Mitä sovittaa-sana tarkoittaa jakeessa 2 Kor. 5:19?
"Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan ja hän uskoi meille sovituksen sanan."
Tähän Usko on kieltäytynyt vastaamasta.
Se ei ole suinkaan estänyt Uskoa vaahtoamasta isällisen kaikkitietävään sävyyn tuon kohdan ASIAYHTEYDESTÄ. Usko toisin sanoen puhuu ASIAyhteydestä suostumatta määrittelemään ASIAA eli sitä, mitä sovittaminen/sovittaa-verbi TARKOITTAA.
En tiedä teistä muista, mutta minusta tässä on jotain hämärää.
Jeesus ei muistaakseni sanonut: "Olkoon teidän puheenne 'On' tai 'Ei' - paitsi jos tilanne käy kannaltanne hankalaksi, silloin laistakaa ja väistelkää tuota hankalaa asiaa viimeiseen saakka."
Kysymys, jota Usko Toivonen on laistanut viisi vuotta...
25
161
Vastaukset
- Anonyymi
Usko on keskittynyt ainoastaan ja vain sen toteamiseen, että tuo jae on "ristiriidassa" Jeesuksen sanojen kanssa, vaikka toisesta suupielestä hän supattaa, että Jumalan sanassa ei ole ristiriitaisuuksia.
- Anonyymi
Nellie Oleson puolestaan VIHAA tuota jaetta, korottaa itsensä Jumalaksi ja pudottaa tuon jakeen kokonaan pois; se ei ole hänen mielstään lainkaan sovituksen sanaa. Taktiikka se on sekin.
- Anonyymi
Tuon jakeen 2 Kor. 5:19 halveksunta ja syrjintä on jollakin tavoin ymmärrettävissä, kun ajattelee, että kyseessähän on ainoastaan yksi jae Uudessa testamentissa.
Mutta tällainen asenne kiinnittää huomiota ainoastaan kirjainten ja sanojen määrään eikä siihen, mitä jakeessa sanotaan.
Tuo "pelkkä yksi jae" kun keskityy yksinomaan siihen, mitä Jeesuksen ristillä TAPAHTUI.
Kovin monille juuri tämä asia - MITÄ JEESUKSSEN RISTILLÄ TAPAHTUI - tuntuu olevan jokseenkin sivuseikka, asia, joka ei ansaitse erityistä mielenkiintoa - oikein muuhun tulokseen ei voi tulla, kun ajattelee, että yksi "asiantuntija" jauhaa "asiayhteydestä" suostumatta kertomaan, mitä sovittaa-sana tarkoittaa, ja toinen kaheli pudottaa koko ristin tapahtumaan keskittyvän jakeen POIS omasta sovituksen sanan tulkinnastaan. - Anonyymi
Kyllä se on kuulkaa niin on, että Uskolta ei taida herua vastausta tuohon kysymykseen tämän elämän aikana...
- Anonyymi
Mark.16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi, mutta joka ei usko, se kadotetaan. Biblia (1776) 1Piet.3:21.
- Anonyymi
No, jos sovituksen sana ei kestä oheisjakeitaan, niin mikäs sovituksen sana se sellainen on?
Jeesuksen sanoihin me todellakin voimme luottaa.
27 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
28 sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. ( Matt 26)
46 Ja hän sanoi heille: "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista,
47 ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
48 Te olette tämän todistajat.
49 Ja katso, minä lähetän teille sen, jonka minun Isäni on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta."
( Luuk 24)
15 Niin minä sanoin: 'Kuka olet, herra?' Ja Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
16 Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn.
17 Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän
18 avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.' ( Apt 26)
Ja todistajat todistivat ..
18 Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran.
19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
20 Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
21 Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi. (2Kor 5)
38 te tiedätte, kuinka Jumala Pyhällä Hengellä ja voimalla oli voidellut Jeesuksen Nasaretilaisen, hänet, joka vaelsi ympäri ja teki hyvää ja paransi kaikki perkeleen valtaan joutuneet; sillä Jumala oli hänen kanssansa.
39 Ja me olemme kaiken sen todistajat, mitä hän teki juutalaisten maassa ja Jerusalemissa; ja hänet he ripustivat puuhun ja tappoivat.
