Miksi kaikkea on kaksi?

Anonyymi-ap

Miksi kaikki eläimet ovat kaksikylkisiä? Miksi kaikilla on kaksi silmää, korvaa, kättä ja jalkaa?

Jumala teki sen!

Näin helppoa on tiede!

10

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaksikylkisyyden etu ei ole se, että kaikkea on kaksi vaan se, että on etu ja takapää. Tämä mahdollistaa paljon nopeamman liikkumisen ja tehokkaamman saalistamisen. Vertaa vaikkapa kuutiomeduusaa (=ei-kaksikylkinen) ja marliinia (=kaksikylkinen). Kuutiomeduusa ui maksimissaan 5 km/h, marliini jopa 130 km/h.

      Lisäksi kaksikylkisille on kehittynyt ei-kaksikylkisiin verrattuna suorituskykyisempi keskushermosto ja tehokkaat päässä sijaitsevat aistinelimet.

      Voit kuvitella millainen valintaetu ensimmäisillä kaksikylkisillä on ollut kömpelöihin möykkyihin verrattuna kun ne ovat ilmaantuneet hieman yli puoli miljardia vuotta sitten maapallolle.

    • Anonyymi

      Unohdit kaksi sierainta. Nuuh, nuuh...

    • Anonyymi

      Kaikilla eläimillä ei suonkaan ole kahta silmää, korvaa, kättä tai jalkaa. Eivätkä kaikki ole kaksikylkisiä. Noin miljoonalla eläinlajilla yhteensä 1,5-1,7 miljoonasta eläinlajista (eli hyönteisillä) on kuusi (6) jalkaa. Hyönteiset muodostavat noin puolet kaikkien eläinten biomassasta.

      Eikä kaksikylkisilläkään ole kaikkea kaksin kappalein. Meilläkin selkärankaisillakin on yksi maksa, yksi haima, yksi kilpirauhanen, yksi perna ja yksi sydän.

      • "Eivätkä kaikki ole kaksikylkisiä."

        Kappale on hieman harhaanjohtavasti rakennettu kun sanot näin ja siirryt puhumaan kuusijalkaisista hyönteisistä, jotka lajimäärältään muodostavat ison osan eläinkunnasta. Sinällään olet täysin oikeassa tässä, mutta kun aloittaja ei hoksaa sitä, että kaksikylkisymmetrisellä voi olla 6, 8, 10 tai jopa enemmän jalkoja ja se on silti kaksikylkinen niin voi hänelle voi syntyä käsitys, ettei hyönteinen tai hämähäkki ole kaksikylkinen. Kaksikylkisiä on lajimääräisesti noin 99% eläinkunnasta. Se on täysin ylivoimainen evoluution tuottama ruumiinkaava ei-kaksikylkisyyteen verrattuna.

        Miksi sanoin evoluution tuottama? Älykäs suunnittelu olisi voinut tuottaa kaksikylkisyyttä paremman ruumiinkaavan. Hyvä analogia on helikopteri. Perinteisessä helikopterissa on vielä keskeisenä eteen-taaksepäin akseli ja runko on tämän suhteen symmetrinen, mutta quad-kopterilla tätä ei enää ole ja se pystyy liikkumaan kaikkiin suuntiin yhtä nopeasti ja ketterästi. Älykäs suunnittelija olisi voinut tämän tehdä helposti myös eläimille.


      • Anonyymi
        The_Raven kirjoitti:

        "Eivätkä kaikki ole kaksikylkisiä."

        Kappale on hieman harhaanjohtavasti rakennettu kun sanot näin ja siirryt puhumaan kuusijalkaisista hyönteisistä, jotka lajimäärältään muodostavat ison osan eläinkunnasta. Sinällään olet täysin oikeassa tässä, mutta kun aloittaja ei hoksaa sitä, että kaksikylkisymmetrisellä voi olla 6, 8, 10 tai jopa enemmän jalkoja ja se on silti kaksikylkinen niin voi hänelle voi syntyä käsitys, ettei hyönteinen tai hämähäkki ole kaksikylkinen. Kaksikylkisiä on lajimääräisesti noin 99% eläinkunnasta. Se on täysin ylivoimainen evoluution tuottama ruumiinkaava ei-kaksikylkisyyteen verrattuna.

        Miksi sanoin evoluution tuottama? Älykäs suunnittelu olisi voinut tuottaa kaksikylkisyyttä paremman ruumiinkaavan. Hyvä analogia on helikopteri. Perinteisessä helikopterissa on vielä keskeisenä eteen-taaksepäin akseli ja runko on tämän suhteen symmetrinen, mutta quad-kopterilla tätä ei enää ole ja se pystyy liikkumaan kaikkiin suuntiin yhtä nopeasti ja ketterästi. Älykäs suunnittelija olisi voinut tämän tehdä helposti myös eläimille.

