Kuka omistaa ateismi nimen käyttöoikeuden?

Anonyymi-ap

Kuka saa ateistien mielestä käyttää nimitystä ateisti?
Osan ateisteja mielestä esim. teistit ovat ateismissa toisiaan vastaan. Ja muodostavat tässä rajapinnan ateistien kanssa. Kyseessä on palsta-ateistinen näkökanta asiaan. Mutta eikö ateisteja häiritse ateismissa oleva käsitteiden sekamelska?
Kuka omistaa oikeuden käyttää virallisesti ateisti nimikettä? Onko asialle mitään vaatimuksia?

11

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Mutta eikö ateisteja häiritse ateismissa oleva käsitteiden sekamelska?"

      Ateismi-teismi on hyvin yksiselitteinen binäärinen käsite, joka määrittyy teismin kautta. On olemassa teistejä, jotka uskovat ainakin yhteen jumalaan ja sitten on olemassa teistien vastakohtia, ateisteja jotka eivät usko yhteenkään jumalaan.

      Käsitteitä ja nimiä sekoittaa lähinnä teistit, joita harmittaa se kuinka yksinkertaista ateismi on. Hekin haluaisivat olla ateisteja, mutta eivät pysty ihan kokonaan luopumaan jumaluskosta. Niinpä he nimittävät itseään esimerkiksi agnostikoiksi, ignostikoiksi, nonteisteiksi, noneteisteiksi, hälläväliäteisteiksi yms. Ei näitä tarvita. Ihminen on joko teisti tai ateisti.

      Eihän puutarhakeijuihin uskossakaan ole tällaista käsitesekamelskaa. Ateistit kannattavat jumaluskoihin yhtä suoraviivaista lähestymistapaa kuin puutarhakeijuihin - joko uskoo keijuihin tai ei usko.

      • Anonyymi

        Olipa selkeä kirjoitus.


      • Anonyymi

        "Käsitteitä ja nimiä sekoittaa lähinnä teistit"

        On hyvinkin yleistä nähdä pienten lahkojen ja vapaiden suuntien edustajien pitävän kaikkia muita paitsi itseään ateisteina. Jopa ihan oman uskontonsa edustajia. Muiden uskontojen olemassaolo on jo liian monimutkaista heille.

        "Hekin haluaisivat olla ateisteja, mutta eivät pysty ihan kokonaan luopumaan jumaluskosta. Niinpä he nimittävät itseään esimerkiksi agnostikoiksi, ignostikoiksi, nonteisteiksi, noneteisteiksi, hälläväliäteisteiksi yms."

        Ottaisin tähän mukaan myös tapauskovaiset. Siis henkilöt, jotka kuuluvat uskontoon sosiaalisien paineiden takia, vaikka eivät uskokaan sen jumalaan/jumaliin.


      • Anonyymi

        Mitä jos ei tiedä sitä, uskooko vai eikö?


    • Anonyymi

      Avaaja lisää: saako jokainen kutsua itseään uskovaksi, kellä on ase?
      tai ohjus autotallis=

      Kun Uskova on ei sattumalta, eihän Raamtun mukaan sattumaa ole niin

      uskova = U.S.Kova eli kovis

      Ja Usan kovat kristityt haluaa ampua venäjän komempia kristittyjä kristelyohjuksella
      siinä päivän anti, jää viljatkin keräämättä knu vain runkataan uskonnon takia päivät pitkät!

    • Anonyymi

      Olivatko luolamiehet naiset ateisteja
      Kyllä. Ei ollut uskontoja olemassa
      Muuta kuin luonto
      Se hyväksyttiin jumalana
      Jos toinen sivilisaatio
      Kävi kylässä
      Myös jumalia
      Tai vain outoa

      • Anonyymi

        Tuo on kaikki totta, koska sitä EI kielletä Raamatussa
        hyvä pointti avaukseeni

        Kiitos, nyt olen rapulassa
        piä
        päissäni sykkii ja niskat kipeet


    • Anonyymi

      Näin uskovana vois sanos
      Hyvä veli
      Janos on kova
      Sotimaan
      Olipa hyvä tai huono
      keli

      Ateismissa tätä ei ole
      Mutta se on ihmisen
      Mukava uskonnoissa

      Koko ajan räyhähenki
      Saa aikaan suuren pelon
      Lähteekö myös oma henki

      Ukrainan kansa ei sodi uskonnon vuoksi
      Vaan valloittaja vastaan ja kestää
      Kaikki pelot ja puolustaa maata
      Ei voi kuin ihmetellä sitkeyttä

      Kaksi ateistista maata rinnakkain
      Ei sotia ei syytä sotia


      Kristityn näkökulma +++

    • Anonyymi

      Yksi vaatimus on: täytyy pitää täysin mahdottomana edes yhden jumalan olemassaolo. Sitten kelpaa ateistiksi ja saa käyttää itsestään sitä nimitystä.

      Jotkut tosin vaativat vielä teismien vastustamista tämän lisäksi, mutta minä en ole niin ankara.

    • Anonyymi

      ihan sama mitä rotua olet , kun vain sanot jumala on vale niin se riittää !!!
      ja minä olen vajakki paskan mukaan kova rasisti 🤔

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe