Mistä sielu tulee ???

Anonyymi-ap

Mulla on kysymys joka ei oo ihan selvä mulle vaikka oon miettiny pitkään ja netistä ei oikein löyty vastaus. 😕

Kun vauva syntyy niin tuleeko se sielu niinku suoraa Jumalalta just sillon vai ottaako se jostain varastosta?? Ja onko sillä sielulla jo valmiiksi joku usko? Esim jos joku syntyy hindujen perheessä niin onko sen sielu jo niinku hindulainen automaattisesti vai neutral sielu ja sit vanhemmat kasvattaa siitä hindun?

Entä jos syntyy ateistin kotiin niin onko sielu ateisti? vai sielu ei usko mihinkään ennen ku se saa tietää uskonasioista?? Vai onko kaikilla sieluilla joku "esiasetus" niinku puhelimessa?

Ja myös, tuleeko kristittyjen, muslimien, budhistien, ateistien sielut kaikki samasta lähteestä?? Vai onko niillä eri Jumalat jakamassa niitä vai ottaako ne samasta jumalavarastosta mutta eri opastuksella??

Tarkotan vaan että jos Jumala luo kaikki sielut niin miks se laittaa osan syntymään perheisiin missä ei kerrota Jeesuksesta? Oisko se niinku sielun testi vai vaan sattuma 🤔

44

291

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sielu ei opi puhumaan, jos aivot ja aistit eivät toimi normaalisti.

• Anonyymi

Joo mut sit herää kysymys et mitä se sielu sit osaa syntyessään? Jos sielu on se tärkein osa, ni miks se ei osaa ees puhuu tai tiiä mitään?

• Anonyymi

Edellistin elämien karma määrittää sen miehin sielu jälleensyntyy.

• Anonyymi

Että pastorilla on ihan potentiaalinen mahdollisuus syntyä Mumbain slummiin katukoiraksi, sellaiseksi pieneksi mitä kaikki isot hurtat tökkii.

• Anonyymi

Ei ole sen typerämpää oppia luonnon muuten kiertotaloudesta todistavasta maailmasta, kuin se, että jokaiselle vastasyntyneelle luodaan uusi sielu? Ja näin olisi tapahtunut "Aatamin ajoista" lähtien?
      Ja toiset luodut kuolleet odottaisivat taivaaseen pääsyä ja toiset luodut? tuomiota ja helvettiin joutumista?

• Anonyymi

Turhaa pähkäilyä olemattomasta asiasta.

• Anonyymi

Ihminen on kokonansa se elävä sielu, body, mind, spirit.

1. Moos. 2:7

Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.

Vanhan-Testamentin mukaan ihmisellä ei ole erillistä sielua. Ne opit on tullut mukaan vasta paljon myöhemmin Idän uskonnoista ja Kreikkalaisesta filosofiasta Paavalin mukana.

• Anonyymi

Kristillistä uskoa on ollut Suomenkin nykyisellä geopoliittisella maaperällä, jo vuonna 300 jkr.
        Paljon, paljon ennen lutteria. Martti Lutheria. Jopa kuninkaallisia. Ja kreivittäriä, ja korkea-arvoisia, "rikkaita" ihmisiä. Tavallisen pulliaisen kanssa.
        En tiedä auttoiko tämä yhtään, edes vähän pohdinnoissasi, toivon mukaan.
        Sillä ihmis-sielu on ollut ennenkin, ennenkuin sitä on yhteenkään kiveen hakattu tahi papyrukseen kirjoitettu.
        Ei kannata viedä ihmisiä harhaan tietojensa perusteella. Se on joko tai.

• Anonyymi

Kristinuskoa kun lähdettiin levittämään ensimmäiseksi kreikkalaiselle väestölle, niin siihen piti saada mukaan heille tuttuja käsitteitä, niin he hyväksyivät silloin uudet opit helpommin.

• Anonyymi

Paavali ei kuullut mitään Jeesuksen opetuksia kun hän asui maan päällä.

Helluntaina Paavali oli vielä tappohommissa, niin hän joutui keksimään omia uusia oppeja, jota eivät pitä yhtä Jeesuksen opetuksen eikä Jeesuksen seurassa kulkeneiden apostolien opetuksen kanssa.

• Anonyymi

Sielut eivät ainakaan ole varastossa, tämän on kirkko tuominnut harhaoppina kun orignes oli sellais4a opettanut. Mitäpä jos ne syntyvät?

• Juutalaisuuden mukaan ovat varastossa.

• >>Ihminen on kokonansa se elävä sielu, body, mind, spirit.>>

Eli vähän niinkuin leivänpaahdin.

• Anonyymi

" Sillä sinun jälkeläisesi ovat, kuin merenhiekka, jyvät, jota ranta pitää kantaakseen."
        Lainaus: Abram, Aabraham.
        Häntä siis puhuteltiin. Abrahamia. "Hän asetti taivaalle kaaren, erivärisen, tehdessään liiton."

Herra teidän kanssanne.

• Anonyymi

Raamatusta löytyy vastaukset Jumalan luomis tekoihin.

• Open AI: Kuinka monta hiekanjyvää maailmassa on?

That’s 750,000,000,000,000,000,000 grains — or 750 quintillion grains.

Kuinka monta tähteä on universumissa:

That’s 1,000,000,000,000,000,000,000,000 stars — or 1 septillion stars.

Eli tähtiä 1333x hiekanjyvien määrä.

• Anonyymi

Kyllä sekin oppi löytyy, että kaikkien ihmisten sielut on luotu jo maailman luomisen yhteydessä. Osa ihmisistä on valittuja, joiden on tarkoitus pelastustua ikuuisuuteen Jumalan suunnittelemia tehtäviä varten.

Ilm. 13:8

Kaikki maan asukkaat kumartavat sitä -- kaikki ne, joiden nimi ei maailman luomisesta alkaen ole ollut kirjoitettuna teurastetun Karitsan elämänkirjaan.

Ilm. 17:8

"Peto, jonka näit, on ollut, mutta nyt sitä ei ole. Se tulee vielä nousemaan syvyydestä, mutta lopulta se joutuu tuhon omaksi. Ne maan asukkaat, joiden nimi ei maailman luomisesta alkaen ole ollut kirjoitettuna elämän kirjaan, hämmästyvät pedon nähdessään, sillä vaikka se on ollut ja mennyt, se on vielä tuleva.

• Anonyymi

"Kyllä sekin oppi löytyy, että kaikkien ihmisten sielut on luotu jo maailman luomisen yhteydessä. "

En ole Raamatusta löytänyt todisteita väitteesi tueksi.
        Eivätkä nuo jakeet sitä todista.

• Anonyymi

Syntiinlankeemuksen seuraus perisynti teki kaikista sieluista syntisiä heti samalla hetkellä kun ensimmäiset ihmiset lankesivat syntiin. Koko sielujen varasto tuli perisynnistä osalliseksi.
      Room.5

• Anonyymi

Room.5:19 " Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki kaikista syntisiä."

Kaikki sielut turmeltui perisynnin vuoksi heti sillä hetkellä. Sieluista tuli kuolevaisia ja katoavaisia. Jumalan kuva meni täysin pilalle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Room.5:19 " Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki kaikista syntisiä."

Kaikki sielut turmeltui perisynnin vuoksi heti sillä hetkellä. Sieluista tuli kuolevaisia ja katoavaisia. Jumalan kuva meni täysin pilalle.

Joh. 8:21

Niin Jeesus taas sanoi heille: "Minä menen pois, ja te etsitte minua, ja te kuolette syntiinne. Mihin minä menen, sinne te ette voi tulla."

• Anonyymi

Nuori sielu on sellainen jolla on vähän entisiä elämiä.
      Vanhoilla sieluilla on hurjan paljon elämiä takanaan.

• Anonyymi

Ihmisiä villitsevät hurmoslahkot ovat kuin villitsevien hurmoshenkien voimasta pyörivä sirkus telttoineen, jossa tehdään sommiteltuja temppuja ja ihmeitä, joille ammattitaikurit ja sirkuslan ammattilaiset hymyilee.

Alkeelliset temput, kuten jalanvenyttämiset meni aikanaan jo täydestä kun Jeesuksen nimeä hoettiin hurmoksessa.

Niilo käyttä Hindujen vanhaa kaatotemppua, nopea tönäisy kädellä keskelle otsaa.

googlaa: shaktipat

• Anonyymi

Jeesus varoitti villitsevästä menosta: "Sillä monta tulee minun nimessäni ja he eksyttävät montä".

Eksyttämisessä on kyse isoista massoista ihmisiä, ei mistään marginaali-ilmiöstä Jeesuksen mukaan.

• Anonyymi

Jer. 23:32

Katso, minä käyn niiden kimppuun, jotka ennustavat valheunia, sanoo Herra, ja kertovat niitä ja eksyttävät minun kansaani valheillansa ja kerskumisellansa, vaikka minä en ole heitä lähettänyt enkä käskenyt ja vaikka heistä ei ole mitään hyötyä tälle kansalle, sanoo Herra.

Miika 3:5

Näin sanoo Herra niitä profeettoja vastaan, jotka eksyttävät minun kansaani, jotka huutavat: "Rauha!", kun heidän hampaissaan on purtavaa, mutta julistavat pyhän sodan sille, joka ei anna mitään heidän suuhunsa:

Matt. 24:5

Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät monta.

Matt. 24:11

Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta.

Matt. 24:24

Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.

Mark. 13:6

Monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä se olen', ja he eksyttävät monta.

1. Joh. 2:26

Tämän minä olen kirjoittanut teille niistä, jotka teitä eksyttävät.

• Anonyymi

Matt. 7:15

Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Matt. 7:15

Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.

Lahkolais saarnaajat ?

• Anonyymi

Kivikunnasta kasvikuntaaan, kasvikunnasta. Eläinkuntaan eläinkunnasta ihmiskuntaan, ihmiskunnasta jumalkuntaan. Kabbala juutalaisten salainen oppi sielun kehityksestä.

• Anonyymi

Sielu on ikuinen
      Ei kuole koskaan.
      "Minä,' on sielu, minätunne

• Anonyymi

"Sielu on ikuinen
        Ei kuole koskaan."

Sielu = elävä olento.

1Ms2: 7Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento.

• Anonyymi

" Minä; on sielu, minätunne."

Raamatun mukaan rotillakin on sielu eli ovat eläviä olentoja kuten me ihmisetkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Sielu on ikuinen
        Ei kuole koskaan."

Sielu = elävä olento.

1Ms2: 7Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento.

Sielu kuoli perisynnissä. Sinä päivänä, jona te siitä syötte te kuolette.

• Anonyymi

Perisyntinen ihminen ei ole sellaisenaan ikuisesti elävä sielu.

Room. 9:8

Tämä tarkoittaa, etteivät Jumalan lapsia ole luonnolliset jälkeläiset vaan että jälkeläisiksi luetaan lupauksen voimasta syntyneet lapset.

Raamatun ilmoituksen mukaan Jumala luo ihmisen uudeksi ikuisesti eläväksi sieluksi kasteen vedestä ja Hengestä.

• Anonyymi

Sillä lupauksen voimasta syntyneet lapset. Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut!
        Sillä se oivaltaa, ettei usko tule ihmisten siemenistä, sillä se tulee Jumalan siemenestä, joka on Herra. Time is today!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sillä lupauksen voimasta syntyneet lapset. Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut!
        Sillä se oivaltaa, ettei usko tule ihmisten siemenistä, sillä se tulee Jumalan siemenestä, joka on Herra. Time is today!

Kristityt on kastannu lapsensa Pyhän uskon Hengen lahjan saajiksi jo 2000 vuotta ja tekevät niin edelleen aina Ihmisen pojan päivään asti. Silloin ei enäää ketään ehditä kastaa, kun toinen korjataan talteen toinen jätetään.

Helluntailaisten kastamattomat pakanalapset ovat niitä tyhmiä neitsyitä, joilta puuttuu Pyhä Henki. Koska Saatana estää heiltä Kristillisen kasteen ja Pyhän Hengen lahjan saamisen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kristityt on kastannu lapsensa Pyhän uskon Hengen lahjan saajiksi jo 2000 vuotta ja tekevät niin edelleen aina Ihmisen pojan päivään asti. Silloin ei enäää ketään ehditä kastaa, kun toinen korjataan talteen toinen jätetään.

Helluntailaisten kastamattomat pakanalapset ovat niitä tyhmiä neitsyitä, joilta puuttuu Pyhä Henki. Koska Saatana estää heiltä Kristillisen kasteen ja Pyhän Hengen lahjan saamisen.

Kastamattomat lahkolapset ovat samassa asemassa kuin Afrikan luonnon uskontojen harjoittajat, jotka pelaavat henkien palvonnan ja noituuden kanssa.

• Anonyymi

Kuolemaa ei ole
      . Rauni Leena Luukasen kirja.
      Vain. Kehomme kuolee. sielu liitelee tuonpuoleiseen.
      Tuonpuoleinen on kotimme ja tämä maapallo koulumme. Elämän koulu..

• Anonyymi

Ihmisen sielu kuoli syntiinlankeemuksessa eli perisynnissä.

Jumala sanoi: sinä päivänä, jona te siitä syötte te kuolette.

Hengellisesti kuollut syntinen ihminen karkotettiin pois paratiisista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihmisen sielu kuoli syntiinlankeemuksessa eli perisynnissä.

Jumala sanoi: sinä päivänä, jona te siitä syötte te kuolette.

Hengellisesti kuollut syntinen ihminen karkotettiin pois paratiisista.

Ilman kristillistä kastetta ihminen ei ole ikuisesti elävä sielu.

1. Moos. 3:22

Sitten Herra Jumala sanoi: "Ihminen on nyt kuin me: hän tietää sekä hyvän että pahan. Ettei hän nyt vain ota elämän puusta hedelmää ja syö ja niin elä ikuisesti!"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilman kristillistä kastetta ihminen ei ole ikuisesti elävä sielu.

1. Moos. 3:22

Sitten Herra Jumala sanoi: "Ihminen on nyt kuin me: hän tietää sekä hyvän että pahan. Ettei hän nyt vain ota elämän puusta hedelmää ja syö ja niin elä ikuisesti!"

Jeesus tietää sekä hyvän, että pahan. Tiesi jo maanpäällä ollessaan. Ja yllätys! Lottovoitto.
        Hän on kaikkialla, kuin Isänsä. Ymmärrättekö luojanluomat? Jopa köyhän lohdussa.

• Anonyymi

Sielu jälleen syntyy. Tuonpuoleisessa ollaan jopa tuhat vuotta ennen lihaantumista
      Sielu joka on kuollut nuorena tai jäänyt jokin tärkeä elämäntehtävä kesken, syntyy melko piankin.

• Anonyymi

Mun mielipiteitä aloitukseen:
      Sielu tulee Jumalasta, Jumalan hengestä. Sielulla ei ole uskoa syntyessään vaan sielulla on persoonallisuus, se on jossain asioissa parempi ja jossain ominaisuuksissa huonompi. Ei ole kahta samanlaista ihmistä. Eläimilläkin on henki muttei tietoa hyvästä ja pahasta niinkuin ihmisellä. Jokaisella on jotain lahjoja syntyessään. Ihmisellä on Jumalan kaltaisia ominaisuuksia kuten aistit, tunteet, persoona, keho (Jumalalla on keho vaikka Jumala on henkeä?). Ihminen oppii kasvaessaan paljon vanhemmiltaan, sitten ympäristöstään. Vauva ei tiedä kauheesti asioita vaan elää tunteillaan ja hetkessä. Vauvalla on muisti tietysti mutta ei vielä kovin kehittynyt.

Mun mielestä kaikkien ihmisten sielut lähtevät Jumalasta. Ihmiset ovat Jumalan luomia.

Deu_8:2  Ja muista kaikki, mitä on tapahtunut sillä tiellä, jota Herra, sinun Jumalasi, näinä neljänäkymmenenä vuotena on sinua kuljettanut erämaassa nöyryyttääksensä sinua ja koetellaksensa sinua ja tietääksensä, mitä sinun sydämessäsi on: tahdotko noudattaa hänen käskyjänsä vai etkö.

Elämän kokemukset auttavat ihmistä kasvattamaan itsetuntemusta ja Jumala katsoo mihin suuntaan ihminen kääntyy. Jumala ei pidä päämiesten puolta eikä aseta rikasta vaivaisen edelle, koska he kaikki ovat hänen kättensä tekoa Job 34:19.

Job 34:14  Jos hän (Jumala) ajattelisi vain itseänsä ja palauttaisi luokseen henkensä ja henkäyksensä, 
      Job 34:15  niin kaikki liha yhdessä menehtyisi, ja ihminen tulisi tomuksi jälleen. 
      Maailman lopussa tulee sato viimeistään, osa taivaaseen ja osa kadotukseen.

Ilmeisesti ihmiset syntyvät uskomattomina mutta heillä on mahdollisuus tulla kristityiksi, ihan niinkuin lampaat kuulevat paimenen äänen ateistikin voi kääntyä Jumalan puoleen. Joidenkin mielestä Jumala tietää jo miten ihmisen käy eli pelastuuko vai ei mutta Jeesus ei välttämättä vielä tiedä kaikkien kohtaloa?

Kannattaa kysellä ja lukea itse Raamattua niin moni asia selviää.

• Anonyymi

Asiallisia näkökantoja. Sielu todellakin tulee Jumalan hengestä. Ja Jumalasta. Sielulla persoonallisuus. Voiko muuten mielestäsi ihmisen persoonallisuus muuttua uskoontulon ja uskossa kasvamisen myötä? Voiko esimerkiksi yksioikoisesta ihmisesta "tulla/muuttua" humoristisempi. Onko se siis käytöksen muuttumista vai persoonallisuuden muuttumista?
        Mikä on naurettava "vanha Aatami"? Ja jos ihmisen persoonallisuus muuttuu, kun hän ottaa liikaa väkeviä, muuttuuko hänen käytöksensä vaiko persoonallisuutensa?
        Tällaisia kummia juttuja ihmisparka, tämäkin, miettinyt?
        Voiko sielu ja ihminen elämänsä aikana kasvaa? Voinemme olla, may be, samaa mieltä, että voi?
        Voiko nuoresta sielusta kasvaa elämänsä aikana vanha ja kokenut sielu?

Lampaat totisesti kuulevat paimenensa äänen. Siksihän uskon/uskonnollista tietä ja polkua kuljemme...eteenpäin. Uskossamme Herraan Jeesukseen, joka on Kuningas.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Asiallisia näkökantoja. Sielu todellakin tulee Jumalan hengestä. Ja Jumalasta. Sielulla persoonallisuus. Voiko muuten mielestäsi ihmisen persoonallisuus muuttua uskoontulon ja uskossa kasvamisen myötä? Voiko esimerkiksi yksioikoisesta ihmisesta "tulla/muuttua" humoristisempi. Onko se siis käytöksen muuttumista vai persoonallisuuden muuttumista?
        Mikä on naurettava "vanha Aatami"? Ja jos ihmisen persoonallisuus muuttuu, kun hän ottaa liikaa väkeviä, muuttuuko hänen käytöksensä vaiko persoonallisuutensa?
        Tällaisia kummia juttuja ihmisparka, tämäkin, miettinyt?
        Voiko sielu ja ihminen elämänsä aikana kasvaa? Voinemme olla, may be, samaa mieltä, että voi?
        Voiko nuoresta sielusta kasvaa elämänsä aikana vanha ja kokenut sielu?

Lampaat totisesti kuulevat paimenensa äänen. Siksihän uskon/uskonnollista tietä ja polkua kuljemme...eteenpäin. Uskossamme Herraan Jeesukseen, joka on Kuningas.

Juuri äsken syntyi 30 vuotta vanhasta sielusta uusi ihminen, vauva. Oli alkio ollut jäädytettynä 30 vuotta ja koska Jumala antaa sielun hedelmöityksen hetkellä - tai valmistaa sen silloin - niin sielu on tässä tapauksessa 30 vuotta vanhempi kuin biologinen ihminen.

Mitenhän sielu viihtyy niin nuoressa ruumiissa? Opettaako se vauvan puhumaan ja tekemään vanhan ihmisen juttuja? Vai onko se itse ollut 30 vuotta alkion tasolla mitä tietoisuuteen ja älykkyyteen tulee. Ehkäpä juuri niin...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      8
      1408
    2. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1145
    3. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      103
      1057
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      51
      933
    5. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      62
      807
    6. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      81
      715
    7. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      178
      694
    8. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      676
    9. solmussa solmussa

Tilanne solmussa. Umpisommussa🫢
      Ikävä
      35
      669
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      42
      623
    Aihe