        On totta, että tekstistäni voi saada käsityksen, että hyönteiset eivät olisi kaksikylkisiä, vaikka tietenkin ovat. Yritin kumota liian tiiviisti väitteet sekä siitä, että kaikki eläimet ovat kaksikylkisiä sekä sen, että "eläimillä kaikkea on kaksi".

        Kaksikylkisillä pääjalkaisilla (mustekalat) on kolme sydäntä, kaksikylkisillä cyclops äyriäisellä vain yksi silmä jne. Eli näitä esimerkkejä kumoamaan "kaksikylkisillä on kaikkea kaksi (tai edes parillinen määrä)" riittää.

        Kaksikylkisillä symmetriset ominaisuudet ovat samojen geenien ohjaamia (ei ole erikseen geenejä joiden pohjalta rakentuu oikea silmä ja eri geenejä vasemmalle), joten epäsymmetrian kehittyminen ei ole todennököistä, mutta joitain "yritelmiä" tähän suuntaan kaksikylkisilläkin on. Viittoilijataskurapukoirailla on yksi suuri saksi muille koiraille uhittelua ja naaraiden vikittelyä varten ja toinen syömiseen. Sarvivalaiden sarvi on ylikasvanut toinen etuhammas, ja ehkä ihmisen oikean/vasenkätisyyttäkin voi pitää askeleena siihen suuntaan, että kaksikylkisen sinällään symmetrisen kehon eri puolet erikoistuvat vähän eri tehtäviin.


      • Anonyymi
        The_Raven kirjoitti:

        "Eivätkä kaikki ole kaksikylkisiä."

        Kappale on hieman harhaanjohtavasti rakennettu kun sanot näin ja siirryt puhumaan kuusijalkaisista hyönteisistä, jotka lajimäärältään muodostavat ison osan eläinkunnasta. Sinällään olet täysin oikeassa tässä, mutta kun aloittaja ei hoksaa sitä, että kaksikylkisymmetrisellä voi olla 6, 8, 10 tai jopa enemmän jalkoja ja se on silti kaksikylkinen niin voi hänelle voi syntyä käsitys, ettei hyönteinen tai hämähäkki ole kaksikylkinen. Kaksikylkisiä on lajimääräisesti noin 99% eläinkunnasta. Se on täysin ylivoimainen evoluution tuottama ruumiinkaava ei-kaksikylkisyyteen verrattuna.

        Miksi sanoin evoluution tuottama? Älykäs suunnittelu olisi voinut tuottaa kaksikylkisyyttä paremman ruumiinkaavan. Hyvä analogia on helikopteri. Perinteisessä helikopterissa on vielä keskeisenä eteen-taaksepäin akseli ja runko on tämän suhteen symmetrinen, mutta quad-kopterilla tätä ei enää ole ja se pystyy liikkumaan kaikkiin suuntiin yhtä nopeasti ja ketterästi. Älykäs suunnittelija olisi voinut tämän tehdä helposti myös eläimille.

        Joo, pääpaino oli kaksikylkisyydellä. Toki huvittaa sekin, että kaikilla nisäkkäillä on kaksi jalkaa, kättä, korvaa, silmää,... viittaa mielestäni yhteiseen kantamuotoon maasta merelle nousemisen jälkeen eläneeseen lajiin.

        t. avaaja


    • Anonyymi

      Huono selitys.

      Ihminen on mikrokosmos. On taivas, ihminen, maa. Kiinalainen filosofia.

      Taivaan henkinen yang ominaisuus yhtyy maan yin puoleen. Eli ihminen on kuin pyörän sisällä, jossa yin ja yang vuorottelee. Kaikki pyörii ja liikkumisen kyky tulee siitä.

      Myös eläinten etupään toinen puoli on yang ja toinen yin. Takapäässä samoin.

      Hermotus menee ristiin, ja hermotus syntyy sähköpyörällä pyöräilystä. Sähköpyörällä pääsee kovempaa kuin mummopyörällä;).

      • Anonyymi

        Yksi vaihtoehto on sekin, että "kiinalainen filosofia" on melko silkkaa p*skaa, joka ei kerro ympäröivästä todellisuudesta yhtään mitään. Oletko harkinnyt tätä vaihtoehtoa?


    • Anonyymi

      Erytritolista ei kannata opiskella kovin pitkälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1478
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      115
      1225
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1043
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      722
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe