Mitä Raamattu sanoo sian syönnistä?

Anonyymi-ap

Raamattukin jo niin sanoo, että...

Hebrealaiskirje:
10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

3.Mooseksen kirja:
11:7 sikaa, jolla tosin on kokonansa halkinaiset sorkat, mutta joka ei märehdi: se olkoon teille saastainen.

Jos ja kun Jeesus kerran on Jumala, niin silloinhan
JEESUS KÄSKEE MEIDÄN OLLA SYÖMÄTTÄ SIKAA!!!

Jeesus siis sanoo:
"3.Mooseksen kirja:
11:7 sikaa, jolla tosin on kokonansa halkinaiset sorkat, mutta joka ei märehdi: se olkoon teille saastainen."

Ja Jeesus jatkaa Paavalin suulla:
"Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman"

32

160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Raamattu kieltää joulukinkun syönnin.
      Jeesus Jumalana kieltää sian syönnin.

• Anonyymi

Harhaoppisen tapa lainata Raamattua.

Paavali tarkoitti, että jos vanhan liiton aikaan oli noin suuri rangaistus sen rikkomisesta silloin, niin mitä voi kuvitella käyvän sille, joka uudessa liitossa ei usko Jeesuksen veren voimaan ja polkee sen jalkoihinsa. Ei luottaa lakiin eikä Kristukseen.

Noin harhaoppinen lainaa kuin piru Raamattua ja saa näyttämään kuin Mooseksen lain mukaan pitäisi yhä tappaa.

• Anonyymi

"lain mukaan pitäisi yhä tappaa."

Ei vaan EI SAA SYÖDÄ SIKAA!

Elä vääristele!

• Anonyymi

"Paavali tarkoitti, että jos vanhan liiton aikaan oli noin suuri rangaistus sen rikkomisesta silloin, niin mitä voi kuvitella käyvän sille, joka uudessa liitossa ei usko Jeesuksen veren voimaan ja polkee sen jalkoihinsa. Ei luottaa lakiin eikä Kristukseen."

Eli myös homostelu on täysin ok siinä missä sianlihankin syönti. Jeesuksn veren voima on väkevä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Paavali tarkoitti, että jos vanhan liiton aikaan oli noin suuri rangaistus sen rikkomisesta silloin, niin mitä voi kuvitella käyvän sille, joka uudessa liitossa ei usko Jeesuksen veren voimaan ja polkee sen jalkoihinsa. Ei luottaa lakiin eikä Kristukseen."

Eli myös homostelu on täysin ok siinä missä sianlihankin syönti. Jeesuksn veren voima on väkevä.

Jeesus sanoi, että kaikki ruoka on puhdasta, mutta ei sitä vastoin sanonut homostelua puhtaaksi, vaan muistutti Jumalan yhdistäneen miehen ja vaimon (naisen).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesus sanoi, että kaikki ruoka on puhdasta, mutta ei sitä vastoin sanonut homostelua puhtaaksi, vaan muistutti Jumalan yhdistäneen miehen ja vaimon (naisen).

Jos ollaan tarkkoja, niin Jeesus ei sanonut, että kaikkea ruokaa saa syödä vapaasti. Hän erityisesti korosti, ettei kumonnut ainuttakaan kirjainta Mooseksen laista.

Jeesus korosti, että esimerkiksi sianlihan syönnissä itse liha ei saastuta sinua, sinut on saastuttanut piittaamattomuus Jumalan laista - eli sydämesi ei välitä siitä, mitä Jumala on Laissa määrännyt. Näin sikaa vapaasti syövä ihminen on jo valmiiksi saastunut. Sen sijaan ihminen, joka joskus syö sikaa huonolla omalla tunnolla välttämättömyyden tai vieraskoreuden vuoksi, on puhdas. Sika ei saastuta häntä.

Matteus 5 - Jeesus ja laki
        »Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

https://www.raamattu.fi/raamattu/KR92/MAT.5.17-MAT.5.18

• Anonyymi

Jeesus ei ikinä syönyt sianlihaa.

