Veneen köysien kiinnitys aisapaikalla kovassa tuulessa?

Anonyymi-ap

Kannattaako jättää vähän liikkumavaraa vai vetää köydet mahdollisimman kireälle ja antaa sitten vedonpoistajien hillitä liikettä?

58

596

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vedonpoistajat ehdottomasti, ne on jossain satamissa pakolliset. Ei kannata kireäksi pingottaa, jonkin verran liikkumavaraa. Köudet kannattaa laittaa ristiin niin pysyy paremmin paikoillaan.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Tämä oli uutta, että vedonpoistajat voivat olla pakolliset.


      • Anonyymi

        Missä satamassa ovat pakolliset ?


    • Anonyymi

      Oma kokemukseni on sellainen, ettei kannata käyttää kiinnittää venettä lyhimällä välimatkalla. Veneeni pysyy paikallaan springeillä. Keula ja peräköysi kiristyvät vasta, jos vene alkaa etääntymään liiaksi.

      Vedonpoistaja on hyvä lyhyellä köydellä, mutta tarpeeton pitkällä kiinnityksellä. Köysivalinnalla on suuri merkitys. Käytän joustavia köysiä.

    • Anonyymi

      Kova tuuli ei merkkaa mitään, kiinni vaan. Kovalle merenkäynnille alttiilla paikoilla ei aisoja pitäisi käyttää ollenkaan, suojaisten satamien kapistuksia.

    • Anonyymi

      Mitä enemmän vene liikkuu, sitä suurempi nykäysvoima kohdistuu köyteen ja kiinnitykseen. Joustimien käyttö vaatimus perustuu laiturin köysikiinnikkeiden suojaamiseen.

      • Anonyymi

        Vau, mistä luit?
        Köysi itsessään voi toimia joustimena, kun se on oikein valittu.


      • Anonyymi

        Hyviä joustimia ei ole montaa lajia.

        Kaikki siksakkiin usean reiän kautta pujotettavat ovat päätyneet tilaan, jossa kumi on mutkalla jä köysi suorana eli joustoa ei ole lainkaan.

        Nykäisyn poistaa parhaiten ainakin painavammissa veneissä köysi, joka on riittävän pitkä ja elastinen. Niidenkin hyödyn voi kusta laittamalla ne kireälle lyhyelle matkalle, kuten vaikka peräknaapista suoraan laiturin lähimpään knaappiin. Sillä saa vain köyden rikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vau, mistä luit?
        Köysi itsessään voi toimia joustimena, kun se on oikein valittu.

        Vau, opiskele fysiikkaa.
        Miksi se vene pitäisi päästä liikkumaan.
        Oletko nähnyt löysiä köysiä laivojen kiinnityksissä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vau, opiskele fysiikkaa.
        Miksi se vene pitäisi päästä liikkumaan.
        Oletko nähnyt löysiä köysiä laivojen kiinnityksissä?

        Näin sivusta seuraavana sanoisin, että laivakiinnityksen tuominen tähän caseen ei ole relevanttia.


      • Anonyymi

        Joustin ei ole vedon poistaja, eikä päinvastoin.
        Köydestä saa vedon pois katkaisemalla köyden puukolla, mutta joustoa ei siten saa lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vau, opiskele fysiikkaa.
        Miksi se vene pitäisi päästä liikkumaan.
        Oletko nähnyt löysiä köysiä laivojen kiinnityksissä?

        Veneen kiinnityspisteiden tulisi päästä liikkumaan vain ja ainoastaan pystysuoraan, ja niin paljon ettei pystyliikkeestä tule nykäyksiä.
        Se onnistuu sillä, että jokaisen köyden kiinnityspisteet ovat mahdollisimman kaukana toisistaan vaakasuunnissa, ja mahdollisimman samalla korkeudella.

        Tarve tähän on seurausta kahdesta asiasta:
        1) veden pinnan korkeuden muutokset (nousu ja laskuvesi)
        2) aallokko, ja siihen liittyy myös aallon putuuden, korkeuden ja aluksen dimensioiden suhteet toisiinsa. Laivaa ja venettä ei voi verrata samassa aallokossa, mutta voi mikäli aallokon koko kasvaisi samassa suhteessa kuin aluksen koko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vau, opiskele fysiikkaa.
        Miksi se vene pitäisi päästä liikkumaan.
        Oletko nähnyt löysiä köysiä laivojen kiinnityksissä?

        Vau, mistä päättelet, että mielestäni veneen pitäisi erityisesti päästä liikkumaan?
        Köysi voi toimia joustimena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veneen kiinnityspisteiden tulisi päästä liikkumaan vain ja ainoastaan pystysuoraan, ja niin paljon ettei pystyliikkeestä tule nykäyksiä.
        Se onnistuu sillä, että jokaisen köyden kiinnityspisteet ovat mahdollisimman kaukana toisistaan vaakasuunnissa, ja mahdollisimman samalla korkeudella.

        Tarve tähän on seurausta kahdesta asiasta:
        1) veden pinnan korkeuden muutokset (nousu ja laskuvesi)
        2) aallokko, ja siihen liittyy myös aallon putuuden, korkeuden ja aluksen dimensioiden suhteet toisiinsa. Laivaa ja venettä ei voi verrata samassa aallokossa, mutta voi mikäli aallokon koko kasvaisi samassa suhteessa kuin aluksen koko.

        Meillä on laiturin luona myös tuulta.
        Aallokkoa ei ole juuri lainkaan.
        Tarkoittaako se, ettei meidän tarvitse kiinnittää veneitämme vaan antaa niiden vain mennä ylös ja alas?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä on laiturin luona myös tuulta.
        Aallokkoa ei ole juuri lainkaan.
        Tarkoittaako se, ettei meidän tarvitse kiinnittää veneitämme vaan antaa niiden vain mennä ylös ja alas?

        Muuten meni oikein, mutta koska ei ole aallokkoa, veneet eivät liiku lainkaan eikä köysiä tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä on laiturin luona myös tuulta.
        Aallokkoa ei ole juuri lainkaan.
        Tarkoittaako se, ettei meidän tarvitse kiinnittää veneitämme vaan antaa niiden vain mennä ylös ja alas?

        Riippuu siitä vaihteleeko veden korkeus vai ei.
        Lue edellinen viesti uudelleen jollet tiedä miten.
        Jos ei vaihtele, eikä aallokkoa ole, ei ole väliä pääseekö vene liikkumaan pystysuunnassa vai ei.
        Jollet tiedä miksi liiallinen liike vaaka suunnassa on silti tarpeen estää, kannattaa jättää vene ostamatta, ja myydä nykyinen mikäli sellainen jo on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu siitä vaihteleeko veden korkeus vai ei.
        Lue edellinen viesti uudelleen jollet tiedä miten.
        Jos ei vaihtele, eikä aallokkoa ole, ei ole väliä pääseekö vene liikkumaan pystysuunnassa vai ei.
        Jollet tiedä miksi liiallinen liike vaaka suunnassa on silti tarpeen estää, kannattaa jättää vene ostamatta, ja myydä nykyinen mikäli sellainen jo on.

        Paikkaat aika huonosti aikaisempaa ajatuspieruasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paikkaat aika huonosti aikaisempaa ajatuspieruasi.

        En paikkaa, koska kaikki piti jo alunperinkin täysin paikkansa.
        Kannattaisi opetella luetunymmärtämistä hieman enemmän, jos tuollaista kuvittelee aivopieruksi.


    • Anonyymi

      Se on taas tätä: toisten asiatonta haukkumista. Aika raukkamaista. Onnistuisikohan kasvotusten?

      Mielenkiintoinen keskustelu, mutta sainko selvän vastauksen kysymykseeni?

      • Anonyymi

        Ei kannata laittaa mahdollisimman kireaälle koska silloin köydet eivät jousta ja menettävät lopulta kykynsä joustaa. Kannattaa käyttää köysiä, joilla on hyvä kimmoisuus, silloin ei tarvitse erillisiä joustimia.

        Kiinnitystä ei ole järkevä tehdä kireäksi lähimpään knaappiin koska vene joka tapauksessa keinuu, veneen noste ylittää aina köyden lujuuden.

        Yleensä tuuli kiristää köydet tai vene nojaa lepuuttajiin.

        Veto ja köysien kireys kannattaa tehdä niin, että venettä heilutettaessa voima ei kohdistu vain yhteen köyteen. Käytä springejä (edestä laiturin keskiknaappiin tai taakse ja päin vastoin). Ne voi laittaa kireälle koska niillä on pitkä joustomatka. Lisäksi keulasta ja poerästä suora köysi viereiseen knaappiin, muttei liian kireälle.
        Netissä on hyviä ohjeita.

        Vene saa liikkua jonkun verran. Ei ole edes mahdollista sitoa sitä niin, ettei se pääse liikkumaan lainkaan. Jos yrittää, joku paikka antaa periksi.

        Tuossa on hyvä kuva toimivasta tavasta. Kaikissa laitureissa ja varsinkaan puomeissa ei ole keskiknaappia.

        https://partsvu.com/blogs/boating-resources/proper-size-and-placement-of-dock-lines?srsltid=AfmBOoobNfmnKQAqcIjyFG-v9drK19OPqV6ZgrqL5GZEkDD3oKXDUmX4


      • Anonyymi

        Etenkin tuo vastaaja, joka aloitti sanalla ”Vau, …” oli erittäin ärsyttävä ja ilmeisesti hänellä on itsetunnon kanssa joitakin kysymyksiä ratkaistavana.
        Ei se riitä, vaikka olisikin perillä asioista, mutta jos esitystapa on aggressiivinen, niin kaikki hyvä huuhtoutuu liian nopeasti sivuun.

        Täältä on tunnetusti vaikea löytää oikeita vastauksia, jos itse on aloittelija eikä omat kokemukset riitä niiden arviointiin..
        Lähtökohtaisesti voisi sanoa, että jos monet satamat vaativat joustimien käyttöä, niin siitä voi päätellä mitä haetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata laittaa mahdollisimman kireaälle koska silloin köydet eivät jousta ja menettävät lopulta kykynsä joustaa. Kannattaa käyttää köysiä, joilla on hyvä kimmoisuus, silloin ei tarvitse erillisiä joustimia.

        Kiinnitystä ei ole järkevä tehdä kireäksi lähimpään knaappiin koska vene joka tapauksessa keinuu, veneen noste ylittää aina köyden lujuuden.

        Yleensä tuuli kiristää köydet tai vene nojaa lepuuttajiin.

        Veto ja köysien kireys kannattaa tehdä niin, että venettä heilutettaessa voima ei kohdistu vain yhteen köyteen. Käytä springejä (edestä laiturin keskiknaappiin tai taakse ja päin vastoin). Ne voi laittaa kireälle koska niillä on pitkä joustomatka. Lisäksi keulasta ja poerästä suora köysi viereiseen knaappiin, muttei liian kireälle.
        Netissä on hyviä ohjeita.

        Vene saa liikkua jonkun verran. Ei ole edes mahdollista sitoa sitä niin, ettei se pääse liikkumaan lainkaan. Jos yrittää, joku paikka antaa periksi.

        Tuossa on hyvä kuva toimivasta tavasta. Kaikissa laitureissa ja varsinkaan puomeissa ei ole keskiknaappia.

        https://partsvu.com/blogs/boating-resources/proper-size-and-placement-of-dock-lines?srsltid=AfmBOoobNfmnKQAqcIjyFG-v9drK19OPqV6ZgrqL5GZEkDD3oKXDUmX4

        Kiitos! Erinomainen neuvo. Nyt aloittajakin ymmärsi.


    • Anonyymi

      Kotisatamassani on määräys käyttää joustimia köysissä. Enkä näe mitään syytä, miksen käyttäisi, mulla on itse asiassa ihan turhaankin sekä keula- että peräköysissä joustimet. En laita köysiä kireälle, mutta en myöskään jätä kovin paljoa liikkumavaraa ja on hyvin toiminut. Köydet olen myös ylimitoittanut, mistä sitten huonoimmassa skenaariossa seuraa se, että knaapit pettävät ennemmin kuin köydet...

      • Anonyymi

        Köysi on itsessään joustin, jos se on kimmoisaa materiaalia.
        Jos se ei ole, kannattaa käyttää erillistä joustinta.
        Lopputulos on sama


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köysi on itsessään joustin, jos se on kimmoisaa materiaalia.
        Jos se ei ole, kannattaa käyttää erillistä joustinta.
        Lopputulos on sama

        Oletko varmistanut tuon joustavan köyden käytön satamassa, joka vaatii joustimien käyttöä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko varmistanut tuon joustavan köyden käytön satamassa, joka vaatii joustimien käyttöä?

        Jos vaaditaan joustinta, niin joustava köysi on joustin.

        Köysi joustaa kuitenkin paljon paremmin kuin suoraksi mennyt koppurainen kumi, joka on halki muutamasta kohtaa. En tiedä sinun kokemustaustaasi, mutta minä olen huomannut, että kun joustin kerran menee suoraksi, köysi luistaa sen sisällä ja estää kumia palautumasta.

        Sen sijaan, että oliusi suora joustin ja mutkalla oleva köysi, niin onkin suora köysi ja kippurassa olevan joustin.

        En ole tavannut ketään, joka ei olisi ymärrtänyt joustravan köyden erinomaisuutta enkä usko ikinä tapaavanikaan.


      • Anonyymi

        Ainahan voi tehdä joustavasta köydestä lenkin, johon kiinnittää kiinnitysköyden. Sen voi tehdä jopa samasta köydestä.

        Yleensä, kun vaaditaan joustimia, vaaditaan todellisuudessa joustavuutta. Joustavuus on helpompi nähdä pälle, kun se on tehty muovipalalla, vaikkei muovi sitten joustaisikaan.

        On olemassa myös köysiä, joiden sisälle on laitettu tyyny, joka on joustin. Se näkyy ulospäin vain paksumpana osana köyttä.

        Keinot on monet ja kysyttäessä asiat selviävät myös nille välimerkin rakastajattarillekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainahan voi tehdä joustavasta köydestä lenkin, johon kiinnittää kiinnitysköyden. Sen voi tehdä jopa samasta köydestä.

        Yleensä, kun vaaditaan joustimia, vaaditaan todellisuudessa joustavuutta. Joustavuus on helpompi nähdä pälle, kun se on tehty muovipalalla, vaikkei muovi sitten joustaisikaan.

        On olemassa myös köysiä, joiden sisälle on laitettu tyyny, joka on joustin. Se näkyy ulospäin vain paksumpana osana köyttä.

        Keinot on monet ja kysyttäessä asiat selviävät myös nille välimerkin rakastajattarillekin.

        Miten jutut joustimista ja joustavista köysistä liittyvät ketjun aloittajan kysymykseen vedonpoistajista?
        Eivät joustimet mitenkään estä köyden vetoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten jutut joustimista ja joustavista köysistä liittyvät ketjun aloittajan kysymykseen vedonpoistajista?
        Eivät joustimet mitenkään estä köyden vetoa.

        Ai nytkö vasta huomasit termivirheen?
        Asiayhteydestä selviää, mistä on kysymys.

        Kerro lisää niistä vedonpoistajista, joita köysiin asennetaan 🤡🤡🤡


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai nytkö vasta huomasit termivirheen?
        Asiayhteydestä selviää, mistä on kysymys.

        Kerro lisää niistä vedonpoistajista, joita köysiin asennetaan 🤡🤡🤡

        Köydet kuluu, jos niissä on vetoa.
        Siksi pitää laittaa erilliset köysiä muistuttavat vedonpoistajat. Köydet jätetään köysilaatikkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köydet kuluu, jos niissä on vetoa.
        Siksi pitää laittaa erilliset köysiä muistuttavat vedonpoistajat. Köydet jätetään köysilaatikkoon.

        Ja jos on teräsvene, niin se kannattaa hitsata kiinni laituriin. Toimii. Hyvin kun muistaa käyttää joustopuikkoa. Köydet voi unohtaa kokonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos on teräsvene, niin se kannattaa hitsata kiinni laituriin. Toimii. Hyvin kun muistaa käyttää joustopuikkoa. Köydet voi unohtaa kokonaan.

        Pitää käyttää laivarautaa, muuten uppoaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai nytkö vasta huomasit termivirheen?
        Asiayhteydestä selviää, mistä on kysymys.

        Kerro lisää niistä vedonpoistajista, joita köysiin asennetaan 🤡🤡🤡

        En nyt, vaan 16 heinäkuuta klo 14:08:45.
        Ja vieläkään joustin ei poista vetoa, eikä puukolla katkaistu kiinnitysköysi jousta, mutta veto siitä on silloin katkaisemalla poistettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt, vaan 16 heinäkuuta klo 14:08:45.
        Ja vieläkään joustin ei poista vetoa, eikä puukolla katkaistu kiinnitysköysi jousta, mutta veto siitä on silloin katkaisemalla poistettu.

        Jos aletaan saivartelemaan, niin joustin voi poistaa vedon hetkellisesti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos aletaan saivartelemaan, niin joustin voi poistaa vedon hetkellisesti

        Ei suinkaan, vaan joustimen puute yhdistettynä korkean kimmomoduulin kiinnitysköyteen voi poistaa vedon hetkellisesti. Toimiva joustin varmistaa ettei niin käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei suinkaan, vaan joustimen puute yhdistettynä korkean kimmomoduulin kiinnitysköyteen voi poistaa vedon hetkellisesti. Toimiva joustin varmistaa ettei niin käy.

        Kyllä voi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei suinkaan, vaan joustimen puute yhdistettynä korkean kimmomoduulin kiinnitysköyteen voi poistaa vedon hetkellisesti. Toimiva joustin varmistaa ettei niin käy.

        Minä tulin tähän ulkopuolelta ja haluaisin selvennystä, koska en vielä ymmärrä kaikkia veneilyn saloja.
        Kokeneemmat neuvoivat pitämään aina joustimia kiinnitysköysissä kun vene seisoo kotisatamassa.
        Meidän satamassa ei ole ohjeita joustimien käytöstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä voi.

        Siitä joustimesta loppuu joustovara kesken jos niin käy, eli joustin ei ole toimiva. Väärin mitoitettu joustin tai väärin kiinnitetty vene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä joustimesta loppuu joustovara kesken jos niin käy, eli joustin ei ole toimiva. Väärin mitoitettu joustin tai väärin kiinnitetty vene.

        Ei tietenkään.

        Kun köyteen tulee voimaa, joustin venyy. Kun voima vähenee, joustin palautuu. On ihan tuulesta (yleensä tuuli eikä aallokko) kiinni, missä rytmissä kaikki tapahtuu.
        Joustimen palautuminen liikuttaa venettä köyteen päin.

        Jos tuuli on puuskittaista, välillä köysi on löysä ja välillä kireä. Käy vaikka katsomassa laiturilla, jos et muuten usko 😂

        Kun joustin on vetänyt veneen takaisinpäin, niin veneen liike ei pysähdy siihen, että joustin löystyy vaan kappale jatkaa suoraviivaista liikettä kunnes siihen vaikuttaa joku voima. Se voima voi olla fendari tai uusi tuulenpuuska.

        Sinä välillä köysi on löysä eli siinä ei ole vetoa. Joustavalla köydelläkin sitä tapahtuu ja jopa joustamattomalla koska mikään kiinnitys ei ole sellainen, etteikö vene liikkuisi. Ehkä sitä hitsausta lukuunottamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään.

        Kun köyteen tulee voimaa, joustin venyy. Kun voima vähenee, joustin palautuu. On ihan tuulesta (yleensä tuuli eikä aallokko) kiinni, missä rytmissä kaikki tapahtuu.
        Joustimen palautuminen liikuttaa venettä köyteen päin.

        Jos tuuli on puuskittaista, välillä köysi on löysä ja välillä kireä. Käy vaikka katsomassa laiturilla, jos et muuten usko 😂

        Kun joustin on vetänyt veneen takaisinpäin, niin veneen liike ei pysähdy siihen, että joustin löystyy vaan kappale jatkaa suoraviivaista liikettä kunnes siihen vaikuttaa joku voima. Se voima voi olla fendari tai uusi tuulenpuuska.

        Sinä välillä köysi on löysä eli siinä ei ole vetoa. Joustavalla köydelläkin sitä tapahtuu ja jopa joustamattomalla koska mikään kiinnitys ei ole sellainen, etteikö vene liikkuisi. Ehkä sitä hitsausta lukuunottamatta.

