YKSIN ARMOSTA

Anonyymi-ap

Olen viime vuosien aikana opetellut opettelemasta päästyä turvautumista yksin armoon. Tarkoitan tällä sellaista suhdetta Jumalaan, jossa toivoni on yksin siinä, että juuri nyt Jumalan sydämessä on - Kristuksen uhrin tähden - laupias mieli minua kohtaan. Hän ei hylkää vaan antaa anteeksi.

Tämä tosiasia merkitsee sitä, ettei minussa ole mitään hänelle kelpaavaa, joka herättäisi hänessä tämän laupiaan mielen. Eivät katumukseni, uskoni, kuuliaisuuteni, muuttumiseni, eivät henkikaste, Hengen täyteys, armolahjat, ei pyhä elämä, ei mikään minussa oleva tai minuun Jumalan Hengen työn kautta syntynyt ominaisuus saa aikaan Jumalassa tuota laupeutta.

Olen toistanut itselleni, että hän on minua kohtaan laupias yksin sen tähden, että hän on Jeesuksen ilmoittama Jumala ja Isä. Siksi aina saan mennä hänen tykönsä ja hän jaksaa armahtaa huolimatta jatkuvista lankeemuksistani ja pysyvistä synneistäni.

Olen myös yrittänyt vakuuttaa itselleni, että Raamatussa on kaksi toisistaan jyrkästi poikkeavaa pääsanomaa LAKI ja EVANKELIUMI. Lakia on kaikki se, mikä vaatii, uhkaa ja rankaisee. Sitä löydän kovin paljon Raamatustani. Evankeliumia taas on se, mikä lupaa minulle tänään lahjana elämän ja autuuden. Sitä en tahdo millään löytää Raamatustani. Mutta olen luottanut siihen, että Raamatun lain joka päivä tuomitsemana saan Raamatun evankeliumiin tarttuen olla joka hetki autuas.

Mutta, voi - ei tarvita kuin pieni hartauskirjoitus tai vakuuttava puhe, niin tämä armoon turvautuva toivoni alkaa horjua. En sittenkään jaksa uskoa Jumalan armon sietävän minua tällaisena. Voimalla nousee sisimmästäni ääni, joka väittää Jumalan tuomitsevan minut sen perusteella, millainen minä olen ja mitä olen saanut aikaan. Kerran Jumala pelasti minut armosta, mutta nyt minun tulee osoittautua uudestisyntyneeksi ja vaelluksessani puhtaaksi. Tuota mittaa en kuitenkaan täytä.

Miksi armoon turvautuminen on niin haurasta? Miksi luottaminen Kristuksen ansioon on kuin ruohonkorsi myrskyisellä merellä? Miten voi moni uskova kokea Jumalan armon itsestään selvänä, mutta sen sijaan innostavana kehotukset antautua ja olla ehdottoman kuuliaisia? Miksi moni näyttää löytävän tahdostaan ihmeellisiä voimia ja kykyjä? Ne on vain Raamatun vaatimuksilla saatava käyttöön. Minun kohdallani on toisin. Tahtoni voimat ovat tyhjää. Mitä enemmän kohtaan vaatimuksia, sitä ahdistuneemmaksi tulen.

Ei minulla ole todellisuudessa muuta vaihtoehtoa kuin turvautua Jumalan sydämessä olevaan armoon. Vaikka siitä puhuisi vain yksi kohta Raamatussa, niin siihen minun on pantava toivoni. Jumalan kiitos, että näitä kohtia on kuitenkin hyvin monia.

"Sinua ei pelasta uskosi laatu, vaan pelastut vain menemällä Jeesuksen luo. Jos sinua siis ahdistaa uskosi laatu, vie se Jeesukselle eli salli hänen antaa sinulle kylmyytesi anteeksi, sillä senkin rakas Herrasi voi antaa anteeksi. Pitäytyessäsi Golgataan Jumala ei laske kertoja. Vaikka itket ja vapiset, vaikka olet kova ja kylmä, vaikka laitasi on ihan miten tahansa, sinun on vain tultava Jeesuksen luo sellaisena kuin olet ollaksesi Jumalan lapsi. Se usko joka menee Jeesuksen luo huonona ja huonoudestaan huolimatta, on pelastavaa uskoa, vaikka se olisi miten heikkoa tahansa. Juuri se usko voittaa maailman (1 Joh 5:4) ja kuolettaa lihan (Room 8:13, Gal 5:24)." (Olav Valen-Sendstad.)

( Lähde: Olavi Peltola)

s-seutulainen

27

194

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Yksin armosta? Jeesus ei koskaan opettanut mitään sellaista.

Kristinuskon tunnetuin pelastuksen oppi – "yksin armosta, yksin uskosta" – ei todellakaan ole lähtöisin Jeesuksen suusta. Se on Paavalin keksimä teologinen rakennelma, jonka hän kehitti vuosia Jeesuksen kuoleman jälkeen, ilman että koskaan oli kuullut Jeesuksen opettavan. Tämä "evankeliumi" perustui Paavalin väittämään ilmestykseen, ei Jeesuksen opetuksiin tai elämään.

Paavali kirjoittaa:

"Me päätämme, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja." (Room. 3:28)

Tätä lausetta on siteerattu kautta kristillisen historian Lutherista lähtien pelastuksen ytimenä. Mutta silmiinpistävää on, että Jeesus itse ei koskaan sanonut mitään tällaista.

Jeesuksen julistus ei rakennu armoon ilman tekoja, vaan eettiseen muutokseen, kuuliaisuuteen ja vastuuseen:

"Jos tahdot päästä elämään, noudata käskyjä." (Matt. 19:17)
      "Ei jokainen, joka sanoo: ’Herra, Herra’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon." (Matt. 7:21)

Jeesuksen opetuksissa ei esiinny ideaa siitä, että pelastus saadaan "yksin uskosta" tai "yksin armosta". Hänen sanomansa oli selkeä: Jumalan valtakunta on lähellä – tehkää parannus, eläkää oikein.

Jeesuksen opetusten keskiössä oli Jumalan valtakunta, köyhien puolustaminen, moraalinen vastuu ja lähimmäisenrakkaus. Hän ei koskaan opettanut pelastusopillista teoriaa ristinsä merkityksestä. Sen sijaan Paavali rakensi teologian, jossa Jeesuksen kuolema on pelastuksen ydin:

"Kristus kuoli meidän syntiemme tähden... ja nousi kuolleista." (1. Kor. 15:3–4)

Tämä oppi ei perustu Jeesuksen julistukseen, vaan Paavalin "ilmestykselliseen ymmärrykseen".

"Evankeliumi ei ole ihmisten mukaista. En ole saanut sitä ihmisiltä..." (Gal. 1:11–12)

Paavali ei siis saanut oppiaan Jeesuksen opetuslapsilta eikä Jeesukselta itseltään, vaan väitti sen tulleen suoraan taivaallisessa ilmestyksessä. Tätä kutsutaan nykyään henkilökohtaiseksi kokemukseksi – ei objektiiviseksi todisteeksi.

Yksin armosta -oppi on ristiriidassa Jeesuksen vertauksien ja opetusten kanssa. Vertauksessa laupiaasta samarialaisesta (Luuk. 10) ei pelasteta oikeaa uskonnäkemystä, vaan se, joka toimi oikein. Viimeisellä tuomiolla (Matt. 25) ei kysytä uskoa, vaan mitä teit köyhille, nälkäisille ja vangituille.

Paavalin teologia taas sanoo suoraan:

"Ei tekojen tähden, ettei kukaan kerskaisi." (Ef. 2:9 – huom. ei aito Paavalin kirje)

Kumpi siis on kristinuskon ydin?

Jos seuraa Jeesusta, pelastus ei ole taikasanan toistamista tai sisäistä uskon liikettä – vaan radikaalia elämäntavan muutosta. Jos seuraa Paavalia, usko yksin riittää, koska "liha ei voi täyttää lakia". Näitä kahta ei voi sovittaa yhteen.

Joten:

"Yksin armosta" on Paavalin rakentama teologinen ratkaisu, ei Jeesuksen opetuksen ydin. Jeesus kutsui seuraamaan, ei vain uskomaan. Hän vaati parannusta, ei teoriaa. Paavalista tuli uuden uskonnon perustaja – mutta sen nimi ei ole enää Jeesus-liike, vaan kristinusko.

• Anonyymi

Kokonaan ristin rakkauden varaan

En ole vielä päässyt tarpeeksi syvälle katsomaan Jeesuksen ristin rakkau­teen enkä ole uskalta­nut pudottautua kokonaan sen varaan. Sisimmässäni on vielä paljon osittain tiedostama­tonta syyllisyyt­tä ja unelmia parempana olemi­sesta. Siksi en uskalla antaa Herran rakastaa minua vielä enemmän. Kuitenkin Jumala on valmis vanhurs­kaut­tamaan tänäänkin minut jumalat­tomana (Room 4:5). Siihen hänellä on varaa Poikansa kuoleman tähden.

"Älä siis ihminen, kuka lienetkin, jännitä voimiasi ja ponnis­tele ollaksesi uskollinen ja ahkera, elävä ja hengelli­nen, vaan laskeudu hiljaa Armahta­jasi jalkoi­hin voi­mattomana, uskottoma­na, laiskana, hitaana ja kuolleena. Puhu vain hänelle huonoista asioista­si ja pyydä lupaa saada katsella häntä ja ano apua kaidalla tiellä kulkemiseen" (Jonas Lagus).

Meille riittää hänen persoonansa. Me luotamme siihen, että Jumalan vastaus niin yksityisen ihmisen kuin koko ihmiskunnan hätään ja kyselyyn on vain tuossa yhdessä ainoassa persoonas­sa.

Yksin Jeesuksen Kristuksen sovituskuolema koko ihmiskunnan syntien rangaistuk­sena antaa siihen luottavalle rauhan rauhatto­muuden keskelle. Yksin se antaa turvan turvatto­muu­teen. Se tuo ilon vaikka jatkuvasti joudun huokailemaan ja usein kyyne­leet ovat silmissäni. Se tuo elämään valoa, vaikka pimeyttä on vielä paljon ja moni asiaa jää ratkai­sematta.

"Kaikki muu menettää arvonsa, kun vertaan sitä aarteeseen, joka on omani siksi, että tunnen Jeesuksen Kristuksen, Herrani. Olen työntänyt kaiken muun arvottomana syrjään omistaakseni vain Kristuksen ja saadakse­ni olla yhteydessä häneen" (EU Fil 3:8).

Vanhat sanoivat: ”Maanpiiri järkkyy, mutta risti seisoo lujana." Poikansa kärsimys ristillä  on Jumalan maailmansuunnitelman keskus. Se on se ihmiskunnan historian sarana, jonka ympäri kaikki kääntyy ja joka kääntää jokaisen ihmisen kohdalla kaiken.

Risti on Jumalan teko ja ihme meitä jokaista varten. Hän lähestyy siinä rakastaen meitä ja vapauttaa meidät Jeesuksen kärsimisen ja kuoleman kautta synnin, kuoleman ja perkeleen kahleista. Hän kuuluttaa tätä tekoaan korvillemme ja johtaa silmämme lukemaan siitä. Tämä on hänen valintansa. Suostummeko me siihen.

Hyväksymmekö sen, että Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat ja ottavat vastaan tämän hullutukselta tuntuvan sanoman. Annammeko tämän uutisen tulla kohti meitä, annammeko sen mennä korviemme kautta sydämeemme.

s-seutulainen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kokonaan ristin rakkauden varaan

En ole vielä päässyt tarpeeksi syvälle katsomaan Jeesuksen ristin rakkau­teen enkä ole uskalta­nut pudottautua kokonaan sen varaan. Sisimmässäni on vielä paljon osittain tiedostama­tonta syyllisyyt­tä ja unelmia parempana olemi­sesta. Siksi en uskalla antaa Herran rakastaa minua vielä enemmän. Kuitenkin Jumala on valmis vanhurs­kaut­tamaan tänäänkin minut jumalat­tomana (Room 4:5). Siihen hänellä on varaa Poikansa kuoleman tähden.

"Älä siis ihminen, kuka lienetkin, jännitä voimiasi ja ponnis­tele ollaksesi uskollinen ja ahkera, elävä ja hengelli­nen, vaan laskeudu hiljaa Armahta­jasi jalkoi­hin voi­mattomana, uskottoma­na, laiskana, hitaana ja kuolleena. Puhu vain hänelle huonoista asioista­si ja pyydä lupaa saada katsella häntä ja ano apua kaidalla tiellä kulkemiseen" (Jonas Lagus).

Meille riittää hänen persoonansa. Me luotamme siihen, että Jumalan vastaus niin yksityisen ihmisen kuin koko ihmiskunnan hätään ja kyselyyn on vain tuossa yhdessä ainoassa persoonas­sa.

Yksin Jeesuksen Kristuksen sovituskuolema koko ihmiskunnan syntien rangaistuk­sena antaa siihen luottavalle rauhan rauhatto­muuden keskelle. Yksin se antaa turvan turvatto­muu­teen. Se tuo ilon vaikka jatkuvasti joudun huokailemaan ja usein kyyne­leet ovat silmissäni. Se tuo elämään valoa, vaikka pimeyttä on vielä paljon ja moni asiaa jää ratkai­sematta.

"Kaikki muu menettää arvonsa, kun vertaan sitä aarteeseen, joka on omani siksi, että tunnen Jeesuksen Kristuksen, Herrani. Olen työntänyt kaiken muun arvottomana syrjään omistaakseni vain Kristuksen ja saadakse­ni olla yhteydessä häneen" (EU Fil 3:8).

Vanhat sanoivat: ”Maanpiiri järkkyy, mutta risti seisoo lujana." Poikansa kärsimys ristillä  on Jumalan maailmansuunnitelman keskus. Se on se ihmiskunnan historian sarana, jonka ympäri kaikki kääntyy ja joka kääntää jokaisen ihmisen kohdalla kaiken.

Risti on Jumalan teko ja ihme meitä jokaista varten. Hän lähestyy siinä rakastaen meitä ja vapauttaa meidät Jeesuksen kärsimisen ja kuoleman kautta synnin, kuoleman ja perkeleen kahleista. Hän kuuluttaa tätä tekoaan korvillemme ja johtaa silmämme lukemaan siitä. Tämä on hänen valintansa. Suostummeko me siihen.

Hyväksymmekö sen, että Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat ja ottavat vastaan tämän hullutukselta tuntuvan sanoman. Annammeko tämän uutisen tulla kohti meitä, annammeko sen mennä korviemme kautta sydämeemme.

s-seutulainen

Jeesuksen rakkaus ei ollut tunnepuhetta tai hengellistä lohdutusta. Se oli radikaali, käytännöllinen ja epämukava vaatimus. Hän rakasti niin, että kosketti spitaalisia, söi rikollisten kanssa ja puolusti halveksittuja. Hän rakasti niin, että asetti heikot keskiöön – ei siksi, että he uskoivat oikealla tavalla, vaan koska he olivat kärsiviä.

"Rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat." (Luuk. 6:27)

Tämä ei ole sisäinen tila tai kaunis ajatus. Tämä on uhmaava, yhteiskuntaa haastava elämäntapa.

Sitten tuli Paavali, ja teki rakkaudesta abstraktin:

"Kristus rakasti meitä ja antoi itsensä alttiiksi..." (Ef. 5:2)

Kuulostaa ylevältä – mutta Jeesus ei koskaan esittänyt kuolemaansa rakkauden suurtekona. Hän puhui elämästä, ei lunnaista.

Hän ei rakastanut sinua voidakseen kuolla puolestasi. Hän rakasti sinua, jotta sinä eläisit toisin.

Jeesuksen rakkaus ei ole pehmeä syli, johon voi paeta vastuuta. Se on kutsu: “Mene sinäkin ja tee samoin.” (Luuk. 10:37)

Ei uskonkoetta, ei sovitusmekaniikkaa. Vain rakkaus, joka punnitaan teoissa.

• Anonyymi

Ihminen joka ensin parantelee iteänsä kelvatakseen Jumalalle on omavanhurskas joka ylpeydessöön ei kykene vastaan ottamaan mitään lahjaksi.

Jumala vsnhurskautti jumalattoman Abramin uskosta ei teoista.

”Näiden tapausten jälkeen tuli Abramille näyssä tämä Herran sana: "Älä pelkää, Abram! Minä olen sinun kilpesi; sinun palkkasi on oleva sangen suuri." Mutta Abram sanoi: "Oi Herra, Herra, mitä sinä minulle annat? Minä lähden täältä lapsetonna, ja omaisuuteni haltijaksi tulee damaskolainen mies, Elieser." Ja Abram sanoi vielä: "Sinä et ole antanut minulle jälkeläistä; katso, talossani syntynyt palvelija on minut perivä".

Mutta katso, hänelle tuli tämä Herran sana: "Hän ei ole sinua perivä, vaan joka lähtee sinun omasta ruumiistasi, hän on sinut perivä". Ja hän vei hänet ulos ja sanoi: "Katso taivaalle ja lue tähdet, jos ne taidat lukea". Ja hän sanoi hänelle: "Niin paljon on sinulla oleva jälkeläisiä". Ja Abram uskoi Herraan, ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi.” ‭‭1. Mooseksen kirja‬ ‭15‬:‭1‬-‭6‬ ‭FB38‬‬

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihminen joka ensin parantelee iteänsä kelvatakseen Jumalalle on omavanhurskas joka ylpeydessöön ei kykene vastaan ottamaan mitään lahjaksi.

”Näiden tapausten jälkeen tuli Abramille näyssä tämä Herran sana: "Älä pelkää, Abram! Minä olen sinun kilpesi; sinun palkkasi on oleva sangen suuri." Mutta Abram sanoi: "Oi Herra, Herra, mitä sinä minulle annat? Minä lähden täältä lapsetonna, ja omaisuuteni haltijaksi tulee damaskolainen mies, Elieser." Ja Abram sanoi vielä: "Sinä et ole antanut minulle jälkeläistä; katso, talossani syntynyt palvelija on minut perivä".

Mutta katso, hänelle tuli tämä Herran sana: "Hän ei ole sinua perivä, vaan joka lähtee sinun omasta ruumiistasi, hän on sinut perivä". Ja hän vei hänet ulos ja sanoi: "Katso taivaalle ja lue tähdet, jos ne taidat lukea". Ja hän sanoi hänelle: "Niin paljon on sinulla oleva jälkeläisiä". Ja Abram uskoi Herraan, ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi.” ‭‭1. Mooseksen kirja‬ ‭15‬:‭1‬-‭6‬ ‭FB38‬‬

On teologisesti ovelaa mutta historiallisesti harhaanjohtavaa lukea 1. Mooseksen kirjaa Paavalin lasien läpi. Ajatus, että Abraham olisi pelastunut ilman tekoja, ja että tämä olisi osoitus "yksin uskosta" -opista, on Paavalin myöheinen teologinen sovitus, ei alkuperäisen tekstin sisältö.

Kun Paavali sanoo:

“Jumala vanhurskauttaa jumalattoman”* (Room. 4:5),
        hän muuttaa radikaalisti Vanhan testamentin käsitystä Jumalasta, joka ei "julista jumalatonta syyttömäksi" (vrt. 2. Moos. 23:7, Sananl. 17:15).

Abrahamin usko oli uskollisuutta ja luottamusta Jumalan lupaukseen, ja hänen elämänsä osoitti jatkuvaa Jumalan tahdon mukaista toimintaa: hän lähti liikkeelle, rakensi alttareita, ympärileikkasi perheensä, oli valmis uhraamaan Iisakin. Tämä ei ollut "ei mitään tekoja", vaan uskoa, joka näkyi teoissa.

“Vasta Paavali abstrahoi uskosta pelkän sisäisen hyväksynnän.”
        – E.P. Sanders, Paul and Palestinian Judaism (1977)

Termi "omavanhurskaus" on Paavalin kehittämä poleeminen vastakkainasettelu. Se ei ole Jeesuksen käyttämä termi eikä Vanhan testamentin ajattelussa itsestäänselvyys. Jeesus ei halveksi niitä, jotka pyrkivät elämään oikein – päinvastoin:

“Autuaita ne, jotka janoavat vanhurskautta.” (Matt. 5:6)

Tämän mukaan vanhurskaus ei ole synti, vaan tavoiteltava tila. Ei ole lainkaan selvää, että parannuksen tekeminen, eettinen kasvu tai “itsensä parantaminen” olisi hengellisesti kielteistä – päinvastoin: se on juuri Jeesuksen opetuksen ydin.

Paavalin väite, että Jumala vanhurskauttaa "jumalattoman", ei löydy mistään aiemmasta juutalaisesta opetuksesta. Se on hänen ikiomaa oppiaan, jossa risti muuttui kaiken keskipisteeksi ja lain merkitys romahti.

“Paavali ei siteeraa VT:ta kuvatakseen mitä siellä oikeasti sanotaan, vaan tukeakseen sitä, mitä hän haluaa sanoa.”
        – James D.G. Dunn, The Theology of Paul the Apostle (1998)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihminen ei voi itse synnyttää itseänsä. Alku tulee kokonaan ulkopuolelta. Siihen tarvitaan miehen siemen hedelmöittymään naisen kohdussa.

Ihminen ei myöskään voi itse itseänsä uudesti synnyttää . Se ei tapahdu kättä nostamalla eikä koneellisesti toistetulla syntisen rukouksella.
        Sen tekee Jumala Sanansa siemenellä. Sanan siemenen kylvää evankeliumin todistaja todistaessaan Kristusta.( Jumalan Sanan pohjalta)

Kylvetty Jumalan Sanan siemen alkaa itämään ja kasvamaan ihmisessä.

”Niinkuin et tiedä tuulen teitä etkä luitten rakentumista raskaana olevan kohdussa, niin et myöskään tiedä Jumalan tekoja, hänen, joka kaikki tekee.” ‭‭Saarnaaja‬ ‭11‬:‭5‬ ‭FB38‬‬

”Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."” ‭‭Johannes‬ ‭3‬:‭6‬, ‭8‬ ‭

Tuulta et voi nähdä mutta sen seuraukset voit havaita.

”Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa, odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä, hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee.” ‭‭Tituskirje‬ ‭2‬:‭11‬-‭14‬ ‭FB38‬‬

Hengen Hedelmä ei ole jotain mitä ihminen kovalla yrittämisellä saisi aikaan. Hedelmä on seuraus Kristukksessa elävän ihmisen elämässä.

Mieletöntä väittää että omenapuuta lähellä oleva oksa tuottaisi omenoita. Oksa joka on kiinni omenapuun rungossa saa elämän nesteensä puun rungon kautta ja luonnollinen seuraus on oksaan ilmesyvä hedelmä ( kukinnon jälkeen )

Omenoita ei saa vaatimalla oksaa niitä tekemään . Sehän on järjettömyyttä. Hyvä lannoitus puun juureen sen sijaan saa kasvua aikaan.

Armon evankeliumi saa aikaan tervettä kasvua kristillisessä opetuksessa. Laki saa aikaan vihaa ja ulkokultaisuutta omavanhurskauden lisäksi.

Armon päälle ei voi rakentaa omavanhurskaudella . Jumalan Hengen ( Sanan kautta) osoittessa synnin voi pyytäö Jumalaa armahtamaan antamaan rikkomukset anteeksi Jeesuksen Kristuksen tähden.
        Armoa armon päälle.

”Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.”
        ‭‭Johannes‬ ‭1‬:‭14‬ ‭FB38‬‬

”Ja hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet, ja armoa armon päälle. Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.” ‭‭Johannes‬ ‭1‬:‭16‬-‭17‬ ‭FB38‬‬

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesuksen rakkaus ei ollut tunnepuhetta tai hengellistä lohdutusta. Se oli radikaali, käytännöllinen ja epämukava vaatimus. Hän rakasti niin, että kosketti spitaalisia, söi rikollisten kanssa ja puolusti halveksittuja. Hän rakasti niin, että asetti heikot keskiöön – ei siksi, että he uskoivat oikealla tavalla, vaan koska he olivat kärsiviä.

"Rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat." (Luuk. 6:27)

Tämä ei ole sisäinen tila tai kaunis ajatus. Tämä on uhmaava, yhteiskuntaa haastava elämäntapa.

Sitten tuli Paavali, ja teki rakkaudesta abstraktin:

"Kristus rakasti meitä ja antoi itsensä alttiiksi..." (Ef. 5:2)

Kuulostaa ylevältä – mutta Jeesus ei koskaan esittänyt kuolemaansa rakkauden suurtekona. Hän puhui elämästä, ei lunnaista.

Hän ei rakastanut sinua voidakseen kuolla puolestasi. Hän rakasti sinua, jotta sinä eläisit toisin.

Jeesuksen rakkaus ei ole pehmeä syli, johon voi paeta vastuuta. Se on kutsu: “Mene sinäkin ja tee samoin.” (Luuk. 10:37)

Ei uskonkoetta, ei sovitusmekaniikkaa. Vain rakkaus, joka punnitaan teoissa.

”Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan, että me eläisimme hänen kauttansa. Siinä on rakkaus — ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi. Rakkaani, jos Jumala on näin meitä rakastanut, niin mekin olemme velvolliset rakastamaan toinen toistamme.

Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Jos me rakastamme toinen toistamme, niin Jumala pysyy meissä, ja hänen rakkautensa on tullut täydelliseksi meissä. Siitä me tiedämme pysyvämme hänessä ja hänen pysyvän meissä, että hän on antanut meille Henkeänsä.”
        ‭‭1. Johanneksen kirje‬ ‭4‬:‭9‬-‭13‬ ‭FB38‬‬

• Anonyymi

>>>>>>"Kristus kuoli meidän syntiemme tähden... ja nousi kuolleista." (1. Kor. 15:3–4)

Tämä oppi ei perustu Jeesuksen julistukseen, vaan Paavalin "ilmestykselliseen ymmärrykseen".<<<<<<

Luuk.24:”Mutta heidän tätä puhuessaan Jeesus itse seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!" Niin heidät valtasi säikähdys ja pelko, ja he luulivat näkevänsä hengen. Mutta hän sanoi heille: "Miksi olette hämmästyneet, ja miksi nousee sellaisia ajatuksia teidän sydämeenne? Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani ja nähkää, että minä itse tässä olen. Kosketelkaa minua ja katsokaa, sillä ei hengellä ole lihaa eikä luita, niinkuin te näette minulla olevan." Mutta kun he eivät vielä uskoneet, ilon tähden, vaan ihmettelivät, sanoi hän heille: "Onko teillä täällä jotakin syötävää?" Ja hän otti ja söi heidän nähtensä. Ja hän sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa". Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset. Ja hän sanoi heille: "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista, ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista. Te olette tämän todistajat.”
        ‭‭Luukas‬ ‭24‬:‭36‬-‭39‬, ‭41‬, ‭43‬-‭48‬ ‭FB38‬‬

. Te olette tämän todistajat.” --Minkä todistajat?

”Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset. Ja hän sanoi heille: "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista, ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista. Te olette tämän todistajat.”
        ‭‭Luukas‬ ‭24‬:‭45‬-‭48‬ ‭FB38‬‬

Kirjoitusten pohjalta todistamaan sen mitö itse ovat nähneet toteutuneen.

”Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta — ja elämä ilmestyi, ja me olemme nähneet sen ja todistamme siitä ja julistamme teille sen iankaikkisen elämän, joka oli Isän tykönä ja ilmestyi meille —

minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me myös teille julistamme, että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme; ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa. Ja tämän me kirjoitamme, että meidän ilomme olisi täydellinen.”
        ‭‭1. Johanneksen kirje‬ ‭1‬:‭1‬-‭4‬ ‭FB38‬‬

SEi "Jehovan " todistajat vaan Kristuksen ylösnousemuksen todistajat.

”Niin pitää siis yhden niistä miehistä, jotka ovat vaeltaneet meidän kanssamme kaiken sen ajan, jona Herra Jeesus kävi sisälle ja ulos meidän tykönämme, Johanneksen kasteesta alkaen hamaan siihen päivään, jona hänet meiltä otettiin ylös, tuleman hänen ylösnousemisensa todistajaksi meidän kanssamme."”
        ‭‭Apostolien teot‬ ‭1‬:‭21‬-‭22‬ ‭FB38‬‬
        ---------------

(…JHWH, Jahveh
        ”Minä Olen” (1 Moos 2:4)
        Tämä on tärkein Jumalan nimistä. Se kertoo, että Jumala on kaiken olemassaolon ikuinen perusta. Jumala on ja siksi mekin olemme olemassa.

Tällä nimellä Jumala ilmaisi itsensä mm. Moosekselle palavassa pensaassa (2 Moos 3:14). Ytimekkäästi ja tarkasti nimi on Minä Olen (1992 käännös), vaikka se on käännetty myös ”Minä olen se, joka minä olen” (1933/38 käännös).
        Sen oikea lausumismuoto on Jahveh.

Etenkin jehovantodistajien käyttämä muoto Jehova perustuu tulkintavirheeseen, koska hepreankielen kirjoitusasussa ei varsinaisesti käytetty vokaaleja…”

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On teologisesti ovelaa mutta historiallisesti harhaanjohtavaa lukea 1. Mooseksen kirjaa Paavalin lasien läpi. Ajatus, että Abraham olisi pelastunut ilman tekoja, ja että tämä olisi osoitus "yksin uskosta" -opista, on Paavalin myöheinen teologinen sovitus, ei alkuperäisen tekstin sisältö.

Kun Paavali sanoo:

“Jumala vanhurskauttaa jumalattoman”* (Room. 4:5),
        hän muuttaa radikaalisti Vanhan testamentin käsitystä Jumalasta, joka ei "julista jumalatonta syyttömäksi" (vrt. 2. Moos. 23:7, Sananl. 17:15).

Abrahamin usko oli uskollisuutta ja luottamusta Jumalan lupaukseen, ja hänen elämänsä osoitti jatkuvaa Jumalan tahdon mukaista toimintaa: hän lähti liikkeelle, rakensi alttareita, ympärileikkasi perheensä, oli valmis uhraamaan Iisakin. Tämä ei ollut "ei mitään tekoja", vaan uskoa, joka näkyi teoissa.

“Vasta Paavali abstrahoi uskosta pelkän sisäisen hyväksynnän.”
        – E.P. Sanders, Paul and Palestinian Judaism (1977)

Termi "omavanhurskaus" on Paavalin kehittämä poleeminen vastakkainasettelu. Se ei ole Jeesuksen käyttämä termi eikä Vanhan testamentin ajattelussa itsestäänselvyys. Jeesus ei halveksi niitä, jotka pyrkivät elämään oikein – päinvastoin:

“Autuaita ne, jotka janoavat vanhurskautta.” (Matt. 5:6)

Tämän mukaan vanhurskaus ei ole synti, vaan tavoiteltava tila. Ei ole lainkaan selvää, että parannuksen tekeminen, eettinen kasvu tai “itsensä parantaminen” olisi hengellisesti kielteistä – päinvastoin: se on juuri Jeesuksen opetuksen ydin.

Paavalin väite, että Jumala vanhurskauttaa "jumalattoman", ei löydy mistään aiemmasta juutalaisesta opetuksesta. Se on hänen ikiomaa oppiaan, jossa risti muuttui kaiken keskipisteeksi ja lain merkitys romahti.

“Paavali ei siteeraa VT:ta kuvatakseen mitä siellä oikeasti sanotaan, vaan tukeakseen sitä, mitä hän haluaa sanoa.”
        – James D.G. Dunn, The Theology of Paul the Apostle (1998)

”Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.”
        ‭‭Matteus‬ ‭5‬:‭20‬ ‭FB38‬‬

Kuinkahan paljon suurempi?
        Jumalan pyhä laki vaatii täydellisyyttä.

”Noudattakaa minun käskyjäni ja säädöksiäni, sillä se ihminen, joka ne pitää, on niistä elävä. Minä olen Herra.”
        ‭‭3. Mooseksen kirja‬ ‭18‬:‭5‬ ‭FB38‬‬

”niin minä annoin heille käskyni ja tein heille tiettäviksi oikeuteni: se ihminen, joka ne pitää, on niistä elävä.”
        ‭‭Hesekiel‬ ‭20‬:‭11‬ ‭FB38‬‬

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>>>>>>"Kristus kuoli meidän syntiemme tähden... ja nousi kuolleista." (1. Kor. 15:3–4)

Tämä oppi ei perustu Jeesuksen julistukseen, vaan Paavalin "ilmestykselliseen ymmärrykseen".<<<<<<

Luuk.24:”Mutta heidän tätä puhuessaan Jeesus itse seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!" Niin heidät valtasi säikähdys ja pelko, ja he luulivat näkevänsä hengen. Mutta hän sanoi heille: "Miksi olette hämmästyneet, ja miksi nousee sellaisia ajatuksia teidän sydämeenne? Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani ja nähkää, että minä itse tässä olen. Kosketelkaa minua ja katsokaa, sillä ei hengellä ole lihaa eikä luita, niinkuin te näette minulla olevan." Mutta kun he eivät vielä uskoneet, ilon tähden, vaan ihmettelivät, sanoi hän heille: "Onko teillä täällä jotakin syötävää?" Ja hän otti ja söi heidän nähtensä. Ja hän sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa". Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset. Ja hän sanoi heille: "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista, ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista. Te olette tämän todistajat.”
        ‭‭Luukas‬ ‭24‬:‭36‬-‭39‬, ‭41‬, ‭43‬-‭48‬ ‭FB38‬‬

. Te olette tämän todistajat.” --Minkä todistajat?

”Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset. Ja hän sanoi heille: "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista, ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista. Te olette tämän todistajat.”
        ‭‭Luukas‬ ‭24‬:‭45‬-‭48‬ ‭FB38‬‬

Kirjoitusten pohjalta todistamaan sen mitö itse ovat nähneet toteutuneen.

”Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta — ja elämä ilmestyi, ja me olemme nähneet sen ja todistamme siitä ja julistamme teille sen iankaikkisen elämän, joka oli Isän tykönä ja ilmestyi meille —

minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me myös teille julistamme, että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme; ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa. Ja tämän me kirjoitamme, että meidän ilomme olisi täydellinen.”
        ‭‭1. Johanneksen kirje‬ ‭1‬:‭1‬-‭4‬ ‭FB38‬‬

SEi "Jehovan " todistajat vaan Kristuksen ylösnousemuksen todistajat.

”Niin pitää siis yhden niistä miehistä, jotka ovat vaeltaneet meidän kanssamme kaiken sen ajan, jona Herra Jeesus kävi sisälle ja ulos meidän tykönämme, Johanneksen kasteesta alkaen hamaan siihen päivään, jona hänet meiltä otettiin ylös, tuleman hänen ylösnousemisensa todistajaksi meidän kanssamme."”
        ---------------

(…JHWH, Jahveh
        ”Minä Olen” (1 Moos 2:4)
        Tämä on tärkein Jumalan nimistä. Se kertoo, että Jumala on kaiken olemassaolon ikuinen perusta. Jumala on ja siksi mekin olemme olemassa.

Tällä nimellä Jumala ilmaisi itsensä mm. Moosekselle palavassa pensaassa (2 Moos 3:14). Ytimekkäästi ja tarkasti nimi on Minä Olen (1992 käännös), vaikka se on käännetty myös ”Minä olen se, joka minä olen” (1933/38 käännös).
        Sen oikea lausumismuoto on Jahveh.

Etenkin jehovantodistajien käyttämä muoto Jehova perustuu tulkintavirheeseen, koska hepreankielen kirjoitusasussa ei varsinaisesti käytetty vokaaleja…”

Ei "Jehovan " todistajat vaan Kristuksen ylösnousemuksen todistajat.

---------------

• Anonyymi
      • Anonyymi

Ei kaiketi kuollut enään jatkuvassa teko synnissä elä?

Laki ei anna voimaa synnin yli. Se ainoastaan osoittaa rikkomuksen.

• Anonyymi

Ei Jeesus luvannut lain kautta pelastusta rikkaalle nuorukaiselle.

Kun Häneltä kysyttiin miten voi pelastua, Hän sanoi että ihmiselle se mahdotonta, mutta Jumalalle mahdollista.

• Anonyymi

Jeesus sanoi: "Jos haluat olla täydellinen..."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesus sanoi: "Jos haluat olla täydellinen..."

Ei sanonut, että vain olemalla täydellinen voi pelastua.

• Anonyymi

Ajatellaanpa tilannetta jossa ihminen on haaksirikossa autiolla saarella ja jumala lähettää pelastusveneen rannalla makaavan lähelle.

Nyt kysyn, kuinka kauan pitää siinä maata ennenkuin huomaa olevansa veneessä vaikka ei ole silmääkään räpäyttänyt sen hyväksi että pääsisi kyytiin, ok ?

• Anonyymi

....niin he vastasivat hänelle, emme tiedä...

• Anonyymi

Jumala siirtää ihmisen pimeydestä valkeuteen.

”kiittäen Isää, joka on tehnyt teidät soveliaiksi olemaan osalliset siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valkeudessa, häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan.”
        ‭‭Kolossalaiskirje‬ ‭1‬:‭12‬-‭13‬ ‭FB38‬‬

Miten? Uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. Hänessä on päsy armoon uskonkautta evankeliumiin.

”Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.” Roomalaiskirje‬ ‭5‬:‭1‬-‭2‬ ‭FB38‬‬

• Anonyymi

Room.3:28 Niin me siis sen pidämme, että ihminen tulee vanhurskaaksi uskon kautta, ilman lain töitä. Biblia (1776) Ap.t.13:38-39. Room.4:5

• Anonyymi

Minä uskon enemmän Jeesuksen veljen, Jerusalemin seurakunnan johtajan opetusta, kun Tarsolaisen murhamiehen keksimiä opetuksia.

Jaak. 2:20

Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä uskon enemmän Jeesuksen veljen, Jerusalemin seurakunnan johtajan opetusta, kun Tarsolaisen murhamiehen keksimiä opetuksia.

Jaak. 2:20

Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?

Et ymmärrä kontekstia omavanhurskaudessasi ja ihmisen mahdollisuuksien luuloissasi. Hyvä teot seuraavat automaattisesti oikeaa uskoa ja armoa sekä rakkautta. Laki syyttää, tuomitsee, saa aikaan vihaa ja on heikoksi käynyt. Siksi Jeesus K.

• Anonyymi

Ilm.20:13 Ja meri antoi ne kuolleet, jotka hänessä olivat, ja kuolema ja helvetti antoi ne kuolleet, jotka heissä olivat; ja ne tuomittiin jokainen töittensä jälkeen. Biblia (1776) Joh.5:28-29

• Anonyymi

Paavali oli uskoltaan Talibaani.

• Anonyymi

1. Kor. 11:6

Sillä ellei vaimo anna itsiänsä peittää, niin kerittäkään myös hänen hiuksensa; vaan että se on ruma, että vaimon pitäis keritty eli ajeltu oleman, niin peittäkään päänsä.

• Anonyymi

Joh.5:28-29 Älkää tätä ihmetelkö; sillä hetki tulee, jona kaikki ne, jotka haudoissa ovat, saavat kuulla hänen äänensä. Ja pitää tuleman edes ne, jotka hyvää tehneet ovat, elämän ylösnousemiseen, mutta jotka pahaa tehneet ovat, tuomion ylösnousemiseen. Biblia (1776)

• Anonyymi

Kysyin kuinka kauan pitää maata veneen vieressä että yksin armo nostaa kyytille !

Onko vaikeaa vastata ?

• Anonyymi

Sanokaapas miten monta sairasta Jeesus paransi ilman että sitä pyydettiin !
        Eikö Jeesus kysynyt mm, mitä tahtoisit että sinulle tekisin ok !
        Mistä saisin palan ratakiskoa josta vielä vääntäisin $

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3392
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3212
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      125
      2771
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      44
      2553
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1963
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1505
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1330
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1240
    Aihe