Diagnoosin muutos Suomessa

Anonyymi-ap

Laitetaas tänne oma tarina miten sain diagnoosini muutettua Skitsofreniasta C-PTSD+ADHD. Sain alkuperäisen diagnoosinsa noin 17–18 vuoden iässä. Tämä on merkittävä ikävaihe, jolloin monet psyykkiset oireet, kuten traumaattiset reaktiot, nuoruusiän kehitysvaiheiden haasteet ja stressiin liittyvät oireet, voivat muistuttaa psykoosia tai skitsofreniaa. Tässä iässä diagnoosin asettaminen on usein vaikeaa, ja virhetulkintoja voi esiintyä. Psykoosidiagnoosiin liittyvä kliininen kuva yleensä vakiintuu tai etenee nuoruus- ja varhaisnuoruusiässä, ja pysyvä kehitys tai toistuvatpahenemisvaiheet ovat tyypillisiä. Itselläni oli anoreksia vaihe myös päällä ja täyttämässä 18v. eli siirtymässä aikuisten puolelle mikä varmasti vaikutti diagnoosin saantiin. Tätä ennen en virallisesti omannut kuin anoreksian.

Olin siis osastolla n. 6v anoreksian takia (psyykeoireet, itsetuhoisuus nyt mukana, mutta en oikeastaan ennen 18v saanut mitään diagnoosia enkä lääkitystä). Diagnoosin jälkeen sain Leponexia ja 3 muuta lääkettä... Aika paljonkin, virallisesti olin hoitoresistenssi.. Nyt olen 23v ja vasta lopetin Leponexin (2v aikana vähennettiin nollaan). Tässä siis alustus, koska kontekstilla on väliä

N. 2v sitten tapasin nykyisen poikaystäväni ja sain myös hieman tämän jälkeen uuden psykiatrin. HYKSin lääkärin, n. 60v. Kyseinen lääkäri huomasi mussa jotain outoa, en vastannut hoitoresistenssiä potilasta. En ole ihan varma miksi, mutta kuitenkin nähtävästi parisuhteeni (en ennen tätä edes ollut seurustellut) laukaisi jotain. Kyseinen lääkäri sitten ensin randomisit alensi mun lääkitystä 100mg ja koska olin vakaa 2kk jälkeenkin alkoi sitten tutkia tarkemmin mua ja pyysi myös poikaystävääni dokumentoimaan mua reaalimaailmassa. Näin teimme. Kokeiltiin lääkkeitä alemmas ja päästiin 550mg-> 350mg ja olin edelleen vakaa (ja tässä vaiheessa oireeton+ saanut terapian). Aloin siis toipumaan kovalla vauhdilla ja pian sitten mut uudelleen arvioitiin. Taisi kestää . 9kk koko prosessi ja sain uuden diagnoosin.

Tärkeää tosiaan oli lääkäri+dokumentointi+ historia yms kun alettiin tätä ajamaan. Tosin lääkärihän sen itse aloitti mikä varmaan yleensä ei ole normaalia

2

86

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minä sain kanssa erään diagnoosin muutettua C-PTSD:ksi ja se oli todellakin sen arvoista.

• Anonyymi

Jep. Pidemmällä aikavälillä on. Lyhyellä... Ei. Lähinnä Kelan takia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4388
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      149
      3165
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      48
      2492
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      50
      2417
    5. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      98
      2085
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1883
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1616
    8. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      23
      1612
    9. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      154
      1451
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      34
      1253
    Aihe