Uudistetaan lapsilisät

Anonyymi-ap

Nyt Kelan johtaja on tehnyt hyvänsuuntaisen avauksen.
Ensin pitää korjata euromäärää niin, että ensimmäisestä saa suurimman lapsilisän.
Muutos, jos toteutetaan tullee olemaan portaittainen.
Yh.lapsilisää ei pidä jakaa (Sanni ei osaa..), koska lisä on muutoinkin jo ropoja Suomessa vrt. esim. Ruotsi.
Yh.lapsilisät tulee jäädä pääasialliselle huoltajalle (tämä pitäisi aina määritellä), missä lapsi ensisijaisesti asuu, käy koulua ja esim. harrastaa jotain.
Toistaiseksi lisä tulisi kuulua kaikille lapsille tuloista riippumatta.
Voisi olla tili, minne voi palauttaa, jos se on tarpeeton.
Olisi mielenkiintoista seurata, luopuisiko kukaan vanhempi, vaikka puhetta on.
Vilma
Myös muun sosiaalipolitiikan pitää olla tukevaa ja kauaskantoista. Mihin saksia tarvitaan?

52

332

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juu kaikille lapsillejan se kuuluu. En näe mitään estettä etteikö sitä voisi korostaakin. Kun maksajia on nykyään niin paljon, kun on paljon sinkkuja. Ei pitäs olla ongelma.

• Anonyymi

Itse olen tuosta hieman eri mieltä. Nykymuotoisena lapsilisä on hyvin eriarvoistava tuki. Osalla perheistä se kuluu kokonaan elämisen kuluihin ja osa taas voi säästää ja sijoittaa sen lapsilleen.

• Anonyymi

Lapsilisä yleensäkin pitäisi tulla tulojen mukaan, kuten muutkin mahdolliset tuet. Ei ole järkeä maksaa sitä kaikille.

Muutenkin kaikki tuet pitäisi korvamerkitä. Nyt niisyä hyötyvät sellaisetkin, jotka mitään tukija ei tarvitse.

• Anonyymi

Ei pidä jakaa vanhempien kesken, älytön ehdotus Sannilta.

Parasta olisi, että lapsilisä nousisi lapsen kasvaessa, koska menot nousevat.

• Anonyymi

Mielestäni voisi olla ihan toimiva ratkaisu, jos lapsilisän voisi jakaa. Valtaosa eroperheiden lapsista asuu vanhemmilla vuoroviikoin ja silloin olisi ihan reilua myös jakaa lapsilisä tasan.

Meillä esim lapseni asuu vuoroviikoin minulla ja isällään, mutta minä olen lähivanhempi ja saan lapsilisän. Maksan siitä sitten hieman enemmän lapseni kuluja, mutta muutoin mitään elareita ei makseta puolin ja toisin. Lapsen isä tienaa huomattavasti enemmän kuin minä, mutta lapsen kulut maksamme silti puoliksi ja meillä se on toiminut ihan ongelmattomasti.

Se mihin tekisin muutoksen on, että lapsilisä jatkuisi siihen asti, kunnes lapsi täyttää 18, ehkä jopa sen hylkeen jos lapsi asuu kotona ja opiskelee.

Aletheias

• Anonyymi

11:39
        Kun kaikkiin päätöksiin pitäisi tulla valitusoikeus, niin kuinka luulet, että kävisi.
        Molemmat vanhemmat ovat tärkeitä, mutta oma havaintoni on, että onhan toinen se pääasiallinen huoltaja. Päivähoitopaikka? Koulu? Eiväthän lapset käy vuoroviikoin eri kouluissa. Usein asutaan eri paikkakunnilla, joten vuoroviikottaminen ei ole edes vaihtoehto kaikille. Siitä voidaan myös kinata, onko lapsen kannalta parasta pompottelu.
        Sitten usein päähuoltaja on nainen eli myös yleensä pienituloisiakin on.
        Ja isähän voi toki olla yhtä hyvä tai parempi huoltaja.
        Vilma
        Tuosta olen samaa mieltä, että viimeinen lapsilisä sinä kuukautena, kun saavuttaa täysi-ikäisyyden. Tätähän ennen jälkeläinen on lapsi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

11:39
        Kun kaikkiin päätöksiin pitäisi tulla valitusoikeus, niin kuinka luulet, että kävisi.
        Molemmat vanhemmat ovat tärkeitä, mutta oma havaintoni on, että onhan toinen se pääasiallinen huoltaja. Päivähoitopaikka? Koulu? Eiväthän lapset käy vuoroviikoin eri kouluissa. Usein asutaan eri paikkakunnilla, joten vuoroviikottaminen ei ole edes vaihtoehto kaikille. Siitä voidaan myös kinata, onko lapsen kannalta parasta pompottelu.
        Sitten usein päähuoltaja on nainen eli myös yleensä pienituloisiakin on.
        Ja isähän voi toki olla yhtä hyvä tai parempi huoltaja.
        Vilma
        Tuosta olen samaa mieltä, että viimeinen lapsilisä sinä kuukautena, kun saavuttaa täysi-ikäisyyden. Tätähän ennen jälkeläinen on lapsi.

Minun havaintoni taas on, että molemmat huoltaa 50/50. En tiedä tuttavapiiristäni yhtäkään eroperhettä, jossa olisi muunlainen ratkaisu. Menneinä vuosina tulee mieleen muutama tapaus, joissa lapset ovat olleet isällään joka toinen viikonloppu. Vuoroviikkoratkaisu ei tietenkään kaikille ole automaattisesti paras, mutta itse uskon siihen, että lapselle on parasta, jos hän saa pitää molemmat vanhemmat aktiivisesti mukana arjessaan.

Vuoroviikkoasuminen ei tietenkään onnistu, jos asutaan eri paikkakunnilla. Jos näin on, niin sitten tietysti lapsilisä ja elarit pitää jakaa tilanteen mukaisesti. Kun vanhemmat sopivat asioista keskenään lapsen paras mielessään, tuskin mitään valituksia sen enempää tulee kuin tälläkään hetkellä.

Aletheias

• Anonyymi

Mä en ynmärrä miksi se yksi pieni raha pitäisi vielä jakaa ja maksaa valtion byrokratiasta, joka hoitaa tuon. Paljon järkevämpää ihan vain ottaa tuo huomioon elatuksessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minun havaintoni taas on, että molemmat huoltaa 50/50. En tiedä tuttavapiiristäni yhtäkään eroperhettä, jossa olisi muunlainen ratkaisu. Menneinä vuosina tulee mieleen muutama tapaus, joissa lapset ovat olleet isällään joka toinen viikonloppu. Vuoroviikkoratkaisu ei tietenkään kaikille ole automaattisesti paras, mutta itse uskon siihen, että lapselle on parasta, jos hän saa pitää molemmat vanhemmat aktiivisesti mukana arjessaan.

