Hei taas, viisaammat!
Olen tässä ihmetellyt yhtä juttua, josta en saa millään otetta... ja ehkä joku täällä osaa selittää niin, että tällainen tavallinen pohdiskelija ymmärtää.
Raamatussa sanotaan, että "Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa". Eli tavallaan Jumala itse tuli Jeesuksessa maailmaan. Se on jo tapahtunut. Maailma (minäkin?) on jo sovitettu, vaikka en olisi vielä saanut uskoa.
Mutta nyt sanotaan, että pitäisi saada Pyhä Henki, jotta alkaisi uskoa siihen, mitä Jumala jo Jeesuksessa teki. Eli Jeesus teki kaiken valmiiksi, mutta minä tarvitsen Pyhän Hengen, jotta tajuaisin sen?
Ja nyt kysymys:
Voiko ihminen saada Jumalan ilman Pyhää Henkeä, kuten Jeesus kai sai? Vai onko Jumala ja Pyhä Henki eri asiat? Vai sama asia eri muodossa? Tai voiko saada Jeesuksen, mutta ei vielä Henkeä? Vai ensin Hengen ja sitten Jeesuksen? Vai tulevatko ne pakettina?
Ainakin Jeesus sai Pyhän Hengen Jordanilla, vaikka oli Jumalan Poika. Niin mitä me muut tässä edes haetaan, jos Hänellä itselläänkin meni siihen hetki?
Ehkä tämä on joku palapeli, joka ei vaan vielä klikkaa paikalleen mun päässä. 😅 Mutta kiinnostaa silti... ja haluaisin ymmärtää ennen kuin joku taas sanoo jotain kummallista kuten että "et voi, koska olet vielä lihassa".
Kiitos jos joku jaksaa selittää ilman että tiputtaa heti ulos taivastiestä. 🙏
- Yhä ihmettelevä Etsijä
Saako Jumalan vai Pyhän Hengen vai molemmat? (ja mitä eroa niillä edes on?)
69
546
Vastaukset
- Anonyymi
Se on vain totuus ettei voi ymmärtää kuin se jolla jo on pyhä Henki. Se opettaa kaikkeen totuuteen.
>>> Se opettaa kaikkeen totuuteen...
Tarkoitit varmaan kaikenlaiseen totuuteen, ei kaikkeen.
Mitä tulee Pyhään Henkeen, niin se on kuin pelottava varjo pimeässä huoneessa, joita lapset pelkäävät. Kun laittaa valot päälle niin se on poissa.- Anonyymi
Henki kirjoitti:
>>> Se opettaa kaikkeen totuuteen...
Tarkoitit varmaan kaikenlaiseen totuuteen, ei kaikkeen.
Mitä tulee Pyhään Henkeen, niin se on kuin pelottava varjo pimeässä huoneessa, joita lapset pelkäävät. Kun laittaa valot päälle niin se on poissa.Väisty saatana!
- Anonyymi
Itse pitää tehdä päätös lähteä seuraamaan Jeesusta. Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan. Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.
Eli teet heikkona päätoksen ottaa ristisi ja lähdet seuraamaan Jeesusta. Ensiksi tämän parannuksen tekeminen pitää tehdä itse, mutta pian huomaa, ettei kaikki ole omilla harteilla. Tulee tämä lahja osuus mukaan. Tämähän ei ole omaa ansiota, ettei kukaan kerskaisi omilla töillään, vaan tämä on Herran työtä. Eli kaikki on vapautusta ja lahjaa.
Ensin pitää ottaa kuuleviin korviin Evankeliumi ja sitten kasvaa uskossa. Sitten hiljalleen tulee kuvioihin Pyhä Henki ja Uudesti syntyminen.
Lahjat ovat mojovat, yltäkylläinen elämä jo tässä elämässä ja sitten vielä iankaikkinen elämä taivaissa.
Mb_76>>> Lahjat ovat mojovat, yltäkylläinen elämä jo tässä elämässä...
Aivan, lahkolaisten "pyhä henki" johdattaa ihmisiä poikkeuksetta menetysteologian pauloihin ja samalla kauas Jeesuksen opetuksista.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Menestysteologia- Anonyymi
Henki kirjoitti:
>>> Lahjat ovat mojovat, yltäkylläinen elämä jo tässä elämässä...
Aivan, lahkolaisten "pyhä henki" johdattaa ihmisiä poikkeuksetta menetysteologian pauloihin ja samalla kauas Jeesuksen opetuksista.
https://fi.wikipedia.org/wiki/MenestysteologiaItse olen elänyt päihdehelvetissä ja siitä kun pääsee eroon, niin elämä tuntuu yltäkylläiseltä ja talouskin kiittää. Totuus on, että kun ottaa Jeesuksen sydämmelleen, niin varat menee nuukalla rahankäytöllä oikeisiin paikkoihin, eikä turhuuksiin. Eli tämä yltäkylläinen elämä tulee ihan luonnostaan jo eläessään. Tämä on luonnon laki.
Mb_76 Anonyymi kirjoitti:
Itse olen elänyt päihdehelvetissä ja siitä kun pääsee eroon, niin elämä tuntuu yltäkylläiseltä ja talouskin kiittää. Totuus on, että kun ottaa Jeesuksen sydämmelleen, niin varat menee nuukalla rahankäytöllä oikeisiin paikkoihin, eikä turhuuksiin. Eli tämä yltäkylläinen elämä tulee ihan luonnostaan jo eläessään. Tämä on luonnon laki.
Mb_76Mukava kuulla, että olet päässyt päihteistä eroon ja pystyt nyt elämään tasapainoista elämää.
Kuten itsekin äsken totesit "...yltäkylläinen elämä tulee ihan luonnostaan jo eläessään". Omassa elämässä tehdyt oikeat valinnat synnyttävät positiivisen tunnetilan. Nämä valinnat eivät kuitenkaan johdu Pyhän Hengen vaikutuksesta, vaan ihmisen omasta tahdosta - ihmisen synnynnäisestä tarpeesta nousta montun pohjalta ja alakulosta ylös.- Anonyymi
Henki kirjoitti:
Mukava kuulla, että olet päässyt päihteistä eroon ja pystyt nyt elämään tasapainoista elämää.
Kuten itsekin äsken totesit "...yltäkylläinen elämä tulee ihan luonnostaan jo eläessään". Omassa elämässä tehdyt oikeat valinnat synnyttävät positiivisen tunnetilan. Nämä valinnat eivät kuitenkaan johdu Pyhän Hengen vaikutuksesta, vaan ihmisen omasta tahdosta - ihmisen synnynnäisestä tarpeesta nousta montun pohjalta ja alakulosta ylös.Synnynäinen tarve on nousta pohjalta ylös, mutta huomasin etten pääse päihteistä eroon omassa voimassa vaan Jeesuksen avulla. Se vain napsaisee sen päihteiden himon pois. Lahjaa kaikki!
Mb_76 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Synnynäinen tarve on nousta pohjalta ylös, mutta huomasin etten pääse päihteistä eroon omassa voimassa vaan Jeesuksen avulla. Se vain napsaisee sen päihteiden himon pois. Lahjaa kaikki!
Mb_76Tämä on jännä, että tämä on se parannuksen teko, josta Jeesus puhuu, ettei muuten pääse taivaaseen, vaan joutuu helvettiin.
Kuitenkin Jeesus tekee mahdolliseksi sen parannuksen, kun vapauttaa päihteistä. Jeesus siis tekee kaiken työn, kun nippaisee sen alkoholin himon pois. Itse pitää vain huolen ettei lankea uudelleen viinan orjuutukseen. Iso kiitos Herralle!
