Paavali ei seurannut Jeesusta - hän loi oman teologiansa

Anonyymi-ap

Kristinuskon varhaisvaiheiden suurin paradoksi on tämä: liike, joka väittää seuraavansa Jeesuksen opetuksia, nojaa voimakkaimmin mieheen, joka ei koskaan kuullut Jeesusta opettamassa eikä seurannut häntä hänen elinaikanaan. Paavali ei ollut Jeesuksen opetuslapsi – ei maantieteellisesti, ei historiallisesti eikä teologisesti. Hänen kirjeensä, jotka ovat Uuden testamentin varhaisimpia kirjoituksia, eivät rakenna opetuksia Jeesuksen sanojen tai vertauksien varaan, vaan perustuvat täysin hänen väittämäänsä ilmestykselliseen kokemukseen ja sen pohjalta rakennettuun teologiaan.

Paavali kirjoittaa itse:

“Veljet, minä teen teille tiettäväksi, että evankeliumi, jota minä olen julistanut, ei ole ihmisten mukaista. En ole saanut sitä ihmisiltä, enkä ole sitä oppinut, vaan Jeesuksen Kristuksen ilmestyksen kautta.” (Gal. 1:11–12)

Tämä ei ole traditioiden siirtämistä vaan itsenäinen ohjelmajulistus. Hän ei kysy, mitä Jeesus opetti – hän kertoo, mitä ilmestynyt Kristus hänelle hänen itsensä mukaan paljasti.

Paavali ei siteeraa lainkaan Jeesusta

Paavalin aidot kirjeet (esim. Room., Gal., 1. Kor.) eivät sisällä viittauksia Jeesuksen vertauksiin, vuorisaarnan opetuksiin tai hänen elämäntapaansa. Hän ei kerro Jeesuksen syntymästä, parantamisista tai opetustilanteista. Ainoa selvä viittaus Jeesuksen sanoihin liittyy ehtoollisen asettamiseen (1. Kor. 11:23–26), ja sekin perustuu ilmeisesti liturgiseen traditioon, ei historialliseen muistiin.

Tutkija E.P. Sanders toteaa:

“The most obvious fact about Paul’s use of Jesus’ teachings is how rare it is.”
— Paul and Palestinian Judaism (1977), s. 33

Jos Paavali olisi todella pitänyt Jeesuksen opetuksia pelastuksen kannalta keskeisinä, olisi luonnollista olettaa niiden näkyvän hänen kirjeissään. Sen sijaan ne puuttuvat täysin.

Jeesus julisti valtakuntaa – Paavali julisti ristiinnaulittua

Jeesuksen opetusten keskiössä oli Jumalan valtakunnan välitön tulo: eettinen herääminen, rakkauden kaksoiskäsky ja parannuksen vaade. Hän opetti vertauksin, kutsui seuraamaan itseään ja korosti käytännön elämänvalintoja. (Mark. 1:15; Matt. 5–7)

Paavali puolestaan teki ristiinnaulitusta Kristuksesta teologisen periaatteen:

“Me saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta...” (1. Kor. 1:23)

Hän ei jatkanut Jeesuksen opetustyötä, vaan vaihtoi painopisteen: syntien anteeksiantoon Jeesuksen veressä, lain kumoutumiseen, ja pelastukseen uskon kautta (Room. 3:21–28, Gal. 2:16). Kyse ei ole Jeesuksen eettisen ohjelman laajentamisesta, vaan täysin toisenlaisesta teologisesta järjestelmästä.

Paavalista tuli kristinuskon arkkitehti

Historiallisesti katsoen Paavali oli kristinuskon muotoilija enemmän kuin Jeesus. Hänen teologiansa – ylösnoussut Kristus pelastajana, usko ilman lakia, pakanoiden täysivaltaisuus – muokkasi liikkeen suunnan. Jeesuksen eettinen profetia muuttui uskonnolliseksi lunastusopiksi.

“It was Paul, not Jesus, who eliminated the law, developed the doctrine of the atonement, and universalized the movement.”
— Bart D. Ehrman, The Triumph of Christianity (2018), s. 134

Paavali oli visionääri, mutta omilla ehdoillaan, ei Jeesuksen oppipoikana. Paavali ei lainannut, hän loi. Kristinuskon peruspilarit – syntien sovitus ristin kautta, uskon vanhurskaus, Kristus yksin – eivät tule Galilean opettajalta, vaan tarsolaiselta apostolilta, joka koskaan ei Jeesusta tavannut.

Kristinusko ei syntynyt Nasaretin Jeesuksen saarnoista, vaan Paavalin kirjeistä. Siksi on aiheellista kysyä: seuraako kristinusko Jeesusta – vai Paavalia?

30

413

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jeesus kutsui Paavalin. Sinäkin menet suurella todennäköisyydellä kadotukseen jos torjut Paavalin kautta ilmoitetun Jumalan Sanan:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/19012004/kristuksen-ruumis-ainoa-oikea-seurakunta

Paavali on kirkollisissa piireissä vähiten lainattu apostoli siksi koska saatana käyttää kirkkoja siihen, että ne kätkevät aikamme tärkeimmän ilmoituksen Herrasta Jeesuksesta, joka on: Jeesus on kuollut meidän kaikkien ihmisten syntien tähden, haudattu ja kuolleista herätetty meidän vanhurskauttamisemme tähden, ja jokainen joka tähän uskoo ja panee toivonsa, tulee hänessä vanhurskaaksi, ilman mitään omia tekoja ja ilman muita välimiehiä kuin Herra Jeesus Kristus, ei pappeja, ei pastoreita ei piispoja jne.

1. Korinttilaiskirje 15:1-4 FB38
      [1] Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte [2] ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet. [3] Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, [4] ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan,

1. Timoteuskirje 2:5-7 FB38
      [5] Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus, [6] joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli annettava aikanansa, [7] ja sitä varten minä olen saarnaajaksi ja apostoliksi asetettu — minä puhun totta, en valhettele — pakanain opettajaksi uskossa ja totuudessa.

• Anonyymi

...
        Lukuohje: lukekaa Raamattu huolellisesti. Miettikää kenelle puhutaan. Ottakaa myös huomioon iankaikkisuus. Raamattu on profetiaalinen kirja. Jotkin sanat on tarkoitettu tuleville sukupolville. Esimerkki:

1. Tessalonikalaiskirje 4:15-18 FB38
        [15] Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet. [16] Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; [17] sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa. [18] Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.

Keitä ovat "jotka jäämme tänne Herran tulemukseen"? Se on se tuleva sukupolvi joka todistaa tuon tapahtuman. Tätä tulevaisuuden ennustamista löytyy Raamatusta paljon ja paljon on sanoja jotka on osoitettu tuleville sukupolville. Tämän me näemme myös vt:n ja ut:n välillä. Israelille ilmoitettiin edeltä messiaan tulevat teot, persoona ja mielenlaatu.

• Anonyymi

Vastauksesi edustaa henkilökohtaista uskoa ja evankelikaalista tulkintaa Raamatusta. Kunnioitan oikeuttasi siihen, mutta historiallis-kriittisessä tarkastelussa tällaiset väitteet eivät ole todisteita – vaan uskon julistusta. Tässä vastaan väitteisiisi selkeästi ja todistein:

1. "Jeesus kutsui Paavalin" – todiste puuttuu

Paavali itse kertoo, että hänen kutsunsa ei tullut ihmisiltä, vaan "ilmestyksen kautta" (Gal. 1:11–12). Tämä tarkoittaa, että ei ole ulkoista varmistusta hänen väitteelleen – ei silminnäkijöitä, ei Jeesuksen sanoja, ei opetuslasten todistusta.

Kyseessä on subjektiivinen kokemus, ei historiallisesti varmennettu tapaaminen. Tämän vuoksi monet tutkijat pitävät Paavalin ilmoitusta itsenäisenä tulkintana, ei Jeesuksen opetuksen jatkeena.

“Paul is our earliest source on Christianity, and he gives us a version of the faith that came to him by revelation, not by tradition.”
        — Bart D. Ehrman, How Jesus Became God (2014), s. 202

2. 1. Kor. 15 – Paavali ei viittaa historialliseen Jeesukseen

1. Kor. 15:3–4 perustuu siihen, mitä Paavali “itse oli saanut” – ei suoraan Jeesukselta, vaan ilmeisesti varhaisesta uskontunnustuksesta tai ilmestyksestä. Hän ei mainitse todistajia, paikkoja, tapahtumaketjua eikä Jeesuksen opetuksia. Paavali ei kuvaa ristiinnaulitsemista historiallisena tapahtumana, vaan teologisena tapahtumana, jonka merkitys on uskon varassa, ei todisteiden.

3. 1. Timoteuskirje ei ole Paavalin kirjoittama

1. Tim. 2:5–7 on osa pastoraalikirjeitä, joita juuri yksikään tutkija ei pidä Paavalin aitoina kirjeinä. Ne on kirjoitettu Paavalin kuoleman jälkeen (n. 100 jKr) hänen nimissään, osana kehittyvää seurakuntahallintoa.

“The Pastoral Epistles were written by someone other than Paul in his name, and they represent a form of Christianity more developed than what Paul himself taught.”
        — Raymond E. Brown, An Introduction to the New Testament (1997), s. 672

4. “Kirkot kätkevät Paavalin opetuksen” – väite ilman näyttöä

Tämä on väite, ei todiste. Paavali on yksi siteeratuimmista henkilöistä Uudessa testamentissa. Kirkot opettavat hänen kirjeitään jatkuvasti – ehkä ei sellaisella yksisilmäisellä painotuksella kuin haluaisit, mutta tämä ei osoita salailua. Erilaiset kirkot tulkitsevat häntä eri tavoin, mutta Paavali on kaikkien teologien ja eksegeettien keskiössä, ei marginaalissa.

