Itse ajattelen näin, että siinä vaiheessa kun esim. Tesla Y long rangen hinta on 40k, voisin kuvitella hankkivani ensimmäisen sähköauton. Siis tilanteessa jossa auton hankkiminen on ajankohtaista. Prosenttilukuna puhutaan suuruusluokasta 23 %. Kiinalaiset ovat osoittaneet että uusien sähköautojen hinnoissa on reilusti ilmaa.
Kymppitonnin hinnanalennus saattaisi saada punttiin vipinää koeajolle asti. Hinnasta, takuista yms riippuen Teslan ohella moni muukin merkki kelpaisi. Kuluvalla hetkellä hankitteilla on uusi HEV-hybriidi.
Paljonko uusien hinnat pitää vielä aleta, ennen kuin voisit hankkia sähköauton?
76
603
Vastaukset
- Anonyymi
"Kuluvalla hetkellä hankitteilla on uusi HEV-hybriidi."
Latauskelvoton hybridi uutena on typerin mahdollinen ostos tällä hetkellä.
Kaikki polttiksenn härpäkkeet ja kaikki sähköauton härpäkkeet ja silti auto kulkee vain ja ainoastaan erittäin kalliilla fossiilisella polttoaineella.
90-luvulla tuo oli vielä kilpailukykyinen mutta nykyään täysin susi konsepti.- Anonyymi
Jos kotopuolessa ei ole latausmahdollisuutta, HEVin polttoainekustannus on kutakuinkin samaa luokkaa kuin sähköauton, kaupallisilta latureilta ladattuna. Sähköautoissa on kalliimmat vakuutukset, isompi vaurioriski, nopeampi kuluminen ja ainakin vielä toistaiseksi jyrkkä arvonalennus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kotopuolessa ei ole latausmahdollisuutta, HEVin polttoainekustannus on kutakuinkin samaa luokkaa kuin sähköauton, kaupallisilta latureilta ladattuna. Sähköautoissa on kalliimmat vakuutukset, isompi vaurioriski, nopeampi kuluminen ja ainakin vielä toistaiseksi jyrkkä arvonalennus.
Ei pidä paikkaansa. Julkisesta lataamalla pääsee noin 4-6 eurolla per sata kilsaa.
HEVimiehen bensakulut menevät kympin huonommalle puolelle.
Ja kun kotona lataa niin kulut per 100km jää alle kahteen euroon.
Kai ymmärrät mitä tämä tarkoittaa auton jälleenmyyntiarvolle käytettynä? Kun kotilataajia on Suomi pullollaan mutta bensaa ei koskaan eikä kukaan Suomess tule saamaan halvalla.
Osaatko yhdistää pisteet? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Julkisesta lataamalla pääsee noin 4-6 eurolla per sata kilsaa.
HEVimiehen bensakulut menevät kympin huonommalle puolelle.
Ja kun kotona lataa niin kulut per 100km jää alle kahteen euroon.
Kai ymmärrät mitä tämä tarkoittaa auton jälleenmyyntiarvolle käytettynä? Kun kotilataajia on Suomi pullollaan mutta bensaa ei koskaan eikä kukaan Suomess tule saamaan halvalla.
Osaatko yhdistää pisteet?Bensa-autojen jälleenmyyntiarvoille ei tule tapahtumaan mitään. Tuo "romahtamisella" pelottelu on pelkkää valehtelua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Julkisesta lataamalla pääsee noin 4-6 eurolla per sata kilsaa.
HEVimiehen bensakulut menevät kympin huonommalle puolelle.
Ja kun kotona lataa niin kulut per 100km jää alle kahteen euroon.
Kai ymmärrät mitä tämä tarkoittaa auton jälleenmyyntiarvolle käytettynä? Kun kotilataajia on Suomi pullollaan mutta bensaa ei koskaan eikä kukaan Suomess tule saamaan halvalla.
Osaatko yhdistää pisteet?Kahdeksaan euroon menee bensakulut niin että heilahtaa. Kahdeksalla eurolla saa kaupallisilta latausasemilta 20 kWh. 15 % lataushäviöillä sähköauton kulutus on tasolla 17 kWh. Kesällä tarvitaan ilmastointia, talvella lämmitystä. Nostaa sähkönkulutusta. 200 tkm ajetun bensa-auton moottori on edelleen iskussansa ja toimintamatka 800-900 km. Sähköauto käy samalla matkalla tankkaamassa 2-3 kertaa, vuodenajasta riippuen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kahdeksaan euroon menee bensakulut niin että heilahtaa. Kahdeksalla eurolla saa kaupallisilta latausasemilta 20 kWh. 15 % lataushäviöillä sähköauton kulutus on tasolla 17 kWh. Kesällä tarvitaan ilmastointia, talvella lämmitystä. Nostaa sähkönkulutusta. 200 tkm ajetun bensa-auton moottori on edelleen iskussansa ja toimintamatka 800-900 km. Sähköauto käy samalla matkalla tankkaamassa 2-3 kertaa, vuodenajasta riippuen.
Noita latauskelvottomia käytettynä myydessä ostajapuolella on aina ihminen joka joutuu maksamaan kalliit bensalaskut. Siitä ei kukaan bensa-autoilla ajava tule koskaan pääsemään eroon. Alle kympistä voi haaveilla mutta vuoden keskiarvo tappaa ne haaveet tylysti.
Sen sijaan lataussähkön alle kahden euron kustannus on todellisuutta suurelle joukolle suomalaisia ja kotilatauspaikkoja rakennetaan joka vuosi lisää. Yhtään bensa-asemaa mistä saisi bensaa 20 centillä per litra ei koskaan tule olemaan.
Tarvitsetko lisää rautalankaa? Latauskelvoton on aina ja kaikille kallis ajaa. Sähköautoja myydessä voi myydä halpoja kilometrejä vaikkei itsellä kotilatausta olisikaan. Sadoilla tuhansilla ostavilla se on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noita latauskelvottomia käytettynä myydessä ostajapuolella on aina ihminen joka joutuu maksamaan kalliit bensalaskut. Siitä ei kukaan bensa-autoilla ajava tule koskaan pääsemään eroon. Alle kympistä voi haaveilla mutta vuoden keskiarvo tappaa ne haaveet tylysti.
Sen sijaan lataussähkön alle kahden euron kustannus on todellisuutta suurelle joukolle suomalaisia ja kotilatauspaikkoja rakennetaan joka vuosi lisää. Yhtään bensa-asemaa mistä saisi bensaa 20 centillä per litra ei koskaan tule olemaan.
Tarvitsetko lisää rautalankaa? Latauskelvoton on aina ja kaikille kallis ajaa. Sähköautoja myydessä voi myydä halpoja kilometrejä vaikkei itsellä kotilatausta olisikaan. Sadoilla tuhansilla ostavilla se on.Typo
Yhtään bensa-asemaa mistä saisi bensaa 40 centillä per litra ei koskaan tule olemaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noita latauskelvottomia käytettynä myydessä ostajapuolella on aina ihminen joka joutuu maksamaan kalliit bensalaskut. Siitä ei kukaan bensa-autoilla ajava tule koskaan pääsemään eroon. Alle kympistä voi haaveilla mutta vuoden keskiarvo tappaa ne haaveet tylysti.
Sen sijaan lataussähkön alle kahden euron kustannus on todellisuutta suurelle joukolle suomalaisia ja kotilatauspaikkoja rakennetaan joka vuosi lisää. Yhtään bensa-asemaa mistä saisi bensaa 20 centillä per litra ei koskaan tule olemaan.
Tarvitsetko lisää rautalankaa? Latauskelvoton on aina ja kaikille kallis ajaa. Sähköautoja myydessä voi myydä halpoja kilometrejä vaikkei itsellä kotilatausta olisikaan. Sadoilla tuhansilla ostavilla se on.Bensakulut on vain pikkuinen osa autoilun kuluja joten vain siitä höpöttävät ovat idiootteja. Jatkossakin normaalit bensa-autot on monille paras valinta eikä bensa-autojen arvo tule romahtamaan. Itsekin ostan seuraavaksi ihan perinteisen bensa-auton.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Julkisesta lataamalla pääsee noin 4-6 eurolla per sata kilsaa.
HEVimiehen bensakulut menevät kympin huonommalle puolelle.
Ja kun kotona lataa niin kulut per 100km jää alle kahteen euroon.
Kai ymmärrät mitä tämä tarkoittaa auton jälleenmyyntiarvolle käytettynä? Kun kotilataajia on Suomi pullollaan mutta bensaa ei koskaan eikä kukaan Suomess tule saamaan halvalla.
Osaatko yhdistää pisteet?Tällä hetkellä bensa on halpaa samoin diisel .
- Anonyymi
En huolisi edes ilmaiseksi, koska minun käyttööni epäkäytännöllinen-
- Anonyymi
Täysin sama juttu, minäkään en huolisi sähköautoa edes ilmaiseksi.
- Anonyymi
Vetyauto on tulossa.
- Anonyymi
Vetyautosta ja edullisesta liikkumisesta ei kannata puhua samassa kappaleessa.
- Anonyymi
Sen verran piti hintojen alentua, että ostettiin vuoden vanha sähkis >10 te halvemmalla kuin uusi vastaava. Kilometrejä mittarissa vain 12 tkm.
Ihan äsken en uutta autoa ole ostanutkaan, koska mielestäni sen eka omistajan kannattaa antaa ajaa ne kalleimmat kilometrit.
Sähköautoa hankkiessamme säästö ei niinkään ollut mielessa, enempi uteliaisuus. Ok kokemukset vallankin kesällä, talvella ei ihan täydelliset. Sähkön kulutus kun pomppaa siitä 17 kWh/100 km keskikulutuksesta jo -15 pakkasilla 25 kWh/100 km lukemiin ja pakkasen kiristyessä kulutus vaan kasvaa.
Sinänsä sillä ihmeempää väliä, kun talvella ei kovin pitkiä reissuja tehdä ja voidaan ladata kotona 3 x 16 A tehoilla.
Ruutia auossa pitää olla kohtuullisest... Tuntuu tuo 250 Kw aika kivalta ja vaikka kotimaassa ei vauhdin hurmaan pääsekään, niin ohitukset hoituvat todella kivuttomasti.- Anonyymi
Niin ja tosiaan riittävän kokoinen akku, neliveto + tehokas moottori olivat ne kolme ekaa valintakriteeriä. Neljäs oli kunnolliset sisätilat ja viides tarkoituksiimme rittävä maavara.
No, pitihän sen olla vieläväriltään musta 🖤 - Anonyymi
Tuossakin tapauksessa pelkkä arvonalenema on ollut lähes 100 € / 100 km . Toivottavasi 1 omistaja on saanut sähkön ilmaiseksi .
- Anonyymi
Näin eläkeläisenä ei ole varaa uuteen sähköaitoon, joten päädyin 3-vuotiaaseen 40.000 km ajettuun. Hinta oli karvan alle 30k€, ja vanhasta plugarista sai vielä melkein puolet hinnasta.
Näin jälkikäteen ajateltuna, olisi pitänyt vaihtaa se plugari jo aiksisemmin sähköautoon. - Anonyymi
Sähkäauton hankinta kannattaa vasta kun nykyisen sukupolven rupuakut ovat historiaa
- Anonyymi
"Jatkossakin normaalit bensa-autot on monille paras valintax
Jatkossakin bensa-auto on varmaan joillekin paras valinta, mutta joka vuosi yhä harvemmalle.
Tämä johtuu siitä että joka vuosi markkinoilla on yhä enemmän ja yhä halvempia käytettyjä sähköautoja.
Ja kun autoliikkeestä saa samaan hintaan sähköauton kuin poltiksen niin vain todellinen idiootti jatkaa sika kalliilla bensalla ajamista.- Anonyymi
Sähköauton pääomakustannukset, vakuutukset jne ovat monta kertaa suuremmat kuin useimpien bensakulut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton pääomakustannukset, vakuutukset jne ovat monta kertaa suuremmat kuin useimpien bensakulut.
Väität siis että sähköaton arvon alenema on vähintään kaksinkertainen ja että vakuutukset maksaa vähintään kaksinkertaisesti.
Vertaatahan saman merkin sähköautoa ja polttista.
Kerrohan ne verrokit millä tähän päädyit vai oliko kyseessä vain "musta tuntuu"? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton pääomakustannukset, vakuutukset jne ovat monta kertaa suuremmat kuin useimpien bensakulut.
Tuli käytyä taas kerran Kuhmossa heinäkuussa sähkö-bensa Tiguanilla. 1270 km tuli ajomääräksi. Sähköä tuli ladattua 26,57 euron verran. Bensaa meni 75,48 e. Yhteensä 102,05 e. Nyt kokemukset sähkö-bensasta on 9 kuukauden ajalta, en edelleenkään huolisi sähköautoa, näin on hyvä. Kotona on 11 kw laturi, sillä on helppo ladata, matkoilla ei ole. Vakuutukset edelliseen Tiguaniin ovat halvemmat, vaikka täm,ä auto on melkein 9000 e. kalliinpi. Maksan bensasta enemmän, se on helpompaa. Puhelimessa on 6 appia sähköä varten, ei ole kivaa. Bensaa saa kun työntää kortin koneeseen ja matka jatkuu..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väität siis että sähköaton arvon alenema on vähintään kaksinkertainen ja että vakuutukset maksaa vähintään kaksinkertaisesti.
Vertaatahan saman merkin sähköautoa ja polttista.
Kerrohan ne verrokit millä tähän päädyit vai oliko kyseessä vain "musta tuntuu"?En väittänyt tuota vaan sanoin, että sähköauton pääomakustannukset, vakuutukset jne ovat monta kertaa suuremmat kuin useimpien bensakulut. Luepa lauseeni vielä uudestaan.
Nimittäin normaalit bensakulut ovat alle 1500 euroa vuodessa ja kallis sähköauto menettää pelkästään arvoaan monta kertaa tuota enemmän. - Anonyymi
Tässä kannattaa nyt huomioida, että sähköautojen akku ei ole loppu silloin kun SOH on nollan tuntumassa. Sähköauton akku ja sen myötä jm-arvo on romuraudan tasolla kun SOH on 70 % tai lähellä sitä. Kuvittele että olet myymässä kymmenen vanhaa sähköautoa, jonka akun SOH on 76 %. Ei taida olla kiinnostuneita ostajia jonoksi asti.
- Anonyymi
Monelle vanha polttisrotisko on pakkovalinta valitettavasti, sen liikennekäytössä pitäminen on ikuinen savotta pikku korjaamoille, kuten minulla, valitettavasti. VAG 240000km. kansiremontti ja männärenkaat+ työ 2500€, murheen murtamalle joskus pitää sanoa lohdutuksen sanat " voit maksaa osissa", joskus pakkaa hiukan venymään, valitettavasti
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monelle vanha polttisrotisko on pakkovalinta valitettavasti, sen liikennekäytössä pitäminen on ikuinen savotta pikku korjaamoille, kuten minulla, valitettavasti. VAG 240000km. kansiremontti ja männärenkaat työ 2500€, murheen murtamalle joskus pitää sanoa lohdutuksen sanat " voit maksaa osissa", joskus pakkaa hiukan venymään, valitettavasti
Remontit ei voinut tulla yllätyksenä kun VAGgineen valitsit. Joka tuutti on täynnä VAGgineiden remontteja. Ei kestä moottorit, vaihtestot, eikä sähköt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En väittänyt tuota vaan sanoin, että sähköauton pääomakustannukset, vakuutukset jne ovat monta kertaa suuremmat kuin useimpien bensakulut. Luepa lauseeni vielä uudestaan.