Mb_76 Anonyymi kirjoitti:
Tämä on jännä, että tämä on se parannuksen teko, josta Jeesus puhuu, ettei muuten pääse taivaaseen, vaan joutuu helvettiin.
Kuitenkin Jeesus tekee mahdolliseksi sen parannuksen, kun vapauttaa päihteistä. Jeesus siis tekee kaiken työn, kun nippaisee sen alkoholin himon pois. Itse pitää vain huolen ettei lankea uudelleen viinan orjuutukseen. Iso kiitos Herralle!
Mb_76>>> Tämä on jännä, että tämä on se parannuksen teko...
Taidat ymmärtää Jeesuksen opetukset hiukan väärin. Logiikkasi mukaan Jeesus on kuvitteellinen hammaslääkäri, joka poistaa hampaan, mutta jättää leikkaushaavan kiinni ompelemisen ja muun hoidon potilaan omalle vastuulle.
Muussa tapauksessa on vaikea ymmärtää, miksi laitat samaan kappaleeseen toisiaan poissulkevat lauseet: Jeesus nippaisee alkoholin himon pois VS täytyy itse pitää huolen ettei lankea uudelleen. Jos kerran Jeesus on himon poistanut, ei sitä himoa enää ole.
Pähkinänkuoreessa parannuksen tekeminen on mielenmuutosta. Se sydämen ja mielen muutosta, joka tuo meitä lähemmäksi Jumalaa.- Anonyymi
Henki kirjoitti:
>>> Tämä on jännä, että tämä on se parannuksen teko...
Taidat ymmärtää Jeesuksen opetukset hiukan väärin. Logiikkasi mukaan Jeesus on kuvitteellinen hammaslääkäri, joka poistaa hampaan, mutta jättää leikkaushaavan kiinni ompelemisen ja muun hoidon potilaan omalle vastuulle.
Muussa tapauksessa on vaikea ymmärtää, miksi laitat samaan kappaleeseen toisiaan poissulkevat lauseet: Jeesus nippaisee alkoholin himon pois VS täytyy itse pitää huolen ettei lankea uudelleen. Jos kerran Jeesus on himon poistanut, ei sitä himoa enää ole.
Pähkinänkuoreessa parannuksen tekeminen on mielenmuutosta. Se sydämen ja mielen muutosta, joka tuo meitä lähemmäksi Jumalaa.Itse tiedän että Kuningas alkoholi on vahva vihollinen ja kun Jeesus vapauttaa päihteistä pitää pitää vaelluksestaan tarkkaan silmällä, ettei lankea uudelleen tähän syntiin. Monesti tämä vaatii päivittäistä hengellisyyksien miettimistä ja Raamatun lukua. Olo kyllä paranee näin ja tämä on parempaa kuin päihteet.
Eli kannattaa rohkeasti pyytää apua Jeesukselta, Tässä tulee samalla se parannuksen teko ja taivastie on avoin!
Mb_76 - Anonyymi
Kristinusko on ainoa usko maan päällä jossa Jumala etsii ihmistä.
Maailman uskonnoissa ihminen koettaa etsiä Jumalaa kuitenkaan löytämättä todellista Jumalaa.Ihmistekoiset jumala käsitykset ovat epäjumalia.
Jumala on itse ilmoittanut itsensä Sanassaan ja myös tien Hänen yhteyteensä joka ei ole tekojen vaan uskon kautta evankeliumiin.
”Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.”
Johannes 1:1-3 FB38
”Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.”
Johannes 1:14 FB38
”Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut.”
Johannes 1:18 FB38
”Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.”
Johannes 14:6 FB38
”Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään, jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta,
ja koska meillä on "suuri pappi, Jumalan huoneen haltija", niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä; pysykäämme järkähtämättä toivon tunnustuksessa, sillä hän, joka antoi lupauksen, on uskollinen;
ja valvokaamme toinen toistamme rohkaisuksi toisillemme rakkauteen ja hyviin tekoihin; älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän.”
Heprealaiskirje 10:19-25 FB38 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse olen elänyt päihdehelvetissä ja siitä kun pääsee eroon, niin elämä tuntuu yltäkylläiseltä ja talouskin kiittää. Totuus on, että kun ottaa Jeesuksen sydämmelleen, niin varat menee nuukalla rahankäytöllä oikeisiin paikkoihin, eikä turhuuksiin. Eli tämä yltäkylläinen elämä tulee ihan luonnostaan jo eläessään. Tämä on luonnon laki.
Mb_76Jumala antaa kaiken tarpeellisen omillensa. Ja mihinkä niitä tarpeettomia tarvittaisikaan uskovan elämässä? Ei mihinkään.
”Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta. Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään, joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee,
niin pyrkikää juuri sentähden kaikella ahkeruudella osoittamaan uskossanne avuja, avuissa ymmärtäväisyyttä, ymmärtäväisyydessä itsenne hillitsemistä, itsenne hillitsemisessä kärsivällisyyttä, kärsivällisyydessä jumalisuutta, jumalisuudessa veljellistä rakkautta, veljellisessä rakkaudessa yhteistä rakkautta. Sillä jos teillä on nämä ja ne yhä enenevät, niin ne eivät salli teidän olla toimettomia eikä hedelmättömiä meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tuntemisessa.”
2. Pietarin kirje 1:2-8 FB38 - Anonyymi
Henki kirjoitti:
>>> Tämä on jännä, että tämä on se parannuksen teko...
Pähkinänkuoreessa parannuksen tekeminen on mielenmuutosta. Se sydämen ja mielen muutosta, joka tuo meitä lähemmäksi Jumalaa.Jumala muuttaa sydämen ihmisen uudesti syntyessä.
Sitä operaatiota ei ihminen kykyne itse tekemään.
”Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin, eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla.” Apostolien teot 15:8-9 FB38
”Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.”
Hesekiel 36:26-27 FB38
Usko Jumalaan Jeesuksessa Kristuksesa on muuttumattomassa Jumalan Sanassa. Eikä ihmisen vaihtelevissa tunne tiloissa. Jumala ei ole tunne vaan Henki. Vain Jumala voi ilmoittaa Jumalan joka on Henki. Jumalan Sana on Hengen ilmoitus.
”Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."”
Johannes 4:24 FB38
”Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.”
Johannes 1:1-3
”Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.”
”Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut.”
Johannes 1:18 FB38 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kristinusko on ainoa usko maan päällä jossa Jumala etsii ihmistä.
Maailman uskonnoissa ihminen koettaa etsiä Jumalaa kuitenkaan löytämättä todellista Jumalaa.Ihmistekoiset jumala käsitykset ovat epäjumalia.
Jumala on itse ilmoittanut itsensä Sanassaan ja myös tien Hänen yhteyteensä joka ei ole tekojen vaan uskon kautta evankeliumiin.
Johannes 1:1-3 FB38
Johannes 1:18 FB38
”Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.”
Johannes 14:6 FB38
”Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään, jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta,
ja koska meillä on "suuri pappi, Jumalan huoneen haltija", niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä; pysykäämme järkähtämättä toivon tunnustuksessa, sillä hän, joka antoi lupauksen, on uskollinen;
ja valvokaamme toinen toistamme rohkaisuksi toisillemme rakkauteen ja hyviin tekoihin; älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän.”
Heprealaiskirje 10:19-25 FB38Jumala on huono etsijä. Historian saatossa suurin osa ihmisistä on löytämättä: eivät tienneet mitään jahvesta.
- Anonyymi
En tiedä, yritätkö saada uskovat puhumaan itsensä pussiin
ja sitten todistaa, että he ovat väärässä? Vai oletko itse
puhunut itsesi pussiin ja yrität nyt päästä sieltä ihan
vilpittömästi ulos ja pyydät jopa apua siihen
Asia on kuitenkin niin, että ulkopuolella oleva ei voi
käsittää hengellisiä syvyyksiä, minkä totuuden sinäkin
toteat tuossa aloituksessa, Onhan niin, että rantavesissä
käsipohjaa polskutteleva ihminen ei tiedä, eikä käsitä,
samoin kuin sukeltaja, joka sukeltaa kymmenien metrien
syvyyksiin, mitä siellä pohjassa on. Jos siis olet käsipohjaa uiva,
et voi nähdä ja tietää, mitä kymmenen metrin syvyydessä on.
Mutta sukeltaja, joka on siellä käynyt, ja on siellä, näkee ja käsittää.
Mikäli et ole vielä uskossa, et siis ole uudestisyntynyt Jumalasta
Jumalan lapseksi, sinun tulee ensin tulla sisäpuolelle
Jeesuksen Kristuksen luokse ihan sydämesi tasolla.
Ihminen voi tulla Jeesuksen Kristuksen luokse vain kun
Jumala alkaa puhua hänelle ja kutsuu häntä Jeesuksen luokse.
Jos Jumala ei puhu sinulle eikä vedeä sinua Jeesuksen luokse,
et voi tulla Hänen luokseen.
Mutta kun Jumala puhuu ja kutsuu ihmistä, ihminen alkaa kiinnostua
uskoon tulosta, ja yleensä hengellisistä asioista. Hän voi nähdä
itsensä jopa suurena syntisenä, jopa suurena syntisäkkinä ilman
mitään toivoa pelastuksesta ja paremmasta tulevaisuudesta.
Mutta tämä on Jumalan työtä ja vaikutusta ihmisessä.
Jumala näyttää ihmiselle hänen sairautensa (synnin), jotta
Hän saisi ihmisen tulemaan lääkärin (Jeesuksen) luokse
saamaan parantumisen synnin haavoista.
Silloin kun näin on, ihminen kokee tarvitsevansa Jeesusta Kristusta
ja syntien anteeksi antamista ja anteeksi saamista. Hän voi tulla
Jeesuksen luokse ja Jeesus antaa synnit anteeksi Hänen yhteydessään.
Nyt kun ihminen on Jumalan yhteydessä, Jumala alkaa opettaa
uskovaa. Silloin uskova alkaa käsittää näitä hengellisiä asioita.
Hengelliset asiat opitaan ja käsitetään Jumalan opettamina.
Uskoon tulot ja hengellisten totuuksien käsittäminen ovat siis
aina Jumalan aikaansaannoksia ja Jumalan työtä ihmisessä.
https://www.jumala-kanssamme.se/439625207/439627421
https://www.jumala-kanssamme.se/439636059/450690874
Mvh J - K- Anonyymi
Vain me uskovat voimme ymmärtää pyhän hengen. Eihän pyörällä voi ajaa ennenkuin oppiin ajamaan eikä kuormaautolla ajo suju, kun ei ole kokemusta. Miksihän saatanan omat eivät ymmärrä saatanan töitä. Tämä pohdituttaa. Ovat kai sokeita. Jeesus antaa näkökyvyn Jeesus on Herra.
- Anonyymi
Kiitos pitkästä vastauksesta, mutta nyt täytyy sanoa, että alkaa tuntua siltä kuin olisin kysynyt, missä päin huoneessa on ovi..... ja sain kuulla koko rakennuksen rakennushistorian, sähköpiirustukset ja vielä opastuksen siitä, millä hengellä ovea saa katsoa.
Mielestäni esitin ihan selkeitä kysymyksiä: Voiko saada Jumalan ilman Pyhää Henkeä? Onko ne eri vai sama? Tuleeko ne pakettina? Mutta aina kun kysyn, saan vastaukseksi jonkin sukellusvertausta ja ilmoituksen, että “et voi kuitenkaan ymmärtää”.
Eikö tämä ole vähän niin kuin että nälkäinen kysyy, missä keittiö on - ja hänelle sanotaan, että “et näe ruokaa, ellet ole jo syönyt”?
Jos ulkopuolinen ei voi käsittää mitään, miksi häntä samalla syytetään vääristä kysymyksistä tai pahasta asenteesta? Eikö olisi helpompaa vaan sanoa: “Hyvä kysymys, en tiedä. Tervetuloa silti etsimään.”
Tällä logiikalla tuntuu, että jos joskus pääsenkin "sisäpuolelle", en enää muista mitä yritin alun perin kysyä. 😅 - Anonyymi
Jumala kutsuu "vetää" ihmistä yhteyteensä evankeliumin julistuksen kautta. Jokainen uudestisyntynyt on Jeesuksen Kristuksen todistaja ja evankeliumin eteen päin kertoja .
On valheellista sanoa ettei Jumala "vedä"( siis kutsu)
Pelastus uskon kautta evankeliumiin on tarjolla jokaiselle ihmiseen katsomatta.
”Ja kun minut ylennetään maasta, niin minä vedän kaikki tyköni." Mutta sen hän sanoi antaen tietää, minkäkaltaisella kuolemalla hän oli kuoleva.”
Johannes 12:32-33 FB38
”Siihen hän on myös kutsunut teidät meidän evankeliumimme kautta, omistamaan meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kirkkauden.”
2. Tessalonikalaiskirje 2:14 FB38
---------
On myös valheellista odottaa taivaasta jotakin "Hengen sateita". Taivaasta on jo annettu kaikki tarpeellinen ihmisen pelastukseksi.
Jumala on jo antanut Henkensä jokaiseen omaansa asumaan. Evankeliumi menee eteenpäin ja ns."herätykset" että uskovat tottelevat Jumalan Sanaa ja avaavat suunsa evankeliumin todistamiseen. Ne "elävän veden virrat jotka synnyttävät elämää eivät tule taivaasta vaan uskovan sydämestä ja suun kautta ulos. Uudestisyntynyt joka ei itse lue Raamattua on hengellisen kuoleman tiellä. Jumalan Sana on hengen ravinto. Ei voi kertoa evankeliumia toisille jos ei itsekään ymmärrä mitä se on.
”Joka uskoo minuun, niin kuin Raamatussa sanotaan, hänen sisimmästään juoksevat elävän veden virrat.” Tämän hän sanoi Hengestä, jonka häneen uskovat tulisivat saamaan. Sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesusta ei ollut vielä kirkastettu.”
Johannes 7:38-39 FINRK
Nyt Jeesus on kirkastettu ja Hän on lähettänyt Pyhän Hengen asumaan omissaan.
”Hänessä on teihinkin, sitten kun olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, ja uskoneet sen, pantu sinetiksi luvattu Pyhä Henki, joka on meidän perintömme vakuutena hänen omaisuutensa lunastamiseksi, hänen kirkkautensa ylistykseksi.”
Kirje efesolaisille 1:13-14 FINRK
- Anonyymi
Kun saa pyhän Hengen niin saa Jumalan ja yhteyden Jeesukseen.
- Anonyymi
Joo mutta voiko ne yrittää saada eri järjestyksessä?
Esimerkiksi: voiko ensin saada yhteyden Jumalaan, sitten saada Jeesuksen ja sitten Pyhän Hengen? Vai onko ne kaikki yhtä ja samaa, niin että jos saa yhden, saa automaattisesti kaksi muuta kaupan päälle?
Jos kaikki on "yhtä ja samaa", niin miksi Raamatussa puhutaan niistä erikseen niin usein? Vai puhutaanko eri näkökulmista, mutta samasta Jumalasta?
Tuntuu välillä, että tässä kolmiyhteydessä on enemmän portaita kuin kerrostalossa. 😅 - Anonyymi
Vain Jumalan vanhurskauttamalla on Jumala yhteys ja pääsy Jumalan läsnäoloon.
”Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.”
Roomalaiskirje 5:1-2 FB38
”Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä,
osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.”
Roomalaiskirje 3:21-26 FB38
”Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle. Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta".”
Roomalaiskirje 1:16-17 FB38
- Anonyymi
Kun ihminen tulee uskoon, hän saa Pyhän Hengen. Sitten Pyhä Henki annetaan lahjana uskovalle, joka on kuuliainen Jeesukselle.
Minä tulin uskoon 24-vuotiaana. Sain Pyhän Hengen ja olin pelastettu, onnellinen. Jouduin odottamaa Pyhän Hengen lahjaa , kastetta kolme vuotta. Vanhimmat rukoilivat helluntaiseurakunnassa. En paljon puhunut kielillä, mutta voima tuli elämään. Se voima ei hylännyt minua, vaikka jouduin kriisiin oltuani noin 8 vuotta jo uskossa. Se oli ihan inhimillinen kriisi johtuen lapsuuskokemuksistani.- Anonyymi
Kiitos että jaoit kokemuksesi...... tuollaisia henkilökohtaisia tarinoita on kiinnostavaa lukea, ja ne tuo vähän inhimillistä tarttumapintaa tähän muuten aika käsitteelliseen keskusteluun. 🙏
Mutta heräsi nyt kysymys: mistä tiesit, että sait juuri Pyhän Hengen - etkä Jumalan, tai yhteyden Jeesukseen, tai jotain niiden yhdistelmää? Vai tuliko ne kaikki yhtä aikaa, mutta eri nimillä ja eri "tuntumalla"?
Ja kun puhut "Pyhän Hengen lahjasta" ja "Pyhän Hengen kasteesta", niin ovatko ne sitten eri asioita kuin se, että "sai Pyhän Hengen uskoontulossa"? 🤔
Yritän vain ymmärtää, että jos joku sanoo "sain Pyhän Hengen", niin mitä hän silloin oikeastaan tarkoittaa... koska se kuulostaa eri ihmisillä vähän erilaiselta. - Anonyymi
Minä olen käsittänyt niin, että uskoon tulossa Jumalan antaa uskovalle
Pyhän Hengen sinetiksi. Se on pelastuksen takeeksi. Niin kauan kuin
ihmisessä on tuo Pyhän Hengen sinetti, hän on pelastuva ja taivasmatkalainen.
Sitten Raamattu puhuu Pyhän Hengen kasteesta ja Pyhällä Hengellä
täyttymisestä. Nämä ovat käsittääkseni kaksi eri asiaa. Ne voivat
tapahtua uskovalle samanaikaisesti mutta ei välttämättä.
Pyhän Hengen kasteessa Jeesus kastaa uskovan Jumalan läsnäoloon
Pyhässä Hengessä. Silloin uskova on ja elää Hengessä, siis Pyhässä Hengessä
Jumalassa. Jumala on uskovan kanssa ulkoisesti vaeltamassa hänen kanssaan.
Pyhän Hengen täyteydessä Pyhä Henki täyttää ihmisen sisäisen olemuksen
läsnäolollaan. Silloin Isä ja Poika hallitsevat uskovaa sisältä käsin.
Siis.
1. Uskoon tulossa: Pyhän Hengen sinetin saaminen pelastuksen takeeksi.
2. Pyhän Hengen kaste: Kaste Jumalan läsnäoloon Pyhässä Hengessä.
3. Pyhän Hengen täyteys: Jumala hallitsee uskovaa sisältä käsin.
https://www.jumala-kanssamme.se/439641483/439646092
Mvh J - K - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis.
Mvh J - KHui! 😅 Nyt kuulostaa jo siltä, että kun kaikki vaiheet on käyty läpi, ei ihmisessä ole enää omaa tahtoa jäljellä ollenkaan...... ensin sinetöidään, sitten kastetaan ulkoa ja lopuksi täytetään sisältä, ja lopputuloksena Jumala hallitsee sekä sisäisesti että ulkoisesti.
Tässä alkaa tulla vähän robottimainen fiilis: "Usko rekisteröity, sinetti aktivoitu, kastemoodi käynnistetty, automaattiohjaus siirretty Isälle ja Pojalle."
Mutta oikeasti kysyn ihmetellen: jääkö ihmiselle enää mitään omaa tilaa, ajatusta tai tahtoa tuon kaiken jälkeen? Vai onko uskovan elämä sitten pelkkää taivaallista autopilottia, jossa itse vain raahaudut mukana? 🤔 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hui! 😅 Nyt kuulostaa jo siltä, että kun kaikki vaiheet on käyty läpi, ei ihmisessä ole enää omaa tahtoa jäljellä ollenkaan...... ensin sinetöidään, sitten kastetaan ulkoa ja lopuksi täytetään sisältä, ja lopputuloksena Jumala hallitsee sekä sisäisesti että ulkoisesti.
Tässä alkaa tulla vähän robottimainen fiilis: "Usko rekisteröity, sinetti aktivoitu, kastemoodi käynnistetty, automaattiohjaus siirretty Isälle ja Pojalle."
Mutta oikeasti kysyn ihmetellen: jääkö ihmiselle enää mitään omaa tilaa, ajatusta tai tahtoa tuon kaiken jälkeen? Vai onko uskovan elämä sitten pelkkää taivaallista autopilottia, jossa itse vain raahaudut mukana? 🤔>>>Jumala hallitsee sekä sisäisesti että ulkoisesti.<<<
Sinä olet ymmärtänyt oikein,
Pyhän Hengen kasteessa Herra Jeesus Kristus kastaa
uskovansa Jumalan läsnäoloon Pyhässä Hengessä.
Uskovat, joka ovat saaneet Pyhän Hengen kasteen,
kokevat, että jotakin erikoista jumalallista tapahtui juuri siinä
Pyhän Hengen kasteessa. Jumala tuli elämääni tuntuvalla
tavalla kulkemaan kanssani. Hän johdattaa ja opettaa
minua ja minä saan kokea Hänen läsnäoloaan elämässäni.
Saan kokea Jumalan apua erinäisissä ongelmallisissa asioissa
ja tilanteissa koska Hän on kanssani.
Pyhän Hengen täyteydessä Jumala valtaa uskovan hengen
ja johdattaa sisältäpäin. Uskova saa kokea Jeesuksen iloa
ja rauhaa. Uskova voi kokea jopa Jeesuksen tunteita erilaisissa
tilanteissa. Uskova voi kokea, että Jeesus iloitsee, suree, itkee,
tulee murheelliseksi, kokee sääliä ja muitakin Jeesuksen
tunteita.
Tämä on luonnollista, ja jo järkeenkäypääkin, koska Jeesus asuu
uskovassa Pyhässä Hengessä Hengen täyteyden jälkeen.
Mvh J - K - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hui! 😅 Nyt kuulostaa jo siltä, että kun kaikki vaiheet on käyty läpi, ei ihmisessä ole enää omaa tahtoa jäljellä ollenkaan...... ensin sinetöidään, sitten kastetaan ulkoa ja lopuksi täytetään sisältä, ja lopputuloksena Jumala hallitsee sekä sisäisesti että ulkoisesti.
Mutta oikeasti kysyn ihmetellen: jääkö ihmiselle enää mitään omaa tilaa, ajatusta tai tahtoa tuon kaiken jälkeen? Vai onko uskovan elämä sitten pelkkää taivaallista autopilottia, jossa itse vain raahaudut mukana? 🤔>>>Nyt kuulostaa jo siltä, että kun kaikki vaiheet on käyty läpi,
ei ihmisessä ole enää omaa tahtoa jäljellä ollenkaan.<<<
Uskovan oma tahto ei katoa minnekään, se vahvistuu.
Mutta se yhtyy mielellään Jumalan tahtoon. Uskova
elää siis Jumalan tahdossa Jumalan tahdon mukaisesti
erittäin mielellään juuri Pyhän Hengen täyteyden jälkeen
koska Jumala valtaa hänen henkensä ja vaikuttaa häneen
sisältäpäin.
Mutta jos Jumala ei hallitse ihmistä, joku toinen on siellä
sydämen valtaistuimella. Ja se voi olla suuri ongelma.
Vai ajatteletko sydämesi valtaistuimen olevan tyhjä
miehittämätön? Kuka siellä istuu ja hallitsee?
Mvh J - K - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>Jumala hallitsee sekä sisäisesti että ulkoisesti.<<<
tunteita.
Mvh J - KOho, nyt mennään kyllä jo aika extreme-linjalle! 😅 Tunnustan, että mulle ehkä sopii paremmin versio, jossa Jeesus pysyttelee taivaassa ja minä pysyn pääni sisällä. Kumpikin omalla tontillaan. Jos maailma kerran on jo sovitettu, niin ehkä se riittää tältä erää.
Tuli tästä mieleen yksi tyyppi, jonka näin kerran kaupan pihalla. Hän väitti aivan vakavissaan, että hänen päässään asuu alieni, ja että sen emoalus on piilossa kuun takana. Hänkin sanoi, että tunsi tunteita, jotka eivät olleet hänen omiaan. Ja että se olento johdatti häntä arjessa: mitä ostaa, kenelle hymyillä, ja mitä sanoa grillijonossa.
Nyt kun luen näitä Pyhän Hengen täyteyskuvauksia, niin täytyy ihan rehellisesti kysyä: missä kohtaa menee raja hengen täyteyden ja sisäisen äänen välillä? Ja mistä tietää, onko se ääni Jeesus vai vaan omat ajatukset vähän juhlallisemmalla äänensävyllä?
Ehkä tämä on juuri se hetki, kun alan arvostaa yksinkertaista uskoa, joka sanoo: "Maailma on sovitettu. Se riittää." ❤️ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oho, nyt mennään kyllä jo aika extreme-linjalle! 😅 Tunnustan, että mulle ehkä sopii paremmin versio, jossa Jeesus pysyttelee taivaassa ja minä pysyn pääni sisällä. Kumpikin omalla tontillaan. Jos maailma kerran on jo sovitettu, niin ehkä se riittää tältä erää.
Tuli tästä mieleen yksi tyyppi, jonka näin kerran kaupan pihalla. Hän väitti aivan vakavissaan, että hänen päässään asuu alieni, ja että sen emoalus on piilossa kuun takana. Hänkin sanoi, että tunsi tunteita, jotka eivät olleet hänen omiaan. Ja että se olento johdatti häntä arjessa: mitä ostaa, kenelle hymyillä, ja mitä sanoa grillijonossa.
Nyt kun luen näitä Pyhän Hengen täyteyskuvauksia, niin täytyy ihan rehellisesti kysyä: missä kohtaa menee raja hengen täyteyden ja sisäisen äänen välillä? Ja mistä tietää, onko se ääni Jeesus vai vaan omat ajatukset vähän juhlallisemmalla äänensävyllä?
Ehkä tämä on juuri se hetki, kun alan arvostaa yksinkertaista uskoa, joka sanoo: "Maailma on sovitettu. Se riittää." ❤️Mutta jos Jumala ei hallitse ihmistä, joku toinen on siellä
Kuka on se toinen, jos se ei ole Jumala?
Mvh J - K - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta jos Jumala ei hallitse ihmistä, joku toinen on siellä
Kuka on se toinen, jos se ei ole Jumala?
Mvh J - KJaa että sydämen valtaistuin? Se taitaakin olla biologisesti kokolailla epäselvä mutta runollisesti hieno metafora ihmismielen komentokeskuksesta. Mutta jos Jumalako ei istu siellä... kuka sitten?
No, nykytieteen mukaan kyseinen "valtaistuin" sijaitsee otsalohkossa, aivojen etuosassa, jossa tapahtuu päätöksenteko, moraalinen harkinta ja impulssikontrolli. Ei siis niinkään hengellinen trolli vaan neurobiologinen komentokeskus. Ja kuka sitä hallitsee? Ei suinkaan Saatana, vaan sinä itse, tai ainakin paras arvio itsestäsi, jonka hermoverkostosi tuottaa.
Jos Jumala ei hallitse sinua, ei se tarkoita automaattisesti, että paholainen on ottanut vuoronumeron. Se tarkoittaa ehkä vain sitä, että käytät omaa ajattelua, arvioit tietoa, teet valintoja tunteiden, järjen ja kokemusten pohjalta. Eli siis toimit kuten kuka tahansa terve aikuinen, jolla on toimiva aivokuori.
Toki tämä voi olla "suuri ongelma", jos haluaa elää maailmassa, jossa kaikki vastaukset ovat ennalta määriteltyjä ja kyseenalaistaminen on syntiä. Mutta meille muille: se, että ihmisellä on vapaus ajatella itse, ei ole ongelma. Se on kehityksen merkki. - Anonyymi
Sait Pyhän Hengen asumaan sydämeesi heti jo silloin kun uskoit evankeliumin. Olit heti uudestisyntyessäsi Jumalan lapsi ja perillinen sekä Jeesuksen Kristuksen todistaja.
Jumalan Henki ei ole joku litramitta....vähän ..paljon..
Jumalan Henki on Jumala joka ei muutu . Ei Hän vähene eikä lisäänny.
Mutta antaako uskova Jumalan Hengen (Sanan) mukaiselle elämälle sijaa arki elämässään vai onko tottelematon Sanan kehoitukselle laittamatta pois vanhan ihmisen kotkotukset eläen lihan mukaan.
”Hänessä on teihinkin, sitten kun olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, ja uskoneet sen, pantu sinetiksi luvattu Pyhä Henki, joka on meidän perintömme vakuutena hänen omaisuutensa lunastamiseksi, hänen kirkkautensa ylistykseksi.”
”Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen olitte synnin orjia, olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille opetuksen muodolle, jonka johtoon teidät on annettu, ja että synnistä vapautettuina teistä on tullut vanhurskauden palvelijoita.
Puhun inhimillisellä tavalla teidän lihanne heikkouden tähden. Samoin kuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuuden ja laittomuuden orjiksi laittomuuteen, antakaa nyt jäsenenne vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen.
Kun olitte synnin orjia, olitte vapaita vanhurskaudesta. Minkä hedelmän te siitä silloin saitte? Sen, mitä nyt häpeätte, sillä sen loppu on kuolema.
Mutta nyt, kun te olette synnistä vapautettuja ja teistä on tullut Jumalan palvelijoita, teidän hedelmänne on pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä. Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.”
Kirje roomalaisille 6:17-23 FINRK - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis.
Mvh J - KHöpö höpö.
Jumala on yksi .Hän on Isä,Poika ( Sana) , Pyhä Henki.
Yksi kolminaisuudessa ja kolme yhdessä.
Sama Jumalan Henki joka tulee heti uudestisyntymässä uskovaan asumaan antaa myös rohkeuden olla Kristuksen todistaja . Sama Jumalan Henki antaa tahtonsa mukaan voimansa vaikutuksia mm. tahtonsa( ei ihmisen käskyjen ja tahdon ) mukaisesti parantaen sairaita ym.Jos etsit Jumalaa tunteistasi teet epäjumalan.Jumala ei ole tunne. Hän on itse ilmoittanut itsensä Sanassa. Hän on Henki. Jumalan Sana on Hengen ilmoitus.
Lue Raamattua lue itse Uutta Testamenttia ja kun se alkaa selkiintynöön, niin Vanhan Testamentin "varjokuvatkin" kirkastuvat .
”Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."”
Johannes 4:24 FB38
”Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.”
Roomalaiskirje 8:9 FB38 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta oikeasti kysyn ihmetellen: jääkö ihmiselle enää mitään omaa tilaa, ajatusta tai tahtoa tuon kaiken jälkeen? Vai onko uskovan elämä sitten pelkkää taivaallista autopilottia, jossa itse vain raahaudut mukana? 🤔”Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.”
2. Korinttilaiskirje 5:17 FB38
”kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi; sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan, tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle. Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.
Älköön siis synti hallitko teidän kuolevaisessa ruumiissanne, niin että olette kuuliaiset sen himoille, älkääkä antako jäseniänne vääryyden aseiksi synnille, vaan antakaa itsenne, kuolleista eläviksi tulleina, Jumalalle, ja jäsenenne vanhurskauden aseiksi Jumalalle. Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.
Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se! Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?
Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen olitte synnin palvelijoita, nyt olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille opin muodolle, jonka johtoon te olette annetut, ja että te synnistä vapautettuina olette tulleet vanhurskauden palvelijoiksi!
Minä puhun ihmisten tavalla teidän lihanne heikkouden tähden. Sillä niinkuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuuden ja laittomuuden palvelijoiksi laittomuuteen, niin antakaa nyt jäsenenne vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen.”
Roomalaiskirje 6:6-19 FB38 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>Jumala hallitsee sekä sisäisesti että ulkoisesti.<<<
tunteita.
Mvh J - K>>>>
uskovansa Jumalan läsnäoloon Pyhässä Hengessä.<<<
Raamatun mukaan uskon kautta (evk:iin) vanhurskautetulla on Jumala yhteys ja läsnäolo.Ei Jumalan läsnäoloon erikseen kasteta.Vain Jumalan vanhurskauttamalla on Jumala yhteys ja läsnäolo.
”Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.”
Roomalaiskirje 5:1-2 FB38
”Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.”
Roomalaiskirje 8:9 FB38
Ihmisen uskoon tullessa Jumalan Henki kastaa hänet Kristuksen ruumiiseen.Hän on osallinen Kristuksesta.
”sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.”
1. Korinttilaiskirje 12:13 FB38
”Ja kaikki hän on asettanut hänen jalkainsa alle ja antanut hänet kaiken pääksi seurakunnalle, joka on hänen ruumiinsa, hänen täyteytensä, joka kaikki kaikissa täyttää.”
Efesolaiskirje 1:22-23 FB38
Kun Jumalan Henki asuu ihmisessä hänellä on Jumala yhteys, Jumalan läsnäolo. Ei ole erikseen Jumalan läsnäoloa ja Jumalan Henkeä. Missä on Jumalan Sana, siellä on myös Isä ja Pyhä Henki. Koko Jumalan kolminaisuus yhdessä .Jumala on yksi.
”että Jumalan moninainen viisaus seurakunnan kautta nyt tulisi taivaallisten hallitusten ja valtojen tietoon sen iankaikkisen aivoituksen mukaisesti, jonka hän oli säätänyt Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme, jossa meillä, uskon kautta häneen, on uskallus ja luottavainen pääsy Jumalan tykö.”
Efesolaiskirje 3:10-12 FB38
”Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat; sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.”
Efesolaiskirje 2:17-18 FB38
"kaikkein pyhimmässä oli Jerusalemin temppelissä Jumalan läsnäolo. Nyt Uuden liiton uskova evankeliumin uskottuaan pääsee "kaikkein pyhimpään" , Jumalan läsnä oloon Hengessä.
ja koska meillä on "suuri pappi, Jumalan huoneen haltija", niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä; pysykäämme järkähtämättä toivon tunnustuksessa, sillä hän, joka antoi lupauksen, on uskollinen;”
Heprealaiskirje 10:19-23 FB38
- Anonyymi
Jumala on kolminaisuus. Isä, Poika ja Pyhä Henki. Poika on myös Jumala.
Kolminaisuus on kuin Reliant Robin: liikkuu epävakaasti ja kaatuu mutkissa.
https://www.youtube.com/watch?v=QQh56geU0X8&t=5s- Anonyymi
Henki kirjoitti:
Kolminaisuus on kuin Reliant Robin: liikkuu epävakaasti ja kaatuu mutkissa.
https://www.youtube.com/watch?v=QQh56geU0X8&t=5sKatoliselle kirkolle on ollut koko sen historian ajan tyypillistä mukauttaa pakanallisten uskontojen käytäntöjä ja "kristillistää" rituaalejaan. Kolmen persoonaa jumaluus on yksi paavin kirkon pakanuudesta ottama ja kristillisen opetukseen katolilaisen kirkon kautta tuotu pakanauskontojen oppi.
Jeesus puhuu taivasten valtakunnan turmeltumisesta: Taas toisen vertauksen hän puhui heille: "Taivasten valtakunta on hapatuksen kaltainen, jonka nainen otti ja sekoitti kolmeen vakalliseen jauhoja, kunnes kaikki happani". Nainen on paavin porttokirkko, joka sekoittaa Kristuksen oppiin omaa hapatustaan, ja näin koko taikina eli Sanan leipä, Sanan opetus ja hengellinen ruoka, happanee. - Anonyymi
Kolminaisuusopin laatijat, kirkkoisät olivat tottuneet muinaisiin monijumalisiin pakanauskontoihin, joissa oli eritasoisia jumalia ja pakanauskontojen jumalilla oli eri tehtäviä ja yleensä pakanajumalat olivat sidotut tiettyyn paikkaa. Ainakin osa kirkkoisistä ja filosofeista, jotka laativat ja kehittivät kolminaisuusopin, oli uskosta osattomia maailman ihmisiä.
Tutustuessaan Kristuksen oppiin pakanajumaliin tottuneet kirkkoisät muodostivat yhdestä ainoasta kaikkivaltiaasta kaikkialla läsnä olevasta yhdestä ainoasta Jumalasta kolme persoonaa, joilla oli pakanajumalien tapaan eri tehtävät ja eri asemat ja eri asteinen jumaluus.
Paavali varoitti etukäteen: me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema. Emme saa kuvitella jumaluuden olevan kolminaisuusopin, se on inhimillisen ajatuksen kuvailema.
"Sana mukaan se, mikä on salassa, se on Herran, meidän Jumalamme; mutta mikä on ilmoitettu, se on meitä ja meidän lapsiamme varten…"
Johannes kirjoitti:
Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika. Joka uskoo Jeesukseen syntien sovittaja hänella on Poika, Jumalan armo ja Isä, Jumalan lapseus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolminaisuusopin laatijat, kirkkoisät olivat tottuneet muinaisiin monijumalisiin pakanauskontoihin, joissa oli eritasoisia jumalia ja pakanauskontojen jumalilla oli eri tehtäviä ja yleensä pakanajumalat olivat sidotut tiettyyn paikkaa. Ainakin osa kirkkoisistä ja filosofeista, jotka laativat ja kehittivät kolminaisuusopin, oli uskosta osattomia maailman ihmisiä.
Tutustuessaan Kristuksen oppiin pakanajumaliin tottuneet kirkkoisät muodostivat yhdestä ainoasta kaikkivaltiaasta kaikkialla läsnä olevasta yhdestä ainoasta Jumalasta kolme persoonaa, joilla oli pakanajumalien tapaan eri tehtävät ja eri asemat ja eri asteinen jumaluus.
Paavali varoitti etukäteen: me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema. Emme saa kuvitella jumaluuden olevan kolminaisuusopin, se on inhimillisen ajatuksen kuvailema.
"Sana mukaan se, mikä on salassa, se on Herran, meidän Jumalamme; mutta mikä on ilmoitettu, se on meitä ja meidän lapsiamme varten…"
Johannes kirjoitti:
Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika. Joka uskoo Jeesukseen syntien sovittaja hänella on Poika, Jumalan armo ja Isä, Jumalan lapseus.>>>Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa,
hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä
Isä että Poika.<<<
Mielenkiintoista, että et usko kolmiyhteiseen Jumalaan. Mutta
kun siteeraat Raamatun tekstiä, sinä todistat, että Jumala on
Isä ja Poika. Siis Jumala on Sana ja Henki, ilmestynyt ja ilmoitettu
lihassa. Sana on Jeesus ja Pyhä Henki on Isä.
Jumala: Sana ja Henki, Isä ja Poika.
Ihminen: mies ja nainen.
https://www.jumala-kanssamme.se/439641483/440034901/
Mvh J - K - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa,
Isä että Poika.<<<
Mvh J - KJumala on yksi. Yehovah, Herra Sebaot, Jeesus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isä että Poika.<<<
Mvh J - KEn usko huorapukkien juttuihin, lopeta pilkaaminen Mvh J - K
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En usko huorapukkien juttuihin, lopeta pilkaaminen Mvh J - K
Kolminaisuusoppisi on lähtöisin uskosta osattomilta, ymmärrätkö?
Kaiken opetuksen vastaanottamisen tärkein periaate on tietää, keiltä saa opetusta. "pysy sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut".
minkä olet kuullut minulta ja minkä monet ovat todistaneet, usko se luotettaville miehille, jotka sitten ovat soveliaita muitakin opettamaan... hänen tulee pysyä kiinni opinmukaisessa, luotettavassa sanassa,
Eikö ensin pidä selvittää, olivatko mitä ilmeisemmin uskosta osattomat filosofit luotettavia miehiä?
Onko Jumala kutsunut maailman ihmiset ja keisarit Sanan opettajiksi! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isä että Poika.<<<
Mvh J - KOlet harhojen lumoissa. Samaan aikaan voi olla sekä isä että poika. Et ymmärrä tavallisia ja luonnollisia totuuksia, Mvh J - K !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isä että Poika.<<<
Mvh J - KJumala siis järjesti kimppakivat Marian kanssa kun kaikki kolme yhtyivät neitsyeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolminaisuusoppisi on lähtöisin uskosta osattomilta, ymmärrätkö?
Kaiken opetuksen vastaanottamisen tärkein periaate on tietää, keiltä saa opetusta. "pysy sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut".
minkä olet kuullut minulta ja minkä monet ovat todistaneet, usko se luotettaville miehille, jotka sitten ovat soveliaita muitakin opettamaan... hänen tulee pysyä kiinni opinmukaisessa, luotettavassa sanassa,
Eikö ensin pidä selvittää, olivatko mitä ilmeisemmin uskosta osattomat filosofit luotettavia miehiä?
Onko Jumala kutsunut maailman ihmiset ja keisarit Sanan opettajiksi!Ajatteletko minun panneen Raamatun hyllylle ja
menneen jonkun ihmisen luokse pyytäen tältä
opetusta Raamatun ilmoittamasta Jumalasta?
Vai miten uskot minun toimineen tässä asiassa?
Mvh J - K - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajatteletko minun panneen Raamatun hyllylle ja
Mvh J - KUskosi on tekoälyn aivotonta höpinää 😁
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajatteletko minun panneen Raamatun hyllylle ja
Mvh J - KTotta tosiaan olet tehnyt niin kuin itse sanot: minun panneen Raamatun hyllylle ja
opetusta Raamatun ilmoittamasta Jumalasta! OPPISI ON ANTIIKIN HUORAPUKEILTA!
Et ole edes avannut Raamattua!
- Anonyymi
Kolminaisuusoppi on ajatusharha. Paavali kirjoittaa: Jumala lähettää väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen. Kolminaisuusopin valhe on hyvin selkeästi nähtävissä Jumalan Sana valossa. Setähden Jumala lähettää ajatusharhan, se on väkevän eksytyksen ja paaduttaa valheeseen uskovat.
- Anonyymi
>>>Minun antamani vesi taas sammuttaa janon ikuisiksi ajoiksi siltä, joka sitä juo. Siitä vedestä tulee lähde, joka pulppuaa hänessä ja antaa ikuisen elämän.<<<
Tämmöinen jae tuli sydämmelle. Monethan elää hengellisesti kuivuudessa ja janossa. Mutta joka juo tätä vettä, tulee itse tämän veden lähteeksi. Tämä on ihan paikkansa pitävää, eli hengellinen jano lakkaa ja tulee itse tällaiseksi lähteeksi. Sitten on helpompi hengittää ja ainainen ahdistus loppuu, jota minäkin yritin korjata päihteillä, että edes välillä olisi helpompaa.
Mb_76 - Anonyymi
Minua hävettää lukea joitakin vastauksia, jotka tulevat jostain muualta kuin Jumalan sanasta.
Ja tuo ylpeä itsensä korottaja, joka käyttää nimimerkkiä "Henki", ei ainakaan edusta Jumalan henkeä vaan päinvastoin yrittää saada ihmiset luopumaan pois uskon tieltä.
Sitten on monia, jotka eivät ole koskaan oppineet tuntemaan Jumalan rakkautta, vaan kuvailevat Jumalaa pahemmaksi kuin Hitleriä. Heidän sanojensa mukaan heidät tuomitaan?
Sinulle, joka mietit miten alkaa uskon tien, lue Raamattua, varsinkin Uutta Testamenttia, niin löydät totuuden.
Raamattu ei käske meitä etsimään jotain kokemusta, vaan muuttamaan mielemme, mikä on sanan "parannus" alkuperäinen merkitys (Metanoia)
Me valitsemme Jeesuksen elämäämme, ja annamme Hänen ohjata meitä.
Monet mittaavat hengellisyyttä sillä, onko heillä hengellisiä lahjoja, mutta lahja on vain apuväline, tärkeintä on että meidänkin elämässämme alkaa näkyä Hengen hedelmiä, joista rakkaus on ensimmäinen.
On monta jotka puhuvat kielillä, mutta jotka eivät ole oppineet rakastamaan, ja niistä Paavali sanoo, ettei sillä ole mitään arvoa (1.Kor.13) Raamattu sanoo, että kaikki eivät puhu kielillä (1 Korint. kirje) Älä soiis perusta uskoasi lahjoihin vaan usko vaikka miltä tuntuisi. Kun uskot, ja ylistät Jumalaa uskossa, voit kokea itsesi siunatuksi.
Tunne itsesi rakastetuksi! Olet arvokas Jumalan lapsi, josta taivaan enkelitkin iloitsevat! Niin Jeesus itse sanoi!- Anonyymi
Aamen. Jumala tulee tuomitsemaan rienaajat.
- Anonyymi
Taisivat Hengen kirjoitukset osua ja upota kunnolla. Muistan Hengen joskus kirjoittaneen että helluntailaisuus on kuin kiemurteleva kasa hengellisiä sukupuolitauteja. Ajattelin ensin et mitä hemmettiä kun kaveri tuollaisia laukoo. Mut vietettyäni tarpeeksi paljon aikaa helluntailaisten parissa ja pohdittuani asiaa tarkemmin tulin siihen tulokseen että Henki on täysin oikeassa. Varmaan mistään muusta hengellisestä suuntauksesta löydy samanlaista sekopäisyyttä ja harhaoppisuutta kuin helluntailasuudessa on.
- Anonyymi
Tuota kannattaa kysyä lahkoltasi hellarit 1900-amerikan..jospa joku silmän kääntäjä vastaa.
- Anonyymi
Unohda kolminaisuusoppi.
Jumala oli Jeesuksessa henkensä(eli Pyhän Hengen) kautta. Ilman Pyhää Henkeä, Jeesus siis ei pystynyt tekemään ihmeitä koska oli ihminen.
Nyt Jeesus on taivaassa Jumalan oikealla puolella.
Jumalaa ei voi "saada", koska Hän on Isä, Luojamme. Ei mikään voima tai muu vastaava.
Pyhä Henki on siis Isän toimiva henki, ja Jeesus on Isän Poika. Erillinen Hänestä.- Anonyymi
Pyhä Henki on Jeesus. Eikä Jeesus ole erilläään Isästä, vaan Isä ja Poika onvat yhtä, yksi.
- Anonyymi
Jeesus sanoo Pyhästä Hengestä: kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.
Jeesus puhui juutalaisille, ja juutalaiset olivat lain alaisia ja heidän toivonsa oli Mooseksen lain täyttäminen.J
eesus toteaa: lkää luulko, että minä olen syyttävä teitä Isän tykönä; teillä on syyttäjänne, Mooses, johon te panette toivonne. Mooses on juutalaisten, lain alaisten puolustaja.
Toisesta puolustajasta, Pyhästä Hengestä Jeesus sanoo:
En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne. Toisen sanoen Jeesus on Toinen Puolustaja. - Anonyymi
Ensin usko evankeliumiin. Uskoon tultua Jumala antaa Henkensä asumaan uskovassa heti uskoon tultua . Toisin sanoen uudesti syntyessä. Ihmisen on sitten myös käännyttävä pois entisestä synti elämästä.
Raamatun todistus:
Raamatun todistus uudesti syntymisestä:
”te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta. Sillä: "kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee, mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti".
Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu.” ( evankeliumina julistettu)
1. Pietarin kirje 1:23-25
”Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, ( evankeliumi) jota me saarnaamme.
Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään". Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat. Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu". ................. Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.”
Roomalaiskirje 10:8-17 FB38 - Anonyymi
Efesolaiskirjeen luvussa 2 jakeessa 8 ja 9 Jumalan armosta sanotaan seuraavat sanat: ”Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta — se on Jumalan lahja — ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.”
Kuten minäkin olen ajatellut, niin ensin pitää tehdä parannus, eli mielen muutos. Kuitenkin omasta voimasta muutosta on hankala, ellei mahdoton tehdä. Eli tässä tulee armosta vapautus, eli siis Jeesuksen lahja. Itse olen joutunut kamppailemaan päivittäin alkoholismia vastaan, mutta olo on levollinen, kiitos jatkuvan rukoilun ja hengellisen musiikin ja Tv7 kanavan katsomisen myötä. Tämä on päivittäistä ja helpottaa oloa . Eli jossain vaiheessa tulee se uudesti syntymä ja Pyhän hengen jutut mukaan.
Itse olen uskonut Jeesukseen jo vuosia, mutta uudesti syntymää, eikä Pyhällä hengellä täyttymistä ei ole vielä tapahtunut. Nyt kyllä ajattelen, että nämä asiat ovat lähellä, niin huolella olen anonut ja tehnyt mielenmuutosta.
Matteus 7:7-8 Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan. Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan. | Kirkkoraamattu 1933/38 (FB38) |
Mb_76- Anonyymi
Vielä sen verran, että Raamattu avautuu kohtalaisen hyvin ja ymmärrän kirjoituksia. Eli uskon siis Jeesukseen. Mitään maatamullistavaa Pyhän hengen toimintaa en ole kuitenkaan vielä kokenut. Jään siis mielenkiinnolla odottamaan.
Ihan hyvin pyyhkii, kun olo on välillä jopa hyvä! Ja päihteitä vastaan kamppailu ei tule ylivoimaiseksi. Ehkä tämä on sitä lahjaa!
Mb_76 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vielä sen verran, että Raamattu avautuu kohtalaisen hyvin ja ymmärrän kirjoituksia. Eli uskon siis Jeesukseen. Mitään maatamullistavaa Pyhän hengen toimintaa en ole kuitenkaan vielä kokenut. Jään siis mielenkiinnolla odottamaan.
Ihan hyvin pyyhkii, kun olo on välillä jopa hyvä! Ja päihteitä vastaan kamppailu ei tule ylivoimaiseksi. Ehkä tämä on sitä lahjaa!
Mb_76Jokainen selvä päivä on voitto ja ehkä tietämättäsi sitä lahjaa alusta asti. Kiitoksen aihe! Silloinhan menee hyvin, jos olo on jopa hyvä, eikä ahdista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen selvä päivä on voitto ja ehkä tietämättäsi sitä lahjaa alusta asti. Kiitoksen aihe! Silloinhan menee hyvin, jos olo on jopa hyvä, eikä ahdista.
Uskovia ahdistaa tuon tuostakin eikä ihme: kristinusko on ahdistavaa.
- Anonyymi
Lue Raamatusta Apostolien teoists alusta kolme lukua.
- Anonyymi
Tänään on tehnyt mieli olutta, mutta rukoilemalla halu poistui. Kiusauksia siis on ollut. En kuitenkaan halua sössiä Jeesuksen lahjaraittiutta, joten en ole ottanut mitään. Ehkä ainakin aluksi tämä on omassa voimassa tehtyä, mutta askelmerkit on otettu ja anottu vapautusta alkoholista.
Sain nyt kuitenkin säästyneillä kaljarahoilla ja muullakin säästämisellä ostettua Vepsäläiseltä 550€ arvoisen työtuolin! Vitran tuoli. Tämä on sitä yltäkylläistä elämää sisustusintoilijalle!
Mb_76 - Anonyymi
Helluntalaisten Pyhä Henki.-puheet ovat poikkeuksetta demonien eksytystä tai psykologisen suggestion seurausta.
- Anonyymi
Omassa voimassa en pysty toimimaan päihteitä vastaan, mutta Jeesuksen voimassa voin. Yltäkylläinen elämä on totta. Ostin juuri Vitran työtuolin ja varaosana pitäisi hommata Lundian työpöydän kannen varaosana. Pidän sisustamisesta. Yltäkylläinen elämä on siis totta, kun rahat ei mene turhuuksiin!
Mb_76
- AnonyymiUUSI
"Ainakin Jeesus sai Pyhän Hengen Jordanilla, vaikka oli Jumalan Poika. Niin mitä me muut tässä edes haetaan, jos Hänellä itselläänkin meni siihen hetki?"
Pyhä Henki on Isän Jumalan voima, jonka avulla Jeesus teki ihmeitä. Jeesus sitten taas puhalsi sen opetuslasten päälle. Jeesus tunsi kyllä Isän alusta asti, olihan hän lähtöisin taivaasta Jumalan luota, mutta ihmisenä ollessaan Jeesus tarvitsi konkreettisen voiman eli Pyhän Hengen.- AnonyymiUUSI
Pyhä Henki on Jeesus!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv262446- 1142076
- 1211732
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?451557Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91497Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901075Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161231044Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt87975Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35967Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15949