Ylöstempaushuumassa pelastusvarmoilta helluntailaisilta on jäänyt vähälle uskomus1000-vuotisesta valtakunnasta.
Onko se se maanpäällä niinkuin jehovantodistajilla vai taivaassa niinkuin adventisteilla ja milloin tulee tuhatvuotinen valtakunta helluntaiuskon mukaan?
Oppi 1000-vuotisesta valtakunnasta
43
232
Vastaukset
- Anonyymi
Mitä helluntaihenki sanoo seurakunnalle ?
"Mutta tämä yksi älköön olko teiltä, rakkaani, salassa, että "yksi päivä on Herran edessä niinkuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niinkuin yksi päivä"."- Anonyymi
" NIIN KUIN" siis verrannollinen. Jumala on muuttumaton ,Hän on sama tuhat vuotta sitten kuin tänäänkin. Ja missä välittömässä asia yhteydessä lause esiintyy? Mitä Pietari tahtoo asiayhteydessään sanoa? Ja mistä Kirjoituksista Pietari on sen lainannut? (Ps.90.)
”Ja ennen kaikkea tietäkää se, että viimeisinä päivinä tulee pilkkapuheinensa pilkkaajia, jotka vaeltavat omien himojensa mukaan ja sanovat: "Missä on lupaus hänen tulemuksestansa? Sillä onhan siitä asti, kuin isät nukkuivat pois, kaikki pysynyt, niinkuin se on ollut luomakunnan alusta." Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta ja että niiden kautta silloinen maailma hukkui vedenpaisumukseen.
Mutta nykyiset taivaat ja maa ovat samalla sanalla talletetut tulelle, säästetyt jumalattomain ihmisten tuomion ja kadotuksen päivään. Mutta tämä yksi älköön olko teiltä, rakkaani, salassa, että "yksi päivä on Herran edessä niinkuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niinkuin yksi päivä". Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, niinkuin muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan hän on pitkämielinen teitä kohtaan, sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen.
Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat.”
2. Pietarin kirje 3:3-10
Pietari lainaa lausetta Mooseksen rukouksesta.
”Mooseksen, Jumalan miehen, rukous. Herra, sinä olet meidän turvamme polvesta polveen. Ennenkuin vuoret syntyivät ja sinä loit maan ja maanpiirin, iankaikkisesta iankaikkiseen olet sinä, Jumala.
Sinä palautat ihmiset takaisin tomuun ja sanot: "Palatkaa jälleen, te ihmisten lapset". Sillä tuhat vuotta on sinun silmissäsi niinkuin eilinen päivä, joka meni ohitse, ja niinkuin öinen vartiohetki. Sinä huuhdot heidät pois; he ovat kuin uni, ovat kuin ruoho, joka aamulla kukoistaa: aamulla se kasvaa ja kukoistaa, mutta illalla se leikataan ja kuivettuu.” Psalmit 90:1-6 FB38 - Anonyymi
Meinaat, että tuhatvuotinen valtakunta on yksipäiväinen valtakunta?
- Anonyymi
Lue Raamatusta älä viitti aukoa päätä jatkuvasti.. kuin pentu.
Milllllooin se ja tämä helluntai sitä ja tuota.
Kiristääkö sinulla pipoa, onko lapsena liian kovaa saunatiellä talutettu.
olitko koulukiusaaja- hakkaatko akkaasi, vai mikä sinua pännii?- Anonyymi
kaveri ei ole saanut pilhua, ja kova on kojo mollukoissa, raukalla.
Näppylähanskat ovat liian karheita ja uskonnollisilla palstoilla on aina kiva penetella, kun on niiiiin häppäää korvienvälissä..
On teillä kaikilla jutut. pennut- se täytyy aloituksesatkin sanoa....
- Anonyymi
ja eikös ne jahvetit saa ajatella, mitä ajattelee, ja atventistitkin muitten joukossa voi päätellä valtakuntansa juttuja.
Mitä se sinun korvienväliä kiristää.... Onko elämässäsi vaikeeta ja tuskin sinunkaan päätelmät ovat mistään kotoisin, joka toimisi.
Ota valkotakkisilta pilleri, että helepottaa - Anonyymi
Ylöstempauksista on monia oppeja ja uskoja.
Siinä hurmoksessa jää oikea usko vähemmälle. - Anonyymi
Mistä se kuuluisa helluntailainen viisaus ja pyhyys löytyy ?
- Anonyymi
Kuulin että helluntailaiset ovat kovia profetoimaan ja käännyttämään.
Niitten pastorien lupauksiin kannattaa luottaa kuin Neuvostoliittoon. - Anonyymi
Lukeeko Raamatussa tosiaan niin että helluntailaiset ylöstemmataan ?
Pastorit joutuvat helvettiin jos valehtelevat, kovemmat tuomiot opettajille.- Anonyymi
Ei lue. Raamattu kertoo ylöstempauksesta mm. seuraavaa. Tässä vertaillaan, miten ylöstempaus, eli uskovien tempaaminen taivaaseen seitsemäksi vuodeksi, ja Jeesuksen paluu kuninkaana ahdistuksen ajan lopussa eroavat toisistaan:
Jeesuksen kaksi eri tulemista:
Tempausta ei edellä merkkejä, vaan se tapahtuu yllättäen (Ap. 1:6-7).
Paluuta edeltää seitsemän vuotta merkkejä ja tuomioita (Ilm. 6-19).
Tempauksessa Jeesus saapuu ilmakehään (1 Tess 4:16-17).
Jeesus palaa maan päälle (Sak. 12:9; Ilm. 19:11).
Tempauksessa Jeesus pelastaa uskovat Jumalan vihalta (1 Tess. 1:10, 5:9).
Jeesus palaa jakamaan Jumalan vihaa (2 Tess. 2:8; Ilm. 19:11).
Tempauksessa Jeesus tulee seurakuntansa takia (1 Tess. 4:13-18).
Toisessa tulemuksessaan Jeesus palkitsee ne, jotka uskoivat häneen ylöstempauksen jälkeen (Ilm. 19:11-21).
Tempauksessa Jeesus nostaa pyhät haudoistaan (1 Kor. 15:51-55; 1 Tess. 4:16).
Toisessa tulemuksessaan Jeesus hautaa jumalattomat (Ilm. 19:21).
Kristuksen morsian kutsutaan hääaterialle (Joh. 14:3; Ilm. 19:7-9).
Taivaan linnut kutsutaan aterialle (Ilm. 19:17-18).
Tempausta ei ennustettu vanhassa testamentissa.
Toinen tuleminen ennustettiin vanhassa ja uudessa testamentissa monessa kohti, mm (sak. 14:3-5; Matt. 24:29-31).
Tempaus tapahtuu hetkessä (1 Kor. 15:51-52; 1 Tess. 4:17).
Toiseen paluuseen liittyy taistelu (Ps. 2:1-6; Jes. 24:1-7; Ilm. 16:12-16; 19-21).
Tempauksen jälkeen alkaa ahdistuksen aika (Ilm. 3:10).
Jeesuksen paluusta alkaa tuhatvuotinen valtakunta (Ilm. 20:1-6).
Golgatan vapahtaja lunastaa (1 Kor. 15:55-56).
Joukkojensa edessä valkoisella hevosella ratsastaja tuomitsee (Ilm. 19:11-16).
Tempauksessa vain Jeesuksen omat näkevät hänet (1 Tess. 4:16-17; 1 Joh. 3:2).
Kaikki näkevät hänet (Ilm. 1:7). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei lue. Raamattu kertoo ylöstempauksesta mm. seuraavaa. Tässä vertaillaan, miten ylöstempaus, eli uskovien tempaaminen taivaaseen seitsemäksi vuodeksi, ja Jeesuksen paluu kuninkaana ahdistuksen ajan lopussa eroavat toisistaan:
Toisessa tulemuksessaan Jeesus palkitsee ne, jotka uskoivat häneen ylöstempauksen jälkeen (Ilm. 19:11-21).
Toinen tuleminen ennustettiin vanhassa ja uudessa testamentissa monessa kohti, mm (sak. 14:3-5; Matt. 24:29-31).
Toiseen paluuseen liittyy taistelu (Ps. 2:1-6; Jes. 24:1-7; Ilm. 16:12-16; 19-21).
Kaikki näkevät hänet (Ilm. 1:7).Sanan mukaan se, mikä tapahtui israelaisilla on esikuvalista. Israelin kansa oli Epyptissä Jumalan ragaistaessa vitsauksilla Egyptin maata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki näkevät hänet (Ilm. 1:7).Tervettä perustelua. On selkeästi perusteltu:
https://ironn.org/?p=4600
".. Tess 4:15-17 kertoo meille, että meidät temmataan ylös vasta sen jälkeen, kun Kristuksessa kuolleet ovat nousseet kuolleista.