Vuoroviikkoasuminen ei tietenkään onnistu, jos asutaan eri paikkakunnilla. Jos näin on, niin sitten tietysti lapsilisä ja elarit pitää jakaa tilanteen mukaisesti. Kun vanhemmat sopivat asioista keskenään lapsen paras mielessään, tuskin mitään valituksia sen enempää tulee kuin tälläkään hetkellä.

Aletheias

Kehtaanko kysyä, montako kilometriä sinun ja exäsi välillä on?
        Olen taas havainnut tuon menneiden vuosien mallin toteutuvan myös tänään.
        Vilma

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kehtaanko kysyä, montako kilometriä sinun ja exäsi välillä on?
        Olen taas havainnut tuon menneiden vuosien mallin toteutuvan myös tänään.
        Vilma

Noin 2 km on etäisyys minun ja lapseni isän kotien välillä eli koulut tms hoituvat ongelmitta. Lapseni saa milloin tahansa käydä kummankin vanhemman luona ja hän siirtyy itsenäisesti kotien välillä. Ainoastaan harrastuskamppeet me vanhemmat siirrämme autolla, sillä niitä riittää eikä kaikkea saa fillarilla/mopolla.

Ja eromme ei todellakaan ollut helppo eli en sano, ettäkö kaikki olisi aina sujunut helposti, mutta lapsen osalta asiat on aina hoidettua niin, että hänellä on säilynyt läheiset välit molempiin vanhempiin.

Aletheias

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Noin 2 km on etäisyys minun ja lapseni isän kotien välillä eli koulut tms hoituvat ongelmitta. Lapseni saa milloin tahansa käydä kummankin vanhemman luona ja hän siirtyy itsenäisesti kotien välillä. Ainoastaan harrastuskamppeet me vanhemmat siirrämme autolla, sillä niitä riittää eikä kaikkea saa fillarilla/mopolla.

Ja eromme ei todellakaan ollut helppo eli en sano, ettäkö kaikki olisi aina sujunut helposti, mutta lapsen osalta asiat on aina hoidettua niin, että hänellä on säilynyt läheiset välit molempiin vanhempiin.

Aletheias

Niin. Tilanne on hieman eri, jos etäisyys on 2 km tai > 200 km. Ymmärtänet, ettei kaikilla oke noin.
        Joo. Ei ero mikään kiva kokemus ole. Turhautumistakin. Pettymys. Aika raadollista.
        Vilma

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Niin. Tilanne on hieman eri, jos etäisyys on 2 km tai > 200 km. Ymmärtänet, ettei kaikilla oke noin.
        Joo. Ei ero mikään kiva kokemus ole. Turhautumistakin. Pettymys. Aika raadollista.
        Vilma

Ymmärrän kyllä, että etäisyys tietenkin vaikuttaa asumisjärjestelyihin, siihen viittasin jo aiemmassa kommentissani. Joskus voi olla pakko asua eri paikoissa olosuhteiden pakosta, mutta aika usein kyse on myös ihmisten omista valinnoista. Minä esim en koskaan muuttaisi kauas lapsestani, sillä en voisi kuvitellakaan, että näkisin häntä vain esim joka toinen viikonloppu.

Tärkeintä tietenkin on, että lapsilla on hyvä ja turvallinen arki, olipa järjestelyt mitkä tahansa.

Aletheias

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ymmärrän kyllä, että etäisyys tietenkin vaikuttaa asumisjärjestelyihin, siihen viittasin jo aiemmassa kommentissani. Joskus voi olla pakko asua eri paikoissa olosuhteiden pakosta, mutta aika usein kyse on myös ihmisten omista valinnoista. Minä esim en koskaan muuttaisi kauas lapsestani, sillä en voisi kuvitellakaan, että näkisin häntä vain esim joka toinen viikonloppu.

Tärkeintä tietenkin on, että lapsilla on hyvä ja turvallinen arki, olipa järjestelyt mitkä tahansa.

Aletheias

Niinpä. Havaintoni on että isät siirtyvät muualle asumaan.
        Jos erossa on paljon tulehdusta, voi se olla rauhoittavaakin, että on omat kuplat.
        Kyllähän aikuiset pyrkinevät toimimaan lapsen parhaaksi eron jälkeen.
        Vilma
        Kuitenkin paljon on ihan ehytperheitäkin, joiden arki rullaa miten rullaa, mutta lisä on tarpeen enemmän tai vähemmän. Kolmilapsiselle perheelle kuukausisumma on jo jotain.
        Mutta kolme suuta tarvitsee, vaikka ensimmäisiltä lapsilta voi siirtää hieman toisille.
        Silti. Kyllä voi kuulla sitäkin aikuisempana, että joutui aina pitämään toisen entisiä vaatteita.
        Milloin lapsi tähän kiinnittää huomiota?

• Mielestäni lapsilisä ei kuulu hyvätuloisille. Ja tarkoitan oikeasti hyvätuloisia joilla vuosiansiot pyörii sadoissa tuhansissa.

Olin penskana töissä eräässä hampurilaisketun liikkeessä aika keskeisellä paikalla.. ja siellä näki näitä rikkaiden penskoja jotka saivat kuukausittain lapsilisät omaan käyttöönsä taskurahoina..

Mieluusti antaisin nuokin roposet niille jotka oikeasti niitä tarvitsisi. Joten kannatan vahvasti lapsilisiin tulorajaa. Ja sit voitaisiin vaikka korottaa niitä lapsilisiä.

Mieti nyt.. kaksitoista tai kolmetoistavuotias maksaa hampurilaisateriansa 500 markan setelillä. Näinkin on käynyt. Itse aloitin työt 15-kesäisenä elättääkseni itseni. Tienasin 2-5 tonniin kuussa eikä tietoakaan yhteiskunnan tuista. Ja tuo oli markoissa.

Onnekseni sain asua halvalla vaarini omistamassa asunnossa joten elämiseen jäi aina rahaa. Muutoin olisin ollut lirissä. Tänä päivänäkin olen kiitollinen siitä.

Ennenkuin aloitin päivätyöt, elätin itseni lapsilisällä ja elarilla, mikä teki tasan 856 markkaa kuukaudessa. Sisareni maksoi asumisen laskut ja minä kävin vielä yhdeksättä luokkaa toisessa kaupungissa. Maksoin 117 markkaa kuukausessa bussilipusta kouluun. Kuvittele eläväsi kuukausi 110 eurolla, niin tiedät miten elin tuolloin. Köyhästi.

Tosin elintasoindeksi oli matalampi. Mutta pärjäsin. Elin jopa ihan herroiksi kun aloitin työt.

Mutta voin sanoa, että tiedän mitä nälkä on. Ja lapsen ei tulisi nähdä nälkää. Sillä 14-vuotias on vielä lapsi.

Joten.. kannatan vahvasti lapsilisään tulorajaa ja lapsilisän porrastamista siten, että kasvatettaisiin pienituloisten lapsilisän määrää roimasti. Rahoitus voidaan ottaa rikkaiden lapsilisistä.

• Anonyymi

Sinusta pitäisi vielä maksaa lapsilisää kun oot niin piäni.

• Anonyymi

Pirpana
        Miten sitten käy niiden, joille maksetaan erilaisia tukia.
        Vähentäisikö lapsilisäkorotus niitä?
        Eli pitäisi tehdä erikseen tasokorotus niihinkin, koska muuten muutosajatus 'sulaa'.
        Ja silloinhan koko muutosaloite muuttuu höpöpuheeksi.
        Muiden tukien kuin lapsilisä pitää taata sivistysvaltiossa elämisen mahdollisuudet.
        Alimitoitettuina käy noin.
        Sinulla kuitenkin oli sukulaisasunto turvana. Toisilla taas ei ole sitä.
        Ja jos ei kykene vuokriaan suorittamaa, joutuu pois asunnosta tietyn ajan kuluttua.
        Vilma

• Anonyymi kirjoitti:

Pirpana
        Miten sitten käy niiden, joille maksetaan erilaisia tukia.
        Vähentäisikö lapsilisäkorotus niitä?
        Eli pitäisi tehdä erikseen tasokorotus niihinkin, koska muuten muutosajatus 'sulaa'.
        Ja silloinhan koko muutosaloite muuttuu höpöpuheeksi.
        Muiden tukien kuin lapsilisä pitää taata sivistysvaltiossa elämisen mahdollisuudet.
        Alimitoitettuina käy noin.
        Sinulla kuitenkin oli sukulaisasunto turvana. Toisilla taas ei ole sitä.
        Ja jos ei kykene vuokriaan suorittamaa, joutuu pois asunnosta tietyn ajan kuluttua.
        Vilma

En oikeastaan ota muutoin siihen uudistusehdotukseen kantaa, sillä en tiedä mitä se koskee. Tuo oli nyt mielipiteeni yleisesti lapsilisistä. Jos olet vaikkapa yh jolla vuosiansiot ovat 78 000 euroa vuodessa tai yh jolla kaikkien tukien kanssa 21 000 ekulia.. jos porrastettaisiin yh 78 000 tienaava saisi 15% täydestä lapsilisästä ja yh 21 000 tukineen saisi 135% nykyisestä lapsilisästä. Reilua mielestäni. Eikä pitäisi laskea mitään muita tukia pois. Vuosibruton mukaan. Eli jos yh 21 000 pääsee töihin ja alkaa tienaamaan 30 000 vuodessa, putoaisi lapsilisä vaikkapa 125 prossaan.. eli mitä vähemmän vuosibrutto, sen suurempi lapsilisä.

Mutta mitäpä minä näistä mitään tietäisin..

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

En oikeastaan ota muutoin siihen uudistusehdotukseen kantaa, sillä en tiedä mitä se koskee. Tuo oli nyt mielipiteeni yleisesti lapsilisistä. Jos olet vaikkapa yh jolla vuosiansiot ovat 78 000 euroa vuodessa tai yh jolla kaikkien tukien kanssa 21 000 ekulia.. jos porrastettaisiin yh 78 000 tienaava saisi 15% täydestä lapsilisästä ja yh 21 000 tukineen saisi 135% nykyisestä lapsilisästä. Reilua mielestäni. Eikä pitäisi laskea mitään muita tukia pois. Vuosibruton mukaan. Eli jos yh 21 000 pääsee töihin ja alkaa tienaamaan 30 000 vuodessa, putoaisi lapsilisä vaikkapa 125 prossaan.. eli mitä vähemmän vuosibrutto, sen suurempi lapsilisä.

Yritä anoa pujiksesta maataloustukea.

• Anonyymi

Lapsilisä kuuluu lapsen vanhemmalle, tulotasoon katsomatta. Vanhempien tulojen kasvaessa, lisääntyvät menotkin. Todella suurituloisia vanhempia Suomessa on todella vähän.

• Anonyymi

Ole ylpeä siitä, että elätit itsesi! Ihan turha kadehtia toisten 500 markan seteleitä vuosien takaa. Varakkaampia vanhempiakin on kaikenlaisia, eivät suinkaan kaikki anna lastensa käyttöön lapsilisiä eikä liikoja rajoja muutenkaan. Jotkut köyhätkin laittavat lapsilisät säästöön.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Tuohan laskentatapa kannustaa olemaan pienituloinen, ei hyvä kuule. Lisäksi muistetaan, että 6500 euroa kk ansaitseva maksaa veroja tuloistaan ainakin 2300 ekulia kuussa. Pienituloinen ei maksa kuin muutaman lantin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lapsilisä kuuluu lapsen vanhemmalle, tulotasoon katsomatta. Vanhempien tulojen kasvaessa, lisääntyvät menotkin. Todella suurituloisia vanhempia Suomessa on todella vähän.

No tässä tapauksessa se suurituloinen voisi varmasti miettiä halvempiakin ratkaisuja. 🤔 vaikka ne menotkin ovat varmasti isommat.

-H-

• Anonyymi kirjoitti:

Yritä anoa pujiksesta maataloustukea.

En tarvii pujistukea niin kauan kun minulla on varaa pullaan ja viinereihin.. :)

• Anonyymi kirjoitti:

Sinusta pitäisi vielä maksaa lapsilisää kun oot niin piäni.

Pien oon, ja köyhäkin. Mutta pärjään kyllä .. kiitos kuitenniin kauniista ajatuksesta. :)

• Anonyymi kirjoitti:

Tarviiko oikeasti ollaniin paljon? Mikä on tarpeeksi?

Toiset vanhemmat tarvitsevat sen lapsilisän perustoimeentulona ja keski-ja hyvätuloiset vain ahneuttaan. Näin kärjistettynä.

Realiteetti on tietysti se, ettei mallini toimi. Yhdenvertaisuus ja samanarvoisuus .. siihen ne vetoavat. Mutta oikeasti.. köyhän perheen laps ei saa harrastaa, ei pääse huvipuistoon, ei saa merkkivaatteita tai kallista kännykkää.
        Rikkaan perheen laps saa kaiken tuon ja lapsilisät päälle.
        Missä on se yhdenvertaisuus ja samanarvoisuus?

