Mikä oppi pelastaa?

Anonyymi-ap

Sanotaan että usko Jeesukseen pelastaa, mutta millä tavalla Jeesukseen pitää uskoa voidakseen pelastua? Mikä on se oppi, joka pelastaa? Mitä pitää uskoa ja mitä ei saa uskoa?

72

366

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kristinusko oli alkujaan juutalaisuutta, joka uskoi Jeesuksen olevan Kristus. Alkuseurakunta noudatti Mooseksen lakia ja toimitti temppelissä lain määräämät uhrit, mistä Apostolien tekojen kirja kertoo aivan selvästi, jos vain viitsii sen kirjan kunnolla lukea.

Kirkko saastui kadotukseen vievistä harhaopeista Nikean kirkolliskokouksen jälkeen ja muutti oppiaan totaalisesti pois juutalaisuudesta. Verukkeena käytettiin Paavalin kirjoituksia, koska ne olivat niin vaikeatajuisia ja huonosti kreikaksi käännettyjä, ettei seurakunta tajunnut, miten sitä huijattiin.

Lopputuloksena oli, että syntyi katolisuus, luterilaisuus ja helluntailaisuus, jotka ovat kaikki väärää kristinuskoa ja joiden kautta et voi pelastua.

Jos haluat pelastua, sinun pitäisi ottaa uskovien upotuskaste ja kääntyä messiaaniseksi juutalaiseksi, koska sitä oppia Jeesus ja apostolit opettivat. Sitä paitsi Kristuksen nimi ei ole koskaan edes ollut Jeesus vaan se oli Jeshua.

Tämän takia niin harva kristitty pelastuu. Raamattu selvästi kertoo, että vain harvat pelastuvat. Monet ovat kutsuttuja mutta harvat valittuja.

• Anonyymi

Monet kutsutus , harvat valitut Jeesus puhui ylipapeille ja fariseuksille. Heitä kutsuttiin mutta he eivät ( kaikki vain jotkut) tahtoneet uskoa Jeesukseen Kristukseen Jumalan lähettämänä Messiaana josta he kyllä olivat kirjoituksissa lukeneet ja joka nyt oli totetunut.

Matteus‬ ‭21‬:‭45‬-‭46‬ ‭FB38‬‬
        "Kun ylipapit ja fariseukset kuulivat nämä hänen vertauksensa, ymmärsivät he, että hän puhui heistä. Ja he olisivat tahtoneet ottaa hänet kiinni, mutta pelkäsivät kansaa, koska se piti häntä profeettana.”..........
        ‭‭(Matteus‬ ‭22‬:‭1‬-‭5‬, ‭7‬-‭14‬ ‭FB38‬‬)
        ‭‭..........”Ja Jeesus rupesi taas puhumaan heille vertauksilla ja sanoi: "Taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka laittoi häät pojallensa. Ja hän lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita, mutta nämä eivät tahtoneet tulla.

Vielä hän lähetti toisia palvelijoita lausuen: 'Sanokaa kutsutuille: Katso, minä olen valmistanut ateriani, minun härkäni ja syöttilääni ovat teurastetut, ja kaikki on valmiina; tulkaa häihin'.

Mutta he eivät siitä välittäneet, vaan menivät pois, mikä pellolleen, mikä kaupoilleen; Mutta kuningas vihastui ja lähetti sotajoukkonsa ja tuhosi nuo murhamiehet ja poltti heidän kaupunkinsa. Sitten hän sanoi palvelijoillensa: 'Häät ovat valmistetut, mutta kutsutut eivät olleet arvollisia.

Menkää siis teiden risteyksiin ja kutsukaa häihin, keitä tapaatte.' Ja palvelijat menivät ulos teille ja kokosivat kaikki, keitä vain tapasivat, sekä pahat että hyvät, ja häähuone tuli täyteen pöytävieraita. Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin. Ja hän sanoi hänelle: 'Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita?' Mutta hän jäi sanattomaksi.

Silloin kuningas sanoi palvelijoille: 'Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos pimeyteen'. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys. Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."”

• Anonyymi

”Vai ettekö tiedä, veljet — minä puhun lain tunteville — että laki vallitsee ihmistä, niin kauan kuin hän elää? Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista. Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.

Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.

Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle, mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.”
        ‭‭Roomalaiskirje‬ ‭7‬:‭1‬-‭6‬ ‭FB38‬‬

• Anonyymi

Jeesus ei koskaan vaatinut uskoa häneen itseensä pelastuksen ehtona, vaan kehotti seuraamaan Jumalan tahtoa ja elämään oikein:

"Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun Isäni tahdon" (Matt. 7:21)

"Jos haluat päästä elämään, noudata käskyjä." (Matt. 19:17)

Pelastava usko Jeesuksen opetusten mukaan ei ollut uskoa hänen vereensä tai ristinkuolemaansa, vaan parannuksen tekoa. Oppi "usko Jeesukseen niin pelastut" on Paavalin muotoilema, ei Jeesuksen.

"Miksi te kutsutte minua: ’Herra, Herra’, ettekä tee, mitä minä sanon?" (Luuk. 6:46)

• Anonyymi

"Jeesus ei koskaan vaatinut uskoa häneen itseensä pelastuksen ehtona, vaan kehotti seuraamaan Jumalan tahtoa ja elämään oikein:"

Olet ymmärtänyt Raamatun käyttämän sanan "usko" väärin. Sen taustalla on heprean sana EMUNAH, joka tarkoittaa uskollisuutta. Kun Paavali opetti vanhurskaudesta, hän siteerasi Habakukin kirjasta 2:4: "Mutta vanhurskas saa elää, kun hän pysyy uskollisena."

Kukaan ei voi pelastua ilman uskoa, mikä Raamatun kontekstissa tarkoittaa uskollisuutta. Kun elää oikein ja noudattaa Jumalan tahtoa, silloin on Jumalalle uskollinen, mikä on uskoa. Uskollisuuteen kuuluu myös se, että uskoo Kristusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Jeesus ei koskaan vaatinut uskoa häneen itseensä pelastuksen ehtona, vaan kehotti seuraamaan Jumalan tahtoa ja elämään oikein:"

Olet ymmärtänyt Raamatun käyttämän sanan "usko" väärin. Sen taustalla on heprean sana EMUNAH, joka tarkoittaa uskollisuutta. Kun Paavali opetti vanhurskaudesta, hän siteerasi Habakukin kirjasta 2:4: "Mutta vanhurskas saa elää, kun hän pysyy uskollisena."

Kukaan ei voi pelastua ilman uskoa, mikä Raamatun kontekstissa tarkoittaa uskollisuutta. Kun elää oikein ja noudattaa Jumalan tahtoa, silloin on Jumalalle uskollinen, mikä on uskoa. Uskollisuuteen kuuluu myös se, että uskoo Kristusta.

Tämä ei poista perusristiriitaa Jeesuksen ja Paavalin opetusten välillä.

Kuten Uuden testamentin tutkija E. P. Sanders toteaa:

"Jeesus ei opettanut, että ihmiset pelastuvat uskolla häneen, vaan Jumalan valtakunnan tulemisen valmistelulla ja käskyjen noudattamisella."
        — E. P. Sanders, "The Historical Figure of Jesus" (1993), s. 148

Ja professori James D. G. Dunn, joka nimenomaan tutki Paavalin ja juutalaisuuden suhdetta, painottaa:

"Paavali käytti Habakukin lausetta omalla tavallaan – hän käänsi uskollisuuden (hepr. emunah) henkilökohtaiseksi uskoksi Jeesukseen, mikä poikkeaa tekstin alkuperäisestä merkityksestä."
        — Dunn, "The Theology of Paul the Apostle" (1998), s. 340

Joten EMUNAH kyllä merkitsee "uskollisuutta", mutta Paavali muokkasi sen sisällön tarkoittamaan uskoa Kristukseen. Jeesus puolestaan ei koskaan vaatinut uskoa itseensä persoonana, vaan uskollisuutta Jumalalle ja käytännön vanhurskautta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Jeesus ei opettanut, että ihmiset pelastuvat uskolla häneen, vaan Jumalan valtakunnan tulemisen valmistelulla ja käskyjen noudattamisella."

Ja professori James D. G. Dunn, joka nimenomaan tutki Paavalin ja juutalaisuuden suhdetta, painottaa:

"Paavali käytti Habakukin lausetta omalla tavallaan – hän käänsi uskollisuuden (hepr. emunah) henkilökohtaiseksi uskoksi Jeesukseen, mikä poikkeaa tekstin alkuperäisestä merkityksestä."

Joten EMUNAH kyllä merkitsee "uskollisuutta", mutta Paavali muokkasi sen sisällön tarkoittamaan uskoa Kristukseen. Jeesus puolestaan ei koskaan vaatinut uskoa itseensä persoonana, vaan uskollisuutta Jumalalle ja käytännön vanhurskautta.

Höpö höpö

Joh 14
        Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun.
        Minun Isäni kodissa on monta huonetta – enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Joten EMUNAH kyllä merkitsee "uskollisuutta", mutta Paavali muokkasi sen sisällön tarkoittamaan uskoa Kristukseen."

Sinulla menee nyt asiat pahasti sekaisin.

Paavali vaati uskollisuutta Jeesukselle, koska hän on Messias, minkä takia jokaisen täytyy noudattaa Jeesuksen käskystä lakia. Uskollisuus Jeesukselle sisältää vaatimuksen noudattaa Jumalan käskyjä.

Asiaan saamme selvyyttä Jaakobin kirjeestä, joka opettaa, ettei ole uskoa eli uskollisuutta, jos ei noudata käskyjä. Sama pätee Paavalin opetuksiin. Joka ei noudata laki, hän joutuu lain alle eli lain tuomion alle. Armon alla ei saa rikkoa lakia, kuten Paavali myös totesi.

• Anonyymi

”Ja Jeesus sai kuulla heidän ajaneen hänet ulos; ja hänet tavatessaan hän sanoi hänelle: "Uskotko sinä Jumalan Poikaan?" Hän vastasi ja sanoi: "Herra, kuka hän on, että minä häneen uskoisin?" Jeesus sanoi hänelle: "Sinä olet hänet nähnyt, ja hän on se, joka sinun kanssasi puhuu". Niin hän sanoi: "Herra, minä uskon"; ja hän kumartaen rukoili häntä.”
        ‭‭Johannes‬ ‭9‬:‭35‬-‭38‬ ‭FB38‬‬

”Juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus nousi seisomaan ja huusi: ”Jos jonkun on jano, tulkoon minun luokseni ja juokoon. Joka uskoo minuun, niin kuin Raamatussa sanotaan, hänen sisimmästään juoksevat elävän veden virrat.” Tämän hän sanoi Hengestä, jonka häneen uskovat tulisivat saamaan. Sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesusta ei ollut vielä kirkastettu.”
        ‭‭Johannes‬ ‭7‬:‭37‬-‭39‬ ‭FINRK‬‬

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>>>>>Paavali opetti vanhurskaudesta, hän siteerasi Habakukin kirjasta 2:4: "Mutta vanhurskas saa elää, kun hän pysyy uskollisena."<<<<<<

Vanhurskas saa eläää...
        Miten ihminen saa vanhurskauden Jumalan edessä?

”Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.”
        ‭‭Roomalaiskirje‬ ‭3‬:‭21‬-‭26‬ ‭FB38‬‬

”Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.”
        ‭‭Roomalaiskirje‬ ‭5‬:‭1‬-‭2‬ ‭FB38‬‬

”Tiedämme myös, ettei lakia ole säädetty vanhurskaan takia vaan lainrikkojien ja kurittomien, jumalattomien ja syntisten, rienaajien, epähurskaiden ja saastaisten, isän- ja äidintappajien, murhaajien, haureellisten ja homoseksuaalisuuden harjoittajien, ihmiskauppiaiden, valehtelijoiden, valansa rikkojien ja kaiken muun takia, mikä on vastoin tervettä oppia, jota minulle uskottu autuaan Jumalan kirkkauden evankeliumi opettaa.”
        ‭‭1. kirje Timoteukselle‬ ‭1‬:‭9‬-‭11‬ ‭FINRK‬‬

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Joten EMUNAH kyllä merkitsee "uskollisuutta", mutta Paavali muokkasi sen sisällön tarkoittamaan uskoa Kristukseen."

Paavali vaati uskollisuutta Jeesukselle, koska hän on Messias, minkä takia jokaisen täytyy noudattaa Jeesuksen käskystä lakia. Uskollisuus Jeesukselle sisältää vaatimuksen noudattaa Jumalan käskyjä.

Asiaan saamme selvyyttä Jaakobin kirjeestä, joka opettaa, ettei ole uskoa eli uskollisuutta, jos ei noudata käskyjä. Sama pätee Paavalin opetuksiin. Joka ei noudata laki, hän joutuu lain alle eli lain tuomion alle. Armon alla ei saa rikkoa lakia, kuten Paavali myös totesi.

