Unilääkkeet ketipinor ja olanzapin

Anonyymi-ap

Minulla on unilääkkeinä ollut 8 vuotta olanzapinin ja olanzapinin rinnalla ketipinor 3 vuotta ja 4 kuukautta. MIrtatzapin oli myös unilääkkeenä 2020 joulukuusta syyskuussa 2022, mutta lopetin sen selkäkivun takia ja selkä parani selkeästi. Olanzapinin annos laskettiin viime syksynä 15 mg.stä 10 mg:hen kasvojen poikkeavin liikkeiden takia. Ketipinorin annostus on 25 mg. Viime viikolla hammaslääkärini kertoi, että minulla on bruksismi ja siitä johtuu päänsärkyni ja niska-hartianseudun särkyni.
Kävin tänään lääkärissä suun kuivuuden sekä bruksismin ja pään - sekä niskahartiaseudun säryn takia. Hän suositteli olanzapinin jatkoa entisellään, mutta Ketipinorin puolittamista (hankin siihen apteekista tabletinpuolittajan) ja kenties myöhemmin lopettamista. Miten ketipinor puolitus onnistui. Lääkäri suositteli kerralla puolitusta, onko se ok. Ja milloin lääkkeen osalta voisi kenties kokeilla lopetusta, jos kaikki sujuu hyvin. Lisäksi uneen auttaa jalkahierontalaitteeni sekä selän ja niskan lämmitys sekä kuumavesipullon laitto niskaan.
Lisäksi huulirasvaa aamuin illoin. Ostin myös uuden painopeiton ja tempurin patjan suojuksen.
Myös uudet silmäsit sekä päätelasit sain tänään vanhojen naarmuisten lasien takia.

2

79

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jos lääkkeet kuivaa liikaa suuta, apteekista on saatavilla sellaisia imeskelytabletteja, jotka on tarkoitettu lisäämään syljen eritystä.
      Eli apteekista voi asiaa kysyä.
      Itse monenlaiset lääkkeet käyttäneenä alkoi ihmetyttää, miksi sinulla on samaan aikaan käytössä Olanzapiini ja Ketipinor.
      En usko, että tuosta yhdistelmästä on mitään hyötyä, päinvastoin. Ne ovat molemmat vieläpä neuroleptejä, miksi määrätä erilaisia neuroleptejä yhtäaikaisesti. On niitä toki itsellänikin ollut käytössä monenlaisia sekoituksia, vaan eipä niistä hyötyjä ollut.
      Uskoisin kyllä, kun sinulla on se Olanzapiini, ettei siitä Ketipinorin puolituksesta mitään kummempia ongelmia seuraa. Ehkä olisi eri asia, jos se Ketipinor olisi ainoa käytössäsi oleva lääke.
      Jos itse käyttäisin nyt noita lääkkeitä, Olanzapiini ja Ketipinor, vielä Mirtazapiini lisänä, olisin kyllä sekaisin kuin seinäkello, kovassa aivosumussa. Onneksi ei ole käytössä.

• Anonyymi

Syy miksi aloin käyttää enemmän lääkkeitä alkoi vuonna 2020, kun selkäsärkyni aikaan söin erehdyksessä jonkin aikaa sellaisia magnesium-tabletteja, joissa oli makeutusaineita, ne sekoittivat vatsan ja pilasivat unet. Sitten eräs työterveydestä määräsi minulla olanzapinin lisäksi opamox ja en tajunnut, että sen samanaikainen käyttö olanzapinin kanssa laskee sen tehoa ja olanzapinia olisi pitänyt nostaa 15 mg ja lisäksi opamox auttaa uneen vain lyhyen aikaa, jos sitä käyttää 1-2 vk tai jopa pidempään, kuten itse käytin (n. 3 vk),. siitä on vain harmia unelle ja mahankin se sekoitti. Ahdistuin siitä ja sitten lääkäri määräsi minulle MIrtatzapin ja opamoxin vähentämistä ja pikaista lopetusta. Lopetus ja MIrtatzapin aloitus sujui aluksi ihan ok, mutta en tajunnut ottaa tarpeeksi vettä lääkkeiden kanssa, joten nukkuminen ei sujunut, sitten tuli 4 kk sen jälkeen ketipinor lisäksi. Jonkin aikaa Ketipinorin aloituksen jälkeen tajusin alkaa juomaan riittävästi vettä lääkkeiden kanssa ja uni alkoi taas maittaa ja aloin syömään banaania illalla sekä marjoja. 2022 aloin pikkuhiljaa miettimään, kun selkää särki jonkin verran, että olisiko MIrtatzapin sen syy, googletin ja aloin omaehtoisesti puolittamaan tablettia ja myöhemmin vieläkin pienentämään määrää ja sitten kysyin määräävältä lääkäriltä (silloin söin enää 1/6 osatabletin/yö), että jos uni sujuu tälläkin hyvin, voisiko kokeilla olla ilman. Pikku hiljaa olin enemmän öitä ilman MIrtatzapin ja 2020 lokakuussa lopetin ko. lääkkeen kokonaan. 2024 syyskuussa, kun oli vielä hoitosuhde kunnalliseen psykiatriaan, he havaitsivat kasvoillani poikkeavia liikeitä ja sitten suosittelivat olanzapinin laskua 10 mg:hen. Se sujui hyvin,, eikä ketipinoria tarvinnut lisätä. Sitten kun menin työterveyden hammaslääkäriin valittamaan hammasta ja pitkäaikaisia leuka, niska-hartiasärkyä ja rannesärkyjä, he kertoivat, että minulla on bruksismi. Sitten antoivat ruokavinkkejä, eli porkkanat pitää keittää ja leipä pitää olla pehmeää. Ei voimakkaita mausteita eikä sitkeää lihaa. Sitten juttelin Mehiläinen-työterveys -sovelluksessa työterveyslääkärin kanssa unilääkityksestäni ja bruksismi, että onko näillä jokin yhteys, hän sanoi, ettei usko, kehotti jatkamaan käymäni OMT-fyssarin liikeiden avulla vähempiä särkyjä. Tällä viikolla torstaina pidemmän suun kuivuuden sekä alahuulen arkuuden takia leuka ja niska-hartia sekä rannekipujen takia varasin ajan toiselle lääkärille (joka oi siis eilen) ja sitten hän googletti lääkkeitä ja kehotti ketipinorista luopumista. En uskaltanut heti luopua, mutta ehdotin puolitusta, mietin aluksi saksia, mutta juttelin chatissä yliopiston apteekin kanssa he ehdottivat ostamaan apteekista tabletinpuolittajan. Lisäksi googletin ketipinoria ja bruksismia ja huomasin niillä olevan yhteyden. Nyt olen sitten yhden yön ollut puolikkaalla ketipinorilla ja olanzapin 10 mg. Lisäksi, että sain hyvin nukuttua söin illalla yhden banaanin sijasta2 banaania ja marjoja sekä normaalit kreikkalaista jogurttia ja raejuustoa, jotka nukuttavat. Yö sujui aika hyvin, loppuyöstä n. klo 5.30 en tosin enää saanut unta, mutta muuten ei mitään ongelmia. Enköhän jatka tällä lääkityksellä ja mahdollisesti myöhemmin lopetan Ketipinorin, jos unet jatkuvat hyvänä..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe