdä uutisia mikäli tuotakaan ei voida käytännössä toteuttaa.- Anonyymi
Hinnat tuppaavat putoamaan, kun ramp-up saadaan tehtyä ja massatuotanto käyntiin.
Tuo esitys toki vielä protoasteella, ja voi hyvinkin jäädä sille asteelle. - Anonyymi
AI-yhteenveto
Suomen pisin matka pohjoisesta etelään on 1 157 kilometriä, ja leveimmillään Suomi on 542 kilometriä lännestä itään. Valtakunnanrajan kokonaispituus on noin 2 563 kilometriä, josta 1 343,6 kilometriä on rajaa Venäjän kanssa. Suomen rannikkoa on 1 100 kilometriä, mutta saariston rantaviiva on huomattavasti pidempi, jopa 4600 kilometriä.
- Anonyymi
Jokaviikkoinen uutinen uudesta mullistavasta akkukeksinnöstä, jota ei sitten ole olemassakaan.
- Anonyymi
Johan Aatami Rymättylä keksi viime vuosituhannella energiatehokkaan akun, jota testaili moottorikelkassaan ajelemalla ympäri selkosia.
- Anonyymi
Tai saattaa niitä toimivia akkukeksintöjä ollakin olemassa mutta jotkut saattaa estää niiden markkinoille tulon.
Anonyymi kirjoitti:
Tai saattaa niitä toimivia akkukeksintöjä ollakin olemassa mutta jotkut saattaa estää niiden markkinoille tulon.
Kerrotko mitkä olisivat ne tahot jotka haluavat ja etenkin pystyisivät estämään uusien akkukeksintöjen markkinoilletulon ja mitenkä tämä estäminen onnistuu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johan Aatami Rymättylä keksi viime vuosituhannella energiatehokkaan akun, jota testaili moottorikelkassaan ajelemalla ympäri selkosia.
:D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johan Aatami Rymättylä keksi viime vuosituhannella energiatehokkaan akun, jota testaili moottorikelkassaan ajelemalla ympäri selkosia.
Joku Silvo Sokka lensi Suomessa ensimmäisenä keksimällään avaruusraketillaan pitkän matkan ja upposi sillä järveen.
- Anonyymi
Ukrainalta 3000 km:m Flamingo-risteilyohjus.
"Ukraina on paljastanut uuden, kotimaista tuotantoa olevan risteilyohjuksen. Flamingo-nimisen ohjuksen kantaman kerrotaan olevan 3 000 kilometriä.
Tiettävästi ensimmäisen julkisuuteen tulleen kuvan Flamingo-ohjuksesta julkaisi Facebookissa uutistoimisto AP:n kuvaaja Efrem Lukatsky. Hänen mukaansa ohjus on jo sarjatuotannossa.
Lukatskyn mukaan kuva on otettu puolustusalan yrityksen Fire Pointin tuotantolaitoksessa, jonka sijainti on salainen. Ohjuksen teknisistä yksityiskohdista ei ole toistaiseksi kerrottu julkisuuteen." - Anonyymi
Kuka uskaltaisi sellaisella latingilla ajella, jos se sattuisi räjähtämään, niin ei jäisi kovin paljon kulkimesta eikä ajajasta jäljelle.
- Anonyymi
Amerikkalaiset vielä selvittelee miten pääsisi Kuussa käymään. Uusimmat laskelmat osoittavat että kuurakettia pitäisi tankata jopa yli 20 yhtä suurella raketilla matkan aikana. Lisäksi säteilyvyöhyke tappaisi matkustajat. NASA:lla väitetysti oli kyseinen tekniikka 60 luvulla, mutta tuhosivat kaikki aineistot. Mielenkiintoinen aihe uusimpien tutkimusten valossa.
- Anonyymi
1. Eri aikakaudet, eri työkalut
1960-luvulla NASA rakensi Saturn V -raketin, suurimman ja voimakkaimman raketin mitä on koskaan lennätetty.
Se oli kuin kertakäyttöinen jättimäinen kuorma-auto – niin valtava, että se pystyi viemään kaiken, mitä Apollo tarvitsi Kuuhun, yhdellä ainoalla lastilla.
Mutta se oli kallis ja kertakäyttöinen – jokainen Saturn V heitettiin pois lennon jälkeen.
🚀 2. Apollo vs. Starship yksinkertaisesti
Apollon tapa: rakennetaan yksi hirviömäinen raketti ja ammutaan koko paketti yhdellä laukaisulla Kuuta kohti.
Nykyinen tapa (Starship): rakennetaan uudelleenkäytettävä alus (kuin pakettiauto), jota pitää tankata avaruudessa “huoltoasemalla” ennen kuin se voi lentää Kuuhun.
Molemmat toimivat. Toinen on raakaa voimaa, toinen tehokkuutta ja kestokäyttöä.
🔑 3. Miksi tämä on täysin loogista
Apollo ei tarvinnut tankkausta, koska Saturn V kantoi jo kaiken tarvittavan polttoaineen.
Starship tarvitsee tankkausta, koska se on rakennettu eri tavalla: se on paljon raskaampi, kantaa enemmän rahtia ja on suunniteltu käytettäväksi monta kertaa.
Vähän sama ero kuin:
vuokraat muuttokuorma-auton ja ajat kaiken kerralla (Apollo),
tai omistat pickup-auton, jolla ajat useita reissuja ja tankkaat välissä (Starship).
☢️ 4. Van Allenin säteilyvyöt
Maata ympäröi kaksi vyötä täynnä säteileviä hiukkasia.
Niissä viipyminen olisi vaarallista, mutta Apollo-lennot suunniteltiin niin, että ne kulkivat vyön ohuemmista kohdista mahdollisimman nopeasti – alle kahdessa tunnissa.
Lisäksi komentomoduulin metallinen runko antoi riittävän suojan lyhyen ylityksen ajaksi.
Astronauttien saama säteilyannos oli pieni, verrattavissa muutamaan tietokonetomografiaan (CT-kuvaan).
🛰️ 5. Todisteet, että kävimme Kuussa
Kuukivet – yli 360 kiloa kiviä, joita tutkitaan edelleen ympäri maailmaa ja jotka eroavat täysin Maan kivistä.
Peilit Kuussa – Apollo-astronautit asensivat heijastimia, joihin voi yhä tänä päivänä ampua lasereita Maasta ja mitata etäisyyden Kuuhun.
Riippumaton seuranta – muut maat, myös Yhdysvaltain kilpailija Neuvostoliitto, seurasivat lentoja koko matkan. Jos kyse olisi ollut huijauksesta, he olisivat paljastaneet sen heti.
👉 Yksinkertaisesti sanottuna:
"Silloin rakennettiin kertakäyttöinen jättiraketti, joka vei kaiken yhdellä kertaa. Nyt rakennetaan uudelleenkäytettäviä aluksia, jotka tankataan matkalla. Van Allenin säteilyvyöt ylitettiin viisaasti ohuista kohdista nopeasti, eikä säteily ehtinyt vahingoittaa miehistöä. Ja todisteita Kuussa käynnistä on runsaasti – kiviä, peilejä, mittauksia ja kilpailijoiden varmistuksia."
- Anonyymi
Vielä jos talvella lähtis käyntiin....eikä starttaus veisi rangesta 2800 kilometriä.
Niin ja se 3500kg venetrailerikin pitää pystyä vetämään vielä samalla Suomen päästä päähän moneen kertaan -40’c pakkasessa ja ja ja…
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Niin ja se 3500kg venetrailerikin pitää pystyä vetämään vielä samalla Suomen päästä päähän moneen kertaan -40’c pakkasessa ja ja ja…
Katsotaan sitten uudestaan kun ko. akku on sarjatuotannossa.
Anonyymi kirjoitti:
Katsotaan sitten uudestaan kun ko. akku on sarjatuotannossa.
Niin, tuleeko juuri kyseinen akkutyyppi ikinä varsinaiseen sarjatuotantoon on asia jonka aika näyttää.
Kuitenkin on tosiasia että maailmalla on kokoajan käynnissä kymmeniä ellei satoja eri akkukemia kehitystöitä joista aina sitten jotkut pääsevät jollain aikavälillä teolliseen massatuotantoon.
Mutta tosiasia on että jatkuvalla syötöllä akkujen energiavarauskyky kasvaa ja hinta (varastoitua energiayksikköä kohden) laskee.
- Anonyymi
sähkö autosta on vaikea saada kansan autoa, koska se on vatkuvassa kehityksessä,
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!
Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem1063325Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin
Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo182725HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä
Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat762572Mikä kaivatussasi herätti mielenkiintosi
Kun tapasitte ensi kerran? Ulkonäössä? Luonteessa tai olemuksessa? Kuinka nopeasti mielenkiinto muuttui ihastukseksi?981565Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet
Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k741498Valkoinen Golf
Kukahan on tämä ukko, joka työkseen kyylää pienen ässän asiakkaita viikon jokaisena päivänä.161115Kaikki ovat syntisiä!!!
Näin täällä koko ajan vakuutellaan uskovaisten toimesta. Myös Päivi Räsänen on toistanut tätä samaa matraa jatkuvasti. N3541038Martina Aitolehti podcastissa: Ero
Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/6961931031Moottorisahalla kauppaan
Missäs päin kaupunkia tämä yöllä moottorisahalla kauppaan yrittänyt asiakas askaroi? https://poliisi.fi/-/mies-yritti-s11915- 51852