        Jos luet aikaisemmat kommentit ajatuksella, niin fiksuna ihmisenä ymmärrät olevasi väärässä. Kun vene on oikein kiinnitetty oikeilla joustimilla, ei mikään köysi missään vaiheessa ole täysin löysä, vaan aina on jonkin verran vetoa. Välillä löysä köysi aiheuttaa kiinnityksiä rasittavia nykäisyjä. Joustimella ei ensisijaisesti vaimenneta nykäisyjä, niillä estetään nykäisyjen syntyminen pitämällä köydet aina kireällä estämättä venettä liikkumasta veden liikkeiden mukana.

        Toimintaa voi vallan hyvin verrata auton jousitukseen, joka estää iskut auton koriin, mutta joka epäonnistuu tehtävässään, jos rengas irtoaa tienpinnasta. Löysä joustimella varustettu veneen kiinnitysköysi on kuin tienpinnasta irtoava jousitettu rengas. Kyllä, se auton jousitus vaimentaa toki iskua kun tienpinnasta irronnut rengas taas kohtaa tienpinnan, mutta tavoitteena on, ettei rengas irtoa tienpinnasta.

        Monta kertaa olen käynyt katsomassa venettäni kun merellä tuulee. Perä on kiinni poijussa joka joustaa, ja keula on kiinni laituriin kahdella joustimin varustetulla köydellä. Jos olosuhteet muuttuvat niin, että yksikin keulaköysi on välillä löysä, niin kiristän sen. Jos kiinnitys on niin kireällä, että joustin on lähes jatkuvasti lähes äärimmilleen venytetty, niin löysään sitä. Muuten voisin laittaa köydet aina yhtä kireälle, mutta merenpinnan korkeuden vaihtelun takia se ei ole mahdollista. Tyynellä kelillä voi kaikki köydet jättää löysälle eikä joustimia välttämättä tarvita, ja vene keinuu nätisti satunnaisissa aalloissa, mutta oikeaoppisesti vene kiinnitetään aina myrskyä varten kun siitä poistutaan.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos luet aikaisemmat kommentit ajatuksella, niin fiksuna ihmisenä ymmärrät olevasi väärässä. Kun vene on oikein kiinnitetty oikeilla joustimilla, ei mikään köysi missään vaiheessa ole täysin löysä, vaan aina on jonkin verran vetoa. Välillä löysä köysi aiheuttaa kiinnityksiä rasittavia nykäisyjä. Joustimella ei ensisijaisesti vaimenneta nykäisyjä, niillä estetään nykäisyjen syntyminen pitämällä köydet aina kireällä estämättä venettä liikkumasta veden liikkeiden mukana.

        Toimintaa voi vallan hyvin verrata auton jousitukseen, joka estää iskut auton koriin, mutta joka epäonnistuu tehtävässään, jos rengas irtoaa tienpinnasta. Löysä joustimella varustettu veneen kiinnitysköysi on kuin tienpinnasta irtoava jousitettu rengas. Kyllä, se auton jousitus vaimentaa toki iskua kun tienpinnasta irronnut rengas taas kohtaa tienpinnan, mutta tavoitteena on, ettei rengas irtoa tienpinnasta.

        Monta kertaa olen käynyt katsomassa venettäni kun merellä tuulee. Perä on kiinni poijussa joka joustaa, ja keula on kiinni laituriin kahdella joustimin varustetulla köydellä. Jos olosuhteet muuttuvat niin, että yksikin keulaköysi on välillä löysä, niin kiristän sen. Jos kiinnitys on niin kireällä, että joustin on lähes jatkuvasti lähes äärimmilleen venytetty, niin löysään sitä. Muuten voisin laittaa köydet aina yhtä kireälle, mutta merenpinnan korkeuden vaihtelun takia se ei ole mahdollista. Tyynellä kelillä voi kaikki köydet jättää löysälle eikä joustimia välttämättä tarvita, ja vene keinuu nätisti satunnaisissa aalloissa, mutta oikeaoppisesti vene kiinnitetään aina myrskyä varten kun siitä poistutaan.

        Ei ole minun kommenttini, jos on väitetty, että olisi oikein tai edes käytännössä mahdollista kiinnittää vene niin, ettei kaikki köydet olisi yksitelleen jossain vaiheessa löysiä.
        Toki tasaisella tuulella voi mennä viikkoja ennen kuin tuulen suunta vaihtuu


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole minun kommenttini, jos on väitetty, että olisi oikein tai edes käytännössä mahdollista kiinnittää vene niin, ettei kaikki köydet olisi yksitelleen jossain vaiheessa löysiä.
        Toki tasaisella tuulella voi mennä viikkoja ennen kuin tuulen suunta vaihtuu

        Se on edellytys sille, että joustin voisi varmistaa, ettei veto poistu hetkellisesti (kimmomoduulikommentti). Käytännössä se on täysin mahdollista toteuttaa, kun kaikki köydet joustaa ja kaikki on esikiristetty siten, että joustovara loppuu juuri kun toisen puolen köysi on menossa löysäksi. Viikkoja ilman valvontaa jätetty vene on jätetty heitteille, kiinnitykset vaativat aina seurantaa ja hienosäätöä kun olosuhteet oleellisesti muuttuvat.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään.

        Kun köyteen tulee voimaa, joustin venyy. Kun voima vähenee, joustin palautuu. On ihan tuulesta (yleensä tuuli eikä aallokko) kiinni, missä rytmissä kaikki tapahtuu.
        Joustimen palautuminen liikuttaa venettä köyteen päin.

        Jos tuuli on puuskittaista, välillä köysi on löysä ja välillä kireä. Käy vaikka katsomassa laiturilla, jos et muuten usko 😂

        Kun joustin on vetänyt veneen takaisinpäin, niin veneen liike ei pysähdy siihen, että joustin löystyy vaan kappale jatkaa suoraviivaista liikettä kunnes siihen vaikuttaa joku voima. Se voima voi olla fendari tai uusi tuulenpuuska.

        Sinä välillä köysi on löysä eli siinä ei ole vetoa. Joustavalla köydelläkin sitä tapahtuu ja jopa joustamattomalla koska mikään kiinnitys ei ole sellainen, etteikö vene liikkuisi. Ehkä sitä hitsausta lukuunottamatta.

        Se joku voima on vastakkaisen puolen kiinnitysköysi joustimella, oli kyseessä sitten aisapaikka, tolppapaikka tai poijupaikka. Kylkikiinnityksessä se voi olla fendari.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Se joku voima on vastakkaisen puolen kiinnitysköysi joustimella, oli kyseessä sitten aisapaikka, tolppapaikka tai poijupaikka. Kylkikiinnityksessä se voi olla fendari.

        Tässä viestiketjussa on kyse aisapaikasta, kuten aloituksesta voi lukea.
        Useimmiten se tarkoittaa neljää kiinnitysköyttä, 2 paaran- ja 2 styyran puolella.
        Tällöin se kirjoittamasi vastakkaisella puolella oleva köysi on aina olemassa.

        Veneen pituudesta riippuu, mitkä köydet vetävät osin taakse, ja mitkä osin eteenpäin.
        Pitkillä veneillä (suhteessa aisan pituuteen) peräköydet vetävät venettä myös eteenpäin ja keulaköydet myös taaksepäin. Jokaisella kiinnitysköydellä kiinnityspisteiden väli on helposti yli 2 m, jolloin joustomatkst ovat suuria, ja köyden veto lähes vaakasuoraa, jolloin veneen liike pystysuunnassa ei juurikaan vaikuta köyden vedon suuruuteen, eli nykäyksiä ei ole.

        Lyhyillä veneillä peräköydet vetävät taaksepäin, ja keulaköydet eteenpäin, jolloin kiinnityspisteiden välimatkaa on vaikea saada riittävän suureksi, jotta köysien nykiminen voitaisiin välttää. Asiaa kuitenkin auttaa se että kiinnityspisteiden korkeusero on yleensä myös lyhyillä veneillä pienempi.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään.

        Kun köyteen tulee voimaa, joustin venyy. Kun voima vähenee, joustin palautuu. On ihan tuulesta (yleensä tuuli eikä aallokko) kiinni, missä rytmissä kaikki tapahtuu.
        Joustimen palautuminen liikuttaa venettä köyteen päin.

        Jos tuuli on puuskittaista, välillä köysi on löysä ja välillä kireä. Käy vaikka katsomassa laiturilla, jos et muuten usko 😂

        Kun joustin on vetänyt veneen takaisinpäin, niin veneen liike ei pysähdy siihen, että joustin löystyy vaan kappale jatkaa suoraviivaista liikettä kunnes siihen vaikuttaa joku voima. Se voima voi olla fendari tai uusi tuulenpuuska.

        Sinä välillä köysi on löysä eli siinä ei ole vetoa. Joustavalla köydelläkin sitä tapahtuu ja jopa joustamattomalla koska mikään kiinnitys ei ole sellainen, etteikö vene liikkuisi. Ehkä sitä hitsausta lukuunottamatta.

        Veneeni liike on puuskittaisessa tuulessa vaakasuunnassa aina alle 5cm, kun veneeni on oikein kiinnitetty. Niin lyhyt liike ei saa yhtään kiinnitysköyttä löysäksi.
        Pystysuunnassa vene voi liikkua jopa 150% aallonkorkeudesta, eli useimmissa satamissa alle 75 cm. Kun köydet ovat tarpeeksi lähellä vaakasuoraa, ei sekään liike muuta yhdenkään kiinnitysköyden kiinnityspisteiden etäisyyttä toisistaan 10 cm enempää.
        Näin käytännössä oikein mitoitetulla kiinnityksellä 33 jalkaisella purjeveneellä aisapaikassa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on edellytys sille, että joustin voisi varmistaa, ettei veto poistu hetkellisesti (kimmomoduulikommentti). Käytännössä se on täysin mahdollista toteuttaa, kun kaikki köydet joustaa ja kaikki on esikiristetty siten, että joustovara loppuu juuri kun toisen puolen köysi on menossa löysäksi. Viikkoja ilman valvontaa jätetty vene on jätetty heitteille, kiinnitykset vaativat aina seurantaa ja hienosäätöä kun olosuhteet oleellisesti muuttuvat.

        Ei edellytä että joustovara loppuu juuri ennen vastakkaisen löystymistä.
        Vaan että se osuus joustovarasta jota käytetään, on täysin käytössä vastakkaisen kiinnitysköyden löytyessä.
        Joustovaraa voi olla reservissä enemmänkin, sitä ei läheskään kaikkea normaalitilanteissa käytetä.
        Köysissä voi olla rinnalla vaikka kumiköyttä (benjihypyissä käytössä ollutta, jonka turvallinen käyttöikä siinä tarkoituksessa on lopussa) joka ei löystyisi ennenkuin kiinnityspisteet tulisivat 50 cm lähemmäs toisiaan, mitä ei käytännössä tapahdu. Joustovaraa voisi silloinkin olla vastakkaisella puolella jäljellä käyttämättä ainakin metrin reservissä.
        Pienemmissä veneissä benjiköyden lujuus olisi yksinäänkin riittävä kiinnitysköydeksi, kuten muutkin ominaisuudet.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Veneeni liike on puuskittaisessa tuulessa vaakasuunnassa aina alle 5cm, kun veneeni on oikein kiinnitetty. Niin lyhyt liike ei saa yhtään kiinnitysköyttä löysäksi.
        Pystysuunnassa vene voi liikkua jopa 150% aallonkorkeudesta, eli useimmissa satamissa alle 75 cm. Kun köydet ovat tarpeeksi lähellä vaakasuoraa, ei sekään liike muuta yhdenkään kiinnitysköyden kiinnityspisteiden etäisyyttä toisistaan 10 cm enempää.
        Näin käytännössä oikein mitoitetulla kiinnityksellä 33 jalkaisella purjeveneellä aisapaikassa.

        Perustuen omaan kokemukseeni joko veneesi on maissa tai valehtelet.
        Mutta oletetaan, että puhut totta. Missä tämä ihme on nähtävänä?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on edellytys sille, että joustin voisi varmistaa, ettei veto poistu hetkellisesti (kimmomoduulikommentti). Käytännössä se on täysin mahdollista toteuttaa, kun kaikki köydet joustaa ja kaikki on esikiristetty siten, että joustovara loppuu juuri kun toisen puolen köysi on menossa löysäksi. Viikkoja ilman valvontaa jätetty vene on jätetty heitteille, kiinnitykset vaativat aina seurantaa ja hienosäätöä kun olosuhteet oleellisesti muuttuvat.

        Minun kiinnitykseni harvoin vaatii hienosäätöä, mutta se voi johtua siitä, että osaan asiat vain sinua paremmin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on edellytys sille, että joustin voisi varmistaa, ettei veto poistu hetkellisesti (kimmomoduulikommentti). Käytännössä se on täysin mahdollista toteuttaa, kun kaikki köydet joustaa ja kaikki on esikiristetty siten, että joustovara loppuu juuri kun toisen puolen köysi on menossa löysäksi. Viikkoja ilman valvontaa jätetty vene on jätetty heitteille, kiinnitykset vaativat aina seurantaa ja hienosäätöä kun olosuhteet oleellisesti muuttuvat.

        Entä oikeassa elämässä sinun huoneesi ulkopuolella?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä viestiketjussa on kyse aisapaikasta, kuten aloituksesta voi lukea.
        Useimmiten se tarkoittaa neljää kiinnitysköyttä, 2 paaran- ja 2 styyran puolella.
        Tällöin se kirjoittamasi vastakkaisella puolella oleva köysi on aina olemassa.

        Veneen pituudesta riippuu, mitkä köydet vetävät osin taakse, ja mitkä osin eteenpäin.
        Pitkillä veneillä (suhteessa aisan pituuteen) peräköydet vetävät venettä myös eteenpäin ja keulaköydet myös taaksepäin. Jokaisella kiinnitysköydellä kiinnityspisteiden väli on helposti yli 2 m, jolloin joustomatkst ovat suuria, ja köyden veto lähes vaakasuoraa, jolloin veneen liike pystysuunnassa ei juurikaan vaikuta köyden vedon suuruuteen, eli nykäyksiä ei ole.

        Lyhyillä veneillä peräköydet vetävät taaksepäin, ja keulaköydet eteenpäin, jolloin kiinnityspisteiden välimatkaa on vaikea saada riittävän suureksi, jotta köysien nykiminen voitaisiin välttää. Asiaa kuitenkin auttaa se että kiinnityspisteiden korkeusero on yleensä myös lyhyillä veneillä pienempi.

        Pienenkin veneen voi kiinnittää aisapaikalle siten, että peräköyydet vetävät eteenpäin ja keulaköydet taaksepäin, jolloin köysille tulee toivottua pituutta. Hankaussuojat päälle jos köydet risteävät. Ei oikein onnistu, jos aisapaikka on ahdas tai keulassa on vain yksi knaappi.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Veneeni liike on puuskittaisessa tuulessa vaakasuunnassa aina alle 5cm, kun veneeni on oikein kiinnitetty. Niin lyhyt liike ei saa yhtään kiinnitysköyttä löysäksi.
        Pystysuunnassa vene voi liikkua jopa 150% aallonkorkeudesta, eli useimmissa satamissa alle 75 cm. Kun köydet ovat tarpeeksi lähellä vaakasuoraa, ei sekään liike muuta yhdenkään kiinnitysköyden kiinnityspisteiden etäisyyttä toisistaan 10 cm enempää.
        Näin käytännössä oikein mitoitetulla kiinnityksellä 33 jalkaisella purjeveneellä aisapaikassa.

        Ei tuossa ole mitään järkeä.
        Se tarkoittaisi sitä, että joku muka kiristäisi veneensä paikalleen niin, että köydet ovat jatkuvassa jännityksessä toisiaan vastaan.