Matteuksen evankeliumi:
      8:30 Ja etäällä heistä kävi suuri sikalauma laitumella.
      8:31 Niin riivaajahenget pyysivät häntä sanoen: "Jos ajat meidät pois, niin lähetä meidät sikalaumaan".

• Anonyymi

siansyönti on melkoista röyhkintää,

• Anonyymi

On siinä märehtimistä. Pystyorava vai vaakasammakko?

• Anonyymi

Ottakaa mallia Päivi Räsäsestä ja Heimo Vesasta, kahdesta aito-uskovaisesta, jotka tietävät mitä Raamattu Sanoo, EIVÄTKÄ SYÖ SIKAA!

• Anonyymi

Minä syön sikaa. Miksi syön sikaa? Siksi koska mitkään pelle moosekset tai muhametit ei minua määrää. Työntäkää raamatut ja koraanit sinne syvälle pimeyteen mistä ovat tulleetkin.

• Anonyymi

Saulus - Paavali ei ollut koskaan sikaa suuhunsa pistänyt! Amen!

Apostolien teot:
      23:6 Mutta koska Paavali tiesi osan heistä olevan saddukeuksia ja toisen osan fariseuksia, huusi hän neuvoston edessä: "Miehet, veljet, minä
      olen fariseus, fariseusten jälkeläinen; toivon ja kuolleitten ylösnousemuksen tähden minä olen tuomittavana".

Apostolien teot:
      26:4 Kaikki juutalaiset tuntevat minun elämäni nuoruudestani asti, koska alusta alkaen olen elänyt kansani keskuudessa ja Jerusalemissa. 
      26:5 He tuntevat minut jo entuudestaan, jos tahtovat sen todistaa, että minä meidän uskontomme ankarimman lahkon mukaan olen elänyt fariseuksena.
      26:6 Ja nyt minä seison oikeuden edessä sentähden, että panen toivoni siihen lupaukseen, jonka Jumala on meidän isillemme antanut

Filippiläiskirje:
      3:5 joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus,

• Anonyymi

Mitä järkeä noissa lainauksissa, jotka jokainen tietää?

• Anonyymi

Mt-häiriöt saavat kaikenlaista aikaan.

• Anonyymi

Raamattu on maailman suurin satukirja, jonka paikka on saunan pesässä.

• Anonyymi

Aloittajatrolli esittää ties kuinka monennen kerran Mooseksen lakien sovelluksia kristityillekin, mutta ei ole edelleenkään lukenut Raamattuaan oikein tarkkaan. Asiahan on täälläkin korjattu ihan muutaman kerran, mutta trollille se ei riitä, vaan jatkaa vaan trollaustaan.

Siispä kertaan, sillä Paavali kyllä ihan aikuisen oikeesti opetti lyhyesti ja ytimekkäästi: Korinttolaiskirje 10:25 Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden.

k_v

• Anonyymi

Kyllä harhaoppiset osaa selittää ettei juutalaisessa lihakaupassa myydä sikaa.

Suurempi ohje pakanoille on että tulee välttää, siis välttää, ei ole käsky tai laki, epäjumalille uhrattua lihaa, lihaa, josta verta ei ole laskettu, verta sekä haureutta.

Paavali ei siinä vetoa Mooseksen tai mihinkään muuhunkaan lakiin, vaan näitä vain tulee välttää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä harhaoppiset osaa selittää ettei juutalaisessa lihakaupassa myydä sikaa.

Suurempi ohje pakanoille on että tulee välttää, siis välttää, ei ole käsky tai laki, epäjumalille uhrattua lihaa, lihaa, josta verta ei ole laskettu, verta sekä haureutta.

Paavali ei siinä vetoa Mooseksen tai mihinkään muuhunkaan lakiin, vaan näitä vain tulee välttää.

Huomasit asian ytimen, eli ei juutalaisessa lihakaupassa eikä torilla myydä sikaa tai mitään muutakaan kiellettyä missään muodossa. Lihan syönnistä ei tule tehdä siis mitään kiistaa... Paavali nimenomaan sanoo kirjeessään, että syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään eli älkää aina vääntäkö väittelyjä pikkuasioista. Tämä voisi opettaa jotain fiksua kiistanhaluisille palstatrolleillekin! Esimerkiksi: Ottakaa selvää ja lopettakaa vänkääminen.

k_v

• Anonyymi

jouluna syödään kinkkua , mutta se ei olekaan mikään jeesus juhla 🙂

• Anonyymi

Ko. Raamatunkohdan alussa hyvin selkeästi ja yksiselitteisesti sanotaan, että rajoite koskee vain israelilaisia mutta ei muita kansoja. Tästä syystä sikaa syödään Jeesuksen kunniaksi ja sitä katetaan kaikkiin luterilaisiin juhlapöytiin. Se on Jumalan tahdon mukaista.

• Anonyymi

Harhaoppiset eivät ymmärrä, mitä Jeesus puhuu.
      Tai eivät sitten halua niitä ymmärtää.

Matteuksen evankeliumi:
      5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
      5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

Luukkaan evankeliumi:
      16:17 Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää. 

Luukkaan evankeliumi:
      21:33 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa. 

Sianlihan syöntikielto pätee vielä taivaan ja maan katoamisenkin jälkeen, mutta harhaoppiset eivät sitä ymmärrä.
      Väittävät vain Paavalin tietävän sen asian paremmin kuin Jeesus.
      Heille Jeesuksen puheet ovat yhtä tyhjän kanssa, Paavalin puheiden rinnalla.
      Paavali puhuu kuitenkin kaksikielisesti.
      Väittäessään koko ikänsä lakia tarkasti noudattaneena fariseuksena eläneensä, ei ole voinut sikaa syödä.
      [ Ap.t. 26:5 ]

a) Sika on Jumalan / Raamatun mukaan saastainen eläin syötäväksi.

b) Jeesus ajoi riivaajahenget sikoihin, osoittaakseen näin sikojen saastaisuuden.

(Mutta eiväthän joulukinkkujaan, ja vieläpä muka Jeesuksen kunniaksi ja muistoksi, mässäilevät harhaoppiset pakanakristityt sitä ymmärrä.)

• Anonyymi

Ohitat valikoidusti koko Raamatun sanan totuuden, jolloin se kokonaisuus rikkoontuu.

Jeesus nimenomaan julisti kaikki ruoat puhtaiksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ohitat valikoidusti koko Raamatun sanan totuuden, jolloin se kokonaisuus rikkoontuu.

Eipäs, vaan selkeästi Raamatussa sanotaan, että syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään. Eikö vaan!?

Nytpä tehdäänkin ero kaatopaikoilla vapaana vipeltäviin sikoihin, joissa on trikiinit ja muut myrkyt ja vaarat ja joita ei saanut syödä. Sen sijaan jos sika on hygienisesti kasvatettu (vuosisadasta riippumatta) se on syötävää, kuten kaikki muutkin puhtaasti tuotetut lihat. Eli Raamatun ohjekin on, että voitte syödä kaikkea tarkistettua lihaa, mitä lihakaupassa myydään!!!! Kyseessä oli siis juutalaisten tarkat hygieniaohjeet, joita ei ollut vielä naapurikansoilla. Onko surmatun eläimen lihan syönti sitten eettistä ravintoa, on taas toinen juttu.

k_v

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Jeesus nimenomaan julisti kaikki ruoat puhtaiksi."

Jeesuksen mukaan sisäinen puhtaus, sydämen tila ja usko ovat ratkaisevia, eivät ulkoiset rituaalit - kuten syöminen, seksitapa yms.

Silti tässä kristityt poimivat rusinoita pullasta. Esimerkiksi Mooseksen laki sallii avioeron - Jeesus ei sallinut!

• Anonyymi

Kuolemanrangaistus, mutta ei saa tappaa?

No miksi niitä sikoja sitten pidettiin?
      Seksin takiako?

• Anonyymi

Se kiellettyä. Jopa maalliset lait kieltävät sen. Ei tosin Suomessa vielä, mutta siinä ei mennä vapaaseen suuntaan, vaan halutaan kieltää ihmisiltä se ilo.

• Anonyymi

Tosiaan, kyseessä oli mm. Hinnomin laakson kaatopaikan villisioista, joiden ravintona oli kaatopaikkajätteet. "Hinnomin laakso sijaitsee Jerusalemin eteläpuolella. Tässä laaksossa poltettiin myös lapsia uhriksi Moolok nimiselle epäjumalalle. Ben Hinnomin laakso toimi myös Jerusalemin kaatopaikkana, jossa paloi aina tuli. Kaupungin jätteet hävitettiin näihin "ikuisiin" liekkeihin. Kreikan kielinen helvettiä tarkoittava sana Gehenna on muodostunut sanasta Ge-Hinnom. UT käyttääkin Hinnomin laaksoa vertauskuvallisesti puhuttaessa helvetistä."

Eikö olekin hienoa, kuinka Raamatun "salaisuudet" ovat joskus niin helposti ymmärrettäviä, kunhan vaan tietää, mistä on kysymys. Tässäkin on kysymys sioista, jotka syövät melkoisen saastunutta ruokaa kaatopaikoilla ja eivät siksi ole ihmisruoaksi sopivaa. Yli parituhatta vuotta sitten juutalaiset tunsivat jo tällaisiakin hygieniaohjeita, jotka ovatvalideja nykypäivänäkin. Vrt syntikin on saastaa, joka tappaa tai rampauttaa ihmisen, jos ihminen ei huolehdi omasta hengenravinnostaan. Vieläkin trikiinivaara on yleistämm. Itäblokin villisioissa ja Suomessakin villisiat tutkitaan trikiinin vuoksi.

k_v

• Anonyymi

Sianlihan syömiskielto ei koske meitä.
      Jeesus julisti puhtaiksi kaikki ruoat.
      Kyse ei ole lainkaan omista mielipiteistä, vaan Raamatun selkeästä sanasta.

Sianlihansyöntikielto Vanhan testamentin mukaan:

- Kolmannen Mooseksen kirjan (3. Moos. 11:7) mukaan sika on epäpuhdas eläin, eikä sitä saanut syödä.
      Tämä oli osa Tooran rituaalilakeja, jotka säädelivät Israelin kansan elämää, puhtautta ja erottautumista muista kansoista.

Jeesus ja Mooseksen laki – "ei pieninkään piirto katoa”:

Matt. 5:17-18:

> "Älkää luulko, että minä olen tullut kumoamaan lakia tai profeettoja. En ole tullut kumoamaan vaan täyttämään."
      Tämä kohta on usein siteerattu väitteessä, että Jeesus ei olisi kumonnut ruokasääntöjä.

Perinteinen, yleinen tulkinta:
      Jeesus täytti lain, ei kumonnut sitä: eli Hän toteutti sen tarkoituksen ja toi siihen täyttymyksen. Tämä ei tarkoita, että kaikki Mooseksen lain säännöt (esim. ruokakiellot) olisivat enää voimassa, vaan että ne täyttyivät Hänessä ja siksi niiden toiminnallinen rooli ei enää ole voimassa kristityille.

Jeesus ja ruokasäännöt – Mark. 7:18–19:

Tämä on keskeinen kohta:

> "Eikö teillä ole ymmärrystä? Ettekö käsitä, että mikään, mikä tulee ulkoa ihmiseen, ei voi häntä saastuttaa... Näin Jeesus julisti puhtaiksi kaikki ruuat."

- Tässä Jeesus nimenomaan tekee poikkeuksen aiempaan sääntöön. Kyse ei ole vain käsien pesusta, vaan Jeesus puhuu koko ruokasäännöstön merkityksen muuttumisesta.
      Evankeliumi selittää, että saastuminen tulee sydämestä, ei ulkoisesta ruoasta.

-Apostolien teot ja Pietarin näky – Apt. 10:15:

- Pietarille ilmestyy näky, jossa hänelle lasketaan alas liina täynnä "epäpuhtaita" eläimiä ja Jumala sanoo:

> "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpuhtaaksi."

- Vaikka tämä näky liittyi pakanoiden ottamiseen Jumalan kansaan, siinä käytetty symboliikka liittyy juuri ruokasääntöihin. Jumala itsensä sanoin puhdistaa sen, mikä ennen oli kielletty.

5. Paavali ja omatunto – Room. 14 & 1. Kor. 8:

- Paavali opettaa, että kristitty voi syödä mitä tahansa, kunhan se ei ole:

- Vastoin hänen omaa omaatuntoaan
      - Syy toisen uskovan kompastumiseen
      (Room. 14:14)

> "Tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa, ettei mikään ole itsessään epäpuhdasta..."

- Eli Paavali sanoo suoraan, että ruoka ei ole enää hengellinen kysymys sinänsä, vaan kysymys rakkaudesta ja toisen huomioon ottamisesta.

---

Onko kristityn pakko noudattaa sianlihakieltoa?

✅ Ei, kristityn ei ole raamatullisesti pakko noudattaa Vanhan testamentin ruokasääntöjä, kuten sianlihakieltoa:

- Jeesus täytti lain: Hän ei kumonnut sitä mielivaltaisesti, mutta muutti sen roolin.
      - Uudessa liitossa, jonka Jeesus solmi, puhtauden ja saastaisuuden kysymykset eivät ole enää sidottuja ruokaan.
      - Jeesus julisti puhtaiksi kaikki ruuat (Mark. 7).
      - Apostolit ja erityisesti Paavali opettivat vapautta ruokasäännöistä, kunhan omaatuntoa ja lähimmäistä ei loukata.

• Anonyymi

Väärin!
        Eikö sinua uskovaisena hävetä se, ettet ymmärrä lukemaasi Raamatusta, sitä mitä Jeesus tarkoittaa?
        Äläkä sekoita Jeesuksen ja Paavalin opetuksia keskenään!
        Jeesus vastaa vain omista opetuksistaan, ei Paavalin opetuksista!
        Etkö ymmärrä, kun selvällä suomen kielellä tuossa Matt. 5:17-18 puhutaan LIKAISILLA, PESEMÄTTÖMILLÄ KÄSILLÄ SYÖMISESTÄ?!
        Väität: "Jeesus julisti puhtaiksi kaikki ruuat (Mark. 7)."
        Väitän: valehtelet niin että korvasi heiluivat!

Markuksen evankeliumi:
        7:1 Ja fariseukset ja muutamat kirjanoppineet, jotka olivat tulleet Jerusalemista, kokoontuivat hänen luoksensa.
        7:2 Ja he näkivät, että muutamat hänen opetuslapsistaan söivät leipää epäpuhtailla, se on pesemättömillä, käsillä.
        7:3 Sillä eivät fariseukset eivätkä ketkään juutalaiset syö, ennenkuin ovat tarkoin pesseet kätensä, noudattaen vanhinten perinnäissääntöä,
        7:4 ja torilta tultuaan he eivät syö, ennenkuin ovat itseään vedellä vihmoneet; ja paljon muuta on, mitä he ovat ottaneet noudattaakseen, niinkuin maljain ja kiviastiain ja vaskiastiain pesemisiä.
        7:5 Niin fariseukset ja kirjanoppineet kysyivät häneltä: "Miksi sinun opetuslapsesi eivät vaella vanhinten perinnäissäännön mukaan, vaan syövät leipää epäpuhtailla käsillä?"
        7:6 Mutta hän sanoi heille: "Oikein Esaias on ennustanut teistä, ulkokullatuista, niinkuin kirjoitettu on: 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;
        7:7 mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä'.
        7:8 Te hylkäätte Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöä."
        7:9 Ja hän sanoi heille: "Hyvin te kumoatte Jumalan käskyn noudattaaksenne omaa perinnäissääntöänne.

Markuksen evankeliumi:
        7:14 Ja hän kutsui taas kansan tykönsä ja sanoi heille: "Kuulkaa minua kaikki ja ymmärtäkää: 
        7:15 ei mikään, mikä ihmisen ulkopuolelta menee hänen sisäänsä, voi häntä saastuttaa, vaan mikä ihmisestä lähtee ulos, se saastuttaa ihmisen.

https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=7&kaannos=fi-38&kirjat=mar

Luukkaan evankeliumi:
        11:37 Hänen näin puhuessaan pyysi eräs fariseus häntä luoksensa aterioimaan; niin hän meni sinne ja asettui aterialle. 
        11:38 Mutta kun fariseus näki, ettei hän peseytynyt ennen ateriaa, ihmetteli hän.
        11:39 Silloin Herra sanoi hänelle: "Kyllä te, fariseukset, puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisäpuoli teissä on täynnä ryöstöä ja pahuutta.
        11:40 Te mielettömät, eikö se, joka on tehnyt ulkopuolen, ole tehnyt sisäpuoltakin?
        11:41 Mutta antakaa almuksi se, mikä sisällä on; katso, silloin kaikki on teille puhdasta.

https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=11&kaannos=fi-38&kirjat=luu

Matteuksen evankeliumi:
        15:1 Silloin tuli fariseuksia ja kirjanoppineita Jerusalemista Jeesuksen luo, ja he sanoivat:
        15:2 "Miksi sinun opetuslapsesi rikkovat vanhinten perinnäissääntöä? Sillä he eivät pese käsiään ruvetessaan aterialle." 

Matteuksen evankeliumi:
        15:11 Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen." 
        15:12 Silloin opetuslapset tulivat ja sanoivat hänelle: "Tiedätkö, että fariseukset loukkaantuivat kuullessaan tuon puheen?"

15:15 Niin Pietari vastasi ja sanoi hänelle: "Selitä meille tämä vertaus". 
        15:16 Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä?
        15:17 Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?
        15:18 Mutta mikä käy suusta ulos, se tulee sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen.
        15:19 Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.
        15:20 Nämä ihmisen saastuttavat; mutta pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä."

https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=15&kaannos=fi-38&kirjat=mat

• Anonyymi

Uudessa liitossa ei tulkita VT:n käskyjä. Se rankka harhaoppi.

Harhaoppiset toistavat muutamaa jaetta, että niiden vuoksi VT:n säännöt olisi voimassa.

Kuten Jeesuksen sanan, en ole tullut lakia kumoamaan.

Harhaoppiset riemuitsee, että laki on voimassa.

Jeesus kuitenkin jatkaa, vaan täyttämään!

Jeesus on Häneen uskovien puolesta täyttänyt lain. Sen vuoksi ei tarvitse pinnistellä, vaaa voi iloita rauhassa ja rakkaudessa

• Anonyymi

Yksinkertaisinta on uskoa vain pihakoivuun, kuten aikoinaan, ennen itämaisen kristinuskon leviämistä Suomen, eikä siitä niin montaa vuosisataa ole.

PIHAKOIVUNI ON MINUN JUMALANI!

• Anonyymi

Lakihenkisyys johtaa uskoon, jossa herjataan muita. Se sen hedelmä.

Ei itseasiassa eroa millään tavalla jumalattomasta mielenlaadusta, vaikka Raamatun lauseita heitellään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2201
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      21
      978
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      176
      877
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe