"Suomalaisten suosituimmalla sähköautolla eli Tesla Model Y:llä tämä tarkoittaisi sadan kilometrin matkalla vähintään noin kolmea euroa ja tehokkaimmilla latureilla yli kuutta euroa. Jos kotilaturissa kilowattitunti maksaisi arviolta 13,5 senttiä, sama matka taittuisi noin kahdella eurolla.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että pelkästään yhdellä reissulla Jyväskylästä ja Helsinkiin säästöä voi syntyä kymmenenkin euroa, jos kotilaturia vertaa suurteholataukseen huoltoasemalla."
Polttomoottorisella autolla ajettaessa 100 km maksaa polttoaineena 10 -12 euroa. Suurteholaturillakin sähköautoa ladattaessa vain puolet siitä.
https://www.ksml.fi/paikalliset/8706911
Sähköautoilija säästää kotilaturilla roimasti, mutta lataaminen on edullista suurteholaturillakin.
32
332
Vastaukset
- Anonyymi
Polttoaineen hinta vähän pielessä . Alkaa n. 7 € / 100 km . Ylärajakin on paljon korkeampi .
- Anonyymi
Kulutus 6 litraa satasella. Hinta 6 X 1,70 euroa on 10.20 euroa satasella. Harva auto pääsee kuudella litralla sata kilometriä. Aloituksessa on aivan oikea euromäärä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kulutus 6 litraa satasella. Hinta 6 X 1,70 euroa on 10.20 euroa satasella. Harva auto pääsee kuudella litralla sata kilometriä. Aloituksessa on aivan oikea euromäärä.
Ja jos ajelee kaupungista toiseen 100-120 km/h rajoitusalueilla (eikä alinopeutta), niin nousee se polttistenkin kulutus sinne 7,5-10 litran tietämille helposti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja jos ajelee kaupungista toiseen 100-120 km/h rajoitusalueilla (eikä alinopeutta), niin nousee se polttistenkin kulutus sinne 7,5-10 litran tietämille helposti.
Nousee siis polttomoottorilla helposti tasolle 14,5 euroa per 100 km tai ylikin. Aloituksessa oli aika maltillinen kulu polttikselle.
T: nimim. ajoin polttomoottoreilla 30 vuotta ennen kuin siirryin sähköön - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kulutus 6 litraa satasella. Hinta 6 X 1,70 euroa on 10.20 euroa satasella. Harva auto pääsee kuudella litralla sata kilometriä. Aloituksessa on aivan oikea euromäärä.
Esim perus 1.6 mpi golffi kuluttaa noin 6 - 6,5 litraa satasella jos jarrut ei laahaa. Mutta pieni auto nykyisellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esim perus 1.6 mpi golffi kuluttaa noin 6 - 6,5 litraa satasella jos jarrut ei laahaa. Mutta pieni auto nykyisellä.
Mutta ei motarilla. Esim. Clio vetää kyllä taajamassa 5,2 litraa, mutta motarilla paljon enemmän.
- Anonyymi
Sähkö käyttövoimanan on halpaa. Latasipa sitten missä tahansa.
- Anonyymi
Oikeammin ei ole. Laske itse...
- Anonyymi
Hyvä aloitus. Siinä tulee esiin myös tuo, että ei se matkamiehen suurteholatauskaan kovin kallista ole.
- Anonyymi
Jos 45 c/kWh, niin ei voine sanoa olevan halpaakaan... 20 kWh keskikulutus, niin kustannus jo 9
€/ 100 km. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos 45 c/kWh, niin ei voine sanoa olevan halpaakaan... 20 kWh keskikulutus, niin kustannus jo 9
€/ 100 km.Mulla on keskikulutus näin kesällä n. 12,5 kWh sataselle, ja pikalatauksetkin huomioon ottaen sähkön keskihinta selvästi alle 20 snt / kWh. Siis kaikki pikalatailut, sähkönsiirrot ym. mahdolliset kulut huomioon ottaen n. 2,35 euroa sataselle maksaa sähköt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla on keskikulutus näin kesällä n. 12,5 kWh sataselle, ja pikalatauksetkin huomioon ottaen sähkön keskihinta selvästi alle 20 snt / kWh. Siis kaikki pikalatailut, sähkönsiirrot ym. mahdolliset kulut huomioon ottaen n. 2,35 euroa sataselle maksaa sähköt.