#5. Ilman omia tekoja -ajatus on Paavalin oma ajatus, ei Jeesuksen

Jeesus itse ei koskaan opettanut, että pelastus tulee ilman tekoja – vaan nimenomaan tekojen merkitys korostuu:

“Ei jokainen, joka sanoo minulle: ‘Herra, Herra’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon.” (Matt. 7:21)

Paavali sen sijaan rakentaa koko pelastusteologiansa uskoon ilman lain tekoja (Room. 3:28). Tämä ei ole Jeesuksen sanoma vaan Paavalin itsensä kehittämä teologia.

Joten:

* Paavali ei tavannut Jeesusta, hänen tietonsa perustuu omaelämäkerralliseen subjektiiviseen kokemukseen, ei Jeesuksen opetuksiin.
        * 1. Kor. 15 ei todista yhteyttä historialliseen Jeesukseen, vaan ilmaisee uskon sisältöä.
        * Pastoraalikirjeet eivät ole Paavalin ja niitä ei voi käyttää hänen aitona todistuksenaan.
        * Jeesuksen ja Paavalin opetukset ovat erilaisia – Jeesus opetti Jumalan valtakuntaa ja etiikkaa, Paavali pelastusta ristin kautta.
        * Kirkot eivät kätke Paavalia, vaan tutkivat ja tulkitsevat häntä edelleen laajasti.

Kristinusko ei ole yksiääninen, ja Paavalin vaikutus on kiistaton – mutta se ei tarkoita, että hänen opetuksensa olisi identtinen Jeesuksen kanssa. Historiallinen tutkimus erottaa ne selvästi, vaikka apologetiikka pyrkii yhdistämään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vastauksesi edustaa henkilökohtaista uskoa ja evankelikaalista tulkintaa Raamatusta. Kunnioitan oikeuttasi siihen, mutta historiallis-kriittisessä tarkastelussa tällaiset väitteet eivät ole todisteita – vaan uskon julistusta. Tässä vastaan väitteisiisi selkeästi ja todistein:

Paavali itse kertoo, että hänen kutsunsa ei tullut ihmisiltä, vaan "ilmestyksen kautta" (Gal. 1:11–12). Tämä tarkoittaa, että ei ole ulkoista varmistusta hänen väitteelleen – ei silminnäkijöitä, ei Jeesuksen sanoja, ei opetuslasten todistusta.

Kyseessä on subjektiivinen kokemus, ei historiallisesti varmennettu tapaaminen. Tämän vuoksi monet tutkijat pitävät Paavalin ilmoitusta itsenäisenä tulkintana, ei Jeesuksen opetuksen jatkeena.

“Paul is our earliest source on Christianity, and he gives us a version of the faith that came to him by revelation, not by tradition.”

1. Kor. 15:3–4 perustuu siihen, mitä Paavali “itse oli saanut” – ei suoraan Jeesukselta, vaan ilmeisesti varhaisesta uskontunnustuksesta tai ilmestyksestä. Hän ei mainitse todistajia, paikkoja, tapahtumaketjua eikä Jeesuksen opetuksia. Paavali ei kuvaa ristiinnaulitsemista historiallisena tapahtumana, vaan teologisena tapahtumana, jonka merkitys on uskon varassa, ei todisteiden.

1. Tim. 2:5–7 on osa pastoraalikirjeitä, joita juuri yksikään tutkija ei pidä Paavalin aitoina kirjeinä. Ne on kirjoitettu Paavalin kuoleman jälkeen (n. 100 jKr) hänen nimissään, osana kehittyvää seurakuntahallintoa.

“The Pastoral Epistles were written by someone other than Paul in his name, and they represent a form of Christianity more developed than what Paul himself taught.”

Tämä on väite, ei todiste. Paavali on yksi siteeratuimmista henkilöistä Uudessa testamentissa. Kirkot opettavat hänen kirjeitään jatkuvasti – ehkä ei sellaisella yksisilmäisellä painotuksella kuin haluaisit, mutta tämä ei osoita salailua. Erilaiset kirkot tulkitsevat häntä eri tavoin, mutta Paavali on kaikkien teologien ja eksegeettien keskiössä, ei marginaalissa.

Jeesus itse ei koskaan opettanut, että pelastus tulee ilman tekoja – vaan nimenomaan tekojen merkitys korostuu:

“Ei jokainen, joka sanoo minulle: ‘Herra, Herra’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon.” (Matt. 7:21)

Paavali sen sijaan rakentaa koko pelastusteologiansa uskoon ilman lain tekoja (Room. 3:28). Tämä ei ole Jeesuksen sanoma vaan Paavalin itsensä kehittämä teologia.

Joten:

* Paavali ei tavannut Jeesusta, hänen tietonsa perustuu omaelämäkerralliseen subjektiiviseen kokemukseen, ei Jeesuksen opetuksiin.
        * 1. Kor. 15 ei todista yhteyttä historialliseen Jeesukseen, vaan ilmaisee uskon sisältöä.
        * Pastoraalikirjeet eivät ole Paavalin ja niitä ei voi käyttää hänen aitona todistuksenaan.
        * Jeesuksen ja Paavalin opetukset ovat erilaisia – Jeesus opetti Jumalan valtakuntaa ja etiikkaa, Paavali pelastusta ristin kautta.
        * Kirkot eivät kätke Paavalia, vaan tutkivat ja tulkitsevat häntä edelleen laajasti.

Kristinusko ei ole yksiääninen, ja Paavalin vaikutus on kiistaton – mutta se ei tarkoita, että hänen opetuksensa olisi identtinen Jeesuksen kanssa. Historiallinen tutkimus erottaa ne selvästi, vaikka apologetiikka pyrkii yhdistämään.

Jos osaa lukea suomenkieltä, niin tuon saa selville. Sinun väitteesi, kuten kirkkojen, on, että Jeesus puhui koko maailmalle kaiken mitä puhui ja että hänen sanansa tulisi vain sokeasti omia, kuin jokainen niistä olisi suoraan meille. Hän pysyi Israelissa eikä poistunut sieltä julistamaan muualle. Miksi?

Johannes 1:11 FB38
        [11] Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.

Nämä "omat" olivat tietenkin tuon ajan Israel. Paavali vahvistaa tämän:

Roomalaiskirje 11:25 FB38
        [25] Sillä minä en tahdo, veljet — ettette olisi oman viisautenne varassa — pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus — hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,

Erot Jeesuksen ja Paavalin opetuksissa ovat tarkoituksellisia. Jeesus julisti Israelissa juutalaisille ja ohimennen muutamille pakanasyntyisille. Paavali lähetettiin nimenomaan julistamaan pakanoille. Voimme tietenkin kyseenalaistaa antoiko Jeesus tämän käskyn Paavalille, ja kyseenalaistaa hänen merkityksensä ja asemansa, mutta jos emme tee niin, niin sitten tulee hänen kirjoituksensa lukea huolellisesti Jumalan antamana ilmoituksena:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/18854376/kristuksen-ruumis-paavalille-uskottu-ilmoitus

Voidaan myös väittää että erot hänen ja Jeesuksen opetuksissa johtuvat Paavalin eriävistä näkemyksistä, mutta itse uskon, että ne johtuvat siitä, että Jumala päättii laittaa liikkeelle erilaisen sanoman, ja näin Paavali myös itse väittää.

Kolossalaiskirje 1:24-29 FB38
        [24] Nyt minä iloitsen kärsiessäni teidän tähtenne, ja mikä vielä puuttuu Kristuksen ahdistuksista, sen minä täytän lihassani hänen ruumiinsa hyväksi, joka on seurakunta, [25] jonka palvelijaksi minä olen tullut Jumalan armotalouden mukaan, joka minulle on annettu teitä varten, täydellisesti julistaakseni Jumalan sanan, [26] sen salaisuuden, joka on ollut kätkettynä ikuisista ajoista ja polvesta polveen, mutta joka nyt on ilmoitettu hänen pyhillensä, [27] joille Jumala tahtoi tehdä tiettäväksi, kuinka suuri pakanain keskuudessa on tämän salaisuuden kirkkaus: Kristus teissä, kirkkauden toivo. [28] Ja häntä me julistamme, neuvoen jokaista ihmistä ja opettaen jokaista ihmistä kaikella viisaudella, asettaaksemme esiin jokaisen ihmisen täydellisenä Kristuksessa. [29] Sitä varten minä vaivaa näenkin, taistellen hänen vaikutuksensa mukaan, joka minussa voimallisesti vaikuttaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joten:

Paavali ei koskaan tavannut Kristusta..! Sanoma ei ole sama !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos osaa lukea suomenkieltä, niin tuon saa selville. Sinun väitteesi, kuten kirkkojen, on, että Jeesus puhui koko maailmalle kaiken mitä puhui ja että hänen sanansa tulisi vain sokeasti omia, kuin jokainen niistä olisi suoraan meille. Hän pysyi Israelissa eikä poistunut sieltä julistamaan muualle. Miksi?

Johannes 1:11 FB38
        [11] Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.

Nämä "omat" olivat tietenkin tuon ajan Israel. Paavali vahvistaa tämän:

Roomalaiskirje 11:25 FB38
        [25] Sillä minä en tahdo, veljet — ettette olisi oman viisautenne varassa — pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus — hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,

Erot Jeesuksen ja Paavalin opetuksissa ovat tarkoituksellisia. Jeesus julisti Israelissa juutalaisille ja ohimennen muutamille pakanasyntyisille. Paavali lähetettiin nimenomaan julistamaan pakanoille. Voimme tietenkin kyseenalaistaa antoiko Jeesus tämän käskyn Paavalille, ja kyseenalaistaa hänen merkityksensä ja asemansa, mutta jos emme tee niin, niin sitten tulee hänen kirjoituksensa lukea huolellisesti Jumalan antamana ilmoituksena:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/18854376/kristuksen-ruumis-paavalille-uskottu-ilmoitus

Voidaan myös väittää että erot hänen ja Jeesuksen opetuksissa johtuvat Paavalin eriävistä näkemyksistä, mutta itse uskon, että ne johtuvat siitä, että Jumala päättii laittaa liikkeelle erilaisen sanoman, ja näin Paavali myös itse väittää.