Nimittäin normaalit bensakulut ovat alle 1500 euroa vuodessa ja kallis sähköauto menettää pelkästään arvoaan monta kertaa tuota enemmän.Neljän kympin polttiksella ja sähköautolla on aivan samat rahoituskulut. Ei kannata verrata kahden kympin polttista satasen sähkikseen, tai toisinpäin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Neljän kympin polttiksella ja sähköautolla on aivan samat rahoituskulut. Ei kannata verrata kahden kympin polttista satasen sähkikseen, tai toisinpäin.
Eli kannattaa ostaa alle kympin auto ja siinä kategoriassa on ainoastaan polttiksia. Tai ainakin alle kympin sähköautot ovat täysin käyttökelvottomia romuja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli kannattaa ostaa alle kympin auto ja siinä kategoriassa on ainoastaan polttiksia. Tai ainakin alle kympin sähköautot ovat täysin käyttökelvottomia romuja.
Toki näin, jos haluat ajaa vanhalla ja halvalla autolla, jonka korjauksiin saat syytää yhä enemmän rahaa. Uusi tai uudehko auto maksaa aina enemmän, mutta on myös luotettavampi, ja usein myös miellyttävämpi ajettava. Kukin valitsee varojensa ja mieltymystensä mukaan autonsa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En väittänyt tuota vaan sanoin, että sähköauton pääomakustannukset, vakuutukset jne ovat monta kertaa suuremmat kuin useimpien bensakulut. Luepa lauseeni vielä uudestaan.
Nimittäin normaalit bensakulut ovat alle 1500 euroa vuodessa ja kallis sähköauto menettää pelkästään arvoaan monta kertaa tuota enemmän.Luetun ymmärtäminen on aina ollut vaikeaa vähemmän älykkäille
sähköturoille.
- Anonyymi
"Nimittäin normaalit bensakulut ovat alle 1500 euroa vuodessa ja kallis sähköauto menettää pelkästään arvoaan monta kertaa tuota enemmän."
Tarjolle tulee yhä halvempia ja halvempia käytettyjä sähköautoja joten voit unohtaa harhan että kaikki sähköautot maksavat useia kymmeniä tuhansia.
Kun alempiin hintaluokkiin tulee tarjolle sähköautoja niin bensa-auto siinä hintaluokassa muuttuvat ongelmajätteeksi.
Mitä enemmän vanhoista sähkö autoista saadaan käyttökokemukdia, sitä varmempaa on että niiden akut kestävät pidempään kuin mitä alunperin luultiin. 20 vuotta menee helposti alkuperäisillä akuilla. Kaikki tutkimukset kertovat tästä. Ei ole yhtään tutkimusta joka viittaisi akkujen olevan lyhyt ikäisiä tai lakkaavat toimimasta 70% kunnon kohdalla.- Anonyymi
Nykyisten käyttökokemusten perusteella kaikki alle 20 tonnin käytetyt sähköautot ovat käyttökelvottomia romuja.
- Anonyymi
"Ei ole yhtään tutkimusta joka viittaisi akkujen olevan lyhyt ikäisiä tai lakkaavat toimimasta 70% kunnon kohdalla."
Ei ole yhtäkään tutkimusta joka todistaisi, että akut kestäisivät yli 20 vuotta. Lisäksi sähköauto jonka akussa on vain 70% kapasiteettia on täysin arvoton ja kelpaa lähinnä kierrätykseen. Lisäksi tarkka luku missä akku lakkaa toimimasta on vaikea päätellä, mutta varmaa on, että jo vähintään 50-60% paikkeilla akku lopettaa toimintansa. Kun akun kapasiteetti pienenee niin samalla akun muutkin ominaisuudet heikkenevät ja jo noissa 50-60% lukemissa akku ei kykene tuottamaan riittävästi virtaa auton toimintaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyisten käyttökokemusten perusteella kaikki alle 20 tonnin käytetyt sähköautot ovat käyttökelvottomia romuja.
Nykyisten korjauskokwmusten mukaan 250000 ajetut polttikset ovat käyttökelvottomia romuja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyisten korjauskokwmusten mukaan 250000 ajetut polttikset ovat käyttökelvottomia romuja.
Sähköautot ovat pitkäikäisempiä kuin polttikset. Yksinkertainen tekniikka pieksee polttiksien monimutkaiset päästöhärpäkkeet kestoikä suhteen helposti.
- Anonyymi
Miksi sitten Kokkolan autohuollossa sähköautojen akkujen korjaaminen on päivittäistä työtä? Ei kaikki akut ole pohjasta vaurioituneita. Ajoakuissa, -elektroniikassa ja ajomoottoreissa on paljon vikaantumisen mahdollisuuksia. Vesi, suola ja hapettumiset. Tällaisia ongelmia bensa-moottorissa ei ole käytännössä lainkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sitten Kokkolan autohuollossa sähköautojen akkujen korjaaminen on päivittäistä työtä? Ei kaikki akut ole pohjasta vaurioituneita. Ajoakuissa, -elektroniikassa ja ajomoottoreissa on paljon vikaantumisen mahdollisuuksia. Vesi, suola ja hapettumiset. Tällaisia ongelmia bensa-moottorissa ei ole käytännössä lainkaan.
Onhan uusien polttistenkin korjaaminen jokapäiväistä työtä, vanhoista puhumattakaan.
kaikessa mikä on ihmisen tekemään on vikoja ja kaikessa mitä käytetään syntyy vikoja.
Katsohan niitä merkkejä mitä siellä Jessen videoilla on . Ei siinä ole kuin osa sähköautomerkeistä. Sen perusteella mitä näet videoilla et voi mitenkään tehdä perusteltua tulkintaa siitä kuinka paljon sähköautojen tai plugarien akuissa on kaikenkaikkiaan vikoja.
Miksi Jessen videoilla ei ole Kia/Huyndai tai Toyotan sähköautoja tai plugareita akkuvikojensa vuoksi?
Siellä kyllä on paljon Tesloja ja Bemarin plugareita akkuvikojen vuokis mutta mitä se kertoo vaikkapa Toyotan plugarien akuista tai Kia EV6 akuista?
Niinpä, ei kerro yhtään mitään. Yleistäminen ilman perusteita kertoo vain yleistäjästä itsestään. - Anonyymi
Normaalista tiedä, mutta meidän bensakulut ~20 tkm ajoilla olivat luokkaa 3000 € vuodessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Normaalista tiedä, mutta meidän bensakulut ~20 tkm ajoilla olivat luokkaa 3000 € vuodessa.
Polttareiden korjaaminen on tuhansien ja tuhansien suomalaisten elinkeino ja leipä perheen pöytään.
Erittäin typerä kommentti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttareiden korjaaminen on tuhansien ja tuhansien suomalaisten elinkeino ja leipä perheen pöytään.
Erittäin typerä kommentti.Eipä kyllä kaipaus jäisi niistä romuista, puhki ruostuneita helmoja vuotavia moottoreita, ulisevia vaihteistoja, katkenneita hihnoja ja sitä saisiko noi päästöt vielä ja halvalla. Sosiaalitoimisto, voinko tulla maksamaan myöhemmin, kai sitten, jos rahaa ei ole, sen jälkeen ei ole näkynyt. Itse 4 vuotta sähköllä. Yhdelle asiakkaan Golfille eutanasia, kieltäydyin edes aloittamasta sanoin arvion 2500€, jos ei katalysaattoria tarvitse vaihtaa, vie äkkiä se jonnekin, 130000 ajettu Octavia 160€ kuukausierällä ja sai vielä 700€ vaihdossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä kyllä kaipaus jäisi niistä romuista, puhki ruostuneita helmoja vuotavia moottoreita, ulisevia vaihteistoja, katkenneita hihnoja ja sitä saisiko noi päästöt vielä ja halvalla. Sosiaalitoimisto, voinko tulla maksamaan myöhemmin, kai sitten, jos rahaa ei ole, sen jälkeen ei ole näkynyt. Itse 4 vuotta sähköllä. Yhdelle asiakkaan Golfille eutanasia, kieltäydyin edes aloittamasta sanoin arvion 2500€, jos ei katalysaattoria tarvitse vaihtaa, vie äkkiä se jonnekin, 130000 ajettu Octavia 160€ kuukausierällä ja sai vielä 700€ vaihdossa.
Tuo tekstisi on naurettavan typerää paskanjauhantaa, jota idiootit sähköautofanaatikot harrastavat. Sähköautot ovat paljon pahempia romuja kuin polttikset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä kyllä kaipaus jäisi niistä romuista, puhki ruostuneita helmoja vuotavia moottoreita, ulisevia vaihteistoja, katkenneita hihnoja ja sitä saisiko noi päästöt vielä ja halvalla. Sosiaalitoimisto, voinko tulla maksamaan myöhemmin, kai sitten, jos rahaa ei ole, sen jälkeen ei ole näkynyt. Itse 4 vuotta sähköllä. Yhdelle asiakkaan Golfille eutanasia, kieltäydyin edes aloittamasta sanoin arvion 2500€, jos ei katalysaattoria tarvitse vaihtaa, vie äkkiä se jonnekin, 130000 ajettu Octavia 160€ kuukausierällä ja sai vielä 700€ vaihdossa.
Ehdotin kyllä hänelle sähköautoa, bensakulujen hinnalla olisi maksanut isompaa kk, erää, mutta no jokainen tekee mitä tykkää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo tekstisi on naurettavan typerää paskanjauhantaa, jota idiootit sähköautofanaatikot harrastavat. Sähköautot ovat paljon pahempia romuja kuin polttikset.
Naurettavaa ja ehkä typerääkin sähköautopalstalla. Valitettavasti totta. Ei juuri turhauttavampaa ole, kuin parsia kasaa jotain loppuun ajettua romua, varsinkin, kun se rotisko tuodaan tuohon pari päivää ennen viimeistä ajopäivää. Ei niille tonni pommeille kannata tehdä mitään 200€ saa, avustan siirrossa kierrätykseen 50€. Olen oleellisesti vähentänyt etukäteisiä "katsastusremontteja" . Vikalistalla kun tulee teen kustannusarvion ja yleensä ei sen jälkeen kuulu mitään ja se on hyvä asia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Naurettavaa ja ehkä typerääkin sähköautopalstalla. Valitettavasti totta. Ei juuri turhauttavampaa ole, kuin parsia kasaa jotain loppuun ajettua romua, varsinkin, kun se rotisko tuodaan tuohon pari päivää ennen viimeistä ajopäivää. Ei niille tonni pommeille kannata tehdä mitään 200€ saa, avustan siirrossa kierrätykseen 50€. Olen oleellisesti vähentänyt etukäteisiä "katsastusremontteja" . Vikalistalla kun tulee teen kustannusarvion ja yleensä ei sen jälkeen kuulu mitään ja se on hyvä asia.