40 Hänet Jumala herätti kolmantena päivänä ja antoi hänen ilmestyä,
41 ei kaikelle kansalle, vaan Jumalan ennen valitsemille todistajille, meille, jotka söimme ja joimme hänen kanssaan sen jälkeen, kuin hän oli kuolleista noussut.
42 Ja hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, että hän on se, jonka Jumala on asettanut elävien ja kuolleitten tuomariksi.
43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."
44 Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat.
45 Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
46 sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi:
47 "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?" ( Apt 10)
Pelastuksen evankeliumin, totuuden sanan ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen- Anonyymi
ET EDELLEENKÄÄN VASTANNUT KYSYMYKSEEN, MITÄ SOVITTAA-SANA JAKEESSA 19 TARKOITTAA.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ET EDELLEENKÄÄN VASTANNUT KYSYMYKSEEN, MITÄ SOVITTAA-SANA JAKEESSA 19 TARKOITTAA.
Jospa olenkin tyhmä sivullinen. Ja keskityn itse asiaan ja sanaan sovittaminen. Sovittaminen, sopu suomenkielen sanaan. Kuitenkin sana kuulostaa ulkomaankielisestä ehkäpä samalta. Sopu ja sovittaminen. Kuitenkin on kyse Jeesuksesta Herrasta ja koko maailman syntien sovittamisesta. Herääkin kysymys. Onko sittenkin kaikilla mahdollisuus. Juuri tässä ajassa. Hmm. Ajattelin ja olen ajatellut.
En toki liikaa, kun sekään ei aina tyhmälle sovi. Se ajattelu.
Silti ristintyön esille tuominen, jopa "huonossa" tilanteessa on aina suotavaa.
Näki tuon sovitus-sanan miten näki.
Toivonen on nyt vaan joku harhautunut luterilainen. Jossa uskossa kaikki pelastuu.
Jos heidän pappeja ja pastoreita on uskominen.
En osaa mitään lisätä, enkä poisottaa. Pois sellainen asia.
Siksi sanoin muualla, ettei henkeä/Henkeä ole.
Keskustelu toki suotavaa ja toivottavaa. Mutta miten pilkka? Ja vieläpä toisen uskovaisen.
Olen toki teidän "jutskeja" jo seurannut tovin, jos toisen.
Raamatustamme löytyy kohtia varmasti kohtia asiasta, vaikkapa miten. Toisin kun katsoo vaan yksioikoosesti vaan yhtä jaetta. Tai kahta.
Olen tavannut lyhyen elämäni varrella paljonkin itsepäisiä ihmisiä.
Turhuutta kaikki! Paitsi se syntien sovittaminen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jospa olenkin tyhmä sivullinen. Ja keskityn itse asiaan ja sanaan sovittaminen. Sovittaminen, sopu suomenkielen sanaan. Kuitenkin sana kuulostaa ulkomaankielisestä ehkäpä samalta. Sopu ja sovittaminen. Kuitenkin on kyse Jeesuksesta Herrasta ja koko maailman syntien sovittamisesta. Herääkin kysymys. Onko sittenkin kaikilla mahdollisuus. Juuri tässä ajassa. Hmm. Ajattelin ja olen ajatellut.
En toki liikaa, kun sekään ei aina tyhmälle sovi. Se ajattelu.
Silti ristintyön esille tuominen, jopa "huonossa" tilanteessa on aina suotavaa.
Näki tuon sovitus-sanan miten näki.
Toivonen on nyt vaan joku harhautunut luterilainen. Jossa uskossa kaikki pelastuu.
Jos heidän pappeja ja pastoreita on uskominen.
En osaa mitään lisätä, enkä poisottaa. Pois sellainen asia.
Siksi sanoin muualla, ettei henkeä/Henkeä ole.
Keskustelu toki suotavaa ja toivottavaa. Mutta miten pilkka? Ja vieläpä toisen uskovaisen.
Olen toki teidän "jutskeja" jo seurannut tovin, jos toisen.
Raamatustamme löytyy kohtia varmasti kohtia asiasta, vaikkapa miten. Toisin kun katsoo vaan yksioikoosesti vaan yhtä jaetta. Tai kahta.
Olen tavannut lyhyen elämäni varrella paljonkin itsepäisiä ihmisiä.
Turhuutta kaikki! Paitsi se syntien sovittaminen.Nyt meni kylläkin pahasti pieleen.
Se on ap, joka uskoo "kaikki pelastuu oppiin".
Eli hänen mukaansa ei tarvitse edes uskoa Kristukseen ja Hänen sovitustyöhönsä, eikä tulla sovitetuksi Jumalan kanssa, koska ap:n mukaan kaikki ihmiset on jo sovitettu ja kaikki muka pelastuvat.
- Anonyymi
2Kor.5:19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt. Biblia (1776)
- Anonyymi
UGH. Olen puhunut.
- Anonyymi
Usko Toivonen on kova saarnaamaan korvasyyhyyn vääriä oppeja, erityisesti Paavalin kirjoitusten vääristelyä. Sen takia hän sai aikanaan liikanimen Uskoton Toivoton.
- Anonyymi
No voihan se luonnossa "punkki" mennä syyhyämään, vaikka sinne korvaan. Meillä on kolme kissaa. Sekarotuisia, mutta ei kaiketi sillä niin väliä.
Ja vieläpä "tulokaana" venäjän levinnäset hirvikärpäset. Ryökäle! Mistä lie?
Joo, rauhaa! - Anonyymi
Niinpä, keskustelimme aikoinaan opistasi Mooseksen lakiin liittyen ja samoin kuin, "GF:n" kanssa keskusteltaessa kävi silloinkin, kun ei ollut opistasi samaa mieltä, pahan puhuminen alkoi.
Tämä juuri on omien oppiensa julistajien yleinen tapa reagoida, lihan teot alkavata ilmentyä nimittelemisenä, pahan puhumisena.
Todistit näin ollen ( antamalla liikanimen ) omien oppien julistajien toimintatavan.
Kun pyritään mollaamaan ja saamaan kannattajia vääryden avulla opillensa.
Tällainen toimintatapa on ilmeinen ( lihan teot ), kun Raamatun ilmoituksesta keskusteleminen ei hivele omaa oppia.
Usko Toivonen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, keskustelimme aikoinaan opistasi Mooseksen lakiin liittyen ja samoin kuin, "GF:n" kanssa keskusteltaessa kävi silloinkin, kun ei ollut opistasi samaa mieltä, pahan puhuminen alkoi.
Tämä juuri on omien oppiensa julistajien yleinen tapa reagoida, lihan teot alkavata ilmentyä nimittelemisenä, pahan puhumisena.
Todistit näin ollen ( antamalla liikanimen ) omien oppien julistajien toimintatavan.
Kun pyritään mollaamaan ja saamaan kannattajia vääryden avulla opillensa.
Tällainen toimintatapa on ilmeinen ( lihan teot ), kun Raamatun ilmoituksesta keskusteleminen ei hivele omaa oppia.
Usko ToivonenET EDELLEENKÄÄN KYKENE VASTAAMAAN SIIHEN KYSYMYKSEEN.
- Anonyymi
Säälittävää !
Itse myönnät jo ainakin 5 vuotta jankanneesi samaa valhetta / harhaoppia !
Etkä tuossakaan ajassa ole löytänyt Totuutta, tuon omaksumasi valheen tilalle !
Minun käy todella sääliksi sinua.- Anonyymi
Tuollaisia te siat olette, jotka paskannatte sovituksen sanan päälle.
- Anonyymi
Nellie Oleson -sian mukaan
"Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa"
on harhaoppia.
Sovituksen sana on hänelle kuin kaunis, kallis helmi sialle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nellie Oleson -sian mukaan
"Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa"
on harhaoppia.
Sovituksen sana on hänelle kuin kaunis, kallis helmi sialle.Se on totta, mutta sinä vain et itse ymmärrä sitä, että mitä se oikeasti tarkoittaa.
Se siis tarkoittaa sitä, että ihan kaikille ihmisille on pelastus tarjolla, kuten Raamattu monessa kohtaa selvääkin selvemmin sanoo ja todistaa.
Ja ilosanoman julistajat sitä sovitusta tarjoavat Jumalan puolesta, kuten jakeissa 19 ja 20 selvästi sanotaankin:
18 Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran.
19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
20 Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaisia te siat olette, jotka paskannatte sovituksen sanan päälle.
Taasko alkavat nämä todella lapselliset ja ala-arvoiset "pissa ja kakka jutut" ?
Voi voi sentään....
Yritä nyt hillitä itsesi ja kasvaa viimein aikuiseksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on totta, mutta sinä vain et itse ymmärrä sitä, että mitä se oikeasti tarkoittaa.
Se siis tarkoittaa sitä, että ihan kaikille ihmisille on pelastus tarjolla, kuten Raamattu monessa kohtaa selvääkin selvemmin sanoo ja todistaa.
Ja ilosanoman julistajat sitä sovitusta tarjoavat Jumalan puolesta, kuten jakeissa 19 ja 20 selvästi sanotaankin:
20 Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.Ääliö! :D :D :D
Jos jakeessa 19 "sovittaa" merkitsee ainoastaan sitä, että kaikille on pelastus tarjolla, se tarkoittaa sitä myös jakeessa 20 eli pelastus on AINA AINOASTAAN TARJOLLA EIKÄ TOTEUDU KOSKAAN. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on totta, mutta sinä vain et itse ymmärrä sitä, että mitä se oikeasti tarkoittaa.
20 Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.:D :D :D
Jos jakeessa 19 "sovittaa" merkitsee ainoastaan sitä, että kaikille on pelastus tarjolla, se tarkoittaa sitä myös jakeessa 20 eli pelastus on AINA AINOASTAAN TARJOLLA EIKÄ TOTEUDU KOSKAAN. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taasko alkavat nämä todella lapselliset ja ala-arvoiset "pissa ja kakka jutut" ?
Voi voi sentään....
Yritä nyt hillitä itsesi ja kasvaa viimein aikuiseksi.Sanoo hän, joka ei osaa suomea. :)
- Anonyymi
Gal.3:10 Sillä niin monta, jotka lain töissä riippuvat, ovat kirouksen alla; sillä kirjoitettu on: kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikissa mitä lakiraamatussa kirjoitettu on, että hän niitä tekis. Biblia (1776) 5Moos.27:26.
- Anonyymi
[email protected];Seppo Turunen
Vähä-älyisten lahkon mukaan sovittaa-sana tarkoittaa JOTAIN
jakeessa 2 Kor. 5:18
"Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut MEIDÄT itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran",
ei tarkoita MITÄÄN jakeessa 2 Kor. 5:19
"Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti MAAILMAN itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan",
ja tarkoittaa taas JOTAIN jakeessa 2 Kor. 5:20
"Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehottaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa."
Kukaan vähä-älyisistä ei osaa sanoa, MITÄ tuo sana tarkoittaa jakeissa 18 ja 20 ja miksi se ei tarkoita SAMAA eikä ylipäätään YHTÄÄN MITÄÄN jakeessa 19.
Tämä tietämättömyys on vähä-älyisten mukaan kuitenkin korjattavissa sillä, että käyttää kysymystä laistaessaan ahkerasti ilmausta "Raamatun ilmoitus".
Jeesus kuulemma tykkää tuosta hokemasta, vaikka sitä käytetäänkin keppihevosena Hänen ristinkuolemansa merkityksen häivyttämiseen.
Vähä-älyisille ristillä riippuva Jeesus on hieman kuin tuo sovittaa-sana; jokin hämärä merkitys Hänellä on, mutta ei missään nimessä sellaista, että sitä olisi tarpeen selvittää. Jeesuksen SANOMISET merkitsevät paljon, paljon enemmän kuin se, mitä Paavali paljasti hänen rististään. Jeesus kun itse tykkää paljon enemmän omista puheistaan kuin ristinkuolemastaan ja sen merkityksestä.
Siunattuja ovat nämä puupäät, koska Raamattu-valtameressään he eivät koskaan huku. :)
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv262446- 1142076
- 1211732
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?451557Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91497Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901075Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161231044Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt87975Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35967Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15949