12 voltin akkua käytetään sähköauto tietokoneen buuttaamiseen. Se sitten kytkee korkeajänniteakun (400V, 800 V tai jopa 1000 V) autoon kontaktorin välityksellä.
Ikävä kyllä monissa sähköautoissa tuo 12 voltin akku on onneton lyijyakku. Lyijyakku on onneton pakkasella ja varsinkin sen latautuminen kylmässä on umpisurkeaa. Lisäksi lyijyakku voi purkautua liikaa ja se ottaa siipeensä siitä. Vaikka sähköauto ei kåynnistyksessä kulutakaan virtaa 12 voltin akusta niin kuin polttomoottoriauto, se voi silti tyhjentyä sähköautossakin. Niinpä se kannattaa vaihtaa oikeaan natriumioniakkuun.
Sen jälkeen sähköauto käynnistyy -50 asteen pakkasessakin ihan normaalisti.
Sähköauton heikkous pakkasella on 12 voltin lyijyakku. Se kannattaa vaihtaa natriumioniakkuun!
16
192
Vastaukset
- Anonyymi
Lyijyakun tilalla voi jo nyt käyttää LiFePO4-akkua, joka on tuota natriumioniakkua kestävämpi. Ei läheskään kaikissa autoissa ole käynnistysakkuna enää lyijyakkua.
- Anonyymi
LiFePO-akkujen toimintakyky on niin ja näin, kun mittari näyttää -20, saati on vielä kylmempää...
- Anonyymi
Taas nerot tietäjät liikkeellä.
- Anonyymi
LiFePO4-akut, eli litiumrautafosfaattiakut, toimivat pakkasessa, mutta niiden suorituskyky heikkenee ja ne voivat vanhentua nopeammin matalissa lämpötiloissa. Pakkasella litiumakkuja ei tulisi ladata, ellei niissä ole erillistä lämmitysvastusta tai ne ole erikseen lämmitetty.
Lyhyesti:
Toiminta:
LiFePO4-akut toimivat pakkasessa, mutta kapasiteetti laskee.
Lataaminen:
Älä lataa LiFePO4-akkua pakkasessa, ellei akussa ole lämmitysvastusta tai sitä ole lämmitetty.
Säilytys:
Säilytä LiFePO4-akkuja mieluiten lämpimässä, mutta ne kestävät myös kylmävarastointia, kunhan ne eivät tyhjene kokonaan.
Vanheneminen:
Kylmässä käytettynä akut voivat vanhentua nopeammin, varsinkin jos niitä ladataan pakkasella.
Yksityiskohtaisemmin:
Kapasiteetin lasku:
Litiumakkujen kapasiteetti voi laskea pakkasessa, koska kylmä hidastaa kemiallisia reaktioita akussa.
Latausongelmat:
Litiumakkujen lataaminen pakkasessa voi aiheuttaa ongelmia, ja joissain tapauksissa akun lataus voi jopa kytkeytyä pois päältä, kunnes lämpötila nousee.
Itsekuumenevat akut:
On olemassa LiFePO4-akkuja, joissa on sisäänrakennettu lämmitysvastus, joka auttaa pitämään akun lämpimänä latauksen aikana pakkasessa, kirjoittaa Shielden.
Turvallisuus:
Akun lataaminen kylmänä voi aiheuttaa akun sisäisen lämpötilan nousun vaarallisesti korkeaksi, jos akussa ei ole lämmitystä, kertoo Oy Esco Ab.
Säilytys:
Akun säilyttäminen kylmässä on yleensä turvallista, kunhan akku ei tyhjene täysin. Täysin tyhjä akku voi jäätyessään vaurioitua.
Huomioitavaa:
Jos akku on ollut kylmässä, anna sen lämmetä huoneenlämpöiseksi ennen latausta, ja tarkista, ettei akku ole vioittunut, muistuttaa Tukes.
Yhteenvetona, LiFePO4-akut toimivat pakkasessa, mutta niiden suorituskyky ja latausominaisuudet heikkenevät. On suositeltavaa välttää akun lataamista pakkasessa, ellei akussa ole lämmitysvastusta, ja säilyttää akku mieluiten lämpimässä tilassa.
- Anonyymi
Tuo ongelma koskee lähinnä vain Toyotaa. Siinäkään ongelma ei ole akku, vaan tyhmä suunnittelu.
- Anonyymi
Vetyauto alkaa vaikuttaa aina vaan paremmalta vaihtoehdolta .
- Anonyymi
Vetypommiauton hinnalla saa 2 sähköautoa tai 3 kaasuautoa.
Suomessa 0 vedyn tankkausasemaa, 70 kaasun tankkausasemaa ja XXX sähköauton latausasemaa.
Polttokenno on tosi ongelmallinen pakkasessa. Siinähän syntyy vettä/vesihöyryä, joka jäätyessään rikkoo polttokennon. Eli sekin vaatii kylmässä esilämmityksen. Pitää olla akku tätä varten ja akku tarvitaan myös tasaamaan tehopiikkejä - ei polttokennoa kannata mitoittaa auton (sähkömoottorien) huipputehon mukaan.
Polttokennolla on myös rajallinen käyttöikä, samoin korkealle (700 bar) paineelle mitoitetuilla kaasusäiliöillä. Japanissa tämä ei haittaa, siellä kun laitetaan autot 6 vuotiaina kiertoon verotuksellisista syistä, mutta Suomessa eli ehkä kauhesti kiinnosta autot, joihin saa laittaa 120 tkm välein kymppitonnin tai kaksi remonttiin. Tai no, myytiiinhän noita 150 tkm välein uusittavia D4D dieseleitäkin.
Kaasusäiliöt vievät myös paljon tilaa. Esim. sammakon ja ostoskärryn risteykseltä näyttävä Mirai on vain 4 hengelle rekisteröity = pikkuauto, mutta ulkomitat ja massa (1800 kg) isot. Massaa ihan yhtä paljon kuin sähköautoilla ja tässäkin siis akku + polttokennoon tarvitaan katalyytiksi kalliita materiaaleja. Eli on vieläkin huonompi vaihtoehto kuin täyssähköauto.
Polttokennoautoille lupaillaan hirmuisia toimintamatkoja, joska ovat täyttä huijausta. On körötelty koko matka 30 km/h eli ei mitään tekoa normaalin käytön kanssa. Todellisuudessa hyvä jos 300 km pääsee tankillisella. Syynä mm. se, ettei tankkausasemalta usein saa täyttä tankillista. Useimmilla tankkausasemilla pumppujen kapasiteetti on 50 tankkausta vuorokaudessa eli täydet paineet käytössä vain, jos autoja käy tankkaamassa puolen tunnin väliajoin. Tiuhemmalla tahdilla alkaa tankkauspaine hiipua. Myös tyypillisen aseman polttoainevarasto (200 kg) loppuu helposti kesken.
Tämä yllätti koeajajat. 1000 km matkaan ei 3 tankkausta riittänyt, vaan vetypommiauto päätyi hinausautokyytiin.
https://teknavi.fi/ilmio/tuhat-kilometria-tanskasta-suomeen-vetyautolla-tatako-on-tulevaisuus/
- Anonyymi
LiFepo-akku ei ole natriumioniakku. Natriumioniakku on tulipalopakkasissakin moitteetta toimivat akku.
- Anonyymi
Ei kukaan niin väittänytkään.
- Anonyymi
LifePo on vain yksi monista Li-Ion akkujen muunnoksista.
Li-Ion on SURKEA pakkasessa. Li-Ion akkuja ei periaatteessa pitäisi lainkaan ladata, kun akun lämpötlia on pakkasen puolella ja myös purkaminen sujuu heikosti - virranantokyky on heikko. Parhaiten useimmia Li-Ion kemiat toimivat jossain 30 C lämpötilassa.
Myös NiMH on aika huono pakkasessa. Lyijyakku puolestaan on lähes tunteenton pakkaselle. Siitä siis saa pakkasellakin reilusti ulos, mitä käynnistysakulta tietysti vaaditaankin. Lyijyakkua voi myös ladata täydellä teholla, vaikka lämpötlia olisi pakkasella.
Vain 2 ongelmaa lyijyakun kanssa. Akkua purettaessa happo laimenee ja se voi sitten jäätyä. Eli kovalla pakkasella akku tulisi pitää >50 % lataustilassa.
Ongelma 2.... lyijyakun lataus edellyttää sitä korkeampaa jännitettä, mitä kylmempi sää. Lämpimässä siis lataillaan n. 14 voltilla, mutta paukkupakkasilla tarvittaisiin 17 V. Niin, eihän autoissa voi latausjännitettä näin ylös nostaa, kun kyrvähtäisi 12 voltille suunnitellut muut vekottimet.
Mutta polttomoottoriautoilla silti ajellaan pakkasessa ja patterivatkaimet (etenkin Huihai) kuuluu tyhjentävän 12 V akkunsa jo viikonlopun seistessään. Tämä on sitten sitä normaalia juosten kusemista näissä. Joko jää jokin väylävehje päälle virtaa imemään ja akkua tyhjentämään (esim. Volvo EX90) tai latauksen ohjaus on vaan niin perseelleen suunniteltu, ettei auto saa ladattua 12 V akkua täyteen "käynnissä" ollessaan.
Vaan huoli pois, patteriautoilijoille kelpaa hyvin heikompi laatu 50 % kalliimmalla hinnalla.- Anonyymi
Iidaan vaihtoivat takuuna paremman akun. Ei ole ollut ongelmia sen jälkeen.
Jotain siinä piti samalla päivittää, kun auto viipyi pajalla koko päivän
- Anonyymi
Suurin heikkous on kuitenkin ajoakku joka menettää varauksestaan pahimmillaan puolet kovissa pakkaskeleissä ja on energiatiheydeltään naurettavan umpisurkea. Ja koska sähköauto = ajoakku niin jätetään vain nämä sinne kauppaan kypsymään.
- Anonyymi
Ei se mitään menetä, mutta kulutus kasvaa melkoisesti, johtuen sisätilojen ja akun lämmitystarpeesta. Tosin sillä ei vielä -10-15 pakkasilla ole isompaa merkitystä.
Koviin pakkasolosuhteisiin en minäkään nykysähkistä kelpuuttaisi, mutta ainakin Keski-Suomen korkeuksilla kunnollisen kokoisella akulla ja kotilatausmahdollisuudella sähkiksellä pärjää vallan mainiosti. - Anonyymi
Täyttä paskapuhetta. Mistään akusta ei energia häviä pakkasessa. Li-Ion kemiat vaan hyytyy niin, ettei virtaa tahdo saada ulos eikä sisään, jos akun lämpötila reilusti pakkasella. Siksi ajoakkua pitää lämmittää.... jopa akusta otettavalla energialla. Tämä sitten yhtenä syynä ajomatkojen reiluun lyhenemiseen kovalla pakkasella.
Lyijyakku ei periaatteessa moksiskaan pakkasesta. Toki käynnistyminen silti nihkeämpää, mutta se johtuu ensisijaisesti siitä, että kylmää moottoria on paljon raskaampi veivavata kuin käyntilämpöistä. Mikä sitten myös tarkoittaa, että starttimoottori ottaa paljon suuremman virran -> akku tätä kautta kovemmalla rasituksella.
Lyijyakussa vaan on se miina, että akkua purettaessa akkuhappo laimenee ja liian tyhjäksi päässyt akku voi sitten jäätyä, mikä rikkoo sen. Eli täytyy pakkasilla pitää akku >50 % lataustilassa -> akun kapasiteetti tässä mielessä puolittuu.
Li-Ion, NiMh jne ei mihinkään jäädy, ei tyhjänä eikä täytenä. Sähköautoissa ajoakku kytketään irti sähköjärjestelmistä, kun auto on parkissa, joten kulutusta ei voi olla.
Lyijyakku ja Li-ion akut ei itsestään purkaudu, mutta autoissa 12 V lyijyakku tyhjenee, kun autoissa on aina pientä virrankulutusta (hälyttimet, ovien lukitus, mahd. langaton tiedonsiirto) päällä ja joskus paljon enemmänkin, kun ei bugien/huonon koodin vuoksi kaikki vekottimet sammukaan.... perus lyijyakussa energiaa jotain 0,7 kWh eli ei sillä pitkään pyöritetä päälle jääneitä laitteita.
- Anonyymi
Kyllä liitum akun saatavissa oleva kapasiteetti laskeen akun kylmetessä. Se on ihan akkukemiaan liittyvä fakta.
Tässä NMC ja LFP kennojen kapasiteetin muutos pakkasella
Ekana NMC ja oikealla LFP kenno. Huomaa että kyse on akun lämpötilasta ei ilman lämpötilasta. Akku lämpiää käytössä ja latauksessa. Tästä myös näkee miksi akkua lämmitetään ennen lähtöä
25 °C 100 % 100 %
0 °C ~85–90 % ~70–80 %
–10 °C ~70–80 % ~50–60 %
–20 °C ~50–60 % ~30–40 %- Anonyymi
Niin siis energia ei akun sisältä mihinkään häviä, mutta akun sisäiset vastukset/jännitehäviöt kasvavat pakkasessa, joten iso osa energiasisällöstä hukkuukin sis. häviöihin. Sama vaiva taitaa olla myös NiMh akuilla.
https://www.wiltsonenergy.com/EV-Battery-Thermal-Management.html
Vähemmän on puhuttu siitä, että myös turhan korkea lämpötila on haitallinen, etenkin ihan täyeen ladatulle akulle. Auringonpaahteessahan voi päästä meilläkin +40...+50 lukemiin.
Patterivatkainta ei siis pitäisi ladata 100 % täyteen ja jättää sitten 2 viikoksi seisomaan paahteiselle lentokentän/sataman parkkipaikalle.
https://www.wiltsonenergy.com/EV-Battery-Thermal-Management.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k864108- 1243614
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah853406Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia392819- 1251683
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361546Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk141191Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi191174Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221144Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421130