Vieläkö Palmusen autot kulkevat Helsinkiin?
Bussilla Helsinkiin
14
860
Vastaukset
- Anonyymi
Huomaa että olet Karkkilasta. GOOGLETA!
- Anonyymi
Toiminta loppunut ajat sitte. Mutta Lavian bussimuseolla on yksi Palmusen auto jäljellä, jolla väkeä ajelutettiin kesällä. Vanaja vuosimallia 1967.
- Anonyymi
M. Tervo Oy ja Koiviston auto ajavat Helsinkiin.
- Anonyymi
Taxilla pääsee vaikka Lappiin - kokeile vaikka.
- Anonyymi
Kannattaa kysyä naapurista hevosta kyyditsemään,joutenpäiväsesti muutenkin kuljeksivat.
- Anonyymi
Olisihan se hevosillekin mielekästä tekemistä,ettei tylsisty samojen reittien kulutukseen.Kannattaa yrittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisihan se hevosillekin mielekästä tekemistä,ettei tylsisty samojen reittien kulutukseen.Kannattaa yrittää.
klopoti klop klopoti klop klopoti klop.....
- Anonyymi
Nyt on oiva tilaisuus tarttua haasteeseen,ja päästä elämysmatkalle Isolle kirkolle.On paljon erilaisia kuvattavia kohteita,kun muutenkin ratsastajilla on puhelimet laukaisu valmiina.Nyt kuvaavat autoja, ihmisiä ja muuta mikä on hevosen edessä tiellä. Päät liikkuvat kuin vieterissä, joko nyt saisi valittamista. Liikenneturvallisuus on hukassa,ihme etteivät putoa sieltä selästä. Turvallista ja avartavaa Helsingin matkaa.
- Anonyymi
Kyllä matka hevosellakin onnistuisi, mutta siihen olisi varattava aikaa. Ennen vanhaan edestakainen matka hevosella ja kärryillä merkitsi kahden tai kolmen päivän reissua riippuen siitä, jäätiinkö perille yhdeksi vai kahdeksi yöksi.
Moni isäntä tai renkimies teki tämän reissun U.l. Pyhäjärveltä viikottain kauppamatkoillaan vielä ennen sotia. Pääkaupunkiin vietiin voita, juustoa, kermaa, perunoita, lanttuja, nauriita, herneitä jne.
Liikkeelle piti lähteä varhain aamuyöllä. Vaarini kertoi, että yleinen kauppareitti kulki Ikkalan tai Haaviston kautta Vihdin kirkonkylään, jossa ”otettiin ensimmäiset kunnon hömpsyt” vanhan meijerin edessä, jossa oli tapana pysähtyä paperossi-tauolle muiden ”karavaanilaisten” kanssa. Sen jälkeen hömpsyjä otettiinkin pitkin matkaa, jotta matka joutuisi.
Hevosrattaiden kolonna jatkoi Vihdistä vanhaa ”meritietä” pitkin Nummelaan, jossa tie haarautui Espooseen. Tie kulki Palojärven kautta Veikkolaan, jossa käännyttiin etelään Lapinkyläntielle.
Reitti kulki kauniiden maisemien keskellä Kauklahteen ja sieltä Bembölen, Kilon ja Pitäjänmäen kautta Helsinkiin jollekin torille tai sitten mentiin suoraan jonkun kauppiaan pihaan, jossa tavarat vaihdettiin markoiksi tai kaupunkitavaroiksi. Kauppiaan takapihalla oli hevostallit ja matkalaiset saivat omat kortteerit samassa talossa.
Pyhäjärveläisten isäntien käyttämiä hevostalleja on yhä jäljellä mm. kauppias Nymanin talon pihalla Eerikinkadun ja Fredrikinkadun kulmatalossa. Pihaan ajettiin Fredrikinkadun puolelta.
Yhden tai kaksi yötä majapaikassaan remuttuaan isännät lähtivät paluumatkalle kaupunkitavaroiden kanssa. Kuormaan pakattiin toppa sokeria, suolaa, kahvia, viinaa, pakka kangasta, mellejä. Lähtöryyppyjäkin otettiin.
Moni oli niin väsynyt, että nukahti loppumatkan ajaksi jo Lapinkylän kohdalla, jolloin polle sai huolehtia siitä, että päästiin kotiin. Mikäpä siinä, sehän osasi vanhan ja tutun reitin, jota oli kuljettu vuodesta toiseen edestakaisin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä matka hevosellakin onnistuisi, mutta siihen olisi varattava aikaa. Ennen vanhaan edestakainen matka hevosella ja kärryillä merkitsi kahden tai kolmen päivän reissua riippuen siitä, jäätiinkö perille yhdeksi vai kahdeksi yöksi.
Moni isäntä tai renkimies teki tämän reissun U.l. Pyhäjärveltä viikottain kauppamatkoillaan vielä ennen sotia. Pääkaupunkiin vietiin voita, juustoa, kermaa, perunoita, lanttuja, nauriita, herneitä jne.
Liikkeelle piti lähteä varhain aamuyöllä. Vaarini kertoi, että yleinen kauppareitti kulki Ikkalan tai Haaviston kautta Vihdin kirkonkylään, jossa ”otettiin ensimmäiset kunnon hömpsyt” vanhan meijerin edessä, jossa oli tapana pysähtyä paperossi-tauolle muiden ”karavaanilaisten” kanssa. Sen jälkeen hömpsyjä otettiinkin pitkin matkaa, jotta matka joutuisi.
Hevosrattaiden kolonna jatkoi Vihdistä vanhaa ”meritietä” pitkin Nummelaan, jossa tie haarautui Espooseen. Tie kulki Palojärven kautta Veikkolaan, jossa käännyttiin etelään Lapinkyläntielle.
Reitti kulki kauniiden maisemien keskellä Kauklahteen ja sieltä Bembölen, Kilon ja Pitäjänmäen kautta Helsinkiin jollekin torille tai sitten mentiin suoraan jonkun kauppiaan pihaan, jossa tavarat vaihdettiin markoiksi tai kaupunkitavaroiksi. Kauppiaan takapihalla oli hevostallit ja matkalaiset saivat omat kortteerit samassa talossa.
Pyhäjärveläisten isäntien käyttämiä hevostalleja on yhä jäljellä mm. kauppias Nymanin talon pihalla Eerikinkadun ja Fredrikinkadun kulmatalossa. Pihaan ajettiin Fredrikinkadun puolelta.
Yhden tai kaksi yötä majapaikassaan remuttuaan isännät lähtivät paluumatkalle kaupunkitavaroiden kanssa. Kuormaan pakattiin toppa sokeria, suolaa, kahvia, viinaa, pakka kangasta, mellejä. Lähtöryyppyjäkin otettiin.
Moni oli niin väsynyt, että nukahti loppumatkan ajaksi jo Lapinkylän kohdalla, jolloin polle sai huolehtia siitä, että päästiin kotiin. Mikäpä siinä, sehän osasi vanhan ja tutun reitin, jota oli kuljettu vuodesta toiseen edestakaisin.Ei Helsinkiin noin vain mennä muuten kuin ratsastamalla. Jos hevosrattailla menee, on maksettava 5 penniä Töölön Tullinpuomissa.
- Anonyymi
Nyt on hyvä%%
- Anonyymi
Palmusen punaset bussit.
- Anonyymi00013
Büssing-NAG
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125876
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103855"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276657- 70605
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73583Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54536Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33493- 72483