Kukaan ei koskaan suostu kertomaan, mitä sovittaa-sana tarkoittaa jakeessa 2 Kor. 5:19 (saatikka mitä se tarkoittaa jakeessa 20).
Uuden testamentin yksi tärkeimmistä sanoista on näiden suurten teologien mukaan parasta jättää määrittelemättä - ei ole soveliasta pohtia, mitä se tarkoittaa.
Ja jos sovituksesta meinaa ylipäätään puhua, tulee aina siteerata jaetta 20, ei koskaan jaetta 19. Jakeessa 19 tuo sana sairastaa vielä spitaalia mutta paranee jakeeseen 20 siirryttäessä, mutta edes jakeen 20 yhteydessä sitä ei sovi määritellä, koska se on ilmeisesti vielä jossain määrin saastainen.
Monet uskovat ovat myös allergisia sen pohtimiselle, että jos ja kun kerran Jumala sovitti jo maailman Kristuksessa, eikä kukaan hyötynyt siitä millään tavalla, kuka takaa sen, että Jumala sovittaa yhtään ketään, vaikka joku ”antaisikin sovittaa” itsensä Jumalan kanssa? Jos Hän ei osannut tehdä sitä kunnolla olemalla Kristuksessa (jae 19), osaako Hän muka tehdä sen paremmin, kun sinä tai minä "annamme Hänen sovittaa itsemme Hänen kanssaan"? Hänkö siis epäonnistui maailman sovittamisessa ollessaan Kristuksessa, mutta onnistuu meidän sovittamisessamme, kun me annamme Hänen tehdä sen. Olemmeko me niin ylivertaisia Kristukseen verrattuna? Olemmeko me niin paljon Kristusta parempia?
Uudessa testamentissa korostetaan sitä, että Jeesus antoi itsensä vapaaehtoiseksi lunnasuhriksi maailman edestä.
Kuinka Jeesuksen vapaaehtoisuus voi olla vaikutukseltaan niin mitätön meidän vapaaehtoisuuteemme verrattuna? Miksi meidän vapaaehtoisuutemme saa sovituksen aikaan, kun Jeesuksen vapaaehtoisuus ei siihen pystynyt?
Miksi ihmeessä Paavali meni ylipäätään kirjoittamaan jakeen 2 Kor. 5:19, jos kerran ristillä ei tapahtunut mitään? Ketäänhän ei tosiasiassa sovitettu ristillä, jos kerran sovitetuksi tullakseen on annettava sovittaa itsensä Jumalan kanssa. Miksi Paavali sitten kirjoittaa, että Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa? Kuinka niin sovitti? Mitä ihmettä Paavali sillä tarkoittaa, jos sovitusta ei tapahtunutkaan?
Koineekreikassa jakeen 19 ’sovittaa’ on sama verbi kuin jakeessa 20, eri muodossa vain. Mutta kyse on yhdestä ja samasta teonsanasta. Olisi mielenkiintoista tietää, millä logiikalla tuo teonsana voi yhdessä jakeessa viitata toteutumatta jäävään tekoon ja heti seuraavassa jakeessa tekoon, joka toteutuu. Tämä on kuin käyttäisi sanaa ”täysi” viittaamaan ensiksi johonkin tyhjään ja sitten heti perään täyteen.
Minä vai Kristus?
Anonyymi-ap
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?954298- 272325
- 2002146
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell1102058PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä
Toivottavasti on s i n i v u o k k o nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w4081802- 1481383
Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale1001259Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi
Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.321055Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen
Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha72966Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?78825