Kolossalaiskirje 1:24-29 FB38
        [24] Nyt minä iloitsen kärsiessäni teidän tähtenne, ja mikä vielä puuttuu Kristuksen ahdistuksista, sen minä täytän lihassani hänen ruumiinsa hyväksi, joka on seurakunta, [25] jonka palvelijaksi minä olen tullut Jumalan armotalouden mukaan, joka minulle on annettu teitä varten, täydellisesti julistaakseni Jumalan sanan, [26] sen salaisuuden, joka on ollut kätkettynä ikuisista ajoista ja polvesta polveen, mutta joka nyt on ilmoitettu hänen pyhillensä, [27] joille Jumala tahtoi tehdä tiettäväksi, kuinka suuri pakanain keskuudessa on tämän salaisuuden kirkkaus: Kristus teissä, kirkkauden toivo. [28] Ja häntä me julistamme, neuvoen jokaista ihmistä ja opettaen jokaista ihmistä kaikella viisaudella, asettaaksemme esiin jokaisen ihmisen täydellisenä Kristuksessa. [29] Sitä varten minä vaivaa näenkin, taistellen hänen vaikutuksensa mukaan, joka minussa voimallisesti vaikuttaa.

Paavali ei koskaan tavannut Kristusta..Sanoma on eri !

• Anonyymi kirjoitti:

Joten:

Paavali on Jeesuksen todistaja.
        Sen Jumalan Henki todistaa heissä ketkä Jumalan on.

• Anonyymi

Jeesus kutsui Paavalin. Sinäkin menet suurella todennäköisyydellä kadotukseen jos torjut Paavalin kautta ilmoitetun Jumalan Sanan:

Mutta he eivät tavanneet koskaan..

Uskon Kristukseen,en ihmiseen. Uskon pyhään,en ihmisen sanaa vaan Kristusen sanaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paavali ei tavannut Kristusta, mutta hän oli jatkuvassa yhteydessä ihmisiin, jotka olivat hänet tavanneet tai olivat tavanneet ihmisiä, jotka olivat hänet tavanneet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Raamattu on kanssasi eri mieltä. Jeesus ilmestyi Paavalille useita kertoja.

Apostolien teot 26:12-18
        'Kun näissä asioissa matkustin Damaskoon ylipappien valtuudella ja suostumuksella, näin minä, oi kuningas, tiellä keskellä päivää taivaasta valon, auringon paistetta kirkkaamman, leimahtavan minun ja matkatoverieni ympärillä, ja me kaaduimme kaikki maahan, ja minä kuulin äänen sanovan minulle hebreankielellä: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan.' Niin minä sanoin: 'Kuka olet, herra?' Ja Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat. Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn. Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.' '

Muut apostolit eivät opettaneet Paavalille mitään, vaan päinvastoin, Paavali kertoi muille apostoleille sen mitä Jeesus oli hänelle ilmoittanut ilmestyessään hänelle:

Galatalaiskirje 2:2-10
        ' Ja minä menin ylös ilmoituksen jälkeen ja asetin heidän eteensä sen evankeliumin, jota minä pakanain seassa julistan: mutta erinomaisesti niiden eteen, jotka jonakin pidetään, etten minä hukkaan juoksisi elikkä olisi jo juossut. Mutta ei Titustakaan, joka minun kanssani oli, vaadittu itsiänsä ympärileikkauttamaan, vaikka hän Grekiläinen oli. Sillä kuin muutamat väärät veljet tunkeutuivat sisälle, ja jo olivat tulleet sisälle koettelemaan meidän vapauttamme, joka meillä Kristuksessa Jesuksessa on, että he meitä orjuuteen vaatisivat; Emmepä me tosin niille hetkeksikään myöntyneet kuuliaisuuteen, että evankeliumin totuus teidän tykönänne pysyväinen olis. Mutta niihin, jotka jonakin pidetään, minkäkaltaiset he muinen olivat, ei minun mitään tule: ei Jumala katso ihmisen muotoa; sillä ne, jotka jonakin pidetään, ei minulle mitään opettaneet. Vaan sitä vastaan, kuin he näkivät, että minulle evankeliumi esinahan puoleen uskottu oli, niinkuin Pietarille ympärileikkauksen puoleen; (Sillä joka Pietarin kanssa oli voimallinen apostolin virassa ympärileikkauksen seassa, se on minunkin kanssani pakanain seassa voimallinen ollut,) Ja kuin he tunsivat sen armon, joka minulle annettu oli, niin Jakob ja Kephas ja Johannes, jotka patsaina pidettiin, antoivat minulle ja Barnabaalle kättä ja sopivat niin meidän kanssamme, että meidän pakanain seassa ja heidän ympärileikkauksen seassa saarnaaman piti, Ainoastaan että meidän piti vaivaisia muistaman, jota minä myös olen ahkeroinut tehdä.'

Pietari suositteli Paavalin saamien opetusten hyväksymistä niille, jotka olivat Pietarin opettamina olleet:

2. Pietarin kirje 3:15-16
        ' Ja lukekaat meidän Herran Jesuksen Kristuksen pitkämielisyys teidän autuudeksenne, niinkuin myös meidän rakas veljemme Paavali siitä viisaudesta, joka hänelle annettu on, teille on kirjoittanut, Joka myös jokaisessa kirjassansa näistä puhuu, joissa muutamat ovat työläät ymmärtää, jotka taitamattomat ja huikentelevaiset turmelevat, niinkuin muutkin Raamatut, omaksi kadotukseksensa.'

Jeesuksen Kristuksen pitkämielisyys viittaa siihen, että Jumalan valtakuta ei tullutkaan, vaan tuli nämä kaksi tuhatta vuotta, joiden aikana Jumala on pelastanut lukemattoman määrän sieluja uskon kautta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta he eivät tavanneet koskaan..

Uskon Kristukseen,en ihmiseen. Uskon pyhään,en ihmisen sanaa vaan Kristusen sanaan.

Älkää kadotustuomiota lausuko, ettei teille niitä lausuta, sanoi Jumalan Sana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älkää kadotustuomiota lausuko, ettei teille niitä lausuta, sanoi Jumalan Sana.

Jumalan Sana lausuu kadotustuomion jokaiselle joka ei ota Jeesusta Herrana ja Jumalana vastaan:

2. Korinttilaiskirje 4:3-5
        'Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat, niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva. Sillä me emme julista itseämme, vaan Kristusta Jeesusta, että hän on Herra ja me teidän palvelijanne Jeesuksen tähden. '

2. Tessalonikalaiskirje 1:6-10
        'koskapa Jumala katsoo oikeaksi kostaa ahdistuksella niille, jotka teitä ahdistavat, ja antaa teille, joita ahdistetaan, levon yhdessä meidän kanssamme, kun Herra Jeesus ilmestyy taivaasta voimansa enkelien kanssa tulen liekissä ja kostaa niille, jotka eivät tunne Jumalaa eivätkä ole kuuliaisia meidän Herramme Jeesuksen evankeliumille. Heitä kohtaa silloin rangaistukseksi iankaikkinen kadotus Herran kasvoista ja hänen voimansa kirkkaudesta, kun hän sinä päivänä tulee, että hän kirkastuisi pyhissänsä ja olisi ihmeteltävä kaikissa uskovissa, sillä te olette uskoneet meidän todistuksemme. '

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jumalan Sana lausuu kadotustuomion jokaiselle joka ei ota Jeesusta Herrana ja Jumalana vastaan:

2. Korinttilaiskirje 4:3-5
        'Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat, niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva. Sillä me emme julista itseämme, vaan Kristusta Jeesusta, että hän on Herra ja me teidän palvelijanne Jeesuksen tähden. '

2. Tessalonikalaiskirje 1:6-10
        'koskapa Jumala katsoo oikeaksi kostaa ahdistuksella niille, jotka teitä ahdistavat, ja antaa teille, joita ahdistetaan, levon yhdessä meidän kanssamme, kun Herra Jeesus ilmestyy taivaasta voimansa enkelien kanssa tulen liekissä ja kostaa niille, jotka eivät tunne Jumalaa eivätkä ole kuuliaisia meidän Herramme Jeesuksen evankeliumille. Heitä kohtaa silloin rangaistukseksi iankaikkinen kadotus Herran kasvoista ja hänen voimansa kirkkaudesta, kun hän sinä päivänä tulee, että hän kirkastuisi pyhissänsä ja olisi ihmeteltävä kaikissa uskovissa, sillä te olette uskoneet meidän todistuksemme. '

No sinäkö se Jumalan sana sitten olet kun lausut niitä täällä ihmlsille, joiden elämästä et tiedä yhtään mitään?

• Anonyymi

Paavalihan on mulkku,täys luopio sitten !
      Miten tollanen retku päästetään sanan kirjaan,on kuin Juudas.
      Onneksi pave ei ole minulle mitään,ei yhtään mitään vaan Kristus on !
      Tie,totuus ja Elämä !

• Anonyymi

Kristinusko ei syntynyt Nasaretin Jeesuksen saarnoista, vaan Paavalin kirjeistä. Siksi on aiheellista kysyä: seuraako kristinusko Jeesusta – vai Paavalia?

En paavalista välitä tuon yhtään mitään.En Kristin uskon kirkosta enään,on vain pahaa !
      Uskon vain KRISTUS JEESUS NAZARETTILAISEEN !
      ja hänen sanomaansa,mitä te ette kerro aidosti vaan aina jotain pelottelua ja sairasta paskaa ! (anteeksi kielen käyttöni )

En tarvitse kirkkoa koka mätä,kun ihmset sen on mädättäneet? Luterilaisuus,ei enään..Katolilaisuus ei koskaan,Ortodoksi ei ryssän suunta koskaan.
      Ihminen välittäjä (kirkko ja teot,pedo,lasten murhat) Kristuksen on niin väärässä monessa..

• Anonyymi

Kristinusko ei syntynyt Nasaretin Jeesuksen saarnoista, vaan Paavalin kirjeistä.

Ompa outoa vaikka paavali ei tavannut Kristusta koskaan?
      Onko paavali nyt Jumalan poika ja kirkastettu ?
      Ei,hän ole koskaan kuin Kristus Jumalan poika !
      Hän paavali oli vain saarnaaja mutta oliko Juutalaisten puolesta..
      No,minulle ei ole mitään väliä paavalista,ei muista jotka on ihmisä olleet ja kirjoittaneet tai pauhanneet..Kuiten ISÄN POIKA KRISTUS ELÄÄ MINUSSA !
      Pyhän Jumalan pojan sana ja se ei ole mitään jakeitten lääsytystä kuten te apinat teette ja olette oppineet mutta silloin ette ole ihan vielä löytäneet avainta ,itä Kristus tarkoitti ?
      Ei uskovan elämä pidä olla jakeitten lässytystä ja taistelua ja toisten panettelua vaikka itse teen kun en halua,että te ihmiset olette a elätte kuin 1300-lukua:)
      Ei Kristus tarkoittanut sitä,että olisitte alisteisia orjia vaan teidän pitää iloita jos löydätte hän tien ja sen oikean !

• Kuten huomaamme aloituksesta saatana muuttaa toden valheeksi hyvin kepeästi.
      Jokainen kristitty tosin pyörittää vain päätään tuosta valhetyperyydestä sillä itse Jumalan Henki ohjaa kristittyä viisauteen ja ymmärtykseen .
      Totuuden Henki antaa ymmärryksen nähdä asiat ja näin voimme lähes säälien hylätä valheet ja niiden lähettäjän.

Säälittävintä on se kun valheella ei ole Totuutta ja valhe luulee, että on.
      Säälittää moiset .

• Anonyymi

Jumala tiesi ja suunnitteli kaiken ennalta. Hän antoi voiman Jeesukselle ja Paavalille ja ohjasi heidän jokaista askeltaan ja ajatustaan.

Miksi räpeltää Paavalin kimpussa ja ajatella hänen olleen lihallinen ja tavallinen julistaja eikä Jumalan ja Pyhän Hengen palvelija.

Onhan Jumala olemassa jolta voi kysyä asioita.

Paavalin julistaessa ei vielä ollut Jeesuksen opetuksia koottu yhteen. Hän ei niitä sen tähden lainannut. Jeesus sanoi antavansa Pyhää Henkeä jota Maailma ei kykene vastaanottamaan.

Onko aloittaja aikeissa hankkia maailmallista rikkautta Paavalia kyseen alaistamalla. Ehkä ostavaa yleisöä onkin paljon? Maailma ei voi Henkeä saada.

• Paavali kohtasi Jeesuksen ja Jeesus valitsi hyvin, kuten huomaamme raamatun sivuilta, kuinka upeasti Paavali kertoo asiat mitä Jeesus hänelle avasi.
      Ällistyttää upeaa tekstiä kun se avautuu Pyhyyden Hengessä.
      Satanistit luopiot tottakai pilkkaa ja judaistit jotka vastustavat Jeesusta ja sehän ei yllätä meitä kristittyjä.
      Paavalin kautta tulleet kirjoitukset todistaa myös itse itsessään, kuinka vahva voikaan olla kääntyminen kun se tapahtuu Kristuksen Hengessä.
      Mikään muu voima ei voi tehdä tällaista muutosta miehessä kun vain Jumalan voima .

• Anonyymi

Mielenkiintoisia johtopäätöksiä teet. Jos lukisit huolella Paavalin kirjeitä ja vaikkapa apostolien tekojen kirjan, ymmärtäisit että Paavali oli yhteydessä ihmisiin, joista monet olivat Kristuksen elämän silminnäkijätodistajia, hänen opetuslapsiaan ja ystäviään. Paavalihan meni Ananiaan luo ja vietti aikaa Damaskossa opetuslasten kanssa ynnä muuta ja nämä osasivat opettaa häntä ja vahvistaa, että hänen saamansa ilmestys oli todella Jumalasta.

Kirkossa totuuden kriteeri on ns. patristinen konsensus, se että opetukset ovat harmoniassa sen yhteisen perinnön kanssa, jolla on jatkuvuus aina vanhan testamentin profeetoista Kristuksen ihmiseksi tulemiseen ja siitä taas eteenpäin.

Paavali ei kehitellyt mitään omia oppejaan, vaan alisti käsityksensä traditiolle, astui siihen sisään eikä ajatellut omin päin. Huomattavaa tässä on se, että tämä traditio oli Paavalille tarkkaan tunnettu, mutta hän oli ymmärtänyt sen väärin, siihen saakka kunnes Herra Jeesus avasi hänen hengelliset silmänsä.

Kirkon tradition on elämää, ei oppeja, jotka aukeasivat tutkijankammiossa ja Pyhä apostoli Paavali on osa tätä traditiota. Traditio aukeaa vain astumalla sen mukaiseen elämään.

• Anonyymi

Käytännön elämä se ratkaisee miten sisäistää sanan.

Jos kannattaa kansanmurhaa, on turha selitellä Raamatusta mitään.

• Anonyymi

Mitenhän kansanmurhan kannattaminen liittyy apostoli Paavalin ja Jeesuksen opetusten näennäiseen ristiriitaan. Ei kirkon traditio tue mitään kansanmurhia, niitä voidaan kyllä helposti tukea kun otetaan yksittäisiä kirjoituksia ( esim. raamattu) erilleen traditiosta.

• Anonyymi

Olisi Jeesus ja Paavali voinut opettaa Toorasta miten pakanoita tapetaan.

• Anonyymi

Paavalihan ennen kääntymystään opetti käytännön toimillaan kuinka Kristittyjä tapetaan, ennen kuinJumala avasi hänet ymmärtämään kirjoitukset oikein.

• Ei siteraa koska sai suoran ohjeen käätymisensä seurauksena, mitä on tehtävä hänestä tuli suora evan kelista, kärsi Jeesuksen nimen vuoksi saarna matkoillaan, sen aikaisessa maaimassa.

• Pietari oli ensimäsen seurakunnan apostoli jerusalemissa, Jeesus oli sen päällikkä sitä eivä tuonelan porti voita. Siinä oli kristilisen seruskunnana kulma kivi.

• Paavalilla ollut mitään omaa teologiaa, Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene, minä olen valinnut hänet aseekseni, tunnustamaan nimeäni maailman kansojen ja kuninkaiden ja myös Israelin kansan edessä.Apt.9:15,
      Minä tulen osoittamaan hänelle, että hän joutuu paljon kärsimään minun nimeni tähden."Jae 16. siinä on Paavalin teologia mtta ei omaansa vaan jeesuksen.

• Paavali sai tiedon suoraan Jeesukselta ja näki Hänet.
      Tämä on täysin normaalia elämää uskovien keskuudessa niidet, jotka oikeasti ovat uskossa eli saaneet uuden Hengen eli on syntynyt uudesti ylhäältä .
      Niin minäkin ....Jeesus sanoi...lähde kävelylle ja Hengen kautta Hän kertoi asioita mitä tapahtuu tuon lähes tunnin aikana.
      Tämä siis normaalia elämää Kristuksessa tehtävien mukaan.
      Tästä jokainen tietää mitä on elää.

Maailmassa on uskonnollisuutta ja mikään ei toimi kun ei ole elävää Henkeä.
      On vain tapoja ja tekoja ja se ei johda mihin kään.
      Henki tekee Eläväksi ja silloin todella elää Kristusta.Silloin tapahtuu samoja asioita kuin raamatussa sillä se on oikeaa elämää.
      Nykyaikana vielä lisääkin sillä olemme viime hetkissä ja vuosissa ehkä kymmenissä ? Mutta kuitenkin viimeisten tapahtumien ketju on käynnissä eikä se pydähdy enää.
      Kuningas ilmestyy taivaalle sen hyvin hyvin vaikean jakson jälkeen kun antikristus on mellastanut ja jahdannut jäännöstä ja kristittyjä ja asettanut pedonmerkin ja rakentanut temppelin jne.

• Anonyymi

Mikä tämä pedonmerkki on?

• Anonyymi kirjoitti:

Mikä tämä pedonmerkki on?

Se on saatanan hallinnan merkki tässä maailmassa.
        Se ottaa koko maailman haltuunsa.
        Nyt tulee digi id ja hyvin varmasti pian kuulemme esim hiilijalanjälken tms jolloin kontrolloidaan ihmisiä ja pelolla hallitsevat ja kontrolli tulee.
        Myöhemmin pedonmerkki jolloin teet juuri mitä ne käskee.
        Et voi ostaa tai myydä ilman merkkiä.
        Kristityt ei ota ja se tarkoittaa monelle kuolemaa.
        Nyt tämä tuntuu kaukaiselta, mutta kun se on kohdalla niin..

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      269
      1637
    2. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      37
      1512
    3. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1316
    4. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      18
      1300
    5. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      6
      1217
    6. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      10
      1037
    7. Minä täällä vaan

Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛
      Ikävä
      86
      950
    8. Jos haluat jatkaa tutustumista

Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.
      Ikävä
      66
      925
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      901
    10. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      32
      890
    Aihe