Muutenhan sähköautoissa ei oo mitään järkee. Valitettavasti näyttää siltä, ettei ainakaan nykyisillä sähköautoilla ole mahdollisuuksia maailman autoiksi.
Sähköauto on suurien massojen auto
49
261
Vastaukset
- Anonyymi
Päinvastoin, sähköautot kategoroidaan vain hyvätuloisten hienosteluun.
- Anonyymi
Tuo oli ehkä typerin väite aikoihin.
- Anonyymi
No eipä taida…
Täälläkin patteripellet aina, ihan aina, kehuvat ajokilometrien halpuutta. No kai se helpottaa, kun rahat on menneet selvästi kalliimman auton hankintaan
- Anonyymi
Kokoajan sähköautojen suhteellinen määrä kasvaa. Luulitko, että tapahtuisi hetkessä?
- Anonyymi
Suuresta massasta kärsii paitsi ripustukset myös koko tiestö. Lisää resursseja päällystystöihin routaa ja teslaa vastaan.
- AnonyymiUUSI
Jaa, onhan ne nuokin näkökulmia. Mutta katsotaan sähköautojen etuja.
Täyssähköauton ylivoimatekijät tulevaisuudessa
1. Alhaiset käyttökustannukset
Sähkö on edullisempaa kuin bensiini/diesel, etenkin koti- tai aurinkolatauksessa
Vähemmän liikkuvia osia → vähemmän huoltoa ja korjauksia
Veroedut, alhaisemmat käyttövoimaverot monissa maissa
2. Ympäristöystävällisyys
Ei pakokaasupäästöjä → parantaa ilmanlaatua etenkin kaupungeissa
Täysin sähköisellä autolla on helpompi siirtyä hiilineutraaliin liikenteeseen erityisesti uusiutuvalla sähköllä ladattuna
Kierrätettävät ja uudelleen käytettävät akut kehittyvät nopeasti
3. Teknologinen etumatka
BEV:t rakennetaan usein täysin uusille alustoille → parempi ajodynamiikka, sisätilat ja painojakauma
Useimmat sähköautot ovat softapohjaisia ajoneuvoja: saat päivityksiä ja uusia ominaisuuksia etäyhteydellä
Autonominen ajo ja älyjärjestelmät kehittyvät nopeimmin sähköautoissa
4. Kiihtyvyys ja ajokokemus
Sähkömoottorin täysi vääntö heti käytössä → nopea kiihtyvyys ja hiljainen käynti
Tasainen, tärinätön ja hiljainen ajo → parempi mukavuus
5. Latausmahdollisuuksien laajentuminen
Latausinfra kasvaa nopeasti sekä koti-, työ- että pika-asemilla
V2G ja V2H (vehicle-to-grid/home) mahdollistavat auton käyttämisen osana energiaverkkoa ja kotitaloutta
Latausaikojen lyheneminen: 800V-järjestelmät ja tulevat akkuteknologiat
6. Lainsäädäntö ja päästötavoitteet
Monissa maissa (esim. EU, UK, Kanada, Kalifornia) uusien polttomoottoriautojen myynti kielletään 2030–2035
Autovalmistajien pakko sähköistää koko mallistonsa
Kuluttajatuet ohjaavat BEV-hankintoihin
7. Markkina-asema ja arvonkehitys
Sähköautot pitävät arvonsa yhä paremmin, etenkin Teslan kaltaiset merkit
Polttomoottoriautojen jälleenmyyntiarvo heikkenee, koska niiden käyttörajoitukset yleistyvät
BEV:t ovat keskeinen osa autonvalmistajien tulevaisuusstrategiaa
8. Energiaomavaraisuus ja geopoliittinen etu
Sähköauto vähentää riippuvuutta öljystä → kansallinen ja kotitalouksien energiasuvereniteetti
Voidaan yhdistää kotitalouden aurinkosähköjärjestelmään
- AnonyymiUUSI
Koko maailman automarkkina 2024:
Kaikkiaan noin 88–90 miljoonaa henkilöautoa myytiin globaalisti
Sähköautojen osuus koko markkinasta:
Noin 17 % (BEV noin 11 %, PHEV noin 6 %).
Kasvu on ollut aika tasaista. Eipä taida enää mikään sähköautojen tulemista keskeyttää.- AnonyymiUUSI
Tuossa mielenkiintoinen tilasto:
Maailmanlaajuisesti myydyimmät mallit 2024 (kumulatiivisesti tai vuosimyynneissä):
Sijoitus Malli Valmistaja Myyntimäärä (2024) Kommentti
1. Tesla Model Y Tesla >1,2 milj. /v Maailman myydyin auto 2023 ja 2024 (ei vain sähköauto)
2. Tesla Model 3 Tesla ~500 000+ Suosittu etenkin Euroopassa ja Kiinassa
3. BYD Dolphin BYD (Kiina) ~400 000+ Kompakti ja edullinen, erittäin suosittu Kiinassa
4. BYD Seal / Atto 3 BYD ~300 000+ kumpikin Euroopan ja Aasian markkinoilla
5. Volkswagen ID.4 Volkswagen ~200 000–300 000 Keskeinen malli Euroopassa ja Yhdysvalloissa
6. GAC Aion S / Y GAC Group (Kiina) ~200 000+ Myydään lähes yksinomaan Kiinassa
7. Wuling Hongguang Mini EV SAIC-GM-Wuling ~200 000–300 000 Halpa mikrosähköauto Kiinan kaupunkikäyttöön
Trendejä:
Kiinalaiset merkit (BYD, GAC, SAIC) ovat ohittaneet eurooppalaiset määrässä.
Tesla dominoi edelleen kansainvälisesti, erityisesti Model Y:llä.
Halvemmat kompaktit sähköautot kasvattavat suosiotaan globaalisti.
Suunta näyttää selvältä eli täyssöhköautot tulevat ja hybridit väistyvät. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa mielenkiintoinen tilasto:
Maailmanlaajuisesti myydyimmät mallit 2024 (kumulatiivisesti tai vuosimyynneissä):
Sijoitus Malli Valmistaja Myyntimäärä (2024) Kommentti
1. Tesla Model Y Tesla >1,2 milj. /v Maailman myydyin auto 2023 ja 2024 (ei vain sähköauto)
2. Tesla Model 3 Tesla ~500 000 Suosittu etenkin Euroopassa ja Kiinassa
3. BYD Dolphin BYD (Kiina) ~400 000 Kompakti ja edullinen, erittäin suosittu Kiinassa
4. BYD Seal / Atto 3 BYD ~300 000 kumpikin Euroopan ja Aasian markkinoilla
5. Volkswagen ID.4 Volkswagen ~200 000–300 000 Keskeinen malli Euroopassa ja Yhdysvalloissa
6. GAC Aion S / Y GAC Group (Kiina) ~200 000 Myydään lähes yksinomaan Kiinassa
7. Wuling Hongguang Mini EV SAIC-GM-Wuling ~200 000–300 000 Halpa mikrosähköauto Kiinan kaupunkikäyttöön
Trendejä:
Kiinalaiset merkit (BYD, GAC, SAIC) ovat ohittaneet eurooppalaiset määrässä.
Tesla dominoi edelleen kansainvälisesti, erityisesti Model Y:llä.
Halvemmat kompaktit sähköautot kasvattavat suosiotaan globaalisti.
Suunta näyttää selvältä eli täyssöhköautot tulevat ja hybridit väistyvät.Ja silti Tesla ei autojen kokonaismyynnissä ole edes maailman kymmenen suurimman autovalmistajan joukossa eikä nykytahdilla tule koskaan olemaankaan.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa mielenkiintoinen tilasto:
Maailmanlaajuisesti myydyimmät mallit 2024 (kumulatiivisesti tai vuosimyynneissä):
Sijoitus Malli Valmistaja Myyntimäärä (2024) Kommentti
1. Tesla Model Y Tesla >1,2 milj. /v Maailman myydyin auto 2023 ja 2024 (ei vain sähköauto)
2. Tesla Model 3 Tesla ~500 000 Suosittu etenkin Euroopassa ja Kiinassa
3. BYD Dolphin BYD (Kiina) ~400 000 Kompakti ja edullinen, erittäin suosittu Kiinassa
4. BYD Seal / Atto 3 BYD ~300 000 kumpikin Euroopan ja Aasian markkinoilla
5. Volkswagen ID.4 Volkswagen ~200 000–300 000 Keskeinen malli Euroopassa ja Yhdysvalloissa
6. GAC Aion S / Y GAC Group (Kiina) ~200 000 Myydään lähes yksinomaan Kiinassa
7. Wuling Hongguang Mini EV SAIC-GM-Wuling ~200 000–300 000 Halpa mikrosähköauto Kiinan kaupunkikäyttöön
Trendejä:
Kiinalaiset merkit (BYD, GAC, SAIC) ovat ohittaneet eurooppalaiset määrässä.
Tesla dominoi edelleen kansainvälisesti, erityisesti Model Y:llä.
Halvemmat kompaktit sähköautot kasvattavat suosiotaan globaalisti.
