Sähköautoilija säästää kotilaturilla roimasti, mutta lataaminen on edullista suurteholaturillakin.

Anonyymi-ap

"Suomalaisten suosituimmalla sähköautolla eli Tesla Model Y:llä tämä tarkoittaisi sadan kilometrin matkalla vähintään noin kolmea euroa ja tehokkaimmilla latureilla yli kuutta euroa. Jos kotilaturissa kilowattitunti maksaisi arviolta 13,5 senttiä, sama matka taittuisi noin kahdella eurolla.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että pelkästään yhdellä reissulla Jyväskylästä ja Helsinkiin säästöä voi syntyä kymmenenkin euroa, jos kotilaturia vertaa suurteholataukseen huoltoasemalla."

Polttomoottorisella autolla ajettaessa 100 km maksaa polttoaineena 10 -12 euroa. Suurteholaturillakin sähköautoa ladattaessa vain puolet siitä.

https://www.ksml.fi/paikalliset/8706911

24

210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Polttoaineen hinta vähän pielessä . Alkaa n. 7 € / 100 km . Ylärajakin on paljon korkeampi .

      • Anonyymi

        Kulutus 6 litraa satasella. Hinta 6 X 1,70 euroa on 10.20 euroa satasella. Harva auto pääsee kuudella litralla sata kilometriä. Aloituksessa on aivan oikea euromäärä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kulutus 6 litraa satasella. Hinta 6 X 1,70 euroa on 10.20 euroa satasella. Harva auto pääsee kuudella litralla sata kilometriä. Aloituksessa on aivan oikea euromäärä.

        Ja jos ajelee kaupungista toiseen 100-120 km/h rajoitusalueilla (eikä alinopeutta), niin nousee se polttistenkin kulutus sinne 7,5-10 litran tietämille helposti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos ajelee kaupungista toiseen 100-120 km/h rajoitusalueilla (eikä alinopeutta), niin nousee se polttistenkin kulutus sinne 7,5-10 litran tietämille helposti.

        Nousee siis polttomoottorilla helposti tasolle 14,5 euroa per 100 km tai ylikin. Aloituksessa oli aika maltillinen kulu polttikselle.

        T: nimim. ajoin polttomoottoreilla 30 vuotta ennen kuin siirryin sähköön


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kulutus 6 litraa satasella. Hinta 6 X 1,70 euroa on 10.20 euroa satasella. Harva auto pääsee kuudella litralla sata kilometriä. Aloituksessa on aivan oikea euromäärä.

        Esim perus 1.6 mpi golffi kuluttaa noin 6 - 6,5 litraa satasella jos jarrut ei laahaa. Mutta pieni auto nykyisellä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim perus 1.6 mpi golffi kuluttaa noin 6 - 6,5 litraa satasella jos jarrut ei laahaa. Mutta pieni auto nykyisellä.

        Mutta ei motarilla. Esim. Clio vetää kyllä taajamassa 5,2 litraa, mutta motarilla paljon enemmän.


    • Anonyymi

      Sähkö käyttövoimanan on halpaa. Latasipa sitten missä tahansa.

      • Anonyymi

        Oikeammin ei ole. Laske itse...


    • Anonyymi

      Hyvä aloitus. Siinä tulee esiin myös tuo, että ei se matkamiehen suurteholatauskaan kovin kallista ole.

      • Anonyymi

        Jos 45 c/kWh, niin ei voine sanoa olevan halpaakaan... 20 kWh keskikulutus, niin kustannus jo 9
        €/ 100 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos 45 c/kWh, niin ei voine sanoa olevan halpaakaan... 20 kWh keskikulutus, niin kustannus jo 9
        €/ 100 km.

        Mulla on keskikulutus näin kesällä n. 12,5 kWh sataselle, ja pikalatauksetkin huomioon ottaen sähkön keskihinta selvästi alle 20 snt / kWh. Siis kaikki pikalatailut, sähkönsiirrot ym. mahdolliset kulut huomioon ottaen n. 2,35 euroa sataselle maksaa sähköt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on keskikulutus näin kesällä n. 12,5 kWh sataselle, ja pikalatauksetkin huomioon ottaen sähkön keskihinta selvästi alle 20 snt / kWh. Siis kaikki pikalatailut, sähkönsiirrot ym. mahdolliset kulut huomioon ottaen n. 2,35 euroa sataselle maksaa sähköt.

        Talvella nousee ehkä reilulla eurolla, pahimmillaan jotain 3 euroa ja 50 senttiä talvella 100 km ajon hinta sähkössä mitattuna.

        Vuoden keskihinta 100 km ajolle jäänee alle 3 euron. Nakkihalpaa ajelua siis.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on keskikulutus näin kesällä n. 12,5 kWh sataselle, ja pikalatauksetkin huomioon ottaen sähkön keskihinta selvästi alle 20 snt / kWh. Siis kaikki pikalatailut, sähkönsiirrot ym. mahdolliset kulut huomioon ottaen n. 2,35 euroa sataselle maksaa sähköt.

        Yleisesti käytetty keskikulutuslukema on 20 kWh/100 km. 12,5 kWh lukemille voi päästä ainoastaan pienellä autolla kesäkelissä ja optimiolosuhteissa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleisesti käytetty keskikulutuslukema on 20 kWh/100 km. 12,5 kWh lukemille voi päästä ainoastaan pienellä autolla kesäkelissä ja optimiolosuhteissa.

        No mutta kun sinä trolli et näköjään tiedä sähköautoista mitään. Tuo ei ole mikään "yleisesti käytetty lukema", vaan sinun trollipojun tyhjää lätinää. Esimerkiksi Tesla 3:lla pääsee helposti kesäkelillä alle tuon 12,5 kWh / 100 km, (eikä tarvitse olla edes kaupunkiajoa) ja datan voit edelleen käydä tarkistamassa vaikka EV databasesta.

        Minä pääsen 1800 kg sähköautolla optimiolosuhteissa alle 10 kWh / 100 km kulutuksiin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        No mutta kun sinä trolli et näköjään tiedä sähköautoista mitään. Tuo ei ole mikään "yleisesti käytetty lukema", vaan sinun trollipojun tyhjää lätinää. Esimerkiksi Tesla 3:lla pääsee helposti kesäkelillä alle tuon 12,5 kWh / 100 km, (eikä tarvitse olla edes kaupunkiajoa) ja datan voit edelleen käydä tarkistamassa vaikka EV databasesta.

        Minä pääsen 1800 kg sähköautolla optimiolosuhteissa alle 10 kWh / 100 km kulutuksiin.

        Minä pääsen vanhalla id4:llä taajamissa noin 16kW kulutuksella maantiellä noin 19kW, ja motarilla noin 22 kW kulutuksella mitenkään sähköä säästelemättä. Se alun lievä rangeahdistus on kadonnut jo aikaa sitten. Se oli vain turhaa uuden pelkoa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä pääsen vanhalla id4:llä taajamissa noin 16kW kulutuksella maantiellä noin 19kW, ja motarilla noin 22 kW kulutuksella mitenkään sähköä säästelemättä. Se alun lievä rangeahdistus on kadonnut jo aikaa sitten. Se oli vain turhaa uuden pelkoa.

        Mitkähän renkaat alla on, jos taajamassa menee 16 kWh sadalle? Pidätkö ajaessa päätä ulkona sivuikkunasta tms.? Tuohan on C-segmentin auto aivan kuten minunkin. Pääsen yli 20 kWh kulutuksiin vain jos ajan motaria 30 asteen pakkasessa 130 km/h, ja tiellä on tuoretta lunta sekä lämmöt täysillä.

        Kauppalehden toimittajakin pääsi alle 10 kWh kulutuksiin uudella Ford Pumalla. Ei taida olla maksumuuria, vaan kirjautuminen riittää;

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/aa134688-0753-4a7d-8a0d-f0b954944892


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä pääsen vanhalla id4:llä taajamissa noin 16kW kulutuksella maantiellä noin 19kW, ja motarilla noin 22 kW kulutuksella mitenkään sähköä säästelemättä. Se alun lievä rangeahdistus on kadonnut jo aikaa sitten. Se oli vain turhaa uuden pelkoa.

        Suunnilleen samoja lukemia vuoden vanhalla ID 4 GTX:llä.
        80-100 km/h maantiellä menee hieman vähemmän, eli 16-17 kWh / 100 km (ajelen +5-10 yli tikkarin)
        Pelkästään motarilla ei juurikaan ole tullut ajettua, mutta Itä-Suomesta pk seudulle keskikulutus on ollut karvan yli17 kWh sataselle. Viime reissulla pari vk sitten taisi olla 17,5 kWh, motarinopeus oli aika tasan 120 km/h.
        Pakkasilla kulutus nousee melkoisesti. -20. niin ollaan 25 kW /100 km lukemilla. Kovempia pakkasia ei viime talvena täällä ollutkaan, joten mielenkiinnolla jään odottamaan -30 kelejä.

        Näyttö kertoo tosiaan viimeisten 10 tkm / vuoden alusta heinäkuun loppupuolelle keskikulutuksen olleen aika tasan 20 kWh/100 km.

        Ihmettelen joidenkin todella pieniä kulutuslukemia. Hurjaa liioittelua, vai pakastimessako he talvella matkustavat?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Suunnilleen samoja lukemia vuoden vanhalla ID 4 GTX:llä.
        80-100 km/h maantiellä menee hieman vähemmän, eli 16-17 kWh / 100 km (ajelen 5-10 yli tikkarin)
        Pelkästään motarilla ei juurikaan ole tullut ajettua, mutta Itä-Suomesta pk seudulle keskikulutus on ollut karvan yli17 kWh sataselle. Viime reissulla pari vk sitten taisi olla 17,5 kWh, motarinopeus oli aika tasan 120 km/h.
        Pakkasilla kulutus nousee melkoisesti. -20. niin ollaan 25 kW /100 km lukemilla. Kovempia pakkasia ei viime talvena täällä ollutkaan, joten mielenkiinnolla jään odottamaan -30 kelejä.

        Näyttö kertoo tosiaan viimeisten 10 tkm / vuoden alusta heinäkuun loppupuolelle keskikulutuksen olleen aika tasan 20 kWh/100 km.

        Ihmettelen joidenkin todella pieniä kulutuslukemia. Hurjaa liioittelua, vai pakastimessako he talvella matkustavat?

        Vai onko sittenkin niin, että se vokkelo ei osaa tehdä parhaita sähköautojakaan...

        Koko vuoden keskikulutus on ollut 15,5 kWh viime vuoden toukokuusta tämän vuoden toukokuuhun. Ajan ihan tarpeeksi lämpimällä autolla (en kuumalla, en ole niin vanhus), ja kesällä huudatan kyllä ilmastointia.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai onko sittenkin niin, että se vokkelo ei osaa tehdä parhaita sähköautojakaan...

        Koko vuoden keskikulutus on ollut 15,5 kWh viime vuoden toukokuusta tämän vuoden toukokuuhun. Ajan ihan tarpeeksi lämpimällä autolla (en kuumalla, en ole niin vanhus), ja kesällä huudatan kyllä ilmastointia.

        Ja puhut ***kaa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai onko sittenkin niin, että se vokkelo ei osaa tehdä parhaita sähköautojakaan...

        Koko vuoden keskikulutus on ollut 15,5 kWh viime vuoden toukokuusta tämän vuoden toukokuuhun. Ajan ihan tarpeeksi lämpimällä autolla (en kuumalla, en ole niin vanhus), ja kesällä huudatan kyllä ilmastointia.

        Mulla on Tesla 3:n 60tkm:n kulutus 15,7 kWh/100km ja lämpötilana on 23-24 astetta ympäri vuoden.
        Kulutus on mitattu 2023 vuoden tammikuusta tähän hetkeen.


    • Anonyymi
      UUSI

      Tesla Supercharger-latausasemilla hinta 0,49-0,59 €/kWh.
      Ei ole enää kovinkaan edullista, itsellä kipuraja on 35 sentissä.

      • Anonyymi
        UUSI

        Tesla näytti olevan 0,37 €/kWh.
        Sen katsos voi tarkistaa sovelluksesta.


    • Anonyymi
      UUSI
    • Anonyymi
      UUSI

      Ei sillä mitään säästä mutta latauksiin voi kulua hieman vähemmän rahaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      30
      2846
    2. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      508
      1837
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1820
    4. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1424
    5. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      73
      1350
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1258
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      24
      1255
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      77
      1169
    9. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      31
      1028
    10. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

      Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      97
      1007
    Aihe