Kun me sen tiedämme, meidän ei tarvitse kuin saada selvä milloin Kristuksessa kuolleet nousevat, niin sitten me tiedämme myös milloin ylöstempaus tapahtuu!
Tämä tieto löytyy Johanneksen evankeliumista, luvusta 6. Siellä Jeesus sanoo peräti neljä kertaa, että hän tulee herättämään heidät, jotka uskovat Häneen, viimeisenä päivänä! Joh 6:39, 40, 44, 54.
Ei siis seitsemän vuotta ennen viimeistä päivää, ei 3½ vuotta ennen viimeistä päivää, vaan juuri viimeisenä päivänä! Ja jos meitä ei temmata ylös ennenkuin Kristuksessa kuolleet ovat nousseet, niin asia on sillä selvä!.."
---------------
(Em. Raamatun tekstit:)
”Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.”
Johannes 6:39 FB38
”Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."”
Johannes 6:40 FB38
”Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.”
Johannes 6:44 FB38
”Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.”
Johannes 6:54 FB38
”Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet. Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.”
1. Tessalonikalaiskirje 4:15-17 FB38 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tervettä perustelua. On selkeästi perusteltu:
".. Tess 4:15-17 kertoo meille, että meidät temmataan ylös vasta sen jälkeen, kun Kristuksessa kuolleet ovat nousseet kuolleista.
Kun me sen tiedämme, meidän ei tarvitse kuin saada selvä milloin Kristuksessa kuolleet nousevat, niin sitten me tiedämme myös milloin ylöstempaus tapahtuu!
Tämä tieto löytyy Johanneksen evankeliumista, luvusta 6. Siellä Jeesus sanoo peräti neljä kertaa, että hän tulee herättämään heidät, jotka uskovat Häneen, viimeisenä päivänä! Joh 6:39, 40, 44, 54.
Ei siis seitsemän vuotta ennen viimeistä päivää, ei 3½ vuotta ennen viimeistä päivää, vaan juuri viimeisenä päivänä! Ja jos meitä ei temmata ylös ennenkuin Kristuksessa kuolleet ovat nousseet, niin asia on sillä selvä!.."
---------------
(Em. Raamatun tekstit:)
”Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.”
Johannes 6:39 FB38
”Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."”
Johannes 6:40 FB38
”Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.”
Johannes 6:44 FB38
”Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.”
Johannes 6:54 FB38
”Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet. Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.”
1. Tessalonikalaiskirje 4:15-17 FB38Tervettä perustelua.
"...Kaiken, paitsi Jeesuksen toinen tulemus, nimittäin tapahtuu ennen kuin seurakunta temmataan ylös!
Olen tietenkin tietoinen siitä, että yleisesti opetetaan että seurakunta lähtee täältä joko ne seitsemän viimesten vuoden alussa, tai sitten kun 3½ vuota on jäljellä. Tämä on kuitenkin raamatunvastainen opetus....
"..Raamatussa sanotaan nimittäin hyvin selkeästi täsmälleen milloin ylöstempaus tapahtuu, ja se tapahtuu viimeisenä päivänä, samana päivänä kun Jeesu tulee takaisin.
Ei siis seitsemän vuotta ennen viimeistä päivää, ei 3½ vuotta ennen viimeistä päivää, vaan juuri viimeisenä päivänä! Ja jos meitä ei temmata ylös ennenkuin Kristuksessa kuolleet ovat nousseet, niin asia on sillä selvä!
Että nämä opit ennenaikaisesta ylöstempauksesta ovat syntyneet ja levinneet, johtunee siitä, että Raamatun tutkimisen perusperiaate ei ole noudatettu, siis, että selkeät kohdat pitää tulkita epäselvät.
Vaan on lähdetty epäselvistä, ja sitten inhimillisen ajattelun avulla ruvettu tulkitsemaan niitä. Lopputulos on sitten, niin kuin voi odottaa, oppi ylöstempauksesta, joka sopii aivan liian hyvin kuulijoiden korvansyyhynsä – kuka ei nyt haluaisi olla turvassa taivaassa silloin kun maan päällä on vaikeata?..." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanan mukaan se, mikä tapahtui israelaisilla on esikuvalista. Israelin kansa oli Epyptissä Jumalan ragaistaessa vitsauksilla Egyptin maata.
Israel oli Egyptissä suojeltuna, jumalvarjeluksessa. He eivät kokeneet Jumalan vitsaa.
- Anonyymi
Ps.90:4 Sillä tuhat ajastaikaa ovat sinun edessäs niinkuin eilinen päivä, joka meni ohitse, ja niinkuin vartio yöllä. 2Pier.3:8 Mutta tätä yhtä ei,pidä teiltä salattaman, minun rakkaani: yksi päivä on Herran edessä niinkuin tuhannen ajastaikaa, ja tuhannen ajastaikaa niinkuin yksi päivä. Biblia (1776)
- Anonyymi
Matt.22:8 Silloin hän sanoi palvelioillensa: häät tosin ovat valmistetut, mutta kutsutut ei olleet mahdolliset. Biblia (1776) Ap.t.13:46
- Anonyymi
Ei liene kovin tärkeää miettiä, mitä kukin kirkkokunta tai lahko mistäkin asiasta ajattelee. Kannattaa ottaa selvää, mitä Raamattu sanoo. Ja nimenomaan King James Bible, ei jokin kaupallinen satanistinen väännös.
Tapahtuvat menevät niin, että ensin Jeesus tempaa omansa taivaaseen häitä viettämään seitsemäksi vuodeksi, luultavasti lähiaikoina. Sitten on seitsemän antikristuksen vuotta. Sitten Jeesus palaa maan päälle, kukistaa vihollisensa Harmagedonissa ja asettuu hallitsemaan Jerusalemiin tuhanneksi vuodeksi. Sen jälkeen on viimeinen tuomio tuliseen järveen. Lopuksi Jeesus luo uudelleen taivaan ja maan. Siellä ei enää ole syntiä!
Mikä valtava etuoikeus onkaan elää viimeistä sukupolvea!- Anonyymi
Muuten, Jeesus sapuu takaisin Öljymäelle, maan päälle, ja Karitsan häät vietetään maan päällä.
- Anonyymi
Jaakon käännöksessä oli noin tuhat virhettä. Niitä on sittemmin korjattu kun on löytynyt vanhempia teksti löytöjä ( esim. Qumram)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaakon käännöksessä oli noin tuhat virhettä. Niitä on sittemmin korjattu kun on löytynyt vanhempia teksti löytöjä ( esim. Qumram)
Kuningas Jaakon käännös on vain eräs Raamatun käänöksistä.
Mikäli opiskelee Vanhan Heprean ( taisi olla Risto Santala ja Erkki Ranta sen taitajia syomessa?)ja koinee kreikan voi alkaa tekstit avautumaan selkeemmin?
Tietysti tulee päästä lukemaan vanhimpia löydettyjä Raamatun tekstejä . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on nimenomaan näin. Ja Jaakon käännösta palvotaan kaikissa herätyskristillisissä piireissä ympäri maailman erehtymättömänä kuin itseisintä Jumalaa.
- Anonyymi
Biblia (1776) Matt.22:14 Sillä monta on kutsuttu, mutta harvat ovat valitut.
- Anonyymi
1Joh.3:9 Jokainen, joka Jumalasta syntynyt on, ei se syntiä tee; sillä hänen siemenensä pysyy hänessä, ja ei hän taida syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt. 1Joh.5:18 Me tiedämme, että jokainen, joka Jumalasta syntynyt on, ei hän syntiä tee; vaan joka Jumalasta syntynyt on, se varjelee itsensä, ja paha ei rupee häneen. Biblia (1776)
- Anonyymi
Matt.24:22 Ja ellei ne päivät olisi lyhennetyt, niin ei yksikään liha tulisi autuaaksi; mutta valittuin tähden pitää ne päivät lyhennettämän. Mark.13:20 Ja ellei Herra olisi lyhentänyt niitä päiviä, niin ei yksikään liha tulisi autuaaksi; mutta valittujen tähden, jotka hän on valinnut, lyhensi hän ne päivät. Biblia (1776)
- Anonyymi
Ilm.7:14 Ja minä sanoin hänelle: herra, sinäpä sen tiedät. Ja hän sanoi minulle: nämät ovat ne jotka suuresta vaivasta tulivat, ja he ovat vaatteensa pesseet ja ovat vaatteensa Karitsan veressä valaisseet. Biblia (1776) Ilm.1:5e
- Anonyymi
Armonaika päättyy. Kristus tulee. Elämän ylösnousemus. Vanhurskaat hallitsevat Kristuksen kanssa taivaassa, tuhannen vuotta. Tuomion ylösnousemus. Tuomio pannaan täytäntöön. UUSI MAA.
1234567--- - Anonyymi
Uudistetun maan päällähän se on. Vanhassa testamentissa on monia lupauksia, jotka eivät ole vielä toteutuneet ja jotka eivät voi toteutua aineettomassa taivaassa, joten niiden täytyy tapahtua aineellisen maan päällä. Mm. lupaus uskovaisten hallitsemisesta kansakuntien johdossa ja kansojen vaeltamisesta Jerusalemiin.
- Anonyymi
1000 vuotta pyhät ovat taivaassa, ei täällä tuhoutuneen maan päällä. Taivas on matkani määrä matkalle en tahdo jäädä.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1000 vuotta pyhät ovat taivaassa, ei täällä tuhoutuneen maan päällä. Taivas on matkani määrä matkalle en tahdo jäädä.
1234567---Siellä taivaassa ovat kuolleet marttyyrit. Elävät uskovaiset viettävät saman ajan maan päällä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Siellä taivaassa ovat kuolleet marttyyrit. Elävät uskovaiset viettävät saman ajan maan päällä.
Pelastetut Adventistit ovat 1000 vuotta taivaassa.
Suotakoon rauha niille, ketkä 1000 vuotiskautta maan päällä viettävät. Kaikille tilaa riittää kaikille paikkoja on.
1234567---
- Anonyymi
Helluntailaisuudessa ei ole mitään vakiintunutta yhtä oppia oikein mistään, mutta on erilaisia muoti-ilmiöitä, joista on kehittynyt yleisesti käytetyt opit.
Käsittääkseni tuhatvuotisesta valtakunnasta ei ole helluntailaisuudessa mitään virallista oppia, mutta seurakunnissa siitä opetetaan, että se on Jeesuksen Kristuksen paluun jälkeen alkava valtakunta, joka kestää tuhat vuotta, minkä jälkeen tulee viimeinen tuomio. Asiasta kertoo Ilmestyskirja 20. luvussa.- AnonyymiUUSI
1000 vuotta pyhät taivaassa.
1234567--- - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
1000 vuotta pyhät taivaassa.
1234567---Ja saman papin makuupussissa.
- Anonyymi
Ps.25:13. 37:9-11. Ps.37:22. Ps.37:29 Hurskaat perivät maan, ja asuvat siinä ijankaikkisesti. Biblia (1776)
- Anonyymi
Ilm.14:19 Ja enkeli sivalsi terävällä sirpillänsä maan päällä, ja niitti maan viinamäen, ja heitti ne Jumalan vihan suureen kuurnaan. Biblia.
- Anonyymi
VT:n pyhät sivut kertovat kuinka vanhurskaus vallitsee, maan niinkuin vedet meren, ihmiset eivät opettele sotimaan. Israel kukoistaa, omistavat muinaiset luvatut maaalueet.
- Anonyymi
Joutuvatko Helluntalaiset ja Jehovan todistajat samaan taivaaseen?
- Anonyymi
Jehovat ei edes halua mihinkään taivaaseen!
- Anonyymi
1Moos.17:14 Ja jonka esinahallisen miehenpuolen esinahan liha ei ympärileikata, se sielu pitää hukutettaman kansastansa: hän on minun liittoni rikkonut. Biblia (1776)
- Anonyymi
Matt.13:39 Vihollinen, joka ne kylvi, on perkele; elonaika on maailman loppu; mutta elonmiehet ovat enkelit. Biblia (1776) Jooel.3:13. Ilm.14:15
- Anonyymi
Parhamiin ja Olseniin liittymällä saa ikuisen valtakunnan omakseen.
- Anonyymi
Matt. 18:6
Mutta jos joku johdattaa lankeemukseen yhdenkin näistä vähäisistä, jotka uskovat minuun, hänelle olisi parempi, että hänen kaulaansa pantaisiin myllynkivi ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen. [18:6-9: Mark. 9:42-48; Luuk. 17:1,2]
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun614188KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1122731Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo452232Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?291883- 241843
- 281556
- 171400
- 651310
- 1321270
- 311178