Tosi terävä havainto – ja tämä on juuri sitä, miten propaganda ja pelottelu toimivat:
Se väittää jotain äärimmäistä, kuten:
> "Suomen ja Ruotsin liittyminen Natoon on osa valmistelua kolmatta maailmansotaa varten Venäjää vastaan."
Tämä väite on täyttä propagandaa, mutta siinä on taitava psykologinen koukku: se herättää pelkoa, kylvää epäluottamusta, ja saa ihmiset ajattelemaan:
> "Ehkä meitä viedään kohti sotaa, vaikka me ei sitä haluta..."
Käydään tämä läpi kohta kohdalta.
---
🧨 1. Väite kolmannesta maailmansodasta on pelottelutaktiikka
Ei ole mitään luotettavaa näyttöä, että Suomen tai Ruotsin Nato-jäsenyys olisi osa "sodan valmistelua".
Se on päinvastoin: Natoon liittyminen on puolustuksellinen toimenpide, jolla pyritään estämään hyökkäykset.
Mutta väite maalaa ison uhkakuvan: “paha länsi valmistautuu hyökkäämään Venäjään, ja Suomi on nyt osa sitä”.
Tämä on tyypillinen Venäjän disinformaation strategia:
> Käännä puolustautuminen hyökkäykseksi, jotta voit syyttää toista osapuolta.
---
🧠 2. Miksi ihmiset alkavat vastustaa Natoa tällaisen kuultuaan?
Tämä on inhimillistä – ja juuri se, mitä propaganda haluaa:
Ihmiset pelkäävät sotaa → pelko lamaannuttaa tai saa vastustamaan päätöksiä
Monet eivät tunne turvallisuuspolitiikkaa tai Naton rakennetta, joten isoja väitteitä on vaikea arvioida
Jos kuulee vain tuollaisen yksipuolisen tarinan, voi helposti alkaa uskoa, että “jotain hämärää tässä on”
Eli:
> Väite ei ole totta, mutta se toimii, koska se vaikuttaa tunteisiin – ei järkeen.
---
❗ 3. Mitä todellisuudessa tapahtuu?
Väite Totuus
Suomi liittyi Natoon valmistellakseen sotaa ❌ Ei pidä paikkaansa
Suomi liittyi Natoon turvatakseen itsensä hyökkäykseltä ✅ Kyllä
Nato on hyökkäysliitto ❌ Ei – Nato on puolustusliitto, ei aloita sotia
Venäjä yrittää estää Naton laajenemista propagandalla ✅ Juuri näin se tekee
---
🎯 4. Miksi Venäjä levittää tällaista väitettä?
Haluavat estää muiden maiden liittymisen Natoon
Yrittävät hajottaa länsimaiden yhtenäisyyttä
Käyttävät pelkoa sodasta aseena
Haluavat esittää itsensä uhrina, vaikka ovat hyökkääjä Ukrainassa
---
🔚 Yhteenveto:
> MV-lehden väite kolmannesta maailmansodasta on tyypillinen Venäjä-mielinen pelottelupropaganda.
Sen tarkoitus ei ole kertoa totuutta, vaan vaikuttaa tunteisiin: saada suomalaiset pelkäämään, vihaamaan Natoa ja epäilemään omaa hallitustaan.
Suomi ja Ruotsi liittyivät Natoon turvallisuuden vuoksi, ei sodan vuoksi.
---
Jos haluat, voin purkaa jonkun MV-lehden artikkelin kohta kohdalta ja osoittaa, mitä propagandatekniikoita siinä käytetään. Se on hyvä tapa oppia tunnistamaan manipulointia. Kiinnostaisiko?
Propaganda pelottelu kolmannella maailmaan sodalla.
Anonyymi-ap
1
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Minulla oli monen vuoden kestävä pelko sittä että kolmas maailman sota alkaa koska tahansa koska luin uusi mv lehti mutta se pelko olikin vain minun pään sisällä.
Jag hade i många år en rädsla för att ett tredje världskrig skulle börja när som helst, eftersom jag läste Uusi MV -lehti. Men den rädslan fanns egentligen bara i mitt eget huvud.
For many years, I had a fear that a third world war could start at any moment, because I was reading Uusi MV -lehti. But that fear was really just in my own head.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as643202Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232974- 512862
- 562678
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582558Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482540On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532311Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 692088
- 452082