Ymmärrän toki, että tässä asiassa olen pikkuisen sosialistisuuteen taipuvainen.

Kyllä se on niin, että kun tulot perheellä kasvaa .. ne menot kasvaa vain siitä omasta typeryydestä. Pitääkö olla niin tyhmä että kuluttaa kaiken? Ostaa uuden auton joka toinen vuosi, muuttaa isompaan ja kalliimpaan..? Pitää näyttää naapurinrouvalle, että on mistä mällätä?
        Typerää.

Erään läheiseni ystävä .. köyhä ravintolaesimies. Yh. Kaikki on aina vimpan päälle merkkivaatteita myöten. Kampaajalla joka toinen viikko jne.. tilaa suurella vaivalla vintage vaatteet netistä, kampaaja on lapsuudenystävä ja auto on isänsä. Mutta kun hänelle on tärkeää se status. Esittää parempaa.

Toinen läheiseni on köyhä, mutta hänen miehensä tienaa varsin mukavasti kuutisen tonnia nettona joka kuukausi ja bonarit päälle. Ja siellä kyllä raha haisee.. autot vaihtuu, naisella silarit, töllötinkin iso kuin ladon seinä. Jopa lampunvarjostimet on desainingia.. ja sitä oikein esitellään sitä varakkuutta. Mitäpä jos olisivat tyytyneet pikkiriikkisen vähempään, vaikka sen lapsilisän verran. Vaan kukapa siitä ilmaisesta rahasta kieltäytyisi. Eipä kukaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Tuohan laskentatapa kannustaa olemaan pienituloinen, ei hyvä kuule. Lisäksi muistetaan, että 6500 euroa kk ansaitseva maksaa veroja tuloistaan ainakin 2300 ekulia kuussa. Pienituloinen ei maksa kuin muutaman lantin.

Niin.. tuosta 6500 verojen jälkeen jää 4200.
        Kun taas 3000 jää 2200 ja ... 1500 jää 1100.

On oikeasti ihmisiä jotka tienaavat alle kaksi tonnia bruttona. Ja heitä yhteiskunnan tulisi tukea. Ei sellaista joka nettoaa 4200. No tämä on vain minun mielipiteeni.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Kyllä tulee tuhansia laskelmia kunkin tilanteen mukaan.
        Lapsilisien nykyjärjestelmä keikautetaan toisin päin ja toimeentulo käsitellään erikseen.
        Kyse on nimensä mukaan lisästä.
        Toisaalta, pitääkö sen äidin lasta rankaista, jos äiti on opiskellut ja edennyt tehtävissään.
        Useilla tuota tuloa miinustaa opinto ja omat asuntolainat.
        Vilma
        Ei koko yhteiskuntaa voi käsitellä 21.000 euron mukaan.
        Erikseen on käsiteltävä pärjääkö tässä inflaationkin kallistamassa maassa tuolla summalla?

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Tarviiko oikeasti ollaniin paljon? Mikä on tarpeeksi?

Toiset vanhemmat tarvitsevat sen lapsilisän perustoimeentulona ja keski-ja hyvätuloiset vain ahneuttaan. Näin kärjistettynä.

Realiteetti on tietysti se, ettei mallini toimi. Yhdenvertaisuus ja samanarvoisuus .. siihen ne vetoavat. Mutta oikeasti.. köyhän perheen laps ei saa harrastaa, ei pääse huvipuistoon, ei saa merkkivaatteita tai kallista kännykkää.
        Rikkaan perheen laps saa kaiken tuon ja lapsilisät päälle.
        Missä on se yhdenvertaisuus ja samanarvoisuus?

Ymmärrän toki, että tässä asiassa olen pikkuisen sosialistisuuteen taipuvainen.

Kyllä se on niin, että kun tulot perheellä kasvaa .. ne menot kasvaa vain siitä omasta typeryydestä. Pitääkö olla niin tyhmä että kuluttaa kaiken? Ostaa uuden auton joka toinen vuosi, muuttaa isompaan ja kalliimpaan..? Pitää näyttää naapurinrouvalle, että on mistä mällätä?
        Typerää.

Erään läheiseni ystävä .. köyhä ravintolaesimies. Yh. Kaikki on aina vimpan päälle merkkivaatteita myöten. Kampaajalla joka toinen viikko jne.. tilaa suurella vaivalla vintage vaatteet netistä, kampaaja on lapsuudenystävä ja auto on isänsä. Mutta kun hänelle on tärkeää se status. Esittää parempaa.

Toinen läheiseni on köyhä, mutta hänen miehensä tienaa varsin mukavasti kuutisen tonnia nettona joka kuukausi ja bonarit päälle. Ja siellä kyllä raha haisee.. autot vaihtuu, naisella silarit, töllötinkin iso kuin ladon seinä. Jopa lampunvarjostimet on desainingia.. ja sitä oikein esitellään sitä varakkuutta. Mitäpä jos olisivat tyytyneet pikkiriikkisen vähempään, vaikka sen lapsilisän verran. Vaan kukapa siitä ilmaisesta rahasta kieltäytyisi. Eipä kukaan.

21:31
        Kylläpä kärjistää ja yksinkertaistat hieman paremmin ansaitsevien elämää.
        He eivät saa tukia. He maksavat kaiken itse.
        Lähde opiskelemaan eli hanki parempi koulutustaso ja sitä myöten parempi tulonlähde.
        Opiskelu kestää vähintään 3,5 - 4 vuotta, sitten voi tulla alan vaihto ja uudet 3,5 - 4 vuotta.
        Noilta opiskelijoilta vaaditaan sisua ja ahkeruutta ja niukkuutta 8 vuotta ja opintolainoja.
        Jos sitten monen vaiheen jälkeen sijoittuu työhön niin sekin on alusta alkamista.
        Vilma
        Kateutesi ja katkeruutesi on hyvin vahvaa ja ikävää. Tee jotain sille.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

21:31
        Kylläpä kärjistää ja yksinkertaistat hieman paremmin ansaitsevien elämää.
        He eivät saa tukia. He maksavat kaiken itse.
        Lähde opiskelemaan eli hanki parempi koulutustaso ja sitä myöten parempi tulonlähde.
        Opiskelu kestää vähintään 3,5 - 4 vuotta, sitten voi tulla alan vaihto ja uudet 3,5 - 4 vuotta.
        Noilta opiskelijoilta vaaditaan sisua ja ahkeruutta ja niukkuutta 8 vuotta ja opintolainoja.
        Jos sitten monen vaiheen jälkeen sijoittuu työhön niin sekin on alusta alkamista.
        Vilma
        Kateutesi ja katkeruutesi on hyvin vahvaa ja ikävää. Tee jotain sille.

En ole pätkääkään kade. Katselet taas maailmaa omien ikävästi näyttävien silmälasiesi läpi. Haluamalla haluat nähdä minua ikävässä valossa. Se on sinun heikkoutesi.

Olen opiskellut, olen vaihtanut alaa. Tiedän mitä se on. Teet oletuksia minusta. En ole korkeasti koulutettu, olen ihan tavan duunari ja se sopii minulle. Olen tekeväinen luonne ja oman käden jälki pitää näkyä työssäni. En sopisi miksikään konttorirotaksi tai edes toimimaan ihmisten kanssa. Rakastan koneita, rasvan hajua ja sitä että tulee hiki töitä tehdessä. Olen löytänyt oman tieni metalliteollisuudesta ja olen tyytyväinen.

Se, ettei minulla oikeasti ollut nuorena mahdollisuutta opiskella oli totinen tosi ja sit pämähdin paksuksi. Perhe ja koti oli minulle miljoonasti tärkeämpiä kuin omat henkilökohtaiset tavoitteeni. En ole itsekäs. Pienemmälläkin tulee toimeen. Koettu ja nähty.

Tässä pinnallisessa ja materialistisessa maailmassa joutuu tekemään valintoja. Ja tiedän että olen valinnut oikein. Sillä olen hyvin tyytyväinen elämääni. Jopa onnellinen. Minulla on kaikkea mitä tarvitsen. Miksi siis olisin kateellinen?

Et selvästikään ymmärrä minua ollenkaan. Olet vain piikikäs ja pahalle lemuava tyyppi palstalla joka kuvittelee aina olevansa oikeassa kaikessa. Tälläisen kuvan sinusta saan.

Olen mielipiteeni kertonut, kuinka mielestäni lapsilisät tulisi jakaa valtakunnassamme. Haluaisitko selventää mikä siinä tekee minut kateelliseksi? Ja mistä?

Pahalainen sun kanssasi.. saat minut tulistumaan yksinkertaisella typeryydelläsi ja puusilmäisyydelläsi. Kaikilla on oikeus mielipiteeseensä asiasta kuin asiasta.. ja minua ihan vietävästi harmittaa miten saat minut kertomaan mielipiteeni sinusta. En haluaisi millään sanoa mitä sanoin sinusta. Mutta olen vimpan päälle kyllästynyt sinun tapaasi vääristellä ja henkilöhyökkimiseesi. Joten nyt syyllistyn itse henkilöhyökkimiseen.

Ota miten otat. Saat vihata minua vaikka hamaan tappiin asti. Minä en vihaa sinua. Olen yksinkertaisesti kyllästynyt toimintaasi. Olet nagatiivisen piikittelyn eittämätön kuningatar.

Et keskustele asioista, et edes välitä asiallisuudesta. Kunhan vittuilet kaikille.

Okei. Samapa tuo on minulle. En tunne sinua, joten olet vain yksi random palstailija. Et sä tyhmä ole, en sitä .. vittumainen vaan. Ja itteäsi täynnä. Mutta niin olen minäkin.. siis itteäni täynnä joten onhan meillä jotakin yhteistäkin. Sille ei vaan voi rakentaa mitään.

• Anonyymi
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

En ole pätkääkään kade. Katselet taas maailmaa omien ikävästi näyttävien silmälasiesi läpi. Haluamalla haluat nähdä minua ikävässä valossa. Se on sinun heikkoutesi.

Olen opiskellut, olen vaihtanut alaa. Tiedän mitä se on. Teet oletuksia minusta. En ole korkeasti koulutettu, olen ihan tavan duunari ja se sopii minulle. Olen tekeväinen luonne ja oman käden jälki pitää näkyä työssäni. En sopisi miksikään konttorirotaksi tai edes toimimaan ihmisten kanssa. Rakastan koneita, rasvan hajua ja sitä että tulee hiki töitä tehdessä. Olen löytänyt oman tieni metalliteollisuudesta ja olen tyytyväinen.

Se, ettei minulla oikeasti ollut nuorena mahdollisuutta opiskella oli totinen tosi ja sit pämähdin paksuksi. Perhe ja koti oli minulle miljoonasti tärkeämpiä kuin omat henkilökohtaiset tavoitteeni. En ole itsekäs. Pienemmälläkin tulee toimeen. Koettu ja nähty.

Tässä pinnallisessa ja materialistisessa maailmassa joutuu tekemään valintoja. Ja tiedän että olen valinnut oikein. Sillä olen hyvin tyytyväinen elämääni. Jopa onnellinen. Minulla on kaikkea mitä tarvitsen. Miksi siis olisin kateellinen?

Et selvästikään ymmärrä minua ollenkaan. Olet vain piikikäs ja pahalle lemuava tyyppi palstalla joka kuvittelee aina olevansa oikeassa kaikessa. Tälläisen kuvan sinusta saan.

Olen mielipiteeni kertonut, kuinka mielestäni lapsilisät tulisi jakaa valtakunnassamme. Haluaisitko selventää mikä siinä tekee minut kateelliseksi? Ja mistä?

Pahalainen sun kanssasi.. saat minut tulistumaan yksinkertaisella typeryydelläsi ja puusilmäisyydelläsi. Kaikilla on oikeus mielipiteeseensä asiasta kuin asiasta.. ja minua ihan vietävästi harmittaa miten saat minut kertomaan mielipiteeni sinusta. En haluaisi millään sanoa mitä sanoin sinusta. Mutta olen vimpan päälle kyllästynyt sinun tapaasi vääristellä ja henkilöhyökkimiseesi. Joten nyt syyllistyn itse henkilöhyökkimiseen.

Ota miten otat. Saat vihata minua vaikka hamaan tappiin asti. Minä en vihaa sinua. Olen yksinkertaisesti kyllästynyt toimintaasi. Olet nagatiivisen piikittelyn eittämätön kuningatar.

Et keskustele asioista, et edes välitä asiallisuudesta. Kunhan vittuilet kaikille.

Okei. Samapa tuo on minulle. En tunne sinua, joten olet vain yksi random palstailija. Et sä tyhmä ole, en sitä .. vittumainen vaan. Ja itteäsi täynnä. Mutta niin olen minäkin.. siis itteäni täynnä joten onhan meillä jotakin yhteistäkin. Sille ei vaan voi rakentaa mitään.

18:54
        No. En osaa vihata ketään. Minusta se Se on energian tuhlausta.
        Se, miten minua arvioit, sopii kyllä sinuunkin.
        Ja olen sitä mieltä, että itseään ei voi määritellä. Et sinä, en minä.
        Meillä on pyrkimyksiä eri suuntiin. Yritämme jotain. Toimimme jonkin asian hyväksi, jos meillä on energiaa ja siinä on jokin kantava ethos.
        Jarrutamme sitä, mitä emme koe hyväksi.
        Oma pyrkimykseni on toimia asia edellä.
        Ihmisiä tulee ja menee. Onneksi emme kaikki ole samanlaisia.
        Se olisi tylsää.
        Vilma
        Jonkin verran olen kirjoituksiasi silloin tällöin lukenut, joten arvasin, että tulet räyhäämään.
        Mielestäni kirjoitit hyvin katkerasti.
        Minuun ei vetoa oikein mitenkään toisten ruikutus mahdollisuuksistaan tai jos niitä ei ole ollut. En esimerkiksi ole syypää sinun tilanteisiisi. Välttämättä kukaan ei tiedä, millaiset asiat ovat vaikuttaneet kunkin täällä kirjoittavan päätöksiin ja tekoihin.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

18:54
        No. En osaa vihata ketään. Minusta se Se on energian tuhlausta.
        Se, miten minua arvioit, sopii kyllä sinuunkin.
        Ja olen sitä mieltä, että itseään ei voi määritellä. Et sinä, en minä.
        Meillä on pyrkimyksiä eri suuntiin. Yritämme jotain. Toimimme jonkin asian hyväksi, jos meillä on energiaa ja siinä on jokin kantava ethos.
        Jarrutamme sitä, mitä emme koe hyväksi.
        Oma pyrkimykseni on toimia asia edellä.
        Ihmisiä tulee ja menee. Onneksi emme kaikki ole samanlaisia.
        Se olisi tylsää.
        Vilma
        Jonkin verran olen kirjoituksiasi silloin tällöin lukenut, joten arvasin, että tulet räyhäämään.
        Mielestäni kirjoitit hyvin katkerasti.
        Minuun ei vetoa oikein mitenkään toisten ruikutus mahdollisuuksistaan tai jos niitä ei ole ollut. En esimerkiksi ole syypää sinun tilanteisiisi. Välttämättä kukaan ei tiedä, millaiset asiat ovat vaikuttaneet kunkin täällä kirjoittavan päätöksiin ja tekoihin.

Et tosiaankaan ole millään tavalla osallinen menneeseen elämääni. En tarvitse syntipukkia. Syntipukki tarvitaan vain tilanteessa jossa on mennyt homma jotenkin vikaan.

Fakta on, etten ole päässyt helpolla elämässäni. Ja olen tyytyväinen siihen. Olen minä, vahva, kaunis ja rehellinen oma itseni juurikin siksi, kun olen elänyt tämän ei-niin-helpon elämäni.

Ei minusta tarvitse kenenkään pitää. En ole täällä miellyttämässä. En sinua tai ketään muutakaan. En tunne tarvetta olla tykätty.

Minä pidän itsestäni. Minä tykkään itsestäni. Se riittää minulle. En tarvitse nostatusta, en tykkäyksiä tai suosionosoituksia ja samoin mulle on aivan yksi hailee jos joku ei minusta pidä. Tai kritisoi.. ihan vapaasti.

Se, mitä oikeutta en kenellekään anna, on vääristellä minua. Mielipiteitäni.
        En todelläkaan ole oikeassa .. aika harvoin olen. Mutta mielipiteeni on minun mielipiteeni ja siihen minulla on yhtäläinen oikeus kaikkien kanssa. Ja niiden vääristeleminen .. en salli sitä.
        Voin hyvinkin keskustella asiallisesti mielipiteistäni ja olen myös valmis muokkaamaan mielipiteitäni sen myötä.
        En ole kaikkitietäväinen.

Sinulla taas on selkeästi tarve leimata ihmisiä. Lokeroida mielesi mukaan. Oman näkemyksesi mukaan. Mutta sinullakin on toki oikeus mielipiteeseesi.

Se, että tulkitset kirjoitukseni katkerana, kertonee sinusta aika paljon.

En ole eläissäni ollut katkera, en vaikka minua on hakattu, haukuttu, raiskattu ja alistettu. En vaikka sairastuin parantumattomaan invalidisoivaan sairauteen. En vaikka lapseni on autistinen. En perheeni hylätessä minut lapsena. En koskaan ole alistunut minkään vaikeuden edessä elämässäni. Päin vastoin.. olen jopa tänä päivänä kiitollinen kaikesta vastoinkäymisestä mitä olen kokenut elämässäni.

Minä en ruikuta, minä selviydyn. Elämällä ja käsittelemällä asiat. Tekemällä töitä ihan itse. En tarvitse syntipukkia. Lähtökohtaisesti olen määritellyt ihan itse itseni. Sitä sanotaan itsetuntemukseksi.
        Suosittelisin sinullekin.

• Anonyymi
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Et tosiaankaan ole millään tavalla osallinen menneeseen elämääni. En tarvitse syntipukkia. Syntipukki tarvitaan vain tilanteessa jossa on mennyt homma jotenkin vikaan.

Fakta on, etten ole päässyt helpolla elämässäni. Ja olen tyytyväinen siihen. Olen minä, vahva, kaunis ja rehellinen oma itseni juurikin siksi, kun olen elänyt tämän ei-niin-helpon elämäni.

Ei minusta tarvitse kenenkään pitää. En ole täällä miellyttämässä. En sinua tai ketään muutakaan. En tunne tarvetta olla tykätty.

Minä pidän itsestäni. Minä tykkään itsestäni. Se riittää minulle. En tarvitse nostatusta, en tykkäyksiä tai suosionosoituksia ja samoin mulle on aivan yksi hailee jos joku ei minusta pidä. Tai kritisoi.. ihan vapaasti.

Se, mitä oikeutta en kenellekään anna, on vääristellä minua. Mielipiteitäni.
        En todelläkaan ole oikeassa .. aika harvoin olen. Mutta mielipiteeni on minun mielipiteeni ja siihen minulla on yhtäläinen oikeus kaikkien kanssa. Ja niiden vääristeleminen .. en salli sitä.
        Voin hyvinkin keskustella asiallisesti mielipiteistäni ja olen myös valmis muokkaamaan mielipiteitäni sen myötä.
        En ole kaikkitietäväinen.

Sinulla taas on selkeästi tarve leimata ihmisiä. Lokeroida mielesi mukaan. Oman näkemyksesi mukaan. Mutta sinullakin on toki oikeus mielipiteeseesi.

Se, että tulkitset kirjoitukseni katkerana, kertonee sinusta aika paljon.

En ole eläissäni ollut katkera, en vaikka minua on hakattu, haukuttu, raiskattu ja alistettu. En vaikka sairastuin parantumattomaan invalidisoivaan sairauteen. En vaikka lapseni on autistinen. En perheeni hylätessä minut lapsena. En koskaan ole alistunut minkään vaikeuden edessä elämässäni. Päin vastoin.. olen jopa tänä päivänä kiitollinen kaikesta vastoinkäymisestä mitä olen kokenut elämässäni.

Minä en ruikuta, minä selviydyn. Elämällä ja käsittelemällä asiat. Tekemällä töitä ihan itse. En tarvitse syntipukkia. Lähtökohtaisesti olen määritellyt ihan itse itseni. Sitä sanotaan itsetuntemukseksi.
        Suosittelisin sinullekin.

19:42
        Ihan kamalaa tekstiä. Kuten aiempikin.
        Millä oikeudella.
        Itsensä määrittely menee pieleen siinä, että se on subjektiivista ja puolueellista, mikä on inhimillistä. Sillä ei ole mitään tekemistä itsetuntemuksen kanssa.
        Saa ajatella toisin kuin itse ajattelen.
        Vilma
        Aloitus koski sitä, miten uudistetaan lapsilisä.
        En ymmärrä, miksi tähän tuli novelleja sinusta.
        Kannattaa lukea laatukirjallisuutta, unohtuu tuollaiset.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

19:42
        Ihan kamalaa tekstiä. Kuten aiempikin.
        Millä oikeudella.
        Itsensä määrittely menee pieleen siinä, että se on subjektiivista ja puolueellista, mikä on inhimillistä. Sillä ei ole mitään tekemistä itsetuntemuksen kanssa.
        Saa ajatella toisin kuin itse ajattelen.
        Vilma
        Aloitus koski sitä, miten uudistetaan lapsilisä.
        En ymmärrä, miksi tähän tuli novelleja sinusta.
        Kannattaa lukea laatukirjallisuutta, unohtuu tuollaiset.

Jaahas ja taas Vilma vit*uilee..
        kummallisesti sulla on kyllä oikeus, mutta muilla ei ilmeisesti ole.. Ehkä voisit myös itse vähän höllentää kommentointi tarvettasi? Tiedätkö, nää on ikävää luettavaa.
        Kaksi naisoletettua vääntää mielestäni todella typerästä toisen kommentista. Relatkaa nyt vähän.

-H-

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Jaahas ja taas Vilma vit*uilee..
        kummallisesti sulla on kyllä oikeus, mutta muilla ei ilmeisesti ole.. Ehkä voisit myös itse vähän höllentää kommentointi tarvettasi? Tiedätkö, nää on ikävää luettavaa.
        Kaksi naisoletettua vääntää mielestäni todella typerästä toisen kommentista. Relatkaa nyt vähän.

-H-

21:49
        Ja sitten tulee mies lapsilisäuudistuskeskustelun keskelle tuomaroimaan.
        Puhalla kukkopilliin. Se voi helpottaa.
        Vilma
        Voi olla, että jollain heimoalueella ei ymmärretä suoraa puhetta vaan sanotaan sitä kettuiluksi.
        Toisella alueella itsekehusta, mitä tuolla eräs itsekeskeisesti harjoittaa,
        sanotaan, että se haisee.
        P-P tulee ilmeisen mielellään vetämään kirjoitusketjua hakoteille. Kääntää lapsilisäkeskustelun itseensä. Ja siitähän ei saa huomauttaa. Eihän. Pillastuu.
        Kait te nyt edes sen huomaatte.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

21:49
        Ja sitten tulee mies lapsilisäuudistuskeskustelun keskelle tuomaroimaan.
        Puhalla kukkopilliin. Se voi helpottaa.
        Vilma
        Voi olla, että jollain heimoalueella ei ymmärretä suoraa puhetta vaan sanotaan sitä kettuiluksi.
        Toisella alueella itsekehusta, mitä tuolla eräs itsekeskeisesti harjoittaa,
        sanotaan, että se haisee.
        P-P tulee ilmeisen mielellään vetämään kirjoitusketjua hakoteille. Kääntää lapsilisäkeskustelun itseensä. Ja siitähän ei saa huomauttaa. Eihän. Pillastuu.
        Kait te nyt edes sen huomaatte.

21:55
        Lisäys
        Laitan nimimerkkini näkyviin.
        Kun sen näet, niin hyppää ihmeessä yli.
        Yrityksesi vaientaa ei tule onnistumaan.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

21:55
        Lisäys
        Laitan nimimerkkini näkyviin.
        Kun sen näet, niin hyppää ihmeessä yli.
        Yrityksesi vaientaa ei tule onnistumaan.

Itsehän arvostelit toista katkeraksi kirjoitusten perusteella. Toinen vastasi siihen. Niin kai tuo keskustelu nyt lähtee ihan siitä jo sivuraiteille? Eipä mulla muuta kuin tyhmää haastaa riitaa.

-H-

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Itsehän arvostelit toista katkeraksi kirjoitusten perusteella. Toinen vastasi siihen. Niin kai tuo keskustelu nyt lähtee ihan siitä jo sivuraiteille? Eipä mulla muuta kuin tyhmää haastaa riitaa.

-H-

11:06
        No mikäs sävy tässä tekstissäsi ole.
        Hyppää yli, jos et tykkää.
        Ei ole mitään pakkoa osallistua.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

11:06
        No mikäs sävy tässä tekstissäsi ole.
        Hyppää yli, jos et tykkää.
        Ei ole mitään pakkoa osallistua.

Lisäys 11:06
        Joku toinenkin kommentoi 500 €:n osalta kateudesta, joten en ole ihan yksinajattelija.
        Mä ymmärrän, miksi jotkut bensaa tiettyjä kirjoittajia.
        Pikkasen lapsellista, mutta olkoon. Ilmiö.
        Vilma

• Anonyymi

Lapsilisän tullessa lapsen käyttötilille jonka ovat isä ja äiti lapselle ottaneet, ei vanhemmilla ole lapsilisiin mitään käyttöoikeutta.
      Eikös ole hassu tämä uusi laki, onhan lapsilisä tarkoitettu lapsen elinkustannuksiin.

• Anonyymi

Vanhemmilla on oikeus käyttää lastensa tiliä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vanhemmilla on oikeus käyttää lastensa tiliä.

20:06
        Lapset alle 18 v ovat alaikäisiä eivätkä pankit avaa heille tilejä.
        Vilma

• Anonyymi

Garpin perheen lapsille lisät laitetaan vaikka väkisin.

• Anonyymi

Psk** koksujen toimesta uudessa paperissa.
      Heikennetään 90% ja 10% nostetaan yhtä.

• Anonyymi

No kunhan lapsitehtailuun ei tukia annettaisi. Eli ne ei olisi mikään elinkeino tehdä uusia lapsia.

Jasu

• Anonyymi

Tietyllä tavalla ymmärrän sosiaalitukien tarpeen, mutta toisella tavalla näen myös ongelmalliseksi sen, että ne rohkaisevat osaa ihmisistä heittäytymään niiden ja muiden kannettaviksi ilman pätevää syytä. Lähinnä vaan laiskuuttaan ja tuen helppoudesta.

Jotkut ihmiset lötkistyy eikä viitti tehä mitään ittensä eteen, kun muittenkin kannettavana ja kannateltavana selviää. Se on perseestä moraalin puute.

Jasu

• Anonyymi

7:55
        Samoin ajattelen. Rankkaa naiselle. Miehelle ei ole kuin yks luikaus.
        En epäile, etteikö rakkautta ole.
        Mutta lapsen välineellistäminen ansaintamielessä on ikävä ajatus, mutta voi olla totta.
        Vilma

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tietyllä tavalla ymmärrän sosiaalitukien tarpeen, mutta toisella tavalla näen myös ongelmalliseksi sen, että ne rohkaisevat osaa ihmisistä heittäytymään niiden ja muiden kannettaviksi ilman pätevää syytä. Lähinnä vaan laiskuuttaan ja tuen helppoudesta.

Jotkut ihmiset lötkistyy eikä viitti tehä mitään ittensä eteen, kun muittenkin kannettavana ja kannateltavana selviää. Se on perseestä moraalin puute.

Jasu

8:18
        Kasautuuko työttömyys samoille perheille?
        Tarkoitan tällä ditä, että jos vanhemmilla ei ole työtä ja totutaan elämään niukkuudessa, niin seuraava sukupolvi voi elää samoin.
        Malli?
        Vilma
        Kumpi on parempi; kannustaminen vai vaatiminen?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

8:18
        Kasautuuko työttömyys samoille perheille?
        Tarkoitan tällä ditä, että jos vanhemmilla ei ole työtä ja totutaan elämään niukkuudessa, niin seuraava sukupolvi voi elää samoin.
        Malli?
        Vilma
        Kumpi on parempi; kannustaminen vai vaatiminen?

"Kumpi on parempi; kannustaminen vai vaatiminen?"

Molempia sopivasti.

• Anonyymi
      UUSI

Luin muutamia kommentteja, ei taideta saada lapsilisäuudistusta aikaan.

Nyrkkisäännöksi pitäsi silti ottaa, ettei lapsia "tehtailla" enempään kuin vanhemmilla on mahdollisuus elättää. Joskus tulee mieleen, että synnyttäminen on joillain naisilla oman elämän tarkoitus, ei ole koulutusta, ei työtä. Pahimmassa tapauksessa ollaan eristäydytty kokonaan yhteiskunnasta, ja sitä samaa yritetään lapsille. Ihmekös tuo sitten, jos tulee tukieläjiä monessa polvessa.

• Anonyymi
        UUSI

18:09
        Ehkä jättäytyminen 1800-luvulle palvelee jotain tarkoitusta.
        Vilma
        Lapset ovat ihania ja viattomia.
        Aikuiset kaikkea keksivät.

• UUSI

Minusta tuo muutos että ensimmäisestä lapsesta saa suurimman lapsilisän on ihan hyvä.

Mitä lapsiisän korotukseen tulee niin minusta voisi miettiä halutaanko ehkäistä lapsiperheköyhyyttä vai lisätä syntyvyyttä. Ensimmäisessä tapauksessa korotus on perusteltu mutta toisessa tapauksessa pistäisin rahat lapsiperheiden palveluiden parantamiseen tai minimissä säilyttämiseen.

Mitä lapsilisien kohdentamiseen tulee niin minusta joka lapsi ansaitsee saman summan riippumatta vanhempien tuloista tai varallisuudesta. Ihan jo tuollaisena signaalina että joka lapsi on yhtä arvokas se on tärkeä pitää nykyisen kaltaisena. Voihan olla että jossakin perheessä lapsilisä juodaan viikonloppuna terasseilla kun taas joku säästää sitä lapsen tilille myöhempää elämää varten. Sen käyttöä kun ei kontrolloida niin mahdoton sanoa kenellä se oikeasti menee lapsen käyttöön ja missäkin elämän vaiheissa.

Mitä lapsilisien jakamiseen tulee niin minusta sekin olisi erotilanteessa sovittava asia samalla kun lasketaan elatusmaksuja sekä sovitaan tapaamisoikeuksista. Kyllähän etävanhemmallakin voi olla kuluja kuten isomman asunnon ylläpito lasten vuoksi tai hän vastaa kuljetuksista. Jos vanhemmat sopivat keskenään tästä niin hyvä, mutta jos ei onnistu niin viranhaltijan päätöksellä tai viime kädessä sitten oikeuden tuomio ratkaisee asian.

Ihan noin villinä korttina heitän ehdotuksen jota tuskin tullaan kuitenkaan toteuttamaan. Meillä paljon puhutaan siitä miten isät pitävät kovin vähän vanhempainvapaita ja yleensä peruste on taloudellinen. Siksi ehdottaisin viiden vuoden kokeilujaksoa jossa ei synnyttäneen henkilön jäädessä kotiin hoitamaan lasta maksetaan lapsilisät kaksinkertaisena.
      Käytännössä yritetään taklata sitä taloudellista perustetta jolla nykyiset toimintamallit perustellaan. Katsotaan paraneeko tilanne esim äitien työllistymisessä tai opiskelussa ja innostaako tämä käyttämään vanhempainvapaita tasaisemmin.
      Toki kaikilla lapsilla ei ole kahta vanhempaa mutta nämä voidaan sitten tarkemmin kirjata lakiin jos sellainen tulisi.

• Anonyymi
        UUSI

M184
        Kiitos asiallisesta kommentistasi.
        Mietin tuota toisen, yleensä isän, kuluja, niin voisiko verovähennysoikeudella saada jotain huomiota. Ei omavastuuta, vähennysoikeuskatto. Esim. asunnon lasten käytössä olevan tilan osuus asunnon hoitovastuusta, ei mahdollisesta lainasta, koska se olisi omaisuuden tukemista.
        Tuo vanhempainvapaan kompensointi on hiukan vaikeampi asia. Voisiko siihen ihan itse varautua etukäteen. Tässä tuntuisi ihan kummalliselta, että lapsilisää tuplattaisiin, kun isä alkaa hoitamaan lapsiaan. Jotenkin tämän yhteiskunnan vinouma on, että työ on rakkaampaa.
        Onko tilastoissa niin, että muissa massa isät osallistuvat enemmän. Mikähän niissä vaikuttaa aktiivisuuteen?
        Vilma

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3240
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1640
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1482
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1399
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      159
      1265
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1198
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1029
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      51
      838
    Aihe