Kaste eli vedestä uudelleensyntymä on selkeä. Vesi huuhtoo iholta vanhan kuonan pois ja olo tuntuu kevyeltä, puhtaalta. Nousu vedestä on uusi syntymä kuin lapsi, joka tulee maailmaan lapsiveden mukana. Me voimme syntyä uudelleen päivittäin, aina ollessamme tekemisissä ystävämme veden äärellä.
Uudestisyntumisen tulkinta
38
198
Vastaukset
- Anonyymi
Nikodemus meni Jeesuksen kasteen jälkeen kysymään häneltä kasteen merkitystä, johon Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan."
Joh.3:5
Kasteessa ei ole kyse ulkoisen lian pesemistä pois, van syntisyyden pois pesemisestä, mukaalukien perisynnin kadotustuomio, mikä tarvitaan, jotta ihminen voi kerran päästä sinne Jumalan valtkuntaan.
Juutalaisilla oli erikseen Mikve-pesu, missä mentiin kokonaan katseilta piiloon veden alle pesemään lihan saastaisuuksia eli ulkoista likaa yhdynnänn ja kuukautisten jälkeen.- Anonyymi
Apt.2
38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.
39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne.
Kasteessa puhdistettuun sydämeen annetaan uskon Hengen lahja.
- Anonyymi
Ef.4:5 Yksi kaste, hen baptisma, hen on numeraalia yksi tarkoittava sana, yksi.
Kristillinen oikea kaste on yksi kaste, Jumalan armoteko syntiselle ihmiselle.
Helluntailaiset jakavat kristillisen yhden kasteen erillisiin useisiin kasteisiin. He puhuvat erikseen vesikasteesta ja erikseen henkikasteesta, mikä heille tarkoittaa hurmohenkien antamia kokemuksia.- Anonyymi
1. Joh. 5:8
Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.
Mikäli Kristillisen yhden kasteen maan päällä kolmesta paikalla olevasta todistajasta yksikin puuttuu, kyse ei ole kristillisestä kasteesta, vaan ihan jostain muusta lahkolaisten eksytyskasteesta ja rituaalista. - Anonyymi
”Hänessä on teihinkin, sitten kun olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, ja uskoneet sen, pantu sinetiksi luvattu Pyhä Henki, joka on meidän perintömme vakuutena hänen omaisuutensa lunastamiseksi, hänen kirkkautensa ylistykseksi.”
Kirje efesolaisille 1:13-14 FINRK
Uskoon tullessa Jumalan Henki kastaa ihmisen Kristuksen ruumiin (so. Hänen srk:nsa) jäseneksi tahtonsa mukaiselle paikalle.
”Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin; sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.”
1. Korinttilaiskirje 12:12-13 FB38
”Mutta nyt Jumala on asettanut jäsenet, itsekunkin niistä, ruumiiseen, niinkuin hän on tahtonut. Vaan jos ne kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten ruumis olisi? Mutta nytpä onkin monta jäsentä, ja ainoastaan yksi ruumis.”
1. Korinttilaiskirje 12:18-20
"Hengellä täyttyminen" tapahtuu apostoli Paavalin mukaan siten että ihminen antaa elämässään sijaa Jumalan Hengen ( Sanan ilmoituksen ) mukaiselle elämälle pyhityksessä. Jumalan Henki asuu jo ihmisessä heti hänen uskoon tulostaan alkaen. Mutta heikko Raamatun tuntemus ja lukemisen vähyys antavat sijaa " lihan " mukaiselle elämälle antaen vähän tilaa Hengessä elämiseen.
Kun luet Raamattua kuten terve Raamattu tulkinta on ottaen huomioon asiayhteydet eikä niistä irroitetuja irtolauseita näet mitä Paavali tarkoittaa "älkää juopuko viinistä vaan täyttykäö Hengellä"
Lue kokonaan Efesolaiskirjeen 5:s luku. näet asiayhteyden.
Siis ensin miten uskovan tulisi elää (Ef.5. luku alussa ) "..”Olkaa siis Jumalan seuraajia, niinkuin rakkaat lapset, ja vaeltakaa rakkaudessa, niinkuin Kristuskin rakasti teitä ja antoi itsensä meidän edestämme lahjaksi ja uhriksi, Jumalalle "suloiseksi tuoksuksi".”
Efesolaiskirje 5:1-2 FB38
Sitten jatkossa miten uskovan EI TULE elää. "..
”Mutta haureutta ja minkäänlaista saastaisuutta tai ahneutta älköön edes mainittako teidän keskuudessanne — niinkuin pyhien sopii — älköön myös rivoutta tai tyhmää lorua tai ilvehtimistä, jotka ovat sopimattomia, vaan paremmin kiitosta.”
Efesolaiskirje 5:3-4 FB38
Sitten VAROITUS
"..
”Sillä sen te tiedätte ja tunnette, ettei yhdelläkään haureellisella eikä saastaisella eikä ahneella — sillä hän on epäjumalanpalvelija — ole perintöosaa Kristuksen ja Jumalan valtakunnassa.” (jne)
Efesolaiskirje 5:5 FB38
Välillä kehoituksia
Ja jatkossa kehoitusta valvomaan omaa uskon elämäänsä. Sekä elämään " Hengen mukaan" terveessä kristillisessä elämässä.
”Katsokaa siis tarkoin, kuinka vaellatte: ei niinkuin tyhmät, vaan niinkuin viisaat, ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä, sillä aika on paha.
Älkää sentähden olko mielettömät, vaan ymmärtäkää, mikä Herran tahto on. Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä, puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle, kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.” ( jne.)
Efesolaiskirje 5:15-20 FB38 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Hänessä on teihinkin, sitten kun olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, ja uskoneet sen, pantu sinetiksi luvattu Pyhä Henki, joka on meidän perintömme vakuutena hänen omaisuutensa lunastamiseksi, hänen kirkkautensa ylistykseksi.”
Kirje efesolaisille 1:13-14 FINRK
Uskoon tullessa Jumalan Henki kastaa ihmisen Kristuksen ruumiin (so. Hänen srk:nsa) jäseneksi tahtonsa mukaiselle paikalle.
”Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin; sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.”
1. Korinttilaiskirje 12:12-13 FB38
”Mutta nyt Jumala on asettanut jäsenet, itsekunkin niistä, ruumiiseen, niinkuin hän on tahtonut. Vaan jos ne kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten ruumis olisi? Mutta nytpä onkin monta jäsentä, ja ainoastaan yksi ruumis.”
1. Korinttilaiskirje 12:18-20
"Hengellä täyttyminen" tapahtuu apostoli Paavalin mukaan siten että ihminen antaa elämässään sijaa Jumalan Hengen ( Sanan ilmoituksen ) mukaiselle elämälle pyhityksessä. Jumalan Henki asuu jo ihmisessä heti hänen uskoon tulostaan alkaen. Mutta heikko Raamatun tuntemus ja lukemisen vähyys antavat sijaa " lihan " mukaiselle elämälle antaen vähän tilaa Hengessä elämiseen.
Kun luet Raamattua kuten terve Raamattu tulkinta on ottaen huomioon asiayhteydet eikä niistä irroitetuja irtolauseita näet mitä Paavali tarkoittaa "älkää juopuko viinistä vaan täyttykäö Hengellä"
Lue kokonaan Efesolaiskirjeen 5:s luku. näet asiayhteyden.
Siis ensin miten uskovan tulisi elää (Ef.5. luku alussa ) "..”Olkaa siis Jumalan seuraajia, niinkuin rakkaat lapset, ja vaeltakaa rakkaudessa, niinkuin Kristuskin rakasti teitä ja antoi itsensä meidän edestämme lahjaksi ja uhriksi, Jumalalle "suloiseksi tuoksuksi".”
Efesolaiskirje 5:1-2 FB38
Sitten jatkossa miten uskovan EI TULE elää. "..
”Mutta haureutta ja minkäänlaista saastaisuutta tai ahneutta älköön edes mainittako teidän keskuudessanne — niinkuin pyhien sopii — älköön myös rivoutta tai tyhmää lorua tai ilvehtimistä, jotka ovat sopimattomia, vaan paremmin kiitosta.”
Efesolaiskirje 5:3-4 FB38
Sitten VAROITUS
"..
”Sillä sen te tiedätte ja tunnette, ettei yhdelläkään haureellisella eikä saastaisella eikä ahneella — sillä hän on epäjumalanpalvelija — ole perintöosaa Kristuksen ja Jumalan valtakunnassa.” (jne)
Efesolaiskirje 5:5 FB38
Välillä kehoituksia
Ja jatkossa kehoitusta valvomaan omaa uskon elämäänsä. Sekä elämään " Hengen mukaan" terveessä kristillisessä elämässä.
”Katsokaa siis tarkoin, kuinka vaellatte: ei niinkuin tyhmät, vaan niinkuin viisaat, ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä, sillä aika on paha.
Älkää sentähden olko mielettömät, vaan ymmärtäkää, mikä Herran tahto on. Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä, puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle, kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.” ( jne.)
Efesolaiskirje 5:15-20 FB38Siinä edellisessä apostoli Paavalin mukaan (Ef.5. luku kokonaan) kirjoitusta "Hengellä täyttymisestä" , tai selkeemmin ilmaistuna , ei käskynä vaan kehoituksena " antakaa Hengen täyttää itseänne" puhuen keskenänne ...Eli eläen keskenänne kuten Jumalan lapsen elämään kuuluu elää. Eikä niin kuin uskosta osattomat elää lihan himojen ja halujen mukaan.
Että jonkun ( jo uskovan jossa jo asuu Jumalan Henki) päälle kädet laitetaan ja tämä alkaa puhumaan kielillä joka on eräs Hengen jakamista lahjoista eikä mikään merkki "Hengellä täyttymisestä".
Miksi sitten ihminen on edelleen itsekäs vaikka juuri äsken alkoi puhumaan kielillä? Eikö Jumalan Henki tee ihmisestä armahtavaista, lempeää jne? Kyllä tekee pyhittäessäön ihmistä.
Paavalin mukaan Hengen annetaan täyttää kun annetaan tilaa Jumalan Sanan mukaiselle elämälle ja silloin lihan mukainen elämä joutuu väistymään. Tämä ei tapahdu kätten päälle panemisen kautta yhtä äkkisenä tapahtumana, vaan uskovan ojentautumisena elämään Kristuksen Sanalle kuuliaisena jatkuvasti . Se on taistelua lihan ja Hengen välillä kumpi saa hallita? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä edellisessä apostoli Paavalin mukaan (Ef.5. luku kokonaan) kirjoitusta "Hengellä täyttymisestä" , tai selkeemmin ilmaistuna , ei käskynä vaan kehoituksena " antakaa Hengen täyttää itseänne" puhuen keskenänne ...Eli eläen keskenänne kuten Jumalan lapsen elämään kuuluu elää. Eikä niin kuin uskosta osattomat elää lihan himojen ja halujen mukaan.
Että jonkun ( jo uskovan jossa jo asuu Jumalan Henki) päälle kädet laitetaan ja tämä alkaa puhumaan kielillä joka on eräs Hengen jakamista lahjoista eikä mikään merkki "Hengellä täyttymisestä".
Miksi sitten ihminen on edelleen itsekäs vaikka juuri äsken alkoi puhumaan kielillä? Eikö Jumalan Henki tee ihmisestä armahtavaista, lempeää jne? Kyllä tekee pyhittäessäön ihmistä.
Paavalin mukaan Hengen annetaan täyttää kun annetaan tilaa Jumalan Sanan mukaiselle elämälle ja silloin lihan mukainen elämä joutuu väistymään. Tämä ei tapahdu kätten päälle panemisen kautta yhtä äkkisenä tapahtumana, vaan uskovan ojentautumisena elämään Kristuksen Sanalle kuuliaisena jatkuvasti . Se on taistelua lihan ja Hengen välillä kumpi saa hallita?”Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa, odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä, hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee.”
Tituskirje 2:11-14 FB38 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa, odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä, hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee.”
Tituskirje 2:11-14 FB38Kuinka ilahduttavaa! Jälleen joku siteeraa Efesolaiskirjettä ja Tituskirjettä kuin ne olisivat suoraan Jeesuksen suusta – aivan kuin apostoli Paavali olisi joskus istunut alas Word-dokumentin ääreen ja naputellut: "vaimot olkoot miehillenne alamaiset." Kyllä siinä saa eksegeetti kahvikupin kädestään pudottaa.
Sallittaneen pieni huomautus. Tutkijoiden laaja konsensus – kyllä, tämä tarkoittaa niitä tylsiä ihmisiä, jotka lukevat kreikkaa aamupalaksi – pitää sekä Efesolaiskirjettä että Tiitusta niin sanottuina pseudopaavalilaisina kirjoituksina. Se on hieno tapa sanoa, että ne ovat väärennöksiä. Ei nyt mitään Nigeriaprinssejä, mutta hengellisiä fan fiction -tekstejä kyllä.
Tyyli, sanasto, ja teologia näissä kirjeissä ovat niin kaukana aidosta Paavalista, että jos ne jätettäisiin pöydälle ilman kansilehteä, Paavali itse tuskin tunnistaisi niitä omikseen. Hän saattaisi jopa kysyä: "Kuka tämä pastori-Tiitus on ja miksi hän on näin huolissaan seurakuntien järjestyksestä ja hiustyylistä?"
Ja kyllä, tämä tarkoittaa, että kun joku paukauttaa Tiituksesta: "naiset olkoot siveitä, kotona pysyviä, miehiään rakastavia," niin hän nojaa tekstin auktoriteettiin, jota itse Paavali todennäköisesti ei ole koskaan kuullutkaan. Mutta miksipä antaa tosiasioiden pilata hyvää patriarkaalista tulkintaa?
Ymmärrän toki, onhan se kätevää käyttää apostolin nimeä, kun halutaan antaa omille näkemyksille taivaallinen leima. Mutta tutkijapiireissä tätä kutsutaan muinaiskreikan kielellä sanalla "kringeos".
- Anonyymi
Luterilaiset joutoveelut näkyy käynern sotkemassa paikkoja.
Löytyykö 25000 muistojuomaputelia jäljiltään taas.- Anonyymi
pedokääkkä vainkuu taas
ja se on sotkenut paikkoja
- Anonyymi
Ihan puuta ja heinää koko aloitus !
- Anonyymi
Ei päätä eikä häntää - vaan parhaat selkäpalat. 😊 Aloitus on syvää viisautta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei päätä eikä häntää - vaan parhaat selkäpalat. 😊 Aloitus on syvää viisautta.
Syvää ymmärtämättömyyttä ja siten tyhmyyttä !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Syvää ymmärtämättömyyttä ja siten tyhmyyttä !
Valitettavaa, ettet kykene näkemään syvää oppia. Joilla on silmät nähdä, nähköön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valitettavaa, ettet kykene näkemään syvää oppia. Joilla on silmät nähdä, nähköön.
On kyllä todellakin syvää oppia, ihan syvyyksistä asti.
- Anonyymi
Parhami ja Olseni teki Mikve-pesuja.
- Anonyymi
Hieno homma oikea kaste kun silloin voi kannattaa sotarikoksia eikä tarvitse onnettomana herjata homoja kuin joku lakolainen.
- Anonyymi
Sulla on jokin paha fobia, kun sotket sotarikokset jokaiseen viestiisi.
- Anonyymi
Ensin parannuksenteko ja uskoontulo.
Sitten Jeesus uudestisynnyttää.
Tämän jälkeen kristittyjen upotuskaste ja seurakuntaan liittyminen.
Tämän jälkeen Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä.- Anonyymi
Ei tarvitse laittaa mitään aikamuottia asioille
Upotuskaste ei ole välttämätön - Anonyymi
Jumala antaa Henkensä asumaan uudestisyntymän hetkellä, eli ihmisen uskoessa evankeliumin. Näin apostolisen opetuksen mukaan apostoli Paavali:
”Hänessä on teihinkin, sitten kun olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, ja uskoneet sen, pantu sinetiksi luvattu Pyhä Henki, joka on meidän perintömme vakuutena hänen omaisuutensa lunastamiseksi, hänen kirkkautensa ylistykseksi.”
Kirje efesolaisille 1:13-14 FINRK
"Tulikaste"?---
Raamattua tulee lukea asiayhteyksineen eikä tehdä irtolauseilla epäterveitä Raamatulle vieraita oppeja jotka vievät harhaan.
Johannes Kastajan puheesta on tehty asiayhteydestä irroittamalla kummallinen epäterve selitys että ensin olisi kyllä Pyhän Hengen saaminen ja sen jälkeen joku "tulikaste"?
Johannes profeettana näki Jeesuksen Kristuksen ajan "Pyhän Hengen" lupauksen toteutumisen ja myös lopun jolloin Herran päivän tuli kohtaa jumalattomia. Lukemalla koko asiayhteys käy selvästi ilmi mitä "tulella kastaminen" merkitsee.
(välitön asiayhteys Luuk.3:1-18.)
Luukas 3:16-17 FB38
”niin Johannes vastasi kaikille sanoen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. Hänellä on viskimensä kädessään, ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisut aittaansa, mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa."”
"Siinä on Luukkaan evankeliumin "tulikaste"--"mutta ruumenet hän polttaa
sammumattomassa tulessa."” - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumala antaa Henkensä asumaan uudestisyntymän hetkellä, eli ihmisen uskoessa evankeliumin. Näin apostolisen opetuksen mukaan apostoli Paavali:
”Hänessä on teihinkin, sitten kun olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, ja uskoneet sen, pantu sinetiksi luvattu Pyhä Henki, joka on meidän perintömme vakuutena hänen omaisuutensa lunastamiseksi, hänen kirkkautensa ylistykseksi.”
Kirje efesolaisille 1:13-14 FINRK
"Tulikaste"?---
Raamattua tulee lukea asiayhteyksineen eikä tehdä irtolauseilla epäterveitä Raamatulle vieraita oppeja jotka vievät harhaan.
Johannes Kastajan puheesta on tehty asiayhteydestä irroittamalla kummallinen epäterve selitys että ensin olisi kyllä Pyhän Hengen saaminen ja sen jälkeen joku "tulikaste"?
Johannes profeettana näki Jeesuksen Kristuksen ajan "Pyhän Hengen" lupauksen toteutumisen ja myös lopun jolloin Herran päivän tuli kohtaa jumalattomia. Lukemalla koko asiayhteys käy selvästi ilmi mitä "tulella kastaminen" merkitsee.
(välitön asiayhteys Luuk.3:1-18.)
Luukas 3:16-17 FB38
”niin Johannes vastasi kaikille sanoen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. Hänellä on viskimensä kädessään, ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisut aittaansa, mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa."”
"Siinä on Luukkaan evankeliumin "tulikaste"--"mutta ruumenet hän polttaa
sammumattomassa tulessa."”Johannes Kastaja lakiliiton profeettana siteerasi profeetta Malakiaa.
Malakia 4:1 FB38
”(3:19) Sillä katso: se päivä on tuleva, joka palaa kuin pätsi. Ja kaikki julkeat ja kaikki, jotka tekevät sitä, mikä jumalatonta on, ovat oljenkorsia; ja heidät polttaa se päivä, joka tuleva on, sanoo Herra Sebaot, niin ettei se jätä heistä juurta eikä oksaa.”
Adventistien harha että jumalattomat "raukeavat tyhjään"( Annihilationismi) em. Malakian perusteella on harhaa. Malakiassa on kyse fyysisen palamisesta. Kristittyjenkin ruumiita on poltettu mutta eivät he siitä huolimatta ole "tyhjiin rauenneet" , eikä jumalattomatkaan vaan Jumalan tuomio istuimen eteen joutuvat kaikki.
Matteus 10:28 FB38
”Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.”
-------------
Wikipedia--
"..Jotkut annihilationistit, kuten esimerkiksi adventistit, edustavat kantaa jossa syntiset joutuvat kärsimään tulisessa järvessä syntiensä perusteella määrätyn ajan ennen kuin heidän olemassaolonsa lakkaa.
Toiset annihilationistit, kuten esimerkiksi Jehovan todistajat, eivät usko tulessa piinaamiseen ja pitävät sitä pakanallisena oppina.
Annihilationismista käytetään myös käsitettä tyhjiinraukeaminen. Käsite ei ole saavuttanut virallista tukea kristillisiltä suuntauksilta lukuun ottamatta yksittäisiä herätysliikkeitä. Valtaosan kirkko-oppien mukaan syntiset joutuvat ikuiseen helvettiin, josta käytetään toisinaan sanaa kadotus..." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johannes Kastaja lakiliiton profeettana siteerasi profeetta Malakiaa.
Malakia 4:1 FB38
”(3:19) Sillä katso: se päivä on tuleva, joka palaa kuin pätsi. Ja kaikki julkeat ja kaikki, jotka tekevät sitä, mikä jumalatonta on, ovat oljenkorsia; ja heidät polttaa se päivä, joka tuleva on, sanoo Herra Sebaot, niin ettei se jätä heistä juurta eikä oksaa.”
Adventistien harha että jumalattomat "raukeavat tyhjään"( Annihilationismi) em. Malakian perusteella on harhaa. Malakiassa on kyse fyysisen palamisesta. Kristittyjenkin ruumiita on poltettu mutta eivät he siitä huolimatta ole "tyhjiin rauenneet" , eikä jumalattomatkaan vaan Jumalan tuomio istuimen eteen joutuvat kaikki.
Matteus 10:28 FB38
”Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.”
-------------
Wikipedia--
"..Jotkut annihilationistit, kuten esimerkiksi adventistit, edustavat kantaa jossa syntiset joutuvat kärsimään tulisessa järvessä syntiensä perusteella määrätyn ajan ennen kuin heidän olemassaolonsa lakkaa.
Toiset annihilationistit, kuten esimerkiksi Jehovan todistajat, eivät usko tulessa piinaamiseen ja pitävät sitä pakanallisena oppina.
Annihilationismista käytetään myös käsitettä tyhjiinraukeaminen. Käsite ei ole saavuttanut virallista tukea kristillisiltä suuntauksilta lukuun ottamatta yksittäisiä herätysliikkeitä. Valtaosan kirkko-oppien mukaan syntiset joutuvat ikuiseen helvettiin, josta käytetään toisinaan sanaa kadotus..."Tuliset kielet ja tuli taivaasta ?
Lainaus kirjasta: Stanley M.Horton"Mitä Raamattu sanoo Pyhästä Hengestä?"
(1996 —Kustantaja: Aika Oy —Alkuteos—What The Bible says about The Holy Spirit )
“..Vanha testamentti kertoo jumalanpalveluksen asteittaisesta kehityksestä. Ensin jumalanpalvelus tapahtui alttarin luona, kuten Aabrahamin kohdalla.
Sitten Jumala käski kansaansa rakentamaan pyhäkön erämaahan, ilmestysmajan. Tuli taivaasta lankesi siellä uhrin ylle osoituksena siitä, että Jumala hyväksyi tämän den pyhäkön. Mutta tämä tapahtui vain kerran.
Seuraava muutos tapahtui Salomon rakennettua temppelin. Jälleen tuli lankesi ja kulutti uhrin osoittaen, että Jumala hyväksyi pyhäkön. Mutta tämä tapahtui vain kerran.
Temppelit, jotka Serubbaabel ja Herodes rakensivat, olivat vain saman temppelin jälleenrakennuksia, ja näin merkkiä ei toistettu.
Nyt vanha temppeli oli lähellä tuhoutumistaan. Uskovat yhdeksi ruumiiksi liittyneinä olivat eläviä uhreja (Room. 12:1 kuten myös pappeja ja eläviä kiviä temppeliin (1. Piet. 2:5).
Mutta toisaalta uusi temppeli on kaksitahoinen. Ruumis koostuen yhteen liitetyistä uskovista muodostaa temppelin (pyhäkön) Jumalan asumukseksi Hengessä ( Ef. 2:21, 22, 1.Kor. 3:16.)
Tämän lisäksi yksittäisten uskovaisten ruumiit ovat jokainen Pyhän Hengen temppeli (1.Kor. 6:19 ) .
Tulen esiintyminen koko joukon yllä osoitti Jumalan hyväksyneen koko ruumiin temppeliksi.
Sitten tuli hajaantui yksittäisiksi kieliksi jokaisen pään päälle osoituksena siitä, että Jumala hyväksyi kunkin ruumiin Pyhän Hengen temppeliksi.
Nämä merkit eivät olleet osa helluntaikastetta tai Hengen lahjaa. Ne tapahtuivat vain kerran, aivan niin kuin tuli lankesi vain kerran jokaisen uuden pyhäkön ylle Vanhan testamentin aikoina.
Korneliuksen kodissa niitä ei esiintynyt, vaikka Pietari samasti siellä tapahtuneen kokemuksen Jeesuksen lupaukseen Hengessä kastamisesta ja kutsui sitä yhtäläiseksi (samaksi) lahjaksi, yhtäläiseksi sen kanssa minkä 120 saivat, kun Henki vuodatettiin helluntaina (Ap. t. 11:15-17),
Mutta tuliset kielet osoittavat, että ennen kuin Henki vuodatettiin, Jumala tunnusti uskovat temppeliksi, Kristuksen ruumiiksi. Seurakunta oli nyt olemukseltaan valmis kirkastettu ruumis, jonka päänä oli Kristus. ..”
- Anonyymi
Kolmen kuukauden ikäinen vauvako nousee vedestä ? Ota mielialalääkkeesi. Miksi vouhotat täällä kippokasteestasi. Mene meren tai järven viereen heti. Lopeta agiteeraaminen täällä.