Talvella nousee ehkä reilulla eurolla, pahimmillaan jotain 3 euroa ja 50 senttiä talvella 100 km ajon hinta sähkössä mitattuna.
Vuoden keskihinta 100 km ajolle jäänee alle 3 euron. Nakkihalpaa ajelua siis. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla on keskikulutus näin kesällä n. 12,5 kWh sataselle, ja pikalatauksetkin huomioon ottaen sähkön keskihinta selvästi alle 20 snt / kWh. Siis kaikki pikalatailut, sähkönsiirrot ym. mahdolliset kulut huomioon ottaen n. 2,35 euroa sataselle maksaa sähköt.
Yleisesti käytetty keskikulutuslukema on 20 kWh/100 km. 12,5 kWh lukemille voi päästä ainoastaan pienellä autolla kesäkelissä ja optimiolosuhteissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleisesti käytetty keskikulutuslukema on 20 kWh/100 km. 12,5 kWh lukemille voi päästä ainoastaan pienellä autolla kesäkelissä ja optimiolosuhteissa.
No mutta kun sinä trolli et näköjään tiedä sähköautoista mitään. Tuo ei ole mikään "yleisesti käytetty lukema", vaan sinun trollipojun tyhjää lätinää. Esimerkiksi Tesla 3:lla pääsee helposti kesäkelillä alle tuon 12,5 kWh / 100 km, (eikä tarvitse olla edes kaupunkiajoa) ja datan voit edelleen käydä tarkistamassa vaikka EV databasesta.
Minä pääsen 1800 kg sähköautolla optimiolosuhteissa alle 10 kWh / 100 km kulutuksiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mutta kun sinä trolli et näköjään tiedä sähköautoista mitään. Tuo ei ole mikään "yleisesti käytetty lukema", vaan sinun trollipojun tyhjää lätinää. Esimerkiksi Tesla 3:lla pääsee helposti kesäkelillä alle tuon 12,5 kWh / 100 km, (eikä tarvitse olla edes kaupunkiajoa) ja datan voit edelleen käydä tarkistamassa vaikka EV databasesta.
Minä pääsen 1800 kg sähköautolla optimiolosuhteissa alle 10 kWh / 100 km kulutuksiin.Minä pääsen vanhalla id4:llä taajamissa noin 16kW kulutuksella maantiellä noin 19kW, ja motarilla noin 22 kW kulutuksella mitenkään sähköä säästelemättä. Se alun lievä rangeahdistus on kadonnut jo aikaa sitten. Se oli vain turhaa uuden pelkoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä pääsen vanhalla id4:llä taajamissa noin 16kW kulutuksella maantiellä noin 19kW, ja motarilla noin 22 kW kulutuksella mitenkään sähköä säästelemättä. Se alun lievä rangeahdistus on kadonnut jo aikaa sitten. Se oli vain turhaa uuden pelkoa.
Mitkähän renkaat alla on, jos taajamassa menee 16 kWh sadalle? Pidätkö ajaessa päätä ulkona sivuikkunasta tms.? Tuohan on C-segmentin auto aivan kuten minunkin. Pääsen yli 20 kWh kulutuksiin vain jos ajan motaria 30 asteen pakkasessa 130 km/h, ja tiellä on tuoretta lunta sekä lämmöt täysillä.
Kauppalehden toimittajakin pääsi alle 10 kWh kulutuksiin uudella Ford Pumalla. Ei taida olla maksumuuria, vaan kirjautuminen riittää;
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/aa134688-0753-4a7d-8a0d-f0b954944892 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä pääsen vanhalla id4:llä taajamissa noin 16kW kulutuksella maantiellä noin 19kW, ja motarilla noin 22 kW kulutuksella mitenkään sähköä säästelemättä. Se alun lievä rangeahdistus on kadonnut jo aikaa sitten. Se oli vain turhaa uuden pelkoa.
Suunnilleen samoja lukemia vuoden vanhalla ID 4 GTX:llä.
80-100 km/h maantiellä menee hieman vähemmän, eli 16-17 kWh / 100 km (ajelen +5-10 yli tikkarin)
Pelkästään motarilla ei juurikaan ole tullut ajettua, mutta Itä-Suomesta pk seudulle keskikulutus on ollut karvan yli17 kWh sataselle. Viime reissulla pari vk sitten taisi olla 17,5 kWh, motarinopeus oli aika tasan 120 km/h.
Pakkasilla kulutus nousee melkoisesti. -20. niin ollaan 25 kW /100 km lukemilla. Kovempia pakkasia ei viime talvena täällä ollutkaan, joten mielenkiinnolla jään odottamaan -30 kelejä.
Näyttö kertoo tosiaan viimeisten 10 tkm / vuoden alusta heinäkuun loppupuolelle keskikulutuksen olleen aika tasan 20 kWh/100 km.
Ihmettelen joidenkin todella pieniä kulutuslukemia. Hurjaa liioittelua, vai pakastimessako he talvella matkustavat? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suunnilleen samoja lukemia vuoden vanhalla ID 4 GTX:llä.
80-100 km/h maantiellä menee hieman vähemmän, eli 16-17 kWh / 100 km (ajelen 5-10 yli tikkarin)
Pelkästään motarilla ei juurikaan ole tullut ajettua, mutta Itä-Suomesta pk seudulle keskikulutus on ollut karvan yli17 kWh sataselle. Viime reissulla pari vk sitten taisi olla 17,5 kWh, motarinopeus oli aika tasan 120 km/h.
Pakkasilla kulutus nousee melkoisesti. -20. niin ollaan 25 kW /100 km lukemilla. Kovempia pakkasia ei viime talvena täällä ollutkaan, joten mielenkiinnolla jään odottamaan -30 kelejä.
Näyttö kertoo tosiaan viimeisten 10 tkm / vuoden alusta heinäkuun loppupuolelle keskikulutuksen olleen aika tasan 20 kWh/100 km.
Ihmettelen joidenkin todella pieniä kulutuslukemia. Hurjaa liioittelua, vai pakastimessako he talvella matkustavat?Vai onko sittenkin niin, että se vokkelo ei osaa tehdä parhaita sähköautojakaan...
Koko vuoden keskikulutus on ollut 15,5 kWh viime vuoden toukokuusta tämän vuoden toukokuuhun. Ajan ihan tarpeeksi lämpimällä autolla (en kuumalla, en ole niin vanhus), ja kesällä huudatan kyllä ilmastointia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai onko sittenkin niin, että se vokkelo ei osaa tehdä parhaita sähköautojakaan...
Koko vuoden keskikulutus on ollut 15,5 kWh viime vuoden toukokuusta tämän vuoden toukokuuhun. Ajan ihan tarpeeksi lämpimällä autolla (en kuumalla, en ole niin vanhus), ja kesällä huudatan kyllä ilmastointia.Ja puhut ***kaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai onko sittenkin niin, että se vokkelo ei osaa tehdä parhaita sähköautojakaan...
Koko vuoden keskikulutus on ollut 15,5 kWh viime vuoden toukokuusta tämän vuoden toukokuuhun. Ajan ihan tarpeeksi lämpimällä autolla (en kuumalla, en ole niin vanhus), ja kesällä huudatan kyllä ilmastointia.Mulla on Tesla 3:n 60tkm:n kulutus 15,7 kWh/100km ja lämpötilana on 23-24 astetta ympäri vuoden.
Kulutus on mitattu 2023 vuoden tammikuusta tähän hetkeen.
- Anonyymi
Tesla Supercharger-latausasemilla hinta 0,49-0,59 €/kWh.
Ei ole enää kovinkaan edullista, itsellä kipuraja on 35 sentissä.- Anonyymi
Tesla näytti olevan 0,37 €/kWh.
Sen katsos voi tarkistaa sovelluksesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tesla näytti olevan 0,37 €/kWh.
Sen katsos voi tarkistaa sovelluksesta.Kallista silti ja toisekseen hinnat vaihtelevat latauspaikoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kallista silti ja toisekseen hinnat vaihtelevat latauspaikoilla.
Kallein näytti olevan 0,38€/kWh ja halvin 0,29€/kWh.
- Anonyymi
Ei oo edullista tienvarsilataus
https://www.youtube.com/watch?v=VF74SHzedSc&t=963s- Anonyymi
Aloituksessa kerrotaan asiasta niin kuin se on. Tämä on pelkkä sähköautojen vastustajien video.
- Anonyymi
Ei sillä mitään säästä mutta latauksiin voi kulua hieman vähemmän rahaa.
- Anonyymi
Säästäminen on rahan sijoittamista tai tallettamista tuottaakseen voittoa. Sähköauton kotilataus ei ole kumpaakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Säästäminen on rahan sijoittamista tai tallettamista tuottaakseen voittoa. Sähköauton kotilataus ei ole kumpaakaan.
On se vaan säästöä kun vertaa polttonesteiden poltteluun. Tyhmää edes inttää muuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On se vaan säästöä kun vertaa polttonesteiden poltteluun. Tyhmää edes inttää muuta.
Säästäminen tarkoittaa, että on ylimääräistä rahaa jota sijoittaa lisätuottojen toivossa. Eikä näillä sähköintoilijoilla ole ylimääräistä rahaa, koska ovat käyttäneet useita kymppitonneja auton hankintaan "säästääkseen" muutaman satasen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Säästäminen tarkoittaa, että on ylimääräistä rahaa jota sijoittaa lisätuottojen toivossa. Eikä näillä sähköintoilijoilla ole ylimääräistä rahaa, koska ovat käyttäneet useita kymppitonneja auton hankintaan "säästääkseen" muutaman satasen.
Edellinenkin autoni (diesel) maksoi kymppitonneja ja itse asiassa saman verran kuin nykyinen Teslani.
Vuosisäästö on on satasia, mutta niitä on sen verran monta, että niistä muodostuu n. 4000€:n vuotuinen säästö.
- Anonyymi
Minulla on ollut sähköauto 5 vuotta sähköauto, kaksi eri autoa. Tuli toinen latausasema, kun kakkosautoksi tuli myös pieni sähköauto (e-Corsa ihan näppärä vehje 50 kwh akku ja 40000km. ajettu reilu 12000€). Asia oli se, että 1. latausasemassa on ollut Kwh mittari 4 vuotta. Kokonaiskulutus vuositasolla on n 20Kwh/100km. sisältää myös aamuiset lämmitykset, jäähdytykset, lataushäviöt jne. ajokilometrit saa auton tiedostoista. Pikalatauksia tulee muutaman kerran vuodessa normaalisti päivärutiineissa ei pikalatausta tarvita on myös asiointi- ja työpaikan lataus (jota en kateellisten "miksei meille sitten anneta bensaa ilmaiseksi" hyypiöiden takia juurikaan käytä) Alkuun sitä kulutusta seurailin, mutta ei se siitä miksikään ole muuttunut, vaikka auto vaihtui. Edellisen auton kesärenkaat kestivät 3 kautta reilut 55000 km. vuositasolla kilometrejä kertyy 35000-40000km. Joillekin "miksei meille anneta bensaa ilmaiseksi" tyypeille joskus laitan kahvilipun 2,5€ tai vitosen, että menepäs ostamaan 2,5 litraa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sua j-mies!
Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦595650Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa
Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.1844587En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym
Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v164102Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k523594- 513561
- 823328
- 113241
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah423112- 322792
Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia342371