Miten vastaat kysymykseen?

Anonyymi-ap

Uskotko johonkin jumalaan?

Kyllä
En
En tiedä

Onko oikein vastata "En tiedä"?

Etkö tosiaan tiedä uskotko vai et?

Uskon kannalta tarkasteltuna pitäisi olla vain "Kyllä" ja "En" vastaukset. Kolmatta vaihtoehtoa ei ole. Agnostikko on siis joko teisti tai ateisti, jos on rehellinen.

Kysymykseen "Onko Jumala olemassa?" voi sitten vastata mitä vain kolmesta eri vaihtoehdosta. Ateisti vastaa "Ei" ja agnostikko "En tiedä". Teisti vastaa "Kyllä".

Tiedon suhteen on erilaisia varmuusasteita. Tällöin lähestytään uskon aluetta. "En ole varma" vastaaja voi joko uskoa tai ei. Yleensä tällainenkin voi valita uskon suhteen joko tai vaihtoehdon ilman kolmatta vaihtoehtoa.

Mitä ajatuksia tämä sinussa herättää?

14

123

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Kysymykseen "Onko Jumala olemassa?" voi sitten vastata mitä vain kolmesta eri vaihtoehdosta. Ateisti vastaa "Ei" ja agnostikko "En tiedä". Teisti vastaa "Kyllä". "

Tästäkin kysymyksestä tulee simppeli kun kristinuskon Jumalan tilalle vaihdetaan sängynalusmörökölli.

• Tai itse asiassa koko kysymys "Onko Sängynalusmörökölli olemassa?" on irrelevantti, koska siitä ei ole yhtään objektiivista havaintoa kuten ei Jumalastakaan. Kysymystä tosissaan pohtiva tulisi päästä nopeasti mielenterveyspalveluiden piiriin.

• Anonyymi

"Onko mitään jumalaa olemassa?" on parempi kysymys.

• Anonyymi

Näiden kysymysten ongelma on, että käsite "Jumala" on pelkkää höttöä.

Niinpä jos kysyttäisiin "esikysymys" osaatko määritellä minkälainen "jumala" voisi olla olemassa, niin ainakin minä vastaan, että "En osaa". Eri uskontojen puheet Jumalasta on niin epämääräistä diiba-daabaa, että niillä ei ole mitään konkreettista sisältöä.

Yhtä hyvin voisi kysyä, uskotko että dägä-dägä on olemassa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näiden kysymysten ongelma on, että käsite "Jumala" on pelkkää höttöä.

Niinpä jos kysyttäisiin "esikysymys" osaatko määritellä minkälainen "jumala" voisi olla olemassa, niin ainakin minä vastaan, että "En osaa". Eri uskontojen puheet Jumalasta on niin epämääräistä diiba-daabaa, että niillä ei ole mitään konkreettista sisältöä.

Yhtä hyvin voisi kysyä, uskotko että dägä-dägä on olemassa?

Olisi parempi puhua "luojasta". Suurin osa ihmisistä uskoo, että maailma on luotu ja jokin älykäs henkiolento sen luonut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olisi parempi puhua "luojasta". Suurin osa ihmisistä uskoo, että maailma on luotu ja jokin älykäs henkiolento sen luonut.

Ei ole niin älykästä henkiolentoa, joka loihtisi maailman tyhjästä.
        Sehän on sama kuin laittaisi pierun taikomaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta mehän tiedämme että universumi on alkanut alkuräjähdyksestä ja muotoutunut luonnonlakien mukaan? Jos Jumala on luoja johonnuskominen edellyttää tieteen johtopäätösten kiittämistä, niin rima uskoa Jumalaan on aika korkealla.

• Anonyymi

Keijukainen kertoi.

jos vastaat En usko. phyi.
      Koskaan et tule myöskään saavuttamaan.
      jos vastaat en tiedä.
      Sinulle mahdollista saavuttaa.
      jos vastaat kyllä. haluan
      .niin vaikka et uskoisikaan.
      000 uskon taso
      niin tulet saavuttamaan ymmärryksen.
      asenne ratkaisee.

Sama juttu kun lisäät
      muita ominaisuuksia
      Itsessäsi.

Vibravision.com
      YouTube

See without eyes
      Etc.

• Anonyymi

Varma Tieto vastaisi kyllä.

• Anonyymi

Kyllä minä olen tavannut ihmisiä, jotka voivat olla niin sekaisin, etteivät oikein tiedä uskovatko johinkin vai eivät. Uskomus voi esimerkiksi vaihdella päivittäin ja hetkestä riippuen.

Mutta asian ymmärtää helpoiten seuraavan kautta:

Kysy, onko keittiön pöydällä keijukainen (eli maaginen lentävä pieni ihminen).

KEIJUISTI: Kyllä - uskon, vakaasti ilman todisteita, koska minusta tuntuu siltä. Minä olen kokenut suur-keijun läsnäolon.

AGNOSTIKKO: Saattaapi olla, mutta en usko koska en ole käynyt keittiössä katsomassa.

AKEIJUISTI: Älkää nyt hölmöjä puhutko. Keijukaiset ovat taruolentoja - eikä sellaisien olemassa oloon tule uskoa. Muutan näkemykseni vasta, jos joku tuo tieteelliset todisteet joiden perusteella meillä on hyvät syyt uskoa keijukaisten olemassa olon mahdollisuuteen.

• Anonyymi

Ateistina totean tästä(kin) aloituksesta että EVVK!

• Anonyymi

Tuntuu aika lapselliselta kuten kysymys; uskotko joulupukkiin?

Kyllä
      En
      Jne

Örkkiin?
      Kyllä
      En
      Jne.

EVVK

• Anonyymi

uskotko aku ankkaan ?
      kyllä
      en
      en tiedä

• Anonyymi

Lääkkeet ajallaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      50
      4154
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1959
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1346
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1232
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      1024
    6. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      192
      992
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      229
      976
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      947
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      820
    10. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      122
      815
    Aihe