Helle hengenvaaralista

Anonyymi-ap

https://www.verkkouutiset.fi/a/raskas-tyo-helteella-voi-olla-hengenvaarallista-yle-uudet-suositukset-kayttoon/#679c0825
"Raskas työ helteellä voi olla hengenvaarallista – Yle: Uudet suositukset käyttöön.
Kyseessä on Työterveyslaitoksen antama uusi suositus. Niiden mukaan yli 30 asteen lämmössä tehtävää fyysistä raskasta työtä saisi tehdä korkeintaan 30–45 minuuttia kerrallaan, jonka jälkeen tauko kestää jopa 20 minuuttia. Kehon lämpötila voi nimittäin nousta yli 38 asteeseen jo puolessa tunnissa.
Uudet suositukset perustuvat tutkimustietoon helteellä työskentelystä. Tutkijat varoittavat, että liiallinen lämpö kuormittaa elimistöä monin tavoin: se heikentää lihasten voimantuottoa, nostaa sykettä, hidastaa palautumista ja voi heikentää tarkkaavaisuutta, mikä lisää onnettomuusriskiä raskaan työn äärellä."

Se on päivänselvä asia, että tällaiset jo yli 2 viikkoa yhtämittaa jatkuneet helteet ovat jo hengenvaaralliset päivän kuumimpaan aikaan varsikin auringonpaisteessa.
Kuumuus todellakin heikentää tarkkaavaisuutta ja keskittymiskykyä olen sen konkreettisesti todennut, kun pelaat vaikka jotain autopeliä, niin koko ajan törmäilet toisiin autoihin ja esteisiin, mitä ei viileämmissä olosuhteissa tapahdu.
Eipä talvella uutisoida, että ihmisiä on joutunut ensiapuun, sairaalaan ja menehtynyt pakkasten takia.
Päivän kuumimpaan aikaan klo 08-18, ei kannata edes lähteä minnekään, jos ei ole pakko, kuten ne, joilla on työ.
Klo 08 on jo kuumaa, kun aurinko porottaa taivaalta.
Ei paljon auta näillä helteillä auton ilmastointikaan, ei ainakaan pienemmissä autoissa riitä ilmastoinnin tehot viilentämään autoa, varsinkaan, jos auto seisoo pihassa porottavassa auringossa, niin se on pahempi, kuin sauna.
Saunaa ei edes kannata lämmittää, kun ulkona on nyt ympärivuorokautinen sauna.
Jos nyt menee saunaan, niin jälkihikoilu on hirvittävää ja joka jatkuu saunan jäkeen tunteja.
Hautausmaalla käyn vasta myöhään illalla klo 21 jälkeen kastelemassa kukkia ja mansikkamaata kastelin myöskin vasta myöhään illalla.
Ei ole mitään järkeä kastella päivällä, koska kaikki se vesi haihtuu ilmaan.
Hautausmaallakin työskentelevät päivällä, eikö olisi järkevämpää tällaisella helteellä siirtää työaikaa myöhempään iltaan ja lyhempää työpäivää, vaikkapa klo 20-02 jolloin työaika on 6 tuntia.
Takuulla jää se työaika paljon lyhemmäksi normaalina työaikana, kun silloin on kuuma ja tauot syövät työaikaa.
Päivällä en edes liiku missään, jos nyt lähitsi pyöräilemään, niin ensimmäisen puolen kilometrin jälkeen olisi jo tukalan nahkea olo, kun alkaisi hiki virtaamaan ja auringon polttava paahde tekisi sen, että silmissä mustenisi.

3

110

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minä olen 73-vuotias- Pieni morkkis on ollut, kun olen mielestäni niin laiska, että olen helteellä vain nauttinut kukkapensaista ja niiden tuoksusta. Olen työntänyt tuolini miltei isoon, kukkivaan pensaaseen. Siinä kukkien tuoksussa ja viileässä varjossa minä sitten syön ja juon.
      Voin hyvin, kun juon sopivasti. En käy edes lenkillä. Päivällä katson tv stä Ihmeellinen eläinlääkäri Puul.
      Tuo alkajan kommentti vapautti minut. Minähän toimin vain sään mukaan.Eikä minua kukaan vahdi. On sitä työ-elämän aikana tehty töitä, kun oli 28 astetta sisätiloissa. Mutta silloin oli nuori.

• Anonyymi

Jossakin videolla mies laittoi tuolin kesämökillä järveen ja istuskeli helteellä järvessä tuolilla, että vain kaula oli vedenpinnalla.
        Varmasti vilvoittava paikka istuskella tällaisilla helteillä.

• Anonyymi

Sinulla on lupa ja oikeus olla vaikka tekemättä yhtään mitään, ja ottaa rennosti.
        Sen on eläkeläinen ansainnut.
        Osaat myös nauttia, kukkasista ja tuoksuista, upeaa.
        Se ei ole mitään laiskuutta, jos ei tällä helteellä tee mitään, eikä eläkeläisen ole pakko muutenkaan tehdä enempää kuin haluaa.
        Sään mukaan on hyvä toimia, kyllä keho ja oma vointi kertoo, onko tehnyt jotain liikaa. Helteellä voi jo pienestä rasituksesta tulla huono olo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      42
      2712
    2. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      340
      2444
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      35
      2124
    4. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      47
      1856
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      24
      1675
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1579
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      44
      1450
    8. Sokea "ystävälle"

Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1419
    9. En ymmärrä käytöstäsi

Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      139
      1375
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1166
    Aihe