Paavali ei seurannut Jeesusta - hän loi oman teologiansa

Anonyymi-ap

Kristinuskon varhaisvaiheiden suurin paradoksi on tämä: liike, joka väittää seuraavansa Jeesuksen opetuksia, nojaa voimakkaimmin mieheen, joka ei koskaan kuullut Jeesusta opettamassa eikä seurannut häntä hänen elinaikanaan. Paavali ei ollut Jeesuksen opetuslapsi – ei maantieteellisesti, ei historiallisesti eikä teologisesti. Hänen kirjeensä, jotka ovat Uuden testamentin varhaisimpia kirjoituksia, eivät rakenna opetuksia Jeesuksen sanojen tai vertauksien varaan, vaan perustuvat täysin hänen väittämäänsä ilmestykselliseen kokemukseen ja sen pohjalta rakennettuun teologiaan.

Paavali kirjoittaa itse:

“Veljet, minä teen teille tiettäväksi, että evankeliumi, jota minä olen julistanut, ei ole ihmisten mukaista. En ole saanut sitä ihmisiltä, enkä ole sitä oppinut, vaan Jeesuksen Kristuksen ilmestyksen kautta.” (Gal. 1:11–12)

Tämä ei ole traditioiden siirtämistä vaan itsenäinen ohjelmajulistus. Hän ei kysy, mitä Jeesus opetti – hän kertoo, mitä ilmestynyt Kristus hänelle hänen itsensä mukaan paljasti.

Paavali ei siteeraa lainkaan Jeesusta

Paavalin aidot kirjeet (esim. Room., Gal., 1. Kor.) eivät sisällä viittauksia Jeesuksen vertauksiin, vuorisaarnan opetuksiin tai hänen elämäntapaansa. Hän ei kerro Jeesuksen syntymästä, parantamisista tai opetustilanteista. Ainoa selvä viittaus Jeesuksen sanoihin liittyy ehtoollisen asettamiseen (1. Kor. 11:23–26), ja sekin perustuu ilmeisesti liturgiseen traditioon, ei historialliseen muistiin.

Tutkija E.P. Sanders toteaa:

“The most obvious fact about Paul’s use of Jesus’ teachings is how rare it is.”
— Paul and Palestinian Judaism (1977), s. 33

Jos Paavali olisi todella pitänyt Jeesuksen opetuksia pelastuksen kannalta keskeisinä, olisi luonnollista olettaa niiden näkyvän hänen kirjeissään. Sen sijaan ne puuttuvat täysin.

Jeesus julisti valtakuntaa – Paavali julisti ristiinnaulittua

Jeesuksen opetusten keskiössä oli Jumalan valtakunnan välitön tulo: eettinen herääminen, rakkauden kaksoiskäsky ja parannuksen vaade. Hän opetti vertauksin, kutsui seuraamaan itseään ja korosti käytännön elämänvalintoja. (Mark. 1:15; Matt. 5–7)

Paavali puolestaan teki ristiinnaulitusta Kristuksesta teologisen periaatteen:

“Me saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta...” (1. Kor. 1:23)

Hän ei jatkanut Jeesuksen opetustyötä, vaan vaihtoi painopisteen: syntien anteeksiantoon Jeesuksen veressä, lain kumoutumiseen, ja pelastukseen uskon kautta (Room. 3:21–28, Gal. 2:16). Kyse ei ole Jeesuksen eettisen ohjelman laajentamisesta, vaan täysin toisenlaisesta teologisesta järjestelmästä.

Paavalista tuli kristinuskon arkkitehti

Historiallisesti katsoen Paavali oli kristinuskon muotoilija enemmän kuin Jeesus. Hänen teologiansa – ylösnoussut Kristus pelastajana, usko ilman lakia, pakanoiden täysivaltaisuus – muokkasi liikkeen suunnan. Jeesuksen eettinen profetia muuttui uskonnolliseksi lunastusopiksi.

“It was Paul, not Jesus, who eliminated the law, developed the doctrine of the atonement, and universalized the movement.”
— Bart D. Ehrman, The Triumph of Christianity (2018), s. 134

Paavali oli visionääri, mutta omilla ehdoillaan, ei Jeesuksen oppipoikana. Paavali ei lainannut, hän loi. Kristinuskon peruspilarit – syntien sovitus ristin kautta, uskon vanhurskaus, Kristus yksin – eivät tule Galilean opettajalta, vaan tarsolaiselta apostolilta, joka koskaan ei Jeesusta tavannut.

Kristinusko ei syntynyt Nasaretin Jeesuksen saarnoista, vaan Paavalin kirjeistä. Siksi on aiheellista kysyä: seuraako kristinusko Jeesusta – vai Paavalia?

4

69

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jeesus kutsui Paavalin. Sinäkin menet suurella todennäköisyydellä kadotukseen jos torjut Paavalin kautta ilmoitetun Jumalan Sanan:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/19012004/kristuksen-ruumis-ainoa-oikea-seurakunta

Paavali on kirkollisissa piireissä vähiten lainattu apostoli siksi koska saatana käyttää kirkkoja siihen, että ne kätkevät aikamme tärkeimmän ilmoituksen Herrasta Jeesuksesta, joka on: Jeesus on kuollut meidän kaikkien ihmisten syntien tähden, haudattu ja kuolleista herätetty meidän vanhurskauttamisemme tähden, ja jokainen joka tähän uskoo ja panee toivonsa, tulee hänessä vanhurskaaksi, ilman mitään omia tekoja ja ilman muita välimiehiä kuin Herra Jeesus Kristus, ei pappeja, ei pastoreita ei piispoja jne.

1. Korinttilaiskirje 15:1-4 FB38
      [1] Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte [2] ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet. [3] Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, [4] ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan,

1. Timoteuskirje 2:5-7 FB38
      [5] Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus, [6] joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli annettava aikanansa, [7] ja sitä varten minä olen saarnaajaksi ja apostoliksi asetettu — minä puhun totta, en valhettele — pakanain opettajaksi uskossa ja totuudessa.

• Anonyymi

...
        Lukuohje: lukekaa Raamattu huolellisesti. Miettikää kenelle puhutaan. Ottakaa myös huomioon iankaikkisuus. Raamattu on profetiaalinen kirja. Jotkin sanat on tarkoitettu tuleville sukupolville. Esimerkki:

1. Tessalonikalaiskirje 4:15-18 FB38
        [15] Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet. [16] Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; [17] sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa. [18] Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.

Keitä ovat "jotka jäämme tänne Herran tulemukseen"? Se on se tuleva sukupolvi joka todistaa tuon tapahtuman. Tätä tulevaisuuden ennustamista löytyy Raamatusta paljon ja paljon on sanoja jotka on osoitettu tuleville sukupolville. Tämän me näemme myös vt:n ja ut:n välillä. Israelille ilmoitettiin edeltä messiaan tulevat teot, persoona ja mielenlaatu.

• Anonyymi

Vastauksesi edustaa henkilökohtaista uskoa ja evankelikaalista tulkintaa Raamatusta. Kunnioitan oikeuttasi siihen, mutta historiallis-kriittisessä tarkastelussa tällaiset väitteet eivät ole todisteita – vaan uskon julistusta. Tässä vastaan väitteisiisi selkeästi ja todistein:

1. "Jeesus kutsui Paavalin" – todiste puuttuu

Paavali itse kertoo, että hänen kutsunsa ei tullut ihmisiltä, vaan "ilmestyksen kautta" (Gal. 1:11–12). Tämä tarkoittaa, että ei ole ulkoista varmistusta hänen väitteelleen – ei silminnäkijöitä, ei Jeesuksen sanoja, ei opetuslasten todistusta.

Kyseessä on subjektiivinen kokemus, ei historiallisesti varmennettu tapaaminen. Tämän vuoksi monet tutkijat pitävät Paavalin ilmoitusta itsenäisenä tulkintana, ei Jeesuksen opetuksen jatkeena.

“Paul is our earliest source on Christianity, and he gives us a version of the faith that came to him by revelation, not by tradition.”
        — Bart D. Ehrman, How Jesus Became God (2014), s. 202

2. 1. Kor. 15 – Paavali ei viittaa historialliseen Jeesukseen

1. Kor. 15:3–4 perustuu siihen, mitä Paavali “itse oli saanut” – ei suoraan Jeesukselta, vaan ilmeisesti varhaisesta uskontunnustuksesta tai ilmestyksestä. Hän ei mainitse todistajia, paikkoja, tapahtumaketjua eikä Jeesuksen opetuksia. Paavali ei kuvaa ristiinnaulitsemista historiallisena tapahtumana, vaan teologisena tapahtumana, jonka merkitys on uskon varassa, ei todisteiden.

3. 1. Timoteuskirje ei ole Paavalin kirjoittama

1. Tim. 2:5–7 on osa pastoraalikirjeitä, joita juuri yksikään tutkija ei pidä Paavalin aitoina kirjeinä. Ne on kirjoitettu Paavalin kuoleman jälkeen (n. 100 jKr) hänen nimissään, osana kehittyvää seurakuntahallintoa.

“The Pastoral Epistles were written by someone other than Paul in his name, and they represent a form of Christianity more developed than what Paul himself taught.”
        — Raymond E. Brown, An Introduction to the New Testament (1997), s. 672

4. “Kirkot kätkevät Paavalin opetuksen” – väite ilman näyttöä

Tämä on väite, ei todiste. Paavali on yksi siteeratuimmista henkilöistä Uudessa testamentissa. Kirkot opettavat hänen kirjeitään jatkuvasti – ehkä ei sellaisella yksisilmäisellä painotuksella kuin haluaisit, mutta tämä ei osoita salailua. Erilaiset kirkot tulkitsevat häntä eri tavoin, mutta Paavali on kaikkien teologien ja eksegeettien keskiössä, ei marginaalissa.

#5. Ilman omia tekoja -ajatus on Paavalin oma ajatus, ei Jeesuksen

Jeesus itse ei koskaan opettanut, että pelastus tulee ilman tekoja – vaan nimenomaan tekojen merkitys korostuu:

“Ei jokainen, joka sanoo minulle: ‘Herra, Herra’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon.” (Matt. 7:21)

Paavali sen sijaan rakentaa koko pelastusteologiansa uskoon ilman lain tekoja (Room. 3:28). Tämä ei ole Jeesuksen sanoma vaan Paavalin itsensä kehittämä teologia.

Joten:

* Paavali ei tavannut Jeesusta, hänen tietonsa perustuu omaelämäkerralliseen subjektiiviseen kokemukseen, ei Jeesuksen opetuksiin.
        * 1. Kor. 15 ei todista yhteyttä historialliseen Jeesukseen, vaan ilmaisee uskon sisältöä.
        * Pastoraalikirjeet eivät ole Paavalin ja niitä ei voi käyttää hänen aitona todistuksenaan.
        * Jeesuksen ja Paavalin opetukset ovat erilaisia – Jeesus opetti Jumalan valtakuntaa ja etiikkaa, Paavali pelastusta ristin kautta.
        * Kirkot eivät kätke Paavalia, vaan tutkivat ja tulkitsevat häntä edelleen laajasti.

Kristinusko ei ole yksiääninen, ja Paavalin vaikutus on kiistaton – mutta se ei tarkoita, että hänen opetuksensa olisi identtinen Jeesuksen kanssa. Historiallinen tutkimus erottaa ne selvästi, vaikka apologetiikka pyrkii yhdistämään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vastauksesi edustaa henkilökohtaista uskoa ja evankelikaalista tulkintaa Raamatusta. Kunnioitan oikeuttasi siihen, mutta historiallis-kriittisessä tarkastelussa tällaiset väitteet eivät ole todisteita – vaan uskon julistusta. Tässä vastaan väitteisiisi selkeästi ja todistein:

1. "Jeesus kutsui Paavalin" – todiste puuttuu

Paavali itse kertoo, että hänen kutsunsa ei tullut ihmisiltä, vaan "ilmestyksen kautta" (Gal. 1:11–12). Tämä tarkoittaa, että ei ole ulkoista varmistusta hänen väitteelleen – ei silminnäkijöitä, ei Jeesuksen sanoja, ei opetuslasten todistusta.

Kyseessä on subjektiivinen kokemus, ei historiallisesti varmennettu tapaaminen. Tämän vuoksi monet tutkijat pitävät Paavalin ilmoitusta itsenäisenä tulkintana, ei Jeesuksen opetuksen jatkeena.

“Paul is our earliest source on Christianity, and he gives us a version of the faith that came to him by revelation, not by tradition.”
        — Bart D. Ehrman, How Jesus Became God (2014), s. 202

2. 1. Kor. 15 – Paavali ei viittaa historialliseen Jeesukseen

1. Kor. 15:3–4 perustuu siihen, mitä Paavali “itse oli saanut” – ei suoraan Jeesukselta, vaan ilmeisesti varhaisesta uskontunnustuksesta tai ilmestyksestä. Hän ei mainitse todistajia, paikkoja, tapahtumaketjua eikä Jeesuksen opetuksia. Paavali ei kuvaa ristiinnaulitsemista historiallisena tapahtumana, vaan teologisena tapahtumana, jonka merkitys on uskon varassa, ei todisteiden.

3. 1. Timoteuskirje ei ole Paavalin kirjoittama

1. Tim. 2:5–7 on osa pastoraalikirjeitä, joita juuri yksikään tutkija ei pidä Paavalin aitoina kirjeinä. Ne on kirjoitettu Paavalin kuoleman jälkeen (n. 100 jKr) hänen nimissään, osana kehittyvää seurakuntahallintoa.

“The Pastoral Epistles were written by someone other than Paul in his name, and they represent a form of Christianity more developed than what Paul himself taught.”
        — Raymond E. Brown, An Introduction to the New Testament (1997), s. 672

4. “Kirkot kätkevät Paavalin opetuksen” – väite ilman näyttöä

Tämä on väite, ei todiste. Paavali on yksi siteeratuimmista henkilöistä Uudessa testamentissa. Kirkot opettavat hänen kirjeitään jatkuvasti – ehkä ei sellaisella yksisilmäisellä painotuksella kuin haluaisit, mutta tämä ei osoita salailua. Erilaiset kirkot tulkitsevat häntä eri tavoin, mutta Paavali on kaikkien teologien ja eksegeettien keskiössä, ei marginaalissa.

#5. Ilman omia tekoja -ajatus on Paavalin oma ajatus, ei Jeesuksen

Jeesus itse ei koskaan opettanut, että pelastus tulee ilman tekoja – vaan nimenomaan tekojen merkitys korostuu:

“Ei jokainen, joka sanoo minulle: ‘Herra, Herra’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon.” (Matt. 7:21)

Paavali sen sijaan rakentaa koko pelastusteologiansa uskoon ilman lain tekoja (Room. 3:28). Tämä ei ole Jeesuksen sanoma vaan Paavalin itsensä kehittämä teologia.

Joten:

* Paavali ei tavannut Jeesusta, hänen tietonsa perustuu omaelämäkerralliseen subjektiiviseen kokemukseen, ei Jeesuksen opetuksiin.
        * 1. Kor. 15 ei todista yhteyttä historialliseen Jeesukseen, vaan ilmaisee uskon sisältöä.
        * Pastoraalikirjeet eivät ole Paavalin ja niitä ei voi käyttää hänen aitona todistuksenaan.
        * Jeesuksen ja Paavalin opetukset ovat erilaisia – Jeesus opetti Jumalan valtakuntaa ja etiikkaa, Paavali pelastusta ristin kautta.
        * Kirkot eivät kätke Paavalia, vaan tutkivat ja tulkitsevat häntä edelleen laajasti.

Kristinusko ei ole yksiääninen, ja Paavalin vaikutus on kiistaton – mutta se ei tarkoita, että hänen opetuksensa olisi identtinen Jeesuksen kanssa. Historiallinen tutkimus erottaa ne selvästi, vaikka apologetiikka pyrkii yhdistämään.

Jos osaa lukea suomenkieltä, niin tuon saa selville. Sinun väitteesi, kuten kirkkojen, on, että Jeesus puhui koko maailmalle kaiken mitä puhui ja että hänen sanansa tulisi vain sokeasti omia, kuin jokainen niistä olisi suoraan meille. Hän pysyi Israelissa eikä poistunut sieltä julistamaan muualle. Miksi?

Johannes 1:11 FB38
        [11] Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.

Nämä "omat" olivat tietenkin tuon ajan Israel. Paavali vahvistaa tämän:

Roomalaiskirje 11:25 FB38
        [25] Sillä minä en tahdo, veljet — ettette olisi oman viisautenne varassa — pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus — hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,

Erot Jeesuksen ja Paavalin opetuksissa ovat tarkoituksellisia. Jeesus julisti Israelissa juutalaisille ja ohimennen muutamille pakanasyntyisille. Paavali lähetettiin nimenomaan julistamaan pakanoille. Voimme tietenkin kyseenalaistaa antoiko Jeesus tämän käskyn Paavalille, ja kyseenalaistaa hänen merkityksensä ja asemansa, mutta jos emme tee niin, niin sitten tulee hänen kirjoituksensa lukea huolellisesti Jumalan antamana ilmoituksena:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/18854376/kristuksen-ruumis-paavalille-uskottu-ilmoitus

Voidaan myös väittää että erot hänen ja Jeesuksen opetuksissa johtuvat Paavalin eriävistä näkemyksistä, mutta itse uskon, että ne johtuvat siitä, että Jumala päättii laittaa liikkeelle erilaisen sanoman, ja näin Paavali myös itse väittää.

Kolossalaiskirje 1:24-29 FB38
        [24] Nyt minä iloitsen kärsiessäni teidän tähtenne, ja mikä vielä puuttuu Kristuksen ahdistuksista, sen minä täytän lihassani hänen ruumiinsa hyväksi, joka on seurakunta, [25] jonka palvelijaksi minä olen tullut Jumalan armotalouden mukaan, joka minulle on annettu teitä varten, täydellisesti julistaakseni Jumalan sanan, [26] sen salaisuuden, joka on ollut kätkettynä ikuisista ajoista ja polvesta polveen, mutta joka nyt on ilmoitettu hänen pyhillensä, [27] joille Jumala tahtoi tehdä tiettäväksi, kuinka suuri pakanain keskuudessa on tämän salaisuuden kirkkaus: Kristus teissä, kirkkauden toivo. [28] Ja häntä me julistamme, neuvoen jokaista ihmistä ja opettaen jokaista ihmistä kaikella viisaudella, asettaaksemme esiin jokaisen ihmisen täydellisenä Kristuksessa. [29] Sitä varten minä vaivaa näenkin, taistellen hänen vaikutuksensa mukaan, joka minussa voimallisesti vaikuttaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3306
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1658
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1513
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1419
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1354
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1286
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1218
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      872
    Aihe