Uskon kohde ratkaisee

Anonyymi-ap

Evankeliumi on Jumalan voima. Se pelastaa ihmisen iankaikkiselta kadotukselta. Mutta mitä on evankeliumi? Uudessa testamentissa kristinuskon kautta aikojen tunnetuin edustaja, apostoli Paavali määrittelee evankeliumin selkeästi: Se on sanoma Jeesuksen Kristuksen kuolemasta meidän syntiemme tähden, hänen ylösnousemuksestaan ja siitä kuinka hän ylösnousseena näyttäytyi opetuslapsilleen. (1. Kor. 15)

Kaikki tämä tapahtui todellisessa ajassa ja paikassa. Tämä sanoma on niin selkeä, että sen voi Paavalin mukaan ymmärtää, ottaa vastaan ja siitä voi pitää kiinni juuri siinä muodossa kuin sen on vastaan ottanut.

Samassa yhteydessä Paavali tekee selväksi, että jos joku ei pidä evankeliumista kiinni juuri sen alkuperäisessä, aidossa muodossa, hän ei voi pelastua. Pelastumisen ja Jumalan tuntemisen kannalta ihmisen usko on silloin turhaa.

Uskon kohde, se mihin uskotaan, ratkaisee. Jos uskon kohde on jokin muu kuin Raamatun Jeesus Kristus, sellainen usko ei pelasta ihmistä.

PAAVALIN OPETUS ON jotakin aivan muuta kuin oman aikamme monesti hyvin epämääräinen puhe Jumalasta, Jeesuksesta ja uskosta. Paavali ei vierasta selkeää sanomansa määrittelyä. Paavalille usko on henkilökohtaista. Mutta ei niin, että jokainen voi henkilökohtaisesti määritellä uskon sisällön oman mielensä ja tarpeidensa mukaisesti.

Se on henkilökohtaista siinä mielessä, että jokaisen joka haluaa pelastua, on uskottava omakohtaisesti. Paavali ei tiedä mitään sellaisesta kasteesta, ehtoollisesta tai saarnasta, joka ei tähtäisi uskoon ja todellisen yhteyden syntymiseen Jumalaan.

NYKYÄÄN ON LAAJASTI LEVINNYT käsitys, joka menee suurin piirtein näin: Lapsi kastetaan, sitten hän elää oman mielensä mukaan miten elää, ja uskoo mitä uskoo, ja lopulta hän pääsee joka tapauksessa taivaaseen kuollessaan.

Tällainen näkemys uskonelämästä on Paavalille ja muille Raamatun kirjoittajille täysin vieras. Ihminen ei pelastu automaattisesti kuollessaan. Ihminen pelastuu uskomalla Herraan Jeesukseen. Ihminen joutuu kadotukseen, jos hän kuolee ilman uskoa ja yhteyttä syntiensä sovittajaan Jeesukseen Kristukseen.

JEESUKSESTA EI VOI PUHUA ilman, että me samalla tulemme esittäneeksi jonkinlaisen opin ja käsityksen hänestä. Ei ole lainkaan yhdentekevää, mikä meidän oppimme Jeesuksesta on. Jeesuksen itsensä mukaan se, mitä me ajattelemme hänestä, ratkaisee koko meidän iankaikkisuutemme. ”Sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne.” (Joh. 8)

( Lähde: Leif Nummela/Uusi Tie 10.4 - 19)

s-seutulainen

33

213

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei olemattomalta tarvitse ketään pelastaa, eikä sellaista tavoitella. Lakkaat vain kuvittelemasta moisia höpöjuttuja. Aikuinen ihminen! (Oletan)

• Anonyymi

Kuinka ihminen voi väittää uskovansa Jeesukseen, jos hän ei usko, että Jumala oli Jeesuksessa Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa?

Paavalin mukaan nimittäin niin kävi.

Voiko Jeesuksen Persoonasta lohkaista irti ristillä riippuvan Jeesuksen - sen Jeesuksen, JOSSA Jumala sovitti maailman itsensä kanssa - ja päättää, että uskoo muuhun Jeesukseen muttei siihen, joka riippui ristillä?

Tällainen vaikutelma syntyy usein, kun lukee tämän palstan tekstejä.

Kauheasti vakuutellaan uskoa Jeesukseen, mutta ei siihen Jeesukseen, jossa Jumala sovitti maailman itsensä kanssa. Tuntuu kuin tuo "osa" Jeesuksesta olisi sahattu irti ja heitetty roskakoriin.

Kummallista Jeesus-uskoa - jos kerran uskon KOHDE ratkaisee.

• Anonyymi

Hyvä kirjoitus Nummelalta.

>> Uskon kohde, se mihin uskotaan, ratkaisee. >>

Apostolien teoissa on kuvattu, kuinka pelastuksen evankeliumin julistaminen Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta vaikuttaa kuulijoissa sydämen kääntymyksen Herran puoleen.

Ja siihen liittyi Jeesuksen Kristuksen nimen avukseen huutaminen.
      Miksi niin?

Koska evankeliumin saarna saa aikaan synnin tunnon Herran puoleen kääntyvissä.

Esimerkiksi:

20 Heidän joukossaan oli kuitenkin muutamia kyprolaisia ja kyreneläisiä miehiä, jotka, tultuaan Antiokiaan, puhuivat kreikkalaisillekin ja julistivat evankeliumia Herrasta Jeesuksesta.
      21 Ja Herran käsi oli heidän kanssansa, ja suuri oli se joukko, joka uskoi ja kääntyi Herran puoleen.
      22 Ja sanoma heistä tuli Jerusalemin seurakunnan korviin, ja he lähettivät Barnabaan Antiokiaan.
      23 Ja kun hän saapui sinne ja näki Jumalan armon, niin hän iloitsi ja kehoitti kaikkia vakaalla sydämellä pysymään Herrassa. ( Apt 11)

Uskovien, Jeesuksen opetuslasten, vainojen alkaessa heidät juuri tunnistettiin siitä, että he avuksensa huusivat Herranaan Jeesusta Kristusta.

1 Mutta Saulus puuskui yhä uhkaa ja murhaa Herran opetuslapsia vastaan ja meni ylimmäisen papin luo
      2 ja pyysi häneltä kirjeitä Damaskon synagoogille, että keitä hän vain löytäisi sen tien vaeltajia, miehiä tai naisia, ne hän saisi tuoda sidottuina Jerusalemiin.
      ..
      13 Mutta Ananias vastasi: "Herra, minä olen monelta kuullut siitä miehestä, kuinka paljon pahaa hän on tehnyt sinun pyhillesi Jerusalemissa;
      14 ja täälläkin hänellä on ylipapeilta valtuus vangita kaikki, jotka sinun nimeäsi avuksi huutavat". ( Apt 9)

14 Ja hänellä on nytkin valta ylimmäisiltä papeilta täällä kiinni sitoa kaikki ne, jotka sinun nimeäs rukoilevat. ( Biblia 1776)

Avukseen huutaminen on rukoilemista.

Uskon kohde oli syy vainoamiselle.

Eihän kukaan huuda avuksensa sellaista, johon ei usko.

Uskon sana on pelastuksen evankeliumi Herrasta Jeesuksesta kristuksesta.

"Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
      9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
      10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
      11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
      12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
      13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".
      ( Room 10)

14 Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?

Syntiemme tähden itsensä ristiinnaulittavaksi ja puolestamme henkensä antaneen, verellään lunastushinnan puolestamme maksaneen, kuolleista ylösnousseen Herramme Jeesuksen kristuksen sanat julistavat kääntymystä syntien anteeksisaamiseksi ja perintöosan Jumalan lapsena saamiseksi.

16 Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn.
      17 Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän
      18 avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.' ( Apt 26)

Psalmi 32.

1 Daavidin mietevirsi. Autuas se, jonka rikokset ovat anteeksi annetut, jonka synti on peitetty!
      2 Autuas se ihminen, jolle Herra ei lue hänen pahoja tekojansa ja jonka hengessä ei ole vilppiä!
      3 Kun minä siitä vaikenin, riutuivat minun luuni jokapäiväisestä valituksestani.
      4 Sillä yötä päivää oli sinun kätesi raskaana minun päälläni; minun nesteeni kuivui niinkuin kesän helteessä. Sela.
      5 Minä tunnustin sinulle syntini enkä peittänyt pahoja tekojani; minä sanoin: "Minä tunnustan Herralle rikokseni", ja sinä annoit anteeksi minun syntivelkani. Sela.
      6 Sentähden rukoilkoot sinua kaikki hurskaat aikana, jona sinut löytää voidaan. Vaikka suuret vedet tulvisivat, eivät ne heihin ulotu.
      7 Sinä olet minun suojani, sinä varjelet minut hädästä, sinä ympäröitset minut pelastuksen riemulla.

Pelastuksen evankeliumin, uskon sanan ja sydämen uskon puolesta.

Usko Toivonen

• Anonyymi

Se Jeesus, jossa Jumala sovitti maailman itsensä kanssa, on eri Jeesus kuin se Jeesus, jossa Jumala sovittaa ihmisen vasta sitten jos ja kun ihminen uskoo Jeesukseen. Jälkimmäinen Jeesus on Paavalille tuntematon.

Mutta tästähän ei toki tarvitse välittää niin kauan kuin kykenee välttelemään ja laistamaan ja karttamaan sovituksen sanaa - sitä, mitä sovittaa-verbi TARKOITTAA.

Niin kauan kuin karttelee siitä, mitä sovittaa-verbi TARKOITTAA, laistaja- ja väistelijä-infernalistilla on omasta mielstään pullat hyvin uunissa.

Ristin mieheen ja ristin tapahtumaan ei tarvitsee kiinnittää juurikaan huomiota.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se Jeesus, jossa Jumala sovitti maailman itsensä kanssa, on eri Jeesus kuin se Jeesus, jossa Jumala sovittaa ihmisen vasta sitten jos ja kun ihminen uskoo Jeesukseen. Jälkimmäinen Jeesus on Paavalille tuntematon.

Mutta tästähän ei toki tarvitse välittää niin kauan kuin kykenee välttelemään ja laistamaan ja karttamaan sovituksen sanaa - sitä, mitä sovittaa-verbi TARKOITTAA.

Niin kauan kuin karttelee siitä, mitä sovittaa-verbi TARKOITTAA, laistaja- ja väistelijä-infernalistilla on omasta mielstään pullat hyvin uunissa.

Ristin mieheen ja ristin tapahtumaan ei tarvitsee kiinnittää juurikaan huomiota.

Joillekin oma oppi on uskon kohde, epäjumala.

Silloin ihminen asettaa oppinsa ylitse Jeesuksen sanojen, ylitse Raamatun ilmoituksen.

16 Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt.
        17 Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.
        18 Joka omiaan puhuu, se pyytää omaa kunniaansa, mutta joka pyytää lähettäjänsä kunniaa, se on totinen, eikä hänessä ole vääryyttä. ( Joh 7)

Sellainen ihminen vaatii valitsemaan Raamatun kohtien väliltä oppinsa vuoksi.

Jeesuksen sanat kääntymyksestä hylkäävä oppi osoittaa sen, ettei uskon kohde ole Herra Jeesus Kristus, vaan itsensä ylentämä epäjumalaoppi.

Lainaus Anonyymi-ap:n valinnasta.

>> Apt. 26:18 vs. 2 Kor. 5:19 - kumman valitset?
        Anonyymi-ap 2025-07-30 13:32:24

Apt. 26:18 ja 2 Kor. 5:19.

Siinä sitä on kaksi napakkaa Raamatun jaetta. Jos ne lukee 33/38 Raamatusta ja tulkitsee ne kirjaimellisesti, molemmat eivät voi pitää paikkaansa.

Apt. 26:18:ssa Paavali muistelee Jeesukselta saamaansa lähetyskäskyä, jonka kirjaimellisen tulkinnan mukaan synnit saadaan anteeksi uskomalla Jeesukseen. >>

Ja muistutukseksi Apt 26. luvun tekstikohta:

15 Niin minä sanoin: 'Kuka olet, herra?' Ja Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
        16 Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn.
        17 Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän
        18 avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.'

Uskon kohde ei siis "anonyymi-ap:lle" olekaan syntien anteeksisaaminen uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, vaan omaan oppiin.

Muistamme, mitä Herra Jeesus sanoi:

17 Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.
        18 Joka omiaan puhuu, se pyytää omaa kunniaansa, mutta joka pyytää lähettäjänsä kunniaa, se on totinen, eikä hänessä ole vääryyttä. ( Joh 7)

Älkäämme lähtekö mukaan vääryyden viettelyksiin.

Pelastuksen evankeliumin, totuuden sanan ja sydämen uskon puolesta.

Usko Toivonen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Silloin ihminen asettaa oppinsa ylitse Jeesuksen sanojen, ylitse Raamatun ilmoituksen.

16 Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt.

Jeesuksen sanat kääntymyksestä hylkäävä oppi osoittaa sen, ettei uskon kohde ole Herra Jeesus Kristus, vaan itsensä ylentämä epäjumalaoppi.

Siinä sitä on kaksi napakkaa Raamatun jaetta. Jos ne lukee 33/38 Raamatusta ja tulkitsee ne kirjaimellisesti, molemmat eivät voi pitää paikkaansa.

Apt. 26:18:ssa Paavali muistelee Jeesukselta saamaansa lähetyskäskyä, jonka kirjaimellisen tulkinnan mukaan synnit saadaan anteeksi uskomalla Jeesukseen. >>

15 Niin minä sanoin: 'Kuka olet, herra?' Ja Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
        18 avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.'

Uskon kohde ei siis "anonyymi-ap:lle" olekaan syntien anteeksisaaminen uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, vaan omaan oppiin.

Usko Toivonen

Olet suurenmoinen esimerkki ihmisestä, jolle uskon kohde on nimenomaan OPPI. Joudut aina jaarittelemaan pitkät pätkät oppiasi, tuota sekametelisoppaasi, johon aivan ilmeisesti "USKOT".

Ja kyse on tosiaankin opista, monien jaeryppäiden kolonnasta. Ei henkilöstä. Kukaan, joka uskoo HENKILÖÖN, ei jaarittele noin loputtomasti.

Ja totta tosiaan: kaiken jaarittelusi sinä jaarittelet ja esimerkiksi tuota Apt. 26:18:aa siteeraat päämääränäsi ainoastaan yksi asia:

LEIKATAKSESI JEESUKSEN PERSOONA KAPPALEIKSI.

Tuolla sekamateliopillasi sinä leikkaat Jeesuksen Persoonasta irti

Jeesuksen Kristuksen, jossa Jumala oli ja jossa Jumala sovitti maailman itsensä kanssa.

TÄTÄ JEESUSTA EI OLE SINULLE OLEMASSA.

Minulle on, ja tuohon Jeesukseen MINÄ USKON.

Sinä et usko.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Usko Toivonen

Sinä VÄITÄT uskovasi Jeesukseen, mutta SIIHEN JEESUKSEEN,

jossa Jumala oli ja jossa Hän sovitti maailman itsensä kanssa,

SINÄ ET USKO.

Aamen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä VÄITÄT uskovasi Jeesukseen, mutta SIIHEN JEESUKSEEN,

jossa Jumala oli ja jossa Hän sovitti maailman itsensä kanssa,

SINÄ ET USKO.

Aamen.

Usko ottaa vastaan kaiken, minkä Jeesus Kristus on edestämme tehnyt.
        Epäusko ei ota vastaan mitään. Se torjuu kaiken, minkä Jeesus Kristus on meidän edestämme tehnyt.
        Usko Jeesukseen Kristukseen ottaa vastaan Jumalan armon ja syntiemme sovituksen. Usko ottaa vastaan pelastuksen armolahjan.
        Epäusko Jeesukseen Kristukseen torjuu Jumalan armon ja syntiemme sovituksen. Se hylkää ja ylenkatsoo pelastuksen armolahjan.

1 Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi.
        2 Sillä hän sanoo: "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut." Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä.
        ( 2 Kor. 6)

s-seutulainen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Epäusko ei ota vastaan mitään. Se torjuu kaiken, minkä Jeesus Kristus on meidän edestämme tehnyt.
        Usko Jeesukseen Kristukseen ottaa vastaan Jumalan armon ja syntiemme sovituksen. Usko ottaa vastaan pelastuksen armolahjan.
        Epäusko Jeesukseen Kristukseen torjuu Jumalan armon ja syntiemme sovituksen. Se hylkää ja ylenkatsoo pelastuksen armolahjan.

1 Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi.
        2 Sillä hän sanoo: "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut." Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä.
        ( 2 Kor. 6)

s-seutulainen

Kirjoitat:

"Usko ottaa vastaan kaiken, minkä Jeesus Kristus on edestämme tehnyt.
        Epäusko ei ota vastaan mitään. Se torjuu kaiken, minkä Jeesus Kristus on meidän edestämme tehnyt."

Miksi sinä sitten torjut sovituksen sanan, joka kuuluu

"Jumala oli Kristuksessa ja sovitti MAAILMAN itsensä kanssa"?

Miksi sinä menet peukaloimaan tuota sovituksen sanaa?

Miksi sinä olet mennyt "vastaanottamaan" sen VÄÄRISTÄMÄSSÄSI muodossa, aivan TOISENA SANOMANA kuin se, jota Paavali sen julistaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kirjoitat:

"Usko ottaa vastaan kaiken, minkä Jeesus Kristus on edestämme tehnyt.
        Epäusko ei ota vastaan mitään. Se torjuu kaiken, minkä Jeesus Kristus on meidän edestämme tehnyt."

Miksi sinä sitten torjut sovituksen sanan, joka kuuluu

"Jumala oli Kristuksessa ja sovitti MAAILMAN itsensä kanssa"?

Miksi sinä menet peukaloimaan tuota sovituksen sanaa?

Miksi sinä olet mennyt "vastaanottamaan" sen VÄÄRISTÄMÄSSÄSI muodossa, aivan TOISENA SANOMANA kuin se, jota Paavali sen julistaa?

Kristukseen tekin nyt uskotte kuultuanne totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin.
        Häneen uskoessanne te myös olette saaneet luvatun Pyhän Hengen sinetiksenne. Se on meidän perintöosamme vakuutena, joka takaa meille lunastuksen, Jumalan kirkkauden ylistykseksi.” (Ef 1:13–14)

1 Paavali, Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli, Efesossa oleville pyhille ja uskoville Kristuksessa Jeesuksessa.
        2 Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!
        3 Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa,
        4 niinkuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa,
        5 edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen oman tahtonsa mielisuosion mukaan,
        6 sen armonsa kirkkauden kiitokseksi, minkä hän on lahjoittanut meille siinä rakastetussa,
        7 jossa meillä on lunastus hänen verensä kautta, rikkomusten anteeksisaaminen, hänen armonsa rikkauden mukaan.
        8 Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi,
        9 tehden meille tiettäväksi sen tahtonsa salaisuuden, että hän, päätöksensä mukaan, jonka hän oli nähnyt hyväksi itsessään tehdä -
        10 siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, - oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaikki, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä.
        11 Hänessä me myös olemme saaneet perintöosan, ollen siihen edeltämäärätyt hänen aivoituksensa mukaan, hänen, joka vaikuttaa kaikki oman tahtonsa päättämän mukaan,
        12 että me olisimme hänen kirkkautensa kiitokseksi, me, jotka jo edeltä olimme panneet toivomme Kristukseen.
        13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
        14 sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi - hänen kirkkautensa kiitokseksi.
        15 Sentähden, kun kuulin siitä uskosta, joka teillä on Herrassa Jeesuksessa, ja teidän rakkaudestanne kaikkia pyhiä kohtaan,
        16 en minäkään lakkaa kiittämästä teidän tähtenne, kun muistelen teitä rukouksissani,
        17 anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan
        18 ja valaisisi teidän sydämenne silmät, että tietäisitte, mikä on se toivo, johon hän on teidät kutsunut, kuinka suuri hänen perintönsä kirkkaus hänen pyhissään
        19 ja mikä hänen voimansa ylenpalttinen suuruus meitä kohtaan, jotka uskomme - sen hänen väkevyytensä voiman vaikutuksen mukaan,
        20 jonka hän vaikutti Kristuksessa, kun hän herätti hänet kuolleista ja asetti hänet oikealle puolellensa taivaissa,
        21 korkeammalle kaikkea hallitusta ja valtaa ja voimaa ja herrautta ja jokaista nimeä, mikä mainitaan, ei ainoastaan tässä maailmanajassa, vaan myös tulevassa.
        22 Ja kaikki hän on asettanut hänen jalkainsa alle ja antanut hänet kaiken pääksi seurakunnalle,
        23 joka on hänen ruumiinsa, hänen täyteytensä, joka kaikki kaikissa täyttää.
        ( Ef. 1)

s-seutulainen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kristukseen tekin nyt uskotte kuultuanne totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin.
        Häneen uskoessanne te myös olette saaneet luvatun Pyhän Hengen sinetiksenne. Se on meidän perintöosamme vakuutena, joka takaa meille lunastuksen, Jumalan kirkkauden ylistykseksi.” (Ef 1:13–14)

1 Paavali, Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli, Efesossa oleville pyhille ja uskoville Kristuksessa Jeesuksessa.
        2 Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!
        3 Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa,
        4 niinkuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa,
        5 edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen oman tahtonsa mielisuosion mukaan,
        6 sen armonsa kirkkauden kiitokseksi, minkä hän on lahjoittanut meille siinä rakastetussa,
        7 jossa meillä on lunastus hänen verensä kautta, rikkomusten anteeksisaaminen, hänen armonsa rikkauden mukaan.
        8 Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi,
        9 tehden meille tiettäväksi sen tahtonsa salaisuuden, että hän, päätöksensä mukaan, jonka hän oli nähnyt hyväksi itsessään tehdä -
        10 siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, - oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaikki, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä.
        11 Hänessä me myös olemme saaneet perintöosan, ollen siihen edeltämäärätyt hänen aivoituksensa mukaan, hänen, joka vaikuttaa kaikki oman tahtonsa päättämän mukaan,
        12 että me olisimme hänen kirkkautensa kiitokseksi, me, jotka jo edeltä olimme panneet toivomme Kristukseen.
        13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
        14 sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi - hänen kirkkautensa kiitokseksi.
        15 Sentähden, kun kuulin siitä uskosta, joka teillä on Herrassa Jeesuksessa, ja teidän rakkaudestanne kaikkia pyhiä kohtaan,
        16 en minäkään lakkaa kiittämästä teidän tähtenne, kun muistelen teitä rukouksissani,
        17 anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan
        18 ja valaisisi teidän sydämenne silmät, että tietäisitte, mikä on se toivo, johon hän on teidät kutsunut, kuinka suuri hänen perintönsä kirkkaus hänen pyhissään
        19 ja mikä hänen voimansa ylenpalttinen suuruus meitä kohtaan, jotka uskomme - sen hänen väkevyytensä voiman vaikutuksen mukaan,
        20 jonka hän vaikutti Kristuksessa, kun hän herätti hänet kuolleista ja asetti hänet oikealle puolellensa taivaissa,
        21 korkeammalle kaikkea hallitusta ja valtaa ja voimaa ja herrautta ja jokaista nimeä, mikä mainitaan, ei ainoastaan tässä maailmanajassa, vaan myös tulevassa.
        22 Ja kaikki hän on asettanut hänen jalkainsa alle ja antanut hänet kaiken pääksi seurakunnalle,
        23 joka on hänen ruumiinsa, hänen täyteytensä, joka kaikki kaikissa täyttää.
        ( Ef. 1)