Suunta näyttää selvältä eli täyssöhköautot tulevat ja hybridit väistyvät."1. Tesla Model Y Tesla >1,2 milj. /v Maailman myydyin auto 2023 ja 2024 (ei vain sähköauto)
2. Tesla Model 3 Tesla ~500 000+ Suosittu etenkin Euroopassa ja Kiinassa"
Ja tuo on menneisyyttä, nyt Tesla on menossa huimaa vauhtia alaspäin. Sähköautojen puolellakin BYD on jo murskannut Teslan. Ja Euroopassa VW tulee myymään paljon enemmän sähköautoja kuin Tesla. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"1. Tesla Model Y Tesla >1,2 milj. /v Maailman myydyin auto 2023 ja 2024 (ei vain sähköauto)
2. Tesla Model 3 Tesla ~500 000 Suosittu etenkin Euroopassa ja Kiinassa"
Ja tuo on menneisyyttä, nyt Tesla on menossa huimaa vauhtia alaspäin. Sähköautojen puolellakin BYD on jo murskannut Teslan. Ja Euroopassa VW tulee myymään paljon enemmän sähköautoja kuin Tesla.Se on totta että kiinalaiset tulevat vahvasti globaaleille markkinoille.
Tesla ei kuitenkaan ole vielä nurin ja on ihan merkittävä volyymi markkinoilla.
Tesla on allekirjoittanut 4,3 miljardin USD sopimuksen LG Energy Solutionin kanssa litium-rautafosfaatti (LFP) akkutoimituksista. Tämä laajentaa yhtiön akkukasvua ja vahvistaa toimitusketjun joustavuutta .
Tuo on merkittävä uutinen.
- AnonyymiUUSI
Polttomoottoriautoja on kehitetty yli 100 vuotta.
Sähköautoja on kehitetty ammattimaisesti nykyisessä mielessä noin vuodesta 2010 alkaen, eli reilut 15 vuotta.
Täyden teollisen mittakaavan kehitys on kiihtynyt erityisesti vuosien 2016–2024 välillä.
Pieni ero elinkaaressa. Odotellaan vielä sinne 2040, jolloin polttikset kielletään. Eli 15 vuotta lisää. Ja kehityspanokset polttiksiin loppuvat ja koko painopiste siirtyy pääsääntöisesti henkilöautoista sähköautoihin.
Voi olla että silloin Suomi24 palstalla ihmetellään, kuinka likaavilla poltiksilla näinkin kauan ajeltiin eli yli 100 vuotta!
Kehitys kehittyy...- AnonyymiUUSI
Modernin sähköautokehityksen alku (noin 2008–2015)
Tesla Roadster (2008): ensimmäinen suorituskykyinen ja sarjavalmisteinen täyssähköauto.
Nissan Leaf (2010): ensimmäinen massamarkkinoille tehty täyssähköauto.
Autovalmistajat alkoivat perustaa sähköautostrategioita ja tuotekehitysyksiköitä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Modernin sähköautokehityksen alku (noin 2008–2015)
Tesla Roadster (2008): ensimmäinen suorituskykyinen ja sarjavalmisteinen täyssähköauto.
Nissan Leaf (2010): ensimmäinen massamarkkinoille tehty täyssähköauto.
Autovalmistajat alkoivat perustaa sähköautostrategioita ja tuotekehitysyksiköitä.Teollinen skaalaus ja kilpavarustelu (2016–nykyhetki)
Tesla Model 3 (2017) toi sähköautot massamarkkinoille Yhdysvalloissa ja Euroopassa.
BYD, Volkswagen, Ford, Hyundai, Mercedes, BMW ja monet muut siirtyivät vakavasti sähköistykseen.
Latausinfra, akkuteknologia ja ohjelmistokehitys integroituvat tiiviisti tuotekehitykseen.
- AnonyymiUUSI
Mutta kaikesta huolimatta maailmassa ostetaan edelleen 75% polttareita. Maapallon liikenne ei näillä luvuilla sähköisty koskaan.
- AnonyymiUUSI
Näinhän se on. Kun tarkastelee eri ennusteita, yleinen arvio niissä on että sähköautot korvaavat polttomoottoriautot lähes kokonaan seuraavan 30 vuoden aikana.
Kehitystä tukevat teknologia, lainsäädäntö, taloudelliset syyt ja ilmastotavoitteet.
Se saattaa tuntua pitkältä, mutta kun ajattelee polttiksen elinkaarta yli 100 vuotta, ei se olekaan niin pitkä.
Suomellehan nopea muutos olisi hyvä, koska se auttaisi kauppatasettamme. Öljy vaihtuisi sähköön ja olisimme sen suhteen lähes omavaraisia. Ei tarvitsisi laittaa euroja öljysheikeille. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Näinhän se on. Kun tarkastelee eri ennusteita, yleinen arvio niissä on että sähköautot korvaavat polttomoottoriautot lähes kokonaan seuraavan 30 vuoden aikana.
Kehitystä tukevat teknologia, lainsäädäntö, taloudelliset syyt ja ilmastotavoitteet.
Se saattaa tuntua pitkältä, mutta kun ajattelee polttiksen elinkaarta yli 100 vuotta, ei se olekaan niin pitkä.
Suomellehan nopea muutos olisi hyvä, koska se auttaisi kauppatasettamme. Öljy vaihtuisi sähköön ja olisimme sen suhteen lähes omavaraisia. Ei tarvitsisi laittaa euroja öljysheikeille.Skenaarioista löytyy tuollaisia ennusteita.
2025–2030 30–40 % 200–300 miljoonaa Murrosvaihe, suurin kasvu alkaa
2030–2040 70–90 % 500–800 miljoonaa Sähköauto uusi normi
2040–2055 95–100 % >1 miljardi Sähköinen liikenne valtavirtaa
Sähköautojen lisääntyminen 2025–2055 – ennuste
2025–2030: Sähköistyminen kiihtyy
BEV:t (täyssähköautot) yleistyvät nopeasti Euroopassa, Kiinassa ja USA:ssa.
Useat maat lopettavat uusien polttomoottoriautojen myynnin vuoteen 2030–2035 mennessä.
Sähköautojen osuus uusista autoista:
Maailmanlaajuisesti: 30–40 %
Euroopassa ja
Kiinassa: 60–80 %
Latausinfra, akkuteknologia ja hinnat kehittyvät ratkaisevasti.
2030–2040: Fossiiliautojen alamäki alkaa toden teolla
Polttomoottoriautojen osuus uusmyynnistä painuu alle 10 % monissa maissa.
Akkukapasiteetti paranee , yli 800 km kantamat arkipäivää.
Vanhojen polttomoottori-autojen osuus kannasta vähenee nopeasti.
BEV:t vakiintuvat pääasialliseksi käyttövoimaksi:
Maailmassa noin 500–800 miljoonaa sähköautoa
Hydrogen (vety) tai e-polttomoottorit jäävät erikoiskäyttöön (rahti, armeija, kylmäalueet).
2040–2055: Täyssähköinen liikenne arkea
Uusien autojen myynti on lähes 100 % sähköinen useimmissa maissa.
Sähköautot dominoivat globaalia autokantaa:
Arviolta 80–90 % kaikista henkilöautoista sähköisiä vuoteen 2055 mennessä.
Jäljelle jääviä fossiiliautoja käytetään lähinnä harraste- tai syrjäseutukäytössä.
Akkuteknologia (kiinteäelektrolyytti, kierrätys, V2G) huipussaan – auto osana sähköverkkoa.
Näihin voi sitten uskoa kuka haluaa, mutta kyllä nyt iso pyörä pyörii ja ei ole helposti sähköautojen kehitys hiipumassa. Lienee pienen Suomen intresseissä seurata mukana. Ei kannata kasvattaa valtavaa polttivat läjää, koiden arvo romahtaa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Näinhän se on. Kun tarkastelee eri ennusteita, yleinen arvio niissä on että sähköautot korvaavat polttomoottoriautot lähes kokonaan seuraavan 30 vuoden aikana.
Kehitystä tukevat teknologia, lainsäädäntö, taloudelliset syyt ja ilmastotavoitteet.
Se saattaa tuntua pitkältä, mutta kun ajattelee polttiksen elinkaarta yli 100 vuotta, ei se olekaan niin pitkä.
Suomellehan nopea muutos olisi hyvä, koska se auttaisi kauppatasettamme. Öljy vaihtuisi sähköön ja olisimme sen suhteen lähes omavaraisia. Ei tarvitsisi laittaa euroja öljysheikeille.Nuo ennusteet on usein vedetty hatusta eikä niille löydy kunnollista tukea tilastoista. 30 vuotta on täysin mahdoton eikä sitä tule tapahtumaan.
"Suomellehan nopea muutos olisi hyvä, koska se auttaisi kauppatasettamme."
Tuo on valetta, koska oikeasti varsinkin uudet sähköautot pikemminkin heikentävät kauppatasetta.
"Öljy vaihtuisi sähköön ja olisimme sen suhteen lähes omavaraisia. Ei tarvitsisi laittaa euroja öljysheikeille."
Fossiiliset polttoaineet voi korvata biopolttoaineilla tai synteettisillä polttoaineilla. Onhan jo nyt myynnissä biodieseliä, jossa ei ole käytetty yhtään öljyä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Nuo ennusteet on usein vedetty hatusta eikä niille löydy kunnollista tukea tilastoista. 30 vuotta on täysin mahdoton eikä sitä tule tapahtumaan.
"Suomellehan nopea muutos olisi hyvä, koska se auttaisi kauppatasettamme."
Tuo on valetta, koska oikeasti varsinkin uudet sähköautot pikemminkin heikentävät kauppatasetta.
"Öljy vaihtuisi sähköön ja olisimme sen suhteen lähes omavaraisia. Ei tarvitsisi laittaa euroja öljysheikeille."
Fossiiliset polttoaineet voi korvata biopolttoaineilla tai synteettisillä polttoaineilla. Onhan jo nyt myynnissä biodieseliä, jossa ei ole käytetty yhtään öljyä.....Tuo on valetta, koska oikeasti varsinkin uudet sähköautot pikemminkin heikentävät kauppatasetta...
Eipä taida olla valhetta.
Sinun pitää verrata sähköautojen maahan tuontia polttomoottoriautojen maahantuontiin. Koska kumpiakin pitää tuoda sekä uusina että käytettyinä.
Ja sitten pitää verrata energiaa. Eli öljyn sijasta, joka on tuontia, käytämme lähes kotimaisesti tuotettua sähköä.
Eli välttäisimme valtavan euromäärän lähettämistä öljysheikeille. Tuossa koko tuonti, liikenteen käyttö on siitä noin 7 miljardia .
Energiatuotteiden tuonnin arvo oli noin 10,6 miljardia euroa vuonna 2024, laskua noin 8 % edellisvuoteen verrattuna .
Tärkeimmät tuontituotteet: raakaöljy, keskitisleet ja muut öljytuotteet . - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
....Tuo on valetta, koska oikeasti varsinkin uudet sähköautot pikemminkin heikentävät kauppatasetta...
Eipä taida olla valhetta.
Sinun pitää verrata sähköautojen maahan tuontia polttomoottoriautojen maahantuontiin. Koska kumpiakin pitää tuoda sekä uusina että käytettyinä.
Ja sitten pitää verrata energiaa. Eli öljyn sijasta, joka on tuontia, käytämme lähes kotimaisesti tuotettua sähköä.
Eli välttäisimme valtavan euromäärän lähettämistä öljysheikeille. Tuossa koko tuonti, liikenteen käyttö on siitä noin 7 miljardia .
Energiatuotteiden tuonnin arvo oli noin 10,6 miljardia euroa vuonna 2024, laskua noin 8 % edellisvuoteen verrattuna .
Tärkeimmät tuontituotteet: raakaöljy, keskitisleet ja muut öljytuotteet ."Ja sitten pitää verrata energiaa. Eli öljyn sijasta, joka on tuontia, käytämme lähes kotimaisesti tuotettua sähköä."
Jätit sitten typeränä huijarina koko lopputekstin huomioimatta. Polttoaineet voidaan tehdä kokonaan kotimaassa. Jo nyt myydään huoltoasemilla dieseliä, jossa ei ole käytetty yhtään öljyä.
Toisin sanoen yhtäkään syytä siirtyä sähköautoihin ei ole vaikka valehtelevat sähköautofanaatikot muuta sanovat. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Nuo ennusteet on usein vedetty hatusta eikä niille löydy kunnollista tukea tilastoista. 30 vuotta on täysin mahdoton eikä sitä tule tapahtumaan.
"Suomellehan nopea muutos olisi hyvä, koska se auttaisi kauppatasettamme."
Tuo on valetta, koska oikeasti varsinkin uudet sähköautot pikemminkin heikentävät kauppatasetta.
"Öljy vaihtuisi sähköön ja olisimme sen suhteen lähes omavaraisia. Ei tarvitsisi laittaa euroja öljysheikeille."
Fossiiliset polttoaineet voi korvata biopolttoaineilla tai synteettisillä polttoaineilla. Onhan jo nyt myynnissä biodieseliä, jossa ei ole käytetty yhtään öljyä....Fossiiliset polttoaineet voi korvata biopolttoaineilla tai synteettisillä polttoaineilla. ..
Eipä oikein näytä voivan.
Biopolttoaineet on hyvä, jos palaminen hyväksytään. Mutta ainoa järkevä ja kilpailukykyinen on biokaasu ja kaikki mitä valmistuu, myydään. Ja se on vain pieni määrä autokannan tarpeesta.
Synteettisten polttoaineiden ongelma on hyötysuhde. Se on erittäin huono ja tekee siitä kalliin polttoaineen.
Synteettiset polttoaineet tehdään sähköllä. Ensin vedestä vetyä ja sitten otetaan talteen hiilidioksidi tehtaan piipusta. Nämä sekoitetaan. Kaikkeen tähän kuluu sähköä. Lisäksi polttoaine tulee varastoida ja kuljettaa, jolloin tulee häviöitä. Ja polttomoottorin hyötysuhde on huono.
Eli henkilöautoissa on parempi käyttää suoraan sähköä eli samaa sähköä millä tehdään synteettinen polttoaine. Sähköautolla ajaminen kuluttaa vain todella paljon vähemmän ja tekee sitä huomattavasti edullisemman.
Tämän takia ei syntteettisen polttoaineen valmistukseen ole kukaan uskaltanut investoida. Sama ongelma on myös vetyautoissa. Kallis.
Niitä tarvitaan erikoisajoneuvoissa ja raskaassa kalustossa. Tällainen investointi tai pati on etenemässä. Mutta volyymit ovat pienet. Henkilöautojen käyttämä energia on paljon paljon suurempi.
Vaikka kuinka sähköauto inhottaa, on vaikea nähdä sille kilpailijaa. Henkilöautoissa ja myös pienet pskit tuntuvat sähköistyvän. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
...Fossiiliset polttoaineet voi korvata biopolttoaineilla tai synteettisillä polttoaineilla. ..
Eipä oikein näytä voivan.
Biopolttoaineet on hyvä, jos palaminen hyväksytään. Mutta ainoa järkevä ja kilpailukykyinen on biokaasu ja kaikki mitä valmistuu, myydään. Ja se on vain pieni määrä autokannan tarpeesta.
Synteettisten polttoaineiden ongelma on hyötysuhde. Se on erittäin huono ja tekee siitä kalliin polttoaineen.
Synteettiset polttoaineet tehdään sähköllä. Ensin vedestä vetyä ja sitten otetaan talteen hiilidioksidi tehtaan piipusta. Nämä sekoitetaan. Kaikkeen tähän kuluu sähköä. Lisäksi polttoaine tulee varastoida ja kuljettaa, jolloin tulee häviöitä. Ja polttomoottorin hyötysuhde on huono.
Eli henkilöautoissa on parempi käyttää suoraan sähköä eli samaa sähköä millä tehdään synteettinen polttoaine. Sähköautolla ajaminen kuluttaa vain todella paljon vähemmän ja tekee sitä huomattavasti edullisemman.
Tämän takia ei syntteettisen polttoaineen valmistukseen ole kukaan uskaltanut investoida. Sama ongelma on myös vetyautoissa. Kallis.
Niitä tarvitaan erikoisajoneuvoissa ja raskaassa kalustossa. Tällainen investointi tai pati on etenemässä. Mutta volyymit ovat pienet. Henkilöautojen käyttämä energia on paljon paljon suurempi.
Vaikka kuinka sähköauto inhottaa, on vaikea nähdä sille kilpailijaa. Henkilöautoissa ja myös pienet pskit tuntuvat sähköistyvän.Maailma kehittyy paljon kun tuohon sähköautoihin siirtymiseen menee kuitenkin vähintään 50 vuotta. Joten esimerkiksi 20 vuoden päästä tilanne voi olla täysin toinen ja silloinkin suuri osa ajaa edelleen polttiksilla.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
...Fossiiliset polttoaineet voi korvata biopolttoaineilla tai synteettisillä polttoaineilla. ..
Eipä oikein näytä voivan.
Biopolttoaineet on hyvä, jos palaminen hyväksytään. Mutta ainoa järkevä ja kilpailukykyinen on biokaasu ja kaikki mitä valmistuu, myydään. Ja se on vain pieni määrä autokannan tarpeesta.
Synteettisten polttoaineiden ongelma on hyötysuhde. Se on erittäin huono ja tekee siitä kalliin polttoaineen.
Synteettiset polttoaineet tehdään sähköllä. Ensin vedestä vetyä ja sitten otetaan talteen hiilidioksidi tehtaan piipusta. Nämä sekoitetaan. Kaikkeen tähän kuluu sähköä. Lisäksi polttoaine tulee varastoida ja kuljettaa, jolloin tulee häviöitä. Ja polttomoottorin hyötysuhde on huono.
Eli henkilöautoissa on parempi käyttää suoraan sähköä eli samaa sähköä millä tehdään synteettinen polttoaine. Sähköautolla ajaminen kuluttaa vain todella paljon vähemmän ja tekee sitä huomattavasti edullisemman.
Tämän takia ei syntteettisen polttoaineen valmistukseen ole kukaan uskaltanut investoida. Sama ongelma on myös vetyautoissa. Kallis.
Niitä tarvitaan erikoisajoneuvoissa ja raskaassa kalustossa. Tällainen investointi tai pati on etenemässä. Mutta volyymit ovat pienet. Henkilöautojen käyttämä energia on paljon paljon suurempi.
Vaikka kuinka sähköauto inhottaa, on vaikea nähdä sille kilpailijaa. Henkilöautoissa ja myös pienet pskit tuntuvat sähköistyvän."Niitä tarvitaan erikoisajoneuvoissa ja raskaassa kalustossa. Tällainen investointi tai pati on etenemässä. Mutta volyymit ovat pienet. Henkilöautojen käyttämä energia on paljon paljon suurempi."
Väärin, raskas kalusto kuluttaa Suomessa puolet kaikista polttoaineista. Kannattaa muistaa, että yksi rekka kuluttaa kymmenien henkilöautojen edestä polttoainetta. Ja rekkoja on Suomessa paljon. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Nuo ennusteet on usein vedetty hatusta eikä niille löydy kunnollista tukea tilastoista. 30 vuotta on täysin mahdoton eikä sitä tule tapahtumaan.
"Suomellehan nopea muutos olisi hyvä, koska se auttaisi kauppatasettamme."
Tuo on valetta, koska oikeasti varsinkin uudet sähköautot pikemminkin heikentävät kauppatasetta.
"Öljy vaihtuisi sähköön ja olisimme sen suhteen lähes omavaraisia. Ei tarvitsisi laittaa euroja öljysheikeille."
Fossiiliset polttoaineet voi korvata biopolttoaineilla tai synteettisillä polttoaineilla. Onhan jo nyt myynnissä biodieseliä, jossa ei ole käytetty yhtään öljyä.....Nuo ennusteet on usein vedetty hatusta eikä niille löydy kunnollista tukea tilastoista. 30 vuotta on täysin mahdoton eikä sitä tule tapahtumaan.....
En tiedä toteutuvatko, mutta ihan hatusta niitä ei ole vedetty.
Yksi merkittävä suunnanmuuttaja EUssa on valmistajille asetetut hiilidioksidirajat. Ne kiristyivät just lisää. Eli valmistajien on pakko valmistaa yhä suurempi osa sähköautoja, jotta päästöt per valmistettu auto on alle asetetun rajan. Muuten käy kalliiksi autonvalmistajalle. Ja tämä lisää nyt paljon sähköautojen tuotantoa.
Toinen merkki on USA ja Kiina, jotka panostavat todella paljon sähköautoihin. Toki Trump voi hetkellisesti hidastaa USAssa.
Kiinassa sähköautot ovat valtiollinen strateginen hanke:
Sähköautoja tuetaan voimakkaasti.
Kotimaiset valmistajat (BYD, Nio, Geely) dominoivat, ja vienti kasvaa.
Latausverkosto laajenee nopeammin kuin missään muualla.
Kiina on jo maailman suurin sähköautomarkkina.
Euroopassa kehitys perustuu lainsäädäntöön:
EU:n päätös kieltää uusien polttomoottoriautojen myynti 2035 alkaen on edelleen voimassa (poikkeuksin e-polttoaineille).
Myös akkukustannukset ovat laskeneet yli 80 % viime vuosikymmenen aikana.
Uudet teknologiat (esim. kiinteäelektrolyyttiset akut, LFP-akut) parantavat kestoa, turvallisuutta ja hintaa.
Pidempi toimintamatka ja lyhyempi latausaika poistavat keskeisiä esteitä.
Ihmisten asenteet ja suhtautuminen on selvästi muuttunut viime vuosina sähköautoiluun positiivisemmaksi.
On paljon erilaisia vaikutteita, joiden pohjalta ennusteita on laadittu. Itse arvioin niiden olevan oikean suuntaisia ja ei missään tapauksessa hidasta vedettyjä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
....Nuo ennusteet on usein vedetty hatusta eikä niille löydy kunnollista tukea tilastoista. 30 vuotta on täysin mahdoton eikä sitä tule tapahtumaan.....
En tiedä toteutuvatko, mutta ihan hatusta niitä ei ole vedetty.
Yksi merkittävä suunnanmuuttaja EUssa on valmistajille asetetut hiilidioksidirajat. Ne kiristyivät just lisää. Eli valmistajien on pakko valmistaa yhä suurempi osa sähköautoja, jotta päästöt per valmistettu auto on alle asetetun rajan. Muuten käy kalliiksi autonvalmistajalle. Ja tämä lisää nyt paljon sähköautojen tuotantoa.
Toinen merkki on USA ja Kiina, jotka panostavat todella paljon sähköautoihin. Toki Trump voi hetkellisesti hidastaa USAssa.
Kiinassa sähköautot ovat valtiollinen strateginen hanke:
Sähköautoja tuetaan voimakkaasti.
Kotimaiset valmistajat (BYD, Nio, Geely) dominoivat, ja vienti kasvaa.
Latausverkosto laajenee nopeammin kuin missään muualla.
Kiina on jo maailman suurin sähköautomarkkina.
Euroopassa kehitys perustuu lainsäädäntöön:
EU:n päätös kieltää uusien polttomoottoriautojen myynti 2035 alkaen on edelleen voimassa (poikkeuksin e-polttoaineille).
Myös akkukustannukset ovat laskeneet yli 80 % viime vuosikymmenen aikana.
Uudet teknologiat (esim. kiinteäelektrolyyttiset akut, LFP-akut) parantavat kestoa, turvallisuutta ja hintaa.
Pidempi toimintamatka ja lyhyempi latausaika poistavat keskeisiä esteitä.
Ihmisten asenteet ja suhtautuminen on selvästi muuttunut viime vuosina sähköautoiluun positiivisemmaksi.
On paljon erilaisia vaikutteita, joiden pohjalta ennusteita on laadittu. Itse arvioin niiden olevan oikean suuntaisia ja ei missään tapauksessa hidasta vedettyjä.Mikään noista ei riitä siihen, että sähköautoihin siirryttäisiin lähes kokonaan 30 vuodessa. Etenkin kun monissa maissa lähes kaikki myytävät uudet autot ovat edelleen polttiksia. Jenkeissäkin sähköautot ovat vain pieni osa uusista autoista, yli 90% uusista autoista on edelleen polttiksia jenkeissä eikä sähköautojen suosio paljon ole noussut viime aikoina. Edes tuet eivät lisänneet suosiota ja nyt nekin ollaan poistamassa.
EU on vain pikkuinen osa maailman automarkkinoista ja EU:n päätökset eivät vaikuta mitään muiden maailman päätöksiin.
Ja voin sanoa, että asiantuntijat eivät ole sanoneet tuota 30 vuoden rajaa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
....Nuo ennusteet on usein vedetty hatusta eikä niille löydy kunnollista tukea tilastoista. 30 vuotta on täysin mahdoton eikä sitä tule tapahtumaan.....
En tiedä toteutuvatko, mutta ihan hatusta niitä ei ole vedetty.
Yksi merkittävä suunnanmuuttaja EUssa on valmistajille asetetut hiilidioksidirajat. Ne kiristyivät just lisää. Eli valmistajien on pakko valmistaa yhä suurempi osa sähköautoja, jotta päästöt per valmistettu auto on alle asetetun rajan. Muuten käy kalliiksi autonvalmistajalle. Ja tämä lisää nyt paljon sähköautojen tuotantoa.
Toinen merkki on USA ja Kiina, jotka panostavat todella paljon sähköautoihin. Toki Trump voi hetkellisesti hidastaa USAssa.
Kiinassa sähköautot ovat valtiollinen strateginen hanke:
Sähköautoja tuetaan voimakkaasti.
Kotimaiset valmistajat (BYD, Nio, Geely) dominoivat, ja vienti kasvaa.
Latausverkosto laajenee nopeammin kuin missään muualla.
Kiina on jo maailman suurin sähköautomarkkina.
Euroopassa kehitys perustuu lainsäädäntöön:
EU:n päätös kieltää uusien polttomoottoriautojen myynti 2035 alkaen on edelleen voimassa (poikkeuksin e-polttoaineille).
Myös akkukustannukset ovat laskeneet yli 80 % viime vuosikymmenen aikana.
Uudet teknologiat (esim. kiinteäelektrolyyttiset akut, LFP-akut) parantavat kestoa, turvallisuutta ja hintaa.
Pidempi toimintamatka ja lyhyempi latausaika poistavat keskeisiä esteitä.
Ihmisten asenteet ja suhtautuminen on selvästi muuttunut viime vuosina sähköautoiluun positiivisemmaksi.
On paljon erilaisia vaikutteita, joiden pohjalta ennusteita on laadittu. Itse arvioin niiden olevan oikean suuntaisia ja ei missään tapauksessa hidasta vedettyjä."Yksi merkittävä suunnanmuuttaja EUssa on valmistajille asetetut hiilidioksidirajat. Ne kiristyivät just lisää. Eli valmistajien on pakko valmistaa yhä suurempi osa sähköautoja, jotta päästöt per valmistettu auto on alle asetetun rajan. Muuten käy kalliiksi autonvalmistajalle. Ja tämä lisää nyt paljon sähköautojen tuotantoa."
Eli pitää tukeutua kommarimeininkiin kun sähköautot eivät muuten mene myyntiin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Niitä tarvitaan erikoisajoneuvoissa ja raskaassa kalustossa. Tällainen investointi tai pati on etenemässä. Mutta volyymit ovat pienet. Henkilöautojen käyttämä energia on paljon paljon suurempi."
Väärin, raskas kalusto kuluttaa Suomessa puolet kaikista polttoaineista. Kannattaa muistaa, että yksi rekka kuluttaa kymmenien henkilöautojen edestä polttoainetta. Ja rekkoja on Suomessa paljon......Väärin, raskas kalusto kuluttaa Suomessa puolet kaikista polttoaineista......
Vuonna 2023 oli jako seuraavanlainen:
Kotimaan tieliikenteen energiankulutus oli noin 161 PJ, josta 92 % kului maantieliikenteessä .
Raskaankaluston (kuorma‑autot, pakettiautot, bussit) osuus koko maantieliikenteen polttoainekulutuksesta oli noin 35 %, henkilöautot noin 51 % ja loput (ml. kevyet pakettiautot) noin 8 %.
Sitä mukaa kun henkilöautot muuttuvat sähkölle, raskaan liikenteen osuus toki prosentuaalisesti kasvaa. Raskasta liikennettä varten tarvitaan muita ratkaisuja kuin sähköautot pidemmille matkoille
Mutta Suomen kuljetuksista merkittävä osa on Pääkaupunkiseutu, Turku ja Tampere kolmion sisällä. Ja siihen on otettu jo käyttöön sähkörekkoja.
Itseasiassa tutkimusten mukaan Suomen kuorma-autoliikenteen keskimääräinen lastausmatka oli historiatiedoissa noin 62 km vuonna 2009 ja 2016 . Eli alle 100 kilometrin heittoja on hyvin suuri määrä, johon sähkörekka sopii hyvin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
.....Väärin, raskas kalusto kuluttaa Suomessa puolet kaikista polttoaineista......
Vuonna 2023 oli jako seuraavanlainen:
Kotimaan tieliikenteen energiankulutus oli noin 161 PJ, josta 92 % kului maantieliikenteessä .
Raskaankaluston (kuorma‑autot, pakettiautot, bussit) osuus koko maantieliikenteen polttoainekulutuksesta oli noin 35 %, henkilöautot noin 51 % ja loput (ml. kevyet pakettiautot) noin 8 %.
Sitä mukaa kun henkilöautot muuttuvat sähkölle, raskaan liikenteen osuus toki prosentuaalisesti kasvaa. Raskasta liikennettä varten tarvitaan muita ratkaisuja kuin sähköautot pidemmille matkoille
Mutta Suomen kuljetuksista merkittävä osa on Pääkaupunkiseutu, Turku ja Tampere kolmion sisällä. Ja siihen on otettu jo käyttöön sähkörekkoja.
Itseasiassa tutkimusten mukaan Suomen kuorma-autoliikenteen keskimääräinen lastausmatka oli historiatiedoissa noin 62 km vuonna 2009 ja 2016 . Eli alle 100 kilometrin heittoja on hyvin suuri määrä, johon sähkörekka sopii hyvin.Alussahan se rekkojen osalta on, tuossa muutama tieto.
Tähän asti logistiikka-alan yhtiöistä DFDS:llä on raportoitu olevan Euroopan suurin raskaan kaluston (≥16 t) sähkörekka‑kokonaisuus, kaikki valmistajat huomioon ottaen. DFDS on tilannut 225 Volvo-sähkörekkaa, joilla on suurin yksittäisen yrityksen e‑trokkien määrä Euroopassa.
Myös Amazon on tehnyt merkittäviä investointeja sähkörekkoihin.
Ja tämä on vasta alkua. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
.....Väärin, raskas kalusto kuluttaa Suomessa puolet kaikista polttoaineista......
Vuonna 2023 oli jako seuraavanlainen:
Kotimaan tieliikenteen energiankulutus oli noin 161 PJ, josta 92 % kului maantieliikenteessä .
Raskaankaluston (kuorma‑autot, pakettiautot, bussit) osuus koko maantieliikenteen polttoainekulutuksesta oli noin 35 %, henkilöautot noin 51 % ja loput (ml. kevyet pakettiautot) noin 8 %.
Sitä mukaa kun henkilöautot muuttuvat sähkölle, raskaan liikenteen osuus toki prosentuaalisesti kasvaa. Raskasta liikennettä varten tarvitaan muita ratkaisuja kuin sähköautot pidemmille matkoille
Mutta Suomen kuljetuksista merkittävä osa on Pääkaupunkiseutu, Turku ja Tampere kolmion sisällä. Ja siihen on otettu jo käyttöön sähkörekkoja.
Itseasiassa tutkimusten mukaan Suomen kuorma-autoliikenteen keskimääräinen lastausmatka oli historiatiedoissa noin 62 km vuonna 2009 ja 2016 . Eli alle 100 kilometrin heittoja on hyvin suuri määrä, johon sähkörekka sopii hyvin."Itseasiassa tutkimusten mukaan Suomen kuorma-autoliikenteen keskimääräinen lastausmatka oli historiatiedoissa noin 62 km vuonna 2009 ja 2016 . "
Ongelmana tuollaisissa tiedoissa on, että samalla rekalla on välillä alle 5 km matkoja ja sitten toisinaan 1000 km matkoja ja rekan pitää kyetä molempiin matkoihin. Keskiarvo ei paljon kerro, kun matkojen pituus vaihtelee erittäin paljon. Etenkin kun suurin osa rekoista ei kulje vakioreittejä. Ja rekkojen akut olisivat myös aivan valtavan suuria, pelkästään akut painavat monta tonnia.
"Mutta Suomen kuljetuksista merkittävä osa on Pääkaupunkiseutu, Turku ja Tampere kolmion sisällä. Ja siihen on otettu jo käyttöön sähkörekkoja."
Muutama kokeellinen sähkörekka on, mutta yli 99,9% rekoista ei ole sähkörekkoja. Itse asiassa varsinaisia sähkörekkoja on alle kymmenen koko Suomessa. Pienempiä sähkökuorma-autoja on toki muutama kymmenen, mutta sähkörekkoja vain muutama kappale. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Alussahan se rekkojen osalta on, tuossa muutama tieto.
Tähän asti logistiikka-alan yhtiöistä DFDS:llä on raportoitu olevan Euroopan suurin raskaan kaluston (≥16 t) sähkörekka‑kokonaisuus, kaikki valmistajat huomioon ottaen. DFDS on tilannut 225 Volvo-sähkörekkaa, joilla on suurin yksittäisen yrityksen e‑trokkien määrä Euroopassa.
Myös Amazon on tehnyt merkittäviä investointeja sähkörekkoihin.
Ja tämä on vasta alkua.Vau, tuolla tahdilla rekkojen sähköistämiseen menee korkeintaan 200 vuotta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Vau, tuolla tahdilla rekkojen sähköistämiseen menee korkeintaan 200 vuotta.
Niin, onkohan edes tavoite sähköistää kaikkia rekkoja. Niitä varten on olemassa muita vaihtoehtoja.
Odotellaan, eiköhän nuo sähkörekatkin vielä määrällisesti kasva alle 100 km jakeluun esim. terminaalien ja kulutuskohteiden välille.
TCO analyysit näyttävät hyviä tuloksia mm. Saksassa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Itseasiassa tutkimusten mukaan Suomen kuorma-autoliikenteen keskimääräinen lastausmatka oli historiatiedoissa noin 62 km vuonna 2009 ja 2016 . "
Ongelmana tuollaisissa tiedoissa on, että samalla rekalla on välillä alle 5 km matkoja ja sitten toisinaan 1000 km matkoja ja rekan pitää kyetä molempiin matkoihin. Keskiarvo ei paljon kerro, kun matkojen pituus vaihtelee erittäin paljon. Etenkin kun suurin osa rekoista ei kulje vakioreittejä. Ja rekkojen akut olisivat myös aivan valtavan suuria, pelkästään akut painavat monta tonnia.
"Mutta Suomen kuljetuksista merkittävä osa on Pääkaupunkiseutu, Turku ja Tampere kolmion sisällä. Ja siihen on otettu jo käyttöön sähkörekkoja."
Muutama kokeellinen sähkörekka on, mutta yli 99,9% rekoista ei ole sähkörekkoja. Itse asiassa varsinaisia sähkörekkoja on alle kymmenen koko Suomessa. Pienempiä sähkökuorma-autoja on toki muutama kymmenen, mutta sähkörekkoja vain muutama kappale.....Muutama kokeellinen sähkörekka on, mutta yli 99,9% rekoista ei ole sähkörekkoja...
En ymmärrä?
Tilastokeskuksen mukaan Suomessa oli vuoden 2025 alkupuolella liikenteessä 152 täyssähköistä kuorma-autoa (yli 16 t) sekä 7 ladattavaa hybridikuorma-autoa, eli yhteensä 159 sähkörekkaa .
Käytettyjen pienempien palvelu- ja jakeluautoiden kategoriassa esimerkiksi sähköpakettiautoja oli huomattavasti enemmän.
Ruotsi näyttää olevan hiukan edellä, yli 280 BEV (2023) .
Siellä on myös mielenkiintoinen pilotointi.DHL Freight Ruotsissa käyttää aktiivisesti Volvo FH Electric -rekkoja sekä aluekuljetuksiin että pitkän matkan pilottireiteillä .
PostNord ilmoitti aloittavansa pilotin eActros 600 -rekalla keväällä 2025 testaten 700 km päivittäisajoa . - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Yksi merkittävä suunnanmuuttaja EUssa on valmistajille asetetut hiilidioksidirajat. Ne kiristyivät just lisää. Eli valmistajien on pakko valmistaa yhä suurempi osa sähköautoja, jotta päästöt per valmistettu auto on alle asetetun rajan. Muuten käy kalliiksi autonvalmistajalle. Ja tämä lisää nyt paljon sähköautojen tuotantoa."
Eli pitää tukeutua kommarimeininkiin kun sähköautot eivät muuten mene myyntiin.....Eli pitää tukeutua kommarimeininkiin kun sähköautot eivät muuten mene myyntiin....
Voihan sitä joku pitää sellaisenakin. Mutta kommarit ovat saaneet vaan hävitystä ja tuhoa aikaiseksi sekä sotkua. Nyt sitä siivotaan.
Ilmastohaaste on toki se joka vie tätä asiaa eteenpäin. Kommari ei korvaansa, eikä Persu, vapaaehtoisesti lotkauta, joten parasta ohjata sopimuksin.
Minulle sähköautot tarkoittaa ympäristön suojelua, parempaa ilmaa, vähemmän melua, modernimpia ja älykkäämpiä laitteita, kotimaisuutta, tuonnin hallintaa ja monia muita asioita.
Sähköautoilun pitää toki suhtautua vaatien, jopa epäillen, mutta öljyn käyttöön liittyy liikaa elementtejä, jotka eivät ole hyviä, kuten riippuvuus häirikkömaista kuten Venäjä, öljylähteiden ja öljykuljetukset ja jalostuksen päästöt jne. Olemme liikaa muutaman maan uhreja, jotka kiristävät meitä. Suomen ja Euroopan on hyvä päästä öljyn käytöstä eroon.
Minusta on tyhmää jarruttaa asioita, jotka parantavat ihmiskunnan olemista.
Tokihan se ei kaikille ole tärkeää ja sekin on ymmärrettävä.
Kun ikää on jo paljon, tulee mieleen seuraava:
"Ne, jotka eivät opi historiasta, ovat tuomittuja toistamaan sen."
"...ja ne, jotka oppivat, joutuvat silti elämään samassa maailmassa niiden kanssa, jotka eivät opi."
Muutosvastarinta on toisaalta hyvä, mutta paljon siinä on huonoakin.
Odotellaan taas seuraavaa sähköautojen myyntitilastoa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Maailma kehittyy paljon kun tuohon sähköautoihin siirtymiseen menee kuitenkin vähintään 50 vuotta. Joten esimerkiksi 20 vuoden päästä tilanne voi olla täysin toinen ja silloinkin suuri osa ajaa edelleen polttiksilla.
....Maailma kehittyy paljon kun tuohon sähköautoihin siirtymiseen menee kuitenkin vähintään 50 vuotta. ...
Mielenkiintoinen näkemys. Millä tätä perustelet? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Ja sitten pitää verrata energiaa. Eli öljyn sijasta, joka on tuontia, käytämme lähes kotimaisesti tuotettua sähköä."
Jätit sitten typeränä huijarina koko lopputekstin huomioimatta. Polttoaineet voidaan tehdä kokonaan kotimaassa. Jo nyt myydään huoltoasemilla dieseliä, jossa ei ole käytetty yhtään öljyä.
Toisin sanoen yhtäkään syytä siirtyä sähköautoihin ei ole vaikka valehtelevat sähköautofanaatikot muuta sanovat.....Jätit sitten typeränä huijarina koko lopputekstin huomioimatta. Polttoaineet voidaan tehdä kokonaan kotimaassa. ...
Epäilen että ei voida. Ja vaikka voitaisiin, niin niiden käyttö voi olla vähäistä, koska ne ovat kalliita. Sähköautojen on vadn niin hemmetin kilpailukykyinen, vaikka sitä jotkut inhoavat.
Nykyisellä teknologialla ja jätevirtojen hyödyntämisellä biokaasulla voitaisiin kattaa noin 25 % Suomen tieliikenteen energiasta.
Nyt olisi hyvä jos saisimme edes aikaiseksi sähköisiä polttoaineita tehtyä lentokoneille ja laivoille.
Hiilidioksidin talteenotto, jotta se täyttää edes jollakin tavalla ilmastovastomukset, ei ole mahdollista kovin monessa kohteessa. Voit laskea sellutehtaiden määrät ja sementtitehdas.
Ja biodieselin laaja käyttö ei ole hyväksyttävää, vaikka hyvä ajatus onkin. Ruuantuotannon kannalta huono asia samoin biomassan kasvun.
Eiköhän tuo nytkään tunnu käyvän kaupaksi, kun on kalliimpaa kuin normaali diesel. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
....Eli pitää tukeutua kommarimeininkiin kun sähköautot eivät muuten mene myyntiin....
Voihan sitä joku pitää sellaisenakin. Mutta kommarit ovat saaneet vaan hävitystä ja tuhoa aikaiseksi sekä sotkua. Nyt sitä siivotaan.
Ilmastohaaste on toki se joka vie tätä asiaa eteenpäin. Kommari ei korvaansa, eikä Persu, vapaaehtoisesti lotkauta, joten parasta ohjata sopimuksin.
Minulle sähköautot tarkoittaa ympäristön suojelua, parempaa ilmaa, vähemmän melua, modernimpia ja älykkäämpiä laitteita, kotimaisuutta, tuonnin hallintaa ja monia muita asioita.
Sähköautoilun pitää toki suhtautua vaatien, jopa epäillen, mutta öljyn käyttöön liittyy liikaa elementtejä, jotka eivät ole hyviä, kuten riippuvuus häirikkömaista kuten Venäjä, öljylähteiden ja öljykuljetukset ja jalostuksen päästöt jne. Olemme liikaa muutaman maan uhreja, jotka kiristävät meitä. Suomen ja Euroopan on hyvä päästä öljyn käytöstä eroon.
Minusta on tyhmää jarruttaa asioita, jotka parantavat ihmiskunnan olemista.
Tokihan se ei kaikille ole tärkeää ja sekin on ymmärrettävä.
Kun ikää on jo paljon, tulee mieleen seuraava:
"Ne, jotka eivät opi historiasta, ovat tuomittuja toistamaan sen."
"...ja ne, jotka oppivat, joutuvat silti elämään samassa maailmassa niiden kanssa, jotka eivät opi."
Muutosvastarinta on toisaalta hyvä, mutta paljon siinä on huonoakin.
Odotellaan taas seuraavaa sähköautojen myyntitilastoa."Minulle sähköautot tarkoittaa ympäristön suojelua, parempaa ilmaa, vähemmän melua, modernimpia ja älykkäämpiä laitteita, kotimaisuutta, tuonnin hallintaa ja monia muita asioita."
Ja useimmat kohdat noista ovat pelkkää valetta. Ympäristön suojelulla ei ole sähköautojen kanssa mitään tekemistä. Sähköautojen valmistaminen erittäin saastuttavaa ja tulee olemaan aina saastuttavaa.
"parempaa ilmaa"
Kaupunki-ilmaan ei sähköautoilla mitään vaikutusta. Katupölyä sähköautot vain lisäävät, koska ne ovat painavia ja nykypäivänä suurin ongelma on juuri katupöly. Samoin pienhiukkasia tulee renkaista ja jarruista ja sähköautot eivät asiaa muuta. Ainoa keino parantaa ilmansaasteita on kieltää kokonaan henkilöautot kaupungin keskustasta sähköautot mukaan lukien. Samoin ruuhkamaksut kaikille henkilöautoille.
"vähemmän melua"
Nykyaikaisista polttiksista melu tulee pääosin renkaista, ei moottorista. Eli ei mitään vaikutusta myöskään.
"modernimpia ja älykkäämpiä laitteita"
Tuo oli typerä väite. Sähköautossa ei ole mitään modernia. Ja älykkyys tekee ajamisesta lähinnä pelkkää helvettiä. Auto ei tarvitse mitään älyä. Auto ei tarvitse älykkyyttä eikä nettiyhteyttä. Ylipäätään "älykkyyden" laittaminen kaikkiin saatanan laitteisiin on typerää. Yksikään kodinkone ei tarvitse älykkyyttä eikä sitä tarvitse autokaan. Pikkuisen älyä voi olla tietokoneessa, mutta ei oikeastaan missään muussa. Ei kännykkäkään tarvitse älyä. Ja tekoälyä ei tarvita mihinkään.
"kotimaisuutta"
Sähköautoissa ei ole oikeastaan mitään kotimaista.
"tuonnin hallintaa"
Tuo nyt on täyttä paskaa ja tiedät sen hyvin.
Sähköautossa ei ole mitään sellaista miksi siihen pitäisi siirtyä. Auto on vain kulkuväline paikasta A paikkaan B eikä sähköauto tee sitä yhtään paremmin kuin mikään auto menneisyydessä. Sähköauton ja polttiksen ero on se, että toisessa on sähkömoottori ja toisessa polttomoottori. Siihen erot päättyvät.
"Olemme liikaa muutaman maan uhreja, jotka kiristävät meitä. Suomen ja Euroopan on hyvä päästä öljyn käytöstä eroon."
Maailmassa on kymmeniä maita jotka tuottavat öljyä. Sähköautojen kohdalla riittää, että riitaudumme lopullisesti Kiinan kanssa ja sähköautotuotanto loppuu kokonaan 10 vuodeksi. Ilman Kiinaa ei sähköautoja valmista kukaan. Lisäksi Kiina on Venäjän suurin liittolainen. Itse asiassa pidän Kiinaa Venäjääkin pahempana valtiona joten pyrin boikotoimaan kiinalaisia tuotteita niin pitkälle kuin on mahdollista. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Minulle sähköautot tarkoittaa ympäristön suojelua, parempaa ilmaa, vähemmän melua, modernimpia ja älykkäämpiä laitteita, kotimaisuutta, tuonnin hallintaa ja monia muita asioita."
Ja useimmat kohdat noista ovat pelkkää valetta. Ympäristön suojelulla ei ole sähköautojen kanssa mitään tekemistä. Sähköautojen valmistaminen erittäin saastuttavaa ja tulee olemaan aina saastuttavaa.
"parempaa ilmaa"
Kaupunki-ilmaan ei sähköautoilla mitään vaikutusta. Katupölyä sähköautot vain lisäävät, koska ne ovat painavia ja nykypäivänä suurin ongelma on juuri katupöly. Samoin pienhiukkasia tulee renkaista ja jarruista ja sähköautot eivät asiaa muuta. Ainoa keino parantaa ilmansaasteita on kieltää kokonaan henkilöautot kaupungin keskustasta sähköautot mukaan lukien. Samoin ruuhkamaksut kaikille henkilöautoille.
"vähemmän melua"
Nykyaikaisista polttiksista melu tulee pääosin renkaista, ei moottorista. Eli ei mitään vaikutusta myöskään.
"modernimpia ja älykkäämpiä laitteita"
Tuo oli typerä väite. Sähköautossa ei ole mitään modernia. Ja älykkyys tekee ajamisesta lähinnä pelkkää helvettiä. Auto ei tarvitse mitään älyä. Auto ei tarvitse älykkyyttä eikä nettiyhteyttä. Ylipäätään "älykkyyden" laittaminen kaikkiin saatanan laitteisiin on typerää. Yksikään kodinkone ei tarvitse älykkyyttä eikä sitä tarvitse autokaan. Pikkuisen älyä voi olla tietokoneessa, mutta ei oikeastaan missään muussa. Ei kännykkäkään tarvitse älyä. Ja tekoälyä ei tarvita mihinkään.
"kotimaisuutta"
Sähköautoissa ei ole oikeastaan mitään kotimaista.
"tuonnin hallintaa"
Tuo nyt on täyttä paskaa ja tiedät sen hyvin.
Sähköautossa ei ole mitään sellaista miksi siihen pitäisi siirtyä. Auto on vain kulkuväline paikasta A paikkaan B eikä sähköauto tee sitä yhtään paremmin kuin mikään auto menneisyydessä. Sähköauton ja polttiksen ero on se, että toisessa on sähkömoottori ja toisessa polttomoottori. Siihen erot päättyvät.
"Olemme liikaa muutaman maan uhreja, jotka kiristävät meitä. Suomen ja Euroopan on hyvä päästä öljyn käytöstä eroon."
Maailmassa on kymmeniä maita jotka tuottavat öljyä. Sähköautojen kohdalla riittää, että riitaudumme lopullisesti Kiinan kanssa ja sähköautotuotanto loppuu kokonaan 10 vuodeksi. Ilman Kiinaa ei sähköautoja valmista kukaan. Lisäksi Kiina on Venäjän suurin liittolainen. Itse asiassa pidän Kiinaa Venäjääkin pahempana valtiona joten pyrin boikotoimaan kiinalaisia tuotteita niin pitkälle kuin on mahdollista.Niin juu ja osa öljyn tuottajista on vielä eurooppalaisia.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Minulle sähköautot tarkoittaa ympäristön suojelua, parempaa ilmaa, vähemmän melua, modernimpia ja älykkäämpiä laitteita, kotimaisuutta, tuonnin hallintaa ja monia muita asioita."
Ja useimmat kohdat noista ovat pelkkää valetta. Ympäristön suojelulla ei ole sähköautojen kanssa mitään tekemistä. Sähköautojen valmistaminen erittäin saastuttavaa ja tulee olemaan aina saastuttavaa.
"parempaa ilmaa"
Kaupunki-ilmaan ei sähköautoilla mitään vaikutusta. Katupölyä sähköautot vain lisäävät, koska ne ovat painavia ja nykypäivänä suurin ongelma on juuri katupöly. Samoin pienhiukkasia tulee renkaista ja jarruista ja sähköautot eivät asiaa muuta. Ainoa keino parantaa ilmansaasteita on kieltää kokonaan henkilöautot kaupungin keskustasta sähköautot mukaan lukien. Samoin ruuhkamaksut kaikille henkilöautoille.
"vähemmän melua"
Nykyaikaisista polttiksista melu tulee pääosin renkaista, ei moottorista. Eli ei mitään vaikutusta myöskään.
"modernimpia ja älykkäämpiä laitteita"
Tuo oli typerä väite. Sähköautossa ei ole mitään modernia. Ja älykkyys tekee ajamisesta lähinnä pelkkää helvettiä. Auto ei tarvitse mitään älyä. Auto ei tarvitse älykkyyttä eikä nettiyhteyttä. Ylipäätään "älykkyyden" laittaminen kaikkiin saatanan laitteisiin on typerää. Yksikään kodinkone ei tarvitse älykkyyttä eikä sitä tarvitse autokaan. Pikkuisen älyä voi olla tietokoneessa, mutta ei oikeastaan missään muussa. Ei kännykkäkään tarvitse älyä. Ja tekoälyä ei tarvita mihinkään.
"kotimaisuutta"
Sähköautoissa ei ole oikeastaan mitään kotimaista.
"tuonnin hallintaa"
Tuo nyt on täyttä paskaa ja tiedät sen hyvin.
Sähköautossa ei ole mitään sellaista miksi siihen pitäisi siirtyä. Auto on vain kulkuväline paikasta A paikkaan B eikä sähköauto tee sitä yhtään paremmin kuin mikään auto menneisyydessä. Sähköauton ja polttiksen ero on se, että toisessa on sähkömoottori ja toisessa polttomoottori. Siihen erot päättyvät.
"Olemme liikaa muutaman maan uhreja, jotka kiristävät meitä. Suomen ja Euroopan on hyvä päästä öljyn käytöstä eroon."
Maailmassa on kymmeniä maita jotka tuottavat öljyä. Sähköautojen kohdalla riittää, että riitaudumme lopullisesti Kiinan kanssa ja sähköautotuotanto loppuu kokonaan 10 vuodeksi. Ilman Kiinaa ei sähköautoja valmista kukaan. Lisäksi Kiina on Venäjän suurin liittolainen. Itse asiassa pidän Kiinaa Venäjääkin pahempana valtiona joten pyrin boikotoimaan kiinalaisia tuotteita niin pitkälle kuin on mahdollista.Ja jos ympäristöä haluaa suojella niin sitten pitäisi vähentää kulutusta. Eli uusien autojen myynti pitäisi pikemminkin romahduttaa ja pitäisi saada ihmisiä luopumaan autoistaan kokonaan. On myös ekologista, että autoja käytetään nykyistäkin kauemmin. Sellainen 30 vuoden käyttöikä autoilla olisi hyvä tavoite ensi alkuun.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Minulle sähköautot tarkoittaa ympäristön suojelua, parempaa ilmaa, vähemmän melua, modernimpia ja älykkäämpiä laitteita, kotimaisuutta, tuonnin hallintaa ja monia muita asioita."
Ja useimmat kohdat noista ovat pelkkää valetta. Ympäristön suojelulla ei ole sähköautojen kanssa mitään tekemistä. Sähköautojen valmistaminen erittäin saastuttavaa ja tulee olemaan aina saastuttavaa.
"parempaa ilmaa"
Kaupunki-ilmaan ei sähköautoilla mitään vaikutusta. Katupölyä sähköautot vain lisäävät, koska ne ovat painavia ja nykypäivänä suurin ongelma on juuri katupöly. Samoin pienhiukkasia tulee renkaista ja jarruista ja sähköautot eivät asiaa muuta. Ainoa keino parantaa ilmansaasteita on kieltää kokonaan henkilöautot kaupungin keskustasta sähköautot mukaan lukien. Samoin ruuhkamaksut kaikille henkilöautoille.
"vähemmän melua"
Nykyaikaisista polttiksista melu tulee pääosin renkaista, ei moottorista. Eli ei mitään vaikutusta myöskään.
"modernimpia ja älykkäämpiä laitteita"
Tuo oli typerä väite. Sähköautossa ei ole mitään modernia. Ja älykkyys tekee ajamisesta lähinnä pelkkää helvettiä. Auto ei tarvitse mitään älyä. Auto ei tarvitse älykkyyttä eikä nettiyhteyttä. Ylipäätään "älykkyyden" laittaminen kaikkiin saatanan laitteisiin on typerää. Yksikään kodinkone ei tarvitse älykkyyttä eikä sitä tarvitse autokaan. Pikkuisen älyä voi olla tietokoneessa, mutta ei oikeastaan missään muussa. Ei kännykkäkään tarvitse älyä. Ja tekoälyä ei tarvita mihinkään.
"kotimaisuutta"
Sähköautoissa ei ole oikeastaan mitään kotimaista.
"tuonnin hallintaa"
Tuo nyt on täyttä paskaa ja tiedät sen hyvin.
Sähköautossa ei ole mitään sellaista miksi siihen pitäisi siirtyä. Auto on vain kulkuväline paikasta A paikkaan B eikä sähköauto tee sitä yhtään paremmin kuin mikään auto menneisyydessä. Sähköauton ja polttiksen ero on se, että toisessa on sähkömoottori ja toisessa polttomoottori. Siihen erot päättyvät.
"Olemme liikaa muutaman maan uhreja, jotka kiristävät meitä. Suomen ja Euroopan on hyvä päästä öljyn käytöstä eroon."
Maailmassa on kymmeniä maita jotka tuottavat öljyä. Sähköautojen kohdalla riittää, että riitaudumme lopullisesti Kiinan kanssa ja sähköautotuotanto loppuu kokonaan 10 vuodeksi. Ilman Kiinaa ei sähköautoja valmista kukaan. Lisäksi Kiina on Venäjän suurin liittolainen. Itse asiassa pidän Kiinaa Venäjääkin pahempana valtiona joten pyrin boikotoimaan kiinalaisia tuotteita niin pitkälle kuin on mahdollista.Eipä minulla ole juuri muuta kommentoitavaa. Olen toki hiukan eri mieltä kommenteistasi, mutta olen myös tuonut omat näkökulmani esille.
Vaikka kuinka jotkut vastustavat sähköautoja, muutosta ei pysäytä mikään, siltä se näyttää.
Viimeistään se menee finaaliin kun öljy lopuu tai sen pumppaaminen tulee niin kalliiksi, ettei sitä ole markkinoilla. BP n arvio on vuonna 2070 eli noin 50 vuoden päästä. Suomen on tyhmää odottaa sinne asti.
Niinkuin kaikessa, on hyviä ja huonoja puolia. Osa noista listaamistasi ongelmista on pienimuotoisia ja osa ajan myötä korjattavissa.
- AnonyymiUUSI
https://yle.fi/a/74-20171564?utm_source=social-media-share&utm_medium=social&utm_campaign=ylefiapp
"Pohjoiskarjalaiset ostivat tammi-kesäkuussa yli 700 uutta henkilöautoa. Niistä 235 on täyssähköautoja ja lisäksi yli 140 ladattavia hybridejä."
Joensuussa on saatu sähköautoherätys tämän vuoden aikana.
Hämmästyin tuota uutista, koska tilasto näyttää tältä.
Vertailutaulukko maakunnittain (2024 lopussa):
Maakunta Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus kaikista henkilöautoista
Uusimaa n. **18,4 %**
Varsinais-Suomi n. **11,5 %**
Pirkanmaa n. **10,7 %**
Kainuu erittäin alhainen osuus
Lappi hyvin alhainen osuus
Pohjois-Karjala vähiten sähköautoja suhteessa autokantaan.
Näin se vaan sähköautojen määrä kasvaa. - AnonyymiUUSI
Ennenkuin ostatte sähköautoa lukekaa seuraava !
Sähköautojen kehityksessä eletään riskialtista vaihetta yksityisen ostajan kannalta katsoen !
Akusto on tällä hetkellä kehittymätön, joten siihen on sitoutuneena kymmeniä tuhansia Euroja pääomaa !? Riski koskee siis sähköauton omistajaa !
Mutta, tämä vaihe on kuitenkin välttämätön, koska sähköauton valmistajien on saatava myytyä myös nämä kehittymättömät sähköautoversiot, jotta akustojen kehitykseen saadaan pääomia !
Tämä on se välivaihe jolloin yksityisen henkilön ei kannattaisi sähköautoja ostaa/omistaa mutta tehtaiden on kuitenkin saatava nämä nykyisetkin myytyä !?
Tyypillinen akuston takuu on 8v/160000km, joka kuitenkin loppuu parissa vuodessa mikäli autolla ajetaan eikä vain katsella pihassa !?- AnonyymiUUSI
Tämän olet julkaissut jo monells keskustelupalstalla. Sorry vaan, pidän sinun juttua pötypuheena.
- AnonyymiUUSI
Aika paljon saa ajaa jos parissa vuodessa tulee 160tkm.
Mutta akkutakuu loppuu ennen 8v/160tk koska akkutakuu ei kata sitä jos akusto maksaa enemmän mitä auton arvo on. Sähköauton hintahan tippuu kuin kivi ja alle 8 vuotiaita ja noin satatonnia ajettuja "akkutakuuta jäljellä" autoja on pilvin pimein 15 tonnilla mutta kun se akkutakuu ei ole oikeasti enää voimassa kun akku maksaa yli 20 tuhatta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tämän olet julkaissut jo monells keskustelupalstalla. Sorry vaan, pidän sinun juttua pötypuheena.
Mikä siinä on valetta ??
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Aika paljon saa ajaa jos parissa vuodessa tulee 160tkm.
Mutta akkutakuu loppuu ennen 8v/160tk koska akkutakuu ei kata sitä jos akusto maksaa enemmän mitä auton arvo on. Sähköauton hintahan tippuu kuin kivi ja alle 8 vuotiaita ja noin satatonnia ajettuja "akkutakuuta jäljellä" autoja on pilvin pimein 15 tonnilla mutta kun se akkutakuu ei ole oikeasti enää voimassa kun akku maksaa yli 20 tuhatta.Kaikki taksit ajavat kahdessa vuodessa 160000km !
- AnonyymiUUSI
hukumme akkuihin... jokaisessa taloudessa alkaa olla jo yksistään pienakkuja 10 kg...yhteensä.. eli 70 miljardia kiloa maapalolla yksistään pienakkuja ja vauhti vaan kiihtyy
- AnonyymiUUSI
Emme huku. Ne pitää ehdottomasti kierrättää.
Auton akku on käyttöiän jälkeen niin arvokas, ihmettelisin jos se ei löydä tietä kierrätykseen.
Monella akkuvalmistajalla tai auton valmistajalla on jo kierrätyslaitoksia.
Suomessa mm. Fortumilla.
Jokaisen talouden pitää viedä akut kierrätykseen, kun ei tarvitse. Näinhän teemme muidenkin "jätteiden" osalta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Emme huku. Ne pitää ehdottomasti kierrättää.
Auton akku on käyttöiän jälkeen niin arvokas, ihmettelisin jos se ei löydä tietä kierrätykseen.
Monella akkuvalmistajalla tai auton valmistajalla on jo kierrätyslaitoksia.
Suomessa mm. Fortumilla.
Jokaisen talouden pitää viedä akut kierrätykseen, kun ei tarvitse. Näinhän teemme muidenkin "jätteiden" osalta.Itse kun olen sellainen ihminen jolle vesi tulee kraanasta sähkö pistorasiasta, niin voiko kaiken ottaa vanhasta akusta talteen ja tehdä siitä uusi akku?
- AnonyymiUUSI
Sähköautoilijat on kaikki vammaisia, sillä miten muuten selitetään se, että sähköautolatauspaikat perustetaan entisille inva-paikoille tavaratalojen parkkihalleissakin? Ilmeisesti sähköautoilijat eivät pysty kävelemään sitä muutamaa kymmentä lisämetriä kauimmaisilta paikoilta, jossa olisi kyllä tilaa perustaa sähköautotolppia. Mielenkiintoisinta on, että sähköautoilijat pitää autojaan noilla sisäänkäyntien viereisillä sähköautolatauspaikoilla, vaikka eivät edes lataakaan. Eli johtopäätöksenä on, että sähköautoilijat luokitellaan invakuskien kategoriaan. (ilmeisesti aivoinva).
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss1357421Kaipaisin nyt kosketusta
jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.222760Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa
Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole2871479Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-201729422081190- 1001099
Kerrostaloihin ilmalämpöpumput
Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih891066En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek1371012Kiitoksia kaikille epäasiallisesta sisällöstä liputtaneille
Se ylimielisyys ja epäasiallisen julkaisun jakaminen ei sitten kantanut.82861Persaukinen puolankalainen kävi kerjäämässä paitaa
Ja lippistä. Nauratti suuresti kun katsoin. Kukahan mahtanee olla? Voipi katsoa täältä jutun. https://www.youtube.com19846Kirkonkylän puliveivarit
Hieman pistää silmään nuo puliukot ja akat kirkonkylän penkeillä ja S-marketin kulmilla. Tarttis varmaan tehdä asialle j15833