        Paitsi, ettei kukaan koskaan tee niin, niin sitä ei pysty tekemään, ellei vene ole todella suojaisessa paikassa ja tässä yhteydessä se voisi olla kylpyamme.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei edellytä että joustovara loppuu juuri ennen vastakkaisen löystymistä.
        Vaan että se osuus joustovarasta jota käytetään, on täysin käytössä vastakkaisen kiinnitysköyden löytyessä.
        Joustovaraa voi olla reservissä enemmänkin, sitä ei läheskään kaikkea normaalitilanteissa käytetä.
        Köysissä voi olla rinnalla vaikka kumiköyttä (benjihypyissä käytössä ollutta, jonka turvallinen käyttöikä siinä tarkoituksessa on lopussa) joka ei löystyisi ennenkuin kiinnityspisteet tulisivat 50 cm lähemmäs toisiaan, mitä ei käytännössä tapahdu. Joustovaraa voisi silloinkin olla vastakkaisella puolella jäljellä käyttämättä ainakin metrin reservissä.
        Pienemmissä veneissä benjiköyden lujuus olisi yksinäänkin riittävä kiinnitysköydeksi, kuten muutkin ominaisuudet.

        No se nyt on hyvin pitkälti sama asia puhutaanko joustovaran loppumisesta vai ääritilanteessa käytettävästä joustovarasta. Jos sitä joustovaraa jätetään, voi syntyä tilanne, jossa toinen köysi hetkellisesti löystyy, ja nyt haettiin asetelmaa, jossa se ei löysty... vaikkei satunnainen löystyminen mitään haittaakaan tee.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustuen omaan kokemukseeni joko veneesi on maissa tai valehtelet.
        Mutta oletetaan, että puhut totta. Missä tämä ihme on nähtävänä?

        Oikein kiinnitettyjä veneitä näkee jokaisessa venesatamassa. Minun veneeni on tällä hetkellä Ruotsin itärannikolla, ja niin olen minäkin.

        Ihmeisiin en usko, niistä joudut kysymään joltakulta toiselta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuossa ole mitään järkeä.
        Se tarkoittaisi sitä, että joku muka kiristäisi veneensä paikalleen niin, että köydet ovat jatkuvassa jännityksessä toisiaan vastaan.

        Paitsi, ettei kukaan koskaan tee niin, niin sitä ei pysty tekemään, ellei vene ole todella suojaisessa paikassa ja tässä yhteydessä se voisi olla kylpyamme.

        Jatkuvassa jännityksessä, mutta voima on selvästi alle prosentin köyden murtolujuudesta.
        Itse en todellakaan pidä puolen metrin aallokkoa todella suojaisena Itämeren satamien mittapuulla. Ehkäpä jossain muualla on toisin?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun kiinnitykseni harvoin vaatii hienosäätöä, mutta se voi johtua siitä, että osaan asiat vain sinua paremmin.

        Johtuu siitä, ettei viitsi tai osaa... tai siitä, että veneesi (jos sinulla edes sellainen on) on kiinnitetty traileriin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä oikeassa elämässä sinun huoneesi ulkopuolella?

        Nimenomaan oikeassa elämässä. Omistan montakin huonetta, mutta en yhtäkään niin suurta, että siihen mahtuisi vesiallas, jossa veneeni mahtuisi kellumaan, saatikka että siinä myrskyäisi.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuossa ole mitään järkeä.
        Se tarkoittaisi sitä, että joku muka kiristäisi veneensä paikalleen niin, että köydet ovat jatkuvassa jännityksessä toisiaan vastaan.

        Paitsi, ettei kukaan koskaan tee niin, niin sitä ei pysty tekemään, ellei vene ole todella suojaisessa paikassa ja tässä yhteydessä se voisi olla kylpyamme.

        Todellakin juuri niin vene kiristetään paikalleen, että köydet ovat jatkuvassa jännityksessä toisiaan vastaan, sitä varten ne joustaa. Ei kovassa jännityksessä, mutta jännityksessä kuitenkin. Poijun pitkä joustovara pitää säätämisestä huolen, ja ponttoonilaituri aisoineen säätyy automaattisesti vedenkorkeuden vaihteluiden mukaan kun ohiajavien aallot keikuttaa venettä. Jossain suojaisessa lammessa voi jättää köydet roikkumaan veteen.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikein kiinnitettyjä veneitä näkee jokaisessa venesatamassa. Minun veneeni on tällä hetkellä Ruotsin itärannikolla, ja niin olen minäkin.

        Ihmeisiin en usko, niistä joudut kysymään joltakulta toiselta.

        Hämmästyttävän heikosti nykyään osataan Suomen vierasvenesatamissa veneen kiinnitykset. En tiedä onko se seurausta aisapaikkojen lisääntymisestä, vai syy niiden lisääntymiselle. Aisapaikoilla tuhlaantuu laiturimetrejä, mutta eipähän osaamattomat kolhi toisten veneitä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      140
      7939
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

      jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      32
      3140
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

      Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      385
      2219
    4. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      284
      1760
    5. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

      Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      147
      1603
    6. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      21
      1441
    7. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1239
    8. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      15
      1228
    9. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      1152
    10. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      18
      1122
    Aihe