Sähköauton heikkous pakkasella on 12 voltin lyijyakku. Se kannattaa vaihtaa natriumioniakkuun!

Anonyymi-ap

12 voltin akkua käytetään sähköauto tietokoneen buuttaamiseen. Se sitten kytkee korkeajänniteakun (400V, 800 V tai jopa 1000 V) autoon kontaktorin välityksellä.

Ikävä kyllä monissa sähköautoissa tuo 12 voltin akku on onneton lyijyakku. Lyijyakku on onneton pakkasella ja varsinkin sen latautuminen kylmässä on umpisurkeaa. Lisäksi lyijyakku voi purkautua liikaa ja se ottaa siipeensä siitä. Vaikka sähköauto ei kåynnistyksessä kulutakaan virtaa 12 voltin akusta niin kuin polttomoottoriauto, se voi silti tyhjentyä sähköautossakin. Niinpä se kannattaa vaihtaa oikeaan natriumioniakkuun.

Sen jälkeen sähköauto käynnistyy -50 asteen pakkasessakin ihan normaalisti.

16

192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lyijyakun tilalla voi jo nyt käyttää LiFePO4-akkua, joka on tuota natriumioniakkua kestävämpi. Ei läheskään kaikissa autoissa ole käynnistysakkuna enää lyijyakkua.

      • Anonyymi

        LiFePO-akkujen toimintakyky on niin ja näin, kun mittari näyttää -20, saati on vielä kylmempää...


    • Anonyymi

      Taas nerot tietäjät liikkeellä.

      • Anonyymi

        LiFePO4-akut, eli litiumrautafosfaattiakut, toimivat pakkasessa, mutta niiden suorituskyky heikkenee ja ne voivat vanhentua nopeammin matalissa lämpötiloissa. Pakkasella litiumakkuja ei tulisi ladata, ellei niissä ole erillistä lämmitysvastusta tai ne ole erikseen lämmitetty.
        Lyhyesti:

        Toiminta:
        LiFePO4-akut toimivat pakkasessa, mutta kapasiteetti laskee.

        Lataaminen:
        Älä lataa LiFePO4-akkua pakkasessa, ellei akussa ole lämmitysvastusta tai sitä ole lämmitetty.
        Säilytys:
        Säilytä LiFePO4-akkuja mieluiten lämpimässä, mutta ne kestävät myös kylmävarastointia, kunhan ne eivät tyhjene kokonaan.
        Vanheneminen:
        Kylmässä käytettynä akut voivat vanhentua nopeammin, varsinkin jos niitä ladataan pakkasella.

        Yksityiskohtaisemmin:

        Kapasiteetin lasku:
        Litiumakkujen kapasiteetti voi laskea pakkasessa, koska kylmä hidastaa kemiallisia reaktioita akussa.

        Latausongelmat:
        Litiumakkujen lataaminen pakkasessa voi aiheuttaa ongelmia, ja joissain tapauksissa akun lataus voi jopa kytkeytyä pois päältä, kunnes lämpötila nousee.
        Itsekuumenevat akut:
        On olemassa LiFePO4-akkuja, joissa on sisäänrakennettu lämmitysvastus, joka auttaa pitämään akun lämpimänä latauksen aikana pakkasessa, kirjoittaa Shielden.
        Turvallisuus:
        Akun lataaminen kylmänä voi aiheuttaa akun sisäisen lämpötilan nousun vaarallisesti korkeaksi, jos akussa ei ole lämmitystä, kertoo Oy Esco Ab.
        Säilytys:
        Akun säilyttäminen kylmässä on yleensä turvallista, kunhan akku ei tyhjene täysin. Täysin tyhjä akku voi jäätyessään vaurioitua.
        Huomioitavaa:
        Jos akku on ollut kylmässä, anna sen lämmetä huoneenlämpöiseksi ennen latausta, ja tarkista, ettei akku ole vioittunut, muistuttaa Tukes.

        Yhteenvetona, LiFePO4-akut toimivat pakkasessa, mutta niiden suorituskyky ja latausominaisuudet heikkenevät. On suositeltavaa välttää akun lataamista pakkasessa, ellei akussa ole lämmitysvastusta, ja säilyttää akku mieluiten lämpimässä tilassa.


    • Anonyymi

      Tuo ongelma koskee lähinnä vain Toyotaa. Siinäkään ongelma ei ole akku, vaan tyhmä suunnittelu.

    • Anonyymi

      Vetyauto alkaa vaikuttaa aina vaan paremmalta vaihtoehdolta .

      • Anonyymi

        Vetypommiauton hinnalla saa 2 sähköautoa tai 3 kaasuautoa.

        Suomessa 0 vedyn tankkausasemaa, 70 kaasun tankkausasemaa ja XXX sähköauton latausasemaa.

        Polttokenno on tosi ongelmallinen pakkasessa. Siinähän syntyy vettä/vesihöyryä, joka jäätyessään rikkoo polttokennon. Eli sekin vaatii kylmässä esilämmityksen. Pitää olla akku tätä varten ja akku tarvitaan myös tasaamaan tehopiikkejä - ei polttokennoa kannata mitoittaa auton (sähkömoottorien) huipputehon mukaan.

        Polttokennolla on myös rajallinen käyttöikä, samoin korkealle (700 bar) paineelle mitoitetuilla kaasusäiliöillä. Japanissa tämä ei haittaa, siellä kun laitetaan autot 6 vuotiaina kiertoon verotuksellisista syistä, mutta Suomessa eli ehkä kauhesti kiinnosta autot, joihin saa laittaa 120 tkm välein kymppitonnin tai kaksi remonttiin. Tai no, myytiiinhän noita 150 tkm välein uusittavia D4D dieseleitäkin.

        Kaasusäiliöt vievät myös paljon tilaa. Esim. sammakon ja ostoskärryn risteykseltä näyttävä Mirai on vain 4 hengelle rekisteröity = pikkuauto, mutta ulkomitat ja massa (1800 kg) isot. Massaa ihan yhtä paljon kuin sähköautoilla ja tässäkin siis akku + polttokennoon tarvitaan katalyytiksi kalliita materiaaleja. Eli on vieläkin huonompi vaihtoehto kuin täyssähköauto.

        Polttokennoautoille lupaillaan hirmuisia toimintamatkoja, joska ovat täyttä huijausta. On körötelty koko matka 30 km/h eli ei mitään tekoa normaalin käytön kanssa. Todellisuudessa hyvä jos 300 km pääsee tankillisella. Syynä mm. se, ettei tankkausasemalta usein saa täyttä tankillista. Useimmilla tankkausasemilla pumppujen kapasiteetti on 50 tankkausta vuorokaudessa eli täydet paineet käytössä vain, jos autoja käy tankkaamassa puolen tunnin väliajoin. Tiuhemmalla tahdilla alkaa tankkauspaine hiipua. Myös tyypillisen aseman polttoainevarasto (200 kg) loppuu helposti kesken.

        Tämä yllätti koeajajat. 1000 km matkaan ei 3 tankkausta riittänyt, vaan vetypommiauto päätyi hinausautokyytiin.

        https://teknavi.fi/ilmio/tuhat-kilometria-tanskasta-suomeen-vetyautolla-tatako-on-tulevaisuus/


    • Anonyymi

      LiFepo-akku ei ole natriumioniakku. Natriumioniakku on tulipalopakkasissakin moitteetta toimivat akku.

      • Anonyymi

        Ei kukaan niin väittänytkään.


    • Anonyymi

      LifePo on vain yksi monista Li-Ion akkujen muunnoksista.

      Li-Ion on SURKEA pakkasessa. Li-Ion akkuja ei periaatteessa pitäisi lainkaan ladata, kun akun lämpötlia on pakkasen puolella ja myös purkaminen sujuu heikosti - virranantokyky on heikko. Parhaiten useimmia Li-Ion kemiat toimivat jossain 30 C lämpötilassa.

      Myös NiMH on aika huono pakkasessa. Lyijyakku puolestaan on lähes tunteenton pakkaselle. Siitä siis saa pakkasellakin reilusti ulos, mitä käynnistysakulta tietysti vaaditaankin. Lyijyakkua voi myös ladata täydellä teholla, vaikka lämpötlia olisi pakkasella.

      Vain 2 ongelmaa lyijyakun kanssa. Akkua purettaessa happo laimenee ja se voi sitten jäätyä. Eli kovalla pakkasella akku tulisi pitää >50 % lataustilassa.

      Ongelma 2.... lyijyakun lataus edellyttää sitä korkeampaa jännitettä, mitä kylmempi sää. Lämpimässä siis lataillaan n. 14 voltilla, mutta paukkupakkasilla tarvittaisiin 17 V. Niin, eihän autoissa voi latausjännitettä näin ylös nostaa, kun kyrvähtäisi 12 voltille suunnitellut muut vekottimet.

      Mutta polttomoottoriautoilla silti ajellaan pakkasessa ja patterivatkaimet (etenkin Huihai) kuuluu tyhjentävän 12 V akkunsa jo viikonlopun seistessään. Tämä on sitten sitä normaalia juosten kusemista näissä. Joko jää jokin väylävehje päälle virtaa imemään ja akkua tyhjentämään (esim. Volvo EX90) tai latauksen ohjaus on vaan niin perseelleen suunniteltu, ettei auto saa ladattua 12 V akkua täyteen "käynnissä" ollessaan.

      Vaan huoli pois, patteriautoilijoille kelpaa hyvin heikompi laatu 50 % kalliimmalla hinnalla.

      • Anonyymi

        Iidaan vaihtoivat takuuna paremman akun. Ei ole ollut ongelmia sen jälkeen.
        Jotain siinä piti samalla päivittää, kun auto viipyi pajalla koko päivän


    • Anonyymi

      Suurin heikkous on kuitenkin ajoakku joka menettää varauksestaan pahimmillaan puolet kovissa pakkaskeleissä ja on energiatiheydeltään naurettavan umpisurkea. Ja koska sähköauto = ajoakku niin jätetään vain nämä sinne kauppaan kypsymään.

      • Anonyymi

        Ei se mitään menetä, mutta kulutus kasvaa melkoisesti, johtuen sisätilojen ja akun lämmitystarpeesta. Tosin sillä ei vielä -10-15 pakkasilla ole isompaa merkitystä.
        Koviin pakkasolosuhteisiin en minäkään nykysähkistä kelpuuttaisi, mutta ainakin Keski-Suomen korkeuksilla kunnollisen kokoisella akulla ja kotilatausmahdollisuudella sähkiksellä pärjää vallan mainiosti.


      • Anonyymi

        Täyttä paskapuhetta. Mistään akusta ei energia häviä pakkasessa. Li-Ion kemiat vaan hyytyy niin, ettei virtaa tahdo saada ulos eikä sisään, jos akun lämpötila reilusti pakkasella. Siksi ajoakkua pitää lämmittää.... jopa akusta otettavalla energialla. Tämä sitten yhtenä syynä ajomatkojen reiluun lyhenemiseen kovalla pakkasella.

        Lyijyakku ei periaatteessa moksiskaan pakkasesta. Toki käynnistyminen silti nihkeämpää, mutta se johtuu ensisijaisesti siitä, että kylmää moottoria on paljon raskaampi veivavata kuin käyntilämpöistä. Mikä sitten myös tarkoittaa, että starttimoottori ottaa paljon suuremman virran -> akku tätä kautta kovemmalla rasituksella.

        Lyijyakussa vaan on se miina, että akkua purettaessa akkuhappo laimenee ja liian tyhjäksi päässyt akku voi sitten jäätyä, mikä rikkoo sen. Eli täytyy pakkasilla pitää akku >50 % lataustilassa -> akun kapasiteetti tässä mielessä puolittuu.

        Li-Ion, NiMh jne ei mihinkään jäädy, ei tyhjänä eikä täytenä. Sähköautoissa ajoakku kytketään irti sähköjärjestelmistä, kun auto on parkissa, joten kulutusta ei voi olla.

        Lyijyakku ja Li-ion akut ei itsestään purkaudu, mutta autoissa 12 V lyijyakku tyhjenee, kun autoissa on aina pientä virrankulutusta (hälyttimet, ovien lukitus, mahd. langaton tiedonsiirto) päällä ja joskus paljon enemmänkin, kun ei bugien/huonon koodin vuoksi kaikki vekottimet sammukaan.... perus lyijyakussa energiaa jotain 0,7 kWh eli ei sillä pitkään pyöritetä päälle jääneitä laitteita.


    • Anonyymi

      Kyllä liitum akun saatavissa oleva kapasiteetti laskeen akun kylmetessä. Se on ihan akkukemiaan liittyvä fakta.

      Tässä NMC ja LFP kennojen kapasiteetin muutos pakkasella
      Ekana NMC ja oikealla LFP kenno. Huomaa että kyse on akun lämpötilasta ei ilman lämpötilasta. Akku lämpiää käytössä ja latauksessa. Tästä myös näkee miksi akkua lämmitetään ennen lähtöä

      25 °C 100 % 100 %
      0 °C ~85–90 % ~70–80 %
      –10 °C ~70–80 % ~50–60 %
      –20 °C ~50–60 % ~30–40 %

      • Anonyymi

        Niin siis energia ei akun sisältä mihinkään häviä, mutta akun sisäiset vastukset/jännitehäviöt kasvavat pakkasessa, joten iso osa energiasisällöstä hukkuukin sis. häviöihin. Sama vaiva taitaa olla myös NiMh akuilla.

        https://www.wiltsonenergy.com/EV-Battery-Thermal-Management.html

        Vähemmän on puhuttu siitä, että myös turhan korkea lämpötila on haitallinen, etenkin ihan täyeen ladatulle akulle. Auringonpaahteessahan voi päästä meilläkin +40...+50 lukemiin.

        Patterivatkainta ei siis pitäisi ladata 100 % täyteen ja jättää sitten 2 viikoksi seisomaan paahteiselle lentokentän/sataman parkkipaikalle.

        https://www.wiltsonenergy.com/EV-Battery-Thermal-Management.html


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      86
      4108
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      124
      3614
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      85
      3406
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      39
      2819
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      125
      1683
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1546
    7. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      14
      1191
    8. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1174
    9. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1144
    10. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1130
    Aihe