Tuohon söpötykseen ei voi kuin hymähtää – Paavali vaati muka lain noudattamista? Sehän on juuri Paavali, joka kirjoitti näin:

“Me päätämme, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja” (Room. 3:28)
        “Jos vanhurskaus saadaan lain kautta, turhaan on Kristus kuollut.” (Gal. 2:21)

Ja se kuuluisa:

“Kristus on lain loppu, jotta vanhurskaus tulisi jokaiselle, joka uskoo.” (Room. 10:4)

Että siis Paavali muka opetti lain noudattamista armon alla? Suloista. Siksi hän juuri tappelee koko Galatalaiskirjeen ajan juutalaisia lakihenkisiä vastaan, nimenomaan kieltäen lain velvoittavuuden pelastuksessa.

Ja mitä Jaakobiin tulee: hän on juuri Paavalin vastapuoli, joka korjaa hänen opetustaan:

“Ihminen vanhurskautetaan tekojen, ei yksin uskon perusteella.” (Jaak. 2:24)

Mutta annetaan sokerina pohjalla tutkijan ääni:

“Paavalin mukaan laki on korvattu Kristuksessa – tätä ei voi sovittaa yhteen Jaakobin lainkorostuksen kanssa.”
        – James D.G. Dunn, The Theology of Paul the Apostle, s. 638

Eli: ei, Paavali ei vaatinut lakia, vaan korvasi sen täysin ikiomalla evankeliumillaan – olkoonkin, että sitä myöhemmät kristityt ovat yrittäneet siloitella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuohon söpötykseen ei voi kuin hymähtää – Paavali vaati muka lain noudattamista? Sehän on juuri Paavali, joka kirjoitti näin:

“Me päätämme, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja” (Room. 3:28)

Ja se kuuluisa:

“Kristus on lain loppu, jotta vanhurskaus tulisi jokaiselle, joka uskoo.” (Room. 10:4)

Että siis Paavali muka opetti lain noudattamista armon alla? Suloista. Siksi hän juuri tappelee koko Galatalaiskirjeen ajan juutalaisia lakihenkisiä vastaan, nimenomaan kieltäen lain velvoittavuuden pelastuksessa.

Ja mitä Jaakobiin tulee: hän on juuri Paavalin vastapuoli, joka korjaa hänen opetustaan:

“Paavalin mukaan laki on korvattu Kristuksessa – tätä ei voi sovittaa yhteen Jaakobin lainkorostuksen kanssa.”

Eli: ei, Paavali ei vaatinut lakia, vaan korvasi sen täysin ikiomalla evankeliumillaan – olkoonkin, että sitä myöhemmät kristityt ovat yrittäneet siloitella.

"Tuohon söpötykseen ei voi kuin hymähtää – Paavali vaati muka lain noudattamista? Sehän on juuri Paavali, joka kirjoitti näin:"

Sinä hymähtelet, koska et osaa Raamattua etkä teologisiin tieteisiin kuuluvaa tekstikritiikkiä.

Roomalaiskirjeen kolmas luku on vaikeatajuinen, koska kreikaksi käännetyssä tekstissä on ristiriitaisuuksia Paavalin muiden kirjoitusten kanssa.

Paavali vaati pakanoita noudattamaan lakia. Paavalin mukaan pakanat tulevat vanhurskaiksi Mooseksen lakia noudattamalla, jossa on myös vaatimus uskoa Kristukseen.

Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

"Ja se kuuluisa: “Kristus on lain loppu, jotta vanhurskaus tulisi jokaiselle, joka uskoo.” (Room. 10:4)"

Tuollaista tekstiä ei ole Paavali kirjoittanut. Kreikan sana TELOS merkitsee tässä asiayhteydessä päämäärää ja Paavali muutenkin viittaa Jeremian kirjan jakeisiin 23:5-6. Tässä on parempi käännös:

Aapeli Saarisalon UT:

Room 10:4. Sillä Kristus on lain päämäärä vanhurskaudeksi jokaiselle uskovalle.

"Eli: ei, Paavali ei vaatinut lakia, vaan korvasi sen täysin ikiomalla evankeliumillaan"

Olet väärässä.

Paavali vaati lukuisissa kohdissa pakanoita noudattamaan Mooseksen lakia. Esim.:

1Kor 14:34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.

• Anonyymi

Johannes‬ ‭11‬:‭25‬-‭27‬ ‭FB38‬‬
        ”Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?" Hän sanoi hänelle: "Uskon, Herra; minä uskon, että sinä olet Kristus, Jumalan Poika, se, joka oli tuleva maailmaan".”

‭‭Johannes‬ ‭12‬:‭44‬-‭50‬ ‭FB38‬‬‭‭
        ”Mutta Jeesus huusi ja sanoi: "Joka uskoo minuun, se ei usko minuun, vaan häneen, joka on minut lähettänyt. Ja joka näkee minut, näkee hänet, joka on minut lähettänyt. Minä olen tullut valkeudeksi maailmaan, ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen.

Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman. Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman. Ja minä tiedän, että hänen käskynsä on iankaikkinen elämä. Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut."”
        ‭‭
        ‭‭Johannes‬ ‭14‬:‭1‬-‭6‬ ‭FB38‬‬
        ”"Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun. Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa? Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.

Ja mihin minä menen — tien sinne te tiedätte." Tuomas sanoi hänelle: "Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?" Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.”
        ‭‭

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja se kuuluisa:

Paavali kirjoiiti ETTEI LAKIA OLE SÄÄDETTY VANHURSKAAN TAKIA, vaaan .....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Tuohon söpötykseen ei voi kuin hymähtää – Paavali vaati muka lain noudattamista? Sehän on juuri Paavali, joka kirjoitti näin:"

Sinä hymähtelet, koska et osaa Raamattua etkä teologisiin tieteisiin kuuluvaa tekstikritiikkiä.

Roomalaiskirjeen kolmas luku on vaikeatajuinen, koska kreikaksi käännetyssä tekstissä on ristiriitaisuuksia Paavalin muiden kirjoitusten kanssa.

Paavali vaati pakanoita noudattamaan lakia. Paavalin mukaan pakanat tulevat vanhurskaiksi Mooseksen lakia noudattamalla, jossa on myös vaatimus uskoa Kristukseen.

Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

"Ja se kuuluisa: “Kristus on lain loppu, jotta vanhurskaus tulisi jokaiselle, joka uskoo.” (Room. 10:4)"

Tuollaista tekstiä ei ole Paavali kirjoittanut. Kreikan sana TELOS merkitsee tässä asiayhteydessä päämäärää ja Paavali muutenkin viittaa Jeremian kirjan jakeisiin 23:5-6. Tässä on parempi käännös:

Aapeli Saarisalon UT:

"Eli: ei, Paavali ei vaatinut lakia, vaan korvasi sen täysin ikiomalla evankeliumillaan"

Olet väärässä.

Paavali vaati lukuisissa kohdissa pakanoita noudattamaan Mooseksen lakia. Esim.:

1Kor 14:34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.

>>>>Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo<<<
        Kristus lain loppuna ( telos) on lain kautta saatavan vanhurskauden loppu.

Kun ihminen tulee Kristuksen luokse hän tulee Jumalan vanhurskauden luokse.
        Usko Kristukseen tekee lopun lain järjestelmästä.

Jumalan vanhurskaus on ilmoitettu Kristuksessa.
        Roomalaiskirje‬ ‭3‬:‭21‬-‭26‬ ‭FB38‬‬
        "‭‭Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. ...."

Lakia ei ole lopetettu. Laki on Jumalan Sanaa joka pysyy isnkaikkisesti. Uskovakin voi langeta pois armosta lain tekoihin kuten jotkut Galatalaiset.Mutta ssmalla hän lankeaa pois Kristuksesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aapeli Saarisalon UT:

Olet väärässä.

Vastauksesi edustaa tuttua ilmiötä: epätoivoista Paavalin silottelua yhdistämällä toisiinsa yhteensopimattomia tekstikohtia ja venyttämällä kreikkaa teologisten toiveiden suuntaan. Otetaanpa asiat yksi kerrallaan — tutkijalainauksin ja alkuperäistekstin sanoin.

1. Paavali vaati pakanoilta Mooseksen lain noudattamista?

Tämä väite on täysin ristiriidassa Paavalin ydinteologian kanssa.

“Minä Paavali sanon teille: jos te annatte ympärileikata itsenne, Kristuksesta ei ole teille mitään hyötyä.”
        – Gal. 5:2

“Jos vanhurskaus olisi saatavissa lain kautta, Kristus on kuollut turhaan.”
        – Gal. 2:21

E. P. Sanders, yksi arvostetuimmista Paavali-tutkijoista:

“Paavali ei uskonut, että laki johtaisi pelastukseen – ei edes täydellinen noudattaminen.”
        – Paul and Palestinian Judaism, s. 515

2. Room. 2:13 todistaa lain noudattamisen tarpeen?

Klassinen esimerkki siitä, kun irrotetaan yksi jae kontekstistaan.

Room. 2 on retorinen ansoitus: Paavali rakentaa hypoteettisen ajatuksen, että joku voisi noudattaa lakia täydellisesti – mutta Room. 3:ssa hän pudottaa kaiken pohjan tältä ajatukselta:

“Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan.” (Room. 3:10)
        “Lain teoista ei kukaan tule vanhurskaaksi.” (Room. 3:20)

James D.G. Dunn:

“Room. 2:13 on tahallinen paradoksi, joka johdattaa kuulijan Paavalin todelliseen johtopäätökseen: kukaan ei täytä lakia.”
        – Romans 1–8 (Word Biblical Commentary), s. 100

3. "Kristus on lain loppu" = päämäärä?

Kreikan τέλος (telos) voi tarkoittaa sekä "loppua" että "tarkoitusta" – mutta Paavalin käyttöyhteydessä se viittaa lopetukseen, ei täyttymykseen.

Douglas Moo (Romans, NICNT):

“Vaikka 'telos' voi tarkoittaa päämäärää, konteksti Room. 10:4:ssa viittaa selvästi siihen, että laki päättyy Kristuksen myötä. Tämä sopii Paavalin laajempaan argumenttiin.”
        – Moo, The Epistle to the Romans, s. 641

4. 1. Kor. 14:34 – Paavali lain noudattajana?

Tämä jae ei viittaa Mooseksen lakiin, vaan viittaa mahdollisesti synagogakäytäntöihin tai myöhempään lisäykseen. Monet tutkijat pitävät tätä jaetta epäaidosti paavalilaisena.

“Tekstin stilistiset ja teologiset erot viittaavat siihen, että 1. Kor. 14:34–35 on myöhempi lisäys.”
        – Gordon Fee, First Corinthians, s. 699–702

5. Tekstikritiikki Room. 3:n kohdalla?

Totta, että Paavalin kirjeissä on monimutkaisia kohtia – mutta se ei oikeuta väitettä, että hän olisi opettanut lain noudattamista pelastuksen ehtona. Koko galatalaiskirje on kuin räjähdys Paavalin raivoa lain vaatimuksia vastaan.

Joten:

Paavali ei ollut Mooseksen lain puolustaja vaan sen radikaali hylkääjä:

“Olemme vapaita laista.” (Room. 7:6)
        “Kristus lunasti meidät lain kirouksesta.” (Gal. 3:13)

Mutta ymmärrän, on lohdullista kuvitella, että Raamattu olisi sisäisesti ristiriidaton – kuin yhtenäinen teologinen käsikirja. Valitettavasti historiallisessa tutkimuksessa näin ei ole.

Lähteet:

* E.P. Sanders: Paul and Palestinian Judaism
        * James D.G. Dunn: The Theology of Paul the Apostle
        * Douglas Moo: The Epistle to the Romans
        * Gordon Fee: First Epistle to the Corinthians
        * Gerd Lüdemann: Paul: The Founder of Christianity

Söpö ajatus kyllä, että Paavali ja laki kulkevat käsi kädessä. Mutta valitettavasti historia, tekstit ja Paavali itse ovat eri mieltä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vastauksesi edustaa tuttua ilmiötä: epätoivoista Paavalin silottelua yhdistämällä toisiinsa yhteensopimattomia tekstikohtia ja venyttämällä kreikkaa teologisten toiveiden suuntaan. Otetaanpa asiat yksi kerrallaan — tutkijalainauksin ja alkuperäistekstin sanoin.

1. Paavali vaati pakanoilta Mooseksen lain noudattamista?

Tämä väite on täysin ristiriidassa Paavalin ydinteologian kanssa.

“Minä Paavali sanon teille: jos te annatte ympärileikata itsenne, Kristuksesta ei ole teille mitään hyötyä.”

“Jos vanhurskaus olisi saatavissa lain kautta, Kristus on kuollut turhaan.”
        – Gal. 2:21

E. P. Sanders, yksi arvostetuimmista Paavali-tutkijoista:

“Paavali ei uskonut, että laki johtaisi pelastukseen – ei edes täydellinen noudattaminen.”
        – Paul and Palestinian Judaism, s. 515

2. Room. 2:13 todistaa lain noudattamisen tarpeen?

Klassinen esimerkki siitä, kun irrotetaan yksi jae kontekstistaan.

Room. 2 on retorinen ansoitus: Paavali rakentaa hypoteettisen ajatuksen, että joku voisi noudattaa lakia täydellisesti – mutta Room. 3:ssa hän pudottaa kaiken pohjan tältä ajatukselta:

“Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan.” (Room. 3:10)
        “Lain teoista ei kukaan tule vanhurskaaksi.” (Room. 3:20)

James D.G. Dunn:

“Room. 2:13 on tahallinen paradoksi, joka johdattaa kuulijan Paavalin todelliseen johtopäätökseen: kukaan ei täytä lakia.”
        – Romans 1–8 (Word Biblical Commentary), s. 100

3. "Kristus on lain loppu" = päämäärä?

Kreikan τέλος (telos) voi tarkoittaa sekä "loppua" että "tarkoitusta" – mutta Paavalin käyttöyhteydessä se viittaa lopetukseen, ei täyttymykseen.

Douglas Moo (Romans, NICNT):

“Vaikka 'telos' voi tarkoittaa päämäärää, konteksti Room. 10:4:ssa viittaa selvästi siihen, että laki päättyy Kristuksen myötä. Tämä sopii Paavalin laajempaan argumenttiin.”
        – Moo, The Epistle to the Romans, s. 641

4. 1. Kor. 14:34 – Paavali lain noudattajana?

Tämä jae ei viittaa Mooseksen lakiin, vaan viittaa mahdollisesti synagogakäytäntöihin tai myöhempään lisäykseen. Monet tutkijat pitävät tätä jaetta epäaidosti paavalilaisena.

“Tekstin stilistiset ja teologiset erot viittaavat siihen, että 1. Kor. 14:34–35 on myöhempi lisäys.”
        – Gordon Fee, First Corinthians, s. 699–702

5. Tekstikritiikki Room. 3:n kohdalla?

Totta, että Paavalin kirjeissä on monimutkaisia kohtia – mutta se ei oikeuta väitettä, että hän olisi opettanut lain noudattamista pelastuksen ehtona. Koko galatalaiskirje on kuin räjähdys Paavalin raivoa lain vaatimuksia vastaan.

Joten:

Paavali ei ollut Mooseksen lain puolustaja vaan sen radikaali hylkääjä:

“Olemme vapaita laista.” (Room. 7:6)
        “Kristus lunasti meidät lain kirouksesta.” (Gal. 3:13)

Mutta ymmärrän, on lohdullista kuvitella, että Raamattu olisi sisäisesti ristiriidaton – kuin yhtenäinen teologinen käsikirja. Valitettavasti historiallisessa tutkimuksessa näin ei ole.

Lähteet:

* E.P. Sanders: Paul and Palestinian Judaism
        * James D.G. Dunn: The Theology of Paul the Apostle
        * Douglas Moo: The Epistle to the Romans
        * Gordon Fee: First Epistle to the Corinthians
        * Gerd Lüdemann: Paul: The Founder of Christianity

Söpö ajatus kyllä, että Paavali ja laki kulkevat käsi kädessä. Mutta valitettavasti historia, tekstit ja Paavali itse ovat eri mieltä.

"1. Paavali vaati pakanoilta Mooseksen lain noudattamista?
        Tämä väite on täysin ristiriidassa Paavalin ydinteologian kanssa."

Ei ole.

Sinä vain et osaa Raamattua ja annat lähdeviittaukseksi huonoja kirjoja.

Paavalin teologian ydinsanoma on, että jokaisen tulee noudattaa Mooseksen lakia, mutta hän toi mukaan laissa olevan vaatimuksen uskoa Messiasta. Mooseksen laissa on myös säädökset armosta, mitä uusi liitto ei ole muuttanut mitenkään.

"E. P. Sanders, yksi arvostetuimmista Paavali-tutkijoista:"

Minä en Sandersia usko, enkä arvosta. Minä uskon, mitä Paavali kirjoitti.

"Totta, että Paavalin kirjeissä on monimutkaisia kohtia – mutta se ei oikeuta väitettä, että hän olisi opettanut lain noudattamista pelastuksen ehtona."

Lukuisissa Paavalin kirjeiden kohdissa on asetettu pelastuksen ehdoksi Mooseksen lain noudattaminen. Kyse on siitä, että ihminen saa ensiksi syntinsä anteeksi uskonsa johdosta, mutta sen jälkeen häneltä edellytetään parannuksen takoa ja lain noudattamista. Jos hän ei lakia noudata, hän ei koskaan saavuta vanhurskautta. Jos hän ei edes aio noudattaa lakia, hän ei saa koskaa syntejään anteeksi. Nämä asia löytyvät mm. Room 2:13 ja Hebr 10:26-28.

"Paavali ei ollut Mooseksen lain puolustaja vaan sen radikaali hylkääjä:"

Sinä olet tullut ilmeisesti tänne vain valehtelemaan. Paavali noudatti aina Mooseksen lakia ja vaati samaa myös pakanoilta.

Ap. t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,

Ap. t 25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."

"Kristus lunasti meidät lain kirouksesta.” (Gal. 3:13)"

Sinä et nyt ymmärrä, mitä Paavali tarkoitti.

Laki ei itsessään ketään kiroa tai sen noudattaminen ei ole kirouksen alaista, mutta lain mukaan lain rikkojat saavat päälleen kirouksen. Laki lupaan noudattajille siunauksia ja rikkojille kirouksia. Tätä Paavali tarkoitti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole.

Paavalin teologian ydinsanoma on, että jokaisen tulee noudattaa Mooseksen lakia, mutta hän toi mukaan laissa olevan vaatimuksen uskoa Messiasta. Mooseksen laissa on myös säädökset armosta, mitä uusi liitto ei ole muuttanut mitenkään.

"Totta, että Paavalin kirjeissä on monimutkaisia kohtia – mutta se ei oikeuta väitettä, että hän olisi opettanut lain noudattamista pelastuksen ehtona."

Lukuisissa Paavalin kirjeiden kohdissa on asetettu pelastuksen ehdoksi Mooseksen lain noudattaminen. Kyse on siitä, että ihminen saa ensiksi syntinsä anteeksi uskonsa johdosta, mutta sen jälkeen häneltä edellytetään parannuksen takoa ja lain noudattamista. Jos hän ei lakia noudata, hän ei koskaan saavuta vanhurskautta. Jos hän ei edes aio noudattaa lakia, hän ei saa koskaa syntejään anteeksi. Nämä asia löytyvät mm. Room 2:13 ja Hebr 10:26-28.

Sinä olet tullut ilmeisesti tänne vain valehtelemaan. Paavali noudatti aina Mooseksen lakia ja vaati samaa myös pakanoilta.

Ap. t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,

Ap. t 25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."

Laki ei itsessään ketään kiroa tai sen noudattaminen ei ole kirouksen alaista, mutta lain mukaan lain rikkojat saavat päälleen kirouksen. Laki lupaan noudattajille siunauksia ja rikkojille kirouksia. Tätä Paavali tarkoitti.

Kiitos vastauksestasi. Koska keskustelu on kiristymässä ja sisältää ad hominem -väitteitä (”et osaa Raamattua”, ”tulit valehtelemaan”), haluan palauttaa huomion siihen, mitä alkuperäisesti keskustelimme: väitteeseen, että Paavali vaati pakanoita noudattamaan Mooseksen lakia.

Vastaukseni tarkoitus ei ollut vedota siihen, että ”minä uskon Sandersiin enemmän kuin sinä”, vaan osoittaa, että useimmat historiallisen tutkimuksen asiantuntijat (riippumatta omasta uskonnostaan) pitävät väitettä Paavalin lainvaatimuksista tekstin sisäisesti ja historiallisesti kestämättömänä.

1. Paavali ja Mooseksen laki – hänen omien sanojensa mukaan

Otit esiin Apt. 24:14 ja 25:8, missä Paavali puolustaa itseään juutalaisten edessä. Tässä hänen poliittinen puolustuspuheensa roomalaisessa oikeudessa esittää hänet uskollisena juutalaisena — ei kristillisen teologian lausumana.

Mutta kun hän opettaa omille seuraajilleen, hän sanoo selvästi:

“Te olette irrallaan Kristuksesta, te, jotka tahdotte tulla vanhurskaiksi lain kautta; olette langenneet pois armosta.”
        – Gal. 5:4

“Olemme nyt irti laista, koska olemme kuolleet pois siitä, mikä ennen piti meitä vallassaan.”
        – Room. 7:6

“Kristus on lain telos [loppu, päämäärä] vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.”
        – Room. 10:4

Tämä ei ole yksi tai kaksi kohtaa, vaan Paavalin teologian selvä punainen lanka:
        Pelastus ei tule lain kautta, vaan uskosta Kristukseen.

2. Mitä Room. 2:13 tarkoittaa?

Mainitsit Room. 2:13:
        “...vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.”

Mutta Paavali ei esitä tätä väitteenään, vaan retorisena rakennelmana, jossa hän johdattaa lukijan kohti toteamusta, että kukaan ei tee näin:

“Ei ole ketään, joka tekisi hyvää, ei ainoatakaan.”
        – Room. 3:12

“Lain teoista ei mikään liha tule vanhurskaaksi hänen edessään.”
        – Room. 3:20

Uskonnonhistorioitsija James D.G. Dunn:

“Room. 2 esittelee hypoteesin, joka murskataan seuraavassa luvussa.”
        – Romans 1–8, Word Biblical Commentary

3. Gal. 3:13 – lain kirous

Väitteesi siitä, että Paavali ei kritisoi lakia sinänsä, on ymmärrettävä, mutta epätarkka. Paavalin radikaali väite on, että Kristus kuoli juuri siksi, että laki tuomitsi meidät – eikä kukaan voinut täyttää sitä.

“Kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia.”
        – Gal. 3:10

“Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta.”
        – Gal. 3:13

Richard B. Hays, NT-tutkija (Duke University):

“Paavalille laki on hyvä – mutta täysin voimaton pelastamaan. Siksi se pitää jättää taakse Kristuksessa.”
        – The Moral Vision of the New Testament, s. 122

4. Lain noudattaminen pakanoille?

Paavali kielsi ympärileikkauksen ja Mooseksen lain noudattamisen pakanoilta toistuvasti:

“Pysyköön kukin siinä asemassa, jossa hänet on kutsuttu... Jos joku on ympärileikkaamaton, älköön ympärileikkauttako itseään.”
        – 1. Kor. 7:18

“Jos te annatte ympärileikata itsenne, Kristuksesta ei ole teille mitään hyötyä.”

Näin ei puhu mies, joka vaatisi Mooseksen lain noudattamista.

Lopuksi – argumentointitapa

Kun keskustelu siirtyy tasolle: "sinä valehtelet", "et osaa Raamattua", "et ole uskova", kyse ei enää ole tekstin tutkimisesta, vaan persoonien arvottamisesta. Tätä kutsutaan ad hominem -argumentoinniksi, joka ei tee väitteistäsi yhtään vakuuttavampia.

Jos haluat pitäytyä tekstissä ja tutkijoiden näkemyksissä, keskustelu voi jatkua hedelmällisesti. Mutta jos väittely perustuu siihen, kuka uskoo oikein, eikä siihen, mitä teksti sanoo, olemme siirtyneet pois historiallisesta analyysista ja hypänneet saarnatuoliin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi. Koska keskustelu on kiristymässä ja sisältää ad hominem -väitteitä (”et osaa Raamattua”, ”tulit valehtelemaan”), haluan palauttaa huomion siihen, mitä alkuperäisesti keskustelimme: väitteeseen, että Paavali vaati pakanoita noudattamaan Mooseksen lakia.

Vastaukseni tarkoitus ei ollut vedota siihen, että ”minä uskon Sandersiin enemmän kuin sinä”, vaan osoittaa, että useimmat historiallisen tutkimuksen asiantuntijat (riippumatta omasta uskonnostaan) pitävät väitettä Paavalin lainvaatimuksista tekstin sisäisesti ja historiallisesti kestämättömänä.

Otit esiin Apt. 24:14 ja 25:8, missä Paavali puolustaa itseään juutalaisten edessä. Tässä hänen poliittinen puolustuspuheensa roomalaisessa oikeudessa esittää hänet uskollisena juutalaisena — ei kristillisen teologian lausumana.

“Te olette irrallaan Kristuksesta, te, jotka tahdotte tulla vanhurskaiksi lain kautta; olette langenneet pois armosta.”

“Olemme nyt irti laista, koska olemme kuolleet pois siitä, mikä ennen piti meitä vallassaan.”

“Kristus on lain telos [loppu, päämäärä] vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.”

Tämä ei ole yksi tai kaksi kohtaa, vaan Paavalin teologian selvä punainen lanka:

Mutta Paavali ei esitä tätä väitteenään, vaan retorisena rakennelmana, jossa hän johdattaa lukijan kohti toteamusta, että kukaan ei tee näin:

Väitteesi siitä, että Paavali ei kritisoi lakia sinänsä, on ymmärrettävä, mutta epätarkka. Paavalin radikaali väite on, että Kristus kuoli juuri siksi, että laki tuomitsi meidät – eikä kukaan voinut täyttää sitä.

“Paavalille laki on hyvä – mutta täysin voimaton pelastamaan. Siksi se pitää jättää taakse Kristuksessa.”

Paavali kielsi ympärileikkauksen ja Mooseksen lain noudattamisen pakanoilta toistuvasti:

“Pysyköön kukin siinä asemassa, jossa hänet on kutsuttu... Jos joku on ympärileikkaamaton, älköön ympärileikkauttako itseään.”

“Jos te annatte ympärileikata itsenne, Kristuksesta ei ole teille mitään hyötyä.”

Kun keskustelu siirtyy tasolle: "sinä valehtelet", "et osaa Raamattua", "et ole uskova", kyse ei enää ole tekstin tutkimisesta, vaan persoonien arvottamisesta. Tätä kutsutaan ad hominem -argumentoinniksi, joka ei tee väitteistäsi yhtään vakuuttavampia.

Jos haluat pitäytyä tekstissä ja tutkijoiden näkemyksissä, keskustelu voi jatkua hedelmällisesti. Mutta jos väittely perustuu siihen, kuka uskoo oikein, eikä siihen, mitä teksti sanoo, olemme siirtyneet pois historiallisesta analyysista ja hypänneet saarnatuoliin.

"Paavali vaati pakanoita noudattamaan Mooseksen lakia."

Kyllä.

Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

"Mutta kun hän opettaa omille seuraajilleen, hän sanoo selvästi:
        “Te olette irrallaan Kristuksesta, te, jotka tahdotte tulla vanhurskaiksi lain kautta; olette langenneet pois armosta.” – Gal. 5:4"

Paavali sanoi, että kristityt, myös pakanat tulevat vanhurskaiksi noudattamalla Mooseksen lakia, mihin sisältyy vaatimus uskoa Kristusta. Tämä lause kumoaa selityksesi:

"Paavali kielsi ympärileikkauksen ja Mooseksen lain noudattamisen pakanoilta toistuvasti:"

Sinä puhut roskaa.

Paavali ei kieltänyt ympärileikkausta vaan itse ympärileikkasi kreikkalaisen Timoteuksen. Ap. t 21 käsittelee tätä syytöstä myös ja toteaa, ettei Paavali kieltänyt ympärileikkaamasta ketään.

Galatalaiskirje ja Ap. t 15 käsittelevät sitä kysymystä, että pitääkö Kreikassa asuvien pakanoiden ottaa ympärileikkaus, jotta he voisivat pelastua. Apostolit eivät sitä vaatineet, koska Mooseksen lain 17. luvussa ei ole käskyä ympärileikata Israelin ulkopuolella asuvia pakanoita.

Paavali vaati toistuvasti pakanoita noudattamaan Mooseksen lakia, mistä otin edellä mm. tämän esimerkin:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Paavali kielsi ympärileikkauksen ja Mooseksen lain noudattamisen pakanoilta toistuvasti:
        “Jos te annatte ympärileikata itsenne, Kristuksesta ei ole teille mitään hyötyä.” – Gal. 5:2"

Tässä kohtaa Paavali ei kiellä ympärileikkausta vaan asiayhteys on toinen. Paavali tarkoittaa, että jos joku kääntyy sellaiseen juutalaisuuteen, joka ei usko Jeesukseen Kristukseen, ja ottaa ympärileikkausen synagoogan vaatimuksesta, silloin Kristuksesta ei ole hänelle mitään hyötyä. Galatalaiskirje puuttuu siihen, että seurakunta alkoi hajoamaan ja osa sen jäsenistä palasivat takaisin pakanauskontoihin ja ei-messiaaniseen juutalaisuuteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Paavali vaati pakanoita noudattamaan Mooseksen lakia."

Kyllä.

Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

"Mutta kun hän opettaa omille seuraajilleen, hän sanoo selvästi:
        “Te olette irrallaan Kristuksesta, te, jotka tahdotte tulla vanhurskaiksi lain kautta; olette langenneet pois armosta.” – Gal. 5:4"

Paavali sanoi, että kristityt, myös pakanat tulevat vanhurskaiksi noudattamalla Mooseksen lakia, mihin sisältyy vaatimus uskoa Kristusta. Tämä lause kumoaa selityksesi:

"Paavali kielsi ympärileikkauksen ja Mooseksen lain noudattamisen pakanoilta toistuvasti:"

Sinä puhut roskaa.

Paavali ei kieltänyt ympärileikkausta vaan itse ympärileikkasi kreikkalaisen Timoteuksen. Ap. t 21 käsittelee tätä syytöstä myös ja toteaa, ettei Paavali kieltänyt ympärileikkaamasta ketään.

Galatalaiskirje ja Ap. t 15 käsittelevät sitä kysymystä, että pitääkö Kreikassa asuvien pakanoiden ottaa ympärileikkaus, jotta he voisivat pelastua. Apostolit eivät sitä vaatineet, koska Mooseksen lain 17. luvussa ei ole käskyä ympärileikata Israelin ulkopuolella asuvia pakanoita.

Paavali vaati toistuvasti pakanoita noudattamaan Mooseksen lakia, mistä otin edellä mm. tämän esimerkin:

Tarkastellaanpa väitteitä systemaattisesti.

1. Hebr. 10:26–28 ei ole Paavalin tekstiä

Ensimmäinen huomio: Heprealaiskirje ei ole Paavalin kirjoittama, eikä sitä ole pidetty sellaisena nykytutkimuksessa enää pitkään aikaan. Tätä mieltä ovat lähes kaikki tutkijat, mm.:

– Raymond E. Brown (Introduction to the New Testament, 1997):
        “Heprealaiskirjeen kieli, tyyli ja teologia poikkeavat liian paljon Paavalista, jotta kirje voitaisiin hänelle luotettavasti omistaa.”

Siksi Heprealaiskirjeen käyttö todisteena Paavalin opetuksesta on virheellinen lähtökohta.

2. Room. 2:13 on osa retorista rakennetta, ei lopullinen oppi

Väitteesi Room. 2:13:sta edelleenkin ohittaa sen, että Paavali käyttää luvussa 2 retorista johdattelua kohti luvun 3 päätelmää. Roomalaiskirjeessä luvut 1–3 muodostavat loogisen kokonaisuuden:

– Room. 3:20: “Lain teoista ei kukaan tule vanhurskaaksi.”
        – Room. 3:28: “Me päätämme, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.”

Kuten professori James D.G. Dunn (Romans Commentary, Word Biblical Commentary) selittää:

“Room. 2 on tarkoituksella rakennetun argumentin osa, jossa mahdollisuus tulla vanhurskaaksi lain kautta torjutaan luvussa 3. Lain noudattajia ei lopulta ole olemassa – kaikki ovat lain rikkojia.”

3. Timoteuksen ympärileikkaus ei tue Mooseksen lain yleistä vaatimusta

Kyllä, Apostolien teoissa (Ap.t 16:3) Paavali ympärileikkasi Timoteuksen – mutta ei lain velvoituksesta, vaan juutalaisten mieliksi:

“...kaikkihan tiesivät, että hänen isänsä oli kreikkalainen.” (Ap.t 16:3)

Tämä oli käytännöllinen ele välttääkseen pahennusta juutalaisten parissa. Samalla Paavali selvästi vastusti ympärileikkausta pelastuksen ehtona, kuten Galatalaiskirjeessä:

“Jos te annatte ympärileikata itsenne, Kristuksesta ei ole teille mitään hyötyä.” (Gal. 5:2)

4. 1. Kor. 14:34 ja “laki”

Kohta “naisten tulee olla vaiti… niin kuin lakikin sanoo” ei viittaa Mooseksen lakiin, koska missään Mooseksen laissa ei ole määräystä, että naisten tulee olla hiljaa seurakunnassa. Tämä kohta on kiistanalainen, ja tutkijat (esim. Gordon Fee, Craig Keener) ovat osoittaneet, että:

– Kohta on mahdollisesti myöhäinen lisäys tai Paavalin retorinen laina vastustajilta.
        – Se ei perustu Mooseksen lakiin vaan juutalaiseen kulttuuritraditioon.

5. Paavali ja laki – kokonaiskuva

Paavalin kehittämä teologia selittää selvästi, että laki ei pelasta:

– “Kristus on lain päämäärä vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.” (Room. 10:4 – telos = päämäärä)
        – “Jos vanhurskaus saadaan lain kautta, silloin Kristus on kuollut turhaan.” (Gal. 2:21)

Paavalin mukaan pakanat pelastuvat uskon kautta, ei lain kautta. Hän antaa myös esimerkin Abrahamista, joka “tuli vanhurskaaksi uskon kautta – ennen ympärileikkausta” (Room. 4:10). Tämä on ratkaisevaa: Paavalin oppi ei perustu lain noudattamiseen.

Jos väitetään, että Paavali opetti Mooseksen lain noudattamista pelastuksen ehtona, se vaatii sivuttamaan hänen koko ydinteologiansa Galatalais- ja Roomalaiskirjeessä, sekä tukeutumaan epäselviin tai väärinkäytettyihin kohtiin.

• Anonyymi

2 Timothy 2:15 (KJB)
        Study to shew thyself approved unto God, a workman that needeth not to be ashamed, rightly dividing the word of truth.

Raamattu kehottaa tutkimaan Raamattua ja opettelemaan jakamaan sanan oikein. Aatamilla oli erilainen pelastussuunnitelma kuin Mooseksen lain aikaan juutalaisilla. Jeesus saarnasi kuningaskunnan oppia ja taivaan valtakuntaa juutalaisille. Paavalille hän paljasti, miten uskomalla hänen verensä sovituksen omalle kohdalleen ihminen pelastuu, eli pääsee Jumalan valtakunnan perilliseksi saadessaan uskoon tullessaan Jumalan elävän pyhän hengen Aatamissa kuolleen henkensä tilalle. Jumalan valtakunta on meissä kristityissä. Taivaan valtakunta on fyysinen valtakunta, jossa Jeesus tulee hallitsemaan tuhat vuotta Jerusalemista käsin. When things are different, they are not the same.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ainut asia, joka pelastaa tässä armon ajassa, kirkon ajassa, on Jeesuksen sovitusveri. Jos luulee, että tarvitaan jotain muutakin, ei vielä ole laittanut uskoaan täysin Jeesuksen vereen eikä siis ole vielä pelastunut. Kukaan ihminen ei voi 'hyvillä teoillaan' tai 'hurskaalla elämällään' tai 'syntien karttamisella' itseään pelastaa. Me kaikki olemme syntisiä. Jeesus on ainoa tie pelastukseen. Pelastumme teoistamme huolimatta, emme niiden takia! Uudestisyntyminen on sitä, että sillä hetkellä, kun uskomme Jeesuksen syntiensovitusteon, saamme elävän Jumalan pyhän hengen kuolleen henkemme tilalle. Se on yhtä peruuttamaton tapahtuma kuin fyysinen äidin lapsivedestä syntyminen. Jos sen voisi menettää tekojensa takia, jokainen meistä menettäisi sen joka päivä monta kertaa. Kaikkein omahyväisinkin. Ei, kukaan ei pysty itseään pelastamaan tässä armon ajassa.

Heti uskovien kristittyjen ylöstempauksen jälkeen pelastussuunnitelma muuttuu taas. Antikristuksen ajssa (seitsemän vuotta) tarvitaan uskon lisäksi myös omia tekoja, ja pelastumisensa voi koko ajan menettää. Täytyy kieltäytyä pedon merkistä ym. Nyt on vielä helppo pelastua. Usko Jeesukseen tänään, eli usko, että hän sovitti sinunkin syntisi verellään, niin pelastut, peruuttamattomasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Höpö höpö

Joh 14
        Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun.
        Minun Isäni kodissa on monta huonetta – enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan

John 14:2 (KJB)
        In my Father's house are many mansions: if it were not so, I would have told you. I go to prepare a place for you.

Meitä odottaa kartanot taivaassa, Jeesuksen omakätisesti meille rakentamat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos ei laita uskoaan vain ja täysin Jeesuksen vereen, vaan luulee, että pelastumiseen tarvitaan myös ihmisen omia räpellyksiä, tulee muistaa se, että jos ei noudata juutalaisille annetun lain jokaista kohtaa pilkulleen, on syyllinen niihin kaikkiin. Luepa Vanhasta Testamentista koko lakien lista, niitä on satoja. Olikohan niin, että niitä kaikkia ei edes ole kirjattu Raamattuun?

Meidän ei tule tahallamme rikkoa lakia, mutta me emme pysty miellyttämään Jumalaa kömpelöillä yrityksillämme olla virheetön. Me emme pysty siihen! Pelastuksen edellytys on nöyryys. Täytyy tajuta olevansa helvetin ansaitseva syntinen ja uskoa, että Jeesus sovitti kaikki meidänkin syntimme Golgatalla. Epäusko on ainoa synti, jota emme saa anteeksi. Kaiken muun kattaa Jeesuksen veri.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>>>>Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo<<<
        Kristus lain loppuna ( telos) on lain kautta saatavan vanhurskauden loppu.

Kun ihminen tulee Kristuksen luokse hän tulee Jumalan vanhurskauden luokse.
        Usko Kristukseen tekee lopun lain järjestelmästä.

Jumalan vanhurskaus on ilmoitettu Kristuksessa.
        Roomalaiskirje‬ ‭3‬:‭21‬-‭26‬ ‭FB38‬‬
        "‭‭Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. ...."

Lakia ei ole lopetettu. Laki on Jumalan Sanaa joka pysyy isnkaikkisesti. Uskovakin voi langeta pois armosta lain tekoihin kuten jotkut Galatalaiset.Mutta ssmalla hän lankeaa pois Kristuksesta.

Pelastava evankeliumi löytyy 1 Cor 15 (KJB):

Moreover, brethren, I declare unto you the gospel which I preached unto you, which also ye have received, and wherein ye stand;

2 By which also ye are saved, if ye keep in memory what I preached unto you, unless ye have believed in vain.

3 For I delivered unto you first of all that which I also received, how that Christ died for our sins according to the scriptures;

4 And that he was buried, and that he rose again the third day according to the scriptures:

Miten Jeesus kuoli? Hän vuodatti verensä syntiemme sovitukseksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole.

Laki annettiin juutalaisille osoittamaan, miten toivotonta heidän olisi yrittää pelastaa itsensä omilla teoillaan. Kukaan ei pysty noudattamaan Mooseksen lakia. Jos pystyisi, Jeesus olisi vuodattanut verensä turhaan. Jeesus on ainoa tie taivaaseen. Emme pelastu teoillamme, jottei kukaan kerskaisi. Se on Jumalan lahja. Me voimme ottaa pelastuksen, uudestisyntymisen, vastaan tai jatkaa omia yritelmiämme pelastella itseämme. Se omahyväisyys kostautuu niin, että omiin tekoihinsa edes osittain luottanut huomaa kuolemansa jälkeen päätyneensä helvettiin. Nöyrry sinäkin tajuamaan, miten kurja syntinen olet. Jeesus sovitti sinunkin syntisi. Ota hänen rakkaudenlahjansa vastaan. Ota vastaan armahduskirja siellä vankilassasi, niin pääset vapaaksi eikä sinut tarvitse enää sovittaa syntejäsi helvetissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

lakkitehtaassa taas. Varmaankin ristinryöväri sai lakki- opetuksen, kuten moni lakkimies täällä jauhaa-
        täytä tämä ja tämä käsky, sitten käskyjä - käskynpäälle, toinen ottaa taas läksykirjan ja alkaa läksyttää- läksyjä ---läksynpäälle, ja auta armia, kun ne kaikki toteuttaa

PELAsTUU......... Huoh!

Eiköhän tämä Pyhä Henki ja Sana itse--- rakenna sen Elämänkirjallisen seurakunnan.

Lakkipää seurakuntia on aikain saatossa ollut riittävästi, jotta eiköhän porukka jo näe, että Kuka pelastaa..

lakittajat- läksyttäjät, vai Jeesus...... Lakimiehet sovittaessaan päähän lakkeja, hokaavat, että tämä lakki sopii ja kas, aletaan sitä muotia vaatimaan jokaisen päähän.... jne.

toinen oppi kirkon läksykirjasta- että kun sitä läksyä joka viikko läksytetään, alkaa läksykirjast maistumaan lukutoukalle ihmeelliselle ja siitä alkaa läksytys....

Sitten vaikka jahvettilaiset- kyllä siellä opetetaan vuorosanoja- siihen ja siihen kysymykseen ja ikäänkuin robotti- äly vastaa- kun kysyjä - osaa kysyä ja oppilas on oppinut sielläkin läksynsä--- vastaillaan läksyn sivun sen ja sen mukaisesti jne.

On sapattiläksyä, on alkeisoppi- kasteläksyä, on kidtusjumalaläksyä, on helvetillisen vauvaopin perke- ulos vauvasta läksyä, ja kyllä näitä läksyjä riittää.....

-----usko-- sijaiseesi- sovitukseen- täytettyyn työhön - ja seuraa Jumalan Karitsaa- armonkansalaisena- armo---uusi...... Uusipäivä- eilinen on mennyt- huomista emme elä, tänään autta Herra!

Pyhä Henki on Voima- Hän kirkastaa Isän rakkauden- ja on antanut Elämän Pojalle, ja Poika- kelle tahtoo. Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekevät ja raskautetut- MINÄ annan teille levon.....

Läksy ja käskykirja- sellaisena kuin läksyttäjät valtajakkaraa haluavat käyttää, se tulee hyvän ja pahantiedonpuulta- - ihmisen sanomana. hedelmänä..
        en viihdy siinä, vaan elän Elämänpuun hedelmien varassa--- armonkansalaisena...

• Anonyymi

Augustinuksen uskontunnustuksen kun uskot, niin se on aika lailla siinä.

• Anonyymi

Se ei alkuunkaan riitä pelastukseen. Sinun täytyy myös ottaa uskovien upotuskaste, lopettaa laittomuuden tekeminen ja tehdä Jumalan tahto. Tiedätkö sinä edes sitä, mihin on Jumalan tahto kirjoitettu ja mitä tekemällä täyttää Jumalan tahdon?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se ei alkuunkaan riitä pelastukseen. Sinun täytyy myös ottaa uskovien upotuskaste, lopettaa laittomuuden tekeminen ja tehdä Jumalan tahto. Tiedätkö sinä edes sitä, mihin on Jumalan tahto kirjoitettu ja mitä tekemällä täyttää Jumalan tahdon?

”Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt. Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi". Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys. Ja tehkää tämä, koska tunnette tämän ajan, että jo on hetki teidän unesta nousta; sillä pelastus on nyt meitä lähempänä kuin silloin, kun uskoon tulimme.”
        ‭‭Roomalaiskirje‬ ‭13‬:‭8‬-‭11‬ ‭FB38‬‬

”Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut. Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä.

Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä. En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni.

Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi. Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne.”
        ‭‭Johannes‬ ‭15‬:‭12‬-‭17‬ ‭FB38‬‬

”Ja siitä me tiedämme hänet tuntevamme, että pidämme hänen käskynsä. Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.

Mutta joka pitää hänen sanansa, hänessä on Jumalan rakkaus totisesti täydelliseksi tullut. Siitä me tiedämme, että me hänessä olemme. Joka sanoo hänessä pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, niinkuin hän vaelsi.

Rakkaani, en minä kirjoita teille uutta käskyä, vaan vanhan käskyn, joka teillä on alusta ollut; tämä vanha käsky on se sana, jonka te olette kuulleet.

Ja kuitenkin minä kirjoitan teille uuden käskyn, sen, mikä on totta hänessä ja teissä; sillä pimeys katoaa, ja totinen valkeus jo loistaa. Joka sanoo valkeudessa olevansa, mutta vihaa veljeänsä, se on yhä vielä pimeydessä.

Joka rakastaa veljeänsä, se pysyy valkeudessa, ja hänessä ei ole pahennusta. Mutta joka vihaa veljeänsä, se on pimeydessä ja vaeltaa pimeydessä, eikä hän tiedä, mihin menee; sillä pimeys on sokaissut hänen silmänsä.”
        ‭‭1. Johanneksen kirje‬ ‭2‬:‭3‬-‭11‬ ‭FB38‬‬

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko muistanut elää täysin synnitöntä elämää? Tiedä, että sinun täytyy täyttää joka ainoa Mooseksen lain kohta, jos aiot pelastua jos haluat omilla teoillasi päästä taivaaseen. Olethan sinä jo tullut Jumalan kaltaiseksi, etkö sinä olekin?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko muistanut elää täysin synnitöntä elämää? Tiedä, että sinun täytyy täyttää joka ainoa Mooseksen lain kohta, jos aiot pelastua jos haluat omilla teoillasi päästä taivaaseen. Olethan sinä jo tullut Jumalan kaltaiseksi, etkö sinä olekin?

Sinulla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä Raamatussa lukee.

Jos joku noudattaa Mooseksen lakia, hän ei pelastu omien tekojensa kautta. Vanhan testamentin aikana moni pelastui saatuaan armoa Jumalalta. Uskon, että yksi niistä katuneista oli Daavid, joka pelastu.

Sinulla ei ole myöskään mitään käsitystä siitä, mitä ehtoja armon saamiselle on.

Jos et halua tehdä parannusta laittomuuksistasi, et voi saada armoa Jeesukselta Kristukselta. Armon saaminen edellyttää aina parannuksen tekoa ja lain noudattamista. Nämä säädökset koskevat myös uutta liittoa:

2Moos 20:6 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.

San 28:13 Joka rikkomuksensa salaa, ei menesty, joka ne tunnustaa ja hylkää, saa armon.
        14 Hyvin käy sen, joka tuntee pyhää pelkoa, tuhoon kulkee se, joka kovettaa sydämensä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinulla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä Raamatussa lukee.

Jos joku noudattaa Mooseksen lakia, hän ei pelastu omien tekojensa kautta. Vanhan testamentin aikana moni pelastui saatuaan armoa Jumalalta. Uskon, että yksi niistä katuneista oli Daavid, joka pelastu.

Sinulla ei ole myöskään mitään käsitystä siitä, mitä ehtoja armon saamiselle on.

Jos et halua tehdä parannusta laittomuuksistasi, et voi saada armoa Jeesukselta Kristukselta. Armon saaminen edellyttää aina parannuksen tekoa ja lain noudattamista. Nämä säädökset koskevat myös uutta liittoa:

2Moos 20:6 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.

San 28:13 Joka rikkomuksensa salaa, ei menesty, joka ne tunnustaa ja hylkää, saa armon.
        14 Hyvin käy sen, joka tuntee pyhää pelkoa, tuhoon kulkee se, joka kovettaa sydämensä.

Kyllä minä kuule tunnen Raamattua, olenhan sentään jo 45 vuotta uskossa ollut hurskas ja pyhä, siis sellainen kuin Paavalin mukaan tosiuskovaiset ovat. Lisäksi tunnen ihmistä. Sinusta paistaa ylpeys, korskeus ja omavanhurskas. Olet farisealainen, joka kuvittelee Mooseksen lain avulla tulevansa Jumalan kaltaiseksi ja pääsevänsä siten taivaaseen. Ai jumalattomuuden määrää! Sinun pitää itkien katua syntejäsi, tulla uskoon ja päästä jonkun tosiuskovaisen opettamaksi, koskapa itse keskenäsi löydät Raamatusta vain lakivanhurskautta.

• Anonyymi

"Jeesus pelastaa" on vain puolitotuus ja melkolailla tunneasia.

• Anonyymi

Se Jeesukseksi mainittuhan lupasi tulla takaisin Maan päälle vielä osan kuulijoistaan eläessä.
      Onko näkynyt?
      Petkuhuiputusta, sanon minä.

• Anonyymi

Raamatussa ei ole missää sellaista tekstiä, että Jeesus olisi luvannut tulla takaisin Maan päälle osan kuulijoista eläessä. Olet siis väärässä.

Sen sijaan Jeesus sanoi osan opetuslapsistaan näkevän Jeesuksen taivasten valtakunnan kuninkaana ja sitten kolme heistä näki Jeesuksen kirkastusvuorella kuninkaana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Raamatussa ei ole missää sellaista tekstiä, että Jeesus olisi luvannut tulla takaisin Maan päälle osan kuulijoista eläessä. Olet siis väärässä.

Sen sijaan Jeesus sanoi osan opetuslapsistaan näkevän Jeesuksen taivasten valtakunnan kuninkaana ja sitten kolme heistä näki Jeesuksen kirkastusvuorella kuninkaana.

Eikö?
        Mitäs kirjaa tämä sitten on?

Matt. 16:

"28. Totisesti sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa*, ennen kuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakunnassaan."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikö?

Matt. 16:

"28. Totisesti sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa*, ennen kuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakunnassaan."

Lueppas tästä:

Matt 16:28 Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakuntansa kuninkaana."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikö?

Matt. 16:

Johannes tosiaan näki ilmestyksessä lopun ajan tapahtumat. Jeesuksen lopaus täyttyi kirjaimellisesti, ei niin kuin sen sinun mielestäsi olisi pitänyt täyttyä. Jeesus ei sanonut, että joku opetuslapsista olisi paikalla, kun Jeesus palaisi kuninkaana. Hän sanoi, että jotkut heistä näkisivät sen, ja niinhän tapahtui.

• Anonyymi

Ihmisten arpapeliä on oikean opin etsiminen.

• Anonyymi

Sen näkee kuusvuotias varttitunnissa apostoleista.

• >>Jos haluat pelastua, sinun pitäisi ottaa uskovien upotuskaste ja kääntyä messiaaniseksi juutalaiseksi, koska sitä oppia Jeesus ja apostolit opettivat. Sitä paitsi Kristuksen nimi ei ole koskaan edes ollut Jeesus vaan se oli Jeshua.>>

Sekä Litteään Maahan.

😊 😊 😊 😊 😊

• Anonyymi

>>Tiedätkö sinä edes sitä, mihin on Jumalan tahto kirjoitettu ja mitä tekemällä täyttää Jumalan tahdon?>>

Mennä Tuska-festareille tappamaan epäjumalan palvojia.

😊 😊 😊 😊 😊

• Anonyymi

Miltä pitäisi pelastua ja miksi?

• Anonyymi

Helvetiltä. Siksi, että helvetissä kärsit kauheasti ja ikuisesti. Mutta Jumala ei pakota sinua pelastumaan. Jumalaa vihaaville on varattu mahdollisuus mennä viettämään ikuisuutensa helvetissä, jossa he saavat olla (joutuvat olemaan) erossa Jumalasta ikuisesti.

• >>Sen sijaan Jeesus sanoi osan opetuslapsistaan näkevän Jeesuksen taivasten valtakunnan kuninkaana ja sitten kolme heistä näki Jeesuksen kirkastusvuorella kuninkaana.>>

"Totisesti sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennen kuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakunnassaan."

Ei liity mitenkään kirkastusvuoren tapahtumiin.

Paljon uskottavampi tulkinta on, että Jeesus olisi luvannut tulla takaisin Maan päälle osan kuulijoista eläessä. Puhut siis paskaa.

😊 😊 😊 😊 😊

• Anonyymi

Se usko, joka Jeesuksella oli, pelastaa.

• Anonyymi

Jeesus teki pelastuksesta helpon. Kun uskomme ja tunnustamme Jeesuksen Kaikkivaltiaaksi Herraksemme ja syntiemme lunastajaksi, Golgatan ristillä. On helppoa pitää lyhyet päivitysvälit synneillemme. Saamme nimemme elämän kirjaan ja siirrymme heti Jumalan valtakunnan siunatuksi lapseksi yksilönä. On toki muitakin tapoja, kuten ristin ryövärillä. Tai ikänsä Jumalaa pilkannut, loppuun väsynyt onneton, sontaläjästään itkien armoa huutava kadotuksen lapsi. Jeesus tulee, taluttaa onnettoman pahan yli ja antaa hänelle lopulta vanhurskaan valkoisen kaavun. Onko nämä liian vaikeita ? Meillä on yksilölliset elämät. mutta Jeesuksen käsi on aina tarjolla sille, kuka siihen haluaa tarttua.

• Anonyymi

😂 Voi hyvänen aika! Ei, ei se ollut Jeesus joka teki pelastuksesta "helpon". Sen teki Paavali! Kannattaa ihan oikeasti lukea se Raamattu.

Jeesus sanoi:

"Jos tahdot päästä elämään sisälle, pidä käskyt." (Matt. 19:17)
        "Ei jokainen, joka sanoo: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan..." (Matt. 7:21)

Mutta Paavali tuli myöhemmin ja julisti:

"Me katsomme ihmisen tulevan vanhurskaaksi ilman lain tekoja, uskon kautta" (Room. 3:28)

Siinä missä Jeesus vaati kilvoitusta, kuuliaisuutta ja oman ristin kantamista, Paavali tarjosi pikapelastuksen uskontunnustuksella. Eli jos haluat kevyen version, jossa "päivitysväli synneille" toimii kuin virustorjunta.. kiitä Paavalia, ei Jeesusta.

Mutta oikeasti, tätä ristiriitaa ei ratkota hartaalla hymistelyllä vaan historiallisella raamatuntutkimuksella. Suosittelen.

• Anonyymi

Uskoontulo ei ole monimutkaista jos kokee,että on tehnyt vääriä asioita eli syntiä elämässä ja haluaa jättää vanhan elämän ,pyytää synnit Jumalalta anteeksi ja lähteä seuraamaan Jeesusta Kristusta ,Jumalan Poikaa.Tämä seuraaminen tarkoittaa sitä,että lukee Raamatusta miten Jumala haluaa meidän toimivan ja elävän.

Siis jos koet olevasi syntinen niin pyydä ne synnit anteeksi Taivaan Isältä Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimessä ja hylkää ne synnit ja turvaa Jeesuksen Kristuksen Golgatalla vuotaneeseen sovintovereen.Jeesuksen Kristuksen Jumalan Pojan veri puhdistaa kaikesta synnistä.
      Joka uskoo Poikaan,hänellä on iankaikkinen elämä.

Lue vaikka Johanneksen evankeliumi ja Apostolien teot.
      Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta.Jumalan sana on totuus ja tekee ihmisen vapaaksi

• Anonyymi

😄 Nyt on kyllä uskomattoman ihanasti sekaisin... vähän kuin laittaisi Paavalin, Johanneksen ja helluntailiikkeen tehosekoittimeen ja painaisi "smoothie"! Kannattaa tosiaan lukea se Raamattu ihan alusta asti, eikä vain poimia Paavalin oikopolkuja.

Jeesus ei opettanut mitään syntilistaa + "turvaa vereeni" -kaavaa. Hän sanoi:

"Seuraa minua." (Mark. 10:21)
        "Pidä käskyt." (Matt. 19:17)
        "Ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua." (Luuk. 9:23)

Ei sanaakaan "usko veressä" -mantraamisesta.

Eli joo, kiva kun intoa riittää, mutta nyt kannattaa oikeasti lukea koko Raamattu läpi. Jeesuksen omat sanat ensin. Sitten huomaa aika nopeasti, kuka oikeasti opetti mitäkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

😄 Nyt on kyllä uskomattoman ihanasti sekaisin... vähän kuin laittaisi Paavalin, Johanneksen ja helluntailiikkeen tehosekoittimeen ja painaisi "smoothie"! Kannattaa tosiaan lukea se Raamattu ihan alusta asti, eikä vain poimia Paavalin oikopolkuja.

Jeesus ei opettanut mitään syntilistaa "turvaa vereeni" -kaavaa. Hän sanoi:

"Seuraa minua." (Mark. 10:21)
        "Pidä käskyt." (Matt. 19:17)
        "Ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua." (Luuk. 9:23)

Ei sanaakaan "usko veressä" -mantraamisesta.

Eli joo, kiva kun intoa riittää, mutta nyt kannattaa oikeasti lukea koko Raamattu läpi. Jeesuksen omat sanat ensin. Sitten huomaa aika nopeasti, kuka oikeasti opetti mitäkin.

Eikös Golgatan sovintoveren- joka pesee veriruskeat synnitkin villanvalkoiseksi- kuulu sinun sanavarastoon ollenkaan.

seuraaminenko on käskyttämistä ja läksyttämistä ja sellainen risti pitäisi ottaa päivittäin?

tuskin sinua kannattaa seurata- Ennemmin seuraa Jumalan --UHRI-Karitsaa- joka uhrattuna kertoo anteeksiannosta...

ja se on JumalanTYÖ- kunkin kohdalla - pyhä ---pyhittyy...

mietihän läksytyttäjä- kun ehtoollisleipä ----murretaan... onko se leipä- Kristuksen ruumis- kuin läksymuottikirjan kaavan mukaan - - sen ja sen kulman ja mitan mukaan kaikilla?

Ei, ei se ole. Vaan Elämänleipä on MURRETTUna - kertoen, että muistoaterian leipä, Jeesus on jokaiselle --omanäköinen---- eli ---sopiva---- hänen elämäntilanteeseen.

Hän siis toimii kunkin saviastiankanssa--- hänen tilanteen ja elämänvaiheen mukaan armon kautta rakentaen tätä ihmistä.....

Ei läksyttäen, ei käskyttäen, kyykkyyn ylös, kyykkyyn ylös, kyykkyyn ylös, seuraava-- läksy...
        jne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikös Golgatan sovintoveren- joka pesee veriruskeat synnitkin villanvalkoiseksi- kuulu sinun sanavarastoon ollenkaan.

seuraaminenko on käskyttämistä ja läksyttämistä ja sellainen risti pitäisi ottaa päivittäin?

tuskin sinua kannattaa seurata- Ennemmin seuraa Jumalan --UHRI-Karitsaa- joka uhrattuna kertoo anteeksiannosta...

ja se on JumalanTYÖ- kunkin kohdalla - pyhä ---pyhittyy...

mietihän läksytyttäjä- kun ehtoollisleipä ----murretaan... onko se leipä- Kristuksen ruumis- kuin läksymuottikirjan kaavan mukaan - - sen ja sen kulman ja mitan mukaan kaikilla?

Ei, ei se ole. Vaan Elämänleipä on MURRETTUna - kertoen, että muistoaterian leipä, Jeesus on jokaiselle --omanäköinen---- eli ---sopiva---- hänen elämäntilanteeseen.

Hän siis toimii kunkin saviastiankanssa--- hänen tilanteen ja elämänvaiheen mukaan armon kautta rakentaen tätä ihmistä.....

Ei läksyttäen, ei käskyttäen, kyykkyyn ylös, kyykkyyn ylös, kyykkyyn ylös, seuraava-- läksy...
        jne.

Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ette te minua sentähden etsi, että olette nähneet tunnustekoja, vaan sentähden, että saitte syödä niitä leipiä ja tulitte ravituiksi.
        Älkää hankkiko sitä ruokaa, joka katoaa, vaan sitä ruokaa, joka pysyy hamaan iankaikkiseen elämään ja jonka Ihmisen Poika on teille antava; sillä häneen on Isä, Jumala itse, sinettinsä painanut."

Niin he sanoivat hänelle: "Mitä meidän pitää tekemän, että me Jumalan tekoja tekisimme?"

Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".

He sanoivat hänelle: "Minkä tunnusteon sinä sitten teet, että me näkisimme sen ja uskoisimme sinua? Minkä teon sinä teet? Meidän isämme söivät mannaa erämaassa, niinkuin kirjoitettu on: 'Hän antoi leipää taivaasta heille syötäväksi'."

Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei Mooses antanut teille sitä leipää taivaasta, vaan minun Isäni antaa teille taivaasta totisen leivän. Sillä

Jumalan leipä on se, joka tulee alas taivaasta ja antaa maailmalle elämän." Niin he sanoivat hänelle: "Herra, anna meille aina sitä leipää".
        (Joh 6:26-34)

Joh 6:35  Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ette te minua sentähden etsi, että olette nähneet tunnustekoja, vaan sentähden, että saitte syödä niitä leipiä ja tulitte ravituiksi.
        Älkää hankkiko sitä ruokaa, joka katoaa, vaan sitä ruokaa, joka pysyy hamaan iankaikkiseen elämään ja jonka Ihmisen Poika on teille antava; sillä häneen on Isä, Jumala itse, sinettinsä painanut."

Niin he sanoivat hänelle: "Mitä meidän pitää tekemän, että me Jumalan tekoja tekisimme?"

Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".

He sanoivat hänelle: "Minkä tunnusteon sinä sitten teet, että me näkisimme sen ja uskoisimme sinua? Minkä teon sinä teet? Meidän isämme söivät mannaa erämaassa, niinkuin kirjoitettu on: 'Hän antoi leipää taivaasta heille syötäväksi'."

Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei Mooses antanut teille sitä leipää taivaasta, vaan minun Isäni antaa teille taivaasta totisen leivän. Sillä

Jumalan leipä on se, joka tulee alas taivaasta ja antaa maailmalle elämän." Niin he sanoivat hänelle: "Herra, anna meille aina sitä leipää".
        (Joh 6:26-34)

Joh 6:35  Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa.

Mutta minä olen sanonut teille, että te olette nähneet minut, ettekä kuitenkaan usko.

Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.

Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt.

Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.
        (Joh 6:36-39)

ts. pelastus ON Jumalantyötä- eikä HÄN kadota yhtään, tämän Elämänleivän äärellä olevaa ja läksymiehet, eikä käskyttäjät tätä "Jumalan--- lainalaisuutta muuta"!!!

• Anonyymi

Kyllä. Ja kannattaa lukea 1 kor 15:1-4, jossa on evankeliumi tiivistettynä, Jeesuksen Paavalille paljastama uusi armon ajan pelastussuunnitelma.

Moreover, brethren, I declare unto you the gospel which I preached unto you, which also ye have received, and wherein ye stand;

2 By which also ye are saved, if ye keep in memory what I preached unto you, unless ye have believed in vain.

3 For I delivered unto you first of all that which I also received, how that Christ died for our sins according to the scriptures;

4 And that he was buried, and that he rose again the third day according to the scriptures:

'How'. Miten Jeesus kuoli? Hän vuodatti verensä. Ilman veren vuodatusta ei ole syntien sovitusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta minä olen sanonut teille, että te olette nähneet minut, ettekä kuitenkaan usko.

Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.

Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt.

Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.
        (Joh 6:36-39)

ts. pelastus ON Jumalantyötä- eikä HÄN kadota yhtään, tämän Elämänleivän äärellä olevaa ja läksymiehet, eikä käskyttäjät tätä "Jumalan--- lainalaisuutta muuta"!!!

Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."

Niin juutalaiset nurisivat häntä vastaan, [käskyttäjien ja läksyttäjien kanssa], ----- koska hän sanoi: "Minä olen se leipä, joka on tullut alas taivaasta";
        (Joh 6:40-41)

ja he "läksyttäjät" sanoivat: "Eikö tämä ole Jeesus, Joosefin poika, jonka isän ja äidin me tunnemme? Kuinka hän sitten sanoo: 'Minä olen tullut alas taivaasta'?" Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Älkää nurisko keskenänne.-------- niinpä-----niin!
        (Joh 6:42-43)

Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä. Profeetoissa on kirjoitettuna: 'Ja he tulevat kaikki Jumalan opettamiksi'. Jokainen, joka on Isältä kuullut ja oppinut, tulee minun tyköni.
        (Joh 6:44-45)
        Siinäpä se---- Jumalan-- opettamat tulevat --armoistuimen eteen--- ja tätä läksyttäjille, ja käskyttäjille opetetaan, ...... ei läskyt ja käskyt pelasta- vaan pelastus on Jumalantyö...

Siksihän Eedenistä Jumala uhrasi --Karitsan ja peitti-- Jumalantyönä---- alastomuuden- joka ei totellut Jumalan itsensä antamaa ohjetta.

Älä syö tuosta puusta- se on MINUN puuni--- eli puhuttiin hyvän ja pahantiedonpuusta- jonka juurella käärme--- ottaa ja käskyttää ja leikityttää Valtajakkaraa- ja tuomiohenkeä, käskyhenkeä- läksyhengellä jne.
        Valtataistelustahan on kyse..... taakoitttamisesta.... omin lupineen, käskyttäjien suulla...

Jumalan lain päämäärä on RAKKAUS----- ja sen opettaa Pyhä Henki, alkaen Getsemanen puutarhasta- ristille, jossa katsellaan myös ryövärien kohtaa, heidän sanojaan, sekä Jeesuksen viestintää...... läksytetäänkö?

Muista minua-- olen itse syypää, mutta sijaiseni, sinä täytit tahdollasi ja rakkaudellasi- sen valkeuden, mikä ristiltä loistaa Isän tahtona.....
        Hän rakasti ennen, kuin me edes ymmärrettiin hyvän ja pahanvälisen taistelun tilannetta.
        Läksyttäjät mielellään huutaa käskyjä, ristiinnaulitse HÄNET----
        mutta, minä en lähde teidän käskyttämisenne tielle.
        Herrani sanoi- Anna minullekin anteeksi, en tiennyt mitä tein, mutta Pyhä Henki Golgatalla avasi ymmärryksen ja siksi siinä Hengessä ymmärrän Elämänleivän merkityksen ja sen leivän murretun arvon, minun puolestani, siinä anteeksiantamuksessa....

Ei niin, että kukaan olisi Isää nähnyt; ainoastaan hän, joka on Jumalasta, on nähnyt Isän. Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo, sillä on iankaikkinen elämä.

Minä olen elämän leipä.
        (Joh 6:46-48)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä. Ja kannattaa lukea 1 kor 15:1-4, jossa on evankeliumi tiivistettynä, Jeesuksen Paavalille paljastama uusi armon ajan pelastussuunnitelma.

'How'. Miten Jeesus kuoli? Hän vuodatti verensä. Ilman veren vuodatusta ei ole syntien sovitusta.

Kommenttiisi siihen sisältyy vakava ja valitettavan yleinen ongelma nykyaikaisessa kristinuskossa: Paavali on asetettu Jeesuksen yläpuolelle auktoriteetiksi.

Oletetaan siis, että Paavalin kirjoituksissa paljastuu "uusi armon ajan pelastussuunnitelma", joka on eri kuin mitä Jeesus itse opetti? Tässä on syytä pysähtyä. Kristinusko, joka rakentuu Paavalin yksityisilmestykselle eikä Jeesuksen omille sanoille, ei ole Jeesuksen uskonto, vaan Paavalin oma oppi (ks. Gal. 1:11–12). Paavali itse sanoi saaneensa sen ”ei ihmisiltä, vaan ilmestyksen kautta” – toisin sanoen hän ei perustanut opetustaan Jeesuksen sanoihin vaan "omaan näkyynsä", jos hän sellaista edes näki.

Jeesus ei sanonut: "Uskokaa, että minä kuolen puolestanne ja nousen kuolleista." Hän sanoi esimerkiksi:

"Jos tahdot päästä elämään sisälle, noudata käskyjä." (Matt. 19:17)

"Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon." (Matt. 7:21)

"Miksi te huudatte minulle: ’Herra, Herra’, ettekä tee mitä minä sanon?" (Luuk. 6:46)

Paavali taas sanoo aivan muuta:

"Me päätämme, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja." (Room. 3:28)

Tässä ei ole kyse hienosäädöstä tai eri painotuksista – vaan kahdesta täysin eri soteriologiasta. Se, että valtavirta-kristinusko seuraa Paavalia eikä Jeesusta, on surullinen ja historiallinen tosiasia. Itse asiassa, monet tutkijat kuten Hyam Maccoby, John Shelby Spong ja jopa Bart Ehrman ovat osoittaneet, että Paavalin teologiaa ei voi sovittaa yhteen Jeesuksen opetusten kanssa, ilman vakavaa selityskierrettä tai valikoivaa lukutapaa.

Jos Jeesus kerran on Herra, miksi hänen sanansa eivät riitä – vaan tarvitaan Paavalin "korjausversio"?

Kristinusko on ajautunut tilanteeseen, jossa se pitää Paavalin mystistä näkyä Damaskoksen tiellä suurempana auktoriteettina kuin vuorisaarnaa. Tätä ei voi katsoa muuna kuin uskonnollisena kriisinä.

Jos Jeesus tulisi takaisin, kysyisikö hän:
        "Uskotteko te varmasti Paavalin ilmestykseen?"
        Vai sanoisiko hän:
        "Te opetatte ihmisten sääntöjä ja hylkäätte Jumalan käskyt." (Mark. 7:7–8)

Kristinusko tarvitsee rehellisen katseen juurilleen. Ja ehkä, aivan yksinkertaisesti:
        palata Kristuksen omiin sanoihin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."

Niin juutalaiset nurisivat häntä vastaan, [käskyttäjien ja läksyttäjien kanssa], ----- koska hän sanoi: "Minä olen se leipä, joka on tullut alas taivaasta";
        (Joh 6:40-41)

ja he "läksyttäjät" sanoivat: "Eikö tämä ole Jeesus, Joosefin poika, jonka isän ja äidin me tunnemme? Kuinka hän sitten sanoo: 'Minä olen tullut alas taivaasta'?" Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Älkää nurisko keskenänne.-------- niinpä-----niin!
        (Joh 6:42-43)

Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä. Profeetoissa on kirjoitettuna: 'Ja he tulevat kaikki Jumalan opettamiksi'. Jokainen, joka on Isältä kuullut ja oppinut, tulee minun tyköni.
        (Joh 6:44-45)
        Siinäpä se---- Jumalan-- opettamat tulevat --armoistuimen eteen--- ja tätä läksyttäjille, ja käskyttäjille opetetaan, ...... ei läskyt ja käskyt pelasta- vaan pelastus on Jumalantyö...

Siksihän Eedenistä Jumala uhrasi --Karitsan ja peitti-- Jumalantyönä---- alastomuuden- joka ei totellut Jumalan itsensä antamaa ohjetta.

Älä syö tuosta puusta- se on MINUN puuni--- eli puhuttiin hyvän ja pahantiedonpuusta- jonka juurella käärme--- ottaa ja käskyttää ja leikityttää Valtajakkaraa- ja tuomiohenkeä, käskyhenkeä- läksyhengellä jne.
        Valtataistelustahan on kyse..... taakoitttamisesta.... omin lupineen, käskyttäjien suulla...

Jumalan lain päämäärä on RAKKAUS----- ja sen opettaa Pyhä Henki, alkaen Getsemanen puutarhasta- ristille, jossa katsellaan myös ryövärien kohtaa, heidän sanojaan, sekä Jeesuksen viestintää...... läksytetäänkö?

Muista minua-- olen itse syypää, mutta sijaiseni, sinä täytit tahdollasi ja rakkaudellasi- sen valkeuden, mikä ristiltä loistaa Isän tahtona.....
        Hän rakasti ennen, kuin me edes ymmärrettiin hyvän ja pahanvälisen taistelun tilannetta.
        Läksyttäjät mielellään huutaa käskyjä, ristiinnaulitse HÄNET----
        mutta, minä en lähde teidän käskyttämisenne tielle.
        Herrani sanoi- Anna minullekin anteeksi, en tiennyt mitä tein, mutta Pyhä Henki Golgatalla avasi ymmärryksen ja siksi siinä Hengessä ymmärrän Elämänleivän merkityksen ja sen leivän murretun arvon, minun puolestani, siinä anteeksiantamuksessa....

Ei niin, että kukaan olisi Isää nähnyt; ainoastaan hän, joka on Jumalasta, on nähnyt Isän. Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo, sillä on iankaikkinen elämä.

Minä olen elämän leipä.
        (Joh 6:46-48)

Tietenkin Jumalan Sana- on Valkeus- ja jokaista siinä hetkessään Pyhä Henki Itse - opettaa Jumalantahtoa, jopa niin, että suitsevaista sydäntä ---HÄN ei sammuta.. Vaan Henki itse ohjaa armonkautta- päivittäin- sen päivän tilanteessa polkua eteenpäin...

Rakkaus- on kaiken keskellä, Hän meitä rakastaen ohjaa--

mutta maailmanpuoleen on Sanan kertomukset --syyn ja seurauksen tilanteista esissä.

Vanhatestamentti on peili- jossa katselemme varjolainkansan vaellusta-- ongelmista ja vaikeuksista ja se tavallaan on vikaisuuksissa- varoittavaa esimerkkiä lopun aikaan...

jos on kivi polulla, nähdään, kuinka se pitäisi kiertää, .... siksi Jumala rakkaudellaan antaa neuvoja ja ohjeita -- onnistumiseen.... Herralla on rakkaussuhde --- kansa matkalla perille.

Joka katselee Getsemanen taistelun, hän ymmärtää, ainakin jossainvaiheessa- hyvän ja pahanvälisen taistelun syyn ja seurauksen, sekä sen perusteella Pyhä Henki vaikeuttaa sieluun, ja sielumme kauttahan kehomme, eli ruumis tekee toimenkuvia- tekoja, mihin sielu on tavallaan halullinen.
        Maailmallinen sielu- se on eläimen tasolla, siinä ei ole PYHÄÄ- vaan epäpyhää ja siksi maailman aallot tekee ajasta monelle elämänhelvetin....
        Se ei parane ruoskimalla, eikä läksyttämällä, eikä käskyttämällä.
        Se synnyttää vain vihanlapsia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tietenkin Jumalan Sana- on Valkeus- ja jokaista siinä hetkessään Pyhä Henki Itse - opettaa Jumalantahtoa, jopa niin, että suitsevaista sydäntä ---HÄN ei sammuta.. Vaan Henki itse ohjaa armonkautta- päivittäin- sen päivän tilanteessa polkua eteenpäin...

Rakkaus- on kaiken keskellä, Hän meitä rakastaen ohjaa--

mutta maailmanpuoleen on Sanan kertomukset --syyn ja seurauksen tilanteista esissä.

Vanhatestamentti on peili- jossa katselemme varjolainkansan vaellusta-- ongelmista ja vaikeuksista ja se tavallaan on vikaisuuksissa- varoittavaa esimerkkiä lopun aikaan...

jos on kivi polulla, nähdään, kuinka se pitäisi kiertää, .... siksi Jumala rakkaudellaan antaa neuvoja ja ohjeita -- onnistumiseen.... Herralla on rakkaussuhde --- kansa matkalla perille.

Joka katselee Getsemanen taistelun, hän ymmärtää, ainakin jossainvaiheessa- hyvän ja pahanvälisen taistelun syyn ja seurauksen, sekä sen perusteella Pyhä Henki vaikeuttaa sieluun, ja sielumme kauttahan kehomme, eli ruumis tekee toimenkuvia- tekoja, mihin sielu on tavallaan halullinen.
        Maailmallinen sielu- se on eläimen tasolla, siinä ei ole PYHÄÄ- vaan epäpyhää ja siksi maailman aallot tekee ajasta monelle elämänhelvetin....
        Se ei parane ruoskimalla, eikä läksyttämällä, eikä käskyttämällä.
        Se synnyttää vain vihanlapsia.

Mutta tämä on se leipä, joka tulee alas taivaasta, että se, joka sitä syö, ei kuolisi. Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta."

Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?" Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.

Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä. Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.

Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani. Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti."
        (Joh 6:50-58)

ts. tämä hyvän ja pahantaistelu Getsemanesta - Golgatalle, ruoskimisineen, piikkikruunuineen- että Hän oli runneltu, ettei edes häntä kunnolla tunnettu, se oli raakaa....
        Siksi oppii Pyhässä Hengessä näkemään tämän runneltumisen syyt ja seurakuset.

Näin hänen ---lihansa--- ja verensä tulee tuta--- sielunmaisemaan, millä maksettiin meidän vikaisuus- alkaa ymmärtämään Valtaistuimen Rakkauden mitan aluetta- MINUN- tähteni...

Näin se syntyy ehtoollisella- Elämänleiväksi, joka on murrettuna kädessä.
        Se on sopiva minun elämääni, se on armoa, että saan ymmärtää lunastukseni hinnan Valkeutta, jossa käyn Elämänpuulle nauttimaan Hänen hedelmistään, elämässä.

Siksi heitän kruununi- Hänen Valtaistuimelle, enkä ala leikkimään hyvän ja pahantidonpuulla - käärmeenopetuksen verettömää valtaa- ja valtajakkaran puhetta, koska se on JUMALAN itsensä aluetta---- ÄLÄ SYÖ!

Näin Raamatunkertomukset jo Eedenissä opettaa- kuin Jumala ohjeisti Aadamia-
        Ei Aadmin synti minua kadota, vaan se on opetus- valintaani.

Synti on synti jokaisen omalla kohdalla. mitä tuli tehtyä....
        Armonkansalainen ojentautuu Pyhän Hengen voimasta elämäntielle, seuraamaan Jumalan Karitsaa--- Hän on sen polun käynyt ja kehottaa---- seuraamaan Isän sanoilla Poikaa...

Ylimmäistä Pappiamme, joka tänään on valmistamassa sijaa-- kullekin- joka syö elämänleipää... elämäkseen. Murrettu leipä ja viini- esikuvana sovintoverestä.
        Erotetaan se todella taivaallisen Hengen mukaan elämäksi, ettei syödä tuomioksemme,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta tämä on se leipä, joka tulee alas taivaasta, että se, joka sitä syö, ei kuolisi. Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta."

Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?" Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.

Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä. Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.

Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani. Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti."
        (Joh 6:50-58)

ts. tämä hyvän ja pahantaistelu Getsemanesta - Golgatalle, ruoskimisineen, piikkikruunuineen- että Hän oli runneltu, ettei edes häntä kunnolla tunnettu, se oli raakaa....
        Siksi oppii Pyhässä Hengessä näkemään tämän runneltumisen syyt ja seurakuset.

Näin hänen ---lihansa--- ja verensä tulee tuta--- sielunmaisemaan, millä maksettiin meidän vikaisuus- alkaa ymmärtämään Valtaistuimen Rakkauden mitan aluetta- MINUN- tähteni...

Näin se syntyy ehtoollisella- Elämänleiväksi, joka on murrettuna kädessä.
        Se on sopiva minun elämääni, se on armoa, että saan ymmärtää lunastukseni hinnan Valkeutta, jossa käyn Elämänpuulle nauttimaan Hänen hedelmistään, elämässä.

Siksi heitän kruununi- Hänen Valtaistuimelle, enkä ala leikkimään hyvän ja pahantidonpuulla - käärmeenopetuksen verettömää valtaa- ja valtajakkaran puhetta, koska se on JUMALAN itsensä aluetta---- ÄLÄ SYÖ!

Näin Raamatunkertomukset jo Eedenissä opettaa- kuin Jumala ohjeisti Aadamia-
        Ei Aadmin synti minua kadota, vaan se on opetus- valintaani.

Synti on synti jokaisen omalla kohdalla. mitä tuli tehtyä....
        Armonkansalainen ojentautuu Pyhän Hengen voimasta elämäntielle, seuraamaan Jumalan Karitsaa--- Hän on sen polun käynyt ja kehottaa---- seuraamaan Isän sanoilla Poikaa...

Ylimmäistä Pappiamme, joka tänään on valmistamassa sijaa-- kullekin- joka syö elämänleipää... elämäkseen. Murrettu leipä ja viini- esikuvana sovintoverestä.
        Erotetaan se todella taivaallisen Hengen mukaan elämäksi, ettei syödä tuomioksemme,

otetaan vielä tämä---- neuvoksi- ohjeeksi- ymmärrykseen... armonkansalaisille luettavaksi.

Sillä Kristuksen rakkaus vaatii meitä, jotka olemme tulleet tähän päätökseen: yksi on kuollut kaikkien edestä, siis myös kaikki ovat kuolleet; ja hän on kuollut kaikkien edestä, että ne, jotka elävät, eivät enää eläisi itselleen, vaan hänelle, joka heidän edestään on kuollut ja ylösnoussut.

Sentähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne.

Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.

Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran.

Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.

Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme.

Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa. Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.
        (2Ko 5:14-21)

tässä Amen! armo ja Rakkaus--- on taivaallista..... jätetään käskytys ja läksytys... annetaan Pyhän Hengen itsensä rakentaa se Elämänkirja- seurakunta, jonka Isä taivassa tuntee omakseen Poikansa kautta---

Karitsan verinen nahka peittää meidän alastomuuden, joka merkitsee- pyhä puutetta- saadaan armosta vanhurskauden ja Pyhyyden täyteyden Hänessä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

otetaan vielä tämä---- neuvoksi- ohjeeksi- ymmärrykseen... armonkansalaisille luettavaksi.

Sillä Kristuksen rakkaus vaatii meitä, jotka olemme tulleet tähän päätökseen: yksi on kuollut kaikkien edestä, siis myös kaikki ovat kuolleet; ja hän on kuollut kaikkien edestä, että ne, jotka elävät, eivät enää eläisi itselleen, vaan hänelle, joka heidän edestään on kuollut ja ylösnoussut.

Sentähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne.

Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.

Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran.

Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.

Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme.

Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa. Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.
        (2Ko 5:14-21)

tässä Amen! armo ja Rakkaus--- on taivaallista..... jätetään käskytys ja läksytys... annetaan Pyhän Hengen itsensä rakentaa se Elämänkirja- seurakunta, jonka Isä taivassa tuntee omakseen Poikansa kautta---

Karitsan verinen nahka peittää meidän alastomuuden, joka merkitsee- pyhä puutetta- saadaan armosta vanhurskauden ja Pyhyyden täyteyden Hänessä

Voi ihanuutta! Nyt kyllä armon pasuuna soi niin heleästi, että enkelikuorokin jää toiseksi. Tässähän ei enää tarvita logiikkaa, kontekstia tai Jeesuksen sanoja – riittää kun sulkee silmät, hymyilee ja huokailee “armo ja rakkaus… ah!”

Ja tuo "emme enää tunne Kristusta lihan mukaan" – aivan loistavaa! Siis unohtakaamme Jeesuksen elämä, opetukset, vuorisaarna ja kaikki, mitä hän sanoi – nehän ovat vain "lihan mukaan tuntemista", eikö niin? Paavalihan sen sanoi, joten nyt voidaan ihan rauhassa heittää evankeliumit sivuun ja lukea vain Korinttolaiskirjeitä kynttilänvalossa, viinirypäle kädessä ja käsi sydämellä.

Ja mikä timantti: “Karitsan verinen nahka peittää meidän alastomuuden.” Siinäpä vasta sielunhoidollinen kuva! Kyllä siinä Adam ja Eeva kalpenevat – miksi hävetä omaa vastuuta, kun voi kietoutua taivaalliseen karvapeittoon ja unohtaa koko käskyn “seuraa minua”?

Mutta ihan aidosti kysyen:
        Jos Pyhä Henki rakentaa “Elämänkirjan seurakunnan” ilman yhtään käskyä, ilman Jeesuksen vaatimusta ottaa ristinsä ja seurata, niin miksi Jeesus itse sanoi:

“Jos te rakastatte minua, te pidätte minun käskyni.”*(Joh. 14:15)

Ai niin, sori! Sitähän ei tarvi enää tuntea. Meillä on Paavali ja verinahka. Aamen ja armollista vaahtoa!

• Anonyymi

Tähän mennessä on tuotu julki monia eri oppeja, jotka sulkevat toinen toisensa pois pelastuksen tienä.

Niin se on, että hihhulien mielestä oppi pelastaa. Pitää uskoa Jeesukseen oikealla tavalla. Ja lahkot kumoavat toinen toisensa opin niin kuin kirkotkin tekevät.

• Anonyymi

Luteriaisuuden mukaan sakramentit pelastavat!

• Anonyymi

Töissä ynnäysoppi ja eläkkeellä laskuoppi?

• Anonyymi

Jeesus on Jumalan sana ja vain usko Jeesukseen pelastaa, ie ole muuta nimeä taivaan kannen alla lannettu, missä me voisimme pelastua. Hnon ovi ja tie yms.

Johanneksen evankeliumi:
      6:35 Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa. >> Jakeen lisätiedot
      7:38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
      11:25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
      11:26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"
      12:44 Mutta Jeesus huusi ja sanoi: "Joka uskoo minuun, se ei usko minuun, vaan häneen, joka on minut lähettänyt.
      12:46 Minä olen tullut valkeudeksi maailmaan, ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen.
      14:12 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö,

• Anonyymi

Se on pelastavaa uskoa, kun syntisenä ja pahana ihmisenä , täysin mätänä menet Jeesuksen Kristuksen turviin saamaan kaikki anteeksi Hänen tekonsa tähden ja uskot tämän.

• Anonyymi

Eli pelastuksen salaisuus onkin siinä, että mitä enemmän mätä olet, sen parempi. Rikosrekisteri suorastaan suositeltava! Tässähän lainkuuliainen kansalainen jää taivaallisessa pisteytyksessä armottomasti jälkeen.

• Anonyymi

Moni on lumoutunut pelastaa/pelastua-sanoista ikään kuin ne olisivat UT:n tärkeimmät käsitteet. Alkukielen sana, joka on käännettu pelastumiseksi, tarkoittaa tervehtymistä, eheytymistä, kokonaiseksi tulemista. Järkiinsä tulemista. Ei helvetistä pelastumista. Missään kohtaa UT:ta ei sanota ihmisten pelastuvan HELVETISTÄ. Ei missään.

Paljon pelastaa-sanaa tärkeämpiä sanoja ovat "sovittaa" ja "lunastaa". Nuo ovat ne sanat, jotka antavat Jeesuksen ristinkuolemalle merkityksen, ja nuo ovat ne sanat, joihin KAIKKI MUU perustuu ja josta kaikki muu saa sisältönsä, myös sana "pelastuminen".

"Sovittaa" tarkoittaa sovintoon ja yhteyteen saattamista ja "lunastaa" tarkoittaa orjan tai panttivangin ostamista maksamalla lunnaat.

Sekä SOVITUS että LUNASTUS tapahtuivat jo ristillä ja molemmat niistä kohdistuivat KOKO MAAILMAAN.

Kun kerran KOKO maailma on JO sovitettu ja lunastettu, silloin kenelläkään ei ole tarvetta pelastua enää yhtikäs mistään ulkoisesta vallasta tai uhasta.

Monille on toki tarve TULLA JÄRKIINSÄ ja EHEYTYÄ, ja tämä puolestaan tapahtuu uskomalla hyvään uutiseen, jonka juuri äsken kerroin.

• >>Eli pelastuksen salaisuus onkin siinä, että mitä enemmän mätä olet, sen parempi. Rikosrekisteri suorastaan suositeltava! Tässähän lainkuuliainen kansalainen jää taivaallisessa pisteytyksessä armottomasti jälkeen.>>

Rikosrekisteriä ei ole mutta juon viiniä silloin tällöin.

Toivottavasti olen riittävän mätä.

😊 😊 😊 😊 😊

• Anonyymi

Ei kaikki usko pelasta. Uskontunnustukset määrittelevät pelastuksen. Sitä ei ole katolisen uskon ulkopuolella.

• Anonyymi

"Sanotaan että usko Jeesukseen pelastaa, mutta millä tavalla Jeesukseen pitää uskoa voidakseen pelastua? Mikä on se oppi, joka pelastaa? Mitä pitää uskoa ja mitä ei saa uskoa?"

Ei kai tämän nyt pitäisi olla kauhean vaikea kysymys sen jälkeen kun olet myynyt omaisuutesi ja jakanut sen köyhille.

Top 5 ChatGPT:n mukaan:

1. Rakkauden kaksoiskäsky
      2. Lähimmäisenrakkaus – myös vihollisia kohtaan
      3. Armo ja anteeksianto
      4. Vaatimattomuus ja nöyryys
      5. Vääryyksien vastustaminen ilman väkivaltaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4388
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      150
      3187
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      48
      2502
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      51
      2435
    5. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      98
      2115
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1883
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      23
      1632
    8. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1616
    9. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      161
      1484
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      34
      1253
    Aihe