- Anonyymi
Eihän parempaa voi olla kuin kaste, joka pesee kaikki synnit pois. Siis tehdyt, yhä voi olla sotaisa tai homo. Se vain haittaa ja vain idiootti herjaa silloin homoudesta kun se pesty pois
Ainut ongelma jos vanhemmat eronneet kirkosta eikä lapsena kastettu on peli menetetty teki mitä tahansa. - Anonyymi
Aikaisemmin kirkosta eronneet haudattiin hautausmaan aidanviereen pää alaspäin, niin Pietari voi jaliosta tempaista taivaaseen.
- Anonyymi
Aloitus on perkeleen juoksupojan tekele!
- Anonyymi
Naurettavaa, ihollako se perizynti istuu mistä näitä oikein sikiää !#?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Naurettavaa, ihollako se perizynti istuu mistä näitä oikein sikiää !#?
perizynti vikisee inisijäkääkkä
- Anonyymi
Onko suomalaiset lääkitty sekopäiksi lähes kaikki !
Ei nämä muuten selity tuollaiset pöljät käsitykset.- Anonyymi
Mikä ihme tuo pedokääkkä luulee olensa. Se ei edes usko Jeesukseen.
- Anonyymi
on taas foorumilla ollut tämä hellarivanhus eli lastennussijakääkkä
voi miten pöljä se on!!!- Anonyymi
oli taas yrittänyt erästä lasta mutta joku pääsi väliin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
oli taas yrittänyt erästä lasta mutta joku pääsi väliin
ei yllätä.
- Anonyymi
Parhami ja Olseni käytti poikia paljussa useamman kerran, että tuli puhdasta.
- Anonyymi
useamman kerran kylvetetty tekee samaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
useamman kerran kylvetetty tekee samaa
ja kääkkä haluaa päästä samoihin orgioihin
- Anonyymi
Vesi ei puhdista synnistä. Eikä vedessä ole syntien anteeksi antamusta.
Kenellä on hyvä (puhdas) omatunto?
Hänelläkö jota tunto syyttää tehdyistä rikkomuksista Jumalaa ja lähimmäistä kohtaan?
Vai hänelläkö joka ensin uskottuaan evankeliumin siis uskovaksi tultuaan on saanut kaikki menneisyytensä synnit anteeksi uskottuaan että Jeesus Kristus kärsi ja kuoli ristin kuoleman otettuaan syykseen ihmisen rikkomukset, ( myös hänen) ja että Jumala herätti hänet kuolleista ihmisen,( myös hänen ) vanhurskauttamisen tähden ?
”Se nyt meitäkin kasteessa autuaaksi tekee, joka sitä aavisti (ei että lihan saastaisuudet pannaan pois, vaan että se on hyvän omantunnon liitto Jumalan tykönä) Jesuksen Kristuksen ylösnousemisen kautta,”
1. Pietarin kirje 3:21 FI1776
”Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, hänen, joka on mennyt taivaaseen ja istuu Jumalan oikealla puolella ja jolle on alistettu enkelit, vallat ja voimat.”
Ensimmäinen Pietarin kirje 3:21-22 FB92
”Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena. Se ei ole lihan saastan poistamista vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta, hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella. Hänen valtaansa on alistettu enkelit, vallat ja voimat.”
1. Pietarin kirje 3:21-22 FINRK
Vesi ei hukkuvaa pelasta . Mutta "arkki" pelastaa mikäli ihminen on sen sisällä arkin kelluessa veden pinnalla.
Ihminen joka on Kristuksessa on uusi luomus ja pelastuksessa sisällä pysyessään Kristuksessa maan päälisen elämänsä loppuun saakka.
Miten ihminen pääsee olemaan Kristuksessa? Kuulemalla ja uskomalla evankeliumin uudesti syntynällä.. Ja uskovaksi tultuaan kääntyy pois eli hylkää entisen synti elämänsä , laittaa pois "vanhan ihmisen ".
”Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
Sillä: "kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee, mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti". Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu.”
1. Pietarin kirje 1:22-25 FB38
”Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut. Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan. Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa. Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.”
2. Korinttilaiskirje 5:17-21 FB38
”Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi. Sillä hän sanoo: "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut". Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä.”
2. Korinttilaiskirje 6:1-2 FB38
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun614388KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1503187Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo482502Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?512435- 982115
- 241883
- 231632
- 301616
- 1611484
- 341253