Typerä paskanjauhanta vain jatkuu ja sinun teksteilläsi voi lähinnä pyyhkäistä persettä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Typerä paskanjauhanta vain jatkuu ja sinun teksteilläsi voi lähinnä pyyhkäistä persettä.
Niillä rotiskojen vikalistoilla olisi syytä pyyhkäistä....
Vanhojen rotiskojen parsiminen on viheliäistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyisten korjauskokwmusten mukaan 250000 ajetut polttikset ovat käyttökelvottomia romuja.
Entäs kymmenen vanha sähköauto, pääseekö sillä edes 100 km lataamatta? Kts nettiauto. Rohkeimmat ovat ilmoittaneet SOH'iksi jotain 78 % ja 24 kWh akulla. Tiukkaa tekee 100 km kesäolosuhteissa. Talvella saa jännittää pääseekö edes 50 km. Autolla käyttöikää jäljellä keskimäärin 8-10 vuotta ja toimintamatka 50 km. Ostakaa ennen kuin loppuvat.
10-vuotiaalla polttiksella ajaa 500-800 km tankillisella. Kesät talvet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyisten korjauskokwmusten mukaan 250000 ajetut polttikset ovat käyttökelvottomia romuja.
Samaa voi sanoa polttiksista. Noilla kilometreillä alkaa joka paikka olemaan pientä laittoa vaille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entäs kymmenen vanha sähköauto, pääseekö sillä edes 100 km lataamatta? Kts nettiauto. Rohkeimmat ovat ilmoittaneet SOH'iksi jotain 78 % ja 24 kWh akulla. Tiukkaa tekee 100 km kesäolosuhteissa. Talvella saa jännittää pääseekö edes 50 km. Autolla käyttöikää jäljellä keskimäärin 8-10 vuotta ja toimintamatka 50 km. Ostakaa ennen kuin loppuvat.
10-vuotiaalla polttiksella ajaa 500-800 km tankillisella. Kesät talvet.Aika vähän vielä tarjontaa 10 vuotiaista S Tesloja muutama 20000 hintaa, ajettu kaikilla yli 300000. Soh lukuja 89-90%. Saman hintaluokan ihan komeita, nurkkaa-ajossa ollut BMW 420 ajettu 140000 km onko ajot pääasiassa korjaamolta toiselle vai mikä vika siinä on. Sähköautolla pääset pidemmälle. Halvemman hintaluoka V60 Volvo 12 vuotta vanha diesel nurkka-ajossa ollut 24000 vuodessa. Myyjän slogan. Kiva auto puhaltaa oikestijääkylmää ilmaa, myös talvella..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttareiden korjaaminen on tuhansien ja tuhansien suomalaisten elinkeino ja leipä perheen pöytään.
Erittäin typerä kommentti.Niille, jotka yrittävät parsia itse niitä autojaan parkkipaikoilla ja talleissaan, se ei todellakaan ole mikään elinkeino. Lähinnä pakko, että pääsee töihin. Siinä vaiheessa kannattaaa harkita, uudemman autoon hankintaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niille, jotka yrittävät parsia itse niitä autojaan parkkipaikoilla ja talleissaan, se ei todellakaan ole mikään elinkeino. Lähinnä pakko, että pääsee töihin. Siinä vaiheessa kannattaaa harkita, uudemman autoon hankintaa.
Kunhan tuon uudemman auton saa parilla tonnilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika vähän vielä tarjontaa 10 vuotiaista S Tesloja muutama 20000 hintaa, ajettu kaikilla yli 300000. Soh lukuja 89-90%. Saman hintaluokan ihan komeita, nurkkaa-ajossa ollut BMW 420 ajettu 140000 km onko ajot pääasiassa korjaamolta toiselle vai mikä vika siinä on. Sähköautolla pääset pidemmälle. Halvemman hintaluoka V60 Volvo 12 vuotta vanha diesel nurkka-ajossa ollut 24000 vuodessa. Myyjän slogan. Kiva auto puhaltaa oikestijääkylmää ilmaa, myös talvella..
Teslat ovat tunnettuja kestävyydestään ja edullisista korjaus- ja huoltokustannuksista, eivätkö olekin? Ei muuta kuin varattuja hiukkasia tankkiin ja menox. Ei kukaan osta kymmenen vanhaa, yli 30k ajettua Teslaa 20k:lla. Se nyt vaan on tyhmää ottaa järjettömiä kuluriskejä, joissa ei ole voittopuolella mitään.
Kahdella kympillä saa lähes uuden bensa-auton tai loppuun ajetun harrastussähköauton. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niillä rotiskojen vikalistoilla olisi syytä pyyhkäistä....
Vanhojen rotiskojen parsiminen on viheliäistä.Totta. Ensin pitäisi puoli-ilmaiseksi löytää ja korjata auto katsastuskuntoon, ja tehdä loput löydetyt viat takuuna ilmaiseksi. Kun vanhan korjaaminen ei saisi maksaa samaa, kuin uuden korjaaminen.
- Anonyymi
Sitten kun sen saa satasella
- Anonyymi
Kunhan inflaatiosta vielä toipuu vähän, niin 5000-10000e:n isompi perheauto voisi mahtua budjettiin.
Mieluummin sinne 2000€ suuntaan, ettei rahoituskuluja ja kaskon uskaltaa jättää pois.
Nykyinen maksettu polttis on hyvä yksilö ja kannattaa käyttää loppuun. Muutama vuosi varmaan.
Vaihtoarvoa sillä ei ole.
Lataus ei onnistu kotona, mutta sähkötaktiikan voisi saada toimimaan ja se kiinnostaa.
Dieselin tarvitsisi kakkosautoksi, mutta sen voisi pitää enimmäkseen seisonnassa.
Antaa tekniikan ja markkinoiden vielä kehittyä.
Ihan todennäköistä siirtyä sähköautoiluun gaussin käyrän loppupäässä.
Nykyisessä omassa ja yleistilanteessa ei uutta tai sähköautoa ei saa kannattavaksi tai mahdolliseksi vaikka kuinka laskeskelisi suunnitelmaa.
Ehkä jonain päivänä EU:n vapaakauppa-alue vapautuu meillekin ja saadaan lidäksi leasing-vaihtoehto edullisemmista maista?
Se helpottaisi laatuongelmiin kalliissa investoinnissa. - Anonyymi
Jos maksettaisiin yli 3000 euroa (tai Teslasta yli 6000 euroa), voisin ottaa vastaan sähköauton luopuakseni siitä välittömästi.
On jo oikea auto. Diesel ilman adblueta ja mittarissa alle 150 tkm. Sähköauton omistaminen ei koskaan tule ajankohtaiseksi.- Anonyymi
Jatka vaan rippikouluikäisten autojen parissa.
Miksi edes osallistut keskusteluun kun asia ei sinua koskea vielä kymmeneen vuoteen?
- Anonyymi
Ei Teslaa niin halvalla myydä, että ostaisin . Jonkun muun sähköauton kyllä .
- Anonyymi
Ennenkuin ostatte sähköautoa lukekaa seuraava !
Sähköautojen kehityksessä eletään riskialtista vaihetta yksityisen ostajan kannalta katsoen !
Akusto on tällä hetkellä kehittymätön, joten siihen on sitoutuneena kymmeniä tuhansia Euroja pääomaa !? Riski koskee siis sähköauton omistajaa !
Mutta, tämä vaihe on kuitenkin välttämätön, koska sähköauton valmistajien on saatava myytyä myös nämä kehittymättömät sähköautoversiot, jotta akustojen kehitykseen saadaan pääomia !
Tämä on se välivaihe jolloin yksityisen henkilön ei kannattaisi sähköautoja ostaa/omistaa mutta tehtaiden on kuitenkin saatava nämä nykyisetkin myytyä !?
Tyypillinen akuston takuu on 8v/160000km, joka kuitenkin loppuu parissa vuodessa mikäli autolla ajetaan eikä vain katsella pihassa !?- Anonyymi
Mainstream-akkukemiakin on vielä vakiintumatonta. Markkinoilla on jos jonkinmoista akkukemiaa. Ogelmaksi tässä muodostuu varaosakennojen saatavuus käytettynä. Jos merkkari on ainoa paikka, mistä saa varaosia akkuun, silloin se tulee kalliiksi.
- Anonyymi
Näinhän se juuri on. Ja jos/kun kehitys etenee samaa vauhtia kuin tähän asti, muuttuu sähköauto muutamissa vuosissa ei-halutuksi. Onhan sitä jo nähtykin että hetken aikaa markkinoilla on yhtäaikaa sekä edellinen mallisukupolvi että uudempi. Vaikka muutos on vain voimalinjassa korin ja varusteiden ollessa identtiset niin edellistä polvea täytyy dumpata jättialennuksilla. Summa summarum: Hankintahinta ei sinänsä välttämättä edes ole hankinnan kynnys vaan auton arvon kehityksen ennakoimattomuus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näinhän se juuri on. Ja jos/kun kehitys etenee samaa vauhtia kuin tähän asti, muuttuu sähköauto muutamissa vuosissa ei-halutuksi. Onhan sitä jo nähtykin että hetken aikaa markkinoilla on yhtäaikaa sekä edellinen mallisukupolvi että uudempi. Vaikka muutos on vain voimalinjassa korin ja varusteiden ollessa identtiset niin edellistä polvea täytyy dumpata jättialennuksilla. Summa summarum: Hankintahinta ei sinänsä välttämättä edes ole hankinnan kynnys vaan auton arvon kehityksen ennakoimattomuus.
On paljon muitakin arvonromahdustekijöitä, esim Nissan Leafien chademo-lataussysteemi. Harva haluaa ostaa sellaista vaivoiksensa, vaikka olisi uudehko ja vähän ajettu. Uusissa vaggineissa ja mersuissa moottoreiden tiiviste porsii ja kun jäähdytysneste pääsee tiivisteen ohi sinne minne ei pitäisi, artistilta pyydetään $$$$. Audeissa on oikein vuotokuppi tiivistysnesteelle. Näin käy kun tavoitellaan liikaa suorituskyyä kestoiän kustannuksella. Moottorit vuotavat jo uutena.
- Anonyymi
"Mutta, tämä vaihe on kuitenkin välttämätön"
Audin puolen vuoden voitot hupeni 37,5% - hupeni kolmatta vuotta putkeen.
Mersun kakkoskvartaalin voitot hupeni 68% vuoden takaiseen nähden.
Polttomoottoriauto on teknisesti kehittyneempi kuin suurakkumulaattori-sähkömoottoriauto.
Miksi olisi välttämätöntä harpata kehityksessä teknologisesti taaksepäin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mutta, tämä vaihe on kuitenkin välttämätön"
Audin puolen vuoden voitot hupeni 37,5% - hupeni kolmatta vuotta putkeen.
Mersun kakkoskvartaalin voitot hupeni 68% vuoden takaiseen nähden.
Polttomoottoriauto on teknisesti kehittyneempi kuin suurakkumulaattori-sähkömoottoriauto.
Miksi olisi välttämätöntä harpata kehityksessä teknologisesti taaksepäin?Surkea provo.
- Anonyymi
Inflaatiosta johtuen hinnat pikemminkin nousevat kuin laskevat.
Reaalihinnat voivat ehkä laskeakin, mutta euromäärät nousevat.- Anonyymi
Sitten ei vain osteta mitään uusia autoja.
- Anonyymi
Sähköauton hankinta ei ole kiinni sen hinnasta vaan siitä, että sitä ei saa ladata taloyhtiön pihassa eikä sitä voi ladata mökillä.
- Anonyymi
Yhtiökokouksessa kannattaa ottaa asia esille, jottei asuntojen haluttavuus ja arvo laskisi. Sähköttömälle mökille ei voi mitään, mutta jos siellä on ajan tasalla olevat sähköt, ei matkalaturin käyttö ole mikään ongelma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhtiökokouksessa kannattaa ottaa asia esille, jottei asuntojen haluttavuus ja arvo laskisi. Sähköttömälle mökille ei voi mitään, mutta jos siellä on ajan tasalla olevat sähköt, ei matkalaturin käyttö ole mikään ongelma.
Asuntojen arvo ei laske yhtään vaikka asuntoyhtiössä ei latausmahdollisuutta olisikaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asuntojen arvo ei laske yhtään vaikka asuntoyhtiössä ei latausmahdollisuutta olisikaan.
Heh. Asuntoa myymässä (itse). Jokaisen kiinnostuneen eka kysymys on, voiko ladata sähköautoja?
No ei voi, ...kele. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heh. Asuntoa myymässä (itse). Jokaisen kiinnostuneen eka kysymys on, voiko ladata sähköautoja?
No ei voi, ...kele.Voithan sinä valehdella tuon olevan ensimmäinen kysymys, mutta tuo ei todellakaan ole lähes kenenkään eka kysymys. Useimmat eivät latauksesta kysy mitään, ei se ole tärkeä asia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asuntojen arvo ei laske yhtään vaikka asuntoyhtiössä ei latausmahdollisuutta olisikaan.
Arvo ei ehkä laske, mutta karsii ison ja koko ajan kasvavan osan ostajaehdokkaista.
Haluttiinpa me polttiksilla ajavat sitä -tai ei, mutta mitään sille ei mahdeta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voithan sinä valehdella tuon olevan ensimmäinen kysymys, mutta tuo ei todellakaan ole lähes kenenkään eka kysymys. Useimmat eivät latauksesta kysy mitään, ei se ole tärkeä asia.
Useimmat eivät ehkä kysy, mutta ne jotka kysyvät niin heille ei-vastaus on yleensä showstopper sitten sen asunnon osalta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heh. Asuntoa myymässä (itse). Jokaisen kiinnostuneen eka kysymys on, voiko ladata sähköautoja?
No ei voi, ...kele.Voiko ladata Ladaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voithan sinä valehdella tuon olevan ensimmäinen kysymys, mutta tuo ei todellakaan ole lähes kenenkään eka kysymys. Useimmat eivät latauksesta kysy mitään, ei se ole tärkeä asia.
Sorry, muttaei ole mitään tarvetta valehdella.
- Anonyymi
no kun pitäisi ostaa kaksi tai kolme..ehkä neljäs
- Anonyymi
Kysymys ei ole minulle millään lailla relevantti. Käytettyjen sähköautojen hinnat ne pudota pitäisi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Laita lyhyt tunniste kaivatullesi
Laita lyhyesti joku avainsana, jolla kaivattusi voi sut tunnistaa🤗1091835Keskisarjan puheet olivat ihmisarvoa alentavia
Purra ilmoitti Lauantai-aamuohjelmassa hyväksyvänsä Keskisarjan puheet. Orpon ilmoitus tänään: "Yksikään hallituspuolue2501656- 2451388
Kuinka vanha nainen on vielä "todella mielenkiintoinen henkilö"?
Kuinka mielenkiintoisuus silloin ilmenee?561006- 64961
- 66951
Cheek ei enää aio äänestää kokoomusta
"Erityisen pitkästi hän kirjoittaa Palestiinan tilanteesta ja purkaa turhautumistaan siitä, miten ”Suomen valtionjohto s169892- 78871
- 66848
Hinta ei enää ole este - koeajoimme viisi kohtuuhintaista sähköautoa
Sähköautot ovat nyt hintansa puolesta tavallisten ihmisten ulottuvilla. Koeajoimme videosarjassa kaikkiaan viisi sähköau198810