s-seutulainen

Tuo oli sinun vastauksesi?

Päätit sitten paeta copy-paste-panssarin taakse piiloon?

Outoa.

Se oli minusta aika simppeli kysymys.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Usko Toivonen

"Laivan lähellä " olevat jäävät lauturille kun laiva lähtee.Laivan sisällä olevat laiva kuljettaa määrä satamaan mikäli pysyvät laivassa koko matkan ajan.
        "Kristuksessa" siis sisällä ei voi olla ellei ole uudestisyntynyt. Jeesuksen Kristuksen verellä ansaitsema seurakunta ei ole käsillä tehty rakennus vaan Jumalan asumus Hengessä. Jumalan Henki kastaa Hengessä uudestisyntyneen uskovan Kristuksen ruumiiseen.

Jumalan Henki tulee ihmiseen asumaan hänen tullessa uskkon ja ssmalla hänestä tulee Kristuksen ruumiin so. srk:n jäsen Jumalan asettamalle paikalle., Kristuksen universaaliin srk:aan jonka näkyvä muoto on paikallis seurakunta jossa hän rakentuu yhdessä muiden kanssa Jumalan asumukseksi Hengessä.

”Hänessä on teihinkin, sitten kun olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, ja uskoneet sen, pantu sinetiksi luvattu Pyhä Henki, joka on meidän perintömme vakuutena hänen omaisuutensa lunastamiseksi, hänen kirkkautensa ylistykseksi.”
        ‭‭Kirje efesolaisille‬ ‭1‬:‭13‬-‭14‬ ‭FINRK‬‬

Ne jotka elävät "Hengessä"ovat Kristuksessa.

”Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä. .....Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.”
        ‭‭Galatalaiskirje‬ ‭5‬:‭16‬, ‭25‬ ‭FB38‬‬

”Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut. Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan. Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme.

Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa. Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.”
        ‭‭2. Korinttilaiskirje‬ ‭5‬:‭17‬-‭21‬ ‭FB38‬‬

”Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi. Sillä hän sanoo: "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut". Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä.”
        ‭‭2. Korinttilaiskirje‬ ‭6‬:‭1‬-‭2‬ ‭FB38‬‬

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

( 2 Kor. 6)

s-seutulainen

Lahjaa tarjotaan mutta se tulee ottaa vastaan . Miten? Uskomalla evankeliumin.

”Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."”
        ‭‭Markus‬ ‭10‬:‭15‬ ‭FB38‬‬

• Anonyymi

On typerä ajatus, että jonkin kertomuksen totena pitäminen toisi pelastuksen ja muuttaisi ihmistä paremmaksi.

• Anonyymi

Etenkin kun ennen Jeesusta ei sellaista vaatimusta ollut, eikä niillä, jotka eivät ikinä ole kuulleet sen koommin Jahvesta kuin Jeesuksestakaan.

• Anonyymi

”Hänessä on teihinkin, sitten kun olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, ja uskoneet sen, pantu sinetiksi luvattu Pyhä Henki, joka on meidän perintömme vakuutena hänen omaisuutensa lunastamiseksi, hänen kirkkautensa ylistykseksi.”
      ‭‭Kirje efesolaisille‬ ‭1‬:‭13‬-‭14‬ ‭FINRK‬‬

”Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.

Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha; sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.

Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.

Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.”
      ‭‭Roomalaiskirje‬ ‭8‬:‭5‬-‭9‬ ‭FB38‬‬

• Anonyymi

Se on se tyhjä paperi jossa ensiaskelen jälki on omasi. Tai voi palata sohvalle perunaksi?

• Anonyymi

Luterilaisille horinoillen oma palsta. Kopio sinne krkkosi opetukset, s-seutulainen. Leif Nummelan evankeliumi on luterilaisen kirkon evankeliumi pelastavista ja kirkon hallussa olevista armon välineistä!

• Anonyymi

Jumalan valinta on lahja – meidän syntymämme, elämämme ja kutsumme.
      Meidän valinta on armoon suostuminen – vapaasti, rakkaudesta.

Tämä valinta on mysteeri. Ei tästä maailmasta, vaan taivaasta.
      Se ei synny järjen päätelmistä, vaan avoin sydän kohtaa Jumalan salaisuuden.

Mysteeri – ilmoitettu mutta ei pakotettu
      "Nämä asiat Jumala on meille ilmoittanut Henkensä kautta..."
      (1. Kor. 2:10)

Jumalan valinta ja armo on todellinen, varma, iankaikkinen – mutta silti kätketty salaisuus tämän maailman järjelle.

Vain sydän, joka suostuu ottamaan vastaan armon, avaa oven tähän mysteeriin.

• Anonyymi

Ikävä on todeta, että tämä palsta on ( jo aika päiviä) hyvin pitkälle turmeltunut uskosta osattomien kiista - ja temmellyskentäksi.
      Kaikkinainen pilkka ja panettelu on tullut aina vaan pahemmaksi.
      Uskonnollista jaarittelua ja muuta jonninjoutavaa hölynpölyä...
      Herran Jeesuksen evankeliumille uskolliset, Raamatun totuudessa pysyttäytyvät aloitukset lyödään liki säännöllisesti lyttyyn.
      Masentavaa, jos kohta näinhän sen on mentäväkin yhä pahemmaksi muuttuvassa luopumuksen ajassa.

s-seutulainen

• Anonyymi

<<Uskonnollista jaarittelua ja muuta jonninjoutavaa hölynpölyä..<<<<

Ymmärrän, että noin voi tuntua – erityisesti jos keskustelupalstoilla törmää pintapuoliseen, riitaisaan tai toistavaan sisältöön, jossa ihmiset puhuvat uskonnollisista asioista ilman sydämen sisältöä. Se voi helposti näyttäytyä "jaaritteluna" tai "hölynpölynä", jos siinä ei ole elämää tai rakkautta.

Mutta tässä on tärkeä erottaa kaksi asiaa:

1. Uskonnollinen puhe ilman elämää
        Kun hengellisistä asioista puhutaan ilman sisäistä todellisuutta, ilman Pyhän Hengen valoa tai sydämen rehellisyyttä, se muuttuu helposti tyhjäksi muotoiluksi:

sanoja ilman voimaa

väittelyä ilman rakkautta

uskontunnustusta ilman Kristuksen läsnäoloa

Tällainen uskonnollinen pintapuhe kyllästyttää monia – ja syystä.

2. Sydämestä kumpuava usko ei ole jaarittelua
        Toisaalta: kun joku puhuu todellisesta Jeesus-suhteesta, nöyrästi, vilpittömästi ja rakkaudella, se ei ole jaarittelua – se on todistusta elämästä.
        Se voi koskettaa, lohduttaa, jopa muuttaa ihmisen sisäisesti. Mutta tämä on harvinaisempaa keskustelupalstoilla, koska:

Internetissä ihmiset usein puhuvat yleisölle, ei sydämestä sydämelle.

Moni "keskustelu" on itse asiassa ajatusten törmäystä, ei aitoa vuorovaikutusta.

Ja monella ei ehkä ole kokemusta Kristuksen läsnäolosta, vaan vain uskonnollisesta muodosta.

Mitä tehdä, jos kohtaat vain tyhjää puhetta?
        Jos etsit jotain todellista, voit kokeilla:

Välttää väittelyalustoja ja etsiä paikkoja, joissa uskoa eletään todeksi, ei vain teoretisoida.

Rukoilla Jumalalta, että hän johdattaa sinut kohtaamaan ihmisiä tai sisältöä, joka on täynnä totuutta ja rakkautta.

Syventyä suoraan Sanaan ja kuunnella Jeesuksen ääntä sellaisena kuin Hän itse sen puhuu – hiljaisesti, mutta voimalla.

• Anonyymi

Niin, alkaahan tämä vääntö väsyttää,

Miten olisi, s-seutulainen, jos puhuttaisiin asioista tai teemoista tai kirjoista, jotka meitä yhdistävät?

Muistelen, että saimme aikoinamme molemmat avun Olav Valen-Senstadin kirjasta. Mikä se mahtoi olla nimeltään?

Pistin lihassa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, alkaahan tämä vääntö väsyttää,

Miten olisi, s-seutulainen, jos puhuttaisiin asioista tai teemoista tai kirjoista, jotka meitä yhdistävät?

Muistelen, että saimme aikoinamme molemmat avun Olav Valen-Senstadin kirjasta. Mikä se mahtoi olla nimeltään?

Pistin lihassa?

Laitanpa tämän kopioidun tekstin tähän, jos joku muukin olisi kiinnostunut ko. teoksesta:

>>Pistin lihassa on syvästi sielunhoidollinen teos avuksi niille, jotka tuntevat jatkuvasti epäonnistuvansa kristittyinä ja joutuvansa tappiolle kiusaustensa ja oman heikkoutensa ahdistamina. Lähtökohtanaan Paavalin sana hänen ruumiiseensa asetetusta pistävästä piikistä, pistimestä, Olav Valen-Sendstad osoittaa, millaisen avun Paavali sai kamppailuunsa. Olav Valen-Sendstad (1904-1963), norjalainen pappi ja filosofian tohtori, oli aikanaan merkittävä hengellinen johtaja omassa maassaan. Hänen runsaasta kirjallisesta tuotannostaan on suomennettu useita teoksia. Tämä on uudistettu laitos jo pitempään loppuun myytynä olleesta sielunhoidollisesta klassikosta.>>

s-seutulainen

P. S. Itse tilasin kirjan muistaakseni Finlandia kirja antikvariaatista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Laitanpa tämän kopioidun tekstin tähän, jos joku muukin olisi kiinnostunut ko. teoksesta:

>>Pistin lihassa on syvästi sielunhoidollinen teos avuksi niille, jotka tuntevat jatkuvasti epäonnistuvansa kristittyinä ja joutuvansa tappiolle kiusaustensa ja oman heikkoutensa ahdistamina. Lähtökohtanaan Paavalin sana hänen ruumiiseensa asetetusta pistävästä piikistä, pistimestä, Olav Valen-Sendstad osoittaa, millaisen avun Paavali sai kamppailuunsa. Olav Valen-Sendstad (1904-1963), norjalainen pappi ja filosofian tohtori, oli aikanaan merkittävä hengellinen johtaja omassa maassaan. Hänen runsaasta kirjallisesta tuotannostaan on suomennettu useita teoksia. Tämä on uudistettu laitos jo pitempään loppuun myytynä olleesta sielunhoidollisesta klassikosta.>>

s-seutulainen

Kopioi luterilaiset hörinät luterilaisuuspalstalle, s-seutulainen. Olet palstalla käännyttämässä Jeesuksen omia luterilaiseen pimeyteesi!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

s-seutulainen

Minulle oli siitä todella apua. Pidin myös jostain F. G. Hedbergin kirjasta - en muista nimeä - ja Kalliista hunajanpisarasta. Ja Kalevi Lehtisen kirjoista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulle oli siitä todella apua. Pidin myös jostain F. G. Hedbergin kirjasta - en muista nimeä - ja Kalliista hunajanpisarasta. Ja Kalevi Lehtisen kirjoista.

Oletko tutustunut Olavi Peltolan kotisivuihin?

s-seutulainen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko tutustunut Olavi Peltolan kotisivuihin?

s-seutulainen

En ole muistaakseni.

Onko sinulle tuttu E. Stanley Jonesin kirja Intian polkujen Kristus? Se on jotenkin vaikuttava.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole muistaakseni.

Onko sinulle tuttu E. Stanley Jonesin kirja Intian polkujen Kristus? Se on jotenkin vaikuttava.

Sitä en puolestani ole minä lukenut.
        Sain löytää Olavi Peltolan sivut vähän toista kymmentä vuotta sitten.
        Sitä kautta Carl Olof Roseniuksen.

s-seutulainen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitä en puolestani ole minä lukenut.
        Sain löytää Olavi Peltolan sivut vähän toista kymmentä vuotta sitten.
        Sitä kautta Carl Olof Roseniuksen.

s-seutulainen

Kyllä. Roseniukseen törmäsin 90-luvulla. Luin jokin ohuen kirjan häneltä, ja se oli kyllä hyvä.

• Anonyymi

helluntailaiset käyttäytyvät kuin normi ihmiset 🤔 mutta ovat mielisairaita
      eli kaiva hellarista uskonto esiin 🤣

• Anonyymi

Valheellinen ylistys, diagnooseja eri mielisairauksista ei ole. Toivottavasti saat sen mikä sinulle kuuluukin tästä täysin valheellisesta vihapuheesta.

• Anonyymi

s-seutulainen, sinun kirkkkosi, luterilainen kirkko on murhannut miljoonia anabaptisteja. Röyhkeydessäsi tuot väkipakolla luterilaisuutta helluntailaisuuspalstalle.
      OLET OKSENNUS!

• Anonyymi

Pitäähän harhaoppisille tuoda oikeaa evankeliumia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      26
      2446
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      114
      2076
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      121
      1732
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      45
      1557
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1497
    6. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1075
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      123
      1044
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      975
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      967
    10. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      949
    Aihe