Bussilla Helsinkiin

Anonyymi-ap

Vieläkö Palmusen autot kulkevat Helsinkiin?

14

860

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Huomaa että olet Karkkilasta. GOOGLETA!

    • Anonyymi

      Toiminta loppunut ajat sitte. Mutta Lavian bussimuseolla on yksi Palmusen auto jäljellä, jolla väkeä ajelutettiin kesällä. Vanaja vuosimallia 1967.

    • Anonyymi

      M. Tervo Oy ja Koiviston auto ajavat Helsinkiin.

    • Anonyymi

      Taxilla pääsee vaikka Lappiin - kokeile vaikka.

    • Anonyymi

      Kannattaa kysyä naapurista hevosta kyyditsemään,joutenpäiväsesti muutenkin kuljeksivat.

      • Anonyymi

        Olisihan se hevosillekin mielekästä tekemistä,ettei tylsisty samojen reittien kulutukseen.Kannattaa yrittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisihan se hevosillekin mielekästä tekemistä,ettei tylsisty samojen reittien kulutukseen.Kannattaa yrittää.

        klopoti klop klopoti klop klopoti klop.....


      • Anonyymi

        Nyt on oiva tilaisuus tarttua haasteeseen,ja päästä elämysmatkalle Isolle kirkolle.On paljon erilaisia kuvattavia kohteita,kun muutenkin ratsastajilla on puhelimet laukaisu valmiina.Nyt kuvaavat autoja, ihmisiä ja muuta mikä on hevosen edessä tiellä. Päät liikkuvat kuin vieterissä, joko nyt saisi valittamista. Liikenneturvallisuus on hukassa,ihme etteivät putoa sieltä selästä. Turvallista ja avartavaa Helsingin matkaa.


      • Anonyymi

        Kyllä matka hevosellakin onnistuisi, mutta siihen olisi varattava aikaa. Ennen vanhaan edestakainen matka hevosella ja kärryillä merkitsi kahden tai kolmen päivän reissua riippuen siitä, jäätiinkö perille yhdeksi vai kahdeksi yöksi.

        Moni isäntä tai renkimies teki tämän reissun U.l. Pyhäjärveltä viikottain kauppamatkoillaan vielä ennen sotia. Pääkaupunkiin vietiin voita, juustoa, kermaa, perunoita, lanttuja, nauriita, herneitä jne.

        Liikkeelle piti lähteä varhain aamuyöllä. Vaarini kertoi, että yleinen kauppareitti kulki Ikkalan tai Haaviston kautta Vihdin kirkonkylään, jossa ”otettiin ensimmäiset kunnon hömpsyt” vanhan meijerin edessä, jossa oli tapana pysähtyä paperossi-tauolle muiden ”karavaanilaisten” kanssa. Sen jälkeen hömpsyjä otettiinkin pitkin matkaa, jotta matka joutuisi.

        Hevosrattaiden kolonna jatkoi Vihdistä vanhaa ”meritietä” pitkin Nummelaan, jossa tie haarautui Espooseen. Tie kulki Palojärven kautta Veikkolaan, jossa käännyttiin etelään Lapinkyläntielle.

        Reitti kulki kauniiden maisemien keskellä Kauklahteen ja sieltä Bembölen, Kilon ja Pitäjänmäen kautta Helsinkiin jollekin torille tai sitten mentiin suoraan jonkun kauppiaan pihaan, jossa tavarat vaihdettiin markoiksi tai kaupunkitavaroiksi. Kauppiaan takapihalla oli hevostallit ja matkalaiset saivat omat kortteerit samassa talossa.

        Pyhäjärveläisten isäntien käyttämiä hevostalleja on yhä jäljellä mm. kauppias Nymanin talon pihalla Eerikinkadun ja Fredrikinkadun kulmatalossa. Pihaan ajettiin Fredrikinkadun puolelta.

        Yhden tai kaksi yötä majapaikassaan remuttuaan isännät lähtivät paluumatkalle kaupunkitavaroiden kanssa. Kuormaan pakattiin toppa sokeria, suolaa, kahvia, viinaa, pakka kangasta, mellejä. Lähtöryyppyjäkin otettiin.

        Moni oli niin väsynyt, että nukahti loppumatkan ajaksi jo Lapinkylän kohdalla, jolloin polle sai huolehtia siitä, että päästiin kotiin. Mikäpä siinä, sehän osasi vanhan ja tutun reitin, jota oli kuljettu vuodesta toiseen edestakaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä matka hevosellakin onnistuisi, mutta siihen olisi varattava aikaa. Ennen vanhaan edestakainen matka hevosella ja kärryillä merkitsi kahden tai kolmen päivän reissua riippuen siitä, jäätiinkö perille yhdeksi vai kahdeksi yöksi.

        Moni isäntä tai renkimies teki tämän reissun U.l. Pyhäjärveltä viikottain kauppamatkoillaan vielä ennen sotia. Pääkaupunkiin vietiin voita, juustoa, kermaa, perunoita, lanttuja, nauriita, herneitä jne.

        Liikkeelle piti lähteä varhain aamuyöllä. Vaarini kertoi, että yleinen kauppareitti kulki Ikkalan tai Haaviston kautta Vihdin kirkonkylään, jossa ”otettiin ensimmäiset kunnon hömpsyt” vanhan meijerin edessä, jossa oli tapana pysähtyä paperossi-tauolle muiden ”karavaanilaisten” kanssa. Sen jälkeen hömpsyjä otettiinkin pitkin matkaa, jotta matka joutuisi.

        Hevosrattaiden kolonna jatkoi Vihdistä vanhaa ”meritietä” pitkin Nummelaan, jossa tie haarautui Espooseen. Tie kulki Palojärven kautta Veikkolaan, jossa käännyttiin etelään Lapinkyläntielle.

        Reitti kulki kauniiden maisemien keskellä Kauklahteen ja sieltä Bembölen, Kilon ja Pitäjänmäen kautta Helsinkiin jollekin torille tai sitten mentiin suoraan jonkun kauppiaan pihaan, jossa tavarat vaihdettiin markoiksi tai kaupunkitavaroiksi. Kauppiaan takapihalla oli hevostallit ja matkalaiset saivat omat kortteerit samassa talossa.

        Pyhäjärveläisten isäntien käyttämiä hevostalleja on yhä jäljellä mm. kauppias Nymanin talon pihalla Eerikinkadun ja Fredrikinkadun kulmatalossa. Pihaan ajettiin Fredrikinkadun puolelta.

        Yhden tai kaksi yötä majapaikassaan remuttuaan isännät lähtivät paluumatkalle kaupunkitavaroiden kanssa. Kuormaan pakattiin toppa sokeria, suolaa, kahvia, viinaa, pakka kangasta, mellejä. Lähtöryyppyjäkin otettiin.

        Moni oli niin väsynyt, että nukahti loppumatkan ajaksi jo Lapinkylän kohdalla, jolloin polle sai huolehtia siitä, että päästiin kotiin. Mikäpä siinä, sehän osasi vanhan ja tutun reitin, jota oli kuljettu vuodesta toiseen edestakaisin.

        Ei Helsinkiin noin vain mennä muuten kuin ratsastamalla. Jos hevosrattailla menee, on maksettava 5 penniä Töölön Tullinpuomissa.


    • Anonyymi

      Nyt on hyvä%%

    • Anonyymi

      Palmusen punaset bussit.

    • Anonyymi00013

      Büssing-NAG

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe